Kirjoittaja Aihe: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013  (Luettu 85645 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JuhaS14

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Hakukoneoptimointi
Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« : 08.01.12 - klo: 01.48 »
Moi,

Itselle tullut muutama juttu mieleen:

1) Stockkiin A-finaali 10 kuskilla - Kärkipään kuskit ajavat nätisti, näin saadaan myös lisää tilaa alempiin finaaleihin, jolloin ajaminen helpottuu.

2) Stockkiin ykstyyppisäädin - Mielellään sellainen, jossa ei ole mitään "turhia" säätöjä. Vaikka nollaprofiilit käytössä on säätimien välillä edelleen aikamoisia eroja.

3) Stockkiin sama välitys kaikille - Näin jengi opettelee säätämään autoja ja ajamaan välityskikkailujen sijasta ja koneitakaan ei polteta. Kaikkien energia säästyy siihen mihin luokka on tehtykin, eli ajamisen opetteluun.

4) Reseedit käyttöön - vapaiden treenien jälkeen tehtäisiin vasta erälistat tuloksien mukaan.

Sitten yleisesti:

Mielestäni nousupistejärjestelmä pitäisi ottaa takaisin, esimerkiksi prostockkia ja viriä ajaa sellaisetkin kaverit, jotka tuskin olisivat kärkipäätä edes stanussa. Mielestäni hommassa ei ole mitään järkeä, jos ei pysytä tolppien välissä edes auttavasti. Se, että on enemmän tehoa, ei tarkoita että ajaa kovempaa. Kuskit jotka eivät pysy tolppien välissä nopeissa luokissa tuhoavat helposti muiden ajon.

Lisäksi sarjassa pitäisi ajaa tietty määrä pisteitä, muuten tulisi tippuminen hitaampaan luokkaan - Tällä saataisiin enemmän jengiä ajamaan aktiivisesti kisat.

Stockista pitäisi tehdä niin helppo luokka, että hommaa keskittyy auton perussäätöihin ja ajamisen opetteluun, ei tuunaamiseen.

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #1 : 08.01.12 - klo: 10.30 »
Hyvähyvä,

Näitä saa tänne taas kirjailla vuoden mittaan ja ensi vuoden luokkayhteyshenkilö voi niistä sitten ottaa idean tynkää.

Tuo ykköskohta muuten tuli käyttöön jo tälle vuodelle. Stanussa finaalit ajetaan tänä vuonna 10:llä autolla.

Poissa anzi

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #2 : 08.01.12 - klo: 11.10 »
Moi,

Itselle tullut muutama juttu mieleen:

1) Stockkiin A-finaali 10 kuskilla - Kärkipään kuskit ajavat nätisti, näin saadaan myös lisää tilaa alempiin finaaleihin, jolloin ajaminen helpottuu.

2) Stockkiin ykstyyppisäädin - Mielellään sellainen, jossa ei ole mitään "turhia" säätöjä. Vaikka nollaprofiilit käytössä on säätimien välillä edelleen aikamoisia eroja.

3) Stockkiin sama välitys kaikille - Näin jengi opettelee säätämään autoja ja ajamaan välityskikkailujen sijasta ja koneitakaan ei polteta. Kaikkien energia säästyy siihen mihin luokka on tehtykin, eli ajamisen opetteluun.

4) Reseedit käyttöön - vapaiden treenien jälkeen tehtäisiin vasta erälistat tuloksien mukaan.

Sitten yleisesti:

Mielestäni nousupistejärjestelmä pitäisi ottaa takaisin, esimerkiksi prostockkia ja viriä ajaa sellaisetkin kaverit, jotka tuskin olisivat kärkipäätä edes stanussa. Mielestäni hommassa ei ole mitään järkeä, jos ei pysytä tolppien välissä edes auttavasti. Se, että on enemmän tehoa, ei tarkoita että ajaa kovempaa. Kuskit jotka eivät pysy tolppien välissä nopeissa luokissa tuhoavat helposti muiden ajon.

Lisäksi sarjassa pitäisi ajaa tietty määrä pisteitä, muuten tulisi tippuminen hitaampaan luokkaan - Tällä saataisiin enemmän jengiä ajamaan aktiivisesti kisat.

Stockista pitäisi tehdä niin helppo luokka, että hommaa keskittyy auton perussäätöihin ja ajamisen opetteluun, ei tuunaamiseen.

Hyviä ja järkeviä ehdotuksia....KANNATAN :azn:

Poissa Grasshopper

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #3 : 08.01.12 - klo: 11.31 »
Lisää ehdotuksia: Luovutaan kokeilusta jossa TSM-10-luokkaa ajetaan kaksipäiväisenä. Nykymaailma on kiireinen paikka ja keskimäärin ihmisillä on myös muuta elämää autoilun lisäksi ja siksi kaksipäiväisyys saattaa vähentää luokan osanottajamäärää. Ne jotka tykkäävät kahden päivän kisoista tulevat kyllä ajamaan myös yhdeksi päiväksi.   Kannattaako varsinkin kesällä hyvin vähäväkisellä luokalla tehdä kokeiluja, joilla  hankaloitetaan (ja tehdään kalliimmaksi) kisailijoiden osallistuminen luokkaan? Luokka tarvitsee jokaisen kisaajan pysyäkseen elinvoimaisena.
Yokomo - Kyosho - Hobbywing - Intellect - Sanwa - Kawada

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #4 : 08.01.12 - klo: 12.10 »
Lisää ehdotuksia: Luovutaan kokeilusta jossa TSM-10-luokkaa ajetaan kaksipäiväisenä. Nykymaailma on kiireinen paikka ja keskimäärin ihmisillä on myös muuta elämää autoilun lisäksi ja siksi kaksipäiväisyys saattaa vähentää luokan osanottajamäärää. Ne jotka tykkäävät kahden päivän kisoista tulevat kyllä ajamaan myös yhdeksi päiväksi.   Kannattaako varsinkin kesällä hyvin vähäväkisellä luokalla tehdä kokeiluja, joilla  hankaloitetaan (ja tehdään kalliimmaksi) kisailijoiden osallistuminen luokkaan? Luokka tarvitsee jokaisen kisaajan pysyäkseen elinvoimaisena.

Oliko tarkoitus kesallakin ajaa TSM-10 luokka 2-paivaisena - ei kai?
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #5 : 08.01.12 - klo: 12.46 »
Kesällä ainoastaan PM-kilpailu ajetaan 2-päiväisenä, mikäli PM-arvon mahdollistama osallistujajoukko saadaan kasaan. Tämä selviää 2 viikkoa ennen kisaa. Jos menee omalla porukalla ajamiseksi, niin kisa ajetaan normaalisti 1-päiväisenä.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #6 : 08.01.12 - klo: 12.51 »
2) Stockkiin ykstyyppisäädin - Mielellään sellainen, jossa ei ole mitään "turhia" säätöjä. Vaikka nollaprofiilit käytössä on säätimien välillä edelleen aikamoisia eroja.

Senverran pieniä ne erot nollaennakoilla on että näillä eroilla ei ole ratkaistu yhtäkään sijoitusta stocki luokissa.
Ei mitään monopoli kikkailua tähän, kun ei ole mitään oikeaa ongelmaakaan olemassa.

3) Stockkiin sama välitys kaikille - Näin jengi opettelee säätämään autoja ja ajamaan välityskikkailujen sijasta ja koneitakaan ei polteta. Kaikkien energia säästyy siihen mihin luokka on tehtykin, eli ajamisen opetteluun.

Eli lisää tiukkoja sääntöjä luokkaan jonka pitäisi olla nimenomaan aloitteleville kuskeille helppo aloittaa???

4) Reseedit käyttöön - vapaiden treenien jälkeen tehtäisiin vasta erälistat tuloksien mukaan.

Miksi ihmeessä???
Tuota käytetään ainoastaan kilpailuissa missä on mahdotonta tietää kuskejen tasoja etukäteen...
Eli kansainväliset kisat jne.
FTT kisoissa on sentään erittäin helppoa katsella kuskeja omantasoisiin hiitteihin nykyisellä tyylillä.
Harvassa kuitenkin ne tapaukset että joku olisi hiitissä mikä ei mitenkään vastaa hänen tasoaan.

Sitten yleisesti:

Mielestäni nousupistejärjestelmä pitäisi ottaa takaisin, esimerkiksi prostockkia ja viriä ajaa sellaisetkin kaverit, jotka tuskin olisivat kärkipäätä edes stanussa. Mielestäni hommassa ei ole mitään järkeä, jos ei pysytä tolppien välissä edes auttavasti. Se, että on enemmän tehoa, ei tarkoita että ajaa kovempaa. Kuskit jotka eivät pysy tolppien välissä nopeissa luokissa tuhoavat helposti muiden ajon.

Lisäksi sarjassa pitäisi ajaa tietty määrä pisteitä, muuten tulisi tippuminen hitaampaan luokkaan - Tällä saataisiin enemmän jengiä ajamaan aktiivisesti kisat.

Stockista pitäisi tehdä niin helppo luokka, että hommaa keskittyy auton perussäätöihin ja ajamisen opetteluun, ei tuunaamiseen.

Kuskit jotka tuhoavat muiden ajon, ajavat yleensä nimenomaan niissä hitaimmissa alkuerissä... Eikövain???
Eli tuhoavat lähinnä vain keskenään toistensa ajoa.

Nousupistejärjestelmässä on toki joitain hyviäkin puolia, mutta eikös koko systeemistä ole luovuttu niiden huonojen puolien takia.

Se että putoaisi vielä hitaampaan luokkaan, olisi jo totaalisen kahjoa.
Monikohan kohtalaisen kovatasoinen kuski ajelisi stanuluokassa koska on pitänyt luokasta taukoa jne.

Jokaisella täytyy kuitenkin olla oikeus valita oma harastusluokkansa vapaasti.
Mikäli näitä kaikkia aletaan rajoittamaan niin sillä ei niitä uusia kisaajia todellakaan saada mukaan, vaan karkoitetaan jopa osa nykyisistä harrastajista.

Omalla kohdalla voisin sanoa esimerkkinä heti että mikäli minut nostettaisiin pakolla viriin niin saattaisi jäädä koko luokka välittömästi ajamatta... (eikä todellakaan siksi että olis pakko pärjätä...
Ja taas jos tulis syystä tai toisesta katkoksia sarjan ajamisen kanssa ja mut tiputettais stanuun niin... tartteeko edes sanoa tähän yhtään enempää???

Poissa JuhaS14

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Hakukoneoptimointi
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #7 : 08.01.12 - klo: 13.38 »


Senverran pieniä ne erot nollaennakoilla on että näillä eroilla ei ole ratkaistu yhtäkään sijoitusta stocki luokissa.
Ei mitään monopoli kikkailua tähän, kun ei ole mitään oikeaa ongelmaakaan olemassa.

En nyt puhu prostockista, vaan stockista. Voin sanoa, että ainakin viime kaudella erot olivat aika isoja ainakin ulkona riippuen siitä millä säätimellä ajoi. Kauppiaana tuo kyllä sopii meille varsin hyvin, kun meidän säädin kuitenkin oli viime vuonna stanuluokassa menestynein, sen kuitenkin voin sanoa, että onko ideaa ajaa 200€ säätimillä stanussa kun 40€ stanusäätimillä pärjäisi? Nyt tilanne oli kuitenkin se, että muilla säätimillä konetta ei pystynyt välittämään samalla tapaa.

Ja onko mitään järkeä, että koneita välitellään 2.5-3 kun autot eivät ole suunniteltu sellaiseen ja moottoritkin pahimmassa tapauksessa palavat. Tämä ei ainakaan lisää "harrastelijaystävällisyyttä".

Enkä itsekään kannata monopolikikkailua, vaan halpaa kiinalaista perussäädintä (hinta about 40€).

Vime vuoden tilanteen voi tarkastaa tuolta: http://rc10.fi/index.php?topic=59277.0


Eli lisää tiukkoja sääntöjä luokkaan jonka pitäisi olla nimenomaan aloitteleville kuskeille helppo aloittaa???

Öh, nyt en kyllä ymmärrä? Millä tavalla kiinteä välitys on vaikeuttava sääntö? Eikö se nimenomaan helpota kun ei tartte testata 1000 eri välitystä.

Miksi ihmeessä???
Tuota käytetään ainoastaan kilpailuissa missä on mahdotonta tietää kuskejen tasoja etukäteen...
Eli kansainväliset kisat jne.
FTT kisoissa on sentään erittäin helppoa katsella kuskeja omantasoisiin hiitteihin nykyisellä tyylillä.
Harvassa kuitenkin ne tapaukset että joku olisi hiitissä mikä ei mitenkään vastaa hänen tasoaan.

No stanussa näitä kyllä sattuu, lue. juuri aloittaneet kilpailijat, jotka ovat kuitenkin pitkään ajaneet treeniä.


Kuskit jotka tuhoavat muiden ajon, ajavat yleensä nimenomaan niissä hitaimmissa alkuerissä... Eikövain???
Eli tuhoavat lähinnä vain keskenään toistensa ajoa.

Nousupistejärjestelmässä on toki joitain hyviäkin puolia, mutta eikös koko systeemistä ole luovuttu niiden huonojen puolien takia.

Se että putoaisi vielä hitaampaan luokkaan, olisi jo totaalisen kahjoa.
Monikohan kohtalaisen kovatasoinen kuski ajelisi stanuluokassa koska on pitänyt luokasta taukoa jne.

Jokaisella täytyy kuitenkin olla oikeus valita oma harastusluokkansa vapaasti.
Mikäli näitä kaikkia aletaan rajoittamaan niin sillä ei niitä uusia kisaajia todellakaan saada mukaan, vaan karkoitetaan jopa osa nykyisistä harrastajista.

Omalla kohdalla voisin sanoa esimerkkinä heti että mikäli minut nostettaisiin pakolla viriin niin saattaisi jäädä koko luokka välittömästi ajamatta... (eikä todellakaan siksi että olis pakko pärjätä...
Ja taas jos tulis syystä tai toisesta katkoksia sarjan ajamisen kanssa ja mut tiputettais stanuun niin... tartteeko edes sanoa tähän yhtään enempää???

Eikö tuossa voisi soveltaa jotain formulatyyppistälisenssisysteemiä? Eli ajettaisiin vaikka tietty määrä läppejä ja katsottaisiin aikoja ja katsottaisiin minkä tyyppinen Ftt-lisenssi myönnettäisiin.

EI formuloissakaan pääse kisaan mukaan jos on reilusti muita hitaampi. Virissä erot on parhaimmillaan 3-4 kierrosta. Lisäksi siellä on välillä kavereita, jotka ajavat virikoneilla, mutta ajat ovat hitaampia kun stanulla ajavien huippujen. Mitä järkeä? Musta virillä pitäisi olla jonkunlainen arvostus, ettei sinne vaan "voitaisi" mennä ajamaan.
« Viimeksi muokattu: 08.01.12 - klo: 13.48 kirjoittanut JuhaS14 »

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #8 : 08.01.12 - klo: 13.54 »
Kannatan kaikkia Juhan esittämiä ehdotuksia. Ei näköjään memny hukkaan se eilinen Bilkan reissu :shocked: 

Tuo yksityyppisäädin olisi kyllä selvästi helpottava asia ja eduksi asialle jos se osataan valita oikein. Samoin välitysjuttu.

Lisäisin vielä listaan sen, että otettaisiin käyttöön autojen ennakkokatsastus, eli autot ensi katsastukseen ja sieltä viivalle. Tämäkin helpottaisi käytännön tekemistä.

Tässä olis kyllä iso joukko todellakin kehityskelpoisia ideoita.
Flying Calacucco

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #9 : 08.01.12 - klo: 13.59 »
Miksi joutuu testaamaan tuhatta eri välitystä??????

Tarkoitan tuolla koko välitys asialla sitä että eri autoissa on kuitenkin eri sisäiset välitykset jne.
Eli ei voida määrätä helposti jotain tietyn kokoista pinionia ja spurria...
Vielä kun on kaksi eri hammasjakoakin...
Ja siihen päälle näiden välitysten katsastaminen... huh.

Eli siis sääntö joka tekee vain hankalammaksi aloittelevan tulla kisaamaan kalustolla minkä omistaa.

Moni kuitenkin ajelee sitten vaikka alimittaisella välityksellä mielummin kuin alkaa käymään niitä tuhansia rattaita läpi.
He toteavat jo tutuksi tulleeseen tapaansa... (ihan sama... ajetaan näillä mitä on)

Entäs mitenkä tämä kiinteä välitys sitten keksittäisiin toteuttaa...

Syheröimmät sisäradat verrattuna laakeimpiin FTT ratoihin, ovat kuitenkin aika eri planeetoilta.
Eli poltettaisko sit syheröradoilla moottoreita ylipitkän välityksen johdosta, vai mennäänkö laakeilla radoilla koneet huutaen täysillä kierroksilla lähes koko rata ympäri.
Ja tästäkin tultaisiin tilanteeseen että olisi pakko laittaa yksityyppiakku.
Stocki luokissa kun akuillakin alkaa olemaan melkoinen merkitys siihen huippunopeuteen.
Varsinkin parin minuutin ajon jälkeen alkaa ne erot tulla esiin.

Koko touhu ajais homman mielenkiintoiseen patti tilanteeseen, kun stanussa olis hommattava ne parhaiksi todetut akut, ettei tartte katsella kun kaverit tulee suoralla molemmin puolin ohi.


Eli kaikenlaista sääntöjen kiristystä haluttais luokkaan minkä pitäis olla se aloittelevien turisti kuskien luokka...
Jotenkin sotii koko luokan periaatteita vastaan.

Poissa JuhaS14

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Hakukoneoptimointi
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #10 : 08.01.12 - klo: 14.05 »
Miksi joutuu testaamaan tuhatta eri välitystä??????

Tarkoitan tuolla koko välitys asialla sitä että eri autoissa on kuitenkin eri sisäiset välitykset jne.
Eli ei voida määrätä helposti jotain tietyn kokoista pinionia ja spurria...
Vielä kun on kaksi eri hammasjakoakin...
Ja siihen päälle näiden välitysten katsastaminen... huh.

Eli siis sääntö joka tekee vain hankalammaksi aloittelevan tulla kisaamaan kalustolla minkä omistaa.

Moni kuitenkin ajelee sitten vaikka alimittaisella välityksellä mielummin kuin alkaa käymään niitä tuhansia rattaita läpi.
He toteavat jo tutuksi tulleeseen tapaansa... (ihan sama... ajetaan näillä mitä on)

Entäs mitenkä tämä kiinteä välitys sitten keksittäisiin toteuttaa...

Syheröimmät sisäradat verrattuna laakeimpiin FTT ratoihin, ovat kuitenkin aika eri planeetoilta.
Eli poltettaisko sit syheröradoilla moottoreita ylipitkän välityksen johdosta, vai mennäänkö laakeilla radoilla koneet huutaen täysillä kierroksilla lähes koko rata ympäri.
Ja tästäkin tultaisiin tilanteeseen että olisi pakko laittaa yksityyppiakku.
Stocki luokissa kun akuillakin alkaa olemaan melkoinen merkitys siihen huippunopeuteen.
Varsinkin parin minuutin ajon jälkeen alkaa ne erot tulla esiin.

Koko touhu ajais homman mielenkiintoiseen patti tilanteeseen, kun stanussa olis hommattava ne parhaiksi todetut akut, ettei tartte katsella kun kaverit tulee suoralla molemmin puolin ohi.


Eli kaikenlaista sääntöjen kiristystä haluttais luokkaan minkä pitäis olla se aloittelevien turisti kuskien luokka...
Jotenkin sotii koko luokan periaatteita vastaan.

ETS:ssä homma toimii hyvin kun on maksimivälitys.

Poissa JuhaS14

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Hakukoneoptimointi
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #11 : 08.01.12 - klo: 14.08 »


Lisäisin vielä listaan sen, että otettaisiin käyttöön autojen ennakkokatsastus, eli autot ensi katsastukseen ja sieltä viivalle. Tämäkin helpottaisi käytännön tekemistä.

Tässä olis kyllä iso joukko todellakin kehityskelpoisia ideoita.

Kannatan. Ei tulis mitään turhia siipihylkäyksiä.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #12 : 08.01.12 - klo: 14.36 »
Mitenkäs pidotuksen kanssa kun menet ennakko katsastukseen???
Vietkö auton katsastukseen renkaat märkänä?

Siihen sitten se välistysten tarkastelu hiittiä ennen niin johan on vapaaehtoisia katsastajia ihan tungokseksi asti.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #13 : 08.01.12 - klo: 14.42 »
Miksi joutuu testaamaan tuhatta eri välitystä??????

Tarkoitan tuolla koko välitys asialla sitä että eri autoissa on kuitenkin eri sisäiset välitykset jne.
Eli ei voida määrätä helposti jotain tietyn kokoista pinionia ja spurria...
Vielä kun on kaksi eri hammasjakoakin...
Ja siihen päälle näiden välitysten katsastaminen... huh.

Eli siis sääntö joka tekee vain hankalammaksi aloittelevan tulla kisaamaan kalustolla minkä omistaa.

Moni kuitenkin ajelee sitten vaikka alimittaisella välityksellä mielummin kuin alkaa käymään niitä tuhansia rattaita läpi.
He toteavat jo tutuksi tulleeseen tapaansa... (ihan sama... ajetaan näillä mitä on)

Entäs mitenkä tämä kiinteä välitys sitten keksittäisiin toteuttaa...

Syheröimmät sisäradat verrattuna laakeimpiin FTT ratoihin, ovat kuitenkin aika eri planeetoilta.
Eli poltettaisko sit syheröradoilla moottoreita ylipitkän välityksen johdosta, vai mennäänkö laakeilla radoilla koneet huutaen täysillä kierroksilla lähes koko rata ympäri.
Ja tästäkin tultaisiin tilanteeseen että olisi pakko laittaa yksityyppiakku.
Stocki luokissa kun akuillakin alkaa olemaan melkoinen merkitys siihen huippunopeuteen.
Varsinkin parin minuutin ajon jälkeen alkaa ne erot tulla esiin.

Koko touhu ajais homman mielenkiintoiseen patti tilanteeseen, kun stanussa olis hommattava ne parhaiksi todetut akut, ettei tartte katsella kun kaverit tulee suoralla molemmin puolin ohi.


Eli kaikenlaista sääntöjen kiristystä haluttais luokkaan minkä pitäis olla se aloittelevien turisti kuskien luokka...
Jotenkin sotii koko luokan periaatteita vastaan.

ETS:ssä homma toimii hyvin kun on maksimivälitys.

Niin... yksittäinen kisa.

Pitäiskö jokaiseen FTT kisaan sitten määrätä maksimi välitys että homma toimis oikeasti joka radalla???
Kuitenkin sarjaa ajetaan sekä sisällä että ulkona missä hommat on kuitenkin aika erilaiset.
Vai pitääkö keksiä säännöt vuodenajan mukaan vai miten?

Mikäs siinä jos radat olis kaikki samantyylisiä ja kokoisia.
Tosin silloinkin sillä kiinteällä välityksellä tullaan siihen että akut jne asiat alkaa vaikuttamaan todella paljon.

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #14 : 08.01.12 - klo: 14.51 »
Mitenkäs pidotuksen kanssa kun menet ennakko katsastukseen???
Vietkö auton katsastukseen renkaat märkänä?

Siihen sitten se välistysten tarkastelu hiittiä ennen niin johan on vapaaehtoisia katsastajia ihan tungokseksi asti.

Kyllä. Tai renkaat voi vaihtoehtoisesti kuivata ennen katsastusta.
Flying Calacucco

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #15 : 08.01.12 - klo: 15.08 »
Senverran pieniä ne erot nollaennakoilla on että näillä eroilla ei ole ratkaistu yhtäkään sijoitusta stocki luokissa.
Ei mitään monopoli kikkailua tähän, kun ei ole mitään oikeaa ongelmaakaan olemassa.

En nyt puhu prostockista, vaan stockista. Voin sanoa, että ainakin viime kaudella erot olivat aika isoja ainakin ulkona riippuen siitä millä säätimellä ajoi. Kauppiaana tuo kyllä sopii meille varsin hyvin, kun meidän säädin kuitenkin oli viime vuonna stanuluokassa menestynein, sen kuitenkin voin sanoa, että onko ideaa ajaa 200€ säätimillä stanussa kun 40€ stanusäätimillä pärjäisi? Nyt tilanne oli kuitenkin se, että muilla säätimillä konetta ei pystynyt välittämään samalla tapaa.

Ilmeisesti nuo kalliit, mutta parhaat säätimet ovat niitä Tekinin vekottimia? Ei kai tämä mikään salaisuus ole, kun kilpailijoiden kamoista on kerätty julkisia listojakin. Tosi mielelläni kuulisin, miten se säädin vaikuttaa moottorin välityksiin? Ylikuumeneeko muut säätimet vai mitä siinä tapahtuu?

Onhan se hiukan hullua touhua ylivälittää niitä koneita noin paljon.. ehkä maksimivälitys olisi asiallinen. Mutta olisi se varmaan aika vaikeaa katsastaa.

Oikeastaan ainoa asia, johon haluaisin ottaa kantaa on, että jos mennään yhteen säätimeen, niin sen olisi todella hyvä olla säädin, johon saa pakin. Ei tietenkään kisoissa, mutta harjoittelu olisi paljon mukavampaa, jos auton saisi irti mattovallista ilman korokkeelta alas tulemista. Ja, huom. tämä nimenomaan aloittelijoille, jotka eivät vielä ole edes FTT kisoihin kehdanneet tulla.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #16 : 08.01.12 - klo: 15.09 »
Mitenkäs pidotuksen kanssa kun menet ennakko katsastukseen???
Vietkö auton katsastukseen renkaat märkänä?

Siihen sitten se välistysten tarkastelu hiittiä ennen niin johan on vapaaehtoisia katsastajia ihan tungokseksi asti.

Kyllä. Tai renkaat voi vaihtoehtoisesti kuivata ennen katsastusta.

Eli ennen jokaista hiittiä katsastajat tarkistavat välityksen jne... Katsastuksessa renkaat märkänä pitoaineista...
Katsastuspöytä märkänä jokaisen merkin pitoaineista jne...
Tai tosiaan viedään se auto kuivilla renkailla sinne...
Eihän sillä tosiaan koskaan ole ollut merkitystä pyyhitkö pitoaineet pois juuri ennen omaa ajoasi, vai 10 minuuttia ennen...

Niinnoh... voihan ne pyyhkiä siinä jonossakin kun odottelee vuoroaan.

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #17 : 08.01.12 - klo: 15.46 »
Tuskin niitä rattaita tarttee joka kerta laskea. Jokainem voi suorittaa renkaiden pyyhkimisen haluamallaan tavalla.

Tuohon katsastusasiaan voisi lisätä vielä henkilökohtaisen katsastuskortin, johon tarkastetut asiat kirjataan. Tällöin on helppo seurata auton laillisuutta, eikä "oikeusmurhia" pääse syntymään. Voin linkittää DHI CUP ssa käytetyn katsastuskortin tähän viestoketjuun, kunhan pääsen skannerin ääreen.
Flying Calacucco

Poissa AAKE K.

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #18 : 08.01.12 - klo: 15.53 »
Katsastuksesta:

Mitkä on hyvä tarkistaa ennen katsastusta on paino ja akun jännite. Muut voi tarkistaa jälkeenpäin ja tehdä muutoskehoitus, joka on katsastettava ennen seuraavaa lähtöä.
Jos jonkun siipi on vinossa peräänajon yms tapahtuman jälkeen, ei hylkyä vaan korjaamaan. Kukaan ei hyödy yleensä niistäkään "vioista", jotka on johtanut hylkyyn.
Katsastuksessa hylyt pois ja korjauskehoitukset tilalle.

Toisen harjoituskierroksen jälkeen "iso" katsastus, jolloin todetaan auton kisakunto.

Ennen ekaa alkuerää kaikkien akkujen jännitteen mittaus. Sen jälkeen satunnaisesti.
Awesomatix-RS5-Traxxas-Team Durango-Nosram-LRP-Sanwa, www.power-racing.net

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #19 : 08.01.12 - klo: 15.54 »
Ennakkokatsastusta harkittiin, mutta suomen tiukoilla aikatauluilla verrattuna kv. kisoihin jäisi mekkausaika vähän liian lyhyeksi (katsastus, ajo, nostovuoro). Tämän ongelman pysyisi poistamaan muuttamalla nostojärjesystä siten, että seuraavana ajovuorossa oleva erä nostaisi, mutta sitten taas keskittyminen omaan kilpailusuoritukseen vaikeutuisi.


Poissa AAKE K.

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #20 : 08.01.12 - klo: 16.09 »
Nyt kun Em-kisoissa ajetaan 10.5t -luokat touringissa ja mattiksessa.

Ehdotan poroihin ja mattikseen vapaat 10.5t -koneet ja 0-ennakkosäätimet, EFRA sääntöjen mukaisesti. Lisäksi mahdollisuus virimiesten ajaa ko luokkia.
Saataisiin kv-luokista kokemusta ja lisää kuskeja maailmalle, helpommalla.
Awesomatix-RS5-Traxxas-Team Durango-Nosram-LRP-Sanwa, www.power-racing.net

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #21 : 08.01.12 - klo: 16.28 »
Katsastuksesta:

Mitkä on hyvä tarkistaa ennen katsastusta on paino ja akun jännite. Muut voi tarkistaa jälkeenpäin ja tehdä muutoskehoitus, joka on katsastettava ennen seuraavaa lähtöä.
Jos jonkun siipi on vinossa peräänajon yms tapahtuman jälkeen, ei hylkyä vaan korjaamaan. Kukaan ei hyödy yleensä niistäkään "vioista", jotka on johtanut hylkyyn.
Katsastuksessa hylyt pois ja korjauskehoitukset tilalle.

Montako kehoitusta sitten voi kisassa ottaa???

Eli voisinko mä läntätä korin turhan alas ja jättää siiven ylisuureksi... auto alipainoinen jne jne.
Aina vain kehoitetaan kojaamaan ja mähän selitän seuraavassa katsastuksessa taas kuinka yritin, mutta en onnistunut ja auto jäi edelleen sääntöjen vastaiseksi.

Jos nyt siivestä näkee selvästi että toinen takalaita on noussut sen verran että juuri ja juuri saadaan katsastuksessa siitä ongelma aikaiseksi niin kyllä toki sellaisesta pitäisi antaa vain korjauskehoitus ja tarkistaa seuraavalla kierroksella kyseisen kaverin siipi... Jos ei ole korjattu niin sitten jatkotoimenpiteet.
Tai autosta on tippunut yksi korisokka ja auto on sen gramman alipainoinen...
Eiköhän siitäkin voisi mielummin tulla korjauskehoitus kuin hylky.
Siipi ja sokka voi niin herkästi olla sellaisia asioita mihin ei itse ole ollut syyllinen, vaan esim joku on koijannut konttiin... Heität kuperkeikat ja siipi taittuu + sokka putoaa.
Tällaisista asioista on oikein kiva saada hylky kun ei itse syyllistynyt mihinkään.

Toisaalta...
Säännöt ovat aika suoraselitteisiä ja vaikka hieman karut ovatkin niin silti aikalailla oikeudenmukaisia ja kohtelee kaikkia samoin.
Ei pidä puntata autoa niin lähelle painorajaa että yhden sokan putoaminen tarkoittaa alipainoa...
Siivelle ei vain voi mitään jos se taipuu kolarissa tai rollauksessa.

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #22 : 08.01.12 - klo: 16.32 »
Ehdotan poroihin ja mattikseen vapaat 10.5t -koneet ja 0-ennakkosäätimet, EFRA sääntöjen mukaisesti. Lisäksi mahdollisuus virimiesten ajaa ko luokkia.
Saataisiin kv-luokista kokemusta ja lisää kuskeja maailmalle, helpommalla.
Jos EFRAn lopulliset tekniset säännöt on fiksut, niin on varmasti järkevää ajaa TSP-10 samoilla säännöillä.

Tuo virimiesten salliminen on sitten EFRAssakin jonkun verran rajoitettu. Edellisen 3 vuoden aikana top-20 sijoille viriluokan EM-kisoissa ajaneet eivät saa osallistua 10,5T EM-kisoihin. Näin siis touringissa. Mattoautoissa ei ainakaan vielä kyseistä sääntöä ole.

Poissa Pepess

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #23 : 08.01.12 - klo: 18.27 »
.
« Viimeksi muokattu: 31.10.21 - klo: 22.11 kirjoittanut Pepess »

Poissa rizardi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #24 : 08.01.12 - klo: 18.59 »
VTR-luokassa kokonaisvälityksen rajoitus ainakin aluksi oli kannustin.
Sillä saatiin myös vanhempi kalusto mukaan kisaan. Myöhemmin se jopa muutettiin 4.2 tasan 5:n
Toiminut hyvin, mutta pitää muistaa, että VTR kisaa usein minien kanssa lähes samalla radalla.
VTR on myöskin niin herrasmies luokka, että ollaan jopa hoidettu "katsastus" kuskien kesken ja jos epäilyksiä on niin on velvollinen todistamaan kalustonsa laillisuuden. (tälläistä en ole henk. koht. koskaan todistanut)

Poissa ripa_k

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #25 : 08.01.12 - klo: 20.36 »
Olisiko ajatusta siinä, että tuomarit kirjaisivat ylös sellaiset autot, jotka ovat mukana peräänajoissa tai ulosajoissa tai kolareissa, joiden katsastuksessa olisi pienoinen toleranssi olemassa (jokunen gramma / milli)? Vai tuleeko kolistelua niin paljon, että toleranssit koskisivat erän jälkeen kaikkia autoja?

Tuomarin näkökulmasta voisin sanoa suoraan että ei ole ajatusta. Tuomarointi on jo muutenkin haastavaa ettei tuollaista lisäkuormaa ole järkeä laittaa tuomareille. Kirjattaviksi tapauksiksi täytyisi ottaa siis jokainen rollaus mollasta, lankkuun nojaus jne, vaikka sen tekisi yksin ajava kuljettaja omasta ajovirheestään. Ja kun tuomaroidessa tietenkin seurataan lähinnä niitä kahden tai useamman auton taisteluja. Niin jonkun kolistellessa täytyisi jättää tämän tilanteen seuraaminen ja etsiä radalta se kolistellut auto, syynäillä numero ja kirjata tapaus. Tällä välin voi hyvinkin tulla siellä kilvanajoryhmässä se tilanne mitä olisi pitänyt varsinaisesti tuomaroida.

Ja voi tosiaan miettiä että kuinka monessa erässä autot ajavat puhtaita hiittejä osumatta mihinkään.
Risto Koskinen
Jarru on vauhdin surma

Poissa Pepess

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #26 : 08.01.12 - klo: 21.16 »
.
« Viimeksi muokattu: 31.10.21 - klo: 22.10 kirjoittanut Pepess »

Poissa Stilo

  • Tiim Lahti
    • Profiili
    • S-grafix gallery
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #27 : 08.01.12 - klo: 21.34 »
Kisaan kerran ennen kisalähtöjä tehtävä ennakkokatsastus (esim. viimisen erätreenin päätteeksi auto katsastukseen?) ja auton mukana kulkeva katsastuskortti josta voidaan seurata miten auton paino, korin korkeus yms on muuttunut. Jos yhtäkkiä keskellä päivää takasiipi onki yli rajan, voi katsastuskortista nopeasti vilaista onko homma ollu OK aikasemmin. Ekasta virheestä varoitus ja jos siipi taittuu toisen kerran peräkkäin niin sitten sitä hylkäystä. Katsastuskorttiin on myös katsastajien helppo nykästä huomioita jos siipi tai paino on ihan juuri rajalla. Kuskin on sitten kätevä vilkaista kortista oliko kaikki kunnossa vai tarviiko jotain huomioida.
EuroRC.com | Xray
S-Grafix | Tiim Lahti

Poissa Pepess

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #28 : 08.01.12 - klo: 22.13 »
.
« Viimeksi muokattu: 31.10.21 - klo: 22.09 kirjoittanut Pepess »

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #29 : 08.01.12 - klo: 22.46 »
Painon punnaaminen ennen erää on helppo toimenpide, eikä varmaankaan haittaa onko renkaat kuivatut vai ei, kunhan eivät ole valuvat. Mutta edelleenkin tuo rajallinen mekkausaika on hyvä pitää mielessä.

Onkos se painon punnitseminen ainoa asia mitä katsastuksessa tehdään???

Ei ole.

Auton leveys, korin korkeus jne mitataan myös.
Tasot aina pitoaineesta märkänä...
Ja johan siitä kiukuttelu alkaa kun menet kuivilla renkailla katsastukseen ja mittalaitteet onkin jokaisen eri brändin pitoainesotkussa.
Ei kiva.
Varsinkin kun ei haluakaan pidottaa koko rengasta...
Entäs kun ennen erää pitäis katsastaa nollaennakko?
SP säätimessähän valo ei vilku ellei pistä radioita päälle ja paina kerran kaasua

Mun mielestä turhan monta asiaa jotka vain hankaloittaa asioita... varsinkin kisajärjestäjien hommia... Ja tunnetustihan on jo useampikin vuosi puhuttu järjestäjäpulasta ym.