Kirjoittaja Aihe: Moottorin ennakosta  (Luettu 4524 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa snorre

  • Jäsen
    • Profiili
    • http://teamswat.dc.inet.fi
Moottorin ennakosta
« : 02.04.04 - klo: 12.21 »
Mulla on tämmönen GM Purple tigerin moottori, mutta puutteellisen ohjeistuksen ansiosta en tiedä miten päin ennakko menee. Välillä kun sitä on säätänyt ääriasennosta toiseen, on jotain eroa huomannut, mutta ei silti osaa sanoa että kummalla on ennakko täysillä ja kummalla nollilla. Joten vähän apua tarvittaisiin.

Moottorin pääty/asteikko, tossa kuva, joten kummalla puolella on ennakko täysillä ja kummalla nollilla? Ja onko tuo viiva melkein keskellä, mihin ennakko on nytkin säädetty, se "suositus"?
HPI Nitro MT2 / Kyosho Ultima ST EP / HPI Micro RS4 / Schumacher Cougar 2000

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Moottorin ennakosta
« Vastaus #1 : 02.04.04 - klo: 12.49 »
Ennakon nollakohdan löydät seuraavasti. Moottorin pohjassa on ne moottorin kiinnitys ruuvien reiät. Ennakon nollakohta on näiden  rinnakkaisten (lähekkäin toisiaan) kiinnitysreikien puolivälissä.

Poissa zhoop

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://simo.arkku.net
Moottorin ennakosta
« Vastaus #2 : 02.05.04 - klo: 22.09 »
En oikein ymmärtänyt tuota juttua että ruuvien puolivälissä on ennakon nollakohta. Pitääkö koneen kentie s olla kiinni silloin kun se ennakko mitataan?
RC-autoilua jo kesäkuusta 2003 lähtien!
Websivuni - KLIKKAA Team Associated RC10 B3

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Moottorin ennakosta
« Vastaus #3 : 02.05.04 - klo: 22.23 »
Tuolla on hyvät kuvat ennakon säätämisestä: http://www.misbehavin-rc.com/pit-lane/motor-timing/g-motor-timing.asp

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Moottorin ennakosta
« Vastaus #4 : 02.05.04 - klo: 22.34 »
Ei tarvitse olla kiinni, on jopa helpompi säätää ihan vaan kädessä!

Eikö siinä ole säätöasteikkoa?

Eli vastakkaisessa päässä moottoria, kuin missä hiilet ovat, on moottorin kiinnitysruuvien reiät!
2 + 2 reikää.

Jos vedät kuvitellun poikkiviivan kummankin reikäparin keskeltä, laidasta laitaan, on se moottorin kannun ulkovaipassa nollaennakon kohta!

Koska moottori pyörii aina myötäpäivään, katsottuna avattavasta päädystä päin, ennakko säädetään kääntämällä päätykappaletta vasten pyörimissuuntaa!
Hiilipäädyssä avataan hieman niitä kahta ruuvia, jolloin pääty pääsee kiertymään, lopuksi muista kiristää ruuvit!

Arvioisin esim. 5mm. kannun ulkokehältä mitattuna!

Jos laitat avattavan päädyn 180 astetta, eli puoli kierrosta "väärin", moottori alkaa pyöriä väärin päin!

Edit. Heuli, yllä oli kaivanut hyvät kuvat, niin ennakonsäätöä, kuin häiriönpoistajien tinausta esittämään!
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa svart

  • JoeUa RC
    • Profiili
Moottorin ennakosta
« Vastaus #5 : 04.05.04 - klo: 21.33 »
Mitenkähän lie Integy V8.0 ennakon säätö kun asteikkoa ei oo kuin (jos se on asteikko) 5poikkiviivaa noin 2-3mm matkalla (laitimmaisten viivojen väli) eikä nekään ole noiden kiinnitys reikien keskellä vaan noin 5-6mm sivussa keskilinjasta? Kone on "käännetty" hiilistä päin katsottuna aivan vasemman puoleisen viivan kohdalle uutuuttaan, oisko nolla kohta vai onko koneet roiskastu tehtaalla mihin sattuu kuten myös asteikko.
Käyttöohjeista ei selvinnyt mitään kun olivat vielä Lontooksi se vähänen mitä nyt oli kirjoitettu.
Mitenkäs niiden diodien vai konkat vai mitä ne nyt olikaan niin pitäiskö tähän koneeseen tinailla samanlaiset kuin vakio koneessakin on ja määrääkö nopari niiden laadun ym. arvot kun uusi noparikin olisi hankittava lähiaikoina niin eikö ne enää välttämättä käykkään sitten siihen uuten nopariin.
Oliko tarpeeksi sekavasti sanottu. :?:
B4 ft, SCX-10, Ten-SCTE

Poissa Tatti

  • Veteraani
    • Profiili
Moottorin ennakosta
« Vastaus #6 : 04.05.04 - klo: 21.39 »
Matrixi laittaa ennakko viivat 2-12mm kohtaan koneesta riippuen(TI 8-12, Quad 2-6). Muistaaksein tossa 8.0 pisin viiva on 6mm kohta, mikä on hyvä kohta. Laita se siihen.

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Moottorin ennakosta
« Vastaus #7 : 04.05.04 - klo: 22.44 »
Niinhän se on, että viivat alkavat siitä nollasta 2mm. välein edetä vasten pyörimissuuntaa kohti.
Vaikka itse annoin noin arvon 5mm. , niin Tatti antoi varmaankin kokemukseen perustuvan arvon 6mm. Eli luota siihen!

Diodit samoin kuin vakiokoneessakin.

GM on ainoa tiedossani oleva valmistaja, joka pyytää laittamaan ne Fetinnäköiset diodit.
Olet ilmeisesti lukenut tuota moottori-topicia!?

Ihan hyvin voit laittaa ne pyöreätkin diodit.
Ja ne kannattaa tosiaan juottaa joka moottorille omat, ja oikein päin!
Meillä on moottoreissa ne niin!
GM:n säätimissä meillä on lisäksi moottorin johtojen väliin juotettuna ne litteät diodit!

Häiriönpoistajat kannattaa ehdottomasti asentaa.

Katsopa muuten noista aiemmista jutuista niitä linkkikuvia asteikoista.
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa WRC206

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Moottorin ennakosta
« Vastaus #8 : 05.05.04 - klo: 10.29 »
Millä tavalla ennakon säätö vaikuttaa moottorin käyttäytymiseen?
- Tamiya solar car -

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Moottorin ennakosta
« Vastaus #9 : 05.05.04 - klo: 10.34 »
Ennakon lisäämisellä saavutetaan lisää tehoa ja huippukierroksia, mutta samalla ajoaika lyhenee, kollektori kuluu nopeammin ja lämmöntuotto lisääntyy. Vastaavasti ennakon vähentämisellä saavutetaan lisää vääntöä, pidempi ajoaika, pidempi huoltoväli ja pienempi lämmöntuotto.

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Moottorin ennakosta
« Vastaus #10 : 05.05.04 - klo: 10.44 »
Jokaisella koneella on oma hyötysuhteeltaan paras ennakkonsa, esim. 10 kiekkasella 3 mm ja 17 kiekkasella 6 mm. Nuo vaihtelevat kuitenkin aika paljon eri koneilla joten parhaan ennakon löytää joko kokeilemalla tai dynottamalla. Esim. 12 kiekkasissa V2-koneissa käytetään yleensä noin 10 millin ennakoita mutta normaalipäätyinen kone taas palaa tuollaisella ennakolla jo yhdessä akussa.

Poissa WRC206

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Moottorin ennakosta
« Vastaus #11 : 05.05.04 - klo: 11.56 »
Hankin LRP Fusion Phase 2 17x2 moottorin ja se tulee stampedeen eli vääntöä tarvii olla paljon, aikaisemmista viesteistä käsitin että ennakkoa pitää vähentää jos vääntöä haluaa.

Pitääkö ennakkoa sitten laittaa negatiiviseksi?
Eli nollakohdasta vastapäivään?
Kuinka paljon kannattaa laittaa?
- Tamiya solar car -

Poissa hellgren

  • Veteraani
    • Profiili
Jeps
« Vastaus #12 : 05.05.04 - klo: 12.02 »
Hyvään hyötysuhteeseen olisi kyllä kiva pyrkiä. Minulla ei ole hajua, missä lukemissa harjallisten moottoreiden hyötysuhteissa pyöritään. Itse ajoin kuitenkin Stampedea Integy matrix v8, 17 x 2 lankasella mosalla, ennakkona pidin ~0 astetta. Koin, että vehkeessä oli potkua yllin kyllin. Kuvittelin saavuttavani pitkän huoltovälin olemattomalla ennakolla. Kummempaa hiipumista en kyllä havainnutkaan, vaikka sorvaamaan en päässyt. Akkuja ajelin ~20. Ilmeisesti hyötysuhde oli sitten huono, riippuen tietty siitä, kuinka paljon ennakon säätö siihen vaikuttaa.

Kone kuitenkin lämpeni erittäin vähän rankassa ajossa ja pidin sitä hyvänä asiana. Eikös huonolla hyötysuhteella pitäisi ottotehosta kadota paljon lämpönä taivaan tuuliin?
Lahti Rock City

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Moottorin ennakosta
« Vastaus #13 : 05.05.04 - klo: 12.23 »
Lainaus käyttäjältä: "WRC206"
Pitääkö ennakkoa sitten laittaa negatiiviseksi?
Eli nollakohdasta vastapäivään?
Kuinka paljon kannattaa laittaa?


Negatiivinen ennakko on huomattavasti pahempaa moottorille kuin liian suuri ennakko. Eli pitkän huoltovälin ja kunnon suorituskyvyn saat laittamalla ennakkoa maltillisesti esim. 4 mm. Vääntöön voi vaikuttaa huomattavasti tehokkammin oikealla välityksellä kuin koneen ennakolla.

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Moottorin ennakosta
« Vastaus #14 : 05.05.04 - klo: 13.05 »
hellgren: Oletetaan että dynottamalla tuolla koneella paras hyötysuhde olisi 6 millin ennakolla (voi olla hyvinkin lähellä totuutta). Jos ajaa vain pihasudittelua niin sitä kannattanee vähentää esim. 4 milliin jolloin huoltoväli pitenee, kone ei lämpene niin paljon ja hyötysuhdekaan ei ole aivan metsässä. Jos taas tuolla koneella ajettaisiin kisoissa niin sitä ruuvattaisiin todennäköisesti 8 milliin, jolloin hyötysuhde ei olisi enää ihan paras mahdollinen mutta lyhyen ajoajan takia akkujen keston kanssa ei tule ongelmia ja tehoa saadaan hieman normaalia enemmän.

Poissa hellgren

  • Veteraani
    • Profiili
Jeps
« Vastaus #15 : 05.05.04 - klo: 14.06 »
Mutta, oikeastaan hainkin vähän sitä, että oliko tuosta "nollaennakosta" ehkä jopa haittaa verrattuna vaikka 4mm ennakkoon? Tarkoitan siis, että olisiko esim. 4mm ennakolla ollut havaittavaa eroa koneen lämpenemisessä ja huoltotarpeessa verrattuna 0-ennakkoon? Moottorista saatavissa tehoissa olisi ilmeisesti eroa kuitenkin ollut.

Tarkoitankin siis sitä, että jos 0-ennakolla kone lämpiää vielä vähemmän ja huoltotarve on vielä vähäisempi verrattuna 4mm ennakkoon, niin ovatko em. erot kuitenkin niin pienet verrattuna tehohäviöön, että 0-ennakko ei yksinkertaisesti ole kannattava?

Lisättäköön vielä, että jos asia on niin, niin silloinhan ennakon säädöstä johtuva tehohäviö ei ole suoraan suhteessa huoltotarpeeseen ja lämpenemiseen. Eli sillä perusteella, kun liikutaan ennakonsäätöalueen pienissä lukemissa, erot eri ennakoiden välillä eivät ole yhtä suuret esim 0/4mm ja 4/8mm. Eli silloin voitaisiin piirtää joku epälineaarinen käyrä asiasta tai jotain.... :wink:
Lahti Rock City

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Moottorin ennakosta
« Vastaus #16 : 05.05.04 - klo: 14.12 »
hellgren: Mää en ainakaan näe mitään järkevää syytä ajaa nollaennakolla, meidän kerhoautoissa tosin taitaa olla toisessa juuri rajoittamassa vauhtia. Ei se kone kovin paljoa enempää kulu 2 millin ennakolla verrattuna 0 milliin - kulkee vain paljon ilosemmin mikä tuskin haittaa? Mutta kokeilemallahan se selviää, viimeiset puoli vuotta olen ajanut vain yli 10 millin ennakoilla ;)

Poissa hellgren

  • Veteraani
    • Profiili
Juu
« Vastaus #17 : 05.05.04 - klo: 14.19 »
Heuli, ok =) Asiahan ei meikäläistä juuri enää kosketa, mutta kuvittelin saavuttaneeni suurimman hyödyn 0-ennakolla. Tällä hetkellähän minulla ei ole minkään sortin pikkuautoa.. Paitsi canned Pajero.

Uutta autoa on kyllä mietitty hieman. Sen moottori tulee olemaan kiinteällä päädyllä varustettu, joten ennakosta ei pääse murehtimaan.. :wink:
Lahti Rock City

Poissa svart

  • JoeUa RC
    • Profiili
Moottorin ennakosta
« Vastaus #18 : 11.05.04 - klo: 13.54 »
:( NO NIIN!
Nyt oli sitten motti ajettu sisään ja ennakot luultavasti sinneppäin
niin odotukset oli korkella :D , mutta eihän tossa nyt ollutkaan mitääm merkittävää eroa alkuperäiseen Kyoshon X-Speediin :?  No voihan kevät... :?
Jossain topicissa kun keskusteltiin moteista niin purenkin olis muka pitänyt liikkua iloisesti tolla Integy matrix v8, 17 x 2  :?
No mitäs nyt tehdään?  Pitäiskö tilailla taas uus motti :evil:  
 :wink: vauhtia pitää saada lisää :wink:
B4 ft, SCX-10, Ten-SCTE