Kirjoittaja Aihe: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013  (Luettu 85769 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa AAKE K.

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #210 : 13.09.12 - klo: 17.01 »
Mikä mahtaa olla Raision radassa vikana, jos ei kelpaa sähköautoille Juhan mielestä?

Raisio on mun ehdoton inhokki kaikista radoista :D Taisin olla viime kaudella siellä vika tai jotain.  :roll: Siellä on helvetillisiä kuoppia keskellä rataa ja ei oikeen vastaa mun standardeja kun vertaa esim. Laukaan ja Kouvolan baanaan.

Tähän auttaa vain treeni ja testaus. Kun Raision radan oppii, niin se lopuksi nautinnollinen rata ajaa. Pääsuoralla oleva loiva kaarre ja sen jälkeen tiukka mutka on erittäin onnistunut. Se jättää taakseen sen että pääsuoralle menoa joutuu vähän hakemaan.

Hyvinkää on aivan loistava paikka opetella ajolinjat, sillä ne merkitsevät siellä todella paljon. Eli sinne vaan treenaamaan, ei mene hukkaan.

Suomen asvalttiradat
Helsinki FTT 2013
Kuusankoski FTT 2013
Laukaa
Ylistaro FTT 2013
Raisio
Kouvola
Hyvinkää
Nämä käy SM-tasoisiin kisoihin (Ylistarosta ei henk koht kokemusta)

Uuteenkaupunkiin odotetaan uutta asvalttia :) , järjestelyt olivat hyvinkin kohdallaan tänä vuonna.
« Viimeksi muokattu: 13.09.12 - klo: 17.04 kirjoittanut AAKE K. »
Awesomatix-RS5-Traxxas-Team Durango-Nosram-LRP-Sanwa, www.power-racing.net

Poissa AAKE K.

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #211 : 16.09.12 - klo: 21.08 »
Tänään Viljami testas ETS ProStock nopari-moottori yhdistelmää Tiksin radalla. Vauhti oli ihan hyvää luokkaa best lap oli 13.1xx ja keskikierros 13.3xx. Nopari tuppas tuossa vauhdissa tekeen temp cutit. Joten kaasua täytyi käyttää vain sen verran, että se vei maksimit eteenpäin, mutta ei lämmittänyt laitteita, sen jälkeen katkoja ei tullut. Tiksin rata on nyt sellainen, että kokoajan on mutkaa ja ne voisi vetää kaasu pohjassa. Renkaat olivat Sorexit, mikä ei helpota lämpöongelmaa, koska pito on hyvä. Todennäköisesti ETS-renkailla lämpöongelmat ovat vähän pienemmät, sillä ne ovat vähän hitaammat.
Awesomatix-RS5-Traxxas-Team Durango-Nosram-LRP-Sanwa, www.power-racing.net

Poissa nikoprkl

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
    • http://www.teamentisetkuskit.com
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #212 : 17.09.12 - klo: 08.21 »
Tänään Viljami testas ETS ProStock nopari-moottori yhdistelmää Tiksin radalla. Vauhti oli ihan hyvää luokkaa best lap oli 13.1xx ja keskikierros 13.3xx. Nopari tuppas tuossa vauhdissa tekeen temp cutit. Joten kaasua täytyi käyttää vain sen verran, että se vei maksimit eteenpäin, mutta ei lämmittänyt laitteita, sen jälkeen katkoja ei tullut. Tiksin rata on nyt sellainen, että kokoajan on mutkaa ja ne voisi vetää kaasu pohjassa. Renkaat olivat Sorexit, mikä ei helpota lämpöongelmaa, koska pito on hyvä. Todennäköisesti ETS-renkailla lämpöongelmat ovat vähän pienemmät, sillä ne ovat vähän hitaammat.

Kiva stoori. Miten tämä liittyy FTT 2013 aiheeseen?

-N
EuroRC / TEK

Poissa AAKE K.

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #213 : 17.09.12 - klo: 14.40 »
Tänään Viljami testas ETS ProStock nopari-moottori yhdistelmää Tiksin radalla. Vauhti oli ihan hyvää luokkaa best lap oli 13.1xx ja keskikierros 13.3xx. Nopari tuppas tuossa vauhdissa tekeen temp cutit. Joten kaasua täytyi käyttää vain sen verran, että se vei maksimit eteenpäin, mutta ei lämmittänyt laitteita, sen jälkeen katkoja ei tullut. Tiksin rata on nyt sellainen, että kokoajan on mutkaa ja ne voisi vetää kaasu pohjassa. Renkaat olivat Sorexit, mikä ei helpota lämpöongelmaa, koska pito on hyvä. Todennäköisesti ETS-renkailla lämpöongelmat ovat vähän pienemmät, sillä ne ovat vähän hitaammat.

Kiva stoori. Miten tämä liittyy FTT 2013 aiheeseen?

-N

Paremminkin sopisi vuoteen 2014...

Tosta jäi lainaus pois, missä ehdotettiin ykstyyppi noparia FTT -sarjaan. Eli se mikä on loistava muualla ei aina käy suoraan meille Suomeen. Kaikki on vaan testattava. Nyt tuli testattua aika äärirajoilla: kova pito ja tehoa vaativa profiili. Ekan ETS-kisan jälkeen tiedätään asiasta taas enemmän. Kierrosajan laitoin sen takia, ettei tule epäilys laakerivikaisesta autosta tms.

Kilpakuski voi ottaa bonuksena, että esim. ajotyyliä muuttamalla vaikuttaa suoraan laitteiden lämpötilaan ja siten koko erän tulokseen.


Awesomatix-RS5-Traxxas-Team Durango-Nosram-LRP-Sanwa, www.power-racing.net

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #214 : 17.09.12 - klo: 14.51 »
Nyt kun Aake otti tuon asian esille, niin heitänpä sellaisen pallon ilmaan, että siirryttäisiin FTT luokkajaossa myös kansainväliseen käytäntöön, eli luokkia olisi vain kaksi, Modified ja Stock. Siinä vaihtoehdossa tuo 0-ennakko ja 13,5T kone olisi ihanteellisin yhdistelmä.

Ajatukseni kumpuaa siitä, että saataisiin molempiin luokkiin enemmän kuskeja vähentyvän turistiporukan sisällä. Tällöin myös molemmat luokat voisivat olla SM-sarjoja. Nyt tuntuu, että Pro Stock on vähän "väliinputoajien luokka".

En ota sen enempää kantaa laitteiden merkkiin tai malliin, muuten kuin toteamalla sen, että SP:n vermeet on ainakin ETS:ssä toimineet moitteetta jo pitkään.
Flying Calacucco

Poissa markova

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
    • http://baanaweb.fi/heihan9/RC%20JA%20MAALAUKSET.htm
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #215 : 17.09.12 - klo: 15.55 »
TSP luokka on ollut viime vuosina yksi suosituimmista luokista, vaikka oliskin "väliin" putoaja... Ei mielellään muuteta hyvin toimivaa sarjaa? Touring-C12-uudistuskin tehty vastikään ja homma elää sen suhteenkin mm kisojen järjestelyä ajatellen...


Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #216 : 17.09.12 - klo: 16.27 »
Nyt kun Aake otti tuon asian esille, niin heitänpä sellaisen pallon ilmaan, että siirryttäisiin FTT luokkajaossa myös kansainväliseen käytäntöön, eli luokkia olisi vain kaksi, Modified ja Stock. Siinä vaihtoehdossa tuo 0-ennakko ja 13,5T kone olisi ihanteellisin yhdistelmä.

Ajatukseni kumpuaa siitä, että saataisiin molempiin luokkiin enemmän kuskeja vähentyvän turistiporukan sisällä. Tällöin myös molemmat luokat voisivat olla SM-sarjoja. Nyt tuntuu, että Pro Stock on vähän "väliinputoajien luokka".

En ota sen enempää kantaa laitteiden merkkiin tai malliin, muuten kuin toteamalla sen, että SP:n vermeet on ainakin ETS:ssä toimineet moitteetta jo pitkään.

Jatkan sen verran, että käytännössä prostock on ollut vain talviluokka, jolloin luokkajako on toiminut nähdäkseni melko hyvin.
Kesällä tilanne on koko nykymallisen FTT-sarjan osalta ihan toisennäköinen. Ne jotka näitä asioita miettivät tietävät ilman enempiä selittelyjä mitä tarkoitan, eikä tässä ole tarpeen mennä yksityiskohtiin sen enempää.

Stock-luokkien lyöminen yhteen voisi kesän osalta parantaa tilannetta huomattavasti ja kasvattaa FTT-kesäkisojen osallistujakaartia. TSS-10 kuskien uskon kesällä isommilla ja avoimemmilla radoilla pärjäävän oikein hyvin tehokkaammallakin moottorilla.

Veikkaampa, että osaavalla kuskilla ero kierrosajassa 10.5T ja 13.5T moottorien välillä jää varsin pieneksi. Ajotyyliä joutunee hieman säätämään.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa SS

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #217 : 18.09.12 - klo: 10.16 »
Nykyisessä muodossaan talvisarjana TSP-luokka palvelee ainakin meitä krossikuskeja. Ajattelin ajaa tätä luokkaa juuri siksi että en halua ajaa asfalttikisoja, vaan keskityn kesällä muuhun.
Team Associated / Reedy             Sami Salmela Racing             -Make 12th scale great again-

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #218 : 18.09.12 - klo: 10.31 »
Nykyisessä muodossaan talvisarjana TSP-luokka palvelee ainakin meitä krossikuskeja. Ajattelin ajaa tätä luokkaa juuri siksi että en halua ajaa asfalttikisoja, vaan keskityn kesällä muuhun.
Jep talvisarja just hyvä, suurin syy valita TSP kun voi sit kesällä keskittyä muuhun.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #219 : 18.09.12 - klo: 11.41 »
Juurikin noin.

TSP ei todellakaan ole mikään väliinputoajien luokka vaikka siellä ajaakin moni joka joidenkin mielestä kuuluis viriin taitojensa puolesta.

TSP on mukavan haastava luokka (eikä sillä ole merkitystä monentena kisoissa pyörin) ja nimenomaan loistava koska on vain talviluokka.

Poissa Ender

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #220 : 18.09.12 - klo: 12.07 »
Nyt kun Aake otti tuon asian esille, niin heitänpä sellaisen pallon ilmaan, että siirryttäisiin FTT luokkajaossa myös kansainväliseen käytäntöön, eli luokkia olisi vain kaksi, Modified ja Stock. Siinä vaihtoehdossa tuo 0-ennakko ja 13,5T kone olisi ihanteellisin yhdistelmä.

Minusta tätä kannattaa kyllä harkita. Kuulostaa näin TSS-10 -ajelijan kannalta hyvältä.

Kesäkisoissa oli aivan liian vähän osallistujia ja tuo uudistus toisi ainakin muutaman uuden kisailijan. En usko kenenkään nykyisen jäävän pois tuon muutoksen takia.

Stock -luokka (13.5) sopisi kyllä ihan hyvin aloittelijoille ja junnuille.

Mieluiten vähemmän luokkia ja isompia kisoja. Ihmettelen, kun muutenkin kisoissa käy suhteellisen vähän kisailijoita, niin sitten vielä tulee koko ajan uusia luokkia (VTR, F1, etuveto yms…). Keskittyminen vain muutamaan luokkaan olisi paljon parempi.

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #221 : 18.09.12 - klo: 13.06 »
Juurikin noin.

TSP ei todellakaan ole mikään väliinputoajien luokka vaikka siellä ajaakin moni joka joidenkin mielestä kuuluis viriin taitojensa puolesta.

TSP on mukavan haastava luokka (eikä sillä ole merkitystä monentena kisoissa pyörin) ja nimenomaan loistava koska on vain talviluokka.

Kun "sillä ei ole merkitystä monentena kisoissa pyörii", niin silloinhan yhtä hyvin voi ajaa samalla moottorilla samanvauhtisten kaverien kanssa TSM-10 luokassa. TSM-10 luokassa moottori on vapaasti valittavissa.

Näin ollen ei olisi estettä nykyisten TSP-kuskien jakautumiseen stockiin ja viriin.

Kilpailun järjestämisen kannalta 2 luokkaa on asetelmana yksinkertaisempi kuin 3.
Kesää ajatellen kuskimäärää voisi hieman kasvattaa se, että FTT sarjassa ei olisi mukana "erillistä talviluokkaa" kuten nyt käytännössä tapahtuu.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #222 : 18.09.12 - klo: 13.28 »
Kilpailun järjestämisen kannalta 2 luokkaa on asetelmana yksinkertaisempi kuin 3.

Kahden luokan ajattaminen yhden sijasta toisi myös mahdollisuuden erilaisiin variaatioihin kisojen järjestämisessä, esim. kaksipäiväiset kisat tai vaihtoehtoisesti mattikset ja turistit voisivat mahtua taasen samalle viikonlopulle. Tästähän on ikuinen vääntö, kun viikonloppuja ja kisajärjestäjiä ei koskaan ole liikaa.

Vaikka stokkia ajettaisiinkin tämän ajatuksen mukaan myös kesällä, ei mikään estä silti keskittymästä ihan mihin muuhun tahansa aivan samalla tavalla kuin nytkin.
Flying Calacucco

Poissa markova

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
    • http://baanaweb.fi/heihan9/RC%20JA%20MAALAUKSET.htm
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #223 : 18.09.12 - klo: 13.58 »
Sarjojen yhdistäminen ei välttämättä tuo lisäkuskeja, voi käydä helposti päinvastoinkin...
Ei mennä muuttamaan hyvin toimivaa ja suosittua (suosituinta?) luokkaa! Ja mikäli asiasta "äänestellään", niin kannattanee kuunnella niiden mielipiteitä, jotka kyseistä sarjaa ajaa.
« Viimeksi muokattu: 18.09.12 - klo: 14.03 kirjoittanut markova »

Poissa AAKE K.

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #224 : 18.09.12 - klo: 15.11 »




Mieluiten vähemmän luokkia ja isompia kisoja. Ihmettelen, kun muutenkin kisoissa käy suhteellisen vähän kisailijoita, niin sitten vielä tulee koko ajan uusia luokkia (VTR, F1, etuveto yms…). Keskittyminen vain muutamaan luokkaan olisi paljon parempi.

Kerhokisoja pitäisi saada minun mielestäni lisää, sille ne syöttävät lisää kuskeja FTT:hen. Kerhokisoihin on helppo osallistua ja kun taidot ja itseluottamus kasvaa, niin saadaan lisää (kovia) kuskeja. Käsittääkseni näin on käymässä.
Se mitä kaipaan lisää, on nuoret kuskit alle 12v ja alle 14v.
Nyt tehdään hyviä FTT-kisoja ja sillä saadaan kilpailijoita lisää.
Awesomatix-RS5-Traxxas-Team Durango-Nosram-LRP-Sanwa, www.power-racing.net

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #225 : 18.09.12 - klo: 17.23 »

Kerhokisoja pitäisi saada minun mielestäni lisää, sille ne syöttävät lisää kuskeja FTT:hen. Kerhokisoihin on helppo osallistua ja kun taidot ja itseluottamus kasvaa, niin saadaan lisää (kovia) kuskeja. Käsittääkseni näin on käymässä.
Se mitä kaipaan lisää, on nuoret kuskit alle 12v ja alle 14v.
Nyt tehdään hyviä FTT-kisoja ja sillä saadaan kilpailijoita lisää.

Tämä menee jo hieman aiheen ohi, mutta UUSIEN nuorten kuskien OHELLA lapsensa kanssa yhteisessä harrastuksessa mukana viihtyvien  ISÄPAPPOJEN löytäminen on ensisijaisen tärkeää myös kilpailutoiminnan tulevaisuuden kannalta. Ne iskät ovat avainasemassa kilpailujen järjestämisessä ja seuratoiminnan pyörittämisessä.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #226 : 18.09.12 - klo: 21.08 »
Miten on selitettävissä että vtr.minit.f1 ja etuvetoluokat ovat turhia kisaluokkia.
Nämä ne ovat ne todelliset ensiaskel kisaluokat.
Muistan erittäin hyvin kuin muuan Jarno Halonen tuli vtr kisaan broidinsa kanssa mukaan.
Missä Jarno nyt on :wink:
Sharkki kisatkin sai monta hyvää uutta kuskia aikoinaan.
Ei näitä luokkia saa mollata lainkaan ja muistutan viellä että taso on varsin korkeaallakin näissä luokissa.
Ei kaikki halua ajaa ftt luokkia,varsinkaan minä.
Jos mahdollista vaan niin lisää kerhokisoja pystyyn.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa JuhaS14

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Hakukoneoptimointi
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #227 : 20.09.12 - klo: 01.33 »
Sen verran pakko kommentoida, että itse olin niitä harvoja (ainoita?) kuskeja jotka ajoivat sekä TSP-luokkaa ja TSS-luokka viime talvena niin on pakko kommentoida, että se on se nopeusero melkoinen ja mielestäni edes 13.5 ei ole mikään kovin aloittajaystävällinen luokka, jo nykyisessä stanussa nopeuserot ovat todella isoja ja se vielä kertaantuisi kun vauhtia tulee lisää.

Mun ekalla kaudellahan ajettiin ennakko-stockkia ja nimenomaan ideana oli stanussa se vauhtien rajoittaminen, koska ei ne laitteet kellään kovin hyvin pysyneet ihan kärkeä lukuunottamatta ladulla.

Näen ehkä ongelman siinä, että stanusta moni hyppää suoraan viriin, vaikka muutamia poikkeuksia lukuunottamatta polku pitäisi mennä stanu -> prostock -> viri. Näin saataisiin tasaisia luokkia, eli jonkinlainen nousupistejärjestelmä olisi hyvä. Tasaisissa luokissa riittää mielenkiintoa ja kuskeja varmaan ihan eri malliin, lisäksi jengi todennäköisesti kehittyy ihan erilailla kun pääsee ajamaan yhtä nopeiden kuskien kanssa.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #228 : 20.09.12 - klo: 01.55 »
Porukka kehittyy parhaiten kun luokassa on tarpeeksi haastetta.
Se että aina kärjen olisi pakko nousta seuraavaan luokkaan, ei välttämättä kehitä porukkaa yhtään mihinkään, koska ei ole kovempaa mittaria samassa luokassa.

Eli pahimmillaan siis stanu ja poro luokissa taso ei olisi oikeastaan millään tasolla, koska jatkuvasti se kovin porukka pakotetaan ylemmäs.

Nyt TSP luokassa on kova taso, eli siellä ei todellakaan pääse yksikään helpolla.
Se on myös varmasti niille jotka tähtäävät touring luokassa ylöspäin, erittäin hyvä mittari.
Jos pystyy taistelemaan kärkikahinoissa niin tietää että viriin siirtyminen onnistuu jo kohtalaisen kivuttomasti.

Jos ei TSP luokassa pääse A finaaliin niin tietää että viri on vielä hyvin pitkällä.

Viimekaudella TSP luokassa oli todella tasaväkistä menoa.

Heti kauden ekassa FTT kisassa oli alkuerissäkin todella tasaista ja kärkipaikoista käytiin oikeasti hyvin tiukka kisa.
yhteenkään rollaukseen ei todellakaan ollut varaa tai putosit välittömästi monta sijaa.

Varsinkin TSP luokka vain ja ainoastaan tasoittuu sitämukaa mitä pidempään porukka siellä ajaa, varsinkin koska autot kulkevat saman, eli erot tehdään tosiaan vain ja ainoastaan mutkissa... Ja se nopeus katto tulee helpommin vastaan.


Eniveis.... Koko pointti on lähinnä se että jos stokkiluokista pakotettaisiin porukan nousemaan ylöspäin niin ei menis kuin muutama vuosi kun tapahtuu se että joku tulee ajamaan stanua, sijoittuu välittömästi sille tasolle että joutuu poroon.
Sijoittuu siinäkin välittömästi sille tasolle että joutuu viriin...
Koska edestä on jo nousseet ne kuskit joista olis saanu vastusta.
No nouset tosiaan viriin ja huomaat olevasi matalimmassa hiitissä ja finaalissa ja saat käkättimeen kisa toisensa jälkeen...

Jaa miksi... No koska et ole joutunut alemmissa luokissa kertaakaan ajamaan itseäsi kovempia vastaan ja toisinsanoen taso on ollut kehno.


Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #229 : 20.09.12 - klo: 02.14 »
Juurikin noin.

TSP ei todellakaan ole mikään väliinputoajien luokka vaikka siellä ajaakin moni joka joidenkin mielestä kuuluis viriin taitojensa puolesta.

TSP on mukavan haastava luokka (eikä sillä ole merkitystä monentena kisoissa pyörin) ja nimenomaan loistava koska on vain talviluokka.

Kun "sillä ei ole merkitystä monentena kisoissa pyörii", niin silloinhan yhtä hyvin voi ajaa samalla moottorilla samanvauhtisten kaverien kanssa TSM-10 luokassa. TSM-10 luokassa moottori on vapaasti valittavissa.

Näin ollen ei olisi estettä nykyisten TSP-kuskien jakautumiseen stockiin ja viriin.

Kilpailun järjestämisen kannalta 2 luokkaa on asetelmana yksinkertaisempi kuin 3.
Kesää ajatellen kuskimäärää voisi hieman kasvattaa se, että FTT sarjassa ei olisi mukana "erillistä talviluokkaa" kuten nyt käytännössä tapahtuu.

Tän asian on moni TSP kuski yrittänyt useampana kautena selittää, mutta kyseistä asiaa ei ole joko kuunneltu, tai sitä ei suoraansanottuna haluta ymmärtää.

TSP on minulle ja kuten nähdään, monelle kyseisen luokan kuskille täydellinen luokka omiin tarpeisiin.

Koska kyse ei ole ykkösluokasta vaan luokkaa ajetaan lähinnä treenin kannalta... mutta kuitenkin kilpailuvietti on todella kova niin ei tietenkään haluta antaa kalustossa tai renkaissa kellekään tasoitusta.

No TSP luokassa ajetaan todella tasaväkisellä kalustolla, eli kiusausta hommata viimeisenpäälle juttuja jne ei ole.
Ja rengas sääntökin vielä rajattu yhteen... Loistavaa
Säästää siinäkin vähän rahaa.
Jos olis sallittu kaksi settiä niin tottakai ostetaan se kaks, koska ei haluta antaa tässäkään asiassa tasoitusta.

Noh... viimekaudella ruvettiin ajamaan viriä kahden päivän kisana.
Tarkoittaa yhden lisä hotelliyön + syömisten kustannukset... + vielä toiset renkaat jotka tottakai otat.
No tämä tekee halvimmillaankin jo toistasataa kustannuseroksi per kisa.

Unohtamatta miten paljon enemmän auto myös kuluu virissä.
Kaikki on yksinkertaisesti kovemmalla rasituksella.
Eli jo sitäkin kautta kustannukset nousevat.

Kipuraja on porossa, enkä aja turistia mikäli TSP syystä tai toisesta poistuu tai sitten minut pakoitettaisiin säännöillä viriin.
Kyse ei todellakaan ole sijoituksista kisoissa.
Lähdinhän vuosi ajamaan TSP luokkaa aikaisemminkin täysin sillä asenteella että kunhan nyt A finaaliin pääsee niin katsotaan mihin vauhti riittää.
Yllätykseksi se riitti korkealle.
Ja viimekaudella sitten vielä korkeammalle.
Mitä sitten...
Jos tänä kautena en ole talven lopulla kolmen kärjessä niin mitä sitten...?
Ajan seuraavallakin kaudella ja katson lopuksi mielenkiinnolla monesko olen.
Sijoitukset ovat vain plussaa.
Korkealla tai en niin kyseinen luokka on juuri se mitä touringilta itselleni haen.
Juuri sopiva (välillä liiankin kova) vauhti ja kustannukset pysyvät tällaisellakin hifistelijällä järkevällä tasolla.

En rupea ajamaan tehokkaammalla moottorilla.
Olen kokeillut, eikä ollu mun juttu.
Enkä todellakaan aja TSP kalustolla virien seassa.
Se on suorilla totaalinen kaaos.

TSP on hieno luokka niille jotka ajavat kesällä muita luokkia.
Ja näyttää olevan monia muitakin kiehtova luokka kun katsotaan osallistujamääriä.

Ps: ja ilmeisesti se aina unohdetaan että moni ajaa TSP luokkaa vain koska se on ainoastaan talviluokka.
Mikäli touringista poistuu tällainen luokka jota ajetaan vain talvella, ei tarvitse olla kovin korkeakoulutettu kun pystyy näkemään että pahimmillaan mikäli tällainen luokka poistetaan, tulee osallistujamäärä touringissa romahtamaan.
« Viimeksi muokattu: 20.09.12 - klo: 02.20 kirjoittanut *HOKE* »

Poissa AAKE K.

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #230 : 20.09.12 - klo: 14.47 »
Mun ajatuksissa on ollut pidempään, että saataisiin TSP-10 luokkaa vielä kovemmaksi. Tässä pari mun näkemystä talvikisoista:

1. ajettaisiin lauantaina TSS-10 ja TSM-10 -luokka ja sunnuntaina avoin TSP-10 eli kaikki halukkaat lauantai -luokista mukaan. Ajaisiko tämä tilanteeseen, jossa olis "pakko" ajaa lauantaina, jos haluaa menestyä TSP:ssä.

2. ajettaisiin lauantaina TSS-10 ja avoin TSP-10 -luokka ja sunnuntaina TSM-10, joka olisi avoin TSP-10 luokan kuskeille. Tämä toisi lisää haastetta etenkin TSP-10 -luokkaan ja isommat kisat, kun moni TSM-10 kuski ajaisi molemmat luokat.

Ja sunnuntaille mahtuisi myös C-12 luokka.

Awesomatix-RS5-Traxxas-Team Durango-Nosram-LRP-Sanwa, www.power-racing.net

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #231 : 20.09.12 - klo: 14.55 »
Tuossa on se ongelma, että useampi C-12 kuski ajaa myös TSM-luokkaa, jolloin C-12 kärsisi tuossa eniten.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #232 : 20.09.12 - klo: 15.20 »
Tuossa olis myös se ongelma että silloin TSP luokan taso kovenisi entisestään ja jo pelkkä A finaaliin pääsy olisi reilusti tiukempaa kuin tällähetkellä...
Joka siis tulisi lähinnä ongelmaksi heille jotka haluavat stanusta nousta pykälä kerrallaan ylöspäin.

Itselle tuolla asialla ei olisi mitään merkitystä, vaan ajaisin edelleen vain ja ainoastaan TSP luokkaa.
Koska kuten sanoin... Turistissa mulle ei ole tärkeintä sijoitukset, vaan tavoite on olla tottakai niin korkealla kuin mahdollista... Eli aivan sama vaikka saisin nenääni itseä kovempitasoisilta touring kuskeilta... ajaisin silti, enkä lopettais tai vaihtais luokkaa sen takia että nenään tulee vaikka minkä teen.
Sitähän mä oon aina kaikissa luokissa tehnyt... Ottanut selkääni ja kehittynyt.

Mutta kun juuri ne aloittelevat ja nousevat kuskit monesti näin tuppaavat tekemään kun tie nousee niinsanotusti pystyyn. (onneksi kuitenkin kohtuu harvassa, mutta näitä on ja tulee aina olemaan)
Ja sehän tuskin on sarjan kehityksen kannalta toivottavaa.

Poissa AAKE K.

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #233 : 20.09.12 - klo: 17.21 »
Tuossa olis myös se ongelma että silloin TSP luokan taso kovenisi entisestään ja jo pelkkä A finaaliin pääsy olisi reilusti tiukempaa kuin tällähetkellä...
Joka siis tulisi lähinnä ongelmaksi heille jotka haluavat stanusta nousta pykälä kerrallaan ylöspäin.

Itselle tuolla asialla ei olisi mitään merkitystä, vaan ajaisin edelleen vain ja ainoastaan TSP luokkaa.
Koska kuten sanoin... Turistissa mulle ei ole tärkeintä sijoitukset, vaan tavoite on olla tottakai niin korkealla kuin mahdollista... Eli aivan sama vaikka saisin nenääni itseä kovempitasoisilta touring kuskeilta... ajaisin silti, enkä lopettais tai vaihtais luokkaa sen takia että nenään tulee vaikka minkä teen.
Sitähän mä oon aina kaikissa luokissa tehnyt... Ottanut selkääni ja kehittynyt.

Mutta kun juuri ne aloittelevat ja nousevat kuskit monesti näin tuppaavat tekemään kun tie nousee niinsanotusti pystyyn. (onneksi kuitenkin kohtuu harvassa, mutta näitä on ja tulee aina olemaan)
Ja sehän tuskin on sarjan kehityksen kannalta toivottavaa.

Mun henkkohtainen mielipide on, jos taso kovenee kilpailuissa se ei ole ongelma, vaan se on loistava ja tavoiteltava asia. Ja silloin nopeat TSS-10 kuskit saisivat tuon portaan käyttöön.
Awesomatix-RS5-Traxxas-Team Durango-Nosram-LRP-Sanwa, www.power-racing.net

Poissa #61#

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #234 : 20.09.12 - klo: 20.39 »
Mun ajatuksissa on ollut pidempään, että saataisiin TSP-10 luokkaa vielä kovemmaksi. Tässä pari mun näkemystä talvikisoista:

1. ajettaisiin lauantaina TSS-10 ja TSM-10 -luokka ja sunnuntaina avoin TSP-10 eli kaikki halukkaat lauantai -luokista mukaan. Ajaisiko tämä tilanteeseen, jossa olis "pakko" ajaa lauantaina, jos haluaa menestyä TSP:ssä.


Mielestäni tämä Aaken ehdotus olisi hyvä. TSS - ja TSM -10 lauantaina. Nuoret stanukuskit näkis virien ajamista. Ja heille olisi kokeneita kisaajia antamassa tarvittaessa neuvoja ja säätövinkkejä. Ja sitten halukkaat saisivat vielä sunnuntaina kokeilla TSP-10.n vauhtia. Eikös aikataulullisestikin kiilat ja porot mahtuisi hyvin samalle päivälle ?

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #235 : 20.09.12 - klo: 21.03 »
Ongelma on sama TSP- ja CS- ja C-12 luokan kesken, ne kilpailee kuskeista keskenään. Eli samalle päivälle laittaminen vähentää kuskeja 5-10 kpl.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #236 : 20.09.12 - klo: 22.18 »
Ongelma on sama TSP- ja CS- ja C-12 luokan kesken, ne kilpailee kuskeista keskenään. Eli samalle päivälle laittaminen vähentää kuskeja 5-10 kpl.

Onko mattikset palaamassa turistikisojen yhteyteen?
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #237 : 20.09.12 - klo: 22.20 »
Ei ainakaan tälle talvelle. Tuo oli vain kommentti Aaken ehdotukseen ajaa TSP tai TSM samana päivänä C-12 luokkien kanssa. Ei Suomessa kukaan muu hullu paitsi mä aja kahta luokkaa talvikisoissa samana päivänä, voisin veikata.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa JJ.luoma

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #238 : 20.09.12 - klo: 22.22 »
Niin tuloksien mukaan nähdäksien näitä kuskeja jotka kilpaili ristiin oli 3 tänä kautena.

Mutta juu, kyllä mäkin haluan tuoda jotain pointteja tähän keskusteluun.
Eli jos haluais TSS luokasta siirtyä ylöspäin, olisi seuraava luonnollinen askel TSP. Noh mitäs sit kesällä ajetaan, kun suurin osa lähtee pöllyttään maastoa.
 
TSM taas oli talvella 2 päivänen, pikkusen haittaa tuota peherauhaa tommonen viikonlopun reissu näin perheelliselle. Varsinkin pitkien etäisyyksien maassa joutuu lähteen perjantaina jo hotelliin nukkuun ja sunnuntaina yöllä takas.
Noin ajamisen kannalta tossa TSS:ssä ei paljoa jarruun tarvi koskea, yritetään vaan pitää vauhtia yllä. TSP ja TSM luokissa pitää jo osata jo kait työntääkkin liipasinta.
Olisiko se 13.5T luokka sit niin huono kompromissi TSP ja TSS luokille, tietenkin haastetta siinä olisi aloittelijoille runsaasti.   

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #239 : 21.09.12 - klo: 00.43 »

Mun henkkohtainen mielipide on, jos taso kovenee kilpailuissa se ei ole ongelma, vaan se on loistava ja tavoiteltava asia. Ja silloin nopeat TSS-10 kuskit saisivat tuon portaan käyttöön.

No nythän siellä on jo porras nopeille TSS kuskeille.
Ja ihan kovatasoinen ja tiukka porras.


Eniveis.

Mä oon aivan huuli oikosena ihmettelemässä kuinka pari vuotta on höpisty miten TSP on vain jäähdyttelyluokka, väliinputooja luokka, muutama kuski haluaa vain ottaa tikkarit pois, turha luokka joka voitais lopettaa jne jne jne.
No mutta nyt yhtäkkiä halutaankin siitä jopa kovempi.
Eli mieluiten vaikka poistetaan se luonnollinen porras kohti viriä siitä välistä.
No nyt taas oliskin luokka mihin pääsis myös muiden luokkien kuskit sekaan jne.

Menee niin ristiin rastiin soutaa huopaa sohlaamisella että en mä tajua enää ollenkaan mikä kyseisessä luokassa on olevinaan pielessä kun sitä halutaan aivan välttämättä jotenkin runnoa.
Suurin luokka turistissa talvella...
Ja juuri kyseisen luokan sääntöjen takia se kyseistä luokkaa ajavia kiinnostaa.

En vaan saa mitenkään kaaliin että mitkä oikeasti on motiivit että juuri TSP luokkaa olisi tarve ruuvata.
Miksi sitten ei stanu tai viri luokkaa???

En vaan ymmärrä, ja joka vuosi olen vielä enemmän pihalla kun saan nähdä ja kuulla näitä ihmeellisiä vääntöjä luokan suhteen.