Kirjoittaja Aihe: 2-tahti moottorin virittely  (Luettu 329188 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa BeAsT

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #120 : 03.05.12 - klo: 20.49 »
mäntäänhän sulaa reikä jos ajaa liian laihoilla seoksilla (olikohan tulpallakin asiankanssa jotain tekemistä ei muista) ja myös minulle kävi aikanaan 450cc cr kanssa talviajossa
EX Biabi Baja 5sc Räpelletty BZM  pro mx 50cc

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #121 : 03.05.12 - klo: 21.11 »
Toi mäntä on sulanu laihuuden takia. Yleisin laitevika kyseessä: tietämätön käyttäjä. Liian kuuma tulppa aiheuttaa vaan detonaatiota ja alkaa törisemään vaan eikä kierrä. Mutta ei yleensä kyllä tee mitään tollasta. Tai mä en oo ainakaan nähny.
Just joo.

juhamatti

  • Vieras
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #122 : 03.05.12 - klo: 21.19 »
Tässä kuva padasta sisäänajovaiheessa.
70% kaasulla ja 5% seoksella tälleen kävi yhdelle kaverille Ranskassa.
Kaveri oli vielä kädellä kokeillut pyttyä ajonjälkeen.
Syy tuohon on että ei tuollainen moottori jossa ei ole edes laipallista puhallinta voi pitää konetta viileänä.
Tuo yksinkertaisesti paloi puhki.

Ei todellakaan hyvä idea toi alakerta..
Pytty varmasti toimisi normaalissa lohkossa, jossa olisi normaali vauhtipyörä, eikä tuo venepuolen paketti kuten kuvassa.

Davekin se joutuu kuseen noiden myytyjen moottorien kanssa.
http://www.davesmotors.com/s.nl/c.885035/n.1/it.A/id.9364/.f
Jenkki foorumilla on aika närkästynyttä porukkaa, ja osa on huokaissut helpotuksesta kun ei tuota osanut.
Ja tälläset on pytyn yläosat tehtaalta tullessa.

Eräs britti sai noita nelja kipaletta, jenkkien maahantuojan mukaan nuo on ok, ei haittaa :shocked:
Ja samainen maahantuoja myi alehintaan KAIKKI ne pyttykitit pois, kertoo jotain siitä että etes maahantuoja ei enää luota noihin korean tuotteisiinsa.
Venepuolella nuo on kyllä toimivia moottoreita tehneet, mutta tuo autonmoottori on terveestä.
http://www.gizmomotors.com/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_images.tpl&product_id=2128&category_id=136&option=com_virtuemart&Itemid=56

juhamatti

  • Vieras
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #123 : 03.05.12 - klo: 21.19 »

juhamatti

  • Vieras
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #124 : 03.05.12 - klo: 21.22 »
Toi mäntä on sulanu laihuuden takia. Yleisin laitevika kyseessä: tietämätön käyttäjä. Liian kuuma tulppa aiheuttaa vaan detonaatiota ja alkaa törisemään vaan eikä kierrä. Mutta ei yleensä kyllä tee mitään tollasta. Tai mä en oo ainakaan nähny.

Sparetec-rc:n omistaja on ton pytyn/männän rikkonut.
Kai ne jonkin verran koneista tietää kun niitä myyvät ja virittäävätkin nykysin.
Se on toi konemalli mikä sen tuhosi, ei jäähdytystä saa tarpeeksi.

Poissa BeAsT

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #125 : 03.05.12 - klo: 21.31 »
kuumuuden takia ne leikkaa kiinni ja seoksien takia sulaa mäntä   :lipsrsealed:
EX Biabi Baja 5sc Räpelletty BZM  pro mx 50cc

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #126 : 03.05.12 - klo: 21.34 »
Beastin kanssa samaa mieltä.
Just joo.

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #127 : 03.05.12 - klo: 22.05 »
Kantsii muistaa että toi on alkujaan vesijäähykone ja siinä on siis paljonkin eroa muutoinkin kuin vaan jäähdytysvaippa. Siel on enemmän ruttua ja järeemmät kanavat ja eri ajotukset. Plus vielä vesikoneen sytkäennakko. Ja firma joka tekee venekoneita.

Noi jannut on kait heittäny motin nippuun ja kaasarin vakiosäädöillä ja sit avanneet vähän että olis rikkaalla ja unohtaneet kattoo savun määrää kokonaan. Vesikoneperustainen motti tarttee todella reilusti ruuveja auki ja kun toi on vielä ajoviimajäähdytteinen niin soppa on valmis. Mun mielestä toi ajoviimajäähdytys on paljon parempi ratkaisu kuin vauhtipyöräjäähdytys mutta se jäähyilma pitää sitten kanssa mennä ton sylkän ja kannen läpi jotta ei leikkaa kiinni. Mutta tuolla ei tainnu olla kiinnileikanneita vai oliko?

Mä melkein sanosin et jos noita mosia saa nyt halvalla ni kannattas ostaa ku haluuvat eroon niistä. Kattelin noita kuvia ja en mä ainakaan siellä halkeemia nähny. Tosin ei niitä voi tollasesta kuvasta oikeesti edes nähdäkään. Noita mosia jos saa esim 50E kpl ni kyl mä niitä otan varastoon jokusen ja hajotan ihan hajottamisen ilosta jos ne todellakin on noin pskoja.
« Viimeksi muokattu: 04.05.12 - klo: 08.14 kirjoittanut JariV »
Just joo.

juhamatti

  • Vieras
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #128 : 04.05.12 - klo: 08.16 »
Voi olla noinkin.
Mut alkuunkin tota moottoria 7.2hp myllyksi mainostettiin, sitten jouduttu perumaan ties mitä ja alennukseen laitettu jne, kertoo jostain jotta kaikki ei ole kunnossa.
Kohtahan se nähään miten muiden koneille käy, jos ne niitä viittii foorumeille laittaa, tai sitten maahantuoja korvaa ne sillä eholla ettei ne huutele niistä mitään.

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #129 : 04.05.12 - klo: 08.32 »
Joo ei toi mitenkään vakuuttavaa toimintaa oo ollu tolta valmistajalta. Tosin aikoinaan mm. CY:tä haukuttiin ettei siitä oo mitään Zenon vierellä. Samoiten kiinankoneita. Mulla ollut kumpiakin ja kiinakone se on toi mun 37,7 mottikin. Hyvin on kestänyt. Pultit millä se oli kasattu oli kuraa mutta ne vaihtamalla ja muutenkin duunaamalla on ollut erittäinkin kelvollinen motti.

Ainoostaan vaan oma mielipiteeni on se, että jos kakstahtaria lähetään kiusaamaan huolella niin sitä pitää osata kuunnella ja haistella helkutin tarkoin. Tää on opittu karttipuolelta ajat sitten. Ne motit mitä siellä käytetään on aika eri planeetalta viritysasteen suhteen joten sieltä itse sovellan hyvin paljon tietoja tälle puolelle. Tosin voin mä olla myös täysin väärässäkin ton moottorin suhteen ja se tosiaan on ihan joutava. Mutta kun en tiedä oikeesti kun en oo muuta ku kuvissa nähny moisia.
Just joo.

juhamatti

  • Vieras
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #130 : 04.05.12 - klo: 08.52 »
Toi kyllä totta, kuvien varassa ei pitäisi 100% päätöksiä tehdä, mutta tuo gizmon mainostaminen upposi aika moneen tyyppiin, että yli 7heppaa vakiona ja kaikkee mahtavaa, sitten joutu sanasa syömään ja selitelly tuolla foorumilla.
Noi pyttyjen palotilat on kyllä outoja, kuten tuo foxtoft kirjotti, niin siellä on halkeamaa ja jotain kuvissa näkyviä koloja ja  painaumia, ei tuo työnlaatu ole kovin kummoista..

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #131 : 04.05.12 - klo: 09.00 »
Ton perusteella vois päätellä että sulan alumiinivalun virtaus valumuottiin ei ole onnistunut koska sinne on jäänyt valettaessa ilmataskuja ja sularintama on jähmettynyt liian aikaisin. Eli ilmanpoistoreiät valumuotissa olleet liian pieniä tai niitä on ollut liian vähän tai ne on tehty vääriin kohtiin muotissa. Ja/tai muottia on valettaessa jäähdytetty liikaa.

Eipä mulla noihin motteihin sinänsä mielenkiintoa ole joten olkoon rauhassa mun puolesta.
Just joo.

juhamatti

  • Vieras
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #132 : 04.05.12 - klo: 18.08 »
V...moisella kiireellä tehty..

Poissa alaa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #133 : 05.05.12 - klo: 20.33 »
Tämähän oli hyödyllistä luettavaa. Tuollainen RCMK kun alustavasti jo kiinnostikin. Omien penkitysten suhteen on ollut hiljaista kun vähäinen vapaa-aika on tullut käytettyä Nutekin ajokuntoon laittamiseen.

Virittelyitä varten on kyllä tullut hankittua läppärunko ja kolmet erilaiset läpät (lasikuituiset ja kahdet eripaksuiset hiilikuituiset) joilla pääsee sitten leikkimään.

juhamatti

  • Vieras
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #134 : 06.05.12 - klo: 13.59 »
Kannattaa vielä antaa muiden testailla tuota rcmk:ta miten se toimii ja kestää.
Kromaus pytyssä on kuulema parempi kuin zenossa ja se ilmajäähdytteinen alakerta on kaiketi kanssa 4-kuulalaakerilla, toisin kuin zeno ja cy vain kahdella.
Mutta itse ainakin katselen tilanteen kehittymistä, alku on ainakin aika kivinen tuolle rcmk:lle ollut.
Heidän venemotit on kyllä luotettavia ja toimivia..

Poissa alaa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #135 : 21.05.12 - klo: 12.55 »
Nyt taas pikkuhiljaa etenee virityshommat. TSI putken alkukäyrä on jo hahmoteltu:
https://picasaweb.google.com/113539515303018873153/Putki#5744921448839755570

Seuraavaksi on vuorossa prässäystyökalujen teko tuollaiselle. Jos tuo osoittautuu toimivaksi niin voin vaikka halukkaille tehdä muutaman. Ideahan tuossa on muuttaa pakoaukon muoto mahdollisimman jouhevasti pyöreäksi ja halkaisija kasvaa samalla 2.3 asteen "kartiona". Taivutussäde on 70mm.

juhamatti

  • Vieras
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #136 : 22.05.12 - klo: 14.23 »
Vaikuttaa mielenkiintoiselta projektilta tuo tehari jutksa.
Onko vielä hajuja millanne ite putki?
Pitkä ja ohut, vaiko paksumpi ja lyhkäsempi?
Vääntöön tuolla putken mallilla on vaikutusta, tosin itellä ei tarkempaa hajua ole.. :roll:

Poissa alaa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #137 : 23.05.12 - klo: 17.21 »
Kyllähän tuota putkeakin on tullut laskeskeltua. Tavoitteena on mahdollisimman laaja käyttöalue kun vaihteettomasta vehkeestä kuitenkin kyse. Eli aika loivilla kartioilla tulee olemaan. Tarkoitus on myös tehdä putki joka on optimoitu vain huipputehoa ajatellen ja katsoa millaisia eroja tulee.

Mitkäs on muuten hyvät tavallisen malliset kytkinkengät? HPI, CY? Nuutekista hävisi kitkapinnat kahdella tankillisella. Moottorina vakio 30.5 Rovan ja dominaattorin näköinen putki, penkissä oli vain pikkusen yli 3hp.

Poissa TYR RC

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #138 : 23.05.12 - klo: 21.42 »
Kävin postista noutamassa paketin. ( rupeaako nyt niitä kytkin paloja kulumaan? )


Rovan Sportin valmistama 30,5cc Update kitti. (60usd halvalla ei saa hyvää)
Ensivaikutelma voittaa ainakin Smartehin sylinterin laadun.
Kanavat on viimestellympiä jne. muutamia pikku juttuja pisti silmään/sormeen.
Sylinteri putki on oikeaoppisesti hoonattu ( toisin kuin SMT:llä) mutta ei ylös asti. Yläpäässä tuntuu sormeenkin rouhea rengas. Tarkkaan ottaen 1.6mm korkea rengas sylinterin suuntasesti, (on helppo mitata kun työntömitan mitta tikku tökkää rappuun)
Pitäsi mittailla missä mäntä käy kääntymässä. Männän renkaaseen asti se ei ylety, eli ei katkase sitä mutta männän lakea se varmaan ahistaa?


 kuvasta huomaa tumman renkaan (se ei ole varjo)
Sylinterin palotilan koneistus jälkikin aika rouhea.

Eli täytyy sylinteri vähän viilailla ja viimestellä ennen kun siitä tohtii ensi savuja ottaa.
(btw. Kitti on menossa CY mottoriin ei Smartehin kun ei siihen edes käy..)

Poissa Kiituri

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #139 : 23.05.12 - klo: 22.49 »

Mitkäs on muuten hyvät tavallisen malliset kytkinkengät? HPI, CY? Nuutekista hävisi kitkapinnat kahdella tankillisella. Moottorina vakio 30.5 Rovan ja dominaattorin näköinen putki, penkissä oli vain pikkusen yli 3hp.

http://www.nokianvenehuolto.com/kytkin-racing-8000rpm-jousella-p-918.html

Poissa alaa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #140 : 24.05.12 - klo: 11.43 »
Nuo kytkinkengät taitavat olla terästä? Löytyykö vastaavia esim. alumiini tai kuparipintaisina?

Itselläni on 4-pulttinen 30.5 Rovan ja se ei ollut ihan noin karkeaa tekoa. Tuollaista nelipulttista ei kannata kyllä hommata ainakaan viritysmielessä. Siinä ei ole ylösvirtauskanavat symmetrisesti imu ja pakoaukkoon nähden. Myös sylinterin helma on 38mm ja kun poraus on 36mm niin aika ohueksi jää. Sylinterin helma on myös lyhyempi kuin esim. CY:ssä, ehkä juuri siksi kun seinämä on vain sen millin.

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #141 : 24.05.12 - klo: 14.26 »
Alumiinikytkimiä on mm. Tourex. Kupari- tai sintterikytkimiä ei taida olla kaupallisesti olemassa. Yksityiset ovat kokeilleet kyllä, minä myös. Kupari sellaisenaan ei kestä kauaakaan.
Just joo.

Poissa TYR RC

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #142 : 24.05.12 - klo: 17.21 »
Tuollaista nelipulttista ei kannata kyllä hommata ainakaan viritysmielessä. Siinä ei ole ylösvirtauskanavat symmetrisesti imu ja pakoaukkoon nähden. Myös sylinterin helma on 38mm ja kun poraus on 36mm niin aika ohueksi jää. Sylinterin helma on myös lyhyempi kuin esim. CY:ssä, ehkä juuri siksi kun seinämä on vain sen millin.
Tässä 2 pulttisessa taitaa olla ihan samalla lailla "symmetriset" kanavat. ja nuo helma on ohuet.
En ole vielä CY konetta purkanut niin en tiedä miten paksulla helmalla varustettu 30.5cc sylinteri mahtuu lohkoon?




Pitääpä nyt sitten seuraava siirtoa miettiä tarkemmin, kun tämän "2pultti" setin hankinnnan jälkeen löysin tämmösen 4 pultti päivitys setin... ( lähes samaan rahaan...  :undecided: )
http://www.ebay.de/itm/261026189301?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1423.l2649

Poissa alaa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #143 : 25.05.12 - klo: 08.15 »
Tuossa 2-pulttisessa näyttäisi olevan samalla tavalla symmetriset kuin CY:ssä. Eli pako- ja imuaukon molemmin puolin oleva kannas (pako ja ylösvirtauskanavan väli) on sentään saman levyinen. 4-pulttisessa Rovanissa ne ovat erilevyiset, n.5mm ero eri puolilla. Tuo linkittämäsi setti näyttää juuri tuolta 4-pulttiselta Rovanilta.

Poissa TYR RC

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #144 : 25.05.12 - klo: 10.05 »
Ok. pitää vertailla kanavia kun saan tuon CY koneen auki.

tuo ebayn setti on ymmärtääkseni myös RovanSportin tekemä.

Onko hyviä ideoita millä tuon sylinterinputken ylpään rapun voisi hoonata pois, sitten ettei tuhoaisi/turhaan hoonaisi muuta osaa sylinteriputkesta?

juhamatti

  • Vieras
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #145 : 25.05.12 - klo: 19.27 »
Tuo gizmo motors on portannu tuon rcmk:n koneen, ja tuntuu tuossa viritettynä tenkua olevan.
Final test Pro Mod CR290 RCMK by GIZMOMOTORS
Kiinnostus heräsi hiukan tuota konetta kohtaan.
Näissä koneissa on tuo ilmajäähdytteinen alakerta, niin ku zenossa ja cy:ssä.

Poissa ari-mikael

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #146 : 09.06.12 - klo: 19.03 »
Nyt se on tämäkin tullut myyntiin :tongue: No saa nähä miten kestäviä ovat :shocked:


http://www.davesmotors.com/s.nl/c.885035/n.1/it.A/id.9561/.f
Savage 4.6 ss ja tyytyväinen :)

juhamatti

  • Vieras
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #147 : 09.06.12 - klo: 19.15 »
Ei ainakaan kallis ole tuo setti.
MMR:llä se vanha rcmk:n vesijäähdytteinen twini maksaa 1299£.
http://www.mmrlargescale.co.uk/acatalog/RCSAX0001.html

Poissa BeAsT

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #148 : 09.06.12 - klo: 19.41 »
joo ei moottori ole pahan hintainen mutta siihen tarvii sen asennus setin joka maksaa 365usd
EX Biabi Baja 5sc Räpelletty BZM  pro mx 50cc

Poissa alaa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #149 : 10.06.12 - klo: 08.05 »
Käykös tuo ilmajäähdytteinen rcmk-sylinteri zenoahin tai cy 4-pulttiseen alakertaan?