Kirjoittaja Aihe: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013  (Luettu 85806 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #90 : 11.01.12 - klo: 15.10 »
Voi Pekka kun et taaskaan ymmärrä pointtia.

Säännöistä on pakko pystyä näkemään negatiivisetkin puolet, jotta voi nähdä onko se sääntö oikeasti positiivinen vai negatiivinen muutos.

Eliminoidaksesi miinukset sun on pakko pystyä näkemään ne pienimmätkin miinukset.


Ilmanmuuta avoin ja hullu, ihan mitä tahansa ajattelua...
Mutta miettikää nyt oikeesti ne kaikki hulluimmatkin negatiiviset puolet sieltä myös että pystytään varmistumaan ettei mikään sääntömuutos vie hommaa väärään suuntaan.

Ettei yhtäkkiä tarvitse katsella kuinka porukkaa jättää kyseistä lajia syrjään jonkun pikkusäännön takia joka hankaloittaa ennestään aloittelijan näkökulmasta katsottuna niin sekavaa kisarutiinia.

On erittäin helppo naurettavan pienellä edes karvan negatiiviseen suuntaan haiskahtavalla sääntömuutoksella vähentää harrastajamäärää nopeasti... Sen säännön korjaamisella niiden karkotettujen takaisin saaminen viekin sitten reilusti enemmän aikaa.

Uudistukset ja muutokset FTT säännöissä, niinkuin yleensä muillakin elämän alueilla ovat kompromissia tai tasapainottelua plussien ja miinusten välillä. Harvoin kaikkia pieniäkin riskejä voidaan ennakkoon välttää.

Yksi lähellä oleva esimerkki on TSM-10 luokan ajaminen kaksipäiväisenä tämän kevään FTT-kisoissa. Kokeilu sinänsä on varmaan ihan paikallaan, mutta henkilöstä riippuen malliin sisältyy erilaisia ja jopa täysin vastakkaisia plussia ja/tai miinuksia.

Pilotointi ja kokeilu sekä niihin liittyvät riskitkin ovat kehityksen kannalta välttämättömiä. Jos keskitytään jokaisen pienenkin riskin löytämiseen, niin kehittäminen kärsii siitä vahvasti.

Ulkomailla hankittuja kokemuksia erilaisista kokeiluista ei kannata väheksyä, vaan niiden avulla voidaan omissa kehittämisissä välttää muiden tekemiä virheitä jne.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa Pepess

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #91 : 11.01.12 - klo: 15.14 »
.
« Viimeksi muokattu: 31.10.21 - klo: 22.06 kirjoittanut Pepess »

Poissa AAKE K.

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #92 : 11.01.12 - klo: 15.31 »
TSS-10: Nyt puhutaan luokasta. jossa 26 osallistujaa (FTT 1. osakilpailu).

TSS -luokkaan maksaa starttipaketti esim 199,-e (muilla toimittajilla varmaan samaa luokkaa).
80705   SPX Zero Brushless
50852   Vector X12 Brushless Stock Spec 17.5T
79868   LRP LiPo Competition Car Line Hardcase 5300 - 40C – 7.4V

Sopiva välitys sisälle 4.2 ja ulos 3.8.

Paljonko menetetään kuskeja vuodelle 2013, jos nykyiset kuskit joutuu ostamaan uuden toisen/saman setin hintaan 150-160e ja mikään ei oikeesti muutu? Paljonko tulee lisää kuskeja?

Ja mitä siinä tapauksessa kun toimittaja vaihtaa komponentteja nopariin, mutta tuotenro pysyy samana. Yksityyppisäädin on vain, jos kaikki on samasta erästä.

Oliskohan ko luokan kohdalla aika hyvät säännöt, 4.2 -välitystä voisi testata jossain kerhokisassa.
Se mitä tarvitaan on kerhotoimintaa ja vetäjiä nuorille.
Pitkäjännitteisyyttä sääntöihin.

Renkaat saisi olla TSS-10 luokassa hitaammat kuin TSM -luokassa. Se toisi aloittelijoiden autonhallintaan lisää oppia.

Jos nyt jokin säädin kierrättää konetta enemmän kuin muut, niin siitähän pitäisi ottaa selvää mikä sen tekee.




 
Awesomatix-RS5-Traxxas-Team Durango-Nosram-LRP-Sanwa, www.power-racing.net

Poissa Poinas2

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • WEBSTORE
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #93 : 11.01.12 - klo: 15.42 »

Eiköhän vuokrasäätimet ole tarkoitettu omien säätimien lisäksi, jos 50-80e panostus säätimeen tuntuu liian isolta, niin voi tulla kokeilemaan noin 10e panostuksella. Samalla tavalla toimitaan nytkin ponderien osalta, joten miks ei säätimien osalta myös.

No mä en saanut tosta aikaisemmasta tekstista sitä kuvaa että siellä ajettaisiin omilla säätimillä, vaan että järjestäjä toimittaa ne millä saa ajaa.
EA-Import Oy Webstore: www.eaimport.net
ALPHA Plus - BETA - BULLIT - TeamDurango - PIRANHA Fuel - M2C - TRESREY - KyPOM - H-Energy - REDS - RevolutionRcDesign - ThunderInnovation - Yaiba

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #94 : 11.01.12 - klo: 15.52 »

Eiköhän vuokrasäätimet ole tarkoitettu omien säätimien lisäksi, jos 50-80e panostus säätimeen tuntuu liian isolta, niin voi tulla kokeilemaan noin 10e panostuksella. Samalla tavalla toimitaan nytkin ponderien osalta, joten miks ei säätimien osalta myös.

No mä en saanut tosta aikaisemmasta tekstista sitä kuvaa että siellä ajettaisiin omilla säätimillä, vaan että järjestäjä toimittaa ne millä saa ajaa.
Tässä oli alunperin vertaus ETS:n ja siellä toiminta on juuri tällein. Kuhan korjasin kuin niin monella meni tämä ohi.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa Poinas2

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • WEBSTORE
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #95 : 11.01.12 - klo: 16.14 »

Joka vuotisiin kaluston päivitystalkoisiin sääntöjen muuttuessa en näe järkeä TSS-10 luokassa kustannussyistä. Nyt on TSS-10 luokassa pystynyt ajamaan useamman kauden samalla moottorilla ja noparilla ja hyvä niin.

No kyse nimenomaan on siitä tilanteesta, jossa puhutaan siitä, että naulataan vain yksi ainoa vaihtoehto.  Siitä olen samaa mieltä, että joka vuotinen kalustoralli ei ole toivottavaa, mutta jos esim. sen yhden valitun säätimen valmistus loppuu niin vaihdettavahan se on jne.
EA-Import Oy Webstore: www.eaimport.net
ALPHA Plus - BETA - BULLIT - TeamDurango - PIRANHA Fuel - M2C - TRESREY - KyPOM - H-Energy - REDS - RevolutionRcDesign - ThunderInnovation - Yaiba

Poissa anzi

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #96 : 11.01.12 - klo: 16.16 »
Turussa areenalla on ajettu viime talvena rtr luokkaa ja nyt ajetaan kahta luokkaa joissa molemmissa on erinlaisia autoja ja pro luokassa myös erilaisia sähköjä.

Molemmissa luokissa on määrätty kiinteä välitys ja ongelmitta sen jokainen aloittelevakin kuski on autoonsa saanut laitettua. Ja näiden pienimuotoisten kokemuksien pohjalta ainakin meillä se on poistanut sähköjen/akkujen merkitystä.

Poissa rizardi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #97 : 11.01.12 - klo: 16.55 »
Yksityyppi nopari on ideana hieno, mutta, kun ajatellaan radalle ensikertaa tulevaa kaveria, niin 90% tapauksista nopari on se minkä kauppias hyllystä löytänyt ja vanhempien tai kaverin oman lompsan paksuudesta riippuen hintaa sillä oli 50-200€.
Ei varmasti paljoa hymyilytä jos kokeneemmat kertovat noparin olevan hieno ja parhaasta päästä, mutta ei sillä stanua ajeta tai toisinpäin: Viimeiset pennit on pistetty autoon ja nopari on saman hintainen, mutta väärää merkkiä.

Max. välitys olisi taas tervetullut, koska sen muuttaminen kisalailliseksi onnistuu pienellä taloudellisella panoksella ja joka rc-kaupassa.
Ei varmasti maailmaa kaada jos joutuu hankkimaan pari kolme eri pinjonia ja olen huomannut, että kokeiltavaksi saa kokeneemmilta lainaksi, kunhan uskaltaa kysyä.
Välitys voisi olla eri ulos ja sisälle, ettei mene ulkona köröttelyksi. (VTR 5.0 raja toimii sisällä, mutta moni ulko turistirata on sille jo lentokenttä.)


Taitojen kasvaessa ja A-finaalin olevan jo todellisuutta kaveri on kyllä hommannut kunnon säätimen, joka mahdollisesti käy myös nopeampiin luokkiin.


Olisi kiva nähdä muutaman kuskin omat kokemukset, mielipiteet ja todelliset kierrosaika erot TSS ja VTR välillä

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #98 : 11.01.12 - klo: 17.45 »
Yksityyppi nopari on ideana hieno, mutta, kun ajatellaan radalle ensikertaa tulevaa kaveria, niin 90% tapauksista nopari on se minkä kauppias hyllystä löytänyt ja vanhempien tai kaverin oman lompsan paksuudesta riippuen hintaa sillä oli 50-200€.
Ei varmasti paljoa hymyilytä jos kokeneemmat kertovat noparin olevan hieno ja parhaasta päästä, mutta ei sillä stanua ajeta tai toisinpäin: Viimeiset pennit on pistetty autoon ja nopari on saman hintainen, mutta väärää merkkiä.

Itse asiassa on toivottavaa, että suurin osa radalle ensi kertaa saapuvista kuskeista ei ajattele (tai heille ei suositella) FTT kisoihin osallistumista, vaan huomio kiinnitetään runsaaseen ja hauskaan ajamiseen sekä siinä ohessa ja toivottavasti kokeneempien avustamana tekniikan opetteluun. Hyvin harva on osaamiseltaan sopiva SM-kisoihin ennenkuin takana on treeniä ihan kunnolla. Kerhokisat ovat oikea paikka harjoitella kisaerien ajamista ja nopareista tuskin aletaan siellä heti nipottamaan.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa rizardi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #99 : 11.01.12 - klo: 17.59 »
Itse asiassa on toivottavaa, että suurin osa radalle ensi kertaa saapuvista kuskeista ei ajattele (tai heille ei suositella) FTT kisoihin osallistumista, vaan huomio kiinnitetään runsaaseen ja hauskaan ajamiseen sekä siinä ohessa ja toivottavasti kokeneempien avustamana tekniikan opetteluun. Hyvin harva on osaamiseltaan sopiva SM-kisoihin ennenkuin takana on treeniä ihan kunnolla. Kerhokisat ovat oikea paikka harjoitella kisaerien ajamista ja nopareista tuskin aletaan siellä heti nipottamaan.
Toinen puhuu aidasta toinen aidan seipäästä.

Tarkoitin, että tulevaisuudessa siirtyminen nopampiin luokkiin vaikeutuu, kun uusi luokka vaatii moottorin lisäksi uuden noparin.

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #100 : 11.01.12 - klo: 18.01 »
Tarkoitin, että tulevaisuudessa siirtyminen nopampiin luokkiin vaikeutuu, kun uusi luokka vaatii moottorin lisäksi uuden noparin.
Kun siirryt TSS luokasta parin kolmen vuoden ajelun jälkeen, yks nopari ei ole este.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #101 : 11.01.12 - klo: 18.19 »
Yksityyppi nopari on ideana hieno, mutta, kun ajatellaan radalle ensikertaa tulevaa kaveria, niin 90% tapauksista nopari on se minkä kauppias hyllystä löytänyt ja vanhempien tai kaverin oman lompsan paksuudesta riippuen hintaa sillä oli 50-200€.
Ei varmasti paljoa hymyilytä jos kokeneemmat kertovat noparin olevan hieno ja parhaasta päästä, mutta ei sillä stanua ajeta

Vähän erikoiselta tuntuu ajatella, että SM-tasoiseen autourheiluluokkaan ylipäätään pitäisikään päästä "millä tahansa" laitteilla ajamaan. Jos halutaan ajaa kilpaa SM-tasolla, varmaan otetaan etukäteen selvää, millä laitteilla se homma tapahtuu. Kerhokisat, treenit ja muut räppäykset on asia erikseen. Sitäpaitsi:

Yksityyppisäädin

Ehdottomasti OK.
----------------.
Voihan tähän laittaa pykälän, että ihan ensimmäisiä kisoja ajavat kuskit saavat ajaa haluamallaan 0-ennakkosäätimellä.

Tarkoitin, että tulevaisuudessa siirtyminen nopampiin luokkiin vaikeutuu, kun uusi luokka vaatii moottorin lisäksi uuden noparin.

Stanussa ja porossa ajetaan samoilla säätimillä nyt, miksei se voisi olla näin myös tulevaisuudessa, yksityyppisäätimestä huolimatta?

Viriin siirryttäessä on sitten ostettava nopari, mutta siinä kohtaa noparin hankinta ei liene se kaikkein suurin haaste.
Flying Calacucco

Poissa rizardi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #102 : 11.01.12 - klo: 18.22 »
Tämä alkaa jo lähteä pois asia yhteydestä, mutta jos FTT:ssä on yksityyppi noin 50€/kpl. nopari niin aivan varmasti yhdessäkään kerhokisassa ei ajella TSS luokassa 200€ tekinillä, vaan se menee myyntiin ja hauskimmassa tapauksessa sama ville ostaa sen vuoden päästä takaisin siirtyessään poroon.

Toin vain yhden näkökannan nopari asiaan ja olen vain maksimi välityksen kannalla.

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #103 : 11.01.12 - klo: 18.32 »
Tämä alkaa jo lähteä pois asia yhteydestä, mutta jos FTT:ssä on yksityyppi noin 50€/kpl. nopari niin aivan varmasti yhdessäkään kerhokisassa ei ajella TSS luokassa 200€ tekinillä, vaan se menee myyntiin ja hauskimmassa tapauksessa sama ville ostaa sen vuoden päästä takaisin siirtyessään poroon.

Ei varmaan villet ajele 200 tekineillä kertsikisoissa ja sehän tässä just on se idea, että halvemmillakin säätimillä voi ajaa kilpaa ja hommaa haluttaisiin viedä siihen suuntaan, että se 200€ säädin voi jäädä sinne kauppaan ennenkuin sille on oikeasti tarvetta (viriluokassa) ja toisekseen, ettei rahalla voi ostaa sille villelle etumatkaa kilpailuun. Ja ajatushan on myös se, että sama säädin on stanussa ja porossa, eikö niin. Siinä nyt ei ole mitään mieltä, että stanussa olisi toinen yks'tyyppisäädin ja porossa toinen.
Flying Calacucco

Poissa Bulvaani

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #104 : 11.01.12 - klo: 19.08 »
Tämä alkaa jo lähteä pois asia yhteydestä, mutta jos FTT:ssä on yksityyppi noin 50€/kpl. nopari niin aivan varmasti yhdessäkään kerhokisassa ei ajella TSS luokassa 200€ tekinillä, vaan se menee myyntiin ja hauskimmassa tapauksessa sama ville ostaa sen vuoden päästä takaisin siirtyessään poroon.

Ei varmaan villet ajele 200 tekineillä kertsikisoissa ja sehän tässä just on se idea, että halvemmillakin säätimillä voi ajaa kilpaa ja hommaa haluttaisiin viedä siihen suuntaan, että se 200€ säädin voi jäädä sinne kauppaan ennenkuin sille on oikeasti tarvetta (viriluokassa) ja toisekseen, ettei rahalla voi ostaa sille villelle etumatkaa kilpailuun. Ja ajatushan on myös se, että sama säädin on stanussa ja porossa, eikö niin. Siinä nyt ei ole mitään mieltä, että stanussa olisi toinen yks'tyyppisäädin ja porossa toinen.

Muutaman FTT-kierroksen TSS-luokassa kilpailijana ja junnukilpailijan huoltajana kiertäneenä pohdin myös sellaista vaihtoehtoa, jossa ensisijaisesti TSS-luokka olisi se, missä niitä kuluja ja vauhteja lähdettäisiin pudottamaan. Porossa varmaankin on enemmän sosiaalista tilausta sille, että ylivuotisetkin säätimet voitaisiin kelpuuttaa peliin mukaan. Onhan TSP kuitenkin usealle kuskille talviajan sivuharrastusluokka. Näin yksi ratkaisu voisi olla se, että nollaennakoilla ajettaisiin molemmissa, mutta vain TSS-luokassa olisi vakioitu säädin. Tällainen järjestely ei heti romuttaisi yyber-säätimien jälkimarkkina-arvoa yhdessä yössä, jos sitä nyt joku haluaa ajatella. Porossa ei säätimen merkitys myöskään ole aivan niin suuri kuin TSS-luokassa, joten ylivuotinen hipo-säädin olisi varmasti vielä kovaa valuuttaa TSP:ssä.

Mikäli TSS-luokassa vakioituun säätimeen siirryttään, tulee sellaiset sitten hankittavaksi. Eihän siinä mitään kummallista ole. Jos kahden edellisen FTT-kauden (2010 ja 2011) saldo on meillä kahden auton tiimissä ollut tähän mennessä 2+2 uutta hipo-säädintä, 5 x CS 17.5, 4 x LRP 17.5, 12 x 5000/50c-akut, 30 x rengassarjat, niin huomataan, että säätimet, akut ja renkaat niitä kalleimpia panostuksia ovat olleet. Jos kerran vakioitu säädin määrätään, sitten se ostetaan: halvemmaksi se takuulla ensimmäistä investointiaan tekevälle tulee kuin meille, jotka joudumme dumppaamaan vanhemmat ja kalliimmat säätimet pois. Harmi tietysti mutta aina vakioluokka kallein taitaa olla.
Tiim Lahti

Poissa valanhar

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #105 : 11.01.12 - klo: 19.10 »
Näistä kirjoituksista saa nyt sen käsityksen, että pärjätäkseen tarvitsee tämän "200€" säätimen, kyllä siinä nyt varmasti muutkin asiat painavat ja mitä niihin koneiden polttamisiin tulee, niin treenimäärämme viime vuonna oli varmasti ihan kärkipäästä, emmekä polttaneet yhtään konetta ja ajoimme ilman tuuletinta! Moottoreita käytimme kaksi (yhdelläkin olisi pärjätty). Yhdessäkään kisassa meillä ei ollut pisin välitys ! Katsoin vielä äsken Hyvinkään FTT:n A-finaalit ja kyllä siellä kärjen tuntumassa ihan peräkanaa kiertää kaksi erimerkkistä säädintä. Sisäkisassa yksi mollanpäältä ajo ja olet menettänyt sen mitä jollain mahdollisilla hyber laitteilla olet saavuttanut. Mutta jatkakaa kirjoituksia.

H. Valander

Poissa sahu

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #106 : 11.01.12 - klo: 20.53 »
Muutaman FTT-kierroksen TSS-luokassa kilpailijana ja junnukilpailijan huoltajana kiertäneenä pohdin myös sellaista vaihtoehtoa, jossa ensisijaisesti TSS-luokka olisi se, missä niitä kuluja ja vauhteja lähdettäisiin pudottamaan. Porossa varmaankin on enemmän sosiaalista tilausta sille, että ylivuotisetkin säätimet voitaisiin kelpuuttaa peliin mukaan. Onhan TSP kuitenkin usealle kuskille talviajan sivuharrastusluokka. Näin yksi ratkaisu voisi olla se, että nollaennakoilla ajettaisiin molemmissa, mutta vain TSS-luokassa olisi vakioitu säädin. Tällainen järjestely ei heti romuttaisi yyber-säätimien jälkimarkkina-arvoa yhdessä yössä, jos sitä nyt joku haluaa ajatella. Porossa ei säätimen merkitys myöskään ole aivan niin suuri kuin TSS-luokassa, joten ylivuotinen hipo-säädin olisi varmasti vielä kovaa valuuttaa TSP:ssä.
Ehdoton kannatus tälle koska itse juurikin ajan TSP:tä harrastusluokkana ja jos siihen pitäis ostaa joku säädin mille ei olis käyttöä missään muussa luokassa niin se vois haitata harrastustoimintaa.

JQ The Car, ALPHA Plus, Xray T3, Durango DEX410v3, DEX210 & DESC210.
NOSRAM, Orion ja Savöx. Spektrum DX3R & Sanwa M11X.

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #107 : 11.01.12 - klo: 21.13 »

Olisi kiva nähdä muutaman kuskin omat kokemukset, mielipiteet ja todelliset kierrosaika erot TSS ja VTR välillä

Casinolla TSS-10 12.98 ja VTR-10 13.60

TSS välitys 4.14 ja VTR 5.02 , rata melko syherö tosin. VTR vanha CS- kone TSS tuore LRP
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa Pepess

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #108 : 11.01.12 - klo: 23.50 »
.
« Viimeksi muokattu: 31.10.21 - klo: 22.04 kirjoittanut Pepess »

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #109 : 11.01.12 - klo: 23.59 »
Jos olisi tarvinnut heittää kalliit noparit pois tai myydä polkuhintaan ja hankkia uudet säätimet, niin tuskin olisi tullut tehtyä - olisi FTT-sirkus siirtynyt hamaan tulevaisuuteen.

No johan on, juuri kerroit kuinka paljon rahaa meni kisamaksuihin ja renkaisiin, mutta kahden henkilön kisaamisen esteeksi olisi kuitenkin tullut kahden uuden spekki-säätimen hinta; ~100eur. Uskomatonta.

Sitäpaitsi niillä "huippusäätimille" voi keksiä muutakin käyttöä esimerkiksi sähkökrossissa tai jopa jossain takapihalla rullailtavassa laitteessa säätimenä. Eivät ne arvottomaksi muutu vaikka poistuisivatkin kisa-autosta hetkeksi. Ja voisin myös uskoa, että vielä kahden vuoden päästä niillä voidaan ajaa nopeamissa luokissakin.

Noh, pienestä se on välillä kiinni. Tuntuu vaan niin käsittämättömältä näin sivusta seuraavana...
---

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #110 : 12.01.12 - klo: 00.00 »
Moottori vaihtoehtoja 2, LRP ja Nosram, 17.5T, eli jompi kumpi oman maun mukaan.

Kyseiset moottorit ovat samoja moottoreita. (sama tehdas)
Eli kumpi tahansa ihan vain sen mukaan kumman saa itselleen helpommin.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #111 : 12.01.12 - klo: 00.09 »
Näistä kirjoituksista saa nyt sen käsityksen, että pärjätäkseen tarvitsee tämän "200€" säätimen, kyllä siinä nyt varmasti muutkin asiat painavat ja mitä niihin koneiden polttamisiin tulee, niin treenimäärämme viime vuonna oli varmasti ihan kärkipäästä, emmekä polttaneet yhtään konetta ja ajoimme ilman tuuletinta! Moottoreita käytimme kaksi (yhdelläkin olisi pärjätty). Yhdessäkään kisassa meillä ei ollut pisin välitys ! Katsoin vielä äsken Hyvinkään FTT:n A-finaalit ja kyllä siellä kärjen tuntumassa ihan peräkanaa kiertää kaksi erimerkkistä säädintä. Sisäkisassa yksi mollanpäältä ajo ja olet menettänyt sen mitä jollain mahdollisilla hyber laitteilla olet saavuttanut. Mutta jatkakaa kirjoituksia.

H. Valander

Juuri näin...

Olisitteko kaivannut maksimivälitystä johonkin?
Olisiko se pienentänyt teidän kausikistannuksia?
Palaneiden moottoreiden suhteen vastasitkin jo, eli ei palanut ylivälitysten takia.
Ei tarvinnut edes tuuletinta.
Ja kuinka ollakaan... eri merkkisillä säätimilläkin mentiin tasatahtia.

Herää vain kysymys että missä se ongelma onkaan mitä näillä sääntömuutoksilla haluttaisiin korjata...?
En keksi.
Siellä jätkien käymässä ETS kisassa missä ajelivat stockia EI 0 ennakkosäätimillä, ymmärrän asiat oikein hyvin.
Meidän 0 ennakkosäätimien kanssa en ymmärrä missä on ongelma mikä pitäisi korjata.

Maksimi välitys... Miksi ihmeessä kun ei stanuilijoilla ollut viimekaudellakaan ongelmia asian suhteen... Ei mennyt omaisuutta rattaisiin.
Yksityyppisäädin... ööööö... miks ihmeessä kun siellä A finaalissakin jätkät vetää pitkää matoa tasatahtiin vaikka onkin eri merkkisiä säätimiä... ja A finaalissa jopa enemmän kuin kaksi eri merkkiä.
Käsillä ja auton säädöillä ne stanukisatkin on ratkaistu... varsinkin viimevuonna kun ei tarvinnut softien kanssa pelleillä.

Poissa -Jari-

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #112 : 12.01.12 - klo: 00.16 »
Herää vain kysymys että missä se ongelma onkaan mitä näillä sääntömuutoksilla haluttaisiin korjata...?
En keksi.
Siellä jätkien käymässä ETS kisassa missä ajelivat stockia EI 0 ennakkosäätimillä, ymmärrän asiat oikein hyvin.
Meidän 0 ennakkosäätimien kanssa en ymmärrä missä on ongelma mikä pitäisi korjata.
ETS Stock-kisat ajetaan kyllä halvoilla SP Cirtix 0-ennakkonopareilla.
Jari Valkola
*** www.fullspeedrc.fi ** XRAY T4, ORCA ** XRAY NT1 2015, Novarossi  ***

Poissa Grasshopper

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #113 : 12.01.12 - klo: 00.27 »
Itse olen suhteellisen skeptinen sen suhteen että Tekinin säätimillä olisi kovinkaan merkittävää etua muihin nähden. Niillä sattuivat vain ajamaan kärkipään kuskit, säätimen mainehan on peruja dynaamisen ennakon ajoilta.  Itse kun ajoin myös kesällä (toisin kuin useimmat täällä kommentoijat) niin pääsin myös nostamaan/seuraamaan stanuautojen menoa ja erot suoravauhdissa olivat  hyvin pieniä kautta linjan. Akkuhan se näissä stokkiluokissa on se mikä ratkaisee, tuskin 0-ennakkosäädin.
Yokomo - Kyosho - Hobbywing - Intellect - Sanwa - Kawada

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #114 : 12.01.12 - klo: 01.00 »
Herää vain kysymys että missä se ongelma onkaan mitä näillä sääntömuutoksilla haluttaisiin korjata...?
En keksi.
Siellä jätkien käymässä ETS kisassa missä ajelivat stockia EI 0 ennakkosäätimillä, ymmärrän asiat oikein hyvin.
Meidän 0 ennakkosäätimien kanssa en ymmärrä missä on ongelma mikä pitäisi korjata.
ETS Stock-kisat ajetaan kyllä halvoilla SP Cirtix 0-ennakkonopareilla.

Anteeksi...

Mikäs luokka se oli mihin Lasse treenas 17.5 koneella ja vapaalla säätimellä...?
Pro stock?

Poissa Pepess

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #115 : 12.01.12 - klo: 01.02 »
.
« Viimeksi muokattu: 31.10.21 - klo: 22.03 kirjoittanut Pepess »

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #116 : 12.01.12 - klo: 02.13 »
Juuri ylempänä valanhar (eli isä Valander) kertoi etteivät käyttäneet virityksiä.
Aika kärki jätkästä kuitenkin kyse  :wink:

Tuskin mitenkään vaikeasti olisi saanut tietää millä välityksillä ajoivat, ihan vain kysymällä.

Ne erot kierrosajassa tulevat ylivoimaisesti suurimmaksi osaksi nimenomaan mutkissa.
Miksi siis tarvitsisi välittää ylipitkäksi saaden sillä auton kulkemaan ehkä kilometrin tai kaksi kovempaa kuin kaverilla, kun ensinnäkään siellä suoralla ei kuitenkaan ohi pääse.
Ja taas pidemmällä välityksellä auto ei kuitenkaan jaksa kiihtyä mutkasta ulos=menettää suoranopeutta.

Periaatteessa vois heittää formuloista pienen esimerkin viimekaudelta.
Vettel vei monzan kisan aika helposti.
Autolla joka kulki suorilla selkeästi hitaammin kuin nopeimmat.
Jos en väärin muista niin ero oli jopa 16 kilsaa tunnissa.

Oli herra Salokin kommentoimassa että tärkeintä onkin saada se maksimaalinen nopeus mahdollisimman nopeasti kelattua.
Ei hyödytä vaikka kaveri saisi sitten loppusuoralla huippunopeutensa takia kiinni, koska ensinnäkin tullaan mutkaan kovempaa, jolloin joudutaan siis aloittamaan jarrutus aikaisemmin... Ja taas mutkasta ei päästä niin nopeasti kiihdyttämään jolloin kaveri katoaa kiihdytyksissä jälleen saavuttamattomiin.
Ja huom... kyseessä oli rata missä mennään kaasu pohjassa loikottaen todella pitkiä matkoja.

Ei toki täysin vastaa minkään stanu turistin juttuja, mutta hommassa on silti pointtinsa.
Oli mistä tahansa kilvanajosta kyse niin tärkeintä ei ole tulla mutkaan kovaa, vaan lähteä mutkasta ulos mahdollisimman kovaa.

Pointtini siis... Oli välitys sitten jollain tavoin rajattu, tai ei niin edelleen aivan samat naamat kiikkuu siellä kärjessä ja erot ovat seuraaviin ihan yhtä isot.
Homma johtuu alustan säädöistä ja käsistä ohjaimen takana. (unohtamatta tietenkään että hermojen pitää olla kohtalaisen rautaiset ettei niitä virheitä tule kun nuollaan mollia ja reunavalleja)

Tulipa vielä sekin mieleen että kuusaallahan viimevuonna otettiin tutkalla autojen huippunopeuksia...
Prostockin suurin suoranopeus oli autossa joka oli välitykseltään ja alustan suoranopeuteen liittyviltä asioiltaan täysin identtinen minun autoni kanssa...
Muistan kuinka eräs kauppias hehkutti osiollaan mikä akku kyseisessä autossa oli.
Hmmm... Mutta tänävuonna akuilla ei sitten olekaan merkitystä nopeuteen.

Sama välitys autoihin ja varmasti haetaan niillä akuilla sitten se viimeinen potku... Ja sehän toki tulee halvemmaksi kuin muutaman pinionin hommaaminen  :shocked:

Poissa ilvessalo

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #117 : 12.01.12 - klo: 06.04 »
Herää vain kysymys että missä se ongelma onkaan mitä näillä sääntömuutoksilla haluttaisiin korjata...?
En keksi.
Siellä jätkien käymässä ETS kisassa missä ajelivat stockia EI 0 ennakkosäätimillä, ymmärrän asiat oikein hyvin.
Meidän 0 ennakkosäätimien kanssa en ymmärrä missä on ongelma mikä pitäisi korjata.
ETS Stock-kisat ajetaan kyllä halvoilla SP Cirtix 0-ennakkonopareilla.

Anteeksi...

Mikäs luokka se oli mihin Lasse treenas 17.5 koneella ja vapaalla säätimellä...?
Pro stock?
Kyllä - Pro Stock, mutta ei ETS vaan DHI - Cup.

Itse olisin ehdottomasti ajanut mielummin esim 13.5 tai 10.5 koneella ja 0-ennakkosäätimellä. Mm SP Cirtix olisi kelvannut ihan hyvin 0-ennakkosäätimeksi. Koneita kun "suli" vaikka ajettiin valmistajan susittelemilla säätimen asetuksilla ja välityksillä...
XRAY T3 2011/ Speed Passion,  XRAY XB808 2010 / Novarossi, Tamiya DB01 / Speed Passion,  Sanwa MX11

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #118 : 12.01.12 - klo: 06.10 »
Kiinteässä välityksessähän idea ei ole se, että sarjan kärkikuskille kerrottaisiin, millä välityksellä sen kannattaa ajaa esim. kotiradallaan. Idea on se, että uusien tulokkaiden ei tarvitse asiaa pohti ja ottaa kaluston kannalta tarpeettomia riskejä.

Toinen erittäin hyvä syy on se, että sillä voidaan rajata stanuluokan vauhti just sellaiseksi, mikä on tarkoituksenmukaista. Tämä seikka on useampaan kertaan mainittu, mutta se kerta toisensa jälkeen jää huomioimatta.

Sarjaa useamman vuoden ajaneet tietää varmasti tasan tarkkaan kaikki ne kikat, joilla autoon saa lisää vauhtia. He ymmärtävät myös sen, että edullisella säätimellä pääsee ihan yhtä lujaa?

Kysyn, että kuinka moni esim. viimevuoden stanun kärkikuskeista ajoi ns. budjettisäätimellä? Ei vissiin kovinkaan moni päätellen siitä, että näitä kalliita säätimiä jäisi käsiin sääntöjen muuttuessa. Vaikka täällä useampi todistelee, että vauhti tulee muualta kuin säätimestä, taitaa se kuitenkin olla niin, että sitäkään riskiä ei kärkikahinoissa haluta ottaa, että kaverin säätimellä olisi edes mahdollisuus mennä lujempaa.

Keneltäs ne aloittelijat hakee sitä mallia jos ei kärkikuskeilta? Tarkoitushan on edelleen myös sen aloituskynnyksen madaltaminen?
« Viimeksi muokattu: 12.01.12 - klo: 06.17 kirjoittanut peitsamo »
Flying Calacucco

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #119 : 12.01.12 - klo: 08.16 »
Säännöistä en juurikaan mitään ymmärrä, kuten paljon muustakaan, mutta yksi asia hieman hämmästyttää. Vakuutellaan että niillä 50€ säätimillä ajetaan ihan yhtä kovaa kun 200€ säätimillä ja erot on marginaalisia. Miksi sitten kärkipään kuskit käyttää niitä 200€ säätimiä jos 50€ säätimillä ajaa samalla tavalla?

Maallikon ja perusharrastajan silmissä 50€ säätimien uskottavuus paranee kummasti kun podiumilla keikkuvien kuskien autoissa on sellaisen, eikä "ihan samoilla ominaisuuksilla" olevaa 200€ säädintä.

Kylätason RC-kuski.