Kirjoittaja Aihe: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013  (Luettu 85779 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa unkka

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #180 : 07.09.12 - klo: 20.54 »

CS-12 moottorisääntöön tulee muutos johtuen Oulun EM-kilpailusta, ajetaan EFRA-sääntöjen mukaisilla 10.5t stock moottoreilla.

Voitko hiukan selventää mitä tämä meinaa ja koskeeko siis koko cs12-kautta? Mitkä moottorit ovat tällöin sallittuja ja onko jossain listaa?

EDIT:
Onko tämä oikea lista ja ennakkoa saa varmaan näistä säätää vapaasti?
http://news.efra.ws/fileadmin/news/2012/08/2012%20EFRA%20Brushless%20Motors%2010.5T%20Spec.%20v3%20pdf.pdf

Näkyi nykyinen GM löytyvän, hienoa
« Viimeksi muokattu: 07.09.12 - klo: 21.11 kirjoittanut unkka »

Poissa Ender

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #181 : 07.09.12 - klo: 21.17 »
Työnalla/mietinnässä on vielä maksimivälitys luokkiin TSS-10 ja TSP-10. Talvella 4.5 ja kesällä 4.0.

+1


Poissa PMi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #182 : 07.09.12 - klo: 21.25 »
Mun tietojen mukaan tuota tutustumislisenssiä=kertalisenssiä ei ole pienoisautoilussa käytössä. Kertalisenssiä ei hallitus hyväksynyt, tein ehdotuksen siitä viime vuoden puolella. Syynä mm. lisenssin edullinen hinta.
Tutustumilisenssi on pienoisautoilussa käytössä: http://www.autourheilu.fi/tiedotteet/31326.aspx
Power Racing / Awesomatic  / Sanwa / LRP

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #183 : 07.09.12 - klo: 23.33 »
EFRA:ssa kaikki 10.5t moottorit on sallittuja, lista pitäs löytyä EFRA:n sivuilta. Briteissä ainakin on lista, mutta kuten lista sanoo, myös muut mitat jne täyttävät 10.5 lankaiset ovat sallittuja, tarvittaessa ne revitään auki ja katsotaan onko laiton vai laillinen.

Koneissa ennakko on vapaa, ja säätimissä blinky. Tätä ei kannata säikähtää, ero ei ole niin merkittävä että tarvii ruveta testaamaan kaikkia moottoreita, suomen säännöissä on top 5 moottorit jo mukana, voin kertoa kokemuksesta koska 10.5 olen viimeiset 3v ajanut EM:ssä, englannissa ja kotimaassa testannut "jonkin verran".

Copter: mites toi tutustumislisenssi nyt sitten toimii, eikai tuommosta ole ollut missään kisoissa mahdollista käyttää edes?
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa jtp

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #184 : 08.09.12 - klo: 00.02 »
On se kertalisenssi ollut mahdollista ostaa 15€ hintaan. Kilpailuluvan yhteydessä on tullut lappu johon pitää laittaa lisenssin ostaneiden tiedot. Lappu pitää palauttaa AKK:lle, vaikkei ole myyty yhtään lisenssiä.

Toki jos ei ole lisenssiä ole niin kilpailuun ei voi ennakkoon ilmoittautua. Jälki-ilmoittautumismaksu kun yleensä ollut sen 40€ niin eipä tuosta kertalisenssistä paljon hyötyä ole.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #185 : 08.09.12 - klo: 00.17 »
Työnalla/mietinnässä on vielä maksimivälitys luokkiin TSS-10 ja TSP-10. Talvella 4.5 ja kesällä 4.0.

Hyvä.

Saadaan stanu ja poro kuskit hommaamaan vimosenpäälle akut ettei tartte jäädä suoralla kavereiden jalkoihin edellisen kauden akuilla.

Poissa Stilo

  • Tiim Lahti
    • Profiili
    • S-grafix gallery
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #186 : 08.09.12 - klo: 01.44 »
Eiköhän ne jotka oikeasti haluaa kärkisijoista ajaa, ole ne uudet akut aina ennenkin ostaneet stocki luokissa...

Enemmän tolla kiintellä välityksellä ne maksimi vauhtia haluavat pystyy säästämään rahaa kuin sillä, että ylivälitetään koneet ja vaihetaan niiden palaneita koneiden tilalle joka kisaan uutta? Tähän varmaan tulee kommenttia, ettei niitä viimisiä kymmenyksiä ole kukaan ennenkään hakenut ylivälittämällä kun ei ole tarvinut.  :tongue:
EuroRC.com | Xray
S-Grafix | Tiim Lahti

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #187 : 08.09.12 - klo: 02.11 »
Eiköhän ne jotka oikeasti haluaa kärkisijoista ajaa, ole ne uudet akut aina ennenkin ostaneet stocki luokissa...

Niinkö?
Miksi mennä olettamaan?

En ajanut kummallakaan männäkaudella uusilla akuilla, vaikka kylläkin pakko oli päivittää tuoreempiin kun pari vuotta vanhoilla akuilla ajaessa kaverit tuli suoralla ohi vaikka miten välitti tai duunaili.
Tilalle tuli tuoreemmat, mutta eivät silti uusimmat, niin ei tarvinnut antaa suoralla tasoitusta, kunhan käytin karvan pidempää välitystä kuin kaverit jotka ajoi uusimmilla.

Esim VTR luokassa missä ovat pitäneet maksimi välitys sääntöä jo useemman vuoden, olen saanut kuulla useammalta jo kommenttia miten oli akuissa eroa ja oli pakko hommata juuri tietyt akut kun ero suoralla oli niin suuri että sillä oli oikeasti merkitystä.

Ainahan tästä saa spekuloida ja saadaan hirveesti selityksiä miten akuilla ei ole niin väliä jne, mutta jännä kun se kuitenkin käytännössä radalla usean harrastajan suusta kuuluu, ja asiat pystyy toteamaan ihan testaamalla ja katselemalla autoja radalla, sekä läppiajoista jne.

Porossa ei ole tarvinnut polttaa moottorin moottoria.
Eikä yhtään säädintäkään ole itsellä koskaan palanut.
Budjetti näiden osalta siis aika naurettavan pieni kun sama säädin vetelee vähintään pari kautta ennenkuin sen huvikseen vaihtaa tuoreempaan.
Sama asia moottorin kanssa.

Akkuihin on pakko polttaa rahaa selvästi enemmän jos meinaan ajella kärkisuhinassa tulevallakin kaudella.
Aikaisemmin tasoitin akkujen eroa karvan pidemmällä välityksellä kuin kanssakilpailijat.
Vauhdit suoralla samaa kuin uusimmilla akuilla ajaneilla kavereilla.
Samalla välityksellä ero suoralla oli metristä kahteen.
Se on hyvin merkittävä ero.
Jos välitys rajataan lyhyempään kuin millä tähänmennessä on tullut ajeltua niin mun on pakko polttaa parisataa euroa akkuihin ettei tartte antaa tuollaista tasoitusta per kierros.

Mutta aivan sama kuinka paljon tästä höpisee niin tottakai viriluokkaa ajavat selittää muuta.
Samapa tuo

Poissa JuhaS14

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Hakukoneoptimointi
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #188 : 08.09.12 - klo: 04.31 »
Mä olen edelleen maksimivälityksen kannalla. Ehkä siitä syystä eniten, että näitä autoja ei oo suunniteltu stanuvälityksille millä jotkut ajaneet. Lisäksi mä poltin viime kaudella muutaman koneen (tosin taisivat olla myös viallisia).

Porossa musta ei maksimivälitystä tarvitse olla, koska suurin osa kuskeista on sen verta rutinoituneita ettei polttele koneita, mutta stanussa helpottaa huomattavasti aloittamista kun voi keskittyä siihen ajamiseen eikä tartte testata miljoonaa välitystä.

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #189 : 08.09.12 - klo: 08.51 »
Lainaus
mites toi tutustumislisenssi nyt sitten toimii, eikai tuommosta ole ollut missään kisoissa mahdollista käyttää edes?

Tutustumislisenssi on toki mahdollinen AKK yleisten sääntöjen mukaisesti. Käytännössä siis mahdollinen kaikissa muissa paitsi SM luokissa (stock ja prostock siis OK). Jomi tuossa selittikin sen toimintaa jo ylempänä.

Poissa Fullspeed RC

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Fullspeed RC
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #190 : 08.09.12 - klo: 10.33 »
Kas, näköjään PKSRCA on siirtänytkin kisansa sunnuntaille 9.12. eli tarvii päivitellä se kalenteriin oikeaan paikkaan. Miksi kisa on yksipäiväinen?

Täällä ja toisessa topiikissa kysyttiin PKSRCAn hakeman ensimmäisen FTT-osakilpailun ajankohdasta ja päivistä.

PKSRCA teki määräaikaan mennessä hakemuksen kisan järjestämiseksi 2012 joulukuun 1. viikonloppuna.

Kun lajiryhmältä myöhemmin tuli tieto, että AKK on laittanut mitaligaalan samalle viikonlopulle ja siihen liittyen kysymys mihin voisimme siirtää kilpailun ajankohtaa, niin vastasimme että viikolla eteenpäin.

Viikolla eteenpäin = 2012 joulukuun 2. viikonloppu. PKSRCAlla ei ole pääsyä tekemään merkintöjä AKK:n kalenteriin KITIssä eli jos/kun siellä lukee vain 9.12. niin se merkintä ei ole meidän tekemä.

Mitä tulee viikonlopun sisällä kisaformaattiin, niin tietysti mennään FTT-sääntöjen mukaan. Jos säännöt sanoo 2-päiväinen, niin sitten pyydämme AKK:n kalenterin merkinnöistä vastaavaa tahoa muuttamaan merkinnän sarjasääntöjen mukaiseksi.

Olikohan FTT 2013 säännöt jo julkaistu? 

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #191 : 08.09.12 - klo: 11.01 »
FTT säännöt on valmistelun alla toki Aakella, eli eiköhän ne sieltä ole tulossa.

Kisaformaatti viikonlopulle on tietty sarjasäännön mukainen ja siihen ei muutoksia pitäisi olla tulossa ensi kaudelle. Eli siis 2 päiväinen kisa kuten normaalisti. Se että onko kalenterissa merkintä 1 vaiko 2 päivälle on sivuseikka, joten turha sitä on niin tarkkaan katsoa.

Tälle kaudelle näyttää että erillinen mattosarja ei ole paljoa kisajärjestejiä kerännyt, eli jos trendi jatkuu samana niin voi olla että vuoden päästä mietitään josko FTT ja mattosarja taas laitetaan yhteen. Ensi talvelle ei kuitenkaan muutoksia ole tulossa, mutta tilanne siis tarkistelun alla.

Poissa Fullspeed RC

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Fullspeed RC
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #192 : 08.09.12 - klo: 11.03 »

Tottakai kansaanväliset huippukisat menee näiden SM-kerhokisojen edelle. Ja kalenteriin voi tulla muutoksia.
Mutta kun tuo kisa anomus ei sinällään ole sitova, niin on kohtuu helppoa anoa, että haluaisimme pitää ÖÖÖ-XX kisan dd.mm.yyyy päivänä kiitos ja nam. Muutos päivään toki voi tulla, jos kv-kisan kanssa päällekkäin.
jne...

Eli anokaa kisat ajoissa. <-- piste

Ihme vääntö taas pitää saada aikaan yksinkertaisesta asiasta. Anokaa kisat.

SM-kisan hakeminen seuran hoidettavaksi ainakin meidän seurassa otetaan hieman vakavammin, kuin miten tuossa yllä olevassa asiaan suhtaudutaan.

Näin olen havainnut toimittavan muuallakin. Jos seura ei katso kisahakemustaan sitovaksi, niin sellaisesta asennoitumisesta seuraisi melkoinen määrä muutoksia kalenteriin sen julkistamisen jälkeen. Meillä kalenterissa olevat tapahtumat toteutuvat myös.

Vaikka seuramme onkin jäsenmäärältään suuri, niin tilanne on sama kuin pääsääntöisesti muissakin seuroissa eli "kaikki" haluavat ajaa. Tästä seuraa se, että SM-tasoisen kilpailun järjestäjäporukan (9-12 henkilöä) löytäminen ei ole mikään yksinkertainen juttu, kun "kaikki" haluavat ajaa.

Seuroja, joilla on SM-tason vaatimukset täyttäviä ratoja, on vähän. Kaikkien luokkien kaikki kalenterikisat hoidetaan vissiin noin 10 seuran toimesta.

Yhtälö on järjestämisen puolella huomattavasti hankalampi kuin kisaosallistujan oman kalenterin järjestämisessä.

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #193 : 08.09.12 - klo: 11.14 »
Moottoreista:
TSP-10 ja TSS-10 luokat jatkavat samoilla moottoreilla kuten ennenkin.
Saataisko tähän perustelu miksi jatketaan vanhoilla ja koska niiden hyväksyntä loppuu? Varsinkin TSS moottoreissa oli tosi paljon ongelmia viime kaudella. En usko että olen yksin tässä pyytelemässä perusteluja miten voidaan jatkaa moottorilla joka kestää noin 5 akkua ja on sitten rikki. Minulla ei ole kuin yhden moottorin osalta henkilökohtaisia kokemuksia mutta jokin TSS kuski voisi kertoa oman tarinansa.

Kun hyväksyntä aika merkitään ja koska seuraavan kerran on moottorivalinta edessä kuluttajat voivat ennakoida ensi vuonna, että kannattaako kesäksi esim ostaa uutta moottoria jos hyväksyntä on vuodeksi esim ja ensi vuoden syksynä on myös helpompi kun tiedetään, että koska hyväksyntä loppuu ja koska uudet päätökset tehdään.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #194 : 08.09.12 - klo: 11.21 »
Moottoreista sen verrran, että TSP-10 moottoreiden osalta koneita on edelleen saatavissa valmistajalta, ne on todettu hyviksi ja sellainen löytyy jos useimman pakista, joten en näe ongelmaa tuon luokan osalta taikka syyytä miksi sitä pitäisi vaihtaa.

TSS-10 luokan osalta on tiedossa että moottoreiden kanssa oli ongelmia aikaisemman valmistuserän kanssa, mutta ongelma korjattiin valmistajan toimesta ja seuraavassa valmistuserässä ongelmia ei enää ole ollut. Näitä uudempia koneita on jo harrastajilla ja ongelmaa siis ei pitäisi olla.

Kausi alkaa 3 kuukauden päästä, joten tässä vaiheessa moottorin kilpailuttaminen, testaaminen ja vaihtaminen ei olisi järkevää kenenkään kannalta. Tämä oli myös jo kesällä tiedossa ja siksi myöskään silloin ei alettu uutta TSS-10 konetta etsimään.

Se milloin moottorin "hyväksyntä" lakkaa riippuu ihan vallitsevista olosuhteista. Eli onko jotain perusteltua syytä vaihtaa konetta (saatavuus, laatu, muuttuneet säännöt Suomessa / EFRA:ssa jne). Tällä hetkellä ei mielestäni ole syytä vaihtaa konetta. Jos LRP ei olisi saanut TSS-10 koneen ongelmaa korjattua niin tilanne olisi toinen.

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #195 : 08.09.12 - klo: 11.28 »
Se milloin moottorin "hyväksyntä" lakkaa riippuu ihan vallitsevista olosuhteista. Eli onko jotain perusteltua syytä vaihtaa konetta (saatavuus, laatu, muuttuneet säännöt Suomessa / EFRA:ssa jne). Tällä hetkellä ei mielestäni ole syytä vaihtaa konetta. Jos LRP ei olisi saanut TSS-10 koneen ongelmaa korjattua niin tilanne olisi toinen.
Olisi kumminkin aiheellista kertoa kuluttajille kuinka pitkälle hyväksynnät ovat voimassa ja koska asiaa harkitaan uudestaan? Näinhän toimitaan rengaspuolella jo. Miksi moottoripuoli on erilainen?
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #196 : 08.09.12 - klo: 11.45 »
Samalla tapaa toimitaan molemmilla puolin. Kun tuote X valitaan johonkin, on se sitten rengas taikka moottori, niin ilmoitetaan mille ajanjaksolle se on valittu. Tämän ajanjakson jälkeen sitten katsotaan kausikohtaisesti tuleeko tuote vaihtaa ja ilmotetaan jos ja kun tuote vaihtuu. Käytännössä tarkoittaa sitä että tuote valitaan sitovasti esim. vähintään 2 vuoden jaksolle ja siitä eteenpäin sitten katsotaan kausikohtaisesti marssijärjestystä ym. seikkojen perusteella.

LRP kone on ollut kaksi vuotta nyt TSS-10 puolella. Yleensä jos moottoreihin taikka renkaisiin tulee muutoksia, niin ne testataan kuluvan kauden aikana ja niistä ilmoitetaan ennen kuin kuluva kausi päättyy. Tällöin porukka pääsee treenaamaan sillä kalustolla joka on seuraavalla kaudella käytössä.

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #197 : 08.09.12 - klo: 12.16 »
Kiitos copterille loistavasta kommunikaatiosta, tässä ja muissa threadeissa.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa Rudie

  • EPUArc
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #198 : 08.09.12 - klo: 23.10 »
Ok, hyvä että asiat selviää, jo tässä vaiheessa  :grin: Tuo TSS-moottori tässä on eniten vaivannut, kun ajattelin että jos ne vaikka muuttuu ensi kaudelle kokonaan. Siinä mielessä olisi siis hyvä aina tietää milloin moottorisääntöjä (ja miksei muitakin) on viimeksi päivitetty ja milloin niitä taas tarkistetaan.
Toki aina voi tulla yllättäviä esim. valmistajasta johtuvia seikkoja eteen (laatu- ja toimitusongelmat jne.), jolloin sääntöjä pitäisi voida joustavasti muokata.

Poissa Bulvaani

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #199 : 10.09.12 - klo: 13.47 »
Eiköhän ne jotka oikeasti haluaa kärkisijoista ajaa, ole ne uudet akut aina ennenkin ostaneet stocki luokissa...

Enemmän tolla kiintellä välityksellä ne maksimi vauhtia haluavat pystyy säästämään rahaa kuin sillä, että ylivälitetään koneet ja vaihetaan niiden palaneita koneiden tilalle joka kisaan uutta? Tähän varmaan tulee kommenttia, ettei niitä viimisiä kymmenyksiä ole kukaan ennenkään hakenut ylivälittämällä kun ei ole tarvinut.  :tongue:

Maksimivälitystä ei ole mielestäni tarpeen määritellä kilpailusäännöissä. Sen jälkeen kun nollaennakoihin siirryttiin, ei TSS-luokassa koneiden lämmöt ole olleet ongelma, eikä niitä ylivälittämisen vuoksi ainakaan meidän tiimin kokemusten ja silminnäkijähavaintojen perusteella ole poltettu. Ja jos onkin, ei siitä voi konetta syyttää... Välityksellä haetaan jopa TSS-luokassa muutakin kuin pelkkää suoranopeutta, siksi mielestäni välityksen on oltava vapaa, aivan kuten muidenkin  perussäätämiseen liittyvien säätökohteiden.
   
LRP/Nosram-moottoreiden kestävyysongelma viime kauden alkupuolella johtui  selkeästi viallisesta erästä roottoreita, mutta sekin korjaantui, kun uudet roottorit saatiin. Meidän kahden auton kisatiimissä se tarkoitti kahta uutta konetta kaudelle ja meidän tapauksessamme myös kahta uutta roottoria. Koska edelliselläkin kaudella käytettiin samoja moottoreita ja niitä on varakoneina ja sadeautossa, olisi kaikkein kallein ratkaisu tässä vaiheessa se, että moottoreiden merkkiä vaihdettaisiin ja välitykselle määrättäisiin katto.

Renkaista ei kai nyt varsinaisesti keskusteltu ja uudet rinkulat on valittu, mutta kyllä vakioluokassa kahdella autolla kilpailevalla tiimillä nyt renkaiden vaihtamisesta suuremat tappiot tulevat kuin moottoreista olisi tullut. Sen verran paljon vähän ajettuja viime kauden kisarenkaita jää nyt treeneissä ajamatta loppuun :P
Tiim Lahti

Poissa Krisu

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #200 : 10.09.12 - klo: 13.53 »
Maksimivälitystä ei ole mielestäni tarpeen määritellä kilpailusäännöissä. Sen jälkeen kun nollaennakoihin siirryttiin, ei TSS-luokassa koneiden lämmöt ole olleet ongelma, eikä niitä ylivälittämisen vuoksi ainakaan meidän tiimin kokemusten ja silminnäkijähavaintojen perusteella ole poltettu. Ja jos onkin, ei siitä voi konetta syyttää... Välityksellä haetaan jopa TSS-luokassa muutakin kuin pelkkää suoranopeutta, siksi mielestäni välityksen on oltava vapaa, aivan kuten muidenkin  perussäätämiseen liittyvien säätökohteiden.   

+1

Poissa JuhaS14

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Hakukoneoptimointi
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #201 : 10.09.12 - klo: 14.22 »
Olisiko semmonen sääntöehdotus hyvä, että olisi erillinen ulko- ja sisäsarja?

Esimerkiksi tällä kaudella Uudenkaupungin kisa (Järjestelyt sujuivat mallikkaasti) rata oli siinä kunnossa että ei olisi tarttenut sähköturisteilla ajaa. Siinä vaiheessa kun autojen maavarat alkaa olemaan jotain 7mm ja joudut miettimään erän jälkeen paljonko sun pohjalevy on kulunut (jotkut jopa joutuivat lopettamaan treenamisen kesken, että pohjalevy olisi kestänyt kisan) niin alkaa miettimään homman järkevyyttä.

Yleisesti ottaenhan Suomessa on kuitenkin vain kaksi sähköautoille sopivaa rataa (Laukaa / Kuusankoski) ja varauksella Helsingin rata (silloin kun se on pidotettu).

Ymmärrän kyllä, että maailmassa on sadomasokisteja jotka tykkäävät saada piiskaa pyllylleen ja ainakin musta henkilökohtaisesti sähköturisti Suomen ulkoradoilla (noita kolmea rataa lukuunottamatta) on juuri sitä.

Kesän kisoissa oli myös TODELLA vähän kilpailijoita niin homman mielekkyyttä alkaa miettimään kun ei meinata saada eriä täyteen.

Poissa Grasshopper

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #202 : 10.09.12 - klo: 14.53 »
Olisiko semmonen sääntöehdotus hyvä, että olisi erillinen ulko- ja sisäsarja?

Esimerkiksi tällä kaudella Uudenkaupungin kisa (Järjestelyt sujuivat mallikkaasti) rata oli siinä kunnossa että ei olisi tarttenut sähköturisteilla ajaa. Siinä vaiheessa kun autojen maavarat alkaa olemaan jotain 7mm ja joudut miettimään erän jälkeen paljonko sun pohjalevy on kulunut (jotkut jopa joutuivat lopettamaan treenamisen kesken, että pohjalevy olisi kestänyt kisan) niin alkaa miettimään homman järkevyyttä.

Yleisesti ottaenhan Suomessa on kuitenkin vain kaksi sähköautoille sopivaa rataa (Laukaa / Kuusankoski) ja varauksella Helsingin rata (silloin kun se on pidotettu).

Ymmärrän kyllä, että maailmassa on sadomasokisteja jotka tykkäävät saada piiskaa pyllylleen ja ainakin musta henkilökohtaisesti sähköturisti Suomen ulkoradoilla (noita kolmea rataa lukuunottamatta) on juuri sitä.

Kesän kisoissa oli myös TODELLA vähän kilpailijoita niin homman mielekkyyttä alkaa miettimään kun ei meinata saada eriä täyteen.

Lisäisin tuohon kyllä Hyvinkään, ainakin kaudella 2011 radalla pystyi ajamaan ihan hyvin sähköautolla.

Mitä tulee kilpailijamääriin niin ulkona oli toki vähän väkeä mutta valitettavasti mikään muukaan rata-autoluokka ei vetänyt yhtään enempää, päinvastoin. Tässä voisi olla jopa laajemman keskustelun paikka, miksi rata-autoilu Suomen kesässä ei kiinnosta?  No se ei tähän keskusteluun kuulu.
Yokomo - Kyosho - Hobbywing - Intellect - Sanwa - Kawada

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #203 : 10.09.12 - klo: 14.58 »
Syitä voivat olla vaikkapa:
-ratojen vähyys
-ylläpito suhteessa ratamaksuihin kallista (pidotus, puhdistus, ajamisen mielekkyys= ei järkeä pölyisellä radalla)
-krossiluokkian suosion kasvu

Krossiluokat olivat ihan kuolleita Suomessa puolikymmentä vuotta 200 luvun alussa, samaa tasoa aktiivisuus kuin turistissa nyt kesäisin. Nyt näyttää olevan sesonki, jolloin krossit ja corrit on harrastajien suosiossa.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa sakari72

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #204 : 10.09.12 - klo: 17.44 »
Mikä mahtaa olla Raision radassa vikana, jos ei kelpaa sähköautoille Juhan mielestä?

Poissa JuhaS14

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Hakukoneoptimointi
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #205 : 10.09.12 - klo: 17.47 »


Lisäisin tuohon kyllä Hyvinkään, ainakin kaudella 2011 radalla pystyi ajamaan ihan hyvin sähköautolla.

Mitä tulee kilpailijamääriin niin ulkona oli toki vähän väkeä mutta valitettavasti mikään muukaan rata-autoluokka ei vetänyt yhtään enempää, päinvastoin. Tässä voisi olla jopa laajemman keskustelun paikka, miksi rata-autoilu Suomen kesässä ei kiinnosta?  No se ei tähän keskusteluun kuulu.

Hyvinkää on vaan vähän turhan pitkä ainakin stock-autoille.

Poissa JuhaS14

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Hakukoneoptimointi
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #206 : 10.09.12 - klo: 17.48 »
Mikä mahtaa olla Raision radassa vikana, jos ei kelpaa sähköautoille Juhan mielestä?

Raisio on mun ehdoton inhokki kaikista radoista :D Taisin olla viime kaudella siellä vika tai jotain.  :roll: Siellä on helvetillisiä kuoppia keskellä rataa ja ei oikeen vastaa mun standardeja kun vertaa esim. Laukaan ja Kouvolan baanaan.

Poissa rMa

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #207 : 13.09.12 - klo: 13.51 »
Ettei nyt vaan olis käyty kanttareilla sitä pohjalevyä syövyttämässä? 6mm maavaralla toista tuhatta kierrosta Uudessakaupungissa viime kesänä ja samalla, tosin jo suht kuluneella, pohjalevyllä ajetaan vielä ensi talvena. Kanttarit on kyllä raakoja mutta nehän onkin siellä valkoisten reunaviivojen takana... :wink: Raisiossa tuli kertaalleen kesällä käytyä, olihan se Ugin jälkeen aika haastava kun on niin pitkulainen ja kapea, ihan ajettavissa silti. Siinäpä olikin sitten mun kokemukset ulkoradoista, innolla odotan että pääsisin noita parempia baanoja kokeilemaan jos nämä kaksi kerran on niin huonoja.

Ensi kausi olisi tarkoitus ajaa pro stockia, toivottavasti saataisiin myös kesäksi ko. luokan kisoja aikaiseksi. Stockin jättäisin mieluummin nuoremmille kesälläkin.

Kysymys aiheeseen liittyen: mitä stockin maksimivälitys vaikuttaisi säätimien välisiin eroihin? Ainakin minusta vaikutti siltä että toisilla säätimillä sai ajaa melkoisesti pidemmillä välityksillä moottoria paistamatta kuin itse käyttämälläni.

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #208 : 13.09.12 - klo: 14.16 »
Ettei nyt vaan olis käyty kanttareilla sitä pohjalevyä syövyttämässä? 6mm maavaralla toista tuhatta kierrosta Uudessakaupungissa viime kesänä ja samalla, tosin jo suht kuluneella, pohjalevyllä ajetaan vielä ensi talvena. Kanttarit on kyllä raakoja mutta nehän onkin siellä valkoisten reunaviivojen takana... :wink: Raisiossa tuli kertaalleen kesällä käytyä, olihan se Ugin jälkeen aika haastava kun on niin pitkulainen ja kapea, ihan ajettavissa silti. Siinäpä olikin sitten mun kokemukset ulkoradoista, innolla odotan että pääsisin noita parempia baanoja kokeilemaan jos nämä kaksi kerran on niin huonoja.

Kun pääset ajamaan vaikkapa Kuusankosken radalle, niin huomaat mikä ero on SM-tason radalla ja sitten vaan radalla.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #209 : 13.09.12 - klo: 15.54 »
Kysymys aiheeseen liittyen: mitä stockin maksimivälitys vaikuttaisi säätimien välisiin eroihin? Ainakin minusta vaikutti siltä että toisilla säätimillä sai ajaa melkoisesti pidemmillä välityksillä moottoria paistamatta kuin itse käyttämälläni.

Säätimet vaikuttavat toki jonkin verran, jossian säätimissä on myös hiukan paremmat säädöt kuin toisissa. Mutta suurin ero tulee kyllä puhtaasti siitä että miten kaasua käyttää ja paljonko vauhtia voi viedä mutkan läpi. Kun kuski hoitaa nuo hommat paremmin kuin muut voidaan ajaa pidemmällä välityksellä kuin toiset.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook