Kirjoittaja Aihe: Tikkurila Offroad Challenge II - 11.12.2011 TULOKSET  (Luettu 9220 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Nappe

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.power-racing.net
Tikkurila Off-Road Challenge II            Lopputulokset

SC4-10
A-Finaali
Pos Name      License   Total Run 1   Run 2   Run 3   Run 4   Run 5   
1 Arto Heinonen      PKSRCA   3   1   1   1   2   1   
2 Tom Thusberg         6   3   3   3   1   2   
3 Mikko Pyhältö      TUA   6   2   2   2   10   3   
4 Matti Jokelainen      11   4   10   6   3   4   
5 Tommi Suuripää      12   5   4   4   4   5   
6 Martti Myllyntaus   PKSRCA   15   10   5   5   5   7   
7 Johan Sundström   ETMKUA   19   6   6   7   7   8   
8 Henrik Andersson   E-TMK   19   8   7   9   6   6   
9 Lassi-Jussi Väänänen   PKSRCA   23   7   8   10   8   9   
10 Jouni Saurila      26   9   9   8   9   10   


M2-10
A-finaali
Pos   Name         License   Total   Run 1   Run 2   Run 3   
1   Josephine Quagraine   PKSRCA   2   1   1   2   
2   Karri Salmela      PKSRCA   3   2   8   1   
3   Mikko Laitinen      PKSRCA   7   5   2   8   
4   Sami Salmela      PKSRCA   7   4   6   3   
5   Harri Kallonen         7   7   3   4   
6   Juho Hattunen         7   3   4   5   
7   Jere Vilenius         11   6   5   7   
8   Jari Itävuori         13   8   7   6   

B-Finaali
Pos   No.   Name      License   Total   Run 1   Run 2   Run 3   
1   Henry Tanskanen         2   2   1   1   
2   Marko Mikama      UAU   3   1   2   2   
3   Paavo Penttinen         6   3   3   4   
4   Matti Peltoniemi      7   4   4   3   

SC2-10
A-Finaali
Pos   Name         License   Total   Run 1   Run 2   Run 3   
1   Markku Honkanen      PKSRCA   2   1   1   2   
2   Matti Peltoniemi      3   2   2   1   
3   Juho Hattunen         6   3   3   8   
4   Jonni Kotola      PKSRCA   8   4   4   5   
5   Sauli Hjerppe         9   7   6   3   
6   Mikko Kovanen         9   5   7   4   
7   Tuukka Tiainen         12   9   5   7   
8   Antti Laurinkoski      12   6   9   6   
9   Jon Lindgren         16   8   8   9   

B-Finaali
Pos   Name         License   Total   Run 1   Run 2   Run 3   
1   Tuomo Otsavaara      PKSRCA   2   1   1   1   
2   Henry Kanerva         4   2   2   3   
3   Aapo Vuoristo         6   3   3   5   
4   Tuomas Lindgren         7   5   5   2   
5   Mikko Mäkelä         8   4   4   6   
6   Johan Ljungkqvist      10   6   6   4   

M4-10
A-Finaali
Pos   Name         License   Total   Run 1   Run 2   Run 3   
1   Josephina Quagraine   PKSRCA   2   2   1   1   
2   Max Mört      PKSRCA   5   6   3   2   
3   Karri Salmela      PKSRCA   5   4   2   3   
4   Toni Johansson         8   3   5   10   
5   Tomi Jermalainen   PKSRCA   9   5   9   4   
6   Ari Heinonen      PKSRCA   10   1   10   9   
7   Jose Husu         10   9   4   6   
8   Mikko Laitinen      PKSRCA   12   10   7   5   
9   Reijo Mattila      PKSRCA   13   7   6   8   
10   Juho Rajaniemi         15   8   8   7   

B-Finaali
Pos   Name         License   Total   Run 1   Run 2   Run 3   
1   Timo Jalas         2   1   1   1   
2   Sami Huhta      PKSRCA   4   2   2   2   
3   Matti Jokelainen      7   4   5   3   
4   Mika Kettunen         7   3   4   7   
5   Patrik Lundelin         8   5   3   5   
6   Einar Viira         10   8   6   4   
7   Antti Kettunen         12   6   7   6   
8   Aki Ovaskainen         15   7   8   8   
9   Sebastian Lehmann      18   9   9   9   

Poissa JiiIii

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Tikkurila Offroad Challenge II - 11.12.2011 TULOKSET
« Vastaus #1 : 11.12.11 - klo: 20.33 »
Ei voida moittia hitaasta tulospalvelusta!

Ihan hauska päivä niin kuin kisoissa yleensä tuppaa olemaan, mutta hiukan kaksijakoiset fiilikset silti; pitäisikö ne pitoaineet sittenkin sallia, kun pidottamisesta tuntuu olevan monenlaisia tulkintoja?

Parantamista löytyy vielä rutkasti, kuten auton ja erityisesti kuljettajan säätäminen liukkaalle radalle, kiitokset Markolle palautteesta, ja Samille pahoittelut "ProStock-tyylisestä" ajotavasta  :evil:
I race what ever the marketing department tells me is fast.

Poissa hmort

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Tikkurila Offroad Challenge II - 11.12.2011 TULOKSET
« Vastaus #2 : 11.12.11 - klo: 21.43 »
Tarinaa Maxin päivästä... http://gamblerracing.eu
-Henry Mort

Poissa -MiKe-

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Tikkurila Offroad Challenge II - 11.12.2011 TULOKSET
« Vastaus #3 : 11.12.11 - klo: 22.25 »
Kiitosta hienosta kisasta! Tauko harrastuksesta on ohi ja ekat SC (tuuppi) kisat takana. Iso ylläri oli ajella A-finaaliin ja vielä lopussa 6.sijalle :smiley: 3 viikkoa on tullut totuteltua tuohon autoon ja sillä ois ollut ihan älyttömät menohalut... Sääli vaan kuskia joka kisakokemattomuudellaan jarrutti menoa tärisevin käsin :wink: Mut seuraavassa skabassa taas mukana ja kokemusta vaan lisää... Ja EuroRC:lle iso kiitos varaosien saamisesta. Olisi jäänyt kisat väliin ilman mahtavaa palvelua...

Kiitos kans muille kuskeille. Hienoa vääntöä huumorilla höystettynä :smiley: SC luokka on just loistava...
Kyosho Ultima SC | TeamC TS02 | Team Academy GV2 Pro | Hpi Sprint 2 Sport | 2xTamiya Mini Cooper | Shark Monster

Poissa Tuukka T

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Tikkurila Offroad Challenge II - 11.12.2011 TULOKSET
« Vastaus #4 : 11.12.11 - klo: 22.45 »
Hyvä meininki Sc2 luokassa! Sorry ekan finaalin kolaukset, ei vielä päivän totuttelun jälkeen osaa ajaa bussilla lähietäisyydellä ilman että saattaa vähän osua... Mutta puolet toivon mukaan meni Hoken piikkiin  :wink: , ennen kuin se seuraavaan finaaliin laittoi ruksin kattoon ettei kukaan sekoittais Kössöä ja kössöä...

Nastaa touhua, mutta vielä pitää opetella hypyt ja sladit niin vot.

T Nro 9, Tuukka
Löysin rantein...

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Tikkurila Offroad Challenge II - 11.12.2011 TULOKSET
« Vastaus #5 : 11.12.11 - klo: 22.49 »
Huomasiko SC kuskit että vaikka ajettiin ilman pitoaineita ja pito oli liukas niin nopeuserot kuskien välillä pienenivät, tuli vähemmän kolareita ja varsinkin niitä kovasta nopeudesta rysäytyksiä.
Kisat olivat huomattavasti tasaisemmat kuin esim torstai kisat, kolarit ja hirveät ylilyönnit myöskin todella minimissä.

Kovalla pidolla ajaessa saan ohitella perä edellä vastaan tulevia autoja jatkuvasti ja yhden puhtaan läpin ajaminen meinaa olla vaikeaa.
Nyt kun pito oli senverran huonompi että vaikutti mun kierrosaikoihin karvan yli 2 sekuntia niin se ei näköjään vaikuttanutkaan valtaosan kierrosaikoihin yhtä paljon, vaan tosiaan ero tuloksissakin oli selvästi pienempi kuin torstaikisoissa missä ajellaan tappopidolla.

Eli hieman jäi nyt itselläkin hieman kaksijakoinen fiilis.
Oli vaikeaa ajaa noin liukkaalla radalla.
Mutta toisaalta huomattavasti mielekkäämpää koska joutui taas oikeasti keskittymään, ja kun pienestä virheestä ei rokotettu kovasta nopeudesta spinnaamisella tai pitkin seiniä rysäytyksellä.
Kaikki tapahtui hitaammin ja oli siis enemmän aikaa reagoida.
Eikä mun konttiin taidettu edes kolistella niinkuin tapahtuu aina kun ajetaan pitoaineella, kun joku ampuu reikä päässä mutkaan sisälle.

Poissa micsa.fi

  • RIP
    • Profiili
Vs: Tikkurila Offroad Challenge II - 11.12.2011 TULOKSET
« Vastaus #6 : 12.12.11 - klo: 09.41 »
Kiitokset Mikko L:lle ja kerhon muille puuhamiehille hyvin vedetyistä kisoista. Eiköhän osallistujien suuri joukko osoittanut, että Tikkurilan talvisarjoille on kysyntää niin kerhon omien kuskien kuin PK-seudun ulkopuolistenkin keskuudessa.

Pistikö joku merkille, että kierrosajat tippuivat kuskeilla keskimäärin sekunnin-puolitoista finaaleissa aamun aikoihin verrattuna? Toki iltapäivällä lurahti ainakin yhdet iskariöljyt radalle tuomaan lisämaustetta, mutta taisi se rata muuttua muutenkin liukkaammaksi pitkin päivää. Hienosti mentiin kuitenkin sladissa kanttareita nuollen ja kaasua säästellen.

Ohessa yksi video nelkkukorrin finaaleista:

Tikkurila Offroad Challenge II 11.12.2011 / SC4-10
Wacky Stack Racing Team

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Tikkurila Offroad Challenge II - 11.12.2011 TULOKSET
« Vastaus #7 : 12.12.11 - klo: 12.22 »
Pistikö joku merkille, että kierrosajat tippuivat kuskeilla keskimäärin sekunnin-puolitoista finaaleissa aamun aikoihin verrattuna? Toki iltapäivällä lurahti ainakin yhdet iskariöljyt radalle tuomaan lisämaustetta, mutta taisi se rata muuttua muutenkin liukkaammaksi pitkin päivää. Hienosti mentiin kuitenkin sladissa kanttareita nuollen ja kaasua säästellen.

Sinne hajos kahdesta autosta iskari.
Ensin yhdeltä ja parin kierroksen jälkeen toiselta.
Öljy ei koskaan poistunut radasta, vaan levisi ja tarttui renkaisiin kiinni, joten oli jatkuvasti vaan liukkaampaa ympäri radan.

Muutoin radan pito ei kyllä ihmeemmin vähentynyt.
Toki hieman, mutta oli kyllä hyvin pienestä erosta kyse.
Iskariöljyt teki sen isoimman.

Ja tosiaan kun kisan jälkeen pyyhkäisin hieman pitoainetta renkaisiin ja menin ajamaan niin pääsin välittömästi 18.3 kierrosaikaan.
Nyt kun porukka alkaa taas lotraamaan litratolkulla pitoainetta niin rataan tulee kova pito, jolloin esim minä en tarvitse pitoainetta päästäkseni alle 19 sekunnin aikoihin.

Harmiksemme jouduttiin pesemään rata juuri hieman ennen kisaa, jolloin radasta poistui taas aika paljon sitä mustaa pitouraa.
Tiedä sitten olisiko kisoissa ollut kovempi pito ympäri päivän jos tosiaan rata olisi ollut edelleen yhtä mustana kuin se ennen pesua oli.

Poissa sponge

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Tikkurila Offroad Challenge II - 11.12.2011 TULOKSET
« Vastaus #8 : 12.12.11 - klo: 15.21 »
Huomasiko SC kuskit että vaikka ajettiin ilman pitoaineita ja pito oli liukas niin nopeuserot kuskien välillä pienenivät, tuli vähemmän kolareita ja varsinkin niitä kovasta nopeudesta rysäytyksiä.

Eli hieman jäi nyt itselläkin hieman kaksijakoinen fiilis.
Oli vaikeaa ajaa noin liukkaalla radalla.
Mutta toisaalta huomattavasti mielekkäämpää koska joutui taas oikeasti keskittymään, ja kun pienestä virheestä ei rokotettu kovasta nopeudesta spinnaamisella tai pitkin seiniä rysäytyksellä.
Kaikki tapahtui hitaammin ja oli siis enemmän aikaa reagoida.

Itsellä tuuppikrossissa rytisi osia hiukan yli tavallisen määrän :roll: pidon äkillisten vaihteluiden vuoksi. Kuskissa tietysti suurin vika, mutta kisan jälkeinen ajelu pitoaine sipaisullla oli huomattavasti nautinnollisempaa.

Joo aikaa oli reagoida, mutta reaktionopeutta auton päässä söi radan liukkaus, joten kaukonäköinen ennnakointi oli usein tarpeen.

Kisat olivat taas hyvät niinkuin viime kerrallakin. Plussia ja miinuksia:
+varaosien saatavuus
+renkaiden paraneminen loppua kohden
+rata

-oma ajo

Seuraavia kisoja kohti  :cool:
 ps. pitoaineet sallituiksi ens kisoissa, pliis

Muista turvaväli! 
 Team c tc02 - Team c ts2 - TT Phoenix st - Gaui 500X Quad- copter

Poissa Mice

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Tikkurila Offroad Challenge II - 11.12.2011 TULOKSET
« Vastaus #9 : 12.12.11 - klo: 22.38 »
Kiitos järjestäjille onnistuneista ja rennolla meiningillä läpi viedyistä kisoista.  :smiley:

Rata oli erinomainen ja mielenkiintoinen ajettava. Pidon kanssa ei ollu ongelmia missään vaiheessa. Täytyyhän SC:n mennäkin hiukan luistossa.
Päivän aikana ilmentyneet pidon vaihtelut hiukan ihmetytti, mut sekin selvis ku oli niit öljyjä laskettu radalle. Oliskohan sit viel osa syynä ollu avoimet ovet tuuletuksen takia.  :shocked:
Onneks nykyisillä pattereilla voi ajaa sen muutaman/usean "lämmittelykierroksen", ni ei tuu sit erässä/finaalissa täytenä yllärinä sen hetkinen pito.

Hauskaa oli ja tiukkaa vääntöä taas Artsin kanssa. Ei vaan pärjää, ku Artsi ei tee virheitä. Pitäisköhän alkaa treenaan, et sais ittekin sen viimeisen varmuuden ajoon. Ehkä seuraavissa kisoissa pystyis tosissaan ajaan lähellä kilpaa ja mieluummin vaikka vielä ohi...  :wink:

Seuraavia kisoja odotellessa:
-Mikko-
JB-Design ja West Coast Interior tarjoavat mittatilaustöitä ja ajoneuvoverhoilua ympäri Suomea. www.jb-design.fi

Poissa johan78

  • ETMKUA
    • Profiili
Vs: Tikkurila Offroad Challenge II - 11.12.2011 TULOKSET
« Vastaus #10 : 12.12.11 - klo: 22.42 »
Ihan hauska päivä niin kuin kisoissa yleensä tuppaa olemaan, mutta hiukan kaksijakoiset fiilikset silti; pitäisikö ne pitoaineet sittenkin sallia, kun pidottamisesta tuntuu olevan monenlaisia tulkintoja?
Valaisetko vähän aloittelijaa. Mitä menetelmiä ovat siis sallittuja? Onko esim. WD-40 kielettyjen aineiden listalla?
Minusta tuntuu että osa porukasta ajelivat "hollywood-renkailla", onko se mahdollista pelkällä hyvällä setupilla?

Kivaa oli joka tapauksessa! Kiitokset järjestäjille!

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Tikkurila Offroad Challenge II - 11.12.2011 TULOKSET
« Vastaus #11 : 12.12.11 - klo: 22.44 »
Hollywood renkaista puhuessa on erittäin suuri merkitys sillä että kerrotaan minkä luokan autoissa näitä oli.

Esim Kyoshon SC rengas pitää jatkuvaa ritariässä ääntä vaikka pito olisikin kateissa.

Poissa johan78

  • ETMKUA
    • Profiili
Vs: Tikkurila Offroad Challenge II - 11.12.2011 TULOKSET
« Vastaus #12 : 12.12.11 - klo: 22.54 »
Hollywood renkaista puhuessa on erittäin suuri merkitys sillä että kerrotaan minkä luokan autoissa näitä oli.

Esim Kyoshon SC rengas pitää jatkuvaa ritariässä ääntä vaikka pito olisikin kateissa.

Jees, eli kovimmat ritariässäkuskit oli mielestäni SC10-2 luokassa. 

Poissa Volvospede

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Tikkurila Offroad Challenge II - 11.12.2011 TULOKSET
« Vastaus #13 : 12.12.11 - klo: 22.56 »
Valaisetko vähän aloittelijaa. Mitä menetelmiä ovat siis sallittuja? Onko esim. WD-40 kielettyjen aineiden listalla?
Minusta tuntuu että osa porukasta ajelivat "hollywood-renkailla", onko se mahdollista pelkällä hyvällä setupilla?

WD on ihan erityisen kielletty myös kilpailujen ulkopuolella tiksissä.  :laugh:  Edellämainitun kyoshon lisäks myös  losin SC renkaat saa kiljumaan ihan dorkana ilman pidottamista.
Se kauppias älähtää johon kalikka kalahtaa! :-)

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: Tikkurila Offroad Challenge II - 11.12.2011 TULOKSET
« Vastaus #14 : 13.12.11 - klo: 08.41 »
Kiitos kaikille kilpailuihin osallistuneille (55 ilmoittautunutta). Huikea määrä krossaajia kerhokisoihin. Vaikka osallistujat jakautuivat suht tasaisesti neljään eri luokkaan silti kaikissa saatiin hyvät karkelot aikaiseksi.

Suuri kiitos myös kierroslaskentaa hoitaneelle Hoffalle, kyllä Hoffa oli meidän kierrostenlaskija. Nappe oli vain nauramassa Hoffan rimpuilulle (lue: varmistamassa, että kaikki toimi). Kiitos siis Hoffalle ja Napelle, hienosti veditte kisan läpi...

Päätös ajaa kisa ilman pitoaineita oli sekä hyvä, että huono. Sen mitä nostellessa kerkesi katsoa SC autojen menoa niin omaan silmään se näytti ihan hyvältä. Kukaan ei pyörinyt ympäriinsä toivottamana täysin ilman pitoa. Krossissa sitten taas tuntui pitoerot kilpaajien kesken olevan suuret. Ilmeisesti ennestään pidotetuissa renkaissa oli huomattavasti parempi pito kuin renkaissa joita ei oltu ikinä pidotettu. Itse laitoin uudet renkaat aamulla autoon ja pitoa ei ollut ei sitten yhtään. Ei kyllä ollut vanhoissa kuluneissa renkaissakaan. Itse en ole koskaan laittanut renaisiin pitoainetta. Sitten taas tuupissa ajoin vanhoilla liki loppuun kuluneilla renkailla jotenkuten, mutta edelleen pitoa oli suht heikosti. Tuntui myös, että päivän mittaan pito heikkeni, siis jo ennen kuin radalle leviteltiin öljyjekkuja.

Se tuli joka tapauksessa tästä kisasta opittua, minkä zeiquu toikin jo esille, että pitoainekielto asetti kilpailijat eri asemaan riippuen oliko renkaita pidottanut ennestään vai ei. Ehkä seuraava kisa ajetaan pitoaineiden kanssa, ehkä rata kolaten.  Pohditaan asiaa tarkemmin tammikuussa...
Old fart

Poissa *remppa*

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Tikkurila Offroad Challenge II - 11.12.2011 TULOKSET
« Vastaus #15 : 13.12.11 - klo: 09.04 »
Ehkä seuraava kisa ajetaan pitoaineiden kanssa, ehkä rata kolaten.  Pohditaan asiaa tarkemmin tammikuussa...

Olisi hyvä saada päätös pitoaineiden käytöstä ASAP, niin tietäisi, millä renkailla treenaisi.

Kiitos myös omasta puolestani puuhamiehille Mikolle, Napelle ja Hoffalle!

HAUSKAA OLI!!

Ainut mikä jäi vähän pännimään oli oma tyhmyys, ettei tullut käytettyä vanhoja aikaisemmin pidotettuja renkaita, mikä tuntui olevan "sallittua".
Pumilio Racing www.pumilio.fi "osat joita et löydä kataloogeista"

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Tikkurila Offroad Challenge II - 11.12.2011 TULOKSET
« Vastaus #16 : 13.12.11 - klo: 09.25 »
Kiitos täältäkin järjestäjille! Kivaa oli.

Joillain on tapana ajaa rengas sisään pitoaineen kanssa. SC-renkailla, ja miksi ei muillakin, tämä tuntuu lisäävän pitoa merkittävästi myöhemminkin...

Kyllä siellä oli holtitontakin pyörintää, minä ainakin ajelin minne ja miten sattui. Alkuerissä vielä pystyi ajamaan mutta finaaleissa ei ollut mitään jakoa. Kuin märällä jäällä olisi ajanut. Paha arvata syytä kun meidän tiimin toinen lähes identtinen auto (joka sekin oli renkailla joita ei ole koskaan pidotettu) toimi kuin ajatus.

Päätös pitoaineista ei ole helppo mutta se tarvitaan... Välillä rata on ollut niin liukas, että treenistä ei tule mitään ilman pitoainetta. Niillä renkailla ei periaatteessa ole asiaa kisaan jos pitoaineet on kielletty.

Poissa JiiIii

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Tikkurila Offroad Challenge II - 11.12.2011 TULOKSET
« Vastaus #17 : 13.12.11 - klo: 10.27 »
...riippuen oliko renkaita pidottanut ennestään vai ei.

Niinpä, ikävä vain että se on sääntäjen mukaan kiellettyä. Siellä ei erikseen mainita onko pidottaminen kielletty tunti ennen kisaa vai edellisellä viikolla, vaan kemiallinen käsittely kielletty. Piste.


I race what ever the marketing department tells me is fast.

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Tikkurila Offroad Challenge II - 11.12.2011 TULOKSET
« Vastaus #18 : 13.12.11 - klo: 11.07 »
Tätä lukiessa herää väistämättä kysymys, että miksi pitoaine ylipäätään on kielletty? Kuten kaikki tietää, sääntöjä pitää pystyä valvomaan ja tehdä niistä riittävän yksiselitteiset.

Jotenkin tuntuu, että tämä pitoaine-keskustelu on "mutustelua" ja jonkilaista tietämättömyydestä johtuvaa pelkoa pitoainetta kohtaan. Pitoaine ei ole suolahappoa tai syanidia, joten sen kanssa kyllä pärjää. Tarkoitushan tuolla aineella on vaan tehdä ajo-olosuhteet järkeväksi ja kilvanajo tasapuoliseksi.

Joo-joo, pitoaineet ei kuulu krossiin. Eihän niitä toki perinteisessä krossissa voi käyttääkään, mutta jos nyt asiaa ihan järki-kädessä-periaatteella ajattelee, niin epäreilut kisat ja paljon surunvalittelua jälkeenpäin. Eikä tämä ole moite ketään kohtaan, vaan minun mielipiteeni.
Flying Calacucco

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Tikkurila Offroad Challenge II - 11.12.2011 TULOKSET
« Vastaus #19 : 13.12.11 - klo: 11.15 »
Olin ajamassa lauantaina C-12 testiä Tiksin radalla koko päivän, ja havaitsin että joku krossikuskeista taisi käyttää Paragonia. Sen haju on niin uniikki ja selvä, ettei siitä voi erehtyä. Vai onko uusien krossikumien tuoksu muuttunut wintergreenin hajuksi? Voisin väittää, että se joka kyseistä ainetta käytti tai on renkaissaan käyttänyt, saa kyllä pitoa renkaisiin huomattavasti lisää.

Paragonihan sisältää metylisalisylaattia, joka on syöpää aiheuttavaa ainetta. Ja on siis EFRA:ssa kielletty aine. Kuten Suomessakin.

Paragonista on myös hajuttomampia versioita. Kaikki jotka on rapakon takana kisanneet, tuntevat tuon hajun samantien, kun joku purkin varikolla aukaisee, haju on niin vahva ja hieman eukalyptusmainen ettei kukaan voi salaa sillä ajaa vaikka olisi 500 kuskin kisa, sen hajun kyllä tuntee.

VOI tietysti olla että joku muu juuri samanlainen haju oli varikolla aina tietyin aikavälein, ja olen väärässä. Viimeksi sama lemu oli 2005 DHI-cupissa ja sen kyllä kokeneempi ratakuski tuntee vaikka unissaan.
« Viimeksi muokattu: 13.12.11 - klo: 11.18 kirjoittanut Vesa »
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Tuukka T

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Tikkurila Offroad Challenge II - 11.12.2011 TULOKSET
« Vastaus #20 : 13.12.11 - klo: 11.17 »
Olen luvannut itselleni etten ota osaa tähän keskusteluun pitoaineista mutta otan sittenkin.

Nyt yhden päivän treenanneena ja yhden kisan ajaneena tuoreena SC-kuskina sanoisin että ainakin tämän SC-jokkisluokan hengen mukaista olisi kieltää mahdollisimman vähän mitään ja pitää kustannukset matalana. Jos pitoaine maksaa kympin koko kaudeksi ja sillä saa 20 euron rengaskierroksen toimimaan, niin miksi ei? Ei sitä ole pakko käyttää tai sitä voi opetalla sipaisemaan vain sen verran kuin tarttee oikeasti jolloin ei "tappopitoa" synny.

Huh, pitihän sanoa mielipide. Nyt lupaan olla hiljaa.  :afro: Peace.
Löysin rantein...

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Tikkurila Offroad Challenge II - 11.12.2011 TULOKSET
« Vastaus #21 : 13.12.11 - klo: 11.22 »
Paragonihan sisältää metylisalisylaattia, joka on syöpää aiheuttavaa ainetta. Ja on siis EFRA:ssa kielletty aine. Kuten Suomessakin.

Omassa viestissäni luonnollisesti viittasin ainoastaan hyväksyttyihin, ns. hajuttomiin (ja vaarattomiin) pitoaineisiin.
Flying Calacucco

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Tikkurila Offroad Challenge II - 11.12.2011 TULOKSET
« Vastaus #22 : 13.12.11 - klo: 13.08 »
Tätä lukiessa herää väistämättä kysymys, että miksi pitoaine ylipäätään on kielletty? Kuten kaikki tietää, sääntöjä pitää pystyä valvomaan ja tehdä niistä riittävän yksiselitteiset.

Jotenkin tuntuu, että tämä pitoaine-keskustelu on "mutustelua" ja jonkilaista tietämättömyydestä johtuvaa pelkoa pitoainetta kohtaan. Pitoaine ei ole suolahappoa tai syanidia, joten sen kanssa kyllä pärjää. Tarkoitushan tuolla aineella on vaan tehdä ajo-olosuhteet järkeväksi ja kilvanajo tasapuoliseksi.

Joo-joo, pitoaineet ei kuulu krossiin. Eihän niitä toki perinteisessä krossissa voi käyttääkään, mutta jos nyt asiaa ihan järki-kädessä-periaatteella ajattelee, niin epäreilut kisat ja paljon surunvalittelua jälkeenpäin. Eikä tämä ole moite ketään kohtaan, vaan minun mielipiteeni.

Joo ja enhän mä ole tästä samasta asiasta puhunutkaan kuin silloin jo kun minipinniä väännettiin krossiin yksityyppirenkaaksi.
Ja aivan samoista syistä mitä nyt on varsinkin tällä kaudella spekuloitu.

Liukkailla radoilla ajaessa on renkaissa aivan kammottavia eroja.
Pari kuskia etenee renkaat kirskuen ja kylki maata viistäen, kun loput yrittää saada auton edes liikkumaan eteenpäin.
Renkaissa on laatueroja jotka olen itsekin huomannut viimetalvena.
Toisella sarjalla on pitoa ja toisella ei ja ero on kierrosajoissakin jäätävä.
Pitoaineella laskettaisiin jo rengaskustannuksia, koska ei ole pakko hommata joka kisaan uusia renkaita.
Ja pitoaineella poistettaisiin renkaiden laatuerot.
Nyt hommaan renkaat ja sormet ristissä toivon että ne toimisivat.
Jos löydän itselleni sarjan joka toimii loistavasti niin minua epäillään ja osoitellaan pitoaineen käyttäjäksi.
Jos saan sarjan mikä ei pidä niin porukka totee vieressä että ei kenelläkään pidä.
Siis joka kisassa vain narinaa ja spekulointia siitä kuka käyttää pitoainetta ja kuka ei.
Ja tosiaan jokaiseen kisaan on aikalailla pakko hommata uudet renkaat, jotta on toivoa saada se hyvä sarja ja jotta nappulat kestää kisan loppuun asti.

Pitoaineita käyttäessä pito menee kyllä hirveäksi turisti meiningiksi... mutta toisaalta niin se on aikamoista turistia kun ajetaan matolla.

Toisinsanoen... sallimalla WJ kisoihin pitoaine, tasoitetaan renkaiden laatuheittelyt kokonaisuudessaan pois.
Ja samalla tasoitetaan myös eri ratojen pitoerot keskenään.

Tai... salitaan pitoaineet edes SC luokkaan niin ne möykyt levittävät rataan pitoainetta ja kumia, joka tuo tietysti lisää pitoa rataan, jolloin myös krossareiden pito paranee.

Itse en suosittele radan pidottamista millään...
Koska se saa radan pito-olosuhteet heittelemään todella paljon kuukauden, viikon ja jopa päivän mukaan.
Jos kolaa levittää kisapäiväks niin joo... toimiihan se kisapäivän ihan jees.
Mutta seuraavien päivien jälkeen alkaakin ne ongelmat kun se kuivunut sokeriliemi alkaa irtoamaan ja päätyy linjan ulkopuolelle hienonhienoksi tomusokeriksi joka tarraa kumiin kiinni.
Ja kun se on tarrannut kumiin kiinni niin pito on todella pahasti kateissa.

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: Tikkurila Offroad Challenge II - 11.12.2011 TULOKSET
« Vastaus #23 : 13.12.11 - klo: 15.50 »
Kuten Hokekin totesi jos pitoainetta aletaan käyttämään muodostuu radalle ennen pitkään kova pito ja ajamisesta katoaa "krossimainen" luisto. Ei, ainakaan omasta mielestä, pitoaineen käyttämisessä ole mitään ongelmaa. Aine on edullista, riittää pitkäksi aikaa ja käyttökin on helppoa. Tämäkin asia vaan on yksi niistä jutuista joita on testattu menneinä vuosina ja tiedetään mitä tapahtuu.

Toki nyt voimme miettiä mikä on pienenin paha, ei sisäkrossista näissä olosuhteissa saa "krossia" - ehkä se vaan on hyväksyttävä ja ajetaan "sisäkrossia".

Mun puolesta voidaan tehdä päätös, että seuraavassa kisassa kaikki saa käyttää pitoainetta ja kun sitä nyt sitten aloitetaan käyttämään saadaankin jo paljon kokemusta ennen kisaa ja tiedetään millaiset olosuhteet radalla on. Ja siis vain ja ainoastaan oikeita tarkoitukseen suunniteltuja aineita saa käyttää - ei kiellettyjä aineita, kuten Vesa kirjoitti, eikä mitään WD40 tms voiteluaineita...
Old fart

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Tikkurila Offroad Challenge II - 11.12.2011 TULOKSET
« Vastaus #24 : 13.12.11 - klo: 16.33 »
Mikko, me käytettiin jo -80 luvulla pitoaineita sisällä kuin ajoimme. Ja alustana oli yleensä matto.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Tikkurila Offroad Challenge II - 11.12.2011 TULOKSET
« Vastaus #25 : 13.12.11 - klo: 17.14 »
Jolloin renkaat, autot, moottorit, akut, kaikki oli täysin eri.

Nykyään on vauhdit ja autojen pidot aivan eri planeetalla jolloin homma on enemmän tai vähemmän hyppyturistia.

Aikanaan vedettiin foameilla pitoaineiden kanssa huopamattoa ympäri.
Homma oli silti ihan ok krossia.
Nyt mennään kumirenkailla pidotettuna jo liukkaalla laattalattialla semmosilla pidoilla että melkein tarttee taistella krossarillakin kahdella renkaalla.

Mutta niinkuin mikkokin sanoin niin ajetaan sitten seuraavat kisat niin että kaikki saa käyttää pitoainetta.
Sittenpähän ollaan jälleen hieman viisaampia.

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Tikkurila Offroad Challenge II - 11.12.2011 TULOKSET
« Vastaus #26 : 13.12.11 - klo: 19.01 »
Jos pitoaineet sallitaan niin ehkä voisi lähteä seuraavaan kisaan jos kipsijalkainen kuski on silloin ajokunnossa. Luotto on mennyt pitoaineettomuuteen yhdessä viime talven WJ:ssä ja silloin tehtiin kuskin kanssa päätös että jatkossa ei ajeta yhtään kisaa missä pystyy kikkailemaan kisoissa kielletyllä pitoaineella.

Toki nyt voimme miettiä mikä on pienenin paha, ei sisäkrossista näissä olosuhteissa saa "krossia" - ehkä se vaan on hyväksyttävä ja ajetaan "sisäkrossia".

Näinhän se menee, ulko krossia on paha simuloida sisäradoilla joten ajetaan mielummin rehtiä sisäkrossia vaikka kovemmalla pidolla.
Kylätason RC-kuski.

Poissa sid

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Tikkurila Offroad Challenge II - 11.12.2011 TULOKSET
« Vastaus #27 : 13.12.11 - klo: 20.01 »
Kisapaikalla joku räpsi kuvia, olisikohan mahdollista saada kuvia näytille?

Itse käsitän pitoainekiellon niin, että silloin ajetaan renkailla, joita ei ole pidotettu, ei tänään, ei eilen, ei viimeviikolla...

Vähän kuin dopingkielto urheilussa: En mä TÄNÄÄN oo mitään ottanu!

Ai niin, ja kaupansetä, purkki pitoainetta kiitos. :tongue:
« Viimeksi muokattu: 13.12.11 - klo: 20.18 kirjoittanut sid »

Poissa Johan_L

  • ETMKUA
    • Profiili
Vs: Tikkurila Offroad Challenge II - 11.12.2011 TULOKSET
« Vastaus #28 : 13.12.11 - klo: 21.07 »
minkälaista pitoainetta kannattaa ostaa?
E-TMK UA

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Tikkurila Offroad Challenge II - 11.12.2011 TULOKSET
« Vastaus #29 : 13.12.11 - klo: 21.41 »
minkälaista pitoainetta kannattaa ostaa?
Ihan sama kuhan on kaupallista,

esim mr33, CS,tc4,speedtech,LRP
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook