Kirjoittaja Aihe: 2-tahti moottorin virittely  (Luettu 165342 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Racinwhitbaja

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #60 : 17.04.12 - klo: 14.15 »
Kiitos vinkistä! Olen ajatellut tollasta putkea --->http://www.davesmotors.com/s.nl/c.885035/n.1/it.A/id.7613/.f
« Viimeksi muokattu: 17.04.12 - klo: 18.22 kirjoittanut Racinwhitbaja »
MCD RRV4 30,5cc ProStock, Jofer, Samba, Savöx  Futaba4PL Baja 5Bss & 5Tss29cc

Poissa Micco

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #61 : 17.04.12 - klo: 18.00 »
Tämä voisi olla yks vaihtoehto kuparisen tiivisteen liimaukseen.
http://holysmoke.fi/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=3177
SCX10 LandCruiser40, 1/5 FS Buggy, HSP"Drifting", Douglas SBD-6 lentsikka, AX10TCS projekti, Kyosho LandMax2, Pari 1/4rallycross projektia, Toyota RockCrawler III, Axial BWD whiplash foffi, Robbe vene

Poissa JariV

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #62 : 17.04.12 - klo: 18.25 »
Jaa, että kevyestä vauhtipyörästä ongelmia. Mä oon ollu hiton tyytyväinen omaan ainakis. Se on tossa 38:ssa kiinni jossa on siis 30,5:sen kampura ja mäntä on rei'itetty ja portattu sammanpainoseks ko kolkytpuolikkaan mäntä. Eli samanpainoset pyörivät rojut ku muissakin 30,5:sissa. Hyvin toimi ja ottaa kiekkaa ja tyhjäkäynti on jossain 4500 paikkeilla. Mul on se Daven sorvattu ja kevennysrei'itetty malli missä on kuitenkin vielä siis pyöree ulkokehä, ei se malli mikä näyttää rusetilta jo. Se oli mun mielestä jo liikaa.
Tuli tehtyy kumpaankin omaan ajossa olevaan vessaan pakoputkiin muutoksia. Testailin kumpaakin tossa pihamaalla naapurien iloks ja pakko se oli vaan todeta että kummankin vehkeen putkien stingerit oli liian pitkiä. Eikä se tietenkään riittäny et niitä olis rälläkällä vaan pätkiny lyhkäsemmäks. Kumpasenkin vessan loppupillit piti duunata kokonaan uusiks tottakai...
« Viimeksi muokattu: 17.04.12 - klo: 18.38 kirjoittanut JariV »
Just joo.

Poissa BeAsT

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #63 : 17.04.12 - klo: 21.23 »
paljonko on muuten noin prosentuaalisesti kevyempi tuo kevennetty vauhtipyörä verrattuna alku peräiseen?
EX Biabi Baja 5sc Räpelletty BZM  pro mx 50cc

Poissa JariV

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #64 : 17.04.12 - klo: 21.55 »
En muista, DDM:stä selviää ja laskemalla erotus.
Just joo.

Poissa SH.

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #65 : 17.04.12 - klo: 22.07 »
Ainakin tuo 35cc motin vauhtis painoi puntarilla 208 grammaa ja samanlainen se on kuin muissakin.
Niin ja annoin tutulle koneistajalle lohkonpuolikkaat,että ottaa millin pois jotta sais vähän lisää puristuksia.

Jariv: tuommoinen putki varmaan olisi hyvä,mutta kun sitä on niin pihi ettei raaski ostaa :grin:
No,töissä on pelit ja pensselit millä kokeilla ja ainahan sitä saa yrittää.
Katsotaan sitten kantapään kautta big bore putkea uudestaan :wink:
Nutech TB2/35cc Tuned+Fluid Putki.Carson 1/4 gokart.

Poissa JariV

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #66 : 17.04.12 - klo: 22.17 »
Se 35:sen vauhtis on hieman isompi leveydeltään kuin pienemmissä moteissa. Meinasit tehdä putken itse? Hieno juttu jos näin on. Se touhu vie mennessään.
Just joo.

Poissa BeAsT

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #67 : 17.04.12 - klo: 22.57 »
eipä tuo paino ero vielä kummia ole.. varmasti toimii noin pienillä eroilla. http://shopping.netsuite.com/s.nl/c.885035/n.1/it.A/id.7373/.f mitens ku tuota lapaa on jo jonkin verran raavittu pois niin pysyyköhän kone vielä viileänä?
EX Biabi Baja 5sc Räpelletty BZM  pro mx 50cc

Poissa JariV

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #68 : 17.04.12 - klo: 23.13 »
Ei mitään ongelmaa.
Just joo.

Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #69 : 17.04.12 - klo: 23.25 »
Hyvä valikoima teriä. Noilla tekee jo paljon. Noita pieniä teriä ei oikein erottanu. Ylösnousukanavien katto on vaikein paikka portata, koska suuntaus on enemmän kuin tärkeä.


pienemmät terät on pilteman tämä sarja http://biltema.fi/fi/Tyokalut/Hiomatarvikkeet/Terasharja/Raspit-10-kpl-20544/

ainut vika että tahtoo katketa helposti ja menee myös mutkalle.

Poissa JariV

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #70 : 18.04.12 - klo: 11.15 »
Onkos kukaan tehny kokeiluja nitrometanolilla näissä moteissa?
Just joo.

Poissa SH.

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #71 : 18.04.12 - klo: 11.23 »
Se 35:sen vauhtis on hieman isompi leveydeltään kuin pienemmissä moteissa. Meinasit tehdä putken itse? Hieno juttu jos näin on. Se touhu vie mennessään.

Juu tarkoitus on saada jonkinmoista aikaan blairilla ja conelayerilla.

Joku taisi kokeilla alkoholilla,kun ddm:stä saa sille sopevan kaasarin.
En ole varma minkälainen lopputulos oli.
Nutech TB2/35cc Tuned+Fluid Putki.Carson 1/4 gokart.

Poissa JariV

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #72 : 18.04.12 - klo: 11.34 »
Kävin ettiskelemässä ja eräs hyvinkin pätevä ja tekninen kaveri oli kokeillut 25 prosenttisella rc-auton nitropolttoaineella sekoitussuhteella 1:3. Sano että voimaa tuli paljon lisää mutta motin käyttöikä väheni radikaalisti. Pitäydyn siis itse pumppubensassa ja 2-T öljyssä.

Laita SH kuvia esille kun alkaa putki muotoutumaan.
Just joo.

Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #73 : 18.04.12 - klo: 13.26 »
joko joku on kokeilut RE85 bensaa, ainakin noissa 1:1 autoissa on pelanut ja tehoa tullut lisää, seosta joutuu rikastaa. kaveri kokeili pv suskaan ja pelaa,lähtee yhtä huonosti käyntii ku normi bensallakin.

Poissa RC500

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #74 : 18.04.12 - klo: 19.36 »
RE85 vois toimiakin mutta vakiokoneella tehot oletettavasti vain laskee. Sisältää vähemmän energiaa mutta sietää enemmän puristusta ja tuottaa vähemmän lämpöä, noiden kahden viimeisen ansiosta saadaan muutoksilla lisää tehoa. Sitä en tiedä miten etanoli ja 2T-öljy sopii keskenään, ja miten alakerta laakereineen kestää isompaa puristussuhdetta. Aika kestävä tuo taitaa onneksi olla.

Poissa JariV

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #75 : 18.04.12 - klo: 19.49 »
Muistaakseni juurikin toi etanoli ja 2T öljy on ongelma. Tai oli ainakin vielä viime loppukesästä. Saattaa olla jo tuotteita jotka toimii ton E85:sen kanssa.
Just joo.

Poissa Sammy__80__

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #76 : 18.04.12 - klo: 22.08 »
Mites onkos kukaan testannu metaanoolia Esimerkiksi 5-10% seosta bensan kanssa.  Itsella hiukka kokemusta nelarikoneista metanoolin kanssa. Mutten ole 2T myllyssä viel kokeillut. Pitäisi saada sellainen kone jolla ei oleväliä vaikka kilahtaa nii ois helppo alkaa testaamaan. Metanoolissahan on happi atometa 3 kappaletta elikkäs se toimii hapettimena CH3OH jolloin koneess tapahtuva polttoprosessi voimistuu ja tällöin 2T moottoriin voitaisiin syöttää enemmän ainetta. Onhan sillä turbotetula nelarikoneella ihan eri sielunelämä ku 2T koneella. Mutta testaillaan kunhan saadaan sopiva pannu käsiin

Poissa SH.

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #77 : 18.04.12 - klo: 22.40 »
Kävin ettiskelemässä ja eräs hyvinkin pätevä ja tekninen kaveri oli kokeillut 25 prosenttisella rc-auton nitropolttoaineella sekoitussuhteella 1:3. Sano että voimaa tuli paljon lisää mutta motin käyttöikä väheni radikaalisti. Pitäydyn siis itse pumppubensassa ja 2-T öljyssä.

Laita SH kuvia esille kun alkaa putki muotoutumaan.

Juu pitää räpsiä sitten kun aloittelee,pitää kone saada ensiksi jotenkin nippuun,et voi laskeskella ajoitukset sun muut arvot.
Muuten,tuossa kun mallailin mäntää sylkkyyn niin tuli mieleen kun näissä tehdastekoisissa virimännissä on otettu siivua pois helman laidasta joka peittää hieman virtauskanavia.
Onko sillä merkitystä virtauksen kannalta? Vai onko tehty kevennystä varten?
Nutech TB2/35cc Tuned+Fluid Putki.Carson 1/4 gokart.

Poissa JariV

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #78 : 18.04.12 - klo: 22.46 »
Imuhelman lyhentämisellä saa lisää aukioloaikaa.
Just joo.

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #79 : 19.04.12 - klo: 07.42 »
vauhtipyörän kevennys tuo kierros herkyyttä enemmän, alävääntöä vähemmän.. ite jättäisin keventämättä.. aikoinaan laitoin moottorisahan sytytysjärjestelmän vauhtipyörineen 80cc crossiin ja hienosti toimi mutta alavääntöä ois kaivannu lisää   :grin:

Vauhtipyörän kevennys ei vaikuta alavääntöön millään tavalla, ainoastaan pyörivään massaan ja sitä kautta moottorin luonteeseen.
Kylätason RC-kuski.

Poissa JariV

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #80 : 19.04.12 - klo: 08.47 »
Kevyt vauhtipyörä vaikuttaa koko kierroslukualueeseen. Tekee tyhjäkäynin epävarmaksi ja sen takia se pitää säätää korkeammaksi. Moottori kerää herkemmin kierroksia.
Just joo.

Poissa rizardi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #81 : 19.04.12 - klo: 09.06 »
Metanoolissahan on happi atometa 3 kappaletta elikkäs se toimii hapettimena CH3OH jolloin koneess tapahtuva polttoprosessi voimistuu
Metanolissa on yksi hiili(C) johon on liittynyt 3 vetyä(H) ja alkoholi ryhmä (OH).
Eli happea atomeina on yksi kappale, mutta happi on suht suuri atomi ja metanolissa moolimassasta melkein puolet.
Voidaan siis karkeasti sanoa, että metanolista puolet on happea.

Poissa BeAsT

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #82 : 19.04.12 - klo: 10.37 »
vauhtipyörän kevennys tuo kierros herkyyttä enemmän, alävääntöä vähemmän.. ite jättäisin keventämättä.. aikoinaan laitoin moottorisahan sytytysjärjestelmän vauhtipyörineen 80cc crossiin ja hienosti toimi mutta alavääntöä ois kaivannu lisää   :grin:

Vauhtipyörän kevennys ei vaikuta alavääntöön millään tavalla, ainoastaan pyörivään massaan ja sitä kautta moottorin luonteeseen.
noin 65% kevyempi vauhtipyörä ainakin minuntapauksessa vähensi alävääntöä tuntuvasti ja tyhjäkäynnin olisi pitänyt tulla heikommaksi mutta ei tullut.. ehkä laitteeni sitten uhkasi fysiikan lakeja mutta näin kävi  :wink:
EX Biabi Baja 5sc Räpelletty BZM  pro mx 50cc

Poissa Racinwhitbaja

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #83 : 19.04.12 - klo: 10.38 »
Imuhelman lyhentämisellä saa lisää aukioloaikaa.
Eli saako näin sit enemmän kakkua käyttöön kerralla?
Ja sitten se männän reiittäminen miten ne vaikuttaa koneen toimintaan ja miten sitten ne "oikea" oppisesti tehdään?
Sit olen kans miettinut noita kanavien muotoiluja olisko hyviä kuvia aiheesta!?
tai sitten jotain vanhaa onnistuneesti portattua mut muuten rikki mennyttä pyttyä antaa mahdollisesti malliksi ensi kokeiluihin... 
MCD RRV4 30,5cc ProStock, Jofer, Samba, Savöx  Futaba4PL Baja 5Bss & 5Tss29cc

Poissa SH.

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #84 : 19.04.12 - klo: 11.25 »
Imuhelman lyhentämisellä saa lisää aukioloaikaa.
Siis tarkoitin,että kavennetaan helmaa.
Vaikea selittää mut männäntapin kohdalla on se aukko  ja sen aukon leveyttä on isonnettu ,koska se peittää osaksi ylösvirtaus kanavaa,kun mallaa mäntää sylkkyyn.
Nutech TB2/35cc Tuned+Fluid Putki.Carson 1/4 gokart.

Poissa JariV

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #85 : 19.04.12 - klo: 11.33 »
Portin aukioloajan pidentämisellä enemmän täytöstä. Mutta liikaakaan ei saa ottaa pois.

Männän rei'ittämisellä ohjataan lisäkamaa eli lisätäytöstä. Mutta niihin pätee myös aukioloaikasäännöt. Jos et oikeesti tiedä mitä teet niin kanattaa jättää tekemättä. Saatat saada aikaseks moottorin joka ei käynnisty enää ollenkaan. Reed-läpällinen moottori on soveltuvampi ikkunamännälle.

Kanavien muotoilusta; Luet Blairin opuksen ajatuksen kanssa kannesta kanteen. Sitten alat funtsimaan itsellesi sopivimpia laskuohjelmistoja. Ja kokeillet ja testaat ja kehität.

2T-pakoputkiin ja porttaamiseen ei ole oikotietä. Ne kulkee käsi kädessä. Putkella tehdään 2T-koneen luonne ja kaikki muu on vaan säätämistä. Ja kaikki pitää säätää jotta kokonaisuus toimii juuri halutulla tavalla halutussa autossa. Auton vetotavallakin on merkitystä, onko 2WD vai 4WD.

Sitten kun kaikki osuu nappiin nin kokonaisuus on hyvä, helppo ajaa ja nopea. Monesti se on yrittämistä ja erehtymistä. Erehtymisistä pitää ottaa opikseen ja aina miettiä asioita kriittisesti kysyen: Miksi se tekee noin?

Mutta ei kannata ottaa tätä touhua liian vakavasti. Kunhan vaan muistaa että sitten kun se paketti osuu kohilleen niin kyllä on hymy korvissa.
Just joo.

Poissa JariV

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #86 : 19.04.12 - klo: 11.36 »
Lainaus
Siis tarkoitin,että kavennetaan helmaa.
Vaikea selittää mut männäntapin kohdalla on se aukko  ja sen aukon leveyttä on isonnettu ,koska se peittää osaksi ylösvirtaus kanavaa,kun mallaa mäntää sylkkyyn.

Eli tapin kohdan helma? Sillä ei saa lisää aukioloaikaa. Siitä voi keventää ja muotoilla jotta seos virtaa paremmin männän sivuhelman ohi. Älä levennä liikaa koska se helma tossa kohdassa tukee männän päätyhelmoja jotka on kriittisiä ja liikaa kevennettynä katkeavat. Ja jos katkeavat niin kaikki tietää mitä käy, ei jää muuta kuin muistot jäljelle. Jos levennät niin paljon että se aukeaa jo imukanavan tai pakokanavan sivureunaan niin mäntä on entinen ja kone ei tuel koskaan käynnistymään.
« Viimeksi muokattu: 19.04.12 - klo: 11.50 kirjoittanut JariV »
Just joo.

Poissa SH.

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #87 : 19.04.12 - klo: 19.49 »
Juu ajattelinkin varovaisesti poistaa tuota helmaa virtauskanavan tieltä,sinänsä hupaisaa kun helmat ei peitä kaikkea neljää virtauskanavaa vaan,vain kaksi.
Anakin kun kokeilin sijoittaa männän,niinkuin se siellä kuuluisi olla.

Männän helmasta en ole vielä suunnitellu ottavani mitään pois,vielä
Mutta pitää sumplia tarkemmin.
Kysymysmerkkinä on vielä lohkon avartaminen sylkyn tasalle koska tässähän on siinä lohkossa kaksi pattia per lohkonpuolikas.
pitää vähän mittailla voiko ne dremelöidä pois.

Huomasin myös tuossa kun putsailin mäntää lakea,niin alta paljastui virtauskanavien kohdalta vasta/myötäpäivään palaneet kiehkurat.
Pitää kyllä räpsäistä kuva kun moista ei ole ennen vastaan tullut :shocked:
Nutech TB2/35cc Tuned+Fluid Putki.Carson 1/4 gokart.

Poissa JariV

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #88 : 19.04.12 - klo: 20.47 »
Se on koekäynnistetty tehtaalla. Kiehkurat kertoo hyvää kieltä sulle miten virtaus käyttäytyy. Männän lakea ei aina heti avatessa putsata koska sen palojäljistä näkee toimiiko putki oikealla ajoituksella. Jos selkeetä "keskipalokohtaa" ei näy niin sytytysennakkoa tarttee aikastaa jotta palokohta saadaan puoleenväliin männän pakohelmareunaa ja männän keskipistettä. Jos palojälki (sen puhtain eli kuumin kohta) on männän keskipisteen kohdalla niin se sytyttää liian aikaisin ja silloin sytkää pitää myöhäistää.

Tämä pätee silloin kun moottori on säädetty oikein ja sillä ajetaan tosissaan. Ei näy heti vaan vaatii ajoa ainakin 15 min.
Just joo.

Poissa alaa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #89 : 19.04.12 - klo: 21.05 »
Aiempaa kokemusta itselle on tullut moottoripyörien moottorien virityksestä ja pitihän se dyno tehdä myös pienemmille moottoreille. Kuva dynon prototyypistä löytyy:

https://picasaweb.google.com/113539515303018873153/Penkki

Dynon osien inertia on laskettu 3D-malleista sekä laakerien ym. kitka on huomioitu mittauksessa. Tietysti käytetään myös SAE J1349 mukaista olosuhde-korjauskerrointa. Mittauksessa käytetään kahta kanavaa, eli mitataan rullan ja moottorin kierrokset jotta voidaan varmistua ettei kytkin luista. Myös sylinterikannen ja pakokaasun lämpöä mitataan. Nyt saa siis todellista tietoa Zenoah, CY jne moottoreista. Tuolta samasta linkistä löytyy myös uuden 29cc (36/28mm) 2-pulttisen CY:n käyrät. Moottorissa on Walbro 813 ja joku tuntematonta merkkiä oleva putki. Käyrä alkaa vasta 8000 kierroksesta koska ennen sitä kytkin ei pidä luotettavasti 6000rpm jousella. Tämä pitää vielä muuttaa. Otin tuon täysin vakion moottorin peruslähtökohdaksi josta lähdetään parantelemaan. Tiedossa on ainakin läppäventtiiliä, porttausta (lohko + sylinteri), lisäkanavia, squishin välyksen säätöä, kevennystä, puristussuhteen muutosta, CDI-sytytystä jne. Lisäksi on tarkoitus tehdä vastaavia hommia 30,5cc nelipulttiselle (30mm isku).

Jos jollain on jäänyt ylimääräisiä mutta ehjiä osia näihin "Baja"-moottoreihin niin lahjoituksia otetaan mielellään vastaan. Erityisesti kiinnostavat erilaiset pakoputket, kaasuttimet jne. Vastineeksi saa puolueetonta tietoa. Jos on arvokkaampia osia niin ne voidaan tietysti myös palauttaa. Olisi myös mielenkiintoista mitata vaikka Oneill Brothersin tekemiä moottoreita, onko niillä mitään yhtetyttä todellisuuteen. Myös eksoottisemmat kokeilut onnistuvat, nitro, metanoli tms. Jos joku haluaa uhrata vaikka vanhan vakiomosan niin voidaan katsoa missä raja menee ;)