Kirjoittaja Aihe: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013  (Luettu 85802 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #270 : 21.09.12 - klo: 23.54 »
Sääntöjähän ei edelleenkään päätetä tämän keskustelulangan perusteella.

Silloin kun itse aloitin kisaamaan, halusin vain kisaamaan. En kokenut mitään ongelmaa siitä, että en pärjää heti. Mikä nykyisin on niin vaiketa opetella ajamaan pärjätäkseen?

No shit...

Ja niin... aivan itsekin halusin alunperin vain ajella... mut houkuteltiin väkipakolla kisaamaan ja sillä tiellä olen edelleen.
Haluan vain kisata ja pärjätä itselleni tärkeissä luokissa hyvin.
Touring ei sitä minulle ole.
Turisti on vain ja ainoataan treenin kannalta itsellä mukana.

Mikä nykyisin on tosiaan niin vaikeeta opetella ajamaan jne...?
Sanos muuta.
En ymmärrä ollenkaan mikä siinä on niin vaikeeta...
Mutta ikäväkyllä sitähän se nykyään tuppaa olemaan ja vain jatkuvasti pahenee.
Jokainen tikkurilan kuvioita katsellut pystyy tämän huomaamaan.
Jos ei osaa ajaa niin syytetään rataa ja pahimmillaan rakennetaan rata juuri sellaiseksi kuin se oma napa sanoo.
No mutta... Näin kuviot nykyään menee... Sillon on mahdotonta tollasilla edes täällä jauhetuilla ideoilla saavuttaa yhtään mitään parannusta.

Jos mun suuntaan asialla vihjaisit niin pahasti ammut metsään.
Enhän mä ole 20 harrastevuoteni aikana mitään muuta tehnytkään kuin opetellut ja yhä vain opetellut ja turpaan tulee edelleen siinä luokassa missä haluan pärjätä.
Niissä luokissa joita ajan talvella, olen pärjännyt, mutta voin sanoa että olo oli oikeasti aika tyhjä TSP voiton jälkeen, koska tosiaan... en aja kyseistä luokkaa siksi että voisin voittaa. Ajan kyseistä luokkaa vain koska se sääntöjensä puolesta on touring luokista se joka on lähimpänä sitä mitä treeniä haen.
Ja koska tiedän että olen taipuvainen ylipanostukseen niin kyseisen luokan säännöt pitävät minun kustannukset tarpeeksi kurissa.
Viri luokka tulis panostusfetissini takia minulle niin kalliiksi että ei peräsin kestä.
Siksi en kyseistä luokkaa aja, enkä tule ihan äkkiä ajamaankaan.
Ei siksi että en omaa mahdollisuuksia voittoon tai edes kärkikahinaan virissä.

Ja kyseisellä asiallahan ei ole mitään tekemistä touringin kehittymisen kanssa, vaikka vuosittain tätä samaa virttä saa kuulla.
Väliinputoojaluokka... kärkijätkät ajaa kyseistä luokkaa vain koska haluaa voittaa blaa blaa blaaaaaa.
Ei ei ja ei... Ja edelleenkin ei.

Ja vaikka moni sitä mieltä onkin niin mielipiteeseen on tottakai oikeus... se ei vaan ole totuus.
Mutta ei se tee edelleenkään kyseisestä luokasta mitään ongelmatapausta että sitä olisi pakko sohia yhtään mihinkään suuntaan.

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #271 : 22.09.12 - klo: 00.01 »
*HOKE*n osaan viestiin ois pitänyt olla unquote. En siis syyttänyt sinua mitenkään mistään, mutta kuten perussuomalaisille todetaan: haluaisin kuulla kehitysehdotuksia (enkä valitusta nykyisestä).
---

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #272 : 22.09.12 - klo: 00.11 »
Niin. Kaikki tänne kirjoitettu on mielipidettä. Mielipide on kuin peräreikä, jokaisella on yksi sellainen ja toisen sellainen haisee.

Henkilökohtaisesti harmittaa se, että sinällään järkevistäkään aiheista ei tunnu syntyvän järkevää keskustelua, jossa toisen mielipiteitä ja ajatuksia haluttaisiin ymmärtää.

Tässäkään keskustelussa ei ainakaan minun osalta ollut kyse pelkästään prostock luokasta, vaan koko sähkötouringista ja siihen liittyvästä ajankuvasta, eli osanottajien vähentymisestä ja kisanjärjestäjien puutteesta. Toiset ymmärtää isomman kuvan, toiset vaan sen oman mielipiteen ympäryksen.
Flying Calacucco

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #273 : 22.09.12 - klo: 00.20 »
Talvisarjat on mun mielestä kohdallaan. En näe mitään tarvetta sääntöjen muuttamiselle.

Kesällä on selkeästi osallistujapulaa ja ihan jopa ongelmaksi asti.
Siihen en osaa todellakaan keksiä yhtäkään ratkaisua mikä siihen auttaisi.

Ainoastaan voin todeta että TSP luokan rukaaminen ei todellakana tuo kesän kisoihin enemmän kuskeja.

Vaikka TSP muutettais myös yhtä pitkäksi sarjaksi kuin TSS ja TSM niin silloin poroa ajais kesällä vain ne kuskit jotka nimenomaan hakis niitä sijoituksia... ja toki mahdollisesti muutama joka on ottanut TSP:n luontaiseksi portaaksi kohti viriä.
Toisinsanoen jotku pudottautuis viristä alaspäin nimenomaan pärjäämisen takia ja portaana käyttäis muutama stanusta nouseva, eli ei lisäystä porukkaan... Ainoastaan siirtymistä.
Eli en näe tuossakaan ratkaisua kesän ongelmaan.

Ainoa kehitysehdotus minkä keksin on:
He jotka vuosi toisensa perään valittavat samaa väliinputooja, menestys ym shittiä, ymmärtäisivät jo että siitä ei ole kyse, joten kyseisestä asiasta on turha suutaan piestä ja vaivata omaa mietintämyssyä turhaan vuosi toisensa jälkeen.
Kehityksenä siis turhan shitin jauhannan väheneminen ja ehkä jopa keskityttäisiin aivonystyröiden kanssa löytämään ratkaisua siihen oikeaan ongelmaan kun ei narista aina samasta olemattomasta asiasta.

Nimenomaan Pekka...
Jotku näyttää ymmärtävän vain sen oman mielipiteen ympäryksen ja se näyttää olevan että TSP luokassa on joku mätä joka pitää korjata.
Ei nähdä sitä kokonaiskuvaa, eikä siihen pystytä löytämään ratkaisua koska takerrutaan vain omaan mielipiteeseen... TSP on finni jota pitää rutistaa.
Siitä finnistä johtuu se että kesällä on niin vähän osallistujia että meinaa olla tappiollista järjestää edes kisoja.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #274 : 22.09.12 - klo: 00.24 »
TSP luokan hienoutta ja sääntöjen onnistumista kuvaa parhaiten osallistujamäärä ja sen kasvu.

Uskomatonta että tällaista toimivaa ja kasvavaa halutaan silloin mennä jotenkin ruuvaamaan.

Uppoovaa laivaa on tarve mennä ruuvaamaan... Pinnalla olevaa ja vain vahvistuvaa on turha lähtee porailemaan... Pissii nopeesti reidet märäks ja pahimmillaan tapahtuu erittäin nopea vajoaminen.

Poissa anzi

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #275 : 22.09.12 - klo: 08.54 »
 Jos stanussa on tällä hetkellä liikaa vauhtia aloittelijoille ja halutaan että rata-autoilun voi aloittaa suoraan kansallisissa kilpailuissa, niin tekee stanusta todellisen entry luokan niin että moottori on joku todella pieni tehoinen ja näin vauhdin puute karkoittaa stanun kärjen siirtymään seuraavaan luokkaan.

 Tiputtaa pro stockin tehot  siihen 13,5 lankaiseen. Näi saadaan eri luokkien välille selkeät portaat ja stanusta voidaan siirtyä nopeasti pro stockkiin kun niiden kulkukin on hieman maltillisempaa. Näin pro stockistakin tulisi varmaan ympärivuotinen sarja joka palvelisi ennen kaikkea lajia vakavissaan harrastavien kehitystä.


 Näin olisi selkeätä edetä luokasta toiseen, kun luokkien välissä olisi nykyistä selkeämpää porrastusta.

 Olen ainakin meidän seurassa  huomannut junioreille tuottavan ongelmia kun siirrytään stanusta suoraan viriin ja taas ne ketkä ovat jääneet pro stockkiin niin heille ei ole kuin tuo talvi sarja, joka ei ole pelkästään rata-autoilua ympärivuotisesti ajavalle lajissa eteenpäin pyrkivälle juniorille kunnollinen vaihtoehto.

 Olettaisin tässäkin lajissa päätavoitteena olisi tarjota lajiin panostaville paras mahdollinen kehitysalusta tulevaisuuteen, muut sitten sovittelevat omat treeniajot ja huvicruisailut siihen formaattiin.

 Mistään mitään tiedä ja varmaan täysin väärässäkin, mutta tämähän oli säije missä halukkaat sai ehdotella sääntömuutosehdotuksia. Minulla ei omien huvicruisailujen puolesta niin väliä miten ajetaan kyllä sieltä aina joku luokka löytyy. Ajatuksia tulee vaan heiteltyä oman seuran lajiin panostavien juniorien kehityksen seuraamisen pohjalta. Ja perspektiivinä on vain täysin toisen urheilulajin pitkäaikaisesta kansainväliselle huipulle tähtäävästä tuloksellisesta kouluttautumisesta ja valmennuksesta, joten ajatukset voivat myös siksi olla raadollisia.
« Viimeksi muokattu: 22.09.12 - klo: 09.19 kirjoittanut anzi »

Poissa Grasshopper

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #276 : 22.09.12 - klo: 09.37 »
Itse en osaa sanoa, miten sääntöjä pitäisi muuttaa vai pitäisikö ne jättää ennalleen, jotta TSP-10 säilyisi suosittuna.  Tärkeintä olisi kuitenkin se , että sääntöjä tai kilpailuja kehitettäisiin niin, että ulkokisat saataisiin aikaisempaa vetovoimaisemmiksi, jotta taattaisiin asfalttirata-autoilun jatkuminen Suomessa.  Nimittäin jos sähköautoilla ei ajeta kisaa asfalttiradoilla, niin se vaikuttaa myös muihin kesän rataluokkiin, sillä lajien aloittaminen suoraan polttomoottoriautoista nostaa kynnyksen kyllä aika korkealla aloittelijoiden ja vähän nuorempien kannalta ja kyllä ajan mittaan kuihduttaa (tai vähintäänkin ukkouttaa) kaikki muutkin rataluokat (siis ulkona).
Yokomo - Kyosho - Hobbywing - Intellect - Sanwa - Kawada

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #277 : 22.09.12 - klo: 11.42 »
Itse en osaa sanoa, miten sääntöjä pitäisi muuttaa vai pitäisikö ne jättää ennalleen, jotta TSP-10 säilyisi suosittuna.  Tärkeintä olisi kuitenkin se , että sääntöjä tai kilpailuja kehitettäisiin niin, että ulkokisat saataisiin aikaisempaa vetovoimaisemmiksi, jotta taattaisiin asfalttirata-autoilun jatkuminen Suomessa.  Nimittäin jos sähköautoilla ei ajeta kisaa asfalttiradoilla, niin se vaikuttaa myös muihin kesän rataluokkiin, sillä lajien aloittaminen suoraan polttomoottoriautoista nostaa kynnyksen kyllä aika korkealla aloittelijoiden ja vähän nuorempien kannalta ja kyllä ajan mittaan kuihduttaa (tai vähintäänkin ukkouttaa) kaikki muutkin rataluokat (siis ulkona).

+1, juuri näin. Tässä aiheellista ja haasteellistakin pohdintaa koko porukalle mukaanlukien lajiryhmä.

Tervetuloa rohkeasti ehdottamaan ja kommentoimaan kaikki tämän keskustelun lukijat. Mitä enemmän uusia näkemyksiä, sitä paremmat eväät menestyksekkäälle uudistamiselle. Jo kirjoittaneiden näkemykset on tiedossa jo.

Mikä on tilanne ja trendi muualla, esim muut pohjois-maat, Iso-Britannia, Saksa jne?

Toivottavasti löytyy muitakin "kehitys"näkemyksiä kuin "mihinkään xxx:ssä ei pidä tehdä muutoksia, ainoa tarvittava muutos on, että kaikki ymmärtäisi olla koskematta mun luokkaan."
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #278 : 22.09.12 - klo: 11.55 »
Toivottavasti löytyy muitakin "kehitys"näkemyksiä kuin "mihinkään xxx:ssä ei pidä tehdä muutoksia, ainoa tarvittava muutos on, että kaikki ymmärtäisi olla koskematta mun luokkaan."

Anteeksi nyt mutta tuo totaalinen ymmärtämättömyys ja jopa suunsoiton määritteet täyttävä kommentti on suoraan sanottuna naurettava.

Jos et pysty ymmärtämään että minä en todellakaan mussuta MUN luokasta, vaan luokasta joka on suurin touring luokka.
Ei MUN luokka, vaan suosituin.

Tuossa oikein täydellinen esimerkki siitä miten ei pystytä näkemään kokonaisuutta ollenkaan, eikä myöskään haluta ymmärtää sanaakaan mitä on kommentoitu, vaan pysytään siinä oman mielipiteen ympärillä.
Ja se mielipide on nähty jo pari vuotta.
Olen kuullut suoraan sinun suustasi miten TSP on turha... Miten esim minä olen ajamassa vain että voin viedä tikkarit jne jne jne.
Tämä on nyt kolmas talvi peräkkäin kun mielipiteesi asiasta on täysin sama ja on aivan se ja sama mitä sanon foorumilla tai kasvotuste niin mielipiteesi on ainoastaan että puolustan omaa napaani.

Vielä kerran.

EI.


Täysin turhaa on edes pitää tällaista topikkia mikäli ihmiset pitää tuollaisista näkemyksistään kiinni noin rankasti, eikä ymmärrä vaikka asian moneen kertaan ja eritavoin selittää.

Vielä yksi yritys.

Ronkkiminen vaikuttaa touring luokista SUURIMPAAN, eli isoimpaan osaan koko turistikuskeista.
Minun napa ei ole kuin yksi pieni napa siellä seassa.
Minä näen nimenomaan vaikutuksen koko luokan kuskeihin, enkä ainoastaan omaan napaan.
Jos luokkaa ronkitaan tarpeeksi, jätän sen väliin.
Syy siihen ei ole itkupotku, vaan se että treeniluokkana ajan luokkaa joka parhaiten sopii siihen mitä haen.
Tiedän että näin tekee myös moni muu.
Ei kiukutellen, vaan kunhan siirtyy sitten ajelemaan luokkia jotka palvelee heidän tarpeitaan.

Ja koska tiedän että monella näin tapahtuu niin onko se nyt sitten oikea suunta lajin kehittämiselle?
No ei mun mielestä.

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #279 : 22.09.12 - klo: 17.07 »
Sori jos tulee sekavasti kirjoitettua, mutta naputtelen tätä töiden lomassa.

Voisiko joku taho esittää esimerkiksi viimevuoden ja mahdollisesti edellisvuoden kilpailijatilastot TSS-10, TSP-10 ja TSM-10 luokista? En halua kiistää *HOKE*n toteamusta suurimmasta luokasta vaan ihan siksi, että en ole asioita seurannut.

Peitsamosta ja muista ETS-sarjaan osallistuneista on helppo nähdä heidän puoltavan tätä kahden luokan mallia sekä 13.5r moottoria. Sieltä reissuilta on pakosti tarttunut näkemystä ja kokemusta kuinka asioita voisi tehdä.

Itse näkisin asian niin, että vaikka TSP-10 ja stanun yhdistäminen söisikin talvikaudelta muutaman kuljettajan, se kyllä toisi kesäkisoihin muutaman kuljettajan lisää; kyllä osa TSP-10 kuskeista ajaisi myös kesällä. Tosin ei kuuden kuskin kesken...

Ehdotetuissa moottoreissa kyllä askarruttaa se, että onko 13.5 liian tehokas aloittelevalle ja toisaalta onko se liian tehoton nykyisille TSP-10 kärkikuskeille? Okei, ei pidä unohtaa sitä, että SM-tason kisoihin olisi syytä hieman jopa harjoitella etukäteen eikä mennä opettelemaan alkeita. Tässä tapauksessa tulisi kerhojen opastaa aloittelevia kuljettajia enemmän ja mahdollisesti järjestää myös kerhokisoja pienempitehoisilla mooottoreilla. Voisihan sisääntuloluokkana olla esimerkiksi formulatkin...

Se, että pitäisikö ajaa koko sarjaa ollenkaan ja järjestää vain 'isompia' kisoja onkin jo toinen juttu.
---

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #280 : 22.09.12 - klo: 17.31 »
Silloin kun itse aloitin kisaamaan, halusin vain kisaamaan. En kokenut mitään ongelmaa siitä, että en pärjää heti. Mikä nykyisin on niin vaiketa opetella ajamaan pärjätäkseen?
Kun luokat on isoja niin B-finaalin voitto on jo iso juttu samoin C-finaalin. Arvostus luokkaan tai finaalin voittoon tulee muiden kilpailijoiden myötä ei sen myötä että sillä on jokin nimi.

Kun katsotaan esim DHI cuppia joka on kerhokisa, niin D ja E finaaleissa on tosi kovat skabat vielä.

Käytönnössä kilpailu suntyy kun on 5-8 yhtänopeaa kuskia, sillä ei sit ole merkitystä onko siinä yhden finaalin verran vielä nopeempaa. Kauden edetessä huomaa sitten että kehittyykö nopeammin vai hitaammin kuin muut kun pääsee "nousemana" finaaleissa.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #281 : 22.09.12 - klo: 17.43 »
Mikä on tilanne ja trendi muualla, esim muut pohjois-maat, Iso-Britannia, Saksa jne?
Ulkomailla F1 luokka on hirmuisessa kasvussa ja tässä on paljon SC luokan tyylistä innostusta ihmisillä mutta ei ihan yhtä vahvoja.

Mitä oon trendejä tässä vuosien varrella seurannut niin f1 tulevat olemaan pikkuluokka vielä tänä vuonna Suomessa, mutta ensi vuonna siitä riittää varmasti jo reiluihin kerholuokkiin jos kerhot ottavat tästä kopin.

Syyt miksi F1 kasvaa ovat hyvin pitkälti:
F1 autojen ehdoton plussa on realistisuus. tämä on yllättävän tärkeää, että saadaan joku innostumaan koko harrastuksesta, kun sitten harrastaa pidempään, niin painoarvo siirtyy enemmän siihen että kuinka nopeesti päästään rataa ympäri.

Halvempi tapa aloittaa, touringiin pääsee touhutonnilla mukaan F1:n on sit vähän halvempi. Harva on valmis laittamaan 1k rahaa että voi käydä vähän kokeilemassa että olisko tämä kivaa. F1 aloituskustannukset ovat alemmat jolloin potentiaalisia uusia harrastajia on enempi. Tässä ehkä peräänkuulutettais ajokelpoista f1 RTR pakettia.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa McJones

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #282 : 22.09.12 - klo: 18.02 »
Nimittäin jos sähköautoilla ei ajeta kisaa asfalttiradoilla, niin se vaikuttaa myös muihin kesän rataluokkiin, sillä lajien aloittaminen suoraan polttomoottoriautoista nostaa kynnyksen kyllä aika korkealla aloittelijoiden ja vähän nuorempien kannalta ja kyllä ajan mittaan kuihduttaa (tai vähintäänkin ukkouttaa) kaikki muutkin rataluokat (siis ulkona).
Tervetuloa rohkeasti ehdottamaan ja kommentoimaan kaikki tämän keskustelun lukijat. Mitä enemmän uusia näkemyksiä, sitä paremmat eväät menestyksekkäälle uudistamiselle. Jo kirjoittaneiden näkemykset on tiedossa jo.
Oikeasti haluaisin ajaa parempia tuloksia GT-8:ssa. Se taas vaatisi, että talvella pääsisi ajamaan. Lihavoin nyt olennaisen siltä varalta, että en ole ajatellut ajaa pääasiallisesti pienellä patteriautolla (vaikka isolla patteri autolla a.k.a. Ratakasi voisin ajaa mielellänikin).

Harkitsin, että lähtisi ajamaan stanuturistia. Vaikka siellä olisi silti pujottelukeppinä vauhdin puolesta, ei tee mieli antaa "siimaa" enää kalustossa, joten aika rapsakasti saisi laittaa rahaa, jos pistäisi uusimmat alustat, noparit, akut, moottorin jne.

Joku budjettiluokka, jossa ajettaisiin tasaväkisillä vehkeillä (miksei vaikka RTR:illä, kuten LRP S10 Blast TC), olisi sopinut paremmin. Auto olisi voinut kuulua jopa osallistumismaksuun... Sitten jos oikein innostuu, niin omat prioriteetit voisi kääntyä 1/8-kokoisista kesäautoista kymppituristiin, ja stanun kalustoon voisi laittaa rahaakin kiinni.

Nykyluokista VTR-10 on ehkä lähinnä sitä mitä hakisi, mutta ulkonäköön perustuvat kori- ja rengassäännöt vähän pusertaa. Syystä tai toisesta myös tuntuu, että se ei ole ns. tosissaan ajavan luokka.

Halpa, mutta silti tosissaan ajettava luokka talveksi sopisi minulle parhaiten (joku kerhokisaluokka?). Mitä aja(isi)n sen jälkeen, jos/kun innostus on syttynyt, sitä en tiedä sanoa.
T Summit & E-Revo & Rally & Mini-Slash | K DRX VE | TC GT8LE | SM MZ2 | H Hyper Mini STe & Mini ST

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #283 : 22.09.12 - klo: 18.04 »
Toissa vuonna ETS:ssä ajettiin varsinaisten touring luokkien lisäksi ns. Tamiya Hobby Class. Sen menestymiseen en Suomessa usko, niinkun en muihinkaan yksmerkkiluokkiin. Viime vuonna tämän tilalle oli tullut VTR:n tyyppinen Classic Challenge, joka näytti olevan melko suosittu.

Lyökää vaan, mutta sanon sen ääneen, että miks ei vois Suomessakin VTR olla ns. Entry luokkana varsinaiseen SM sarjaan. Siellä voitas ajaa miedommilla koneilla ja iisimmillä vauhdeilla. Myös näyttävät autot voisivat olla jollekin se aloittamisen sytyke. Sitten taitojen karttuessa Stock luokkaan ja sieltä sitten (esim. nousupisteiden kautta) varsinaiseen pääluokkaan, eli viriin.

Miksei se entry luokka vois yhtä hyvin olla joku muukin, jossa alkuun pääsee hieman pienemmällä satsauksella kuin FTT:ssä.
Flying Calacucco

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #284 : 22.09.12 - klo: 18.13 »

Nykyluokista VTR-10 on ehkä lähinnä sitä mitä hakisi, mutta ulkonäköön perustuvat kori- ja rengassäännöt vähän pusertaa. Syystä tai toisesta myös tuntuu, että se ei ole ns. tosissaan ajavan luokka.


Jos 8 minuutin finaalin jälkeen neljä-viisi ensimmäistä on vielä samalla kierroksella niin uskaltaisin väittää että aika tosissaan ajetaan, tai ainakin iso osa ajaa... :)

Rengassääntöhän on todella simppeli, yksi sallittu rengas - kahdessa eri leveydessä. Ainoastaan levyvanteet on kielletty.

Korilista kasvaa koko ajan, ja on jo nykyisellään niin laaja että varmasti jokaiselle löytyy mieluinen.

Tule joskus kokeilemaan, eka tsäänssi on muistini mukaan kisamielessä Korian Casinolla 3.11

Jan Öhman
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa McJones

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #285 : 22.09.12 - klo: 18.13 »
Tässä ehkä peräänkuulutettais ajokelpoista f1 RTR pakettia.
F1 RTR:ssä on yksi heikkous verrattuna esim. VTR-luokkaan: vauhtia voi olla vaikea verrata stokkiluokkaan tai viriin. Minusta esim. WGT olisi todella hienolta vaikuttava luokka ajaa, mutta vauhdin vertaaminen on vähän vaikeaa (kuskeja on vissin myös aika vähän).

Entry-luokalla olisi kuitenkin hyvä olla jonkinmoinen yhteys seuraavaan portaaseen, että sen askeleen voisi ottaa kokeilun merkeissä ilman suurta kalustoinvestointia.
T Summit & E-Revo & Rally & Mini-Slash | K DRX VE | TC GT8LE | SM MZ2 | H Hyper Mini STe & Mini ST

Poissa McJones

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #286 : 22.09.12 - klo: 18.22 »

Nykyluokista VTR-10 on ehkä lähinnä sitä mitä hakisi, mutta ulkonäköön perustuvat kori- ja rengassäännöt vähän pusertaa. Syystä tai toisesta myös tuntuu, että se ei ole ns. tosissaan ajavan luokka.


Jos 8 minuutin finaalin jälkeen neljä-viisi ensimmäistä on vielä samalla kierroksella niin uskaltaisin väittää että aika tosissaan ajetaan, tai ainakin iso osa ajaa... :)

Rengassääntöhän on todella simppeli, yksi sallittu rengas - kahdessa eri leveydessä. Ainoastaan levyvanteet on kielletty.

Korilista kasvaa koko ajan, ja on jo nykyisellään niin laaja että varmasti jokaiselle löytyy mieluinen.
Ok, kuulostaa tasaiselta :)

Kaupasta ei vielä(kään) taida saada suoraan valmista VRT-autoa (vai meneekö HPI Sprint Flux sellaiseksi?). Eihän se ole amerikan temppu ruveta koria ja renkaita hankkimaan ja maalailemaan, mutta aloittelijalle voi olla paljonkin tekemistä. Entä jos haluaisikin ajaa ns. ulkonäköluokkaa uudemmalla autolla?

Tamia TT01 Mersun korilla olisi toinen kandi melko valmiiksi kisa-autoksi, tarvitsisi renkaat, sähköt, välitykset... samalle viivalle kuin reiskan T-kolmoset Tekinin RS-säätimillä?
T Summit & E-Revo & Rally & Mini-Slash | K DRX VE | TC GT8LE | SM MZ2 | H Hyper Mini STe & Mini ST

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #287 : 22.09.12 - klo: 18.39 »
TT-01 on haasteellinen saada välitys viitosen pintaan - mahdollista toki..

Samalle viivalle vaan, olis kiva joskus semmoinenkin nähdä viivalla :)

Kalusto on VTR:ssä todella kirjavaa, löytyy monenmoista turistia vuosienkin takaa, ja sitten (kuulemma) löytyy TRF417 ja T3´12-pohjaisia raasereita...
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa AAKE K.

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #288 : 22.09.12 - klo: 18.58 »
Ennakkotietona voin todeta, että 2013 mennään tekniikan osalta tämän vuoden malliin (touring). Mutta vuodelle 2014 on kaikki auki ja laitan kaikki kehitysehdotukset korvan taa. Eli nyt voi jättää väliin, että mihinkään ei saa koskea, vaan kaikki on auki. Muuttamisen ilosta ei tulla muuttamaan toimivaa sääntöä vuodelle 2014.
Otsikkoon vois vuoden muuttaa 2014, tässä ketjussa on kuitenkin hyviä asioita mietittäväksi.
Awesomatix-RS5-Traxxas-Team Durango-Nosram-LRP-Sanwa, www.power-racing.net

Poissa samae

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #289 : 22.09.12 - klo: 19.54 »
Mun laskujen mukaan FTT 2011 I-IV kisoissa ilmoittautuneita yhteensä kitin mukaan
TSM 116
TSP 102
TSS 116

Siis öbaut yhtäsuosittuja luokkia.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #290 : 22.09.12 - klo: 21.54 »
Mitenhän nuo tulokset sieltä irtoaa, kun SM pistelistan mukaan TSM luokassa on ollut tasan 40 kuskia jotka ovat saaneet pisteitä????

Poissa samae

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #291 : 23.09.12 - klo: 12.02 »
Ilmoittautumisia ois ollu parempi sanavalinta. Siis kaikkien neljän kisan ilmoittautumismäärät laskettu yhteen.

Poissa _valtsu_

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #292 : 23.09.12 - klo: 12.58 »
FTT-sarjan lopputuloksista:
TSM-10 = 40 kuskia
TSP-10 = 39 kuskia
TSS-10 = 37 kuskia

Joten aika tasaisesti kuskeja on joka luokassa. Jos tuollainen "semi-stock" 13.5t-luokka korvaa TSS ja TSP luokat, niin FTT-sarjasta häviää luokka jossa voi harrastuksen aloittaa. 13.5t on ihan liikaa aloittelijalle, jolloin aloittelijat hakevat vauhtia luonnollisesti kerhokisa puolelta.

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #293 : 23.09.12 - klo: 14.59 »
Tässä on aikaisemmin kerättyä tilastoa, kun sitä pyydettiin

1. Vuoden 2012 osallistujamäärät, kun poistetaan edellisen viestin luvuista vain yhden kisan ajaneet "tilapäiset luokkaan osallistujat". Luokan kokoa kuvaa paremmin se kuskimäärä, joka on osallistunut edes kahteen kisaan tänä vuonna.



2. Alla vuosilta 2005-2012 luokkien kokoa hahmottava graafi. Luokkien kokoa kuvaava luku on suurin osallistujamäärä yhdessä kauden kilpailussa (usein Kuusankosken FTT tammikuussa). TP-10 on mukana vaikkei se otsikon mukaista olekaan.



3. Alla vuosien 2005-2012 FTT touring-luokkien yhteenlaskettua suosiota kuvaava käppyrä.



Vapaasti tulkittavaksenne...
« Viimeksi muokattu: 23.09.12 - klo: 15.06 kirjoittanut jarkko »
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #294 : 23.09.12 - klo: 16.36 »
Mitä vuonna 2007, 2008 ja 2009 on tapahtunut? Aika jyrkää laskua tullut TSP:n sekä kokonaismäärissä.

2010 taisi olla stanussa ikärajoituksien poistuminen josta huikea nousu.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #295 : 23.09.12 - klo: 19.35 »
heittelyiden syyks tulis mieleen harjattomien ja lipojen salliminen eri luokissa ja ennakkosoftien tuleminen sekä kieltäminen ja tietysti myös nimenomaan tuo ikäraja homma.

Poissa rMa

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #296 : 24.09.12 - klo: 14.55 »
... Luokan kokoa kuvaa paremmin se kuskimäärä, joka on osallistunut edes kahteen kisaan tänä vuonna.
Pitäisikö tuossa kuitenkin ottaa huomioon myös kisojen määrä luokittain, TSS/TSM 6 kisaa vs TSP 3 kisaa?

Poissa CallidaC

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #297 : 24.09.12 - klo: 19.08 »
... Luokan kokoa kuvaa paremmin se kuskimäärä, joka on osallistunut edes kahteen kisaan tänä vuonna.
Pitäisikö tuossa kuitenkin ottaa huomioon myös kisojen määrä luokittain, TSS/TSM 6 kisaa vs TSP 3 kisaa?
Palkkidiagrammiin on luultavasti laskettu kaikki kilpailut, mutta tuossa käppyrässä on selkeästi mainittu Talvikausi. Tämä tosiaan hieman hämää.
Xray T4, XRay T3 2012, Xray T2 009 Drifter, Team Durango DEX410V3 | www.Finn-Drift.com | Tiim Lahti | EuroRC | TSS-10 Vuoden tulokas 2012 |

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #298 : 24.09.12 - klo: 21.22 »
Edellisille kahdelle kommentoijalle:

- tss ja tsm palkit ovat samat katsotaan sitten koko sarjaa tai pelkkää talvikautta. Kesällä myös nuo em. Luokat pienenevät huomattavasti. Näyttää itseasiassa siltä, että tss ja tsm sarjoissakin on sellaisia osallistujia, jotka siirtyvät kesäksi omiin "kesäluokkiinsa"

- jos kuski ei aja enempää kuin yhden kisan talvessa/kesässä, niin silloin hän ei mielestäni ole sitoutunut ko luokan sarjaan, vaan ajaa kotipaikkakunnan kisan ihan vaan huvin vuoksi.

Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa rMa

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #299 : 24.09.12 - klo: 22.02 »
Olen tuosta sitoutumiskriteeristä täysin samaa mieltä. Mutta jos verrataan TSP:tä muihin pitäisi mielestäni ottaa myös huomioon että kisoja oli puolet vähemmän.
Pelkkien talvikisojen perusteella TSS ja TSP ovatkin aika tasoissa, toisaalta kolme sitoutunutta talven TSP kuskia näkyvät olevan sitoutuneita myös TSM luokassa koska siirtyivät kesäksi ko. luokkaan ja ajoivat myös siellä vähintään 2 kisassa.

Osuipas sopivasti tuo yksi kisa talvessa/kesässä kommenttisi omalle kohdalle ja toinen näistä oli vielä kotikisa. Oli kylläkin omalta kohdalta ihan ekat kisat ikinä, jostainhan tuo kisaaminen pitää aloittaa. Tulevan kauden TSP-10 luokan kisoja olisi tarkoitus kiertää myöskin kesällä jos sellainen mahdollisuus suodaan.