Kirjoittaja Aihe: Thunder Tiger MT4 G3 Monster Truck  (Luettu 76760 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Happonen

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Thunder Tiger MT4 G3 Monster Truck
« Vastaus #90 : 08.01.13 - klo: 18.23 »
Doup.. Ensimmäinen mutka matkassa on vääränlaiset akun liittimet.

Akku on jo hankittu:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__32643__Turnigy_nano_tech_6000mah_4S_25_50C_Lipo_Pack_NL_Warehouse_.html

Liittimet ei oikein osu autoon?

Ratkaisuna Deans liittimien kolvaus suoraan uuteen akkuun? Liittimetkin löytyy, mutta aika kovat virrat menee liittimestä nopariin ja kotikolvatuissa tuntuu lämpöä tulevan liittimeen jo 10 A virralla. Kovaa kolvausta kotona vai onko jotain maagista liitinadapteria joka kannattaisi mielummin ostaa?

Kysymys kuuluisi paremmin johonkin akkuolmit ketjuun, mutta tänne se nyt lipsahti. Eli kiitos ja anteeksi.

« Viimeksi muokattu: 08.01.13 - klo: 18.36 kirjoittanut Happonen »
MT4 G3

Poissa SSchevy

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Thunder Tiger MT4 G3 Monster Truck
« Vastaus #91 : 08.01.13 - klo: 18.35 »
Laitetaanpas linkkiä kuviin niin pääsee ihmetteleen.

Vakio rengas ja vanne, eli sarja painaa sen 1440g.


Prolinen laparenkaat 3,8" ja trx summitin vanteet, painoa sarjalla 1044g.


Eniten mörkö setti, eli prolinen trencher x sarja prolinen 1/2" offsetin vanteilla 1730g, eli aika roimasti enemmän mitä nuo laparenkaat!


Auto on melkosen tarkkaan 3 kg ilman renkaita ja akkua.


4S 8Ah akku vähän vajaa kilon.


6S 5Ah tarvittavine osineen menee vähän yli kiloon.


Ja eri renkaita alla...








Tätä valo hommaa pitää vielä kehitellä, mutta lähtökohta on ihan ok. Ja tuo revon koppa istuu niin hyvin että taidan niitä hommata jatkossakin, tosin sellasia mitkä on jo esimaalattu että on vähän siistimpi ilman teippailuja  :embarrassed: Täytyisi varmaan hommata purkki valkosta maalia ja suhauttaa se tuonne sisäpintaan. Toinen tietty olisi että hienolla vesihiomapaperilla vetäs pinnan mataksi...


"Jostain syystä" lipo cutoffi alko pätkimään menoa..


Hyvin tuo 4S 8Ah akku silti kesti matkassa mukana! Zippyjä tulee jatkossakin ja 5S 5Ah akkuja on tulossa 3 kpl niin ei tarvi lopettaa kesken ajamista jos meno alkaa maistumaan  :roll:

Hienon näköinen auto  :laugh: mites tuo menee noilla laparenkailla lumessa meneekös hyvinkin ?
SANWA MT4 ,HPI SAVAGE FLUX HP,DF 33" cyberstorm.

Poissa RangerWalker

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Thunder Tiger MT4 G3 Monster Truck
« Vastaus #92 : 08.01.13 - klo: 18.51 »
Doup.. Ensimmäinen mutka matkassa on vääränlaiset akun liittimet.

Kysymys kuuluisi paremmin johonkin akkuolmit ketjuun, mutta tänne se nyt lipsahti. Eli kiitos ja anteeksi.

Kai se tänne sopii kun otsikon mukaisesta laitteesta on kyse.

Tinaa vaan Deanssi kiinni akkuun, itse käyttäisin tuollaisessa laitteessa bulletteja, 5.5mm tai isompia mutta deanssin pitäisi riittää siedettävästi.

Katso että on kunnon tinaa niin 60A pitäisi deanssin kestää ok.  Joitain huonoja kopiodeansseja on tullut vastaan jotka lämpenee helpommin mutta orkkis ja hk kopiot on olleet ok.

Jos innostut kolvilla enempi leikkimään niin 5.5mm tai isommat  bulletit kun laitat kiinni niin ei pitäisi lämmetä plugit.

Hobbykingin tekeleet on toimineet mutta monesta kotimaan rc kaupasta löytää ainakin 6mm bulletteja.

-Pate
AWESOMATIX TSP-10 ,Team Jordan "Frentzen" F1&under construction 2012 Sauber http://www.youtube.com/user/RangerPate

Poissa Happonen

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Thunder Tiger MT4 G3 Monster Truck
« Vastaus #93 : 08.01.13 - klo: 19.37 »
Laitoin HXT 4 mm liittimet ja noparin ohjelmointikortin tilaukseen. Toivotaan että paketit saapuvat ennen kuin auto on koeajettu rusinaksi tai akusta oikosuljettu savut pihalle.
« Viimeksi muokattu: 08.01.13 - klo: 20.55 kirjoittanut Happonen »
MT4 G3

Poissa hankar

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Thunder Tiger MT4 G3 Monster Truck
« Vastaus #94 : 08.01.13 - klo: 20.38 »
Kyllähän tuo auto kestää ajoa suoraan paketistakin, minä en ainakaan malttanut odottaa enempää vaan heti akkua kiinni ja pihalle  :embarrassed:

Sen mitä tuosta kannattaa vetää lukitteella kiinni oman kokemuksen mukaan ovat:
-renkaiden kiinnitysmutterit
-se ohjauksen servosaverin alhaalla oleva alumiinimutteri
-pinionin kiinnitysmutteri, eli se pieni ratas mitä on moottorin akselilla

Järkevää olisi vaihtaa jäykemmät silikonirasvat noihin tasauspyörästöihin ja ainakin ekassa autossa ne oli ihan kuivat, eli siinä ei ollut mitään. Tokassa oli jo jotain tavaraa laitettu tasauspyörästöihin mutta melkein yhtä tyhjän kanssa nekin.

Minulla on tuo nopari ja vastari kiinni 3M:n sellasella järeämmällä tarranauhalla jota saa esim etolasta. Tuo on näppärää tavaraa kun osat pysyy ihan varmasti kiinni mutta ne saa helpolla irti jos tarvii puhdistella, kuivata tai muuten säätää.

Auton se antenni kannattaa sitten laittaa lyhkäseksi. Se antennin pää on kuorittu noin 4cm matkalta ja riittää että se kuorittu osa tulee tuon irroitettavan kotelon kannen yläpuolelle, eli se antenni pilli suunnilleen puolesta välistä poikki että se jää korin sisälle suojaan. Niin ja minä olen laskenut korin niin alas kun saa, eli etummaise koritolpat säätää sopivaksi ja takakiinnikettä kans ottaa niin alas kun saa. Korin reikiä ei tarvi eikä kannata alkaa viilaamaan tai poraamaan ja se kyllä menee noilla lasketuillakin tolpilla paikalleen kun vähän käyttää voimaa. Toden näköisemmin se kori halkeaa sitten jos menee reikää poraamaan ja siinä saa särön koriin joka halkeaa viimeistään pakkasella katotellessa.

Talvisuojauksena mulla on sellasta makuualustan tapaista levyä jota oli jossain pakkausmateriaalina. Sillä peittää vastarin edessä olevan reiän ja sitten tuon servon edessä olevan aukon + tunkee sitä sinne koloihin servon ja kotelon väliin että lumelle ei jää tilaa tulla kotelon sisälle.

Niin ja tuo akku minkä linkitit ei sitten sovi tuonne akun paikalle. Mulla oli yksi akku siinä kotelon ylä osassa nippusiteillä kiinni. Kannattaa katsoa että pehmeelle akulle ei tuu kovin älyttömiä puristuksia.

Deanssit on kestänyt ihan ok tai no ne kopiot mitä hobbyking myy. Ja myös 6S kanssa on mennyt enempiä kuumenematta ne ajot mitä on sen kanssa tullut. Hommasin noita varten kaasukolvin kun tehokkaammat sähkökolvit oli reilusti kalliimpia. Varmaan paikkakunnalta löytyy kohtalotovereilta apua jos ei omilla laitteilla onnistu. Meinasin laittaa jatkossakin noita hobbykingin deansseja kun omiin tarpeisiin ne riittää.





Ledi fikkari valkoseen raejuustorasiaan on tähän mennessä ollut suurimpia oivalluksia. Meinasin kans että ois hionut korin mataksi sisältä... Liika iso vaiva, täytynee hommata sitä valkosta maalia. Sen kans huomasin että nyt jo revon korista etutolpan kohdalta löyty halkeama. Tiiä sitten onko pelkästään reiän viilailusta johtuvaa vai onko tuo korikin niin heikko vrt MT4:n oma koppa. Joku luikku truggy koppa sitten seuraavaksikin, keksis vaan että mikä.



Noista laparenkaista vielä. Vaikka tuo ei olekaan foffi foorumilla kehuja saanut malli, niin kyllä noilla vaan on ihan törkeen hyvä pito kun on edes vähän lunta pinnassa. 6S:n kanssa keulii ihan sakeena ja komeesti sellasta pari metriä korkeeta pölläkkää nostaa kun hapettaa menemään. Tykkään! Sen verran pitäs seuraavaksi selvitellä että mistä saisi jäykemmät jouset tuohon. Nyt on 10mm esijännityspalikat edessä ja 5mm takana. Ja iskareiden alapäät on siirretty tukivarsissa sisempiin paikkoihin. Kaikki tuo siksi että pohja ei hakkaisi maahan pienemmillä renkailla ja matalammalla maavaralla.

PS: en tiiä mikä nuo kuvien alareunojen palkit aiheutti, täytyy ehkä koittaa jos saisi näkyyn kokonaan...
Trx 1/16 VXL Revo ja TT MT4 G3 x2
Vastaus lähes kaikkeen...

Poissa Happonen

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Thunder Tiger MT4 G3 Monster Truck
« Vastaus #95 : 08.01.13 - klo: 21.01 »
Minkäjäykkysillä öljyillä noin suunnilleen maksimoidaan huvituksen määrä?
MT4 G3

Poissa hankar

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Thunder Tiger MT4 G3 Monster Truck
« Vastaus #96 : 08.01.13 - klo: 22.09 »
Viestissä numero 50 on pohdintaa noista diffiöljyistä/rasvoista. Keskelle varmaan menisi ok myös joku 200.000 mutta toisaalta kun noi aiemmin mainitut pelaa ja niitä löytyy vajaat pullot niin käytän ne eka pois.

Siitä talveen varautumisesta tuli vielä se mieleen, että kannattaa irrottaa se noparin virtakytkin ja siirtää kotelon sisälle jemmaan että se ei pääse kastumaan, märkänä se aikaa kiusaamaan toimintaa.

Pitäs ehkä jaksaa jatkaa sitä pidennetyn pohjalevyn projektia. Vois olla nopeemmassa ajossa vakaampi jne. Varmaan viimeistään sitten taas jatkuu kun saan hobbywingin harjattoman ja sensorillisen setin niin pääsee niputtamaan ihan toimivaa "varaosa-autoa"  :roll: hmm se onkin kätevää että ei tarvisi vaihdella renkaita jos toisessa on alla laparenkaat ja toisessa ne trencherit  :grin:
Trx 1/16 VXL Revo ja TT MT4 G3 x2
Vastaus lähes kaikkeen...

Poissa hankar

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Thunder Tiger MT4 G3 Monster Truck
« Vastaus #97 : 09.01.13 - klo: 21.17 »
Jatketaan nyt sit tällä linjalla että esittelee joka ilta mitä uutta tänään on saanut aikaan  :grin:
Hain purkin valkosta maalia ja suihkiin sen tuohon jo osumaa saaneeseen ja ennen aikoja halkeilleeseen revon koppaan. Kyllä tuolla silti sai sen todennettua että idea toimiin ja tällä mennään jatkossakin! Fikkarin sai sopivasti tuohon yläkotelon uraan ja luultavasti tuo akun kiinnityshihna kestää. Hobbykingiltä on tulossa valkoinen ja punainen ledi levy missä on useampi ledi. Ajatus ois että keulalle valkonen ja perään punanen ledi ja toivottavasti sillä sitten näkis että miten päin tuo pyörii.

Oli muuten eka korin maalaus ikinä ja tein sen kaikkien ohjeiden mukaan, eli eka kori käyttöön ja vähän rikki, sitten sinolilla enimmät rasvat pois ja runsain valumin maali sisäpintaan. Hieman haastavaa maalata pihalla huonossa valaistuksessa ja siihen nähden noita valumia tuli kyllä ihmeen vähän. Toivottavasti tolla purkilla saa suihkittua vielä toisenkin korin, jahka keksii minkä hommaa, mutta traxxasit on tältä osin nähty (ei vaan kestä, muoto ois kyllä muuten passeli). Kuplan koria miettiin pitkään vaan taitaa nuo truggyt viedä voiton.





Trx 1/16 VXL Revo ja TT MT4 G3 x2
Vastaus lähes kaikkeen...

Poissa Hiekkamonttu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Thunder Tiger MT4 G3 Monster Truck
« Vastaus #98 : 09.01.13 - klo: 21.46 »
Meneekö tähä vaan yks 6s lipopakka vai jopa kaks 3s pakkaa?
We are back in business... Sp RS2 ja Patron TR4SC!

Poissa hankar

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Thunder Tiger MT4 G3 Monster Truck
« Vastaus #99 : 09.01.13 - klo: 22.32 »
No siis periaatteessahan tuossa on yksi paikka akulle ja nyt kun tuosta mun autosta on se kansi leikattu auki, niin korkeus ei enää rajoita. Tuon paikan leveys taisi olla noin 51mm ja pituutta en jaksa nyt muistaa. Oikeastaan isompi ongelma on se että kun nuo pehmeät akut ei ole mitenkään erityisen mittatarkkoja, niin pituuden puolesta se sopivuus selviää vasta sovittamalla. Näitä 5S akkuja on tulossa ja vähän tuo pituus arveluttaa, mutta wondertiger foorumin mukaan nuo pitäs sopia.

Kävin vielä pihalla tuon valon kanssa. Ihan hiton hyvä! Tuntu että jopa liian kirkas vaikka lampun laitto pienemmälle teholle, eli luultavasti ne tilatut hobbykingin ledit on ihan passelit.

Nyt tuli paiskottua pimeellä yksi akullinen ja täytyy kyllä vaan jatkaa ton valosysteemin kehumista -just sitä mitä hainkin! Ainoa harmittava asia on se että toi revon koppa hajoo käsiin! Toinen etukoritolpista tuli jo läpi. Eihän tuon mitä vaan tietenkään tarvisi kestää, mutta mt4:n oma kori on paaaaaaljon sitkeempää ja pakkasta kestävämpää. Pitää vaan kehittää orkkista kapeampi kori kun eturenkaat ottaa liian usein kääntäessä koriin kiinni.

Ai niin ja mittailin sen verran että 20x20mm neliö alumiini putkesta pitäs tulla ok tuki noiden iskaritornien väliin. Aihio 45cm pitäs olla ok lähtökohta niin on vähän varaa lyhentääkkin.

Näyttäs nyt siltä että seuraavaksi saa testata prolinen slipstream koppaa.

« Viimeksi muokattu: 10.01.13 - klo: 23.54 kirjoittanut hankar »
Trx 1/16 VXL Revo ja TT MT4 G3 x2
Vastaus lähes kaikkeen...

Poissa hankar

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Thunder Tiger MT4 G3 Monster Truck
« Vastaus #100 : 12.01.13 - klo: 00.15 »
Joku ihme vimma iskenyt tän auton kanssa viime aikoina ja tuntuu että koko ajan tulee jotain pientä parannusta.
Tänään pääsin kaverin töissä sahaileen alumiiniputkea, tarkemmin 20x30mm putkea. Nuo hahlot on nyt sellasella etäisyydellä toisistaan, että iskaritorneja joutuu levittämään noin 3-5mm kun tuen laittaa paikalleen. Ajatuksena on se että tuki pysyisi kunnolla kiinni ja että eläminen jäisi oikeasti ihan minimiin. Seuraavaan joutas vähän mittoja tarkastaa ja tähänkin pitää koitaa jossain vaiheessa päästä tekeen kevennysreikiä ylä ja alapintaan. Saa nuo sivut jäädä ehjiksi tai ainakin vähemmälle keventämiselle. Toisaalta tuo on sikäli ok että tekemiseen ei kaikkineensa mennyt varmasti varttia enempää.

Tuen takareunassa on lipare joka jää tuonne keulintatuen väliin "jumiin" ja sitten keulalta tuo tulee kiinni toistaiseksi nippusiteellä. Täytys katella jos vaikka löytys sopivia o-renkaita, niin saisi niillä sen kiinniteltyä nopeammin.

Toi tais painaa jotain 150 grammaa tommosenaan ja on varmasti riittävän järeä... Jos tuosta painosta sais ainakin kolmanneksen pois niin olisi ok.

Trx 1/16 VXL Revo ja TT MT4 G3 x2
Vastaus lähes kaikkeen...

Poissa Hiekkamonttu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Thunder Tiger MT4 G3 Monster Truck
« Vastaus #101 : 13.01.13 - klo: 16.51 »
Voiko autoa ajaa 5s pakalla ilman nopari muutoksia?
We are back in business... Sp RS2 ja Patron TR4SC!

Poissa hankar

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Thunder Tiger MT4 G3 Monster Truck
« Vastaus #102 : 13.01.13 - klo: 17.40 »
4S ja 6S tunnistuu automaattisesti mutta 5S vaatii vähän kikkailua. Se kennon cutoff jännite pitää säätää käsin matalammaksi koska nopari luulee joka tapauksessa että 5S olisi 6S. Tossa on vaan se vaarana että jännitettä ei muista muuttaa takas kun ajaa 4 tai 6S akuilla ->ajaa akut ihan liian tyhjäksi. Siksi ostin nyt 3kpl akkuja että saa keskittyä ajamaan pelkästään 5S:illä.

Kunhan saan tuo xerunin sensorillisen combon niin siinä tulee mukana se ohjelmointikapula niin sen jälkeen ei ole iso homma säätää noita jännitteitä jne  :azn:
Trx 1/16 VXL Revo ja TT MT4 G3 x2
Vastaus lähes kaikkeen...

Poissa Hiekkamonttu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Thunder Tiger MT4 G3 Monster Truck
« Vastaus #103 : 13.01.13 - klo: 21.53 »
Mulla on jo hw kapula ku on sp r2 autossa hw säädin... Eli siinä noparissa ei ole sitä lipo cells autocalculate niinkuin omassa sc8 wp nopassa on. Jos tämä talliin tulee, niin 5s tulee ainakin ensin ajoa, koska meinaisin siihen kaks 4000mah 30c turnigya.
We are back in business... Sp RS2 ja Patron TR4SC!

Poissa hankar

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Thunder Tiger MT4 G3 Monster Truck
« Vastaus #104 : 13.01.13 - klo: 22.42 »
Eli siinä noparissa ei ole sitä lipo cells autocalculate niinkuin omassa sc8 wp nopassa on. Jos tämä talliin tulee, niin 5s tulee ainakin ensin ajoa, koska meinaisin siihen kaks 4000mah 30c turnigya.

No en nyt ole ihan 100 varma, mutta uskaltasin epäillä että ei ole montaa noparia jotka oikeasti erottaa 4, 5 ja 6S:t toisistaa automaattisesti ja luotettavasti. Noiden jännitteet menee kuitenkin niin reilusti limittäin että menisi arvalla heittämiseksi jos nopari koittaisi jostain arvata että onko siinä kiinni vajaa 6S vai täysi 5S tai vajaa 5S vai täysi 4S. Sitten jos katsoo miten yleinen tuo 5S on, niin helpolla menee siihen että valmistajaa toteaa että käyttäjän tarvii tehdä itse jotain että lipo cutoffi menee oikein ja valmistajalle ja isolle osalle käyttäjiä riittää että automatiikka erottaa 4S ja 6S akut toisistaan.

Näitä akkuja on mulle tulossa ja miettiin jo noidenkin kanssa että olisiko pitänyt ottaa isommalla C-arvolla. Tuo 4Ahx30C=120A on vähän siinä ja tässä että riittääkö vai ei ja varsinkin kun nuo arvot (kuulemma) on aika yläkanttiin noissa halvoissa akuissa (ja kalliissa kans). Minulla oli yksi hobbykingin 4S jonka tuo laskennallinen purkuvirta jäi johonkin 120A nurkille (en muista enää tarkkaa arvoa) ja se akku kuumeni niin ilosesti eikä antanut kunnolla virtaa joten päätin suosiolla alkaa hankkimaan akkuja missä on tuo purkuvirta reilusti yli sen mitä nopari ottaa jatkuvaa maksimissaan, eli tässä tapauksessa 150A.

Tänään jäi ajot kesken kun raidetangon ulompi pää antautui, täytyy siis niitäkin hankkia jemmaan vastasen varalle.
Trx 1/16 VXL Revo ja TT MT4 G3 x2
Vastaus lähes kaikkeen...

Poissa Happonen

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Thunder Tiger MT4 G3 Monster Truck
« Vastaus #105 : 14.01.13 - klo: 16.44 »
No nyt saapui paketti. Auto on maallikon silmin järjettömän iso ja hillittömän tukevasti rakennettu.

Olohuone ei ihan riitä radaksi, mutta onneksi ei ole akussakaan liittimiä. Porakoneen akussa oli sattumalta Deans liitin niin pääsin testaamaan. Pääsin keittiön kautta olohuoneeseen lähes onnistuneesti. Pakki oli aika hätänen.
MT4 G3

Poissa Hiekkamonttu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Thunder Tiger MT4 G3 Monster Truck
« Vastaus #106 : 14.01.13 - klo: 21.56 »
Mun hw nopari ilmoittaa akujen kennomäärän piippaamalla niin monesti, mitä akussa kennoja on. Eikö tuo 150A HW piippaa?
We are back in business... Sp RS2 ja Patron TR4SC!

Poissa hankar

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Thunder Tiger MT4 G3 Monster Truck
« Vastaus #107 : 14.01.13 - klo: 22.24 »
Kyllä se piippaa ja vilkuttaa lediä kun virrat kytkee päälle.

Jos täyden kennon jännite on 4,2V ja tyhjän kennon 3,2V:

4S -> täys: 16,8 V tyhjä: 12,8 V
5S -> täys: 21,0 V tyhjä: 16,0 V
6S -> täys: 25,2 V tyhjä: 19,2 V

Josko se nyt tuolla selviäisi. Eli ei ole mahdollista että se nopari osaisi erottaa luotettavasti ja automaattisesti nuo kolme akkua, siksi se 5S tunnistuu täytenä ollessaan 6S akkuna-> meno katkeaa kun jännite on 19,2 V ja siinä vaiheessa 5S on vielä melko täysi. Tämän takia sitä noparia täytyy säätää itse jotta 5S:n saa ajettua loppuun, eli jos meinaa että sen 5S:n ajaa tyhjäksi täytyy tuo 16V jakaa 6, jolloin saadaan 2,66V. Ja sitten kun ei enää ajeta 5S:llä niin se raja takas 3,2V koska muuten tuolla vedeään oikein tunnistuvat 4S ja 6S akut 2,6V/kenno jännitteeseen.

Jos tämä 5S asia ei aukea yllä olevien tekstien perusteella, niin suosittelen että keskittyy ajamaan 4S tai 6S akuilla jotka tunnistuvat oikein ilman sen kummempaa säätämistä.
Trx 1/16 VXL Revo ja TT MT4 G3 x2
Vastaus lähes kaikkeen...

Poissa McJones

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Thunder Tiger MT4 G3 Monster Truck
« Vastaus #108 : 15.01.13 - klo: 10.52 »
Cut-offin kun säätää 3,4...3,5 volttiin, niin marginaalit kasvaa ja ehkä vähän säästää akkujakin. Samoin, akkujen perään kannattaa muutenkin katsella, ettei tyhjänä säilyttele. Tiedä hänestä onko joissakin nopareissa ongelma, että 5s ei tunnistu oikein, mutta joskus muinoinista keskusteluista jäänyt mieleen, että joissakin härveleissä olisi ollut ongelmia parittomien kennomäärien kanssa, itselläni tosin ei ole ollut...
T Summit & E-Revo & Rally & Mini-Slash | K DRX VE | TC GT8LE | SM MZ2 | H Hyper Mini STe & Mini ST

Poissa hankar

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Thunder Tiger MT4 G3 Monster Truck
« Vastaus #109 : 15.01.13 - klo: 13.34 »
Tuo 3,2V oli hobbywingin noparissa oletuksena, siitä sen nappasin. Varmasti olisi terveempää ostaa vaikka yksi akku enempi eikä yrittäisikään ajaa akkuja ihan tyhjäksi. Nimen omaan hobbywingin noparissa cutoffin rajat ovat: 2,6V minimi ja 3,4V maksimi (0,2V portain tuo väli), eli varmaan se 3,4V vois laittaa noin normaalisti.

Miettiin vaan jo aiemmin että paljonko kannattaa kirjotella noista rajoista ja niiden muuttamisesta, mutta kai se on parempi koittaa kertoa ja sitten jos joku ymmärtämättömyyttään pilaa akkunsa tai polttaa noparin tai tai tai, niin siihen voi vaan todeta että toisinaan joutuu maksaan oppirahoja ja aina se ei ole ihan halpaa edes  :cool:
Trx 1/16 VXL Revo ja TT MT4 G3 x2
Vastaus lähes kaikkeen...

Poissa Hiekkamonttu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Thunder Tiger MT4 G3 Monster Truck
« Vastaus #110 : 15.01.13 - klo: 15.56 »
Mun HW noparissa on ihan sellanen säätö, josta säädetään akkujen kennomäärä mitä käyttää. Ajan noparia 2s-3s ja hyvin tuo tunnistaa ne toisistaan kun auto calculate päällä. Toki voi alkaa joka kerta säätämään ku akkua vaihtaa, mutta näin en tee, ku voihan sen helposti kuulla, miksi nopari akun tunnistaa. Jos ei oikein tunnista, laittaa tietyn jännitemoodin päälle. Mitään cut-offia en säädä eri akkujen kanssa.
We are back in business... Sp RS2 ja Patron TR4SC!

Poissa Hiekkamonttu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Thunder Tiger MT4 G3 Monster Truck
« Vastaus #111 : 15.01.13 - klo: 16.05 »
Toisaalta, jos tämä nopari ei todella kykene erottamaan 5-6s tai 4-5s akkuja toisistaan, täytynee kai sitten vain käyttää yhtä akku lajia nuista mainituista, ja ohjelmoida nopari sille akulle. Ihmettelen vaan suuresti, ongelmahan pitäisi olla minullakin 2-3s akuilla.... :huh: :huh: :huh: :huh: Saman valmistajan nopari kuite kysessä.
We are back in business... Sp RS2 ja Patron TR4SC!

Poissa hankar

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Thunder Tiger MT4 G3 Monster Truck
« Vastaus #112 : 15.01.13 - klo: 16.30 »
Toisaalta, jos tämä nopari ei todella kykene erottamaan 5-6s tai 4-5s akkuja toisistaan, täytynee kai sitten vain käyttää yhtä akku lajia nuista mainituista, ja ohjelmoida nopari sille akulle. Ihmettelen vaan suuresti, ongelmahan pitäisi olla minullakin 2-3s akuilla.... :huh: :huh: :huh: :huh: Saman valmistajan nopari kuite kysessä.

Sori, mulla loppu rautalanka kesken  :tongue: Lue nuo mun jutut ajatuksella läpi ja jos et edelleenkään hoksaa mikä juttu tuossa on, niin laitat vaikka sinne hobbywing ketjuun viestiä.

Mut jee, nyt on takakontissa 5S akkuja ja ja ja....
Trx 1/16 VXL Revo ja TT MT4 G3 x2
Vastaus lähes kaikkeen...

Poissa Hiekkamonttu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Thunder Tiger MT4 G3 Monster Truck
« Vastaus #113 : 15.01.13 - klo: 18.42 »
Joo koitan ymmärtää noi sun kirjotukset... Mutta mulle riittää tieto siitä, et kaikkia 4s 5s 6s akkuja voi käyttää, kunhan säätää lipo cells oikein? Nythän kun sulla on 5s akkujakin. Eli säätää vain noparin toimimaan 5s? Tai 4s jos sitä käyttää.
We are back in business... Sp RS2 ja Patron TR4SC!

Poissa Happonen

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Thunder Tiger MT4 G3 Monster Truck
« Vastaus #114 : 15.01.13 - klo: 23.48 »
Yritän vielä tuoda oman osani rautalankaa mukaan keskusteluun. Toivottavasti olen about oikeassa.


Kennojen määrän arvaus kaiketi toimii niin että Nopari mittaa kiinni laitetun akun jännitteen ja arvaa montako kennoa akussa mahtaisi olla. Ehkä oheista hieman tutkailemalla selviää miksi 2S ja 3 S kennot erottuvat hienosti ja miksi useammalla kennolla tulee hankaluuksia:

1S -> täys:   4,2 V tyhjä:   3,2 V
2S -> täys:   8,4 V tyhjä:   6,4 V
3S -> täys: 12,6 V tyhjä:   9,6 V
4S -> täys: 16,8 V tyhjä: 12,8 V
5S -> täys: 21,0 V tyhjä: 16,0 V
6S -> täys: 25,2 V tyhjä: 19,2 V

1S-3S Kennot ei mene sekaisin keskenään. 3S ja 4S kohdalla on jo varmaan riski mennä sekaisin. Yli neljän kennon pitää alkaa käyttämään parilliaia tai parittomia kennomääriä, jos vain jännitteen avulla katsellaan kennojen määrää. Tämän takia on sitten varmaan kyseinen nopari ajateltu toimimaan parillisten kennojen kanssa autocalculatea käytettäessä. Viidellä kennolla joutuu kikkailemaan.

Tänään ekat oikeat ajot takana. Olin ajelemassa sisäradalla ja hakemassa ajotuntumaa. Vehje vaikutti aivan vallattoman hyvältä, mutta SC radalle SC auto olisi kyllä todella hauska lelu.



MT4 G3

Poissa hankar

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Thunder Tiger MT4 G3 Monster Truck
« Vastaus #115 : 16.01.13 - klo: 12.23 »
No ei mene aina niinko elokuvissa.



Mitä vikaa?

Kyseessä yksi kolmesta 5S akusta jossa on 2 tai 4 kenno turvonnut ja vuotanut nestettä ilman että olisi näkyviä ulkoisia vaurioita. Laittelin kuvia ja kyselyä hobbykingille. Metka nähdä mitä kommentoivat ja voi olla patti tilanne sikäli että eivät luultavasti ala korvaamaan jos ei lähetä niille omiin tutkimuksiin. Lähettämisessä vaan se ongelma että joka tapauksessa hinta singaporeen on ihan älytön ja toisekseen en ala lähettelemään vuotavaa akkua millään lentopostilla tai muullakaan, kun se on sitten minun vastuulla jos tuo rikkinäinen akku aiheuttaa harmia kuljetuksen aikana. No lohdullista tässä on se, että hinnat noilla on kuitenkin sitä luokkaa että tappio ei ole iso ja kun kaksi kolmesta vaikuttas olevan ok niin säästön puolella ollaan edelleen  :cool:

Muuten voi todeta että akut on sopivan kokoisia jne, eli sen puoleen kyllä ovat ihan ok tuohon autoon. Pitäs saada liittimet kiinni niihin pariin ehjään akkuun että pääsee testaamaan miten noi pelaa.

Ei varmaan kukaan ole tavannut mitään käyttöturvatiedotteita noista lipo-akuista? Varmasti tuo neste ei ole mitään terveellistä tavaraa ja akkua tuli ihmeteltyä tarkemmin töissä vetokaapissa ja kumihanskat kädessä.
Trx 1/16 VXL Revo ja TT MT4 G3 x2
Vastaus lähes kaikkeen...

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Thunder Tiger MT4 G3 Monster Truck
« Vastaus #116 : 16.01.13 - klo: 12.32 »
Todennäköisesti joku tai jotkut kennot ovat purkautuneet nopeammin kuin muut. Tästä syystä näiden jännite on tippunut alle kolmen voltin. Viimeiset kaasunpainallukset ennen lipocuttia ovat olleet kohtalokaita.

Kannattaa hankkia lipovaroitin joka tarkastelee kennoja erikseen. Nopari ei tiedä kennojännitteestä mitään, se seuraa vaan kokokonaisjännitettä.

Poissa hankar

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Thunder Tiger MT4 G3 Monster Truck
« Vastaus #117 : 16.01.13 - klo: 12.46 »
Muuten ok arvio aiheesta, mutta tuo on tosiaan eilen tulleesta paketista purettu ja tosiaan yksi kolmesta oli jo valmiiksi tuon näköinen. Toisaalta kätevää kun se on jo valmiiksi tuommonen, niin ei tarvinut turhaan edes liittimiä vaihtaa  :grin: Se tuossa on vähintään kummallista että kennojen jännitteet on kaikissa ihan ok ja se viallinenkin on samoilla jännitteillä.

Ihan jo toisenkin projektin takia tuli hommattua kyllä näitä varoittimia muutama kappale. Ääntä ainakin piisaa, eli varmasti ok laite.
« Viimeksi muokattu: 16.01.13 - klo: 12.50 kirjoittanut hankar »
Trx 1/16 VXL Revo ja TT MT4 G3 x2
Vastaus lähes kaikkeen...

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Thunder Tiger MT4 G3 Monster Truck
« Vastaus #118 : 16.01.13 - klo: 13.43 »
Luin vähän ohi näköjään... Että jo paketista.
HK:lla oli joskus proseduuri DOA-akkujen ilmoittamiseksi. Varmaan löysit sen?

Poissa hankar

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Thunder Tiger MT4 G3 Monster Truck
« Vastaus #119 : 17.01.13 - klo: 22.00 »
Hobbykingillä arpovat kuvia ja sitä mitä seuraavaksi tapahtuu. Niiden "live chatissa" selvittelin että kuvat on ok ja että ei tarvi alkaa enään mitään jännitteitä mittailemaan tms. Niin ja isona plussana vähän kuulosti se että välttämättä tuota ei tarvi alkaa lähettelemään enään minnekään. Tosiaan se 30-40e postikulut risan akun palauttamisesta ei ole fiksua kun tolla saa jo uuden.

Mutta sitten jotain positiivistakin  :azn: Sain tänään haettua postista uuden noparin ja moottorin. 1800kV  moottori ja 150A nopari jotka on periaatteessa samaa settiä kun orkkikset mutta isoimpana erona se että nyt on sensorillinen setti.

Sitten pitäs vielä ohjausservo hommata. Meinasin että vois kokeilla Savöx SA-1283SG 30kg servoa. Ensin miettiin sitä savoxin 1:5 autoihin tarkoitettua servoa, mutta se on valtavan kokoinen ja painaa 200g eli 2,5 kertaa sen mitä tuo 1283.

Niin ja nuo molemmat on siis tulossa siihen autoon missän on 100mm pidennetty pohjalevy, eli keskitasauspyörästöltä lähtee molempiin suuntiin takakardaanit. Etukardaani kun on sen 100mm takasta lyhkäsempi...

Onneksi tuo moottori+nopari sekä ohjausservo käyvät myös vakioon alustaan, joten jos tuo yksi projekti osoittautuu huonoksi ideaksi niin ei jää osat käyttämättä  :grin:
Trx 1/16 VXL Revo ja TT MT4 G3 x2
Vastaus lähes kaikkeen...