Kirjoittaja Aihe: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013  (Luettu 85770 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ilvessalo

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #120 : 12.01.12 - klo: 08.34 »
Säännöistä en juurikaan mitään ymmärrä, kuten paljon muustakaan, mutta yksi asia hieman hämmästyttää. Vakuutellaan että niillä 50€ säätimillä ajetaan ihan yhtä kovaa kun 200€ säätimillä ja erot on marginaalisia. Miksi sitten kärkipään kuskit käyttää niitä 200€ säätimiä jos 50€ säätimillä ajaa samalla tavalla?

Maallikon ja perusharrastajan silmissä 50€ säätimien uskottavuus paranee kummasti kun podiumilla keikkuvien kuskien autoissa on sellaisen, eikä "ihan samoilla ominaisuuksilla" olevaa 200€ säädintä.

Yleensä podiumilla keikkuvat kuskit ovat jo harrastaneet lajia jonkin aikaa ja haluavat myös saada autonsa kulkemaan maksimaalista vauhtia parhaalla mahdollisella tuntumalla. Jos säännöt eivät säädintä rajoita ja kukkaro kestää niin kukapa ei ostaisi parasta mahdollista säädintä? Ikuisuuskysymys kuuluukin onko reilua että ne joilla on varaa viimeisimpään kalustoon ovat etulyöntiasemassa - vaikkakin vain pienessä.

Ero kalliimmpien ja halvempien säätimien välillä on ehkä enemmän säätöjen määrässä kuin suoranopeudessa.
Kalliimmissa säätimissä voi säätää jarrun voimakkuutta, automaattista jarrua, kaasutuntumaa jne.
Halvemmissa säätimissä ainoa säätö on jarrun voimakkuus - jos sitäkään. Stanuluokissa kyseisten säätöjen merkitys ei tosin ole niin merkityksellinen kuin nopeammissa luokissa.

Kalliimmaan säätimen ostaminen voi olla myös perusteltua, jos aikoo myöhemmin hypätä ajamaan tehokkaampia luokkia. Ei tarvitse sitten uutta säädintä ostaa kun on riittävän kestävä säädin jo autossa valmiina.

Maksimivälitys olisi mielestäni tämän keskustelun pohjalta hyvä muutos sääntöihin.
Nopeudensäätimen vaikutusta ei näemmä koeta niin merkitykselliseksi.

Mitä jos PKSRCA kokeilisi maksimivälitystä helmikuun A8 kilpailussa?
XRAY T3 2011/ Speed Passion,  XRAY XB808 2010 / Novarossi, Tamiya DB01 / Speed Passion,  Sanwa MX11

Poissa ilvessalo

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #121 : 12.01.12 - klo: 08.37 »
Maallikon ja perusharrastajan silmissä 50€ säätimien uskottavuus paranee kummasti kun podiumilla keikkuvien kuskien autoissa on sellaisen, eikä "ihan samoilla ominaisuuksilla" olevaa 200€ säädintä.
Tähän vielä kommenttina: ETS sarjassa juuri tämä "ihan samat ominaisuudet" on eliminoitu vakiosäätimellä, sinetöidyllä moottorilla ja maksimivälityksellä = kuski ja auton säädöt ratkaisevat..
XRAY T3 2011/ Speed Passion,  XRAY XB808 2010 / Novarossi, Tamiya DB01 / Speed Passion,  Sanwa MX11

Poissa hmort

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #122 : 12.01.12 - klo: 08.59 »
Älkää nyt jaksako veivaa yksityyppi säätimistä..... 0- ennakko riittää.. Kyllä se vauhti tulee sieltä kuinka sitä kahvaa kääntää...Meillä on ollut tällä kaudella käytössä säädin mikä on 3 vuotta vanha ja ollut yhdessä kisassa 3 osassa... Pikaliimalla kasaan ja edelleen mennään... Viime kilpailussa kerettiin porossa 4 joukkoon. Ja vaikka olis ollut 200€ säädin tuskin sijoitus olisi ollut yhtään parempi. Aina kun ajetaan kilpaa.... Autoja viritetään ja niihin löytyy eri hintaisia osia. Ei se kädetön kuski pärjää sillä 200€ säätimellä yhtään sen paremmin kun sillä halvallakaan..
-Henry Mort

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #123 : 12.01.12 - klo: 09.14 »
Maksimivälitys esim. 4.5 ok, vauhdit tasoittuvat varmasti.. Mikään yksityyppisäädin ei ratkaise mitään.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa Pepess

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #124 : 12.01.12 - klo: 09.47 »
.
« Viimeksi muokattu: 31.10.21 - klo: 22.01 kirjoittanut Pepess »

Poissa Pepess

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #125 : 12.01.12 - klo: 10.00 »
.
« Viimeksi muokattu: 31.10.21 - klo: 22.00 kirjoittanut Pepess »

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #126 : 12.01.12 - klo: 10.21 »

Minusta olisi nyt hienoa, että joku kertoisi mistä 50eur säätimestä on kyse? En ainakaan pikaisella vilkaisulla löytänyt paikallisten putiikkien valikoimista ensimmäistäkään...


Jos sellainen on, niin minulle voi lähtettää moisen, testaan mielelläni  :shocked:

| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa Pepess

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #127 : 12.01.12 - klo: 10.29 »
.
« Viimeksi muokattu: 31.10.21 - klo: 21.59 kirjoittanut Pepess »

Poissa Grasshopper

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #128 : 12.01.12 - klo: 10.32 »

Minusta olisi nyt hienoa, että joku kertoisi mistä 50eur säätimestä on kyse? En ainakaan pikaisella vilkaisulla löytänyt paikallisten putiikkien valikoimista ensimmäistäkään...


Jos sellainen on, niin minulle voi lähtettää moisen, testaan mielelläni  :shocked:
Tässä keskustelussa on mainittu ETS-sarjassa käytössä ollut SP:n Cirtix säädin, joka löytyy esim. täältä http://www.racingfactory.fi/tuotteet/NOPEUDENSAATIMET-Nopeudensaatimet/Speed-Passion-Cirtix-Stock-Club-Race-108713

Hobbywingin Justock on myös sieltä edullisimmasta päästä eikä LRP:n Zerokaan mikään kallis ole.

http://fi.eurorc.com/product/481/hobbywing-justock-club-spec-esc-ftt

http://www.power-racing.net/catalog/product_info.php?cPath=28_38&products_id=511
Yokomo - Kyosho - Hobbywing - Intellect - Sanwa - Kawada

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #129 : 12.01.12 - klo: 11.02 »
Noiden kolmen keskihinta on 70 euroa, jos jättää LRP:n pois ollaan vasta 60 eurossa, joka on viidenneksen enemmän kuin 50 euroa...

Tällä yritän herätellä keskustelua siitä, että onko tuollainen 50eur säädin edes realistista suomen voluumeissa.

Itse en välittäisi nähdä TSP-10 luokkaa vain TSS-10 luokan kopiona jossa ainut ero on sen sallitun moottorin lankamäärä.

Näkisin enemmänkin TSP:n luokan TSS ja TSM välimaastoon jossa olisi enemmän vapauksia kuin TSS:ssä. Toisinsanoen, ainut ero TSM:n luokkaan nähden olisi vain rajoitettu lankamäärä ja TSS:stä sitten vain tämä nykyinen 0-ennakkosääntö, moottorit ja säätimet muutoin vapaat valittavissa EFRA/ROAR listoilta (näin se on muuallakin). Tällöin se sijoittuisi hyvin keskelle näiden kahden luokan väliin ja pitäisi kokeneempienkin mielenkiinnon yllä. Ei sikäli, itse pystyn kyllä ajamaan TSM-luokkaa ihan sujuvasti, en edes joka kerta riko jotain. Nyt kun tuo TSM-luokka on kaksipäiväinen, niin sen soveltuminen perheellisen aikatauluihin on huono.

Ei sikäli, että enkö voisi kahta päivää maakunnissa kuljeksia, niinkuin tulevanakin viikonloppuna, mutta talvilomia on vain yksi per vuosi...   Onneksi tämä korjaantuu osaltani muutamien vuosien päästä kun toinen natiaisista kasvaa harrastajaikään :wink:

  • Jos haluaa keskittyä vain ajamiseen -> TSS
  • Jos haluaa keskittyä ajamisen lisäksi teknisiin hienouksiin -> TSP
  • Jos haluaa ajaa SM-arvosta -> TSM
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #130 : 12.01.12 - klo: 11.05 »
Itse olen suhteellisen skeptinen sen suhteen että Tekinin säätimillä olisi kovinkaan merkittävää etua muihin nähden. Niillä sattuivat vain ajamaan kärkipään kuskit, säätimen mainehan on peruja dynaamisen ennakon ajoilta.  Itse kun ajoin myös kesällä (toisin kuin useimmat täällä kommentoijat) niin pääsin myös nostamaan/seuraamaan stanuautojen menoa ja erot suoravauhdissa olivat  hyvin pieniä kautta linjan. Akkuhan se näissä stokkiluokissa on se mikä ratkaisee, tuskin 0-ennakkosäädin.
Se ero perusutu vähän eri asiaan kuin luulette. Tekinin säätimellä pystyy välittämään moottoriun hiukan pidemmäksi ilman, että moottori sulaa. Mutta tästä ei ole kuskille mitään hyötyä jollei kyseinen kuski pysty ajamaan pidemällä välityksellä.

Pidempi välitys vaatii sen että ajat mutkat lujempaa, muuten moottori lämpee liikaa. Jos taidot ei riitä niin paremmasta säätimestä ei ole hyötyä. Hiukan oikeaa testidataa myös ettei jää vaan väittelyn tasolle.

Tekinillä pystyy GM:n vanhalla 10.5t moottorilla ajamaan noin 4.75 välityksellä siten että moottori lämpee 80 asteen hujakoille
Hobbywing 60A säätimellä 5.0 välitys tuottaa saman lämmön. Tämä hobbywingin v1_508 softalla, nyt sieltä on jo tullut v3_508 joka saattaa muuttaa asiaa. (eli joo vaikka ajetaan nollaennakkolla, sieltä tulee vieläkin parannuksia softiin)

Muita säätimiä en ole testannut mutta SP:t ovat varmaan samassa veneessä Hobbywingin kanssa.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa eurorc.com

  • Veteraani
    • Profiili
    • EuroRC
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #131 : 12.01.12 - klo: 11.19 »
Noiden kolmen keskihinta on 70 euroa, jos jättää LRP:n pois ollaan vasta 60 eurossa, joka on viidenneksen enemmän kuin 50 euroa...
Katsot listahintoja, jotka eivät toteudu jos säädin valitaan ykstyyppisäätimeksi.

Nopeella katelaskulla EuroRC voisi tarjota esim Hobbywing 60A säädintä hintaan 69e ykstyyppisäätimenä ja Justock säädintä hintaan 49e

Riippuen hiukan ehdoista mitä maahantuojalle asetetaan, mutta en nää mitenkään vaikeana, että päästään järkeviin hintoihin.

17.5t moottori on tästä hyvä esimerkki, ovh taitaa olla 90e+ mutta sen hinta on 72e.
HobbyWing | Xray| Gens Ace | Pro-Line | Corally | Hudy | Yokomo | FTX | HPI
EuroRc.com - Facebook

Poissa AAKE K.

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #132 : 12.01.12 - klo: 11.21 »
Yhteenveto lyhyesti:
TSS-10 -luokka
kuten nykyisin, poikkeus:
Välitys talveksi 4.2 (testattava)
Välitys kesäksi 3.8 (testattava)

TSP-10 -luokka
EFRA -säännöt (jos järkevät).

TSM-10 -luokka
EFRA -säännöt

Tämä olisi pitkäjännitteiseen työhön hyvä pohja.
Awesomatix-RS5-Traxxas-Team Durango-Nosram-LRP-Sanwa, www.power-racing.net

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #133 : 12.01.12 - klo: 11.43 »
HOKE kirjoitti...
Selittäkää mulle miten tämä asia käytännössä toteutettaisiin niin että sillä syheröisimmällä sisäradalla ja laakeimmalla ulkoradalla pystyisi ajamaan samalla välityksellä...????

Jos päätetään joku maksimivälitys niin pitäähän sen nyt olla sellainen ettei isoimmilla radoilla tarvitse kuskejen nukahtaa kesken pääsuoran, tai ettei koko rataa vedetä vasen etusormi täysin kuolleena pohjaan.
No mutta kun tällainen välitys on löydetty niin sehän on sitten jo tiukimmilla sisäradoilla jo liian pitkä...
Eli radoilla missä päätetty maksimivälitys on liian pitkä, jokatapauksessa etsitään välitys aivan kuten ennenkin.
Tai sitten aletaan jäähdyttelemään moottoreita isoilla jäähyillä että jaksaa mennä pidemmälläkin välityksellä ja kaivellaan ne akut joilla saadaan viimesimmät rutistukset irti että päästään kovempaa kuin kaveri.

Kyllä mä ymmärrän täysin kiinteän välityksen yksittäisissä kisoissa, mutta en silloin kun kausi sisältää sisä ja ulkokauden ja radat ovat hyvin erilaisia.


Täytynee muistaa nyt että pro kuskit eivät ole stanussa ajelemassa vaan uudet ja vähän kokeneemmat harrastajat.
En ymmärrä sitä että jos välitys määrätään x niin silloin se on se ja sillä mennään olkoon rata tuo tai tuo.
Esim VTR luokassa on 5 tai kevyempi välitys sallittu ja en todellakaan ole huomannut että olis jotenki outoa ajella pitkää suoraa koska tiedän että muillakin on suht sama vauhti.
Ei stanuluokka kuulu lentää pääsuoralla ja renkaat ei kuulu vinkua mutkissa stanuluokassa vaan pitää olla edullinen luokka uusille kuskeille kuten minä  :azn:
Yksityyppi säädin olis myös erittäin hyvä vaihtoehto tälle luokalle, kunhan saatavuus ja hinta hinto olis kohillaan.
Esim minun turisti autossa on justock säädin joka toimii kuin junan vessa ja ei ole kallis ja toimii.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #134 : 12.01.12 - klo: 13.17 »
Kiinteässä välityksessähän idea ei ole se, että sarjan kärkikuskille kerrottaisiin, millä välityksellä sen kannattaa ajaa esim. kotiradallaan. Idea on se, että uusien tulokkaiden ei tarvitse asiaa pohti ja ottaa kaluston kannalta tarpeettomia riskejä.

Täähän alkaa menemään ihan oikeasti todella hupaisaksi.

Mun pointti oli se että sarjan kärkikuskeilta saa tietää millä välityksellä kannattaa ajaa.
Oman kerhon porukalta saa tietää millä välityksellä kotiradalla kannattaa ajaa.
Sitten menee sinni pinionikauppaan ja ostaa sen.

Ei tarvitse pohtia eikä ottaa riskejä.

Sitähän mä sanoin... Tuskin olis ollut vaikeaa saada tietää millä välityksellä sarjan kärki ajoi... ihan vain kysymällä.

Noin yksinkertaisen tiedon saa jopa PALJON helpommin kuin etsimällä säännöistä... säännöt tuntuvat olevan luokassa kuin luokassa ne mitkä ovat yllättävän vähän kuskeilla perillä.
Varsinkaan aloittelijoilla.
"mistä ne säännöt löytyy"
AKK sivuilta...
No sen jälkeen aloittelija lähtee selailemaan niitä sääntöjä ja jos tuppaa tuon välityksen löytämään heti ekalla kerralla niin nostan kyllä hattua.

Eli tarkoitan että nämä asiathan ovat tähänkin asti olleet sellaisia että ne kysellään omalla kerholla tai täällä foorumilla.
Millä moottorilla pitää ajaa... mitkä renkaat... jne jne jne.
Ei yksikään aloitteleva kuski mene mitään sääntöjä lukemaan.
No eli mitähän helpotusta tuo maksimivälitys sitten edelleenkään tuo???
Kuitenkin se välitys on kyselty kerhon jätkiltä ja sieltä saatu neuvot ja sitten hommataan ne välitykset.

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #135 : 12.01.12 - klo: 13.23 »
Eli tarkoitan että nämä asiathan ovat tähänkin asti olleet sellaisia että ne kysellään omalla kerholla tai täällä foorumilla.
Millä moottorilla pitää ajaa... mitkä renkaat... jne jne jne.
Ei yksikään aloitteleva kuski mene mitään sääntöjä lukemaan.
No eli mitähän helpotusta tuo maksimivälitys sitten edelleenkään tuo???
Kuitenkin se välitys on kyselty kerhon jätkiltä ja sieltä saatu neuvot ja sitten hommataan ne välitykset.
Tärkein pointti välityksessä on se että sillä pystytään kontroloimaan luokan vauhtia. Kakkosena tulee se että se helpottaa harrastamista ja aloittelevan kuskin tilannetta.

Jos lähtökohta on se, että sun pitää tulla forumille kysymään asiaa niin sehän kertoo että meillä on ISO ongelma.

PS mä luin kyllä säännöt 3x kun aloitin itse, kyllä ne sieltä löytää ihan hyvin.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #136 : 12.01.12 - klo: 13.33 »
Täytynee muistaa nyt että pro kuskit eivät ole stanussa ajelemassa vaan uudet ja vähän kokeneemmat harrastajat.
En ymmärrä sitä että jos välitys määrätään x niin silloin se on se ja sillä mennään olkoon rata tuo tai tuo.
Esim VTR luokassa on 5 tai kevyempi välitys sallittu ja en todellakaan ole huomannut että olis jotenki outoa ajella pitkää suoraa koska tiedän että muillakin on suht sama vauhti.
Ei stanuluokka kuulu lentää pääsuoralla ja renkaat ei kuulu vinkua mutkissa stanuluokassa vaan pitää olla edullinen luokka uusille kuskeille kuten minä  :azn:
Yksityyppi säädin olis myös erittäin hyvä vaihtoehto tälle luokalle, kunhan saatavuus ja hinta hinto olis kohillaan.
Esim minun turisti autossa on justock säädin joka toimii kuin junan vessa ja ei ole kallis ja toimii.
Jerzi

Stanussa ajelevat selvästi pidemmällä välityksellä kuin VTR luokka.
Ja ihan syystäkin... Menee kovempaa.
Stanu autot kun ovat muuten sitten säädöiltään ihan vaikka viri autot.
Ei ole mitään metrin korkuisia maavaroja, eikä kuviorenkaita... Saati mitään painavaa jenkkilahnan koria päällä.
Stanulla kun ajettais samalla välityksellä kuin vtr luokkaa niin se koko ajaminen menisi todella naurettavaksi.
Nopeudet kun tippuisivat senverran hitaiksi kyseiselle kalustolle että silloin ajettaisiin koko rata kaasu pohjassa.
Korkeintaan radan tiukin neulansilmä pitkän suoran päässä vaatisi kaasusta hellittämistä.
Sekö sitten olis luokalle jotenkin hyväksi että startissa voi hujauttaa liipaisimen pohjaan, ja hellität sen sieltä pohjasta seuraavan kerran maaliintulon jälkeen???
No ei tietenkään...
Noh.. eli maksimivälityksellä sitten rajoitetaan vain sen verran ettei kukaan laita mitään överi välitystä jolla sitten saadaan moottorista toimintasavut ulos.
Rajoittaa hieman suoranopeutta...
Eipä tuokaan haittaa... Mutta kun mennään syherömmälle radalle niin sitten pidetäänkin se sama maksimi välitys...
Nyt alkaakin sitten olemaan merkitystä akulla joka jaksaa potkia autoa kovempaa pitkälläkin välityksellä.



Eniveis... aakelta tulikin sitä vastausta mitä kaipailinkin... Eli sisä ja ulkoradoille eri maksimivälitys.
Eipä puolla hänkään yksityyppisäätimiä.

Eipä semmoista kannatakaan puoltaa, kun siitä aiheutuu monopoli...
Maahantuoja hyötyy ja kaikki muut kärsivät kun heidän säädinten myynnit tottakai laskevat.

Ja kuten Jerry sinäkin mainitsit ajaneesi halvalla säätimellä ja se riitti.
Jep... niin riittää.
Siellä tuli takana selvästi kalliimpia säätimiä, akkuja, servoja ja autoja.
Kädethän ne ratkas.
Halvoilla pärjää, mutta miksi pakottamaan porukka johonkin, kun nyt voi ajaa todella monella säätimellä minkä on hommannut vaikkapa siihen ekaan RC autoonsa, eli johonkin SC ym autoon.

Jerry varmaan muistaa minkälainen hässäkkä siitä syntyi kun rupesitte vtr luokkaan päättämään nollaennakko säädintä.
Sanoikos kukaan kyseistä luokkaa ajava että hän ei rupea ajamaan jos joutuu lähtemään huitin nevadaan asti softaa vaihtamaan???
Pistikös siitä asiasta moni muukin hanttiin. Ja ihan vain siksi että pitäis olla jotain jo olemassa olevaa vaihtamaan taas johonkin uuteen.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #137 : 12.01.12 - klo: 13.44 »
Eli tarkoitan että nämä asiathan ovat tähänkin asti olleet sellaisia että ne kysellään omalla kerholla tai täällä foorumilla.
Millä moottorilla pitää ajaa... mitkä renkaat... jne jne jne.
Ei yksikään aloitteleva kuski mene mitään sääntöjä lukemaan.
No eli mitähän helpotusta tuo maksimivälitys sitten edelleenkään tuo???
Kuitenkin se välitys on kyselty kerhon jätkiltä ja sieltä saatu neuvot ja sitten hommataan ne välitykset.
Tärkein pointti välityksessä on se että sillä pystytään kontroloimaan luokan vauhtia. Kakkosena tulee se että se helpottaa harrastamista ja aloittelevan kuskin tilannetta.

Jos lähtökohta on se, että sun pitää tulla forumille kysymään asiaa niin sehän kertoo että meillä on ISO ongelma.

PS mä luin kyllä säännöt 3x kun aloitin itse, kyllä ne sieltä löytää ihan hyvin.

Pointteja ei ymmärretä lähellekään.

Sinä luit säännöt... Kyllä... niin luin minäkin.

Avaapas silmät niin huomaat että radalla ties kuinka moni tulee kysymään ihan vaikka mitä asioita.
Millä säätimellä blaa blaa... Mikä ihmeen nollaennakko... siis eiks se olekaan ihan mikävaan 17.5T kone
Täh... mitenniin liian iso siipi???
Kuinkahan monelle kuskille olen tänätalvena isosta siivestä sanonut.
Myös kertonut mikä on se virallinen FTT rengas yms yms.

Eipä moni kokenut ymmärrä tänäpäivänäkään perus tilanantosääntöäkään
Siitäkin väitellään varmaan joka vuosi.
Vaikka olisit vetänyt kaksi erää TQ tuloksen niin silti sinun pitää antaa tilaa hetkellisesti nopeammalle.
Vaikka olet kyseisen alkuerän kärjessä niin silti sinun pitää antaa tilaa nopeammalle.
Näitä asioita on selitetty viimevuonnakin turhan monelle jopa kymmeniä vuosia ajaneille kuskeille.
Saati sitten aloittelijoille.

Ongelmana on se että mitä enemmän säännöissä on rivejä, sitä vähemmän kukaan löytää sieltä mitään ja sitä vähemmän lähdetään edes etsimään.

Nykypäivänä varsinkin.
Mitä pidemmälle tätä 2000 lukua mennään, sitä suuremmaksi nousee se "avuttomuus", eli mitään ei itse selvitetä... ei lueta sääntöjä edes yhtä kertaa läpi.

Eli eipä tuo välitys auta näitä kuskeja tippaakaan.
Valanderin kerhon jätkät käy kysymässä heiltä millä välityksellä pitäis ajaa... Sieltä tulee vastaus, oli välitys sitten vapaa, tai johonkin maksimiin rajattu. (joo... Valander ei aja tänävuonna stanua... se olikin puhdas esimerkki)


Välityksen rajaamisella pystytään kontrolloimaan nopeuksia.
Jep... ainoastaan suoranopeuksia.
Mutkissa mennään jopa vielä kovempaa jos maksimivälitys on lyhyempi kuin millä porukka muuten ajaisi.
Sen parantuneen kiihtyvyyden takia + siksi että lyhyemmällä välityksellä moottori jaksaa myös pitää nopeuden paremmin yllä, eli ei hyydy yhtäpaljon mutkassa missä vedetään täydellä kaasulla jokatapauksessa... Pääset siis kyseisen paikan kovempaa.

Millähän monesti säädelläänkään viri ja esim poro autoja helpommaksi ajaa... Hmmmm... Olikohan se pidentämällä hieman välitystä että kaasutuntumasta tulee kuminauhamaisempi ja auto lähtee muutenkin pehmeämmin mutkasta ulos... Hmmmm... vai olikohan se niin että lyhennetään välitystä jolloin syheröalueella auto kiihtyy vielä paremmin ja seuraava mutka tulee jopa nopeammin vastaan....

Monellako stanuilijalla on ollut ongelmana se suoranopeus?????
Taitaa olla ennemmin ongelmana se että mutkissa autot menee liian kovaa ja siellä tulee mollakosketukset, seinäänajot ja kaverin kanssa kolistelut... Koska auto etenee liian kovaa aloittelijan taitoihin nähden... Aivan... mutkaosuuksilla.
Ethän sä sitä vauhtia tiputa välitystä muuttamalla... ellet lyhennä niin paljon että tosiaan kaasiliipaisin voi sen jälkeen olla vaikka katkaisija mistä lyöt kaasun päälle startissa ja otat sen pois päältä maalissa.
« Viimeksi muokattu: 12.01.12 - klo: 13.51 kirjoittanut *HOKE* »

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #138 : 12.01.12 - klo: 13.48 »
Nykypäivänä varsinkin.
Mitä pidemmälle tätä 2000 lukua mennään, sitä suuremmaksi nousee se "avuttomuus", eli mitään ei itse selvitetä... ei lueta sääntöjä edes yhtä kertaa läpi.
Eiköhän se enempi johdu siitä ettei tietoa tuoda tarpeeksi hyvin esille. RC puolella kaikki tiedottaminen on kohtuu lapsenkengissä ja suurinosa tiedosta täysin piilossa uusilta harrastajilta.

HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #139 : 12.01.12 - klo: 14.02 »
Halooooooooo



Miten ihmeessä porukka tiesi ennen nämä jutut????
Miten ihmeessä koko homma on vain vaikeampaa vuosi vuodelta, vaikka kokoajan kaikenlainen tiedottaminen jne on edes parantunut siitä mitä se oli 15 vuotta sitten.

Miten ihmeessä porukka löysi rajatorppaan ennen internettiä????
Nyt ei löydetä edes tiksin ratapaikkaa vaikka seistäisiin parkkihallissa kyseisen oven takana.

Mitään ei nykyään haluta lukea... Siis varsinkaan mitään pitkää sääntölitaniaa missä kerrotaan luokan kaikki säännöt.
Tai jos luetaan niin sieltä jää mieleen vain raapaisu ja tämän jälkeen ollaan kaikenoppineita.

Jokatapauksessa siis porukka ei lue sääntöjä... Ei varsinkaan kokonaisuudessa.
He kyselevät kerhon porukalta nämä asiat.
Oli ne sitten raapustettu sääntöihin, tai vapaat.

"mikä välitys"
Se on säännöissä...
"joo mut mikä se on"
No se on 5
"aijaa... mut mikä pinioni"
no mikäs auto sulla on ja mikä spurri
"tollanen mazda... mikä on spurri"
Se on pääratas, eli tuo iso limppu tuossa.
Tjahas... 70 hammasta... mikäs tässä on sisäinen välitys
"mikä se nyt onkaan... eikös se oo sama ku kaikisas muissakin"
Ei...

Toi siipi on liian iso.
"leikkasin ihan viivoja pitkin"
niin mutta leikkasit vääriä viivoja pitkin...
"mitenniin"
Nokun säännöt sanoo että sen pitää olla noiden mukaan leikattu
"aijaa"

Jne jne jne.
Täysin asioita minkä kanssa varmasti moni harrastaja on ollut tekemisissä useanakin vuonna.
Ja on aivan yhtälailla vaikka keksittäisiin mikä tahansa pakollinen välitys.

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #140 : 12.01.12 - klo: 14.06 »
Miten ihmeessä porukka löysi rajatorppaan ennen internettiä????
Nyt ei löydetä edes tiksin ratapaikkaa vaikka seistäisiin parkkihallissa kyseisen oven takana.
Ennen se löyty työläästi jostain kysymällä nykyään se löytyy internetistä, jotenkuten helposti. Päättele siitä kumpi luo enempi harrastajia meille. Et oo tainnu tajuta että maailma on muttunut ja nykyään asioita pitää tehdä erilailla jos haluaa onnistua/pysyä pinnalla. En aio tosin tästä asiasta keskutella enempää tässä topicissa koska se ei tähän kuulu.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #141 : 12.01.12 - klo: 14.16 »
Eli kaikki info yms on vain parantunut moninkertaisesti, mutta nykyään on niiiiiin vaikea saada tietoa mistään.

Aloittelijat löytävät tänäpäivänä aivan yhtä surkeasti tikkurilan radalle kuin ne löysivät reilu 15 vuotta sitten rajatorppaan.

Aikanaan torpassa oli yhtä paljon harrastajia samaan aikaan kuin nyt koko tiksissä.
Kaikki parantuneet... tilat jne jne jne.... Tiedottaminen, mainostus...

Kaikki.

Mutta silti vedetään aina jostain tuo "valttikortti" esiin... Tietoa ei tuoda esiin ja tiedottaminen lapsen kengissä...

15 vuotta sitten taisi olla asteella "kutina faijan haarovälissä, ymmärtämättä mistä on kyse"

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #142 : 12.01.12 - klo: 15.24 »
Eli siis voidaan jättää säännöt kirjoittamatta ja kaikki kulkee perimätietona?

Onkos tullut koskaan ajateltua sitä, maailmaa on muuallakin kuin tiksin radalla? Jokapaikassa kun ei ole päivystävää rc-tohtoria, niin on jokseenkin välttämätöntä, että asiat on kirjattu sääntöihin ja vieläpä mahdollisimman selvästi.
Flying Calacucco

Poissa Pepess

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #143 : 12.01.12 - klo: 16.15 »
.
« Viimeksi muokattu: 31.10.21 - klo: 21.58 kirjoittanut Pepess »

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #144 : 12.01.12 - klo: 17.37 »
Välityksen rajaamisella pystytään kontrolloimaan nopeuksia.
Jep... ainoastaan suoranopeuksia.
Mutkissa mennään jopa vielä kovempaa jos maksimivälitys on lyhyempi kuin millä porukka muuten ajaisi.
Sen parantuneen kiihtyvyyden takia + siksi että lyhyemmällä välityksellä moottori jaksaa myös pitää nopeuden paremmin yllä, eli ei hyydy yhtäpaljon mutkassa missä vedetään täydellä kaasulla jokatapauksessa... Pääset siis kyseisen paikan kovempaa.
Kuulostaa enemmän ajaneen dileemalta, että mutkanopeus merkittävästi lisääntyy, kun välitykset ovat lyhyemmät. Kiihtyvyys mutkasta lähdettäessä lisääntyy ja maksiminopeus kylläkin laskee. Nyt puhutaan edelleen aloittelijan ja vähemmän harrastaneiden luokasta. Jos tämä olisi tosiaan näin yksioikoisesti, niin miksiköhän sitten porukat tällä hetkellä välittää koneet niin pitkäksi tai lähes niin pitkäksi kuin mahdollista? Kyllä se mutka yleensä suoran jälkeen tulee ja jos sinne ajetaan liian kovaa, niin sattuu ja tapahtuu todennäköisemmin - samoin mutkien pitkäksi ajaminen tapahtuu todennäköisemmin. Ainakin oman juniorin kohdalla välityksiä ja nopeutta on voinut laittaa vasta taitojen kehittymisen myötä lisää eikä päinvastoin.


Nokun nimenomaan... Aloittelijoiden ja vähemmän ajaneiden luokka.

Missä näette tapahtuvan ne yleisimmät virheet ja mikä on se vaikein paikka varsinkin aloittelijalla...
No se radan hitain paikka... ja ne mutkat.
Kyllähän nyt suoraan mennään ja jos vähän reunavalliin kolisee niin mitä sitten.
Mutta ne ryskeet ja paukkeet tulee aina mutkaosuuksilla.
Eli otetaan vaikka joku hevosenkenkämutka mikä ajetaan stanulla kaasu pohjassa vain rattia kääntäen.
Nopeus laskee kyseisessä mutkassa vaikka kuinka pidät kaasun pohjassa...
Kyllä, koska moottori ei jaksa vääntää ja siis pitää nopeutta samana kuin suoralla...
Okei... lyhyempi välitys... Moottori jaksaa vääntää paremmin ja siis pitää paremmin nopeutta yllä kyseisessä mutkassa/mutkaosuuksilla mitkä ennenkin on ajettu kaasu pohjassa.
No tarkoittaa siis sitä että niissä mutkissa onkin tosiaan lyhyemmällä välityksellä enemmän vääntöä ja mutkissa vauhti pysyy yllä ja siis mutkissa mennään toisinsanoen karvan kovempaa = nimenomaan vaikeampi homma aloittelijoille ja vähemmän ajaneille.

Hyvä esimerkki ihan kokeilla vaikka vaan hieman tehokkaampaa konetta... Laittaa siihen nyt sitten lyhyen välityksen ettei se kulje sen kovempaa kuin stanu... Arvatkaapas onko se aloittelijalle vaikeampi hallittava kun kaasua painamalla auto kiihtyykin kovempaa???

Tämä sama tapahtuu stanussa, mutta ei tietenkään ole niin hirveä ero... Ero silti on, eikä se kuitenkaan helpota aloittelijan ajamista vaikka auto ei kulkisikaan maksimivälityksen takia siellä pääsuoralla ihan yhtäkovaa kuin nykyään.

Ei ne kolhut, mollan päältä ilmalennot jne spinnaukset siellä suoralla tapahdu edes porossa... harvoin virissäkään.
Mutkissa ne aina tulee.
En siis ymmärrä miksi pitäisi rajoittaa välitystä ja sitäkautta siis ainoastaan tiputtaa suoranopeutta kilsan tai kaksi tunnissa.

Ja kyllä... kyllähän se suurempi suoranopeus tottakai vaikeuttaa seuraavaa mutkaa... Niinhän olen jo edelläkin sanonut.
Noh... katsellaan näitä meidän ratoja mitä esim viimetalvenakin oli niin koko radassa, olkoot mikä rata tahansa, näitä paikkoja oli tasan yksi.
Pääsuoran pää.
Missään muualla ei hyötynyt pitkästä välityksestä joka ainoastaan kasvattaa suoranopeutta mikäli suora on niin pitkä että auto ehtii kiihtymään.
Lyhyemmilläs suorilla sitten taas edetäänkin kovempaa lyhyemmällä välityksellä, koska kone jaksaa kiihdyttää auton paremmin kuin pitkällä... Joten tottakai lähdetään mutkasta kovempaa ja saavutetaan lyhyellä suoralla suurempi nopeus...
Tällöin siis ne mutkaosuudetkin tulevat vaikeammiksi, koska nopeus siellä kasvaa sen pienen karvan verran...
Pääsuoranopeus ei ole se ongelma että aloittelijoilla on vaikeaa... Mutkanopeus kyllä.
« Viimeksi muokattu: 12.01.12 - klo: 18.01 kirjoittanut *HOKE* »

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #145 : 12.01.12 - klo: 17.44 »
Keskustelu on pyörinyt pääasiassa TSS-luokan muutostarpeiden esiin nostamisessa, puolustamisessa ja vastustamisessa.  Alkaisikohan tämäkin keskustelu jo olla siinä vaiheessa, ettei susikaan enään ota selvää siitä mitkä mielipiteet ovat ns. vahvemmin pinnalla ja mitkä vähemmän. Mikä olisi kaiken tähänastisen TSS-kirjoittelun johtopäätös tai välisummaus? Osaako joku sanoa?
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa Poinas2

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • WEBSTORE
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #146 : 12.01.12 - klo: 17.50 »
Katsot listahintoja, jotka eivät toteudu jos säädin valitaan ykstyyppisäätimeksi.

Nopeella katelaskulla EuroRC voisi tarjota esim Hobbywing 60A säädintä hintaan 69e ykstyyppisäätimenä ja Justock säädintä hintaan 49e

Riippuen hiukan ehdoista mitä maahantuojalle asetetaan, mutta en nää mitenkään vaikeana, että päästään järkeviin hintoihin.

17.5t moottori on tästä hyvä esimerkki, ovh taitaa olla 90e+ mutta sen hinta on 72e.

No tulihan se sieltä  :roll:
EA-Import Oy Webstore: www.eaimport.net
ALPHA Plus - BETA - BULLIT - TeamDurango - PIRANHA Fuel - M2C - TRESREY - KyPOM - H-Energy - REDS - RevolutionRcDesign - ThunderInnovation - Yaiba

Poissa markova

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
    • http://baanaweb.fi/heihan9/RC%20JA%20MAALAUKSET.htm
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #147 : 12.01.12 - klo: 20.12 »
Alkaisikohan tämäkin keskustelu jo olla siinä vaiheessa, ettei susikaan enään ota selvää siitä mitkä mielipiteet ovat ns. vahvemmin pinnalla ja mitkä vähemmän. Mikä olisi kaiken tähänastisen TSS-kirjoittelun johtopäätös tai välisummaus? Osaako joku sanoa?

Jos poimis jokaiselta kirjoittajalta ensimmäisen kirjoituksen/mielipiteen asiasta ilman perustelujen perustelua, ihmettelyä ja vääntöä, niin selkeniskö hieman?  :grin:

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #148 : 12.01.12 - klo: 20.46 »


Jos poimis jokaiselta kirjoittajalta ensimmäisen kirjoituksen/mielipiteen asiasta ilman perustelujen perustelua, ihmettelyä ja vääntöä, niin selkeniskö hieman?  :grin:

Kunpa saisikin kirjoittaa samaan topicciin vain kerran, ja silloinkin jonkinlaisella pituusrajoituksella...
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa *Ari*

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • www.hobbyfactory.fi
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #149 : 12.01.12 - klo: 21.40 »
Katsot listahintoja, jotka eivät toteudu jos säädin valitaan ykstyyppisäätimeksi.

Nopeella katelaskulla EuroRC voisi tarjota esim Hobbywing 60A säädintä hintaan 69e ykstyyppisäätimenä ja Justock säädintä hintaan 49e

Riippuen hiukan ehdoista mitä maahantuojalle asetetaan, mutta en nää mitenkään vaikeana, että päästään järkeviin hintoihin.

17.5t moottori on tästä hyvä esimerkki, ovh taitaa olla 90e+ mutta sen hinta on 72e.

No tulihan se sieltä  :roll:


+ 1
hobbyfactory.fi kyosho, AKA