Kirjoittaja Aihe: M8e kilpailuiden säännöt  (Luettu 33062 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa akau

  • PRCA
    • Profiili
M8e kilpailuiden säännöt
« : 24.01.12 - klo: 10.24 »
Tästä on jonkin verran virinnyt keskustelua joten ajattelin laittaa aiheesta oman topikin.

Eli tästä lähdettiin liikkeelle PRCA:n ensimmäisiin M8e-kisoihin

Ajoformaatti:
Pyritään ajamaan kaksi harjoituskierrosta (5min), kolme alkuerää (7 min), A-finaalit ajetaan kolminkertaisina (10 min), muut vähintään kaksin (7 min).
Erien kestoaikoja (X min) voidaan vielä viilata, jos kalusto/ akut eivät tunnu kestävän esim. 10 min lähtöä.
Harjoitukset ja alkuerät ajetaan todennäköisesti kuudella (6) autolla ja finaalit kahdeksalla (8) autolla.

Säännöt:
M8e-luokka on tarkoitettu 1/8-mittakaavan Buggy-tyyppisille sähköautoille.
Autojen tulee vähintäänkin perustua tätä tarkoitusta varten valmistettuun yleisesti saatavilla olevaan autosarjaan.
Autot voivat olla alunperin polttomoottorikäyttöisiä autoja, joihin on päivitetty sähkökonversiosarja.
Vain 4WD-autot hyväksytään, eikä autoissa saa olla vaihteita.

Renkaat
Vapaa, pitoaineet ja muut vastaavat menetelmät kielletty! Kuviointia voi leikellä/trimmata.
Ulkona käytettyjä likaisia (savi/hiekka) renkaita ei saa käyttää, jos niitä ei puhdista kunnolla.
Renkaat saa pestä vedellä.

Kori
1/8-mittakaavan polykarbonaatti (Lexan) krossi (Buggy) kori.

Akku
Vapaa kovakuorinen LiPo-akku, jonka on maksiminimellisjännite on 14.8 volttia. Akku voi olla joko 4S tai 2x 2S.
Jos käytetään 2x2S-akkuja, tulee niiden olla saman valmistajan samaa mallia. Myös 3S-akuilla saa ajaa.
Lataus suojapussissa!
(Nimellisjännite on se jännite, joka lukee akun tuotetiedoissa.)


Moottori
Vapaa 1/8-kokoluokan autoihin tarkoitettu moottori tai pienempi (esim. 550 SC-moottori).
Polttomoottorit, kaasuturbiinit ja polttokennot kielletty!


Aiheita mitä on tullut esille:

- Kisaformaatti, pitäisikö ajaa vain 5 min eriä jotta kalusto kestäisi kaikilla varmasti?
- Akut, pitäisikö sallia myös 6S-akut (tai 2x3S-akut)? Toki kovakuorisuus pidetään ehdottomana vaatimuksena.
- Pitäisikö laittaa muita rajoja esim. minimipaino (3200 g taitaa olla raja maailmalla)?

Poissa Hount

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: M8e kilpailuiden säännöt
« Vastaus #1 : 24.01.12 - klo: 11.53 »
Akut:
Itse olen 6S akkujen sallimisen kannalla. Kunhan pidetään edelleen kovakuorisena.

Markkinoilla näyttäisi olevan tilausta 3S ~3300 mAh ~40C kovakuoriselle akulle irroitettavilla liittimillä.

En ole 4mm putkiliittimien iso fani 1/8 kokoluokassa, mutta kunhan käyttää oikeanlaisia liittimiä, EI TÄMMÖISIÄ, niin kyllä noistakin menee tarvittavat virrat läpi ilman akun kuorien sulamista.

Kaikissa 3S kovakuorisissa akuissa tuntuu nykyisellään olevan balansointi ja muut johdot kiinteästi kiinni. Se sopii kyllä pihasuttaajille, mutta kisa-autoon en haluaisi mitään tuommoisia viritelmiä.

Erän pituus:
Joku voisi vähän valaista minua että miksi nykyisin esim. 1/10 krossilla ajetaan vain 5min eriä? Niissäkin kun akut kestäisi helposti 10min ajot.
5 min on mielestäni vähän liian lyhyt. Tykkään polttiskrossista sen takia koska mitä vaan voi tapahtua, ei ole kiveen kirjoitettu etteikö erän aikana pienen virheenkin jälkeen voisi vielä nousta kärkeen. 5min erässä pieninkin virhe tarkoittaa automaattisesti häntäsijoja. Tosin kun erän pituuden kanssa vaakakupissa on kaluston kestävyys, niin ehkä 7 min olisi sopiva kompromissi?

Paino:
Minimipaino on ihan hyvä pitää tuossa 3200g ettei kukaan lähde rakentelemaan tällaista: http://www.nitrohouse.com/a53/Tim-Bump's-Hyper-9e-Light/article_info.html


 - Hount
« Viimeksi muokattu: 24.01.12 - klo: 12.00 kirjoittanut Hount »

Poissa topcat

  • TamUA
    • Profiili
Vs: M8e kilpailuiden säännöt
« Vastaus #2 : 24.01.12 - klo: 12.04 »
Kannatan myös että 5s ja 6s akut sallitaan.
5 ja 6 kennoisia jo hankkineet saattaa muuten jäädä kisoista pois, vaikka muuten kalusto olisi kunnossa ja halukkaita kisaamaan.

Poissa Hount

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: M8e kilpailuiden säännöt
« Vastaus #3 : 24.01.12 - klo: 12.14 »
Kannatan myös että 5s ja 6s akut sallitaan.
5 ja 6 kennoisia jo hankkineet saattaa muuten jäädä kisoista pois, vaikka muuten kalusto olisi kunnossa ja halukkaita kisaamaan.

En usko että kellään on vielä 5 tai 6 kennoisia kovakuorisia akkuja... varsinkaan siinä määrin että se muodostuisi kynnyskysymykseksi kisaamiselle.

5 ja 6 kennoisten akkujen salliminen olisi hyvä asia pienempien virtojen takia.

 - Hount

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8e kilpailuiden säännöt
« Vastaus #4 : 24.01.12 - klo: 13.27 »
5 ja 6 kennoisten akkujen salliminen olisi hyvä asia pienempien virtojen takia.

Enemmän painoa ja enemmän rikkoontuvia kennoja. 4s buggyyn ja 6s truggyyn.
Kylätason RC-kuski.

Poissa andetee

  • PRCA
    • Profiili
Vs: M8e kilpailuiden säännöt
« Vastaus #5 : 24.01.12 - klo: 13.45 »
Se, onko akut tässä vaiheessa "vain" 4s vai 6s, ei varmaankaan ole vielä mikään maailmaa kaatava asia. Kummallakin akustolla saa autoon sellaisen vauhdin, että ei ole mitään järkeä. Eri asia onkin se, onko kisoissa täysillä reikä päässä 3,5 kiloisella autolla ajamisessa mitään järkeä  :wink: (No, joskus se saattaa hieman siihen suuntaan lipsahtaa...)

Kovakuorisuus pitää olla tässä ensimmäisessä pilottikisassa ehdoton! Jos joku ajaa 6s:llä ja toinen 4s:llä, niin siitä tuskin kisojen hauskuus on kiinni. Lisäksi, saadaan sitä tarpeellista testidataa samalla. Maailmalla (USAssa) taitavat nää patterikasit ajaa max 4s:llä, kai siihenkin joku syy on? Liittyykö sitten niinde akkujen saatavuuteen vai mihin, joku varmaan valistaa.

En tiedä olenko ajatuksen kanssa kovin yksin, mutta tärkeämpää on varmaan saada "järkevät" kisat aikaan ilman älytöntä listaa ehdottomia sääntöjä. Mä ajan 2x2s akuilla ja hyvin kulkee  :laugh:

Niin joo, Hountin kanssa samaa mieltä eräpituudesta. Pidempi = parempi!

XRay XB4, Tekno SCT410.3, EB48.3

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: M8e kilpailuiden säännöt
« Vastaus #6 : 24.01.12 - klo: 15.21 »
Itse sivusta seuranneena kohta 2v tätä luokkaa. En nää ongelmia 5s ja 6s akuissa muussa kuin liiallisessa tehossa. Onko kennot edes oikea tapa rajata asiaa? Ehkä teoreettinen RPM olisi parempi rajaus, mutta voi olla niin että 5s ja 6s setupeilla ajavat ovat ylitehoisia muutenkin ja eivät tule skaboihin vaikka akkujen puolesta saisivat kun moottori pitäisi sitten vaihtaa. Eli loppujen lopuksi ehkä se 4s rajaus onkin ihan hyvä juttu, pitää ylitehoiset poissa ja takaa turvalliset kisat.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa Hount

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: M8e kilpailuiden säännöt
« Vastaus #7 : 24.01.12 - klo: 17.11 »
5 ja 6 kennoisten akkujen salliminen olisi hyvä asia pienempien virtojen takia.

Enemmän painoa ja enemmän rikkoontuvia kennoja. 4s buggyyn ja 6s truggyyn.

Ei oo yhtään sen enempää painoa jos akun vattitunnit on ~samat.



Itse sivusta seuranneena kohta 2v tätä luokkaa. En nää ongelmia 5s ja 6s akuissa muussa kuin liiallisessa tehossa. Onko kennot edes oikea tapa rajata asiaa? Ehkä teoreettinen RPM olisi parempi rajaus, mutta voi olla niin että 5s ja 6s setupeilla ajavat ovat ylitehoisia muutenkin ja eivät tule skaboihin vaikka akkujen puolesta saisivat kun moottori pitäisi sitten vaihtaa. Eli loppujen lopuksi ehkä se 4s rajaus onkin ihan hyvä juttu, pitää ylitehoiset poissa ja takaa turvalliset kisat.

Tuossahan se ongelma onkin, nostetaan akun jännitettä laskematta moottorin kv-arvoa tai välitystä.
Saman n. 2500 W TEHON saa ulos autosta vaikka yhdellä 3,7 V nimellis JÄNNITTEELLÄ olevalla akulla.
Tolla 3,7 V jännitteellä saman tehon saamiseksi olisi VIRRAN oltava 675 ampeeria joka tarkoittaa jotain viisi kiloa painavaa nopeudensäädintä ja tuntuvan kokoisia johtoja.

Eli aina vaan parempi mitä korkeampi jännite. Sitä pienemmät virrat, kunhan ei lyö läpi mistään liian korkean jännitteen takia. (ei todellinen ongelma, kunhan mainitsin että jokin raja se on oltava)

Nyt ongelmaksi on tullut ettei kuljettajat tunnu ymmärtävän että tässä yhtälössä pitää vakioida auton nopeus eikä moottorin kv-arvo. Jos laitetaan 2200kv moottorille 4S akun sijasta 6S akku, niin kyllähän sen näkee jo koittamattakin että kulkee kovempaa. Mutta jos akut, nopeudensäädin ja moottori kestäisi, niin yhtä kovaa pääsisi myös 4S akulla kunhan vaan pidentää välityksiä. Mutta kun lähdetään hakemaan pienemmällä jännitteellä samaa tehoa (auton liikuttamiseen tarvittava teho kasvaa kun välityksiä pidennetään) niin virta kasvaa, moottorin hyötysuhde laskee ja moottori kuumenee, nopeudensäädin päästää savuja pihalle, liittimet hitsaa ja akut pullistuu.

Eli riittävän pieni kv-arvo ja riittävän suuri jännite -> pidemmät ajoajat, vähemmän savua korin alla ja hauskempi mieli SAMALLA TEHOLLA!

Keräsin nyt allekirjoitukseeni tämän hieman hajautuneen M8e keskustelun. Pahoittelen tinyurlia, mutta 200 merkin rajoitus allekirjoituksessa koskee myös piiloon jääviä merkkejä.

 - Hount

« Viimeksi muokattu: 24.01.12 - klo: 17.25 kirjoittanut Hount »

Poissa JUkka-san

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: M8e kilpailuiden säännöt
« Vastaus #8 : 24.01.12 - klo: 19.50 »
Hountin kirjoitus oli erittäin asiallinen. Toivottavasti uutta luokkaa kehitettäessä ei oteta mallia ROAR:n säännöistä. Liialla teholla ei krossissa tee mitään, se on jo huomattu 10-krossissa. Siellä ei ajeta kireimmällä mahdollisella koneella. Sekä neljällä että kuudella kennolla auton saa kulkemaan reilusti liian kovaa.

8-krossiautoihin käytännössä kaikkiin soveltuu myös koon puolesta 4-6 kennon akut. Säännöissä tämän kohdan voisi jättää avoimeksi.

Kuuden kennon käyttöä puoltaisi myös pidempi ajoaika ja edullisemmat akut (ei ole tarvetta viimeisimmille 100C purulla oleville akuille) koska virran tarve on olennaisesti pienempi kuuden kennon akuilla verrattuna 4 kennon akkuihin.

Kuulisin mielelläni perustelun kovakuoristen akkujen käytölle.

Poissa Hount

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: M8e kilpailuiden säännöt
« Vastaus #9 : 24.01.12 - klo: 20.34 »
Kuulisin mielelläni perustelun kovakuoristen akkujen käytölle.

Ulkoradalla korin sisälle lentäneet kivet jauhavat pehmeäkuoriseen akkuun pieniä reikiä.
Jos kovakuorisilla akuilla saadaan kisapäivinä säästettyä edes yksi lipopalo koko kaudessa on se mielestäni ollut järkevä rajoite.

Mikään ei estä treenaamasta pehmeäkuorisilla, sisälle voisin ihan hyvin sallia pehmeäkuoriset akut. Saadaan vähän painoa pois ja akkujen hinnat alemmas ja valikoimaa kymmenkertaiseksi.

 - Hount

Poissa andetee

  • PRCA
    • Profiili
Vs: M8e kilpailuiden säännöt
« Vastaus #10 : 24.01.12 - klo: 20.58 »
Kuulisin mielelläni perustelun kovakuoristen akkujen käytölle.

Omassa Ansmannissa (sama taitaa koskea myös Team C:n T8e:tä) akkuihin pystyy osumaan helposti toisella autolla ja aika voimakkaastikin, esim hyppyrin jälkeinen "perinteinen" autokasa, kun toinen hyppää niskaan. Kovakuorinen akku oletettavasti kestää iskun paremmin. Mitään törmäystestejä en ole tehnyt/nähnyt, ihan mutupohjalta siis tämä vastaus!
XRay XB4, Tekno SCT410.3, EB48.3

Poissa Hount

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: M8e kilpailuiden säännöt
« Vastaus #11 : 26.01.12 - klo: 13.31 »
Kuulisin mielelläni perustelun kovakuoristen akkujen käytölle.

Omassa Ansmannissa (sama taitaa koskea myös Team C:n T8e:tä) akkuihin pystyy osumaan helposti toisella autolla ja aika voimakkaastikin, esim hyppyrin jälkeinen "perinteinen" autokasa, kun toinen hyppää niskaan. Kovakuorinen akku oletettavasti kestää iskun paremmin. Mitään törmäystestejä en ole tehnyt/nähnyt, ihan mutupohjalta siis tämä vastaus!

Harvoin akkukiinnikkeet ovat riittävän leveät ja hellävaraiset suojatakseen akkua iskuilta auton pyöriessä pitkin rataa. Siksi onroad -autoissakin käytetään kovakuorisia, niin säästyy auton akkukiinnikkeiden suunnittelulta. Onroadissa kun akku ei juuri koskaan saa mitään iskuja muista autoista tai radasta, mutta kolaritilanteissa akku iskeytyy akkukiinnikkeitä vasten. Silloin on hyvä että akun kova kuori levittää iskun suuremmalle pinta-alalle. Akuissa jossa kennot ovat toisissaan ja kuorissa kiinni kaksipuolisella teipillä tai liimalla isku jakaantuu vielä tasaisemmin eikä akku pääse edes lyttääntymään kuorien sisällä.

 - Hount

Poissa andetee

  • PRCA
    • Profiili
Vs: M8e kilpailuiden säännöt
« Vastaus #12 : 26.01.12 - klo: 16.58 »
Ajattelin vielä laittaa hieman lisäinfoa tuosta Nokian radalla ajelusta, akuista, niiden kestosta ja moottorien lämmöistä, kun eilen käytiin hiemaan testaamassa.

Auto 1: Ansmann X8e, 3450 grammaa, 2 x 2S 5800 mAh (Intellect), Hobbywing 80A nopari + 2200 kv moottori. Pinioni 15t. Ajoaika 17 min (jonka jälkeen akkuun meni noin 3800 mAh), lämmöt moottorissa 60 astetta!

Auto 2: Serpent Cobra 811, about 3700 grammaa, Turnigyn Nanotech akut 2s+2s, 2650kv turnigyn kone ja 150A turnigyn nopari. About sama ajoaika, lämmöt 84 astetta. Latauksessa virtaa meni akkuhin noin 3250 mAh.

Jos jotain unohdin, niin Aki saa lisätä  :azn:

Johtopäätöksenä voisi kai sanoa, että 4S toimii hyvin ja sopivasti(=järkevästi) välitettynä lämmöt kyllä pysyy kurissa. Ja tuolla 15t pinionilla on ihan passelisti vauhtia pääsuoran päässä, joutuu ihan jarrua painamaan  :grin:
XRay XB4, Tekno SCT410.3, EB48.3

Poissa Hount

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: M8e kilpailuiden säännöt
« Vastaus #13 : 27.01.12 - klo: 08.55 »
Ajattelin vielä laittaa hieman lisäinfoa tuosta Nokian radalla ajelusta, akuista, niiden kestosta ja moottorien lämmöistä, kun eilen käytiin hiemaan testaamassa.

Auto 1: Ansmann X8e, 3450 grammaa, 2 x 2S 5800 mAh (Intellect), Hobbywing 80A nopari + 2200 kv moottori. Pinioni 15t. Ajoaika 17 min (jonka jälkeen akkuun meni noin 3800 mAh), lämmöt moottorissa 60 astetta!

Auto 2: Serpent Cobra 811, about 3700 grammaa, Turnigyn Nanotech akut 2s+2s, 2650kv turnigyn kone ja 150A turnigyn nopari. About sama ajoaika, lämmöt 84 astetta. Latauksessa virtaa meni akkuhin noin 3250 mAh.

Jos jotain unohdin, niin Aki saa lisätä  :azn:

Johtopäätöksenä voisi kai sanoa, että 4S toimii hyvin ja sopivasti(=järkevästi) välitettynä lämmöt kyllä pysyy kurissa. Ja tuolla 15t pinionilla on ihan passelisti vauhtia pääsuoran päässä, joutuu ihan jarrua painamaan  :grin:

X8e -  (EDIT: googlasin 115000736 osanumerolla ja tuo on spurri 44 hampainen eli kokonaisvälitykseksi muodostuu (hmm.. lisää googlailua (115000735) 43/10 perävälityksillä ... -> ~12,61 A-haa. tuo perävälitys "pelastaa" paljon ja ei ole lainkaan niin paha tuo X8e:n välitys.)

Serpent Cobra 811e:n perävälitys puolestaan on vähän epäsuotuisampi 3,38 (44/13) ja spurrina vakiona on 46t jolloin kokonaisvälitykseksi muodostuu murhaavan pitkä 10.37949 : 1... Tähän kun lisää liian suuren kv-arvon koneen (2650) niin tuo mittaamasi 84 astetta ei pitäisi tulla yllätyksenä. Nyt äkkiä pienin mahdollinen pinjoni paikalleen ennen kuin koneen magneetit sanoo sopimuksen irti.

Itselläni oli HoBao Hyper 8.5e:ssä  52t spurri, 14t pinjoni, kaasun EPA @ ~80%, 4S ja 2200kv . Silti jouduin lisäämään tuulettimen moottoriin jos halusin ajaa kaksi akullista putkeen kun moottorin lämpö nousi lähelle kuuttakymmentä ilman tuuletinta. (kokonaisvälitys 12,28)

Ja jos 17min ajoaika söi akusta 56 Wh, eli tarkoittaa n. 76 % esim. 6S 3300 mAh akun kapasiteetista.

Tuo 80A nopeudensäädin näyttää vähän pahalta tuossa X8e:ssä.. onneksi auto itse on noin kevyt. Tuolla akulla nopeudensäätimen läpi tulee maksimissaan ~1200 W ja moottorin hyötysuhteen jälkeen luulen että jäädään n. puoleen siitä mitä esim. Castle/Neu 2650kv -koneesta on mitattu akselilta. Tosin jos auto liikkuu vikkelästi ja välitykset on oikein niin tuolla n. kilovatilla pärjää enemmän kuin hyvin. Ulkoradalle kun halutaan vähän vauhtia (välityksillä) niin sitten voi olla ettei edes ajoviiman jäähdytys riitä pitämään savuja 80 A noparin sisällä.

TeamC:n ja Ansmannin kasikrossarit alkavat näyttämään aina vaan houkuttelevammilta... Tuo perävälitys oli positiivinen yllätys. Antaa kuskille paljon vapaammat kädet säätää välitykset kohdalleen.


 - Hount
« Viimeksi muokattu: 27.01.12 - klo: 09.43 kirjoittanut Hount »

Poissa topcat

  • TamUA
    • Profiili
Vs: M8e kilpailuiden säännöt
« Vastaus #14 : 27.01.12 - klo: 09.25 »
Välityksistä: Mulla MMM 2200 kv kombolla 4s akuilla 44t spurrilla ja 12 t pinionilla kulkua oli jo vähintään tarpeeksi (radiossa ei epa säätöä). Onkos näiden autojen sisäisissä välityksissä eroavaisuuksia?

Poissa Hount

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: M8e kilpailuiden säännöt
« Vastaus #15 : 27.01.12 - klo: 09.30 »
Välityksistä: Mulla MMM 2200 kv kombolla 4s akuilla 44t spurrilla ja 12 t pinionilla kulkua oli jo vähintään tarpeeksi (radiossa ei epa säätöä). Onkos näiden autojen sisäisissä välityksissä eroavaisuuksia?

On eroa. Perävälityksissä on monenmoista yhdistelmää. Jos et tiedä oman autosi perävälitystä (diffien lautas- ja pinjonirattaiden hammasmäärää) niin googlaamalla löydät helposti. Kokonaisvälityksen voit laskea mm. seuraavalla tavalla:

(diffin lautasratas / diffin pinjoniratas) * (keskidiffin pääratas / moottorin pinjoni) = kokonaisvälitys.

Jos tuo kokonaisvälitys asettuu tuonne 12 yläpuolelle ja moottorin teoreettiset maksimikierrokset on alle 35000 niin voin heittää nyrkkisäännöksi että silloin on aika turvallisilla vesillä.

Tuolla 44T / 12T spurri/pinjoni -yhdistelmällä perävälitykset saa olla melkeinpä mitä tahansa ja kokonaisvälitys tulee olemaan yli 12. Vähän autosta riippuen se on jotain 12 - 16 väliltä. Ja moottorin teoreettinen suurin kierrosluku on 32560 rpm, niin jos säätimen punch ja ennakko on säädetty oikein ei pitäisi tulla mitään ongelmia ainakaan lämpöjen tai savujen karkaamisen kanssa.

 - Hount
« Viimeksi muokattu: 27.01.12 - klo: 09.36 kirjoittanut Hount »

Poissa Hount

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: M8e kilpailuiden säännöt
« Vastaus #16 : 27.01.12 - klo: 10.09 »
Mielestäni akkusäännöksi riittäisi:
"Tehdastekoinen kovakuorinen akku. Kahden akun kytkennässä on akkujen oltava samanlaisia"

Tehoa ei tarvitse akkusäännöllä rajoittaa. Sen toivottavasti jokainen tekee ihan itse, koska tehoa näihin peleihin saa joka tapauksessa liikaa. Turhalla akkujen rajoittamisella saadaan vain savua.

 - Hount

Poissa akau

  • PRCA
    • Profiili
Vs: M8e kilpailuiden säännöt
« Vastaus #17 : 27.01.12 - klo: 10.15 »
Kiitos Hount  :grin:

Serpentissä tosiaan 46T spurri nyt kiinni 14t pinioni
ja kuten mainitsit tuo 2650kv kone sanoo sopimuksensa irti varmasti
noilla välityksillä jossain kohtaa. Ongelmana ainakin mulla on
se että jos laitan pienemmän pinionin esim. vaikka vain 13t serpentiin
käy niin ettei pinioni yltä kunnolla spurille. Tämä sitten aiheuttaa sen
että kun kovalta kaasulta heittää jarulle, niin moottori hyppää pois
paikaltaan. Tämä toki voi olla myös osaamattomuuttani, mutta
lähemmäksi spurria en moottoripukilla saa pinionia siirrettyä.
Vaihtoehto isompi spurri serpentin omissa osissa on 48t joka
tuskin kovin paljoa asiaan auttaa.
Joten tilaus lähtee 1700-1900 kv mootorista interwebbiin
Tuollaisilla kv arvoilla ne näyttää isossa maailmassa serpenttiä
ajelevan, joten kaippa se vaan on uskottava isonmaailman miehiä.


Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: M8e kilpailuiden säännöt
« Vastaus #18 : 27.01.12 - klo: 11.10 »
En ole 4mm putkiliittimien iso fani 1/8 kokoluokassa, mutta kunhan käyttää oikeanlaisia liittimiä, EI TÄMMÖISIÄ, niin kyllä noistakin menee tarvittavat virrat läpi ilman akun kuorien sulamista.

Ei ihan suoraan liity aiheeseen, mutta onko jollain todennettua tietoa, siitä millaisia virtoja tällaiset liittimet käytännössä kestävät? Kiinnostaa sikäli, että olen jo monta vuotta käyttänyt noita turistissa ja ainakaan itse en ole huomannut minkäänlaista ongelmaa liittimien/virran kulkemisen suhteen.

Tietysti M8e -autoissa ja isommilla akuilla virrat on eri luokkaa, mutta siis faktat pöytään jos niitä on.
Flying Calacucco

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: M8e kilpailuiden säännöt
« Vastaus #19 : 27.01.12 - klo: 11.16 »
En ole 4mm putkiliittimien iso fani 1/8 kokoluokassa, mutta kunhan käyttää oikeanlaisia liittimiä, EI TÄMMÖISIÄ, niin kyllä noistakin menee tarvittavat virrat läpi ilman akun kuorien sulamista.

Ei ihan suoraan liity aiheeseen, mutta onko jollain todennettua tietoa, siitä millaisia virtoja tällaiset liittimet käytännössä kestävät? Kiinnostaa sikäli, että olen jo monta vuotta käyttänyt noita turistissa ja ainakaan itse en ole huomannut minkäänlaista ongelmaa liittimien/virran kulkemisen suhteen.

Tietysti M8e -autoissa ja isommilla akuilla virrat on eri luokkaa, mutta siis faktat pöytään jos niitä on.
Turistit 13.5T+vapaa ennakko nappaa 80A kiihdytyksessä ja pääsuoralla, mitattu tieto parin vuoden takaa.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8e kilpailuiden säännöt
« Vastaus #20 : 27.01.12 - klo: 11.53 »
Patterikasilla (2x2s) tuli ajettua kunnollisilla 4mm bulleteilla eikä mulla ollut pienintäkään ongelmaa liittimien tai johtojen kanssa, ei lämmennyt eikä savuttanut, näitä lämpöjä jopa mittailtiin 15min hiitin jälkeen.

Varmaan suurimmat ongelmat on noilla "vanhemmilla" bulleteilla jotka on kasattu useammasta osasta. Eli en aivan purematta niele sitä että 6s olisi joku pelastus sähköjen kestoon, kyllä suurin vaikutus on käytettyjen komponenttien laatu sekä tinurin taidot.

Jos noita aiemman linkin mukaisia liittimiä käyttää ihan missä tahansa, kannattaa juottaa se irrallinen keskikruunu runkoon kiinni, voi muuten tulla mystisiä pätkimisiä kun liitin likaantuu ajan saatossa.

Jos värkit syö isosti virtaa tai haluaa poistaa yhden vikalähteen, niin kannattaa käyttää noita ristiinhalkaistuja liittimiä, toimii myös patterikasissa täysin moitteetta 2x2s akkujen kanssa.

EDIT: Unohtui laittaa että 6s:än hyväksyminen siksi että sähköt kestää paremmin on mielestäni keinotekoinen perustelu. 4mm bulleteilla ja 4s/2x2s ajetaan jenkkilässä kilpaa ja käytännössä kaikki tehdastekoiset buggyt on mitoitettu 4s/2x2s lipoille, joten miksi meillä pitäisi väkisin sallia 6s lipot?

« Viimeksi muokattu: 27.01.12 - klo: 15.38 kirjoittanut Koheltaja »
Kylätason RC-kuski.

Poissa andetee

  • PRCA
    • Profiili
Vs: M8e kilpailuiden säännöt
« Vastaus #21 : 27.01.12 - klo: 14.42 »

Jos värkit syö isosti virtaa tai haluaa poistaa yhden vikalähteen, niin kannattaa käyttää noita ristiinhalkaistuja liittimiä, toimii myös patterikasissa täysin moitteetta 2x2s akkujen kanssa.


+1

Noi mullakin on ja hyvin skulaa! Eikä ole edes kuumat, kun ajon jälkeen irrottaa.
XRay XB4, Tekno SCT410.3, EB48.3

Poissa Hount

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: M8e kilpailuiden säännöt
« Vastaus #22 : 28.01.12 - klo: 11.18 »
EDIT: Unohtui laittaa että 6s:än hyväksyminen siksi että sähköt kestää paremmin on mielestäni keinotekoinen perustelu. 4mm bulleteilla ja 4s/2x2s ajetaan jenkkilässä kilpaa ja käytännössä kaikki tehdastekoiset buggyt on mitoitettu 4s/2x2s lipoille, joten miksi meillä pitäisi väkisin sallia 6s lipot?

Ei se ole keinotekoinen perustelu.  Mielestäni rajoittaminen pelkästään 4S akkuihin olisi keinotekoinen rajoite koska 6S akuilla saa lajin mukavuuden kannalta selkeää hyötyä. Tosin jos halutaan lähteä heti isojen poikien malliin ja ottaa mallia jenkeistä, niin 4S akut tuo siinä mielessä hyötyä että osalta kisaajista saattaa löytyä jo valmiiksi 2 kpl samanlaisia 2S kovakuorisia akkuja. Vaikka useimmilla pienempien luokkien kuskeista nuo 2S akkusetitkin taitaa olla 1S + 1S satula-akkuja.

(ja sääntöjen pitäminen samana muun maailman kanssa on myös siinä mielessä järkevää, että jos joskus tämä laji sattuisi ottamaan tuulta alleen, niin kotimaan säännöillä kisanneet kuljettajat voisivat teoriassa viedä kaluston sellaisenaan muuttamattomana ulkomaan kisoihin)

 - Hount

Poissa Hount

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: M8e kilpailuiden säännöt
« Vastaus #23 : 28.01.12 - klo: 11.34 »
En ole 4mm putkiliittimien iso fani 1/8 kokoluokassa, mutta kunhan käyttää oikeanlaisia liittimiä, EI TÄMMÖISIÄ, niin kyllä noistakin menee tarvittavat virrat läpi ilman akun kuorien sulamista.

Ei ihan suoraan liity aiheeseen, mutta onko jollain todennettua tietoa, siitä millaisia virtoja tällaiset liittimet käytännössä kestävät? Kiinnostaa sikäli, että olen jo monta vuotta käyttänyt noita turistissa ja ainakaan itse en ole huomannut minkäänlaista ongelmaa liittimien/virran kulkemisen suhteen.

Tietysti M8e -autoissa ja isommilla akuilla virrat on eri luokkaa, mutta siis faktat pöytään jos niitä on.

Tätä olen joskus käyttänyt etsiessäni virrankeston suhteita eri liittimien välillä. Lukemia ei kannata ottaa absoluuttisina totuuksina, vaan pelkästään liittimien välistä järjestystä etsiessä.

http://www.elektromodellflug.de/oldpage/hochstromst/hochstromstecker.htm
tai
http://lilja.asteriski.fi/~ville/Elektromodellflug%20-%20Hochstromstecker.html
Pidän itse yllä tuota mirroria tuosta linkistä, jokin aika sitten alkuperäinen katosi netistä ja tuo on vedos Googlen välimuistitallenteesta.
EDIT: alkuperäinen sivusto taas linjoilla!

Tuolta puuttuu tuo 4mm putkiliitin, mutta tiedän kokemuksesta että tuo minun postaaman kuvan tyyppinen liitin ottaa kasikrossarikäytössä liian pieneltä pinta-alalta kiinni akun puoleiseen naarasliittimeen ja nuo jousien keskikohdat tummuu ja pahimmassa tapauksessa palaa poikki.

Castle/Neu 2650kv koneesta on mitattu ~2500W akselilta. Vähän akusta riippuen tarkoittaa n. 100-170 A virtaa.
Tosin juuri yllä kerrottiin kuinka kasikrossaria ajetaan 80 A nopeudensäätimellä. Eli tuo 2500 W teho on aika ääritilanne. Jos voimansiirrossa ei ole mitään vikaa ja välitykset on oikein, niin auto liikahtaa kyllä pienemmälläkin teholla. Sanoisinko että n. 1000-1500W on sellainen minkä jälkeen kaikki on turhaa. Eli taas akusta riippuen tarkoittaa n. 50 - 120 A virtaa.

 - Hount
« Viimeksi muokattu: 02.02.12 - klo: 11.28 kirjoittanut Hount »

Poissa Hount

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: M8e kilpailuiden säännöt
« Vastaus #24 : 28.01.12 - klo: 12.00 »
Vaihtoehto isompi spurri serpentin omissa osissa on 48t joka
tuskin kovin paljoa asiaan auttaa.

48t spurrin kanssa saat varmasti pienemmän (13t?) pinjonin ylettämään kiinni. Jolloin kokonaisvälitys nousee n. 12,5:een. Tuo auttaa jo melkoisesti etkä välttämättä tarvitse uutta konetta. Tai ainakaan mitään 1900kv arvon konetta.

 - Hount

Poissa andetee

  • PRCA
    • Profiili
Vs: M8e kilpailuiden säännöt
« Vastaus #25 : 28.01.12 - klo: 12.04 »
80A noparin keston selittänee se, että 80A virta on speksien mukaan jatkuvan virran kesto (no, sitä en tietenkään tiedä kuinka siellä HW päässä jatkuva virta on määritelty...) ja purskeina pitäis kestää 380A. Suurimmat virrathan sähkömoottori "ottaa" rasituksen alaisena ja jatkuvaa kiihdytystä ei onneksi millään radalla tapahdu. Eri asia on tietty, jos voimansiirto jumittaa pahasti tai auto on estettä vasten ja pakolla vaan painetaaan sitä kaasua.

Olis kyllä jännä nähdä kasikrossarin virrankulutus ajan funktiona kisan ajalta. Vaikka nyt ihan yhden tai kahden onnistuneen kierroksen. Näkis millaisia virtoja se haukkaa kiihdytyksessä ja kuinka "kevyttä" on ajaa täyttä kaasua suoran päässä.

BTW, pitäisköhän tässä pikkuhiljaa päättää, millaisella akkusäännöllä mennään? :)
XRay XB4, Tekno SCT410.3, EB48.3

Poissa akau

  • PRCA
    • Profiili
Vs: M8e kilpailuiden säännöt
« Vastaus #26 : 30.01.12 - klo: 11.42 »

48t spurrin kanssa saat varmasti pienemmän (13t?) pinjonin ylettämään kiinni. Jolloin kokonaisvälitys nousee n. 12,5:een. Tuo auttaa jo melkoisesti etkä välttämättä tarvitse uutta konetta. Tai ainakaan mitään 1900kv arvon konetta.

 - Hount

Kiitos jälleen Hount, laitan spurrin tilaukseen ulkokautta silmällä pitäen.
Sisäradalle kuitenkin laitan pienemmällä kv-arvolla varustetun koneen,
koska tolla 2650-kv koneella ei vain ole kiva ajaa sisällä. Vaikka noparista
punchit ja ennakot on nollilla ja radiosta on epat raaksti miinuksella,
niin silti pitää kaikki hyppyihin lähdöt ottaa ihan "kynnellä", ettei mene pitkäksi.

Poissa akau

  • PRCA
    • Profiili
Vs: M8e kilpailuiden säännöt
« Vastaus #27 : 02.02.12 - klo: 10.32 »
Tässä topicissa on tullut esiin loistavia pointteja, jotka
varmasti auttavat M8e-luokkaa harkisevia/ aloittelevia.
Lisäksi on saatu hyviä mielipiteitä, jotka auttavat M8e-kisojen
sääntöjen luonissa. Ei auta kuin toivoa että luokka saisi
tuulta alleen sen verran että jatkossa nähtäisiin useampia
luokan kisoja. Kommentejen perusteella saadaan varmasti toimivat
säännöt luokalle.

Akku keskusteluun sen verran että Nokian kisoissa 18.2.,
pitäydytään kansainvälisissä säännöissä (max 4S, kovakuoriset).

Pientä viilausta tulee eräharjoituksiin jotka ajetaan 7min pitkinä,
niin että vain paras kierrosaika huomioidaan. Eli harjoituksessa voi
halutessaan ajaan vaikka vain 4 minuuttia ja POIKKEUKSELLISESTI
korokkeelta saa poistua, muita häritsemättä, tarkistamaan moottorin
ja noparin lämmöt. Tämä siksi että tavoitteena edelleen on ajaa
10 minuutin finaalit, ja näin mahdollistetaan oman kaluston keston
tutkiminen finaaleita varten. Lopullinen päätös erien / finallien kestosta
tehdään eräharjoitusten jälkeen kilpailuun osallistuvien kuljettajien kesken.
Ei huutoäänestyksellä, vaan keskustelulla.

-Aki

Poissa Jukis

  • KUArc
    • Profiili
Vs: M8e kilpailuiden säännöt
« Vastaus #28 : 12.02.12 - klo: 16.35 »
Akkujen 4S rajoituksessa on yksi ongelma, ne joilla on 1200-1600kv moottori eivät pysty kilpailemaan ilman 150-200e panostusta uuteen moottoriin(+70-300e akkuihin).
TLR 22 - Hot Bodies D8e - Xray T3'12 Vorza&d8 ja Axial osia

Poissa KooBee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: M8e kilpailuiden säännöt
« Vastaus #29 : 12.02.12 - klo: 17.12 »
Akkujen 4S rajoituksessa on yksi ongelma, ne joilla on 1200-1600kv moottori eivät pysty kilpailemaan ilman 150-200e panostusta uuteen moottoriin(+70-300e akkuihin).

Seuraava perustuu hyvin pitkälti omiin olettamuksiin, joten kannattaa suhtautua varauksella... :angel:

4S rajoitushan on ollut kansainvälisesti "kokoajan", ja uskoisin, että aika monella 6S akut M8e autoon valinneella on se ollut tiedossa. Joten sikäli asian tienneet ovat ottaneet ihan tietoisen "riskin" valitessaan 6S akut ja pienemmän kv:n moottorin 4S akkujen ja suuremman kv:n moottorin sijaan, ja ovat todennäköisesti olleet valmiita sitten ostamaan uuden moottorin ja/tai akut jos rupeavat ajamaan kilpaa. Riskillä siis tarkoitan sitä, että uskoisin useiden kuskien tienneen että Suomeenkin tulee 4S rajoitus kuten muuallakin jos luokka perustetaan. Ja näiden useiden kuskien olettaisi taas vastaavasti valistaneen muita kuljettajia asiasta jos ajoissa kuulisivat että joku suunnittelisi 6S akkujen ostamista (jälkikäteenhän tuosta on toki turha mainita).