Kirjoittaja Aihe: Hankinko sittenkin mattoauton?  (Luettu 3049 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa race

  • Jäsen
    • Profiili
Hankinko sittenkin mattoauton?
« : 21.12.11 - klo: 11.44 »
Tammikuussa varmaan laitan jonkun rc-auton ja ensimmäisen sellaisen.
Rc hommista on kokemusta ja tekninen säätäminen kiinnostaa, ikääkin lähempänä kolmee kymppiä.
Haluan että autolla voi osallistua kilpailuihin, aluksi pääkaupunkiseudulla.
Pidin selvänä valintana 1/10 sähkötouringia, mut nyt 1/12 mattoautokin kiinnostaa.
Laittakaapa mielipiteitä miksi ostaisin mattoauton touringin sijaan?
Ja onko mattoautoille kisoja, tietty niitä on jos kuskeja tulee lisää tässä vois olla yks uusi kuski jos innostun lajista. Mut onko mattokisat liian kovatasoisia aloittaa, tai siis pyöriikö cs-12 luokka miten hyvin? Kerho ja alue kisoista ois tietysti kyse näin aluksi.

Poissa CallidaC

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Hankinko sittenkin mattoauton?
« Vastaus #1 : 21.12.11 - klo: 11.56 »
Annan vastakkaisen mielipiteen touringin puolesta.
-Touringissa on vähemmän säätämistä renkaiden kanssa, kun ei tarvi foameilla ajaa.
-Säätäminen ei ole ihan niin tarkaa, mutta silti älyttömän tarkkaa.
-Touring-harrastajia on enemmän, joten kisojakin on enemmän.
-Enemmän harrastajia=enemmän vinkkejä ajoon ja säätämiseen.
-helpompi vaihtoehto aloittamiseen, mutta silti tarvittaessa todella haastava.
Xray T4, XRay T3 2012, Xray T2 009 Drifter, Team Durango DEX410V3 | www.Finn-Drift.com | Tiim Lahti | EuroRC | TSS-10 Vuoden tulokas 2012 |

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: Hankinko sittenkin mattoauton?
« Vastaus #2 : 21.12.11 - klo: 11.58 »
Se on kyllä ihan oma päätös kumman haluaa. PK-seudulla on nyt ollut ainakin omalta osalta hiljaista mattiksien kanssa, mutta käsittääkseni kiiloja on enemmän liikkeellä, kuin stanu-turisteja.

CS-12/TS-10 kisat ei ole mitenkään liian kovatasoisia aloittaa.
---

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Hankinko sittenkin mattoauton?
« Vastaus #3 : 21.12.11 - klo: 12.03 »
CS12 luokka on ihan hyvin voimissaan mutta uskon että parhaat kapinat tullaan käymään FTT kisoissa, siellä taso ei varmasti ole liian kova joten sinne voi hyvin mennä mukaan. Kerhokisat voivat jäädä hiukan ohuiksi pk-seudulla.

Touringissa taas TSS luokassa riittää hyvin kuskeja ja kerhokisoissakin on ollu toistaymmentä kuskia. FTT kisoissa on vielä enempi ja taso on sopiva ihan aloittelijallekkin.

Rataluokissa on se hienoa että FTT tasolla voi ajella ihan hyvin ekaa kautta joten sitä ei tarvitse pelätä.

Kummassakin luokassa on haasteensa ja ruuvattavaa riittää. Kumpaaki luokkaa ajaneena sanoisin että TSS voi olla aloituskynnykseltään helpompi. Mutta cs12 auto kulkee kyllä todella nätisti kun alkuhommista on päässyt yli  ja on todella opettavaista ajamista.

Kisailijoiden määrästä uskoisin että TSS on se parempi valinta ja radaltakin löytyy joka ilta joku joka osaa neuvoa, mattoautolla voi olla neuvojia vähemmän.

Paras tapa päästä mukaan on tulla radalla katsomaan autoja, rata on käytännössä joka ilta auki ja rohkeasti vaan juttelemaan ihmisten kanssa. Lupaan että pääset koskemaan autoja mutta et varmaan ajamaan :)
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa jval

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Hankinko sittenkin mattoauton?
« Vastaus #4 : 21.12.11 - klo: 12.03 »
Tuolla juttua stock-luokan mattoautoilusta:

http://rc10.fi/index.php?topic=60641.0
Janne Valtanen OSPA Ry
|  Roche P12V GT-12  |  Associated B6.2DC & B6DC |  Tamiya M05 Ver.II Pro & M03  | Hobbyfactory

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Hankinko sittenkin mattoauton?
« Vastaus #5 : 21.12.11 - klo: 16.16 »
Paljonkos budjetti?
Vesa kertoi tuossa paljon viime aikoina puhuttaneessa aiheessa Kilpailijoiden kanavalla ettei kisakalusto irtoa alle tonnin. Tässä hän on varmasti oikeassa, jos puhutaan high-end tuotteista joita tarjotaan kilpaileville harrastajille.
Tässä taas esimerkki 300-400 euron välineistä (lähes vastaava Spektrumin DX3e-malli on pätevä ja maksaa alle satasen) http://rc10.fi/index.php?topic=62844.0
Kävin joskus kokeilee tourinkia, ensin RTR vehkeillä ja sitten vähän kalliimmalla hiilikuituvehkeellä mutta kokeilut ja kisat jäi aika lyhyeen ajan puutteessa. Tosin kyseessä oli puhtaasti auto sisätiloihin, tällä GT:llä ajattelin nyt ensin yrittää sisätiloissa ja sitten myös kesällä ulkona parkkiksilla.
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: Hankinko sittenkin mattoauton?
« Vastaus #6 : 21.12.11 - klo: 16.25 »
Jos aloittaja kerran haluaa kisata, niin miksi tarjota parinsadan muovipulkkaa joka (muihin kuin vtr) luokkiin on liian leveä?

Ja jos budjettiradiota meinaa, niin ehdottomasti Spektrumilta DX3C, jossa parinkymmenen mallin muisti ja valikot etc. Maksaa alle satasen myöskin.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Hankinko sittenkin mattoauton?
« Vastaus #7 : 21.12.11 - klo: 16.58 »
Ok, e tai C.

Totta, jos haluaa kisata niin sitten kunnon kalusto. Jos haluaa kokeilla ja kisata kavereiden kanssa niin saattaa riittää vähempikin alkuun.
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: Hankinko sittenkin mattoauton?
« Vastaus #8 : 21.12.11 - klo: 18.47 »
Ok, e tai C.

Totta, jos haluaa kisata niin sitten kunnon kalusto. Jos haluaa kokeilla ja kisata kavereiden kanssa niin saattaa riittää vähempikin alkuun.

Itsekö meinasit järkätä kisoja? Mitäs sitten, kun toi sun kuukauden villitys taas menee ohi tai et kerkeäkään radalle? Jää kisailut hieman vähiin...
---

Poissa koivisi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Hankinko sittenkin mattoauton?
« Vastaus #9 : 21.12.11 - klo: 19.49 »
Tänä syksynä Tikkurilan radalla on kaikkiaan ollut harjoittelemassa yhteensä 7 mattoautoilijaa enemmän tai vähemmän aktiivisesti:2 kpl C-12 ja 5 CS-12 harrastajaa. Itse kuulun niihin aktiivisiin CS-12 harrastajiin. Aloitin luokan tänä syksynä. Olen juuri aktivoimassa CS-12 luokkaa kerhollamme. Aloitan säännölliset yhteiset treenit heti tammikuun alussa. Treenipäiväksi on valittu keskiviikko. Yhteisen illan tarkoituksena on auttaa aloittelijoita auton rakentamisessa, perussäätöjen löytämisessä jne. Ja ennen kaikkea ajaa yhdessä. Vaihtaa kokemuksia. Tavoitteena saada kunkin taitotaso ja osaaminen mahdollisimman nopeasti sille tasolle, että ajaminen on mukavaa. Tämä tietenkin edellyttää kultakin harrastajalta vahvaa omaa panostamista harjoitteluun. Sitä ei kukaan tee toisen puolesta. Tarkoitus on luoda puitteet harjoittelulle. Tarkoitus on illan aikana ajaa 2-3 kpl 8 minuutin erää yhteislähdöllä. Näin kukin voi seurata ja mitata omaa kehittymistään. Tulen opettelemaan ajanottolaitteiston käyttöä. Samalla konseptilla mennään kuin nimimerkki Rodde on vetänyt torstaisin tänä syksynä SC-iltoja Tikkurilassa ja viime talvena IsoMyyrin radalla. Ja itse WGT-iltoja viime talvena IsoMyyrin radalla.

Kilpailut ovat rc-harrastuksen sokeri. Näiden tulevien stokkimattisiltojen tarkoituksena on innostaa lopulta harrastajia osallistumaan jossain vaiheessa kisoihin. Tarjolla on alue-8 kisoja, joita PKSRCA järjestää kevään aikana kahdet: 11.2.  ja 17.3.. Lisäksi on tarjolla SM-sarjan osakilpailuja. 

Olen myös alustavasti sopinut tällä viikolla yhden Suomen johtavan C-12 kisakuljettajan kanssa diilistä, että hän tulee meille valottamaan mattoauton saloja.

Tässä lyhyt esitys siitä miten kerhossamme tulemme tarjoamaan mahdollisuuden harrastaa CS-12 luokan pienoiskilpa-autoja. Miten luokka otetaan vastaan aika näyttää.

En vertaile eri luokkia millään lailla. Kukin luokka tarjoaa oman laisiansa haasteita.

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: Hankinko sittenkin mattoauton?
« Vastaus #10 : 21.12.11 - klo: 20.12 »
Jees, hyvä Ilpo. Yritän itsekin ruveta käymään keskiviikkoisin.

Alkuperäiselle postaajalle (AP) vielä, että käy tosiaan parit illat kuikuilemassa paikanpäällä, niin homma avautuu paremmin.

Stanuturistissa joutuu ehkä ajamaan enemmän pienempikokoisten kaverien kanssa, kuin stanukiilassa, jossa harrastajat ovat vanhempia. Tiksissä tosin taitaa olla lähinnä fossiiliosastoa  :grin:  Molemmat luokat ovat kyllä viihdyttäviä, joten, kuten sanoin, valinta on itse tehtävä.

PS. mulla voi olla käytetty mattis säätimellä ja servolla etc. myynnissä.
---

Poissa race

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Hankinko sittenkin mattoauton?
« Vastaus #11 : 21.12.11 - klo: 20.35 »
Kiitti!
Nuo tikkurilan treenit vaikuttaa hyvälle. Pitää harkita sitä auton valintaa.
Touringiin tietty vetää vielä mahdollisuus ajaa ulkona kesällä.
Budjetti on 500-max600e, mitään hifiä ei tarvii alkuun olla, mut ei sitä huonoakaan.
Hyvä radiosuosituskin tuossa jo tuli.
Täytyy varmaan poiketa tikkurilan radalla joku päivä katsomassa ja juttelemassa. Viime sunnuntain kisoihin oli tarkoitus tulla katsomaan, mut jäi sitten väliin. Siellä tais olla touring hyvin edustettuna, mut 1/12 ei tainnu olla montaa.

Poissa Grasshopper

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Hankinko sittenkin mattoauton?
« Vastaus #12 : 22.12.11 - klo: 00.16 »
Jees, hyvä Ilpo. Yritän itsekin ruveta käymään keskiviikkoisin.

Alkuperäiselle postaajalle (AP) vielä, että käy tosiaan parit illat kuikuilemassa paikanpäällä, niin homma avautuu paremmin.

Stanuturistissa joutuu ehkä ajamaan enemmän pienempikokoisten kaverien kanssa, kuin stanukiilassa, jossa harrastajat ovat vanhempia. Tiksissä tosin taitaa olla lähinnä fossiiliosastoa  :grin:  Molemmat luokat ovat kyllä viihdyttäviä, joten, kuten sanoin, valinta on itse tehtävä.

PS. mulla voi olla käytetty mattis säätimellä ja servolla etc. myynnissä.

Stanuturistissa on kaudella 2011 ollut ikäjakauma noin 7-60v joten kaikennäköistä ja kokoista kaveria siellä on.  :azn:
« Viimeksi muokattu: 22.12.11 - klo: 00.20 kirjoittanut Grasshopper »
Yokomo - Kyosho - Hobbywing - Intellect - Sanwa - Kawada