Kirjoittaja Aihe: 2-tahti moottorin virittely  (Luettu 328011 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

juhamatti

  • Vieras
2-tahti moottorin virittely
« : 27.01.12 - klo: 17.32 »
Tälläistä aihealuetta ei ole täällä, joten korkataanpas se nyt auki.
Olen joskus 4-vuotta takaperin yhden kiinalaisen 26cc vesijäähdytteisen moottorin viilaillut ja toimihan tuo paremmin kuin orkkis, tosin tietoa ei ole miten paljon se nyt sit tehoihin vaikutta.
Löysin tuolta netistä tälläisen linkin jossa on 2-tahtikoneen viilaamisesta ohjeet.
http://bigscale-tourwagens.be/tuning.php?page=5
Tuotta ihmetyttää tuo huuhtelukanavan puoliksi leikkaus.
Eikö sen kuuluisi olla koko matkan?

Tässä jutussa kokonaan on sitten leikattu tuo pois.
http://powerpete2.20megsfree.com/photo2.html

Kun taas sit kattoo jonkin firman koneistamia omia virimoottoreitaan, tässä esim mmr large scalen viripytty.

Tuo näyttää lähes neitseelliseltä, vaikka sen on portannu ite Scott Finlay..
MMR "PRO SERIES" headkits are tuned in house by Scott Finlay. Scott is a specialist in small 2 stroke engines & is known the world over for his very fast ultra-reliable race engines. Scott’s work has won many championship titles in minimoto, metrakit, conti cup & 125cc road racing. These kits set the new gold standard in rc engines.
Ajatellu ton 30,5cc padan viilata jos se nyt ei mene kaupaksi..
Laittakaas kuvaa tai faktaa virityksistä.
Pistän sitten jossain vaiheessa dremelin laulamaan jos ei cy mene kaupaksi.. :laugh:

Poissa Jukis

  • KUArc
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #1 : 27.01.12 - klo: 18.00 »
Tuossa on varmaankin jätetty se huuhtelukanavien väli niin pitkäksi että männänrengas ei mene sen alapuolelle. Jos sen leikkaa kokonaan pois niin tulee vaikuttamaan aika paljon siihen miten se männänrengas "lyö" ylös mennessään.
Kyllä tuossa scottinkin pytyssä noissa kanavissa kokoa riittää. eihän se pelkkä kanavien isontaminen välttämättä tehoja nosta, kun samalla sieltä häviää painetta koska tilavuus nousee. Yleensä tietynlaiset muutokset joilla saa ohjattua seoksen siirtymään tehokkaammin palotilan yläosaan huuhteluvaiheessa tuovat enemmän lisätehoa, koska sillä saadaan vähennettyä seoksen pakoaukkoon karkaamista.
TLR 22 - Hot Bodies D8e - Xray T3'12 Vorza&d8 ja Axial osia

juhamatti

  • Vieras
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #2 : 27.01.12 - klo: 19.06 »
Joo, ei mullakaan tulisi mieleenkään kokonaan noita huuhtelukanavan seiniä vetästä sileeksi.
Imu ja pakoaukon kanavienkin suurennoksessa on oikeat suhteet jos jotain optimia haetaan, sekä kulmat prosentuaalisesti, vähänkin liikaa kulmaa ja tehoa ei tule senkään vertaa kuin sitä oli.
Ihan oikea ja oikeaoppinen virityshän on taitolaji, mutta vakiosta pytystä saa vähänkin asiasta perillä oleva pienillä muokkauksialla teho enempi ulos kuin vakio tuottaa.
Mutta kun haetaan tiettyä tehoa ulos moottorista, niin se on tosiaan tekijämiesten tekoa, esim phr viritys on vuosien taitojen ja tietojen tulosta, siitä hatun nosto Suomalaisille hemmoille, mm Pekalle joka on asian ydin ja juuri...
Muistan ihan ekakerran kun junnuna piti pv-50 suikki saada kulkemaan kovempaa, ja eihän se ilman viilausta oisi onnistunut, eikä silloin rahaa ollut muilla maksaa teosta, niin itse silloisen padan viilasin ja nousi se huippunopeus 45 km/h melkein 60 km/h, joten jotain tein oikein, vaikka ei ollut muuta faktaa kuin parin viripytyn sisään kattonut ja valokuvamuistilla tein siihen suuntaan perässä :grin:.
Miten muuten näissä rc autojen moottoreissa tuo "ns" tehomännän merkitys on?
Suikissa männästä imupuolen helmaa ainakin lyhensin 45% ja männän päälle tein sen "pyhänkolmion" eli imupuolelta ja huuhtelukanavien osalta viilasin tavaraa pois, jotta virtaukset aikaistuivat.
Rc moottoreissa enemmän on tuo männänkevennys, ei niinkään tuo tiettyjen kohtien viilaus.
Vaikuttaako muuten männänkevennys mitenkään moottorinvääntöön.
Mekaaniseen kestoon ei tunnu olevan vaikutusta.

juhamatti

  • Vieras
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #3 : 27.01.12 - klo: 19.08 »
Tehomäntä suikissa oli suunnilleen tämän ohjeen mukaan tehty.
http://personal.inet.fi/koti/mikko.hatinen/trimmausy.htm

juhamatti

  • Vieras
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #4 : 27.01.12 - klo: 20.18 »
Big in america on paja joka sorvissa pyöräyttää noi pytyt.
Ei tule paljoa miestunteja tolle hommalle ja on taatusti tasalaatuista työtä.
CNC PORTING A ZENOAH
http://www.gizmomotors.com/
Tuntuu olevan aika pätevä firma tekemään tätä juttua....
Sivuilta lainattua tekstiä.
Gizmomotors,
Also we don't post dyno # because there is so many variables when using dynos. I can tell you this that 7 or 8 hp motors IMO dont exist. we have the best dyno on the market and we have done many many dyno testing on this setup and also buggie testing. please ck our reputation you will see that we have one of the best out there.WE KNOW THAT WE ARE NOT THE CHEAPEST BUT IF YOU WANT THE BEST HERE IT IS.

juhamatti

  • Vieras
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #5 : 27.01.12 - klo: 20.24 »
Toi IMO on ton koneistamon ukon oma mielipide (in my  opinion) että tuollaisia luvattuja 7-8hp on etes olemassa tossa kuutiomäärissä.
"I can tell you this that 7 or 8 hp motors IMO dont exist"
Ja syy siksi on tämä.
we have the best dyno on the market and we have done many many dyno testing on this setup and also buggie testing.

juhamatti

  • Vieras
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #6 : 27.01.12 - klo: 20.25 »
Joten noikin obr:n viritysten 1-patasten yli 8hp tulokset voi heittää haaviston roskakoriin...

juhamatti

  • Vieras
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #7 : 27.01.12 - klo: 20.40 »
Zenoissa hyvin usein nähty modaus...

juhamatti

  • Vieras
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #8 : 27.01.12 - klo: 20.45 »
Moottori oli myös aika special mihin noi padat tuli..

Tahtoo samanlaisen.
Tossu rupattelin yhden aussin kans jolla on rcmk:n lohko ja 2-patanen motti bajassa, niin toi
vakiokunnossa tuottaa sellaiset 8-heppaa, mutta grunttia tulee senkin edestä(eli vääntöä).
Nyt pytyt on olleet koneistamolla astman vastaisessa työssä, joten sen padad pitäisi tuottaa
oikeilla putkilla vähintään se 12 pollea pilttuusta.
Eli kyse on tästä autosta.
HPI Baja 5B - The Billet Beast with new BodySax twin part 2.

juhamatti

  • Vieras
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #9 : 27.01.12 - klo: 20.47 »
On muuten noi soundit vakio pytyilläkin aika kiimaiset, mitenkähän ne on sitten kun on hiukan avarrettu :tongue:
Joutuu varmaan menemään kalsarin vaihtoon :roll:

Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #10 : 28.01.12 - klo: 14.36 »
No, tuosta tehomännästä. Tein sellasen tehomännän mitä viimeksi olin tehny mopoon -80 luvun lopulla. Imuhelmasta 40% pois ja päälle pyhäkolmio. Moottorissa oli ennestään tehoputki, mutta kyllä pelkän männän vaikutuksen huomasi mielestäni hyvin. Tei todella maltilliset hionnat männän päälle, ja taidan ottaa auki ja viilata lisää, kun varaa jäi. Itse pytylle en tehnyt vielä mitään jotta näkisi paremmin eri tekojen vaikutukset. Itselläni oleellisinta olisi ettei kaikki alavääntö häviä kokonaan. Voisi ajaa myös ilman jatkuvaa kiljutusta.

Poissa mak76

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #11 : 28.01.12 - klo: 22.58 »
Tuolla tommonen ohjeistus/kuvatus pytylle,männälle,kammelle ja lohkolle :)


http://www.5thscaleracingforum.com/vb/showthread.php?496-engine-porting

Poissa SH.

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #12 : 29.01.12 - klo: 22.10 »
Itselläkin kävi pari kesää sitten kun zenon kone oli levällään.
Niin kaveri huomasi männän pöydällä ja alkoi viilaamaan sitä :wink:
Otti imupuolen helmasta vähän pois ja sama männän päälle,

Sopivasti kun kone oli levällään,niin paranneltiin lohkon virtausta.
Semmoisenaan se on nyt pari vuotta ollut,sylinteriin en uskaltanut vielä koskea,
Koska näin kun veli tuhosi cy:n sylkyn virtauskanavien puolelta.

Sylkyn hitsaus ei onnistu ainakaan jos kyse on cy:stä.Lohkon paikkaus onnistuu,mutta siinäkin pitää olla varovainen.
Nutech TB2/35cc Tuned+Fluid Putki.Carson 1/4 gokart.

juhamatti

  • Vieras
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #13 : 30.01.12 - klo: 15.00 »
Joo, pytyn viilaus on taitojuttu ja tieto.
Ei se mahda juuri tuottaa tehoa jos menee ja viilaa mitä sattuu..
Tuo mäntä olisi ehkä helpoiten suoritettavissa oleva viritys.

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #14 : 30.01.12 - klo: 15.49 »
Männän viilailu on vähän niin ja näin, männän laesta kun poistetaan tavaraa niin samalla saadaan pudotettua puristussuhdetta alemmaksi. Matalampi puristussuhde taas pudottaa tehoja, joten hyvällä tuurilla männän  viilaamisen vaikutukset on + - 0
Kylätason RC-kuski.

Poissa Sammy__80__

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #15 : 31.01.12 - klo: 00.10 »
yleensä jos puristussuhdetta lasketaan niin halutaan lisätä turbo koneenkylkeen jolla taas saadaan lisää voimaa vehkeeseen. Jos mäntää lasketaan niin laittakaa nyt ihmessä pidempi kiertokanki taikka ohkasempi metalli tiiviste sylinterin ja lohkonväliin

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #16 : 31.01.12 - klo: 07.29 »
Näissä umpipyttyisissä 2T koneessa sylinterin ja lohkon välissä tiivisteen paksuuden muuttaminen vaikuttaa puristussuhteen lisäksi ajoituksiin.
Kylätason RC-kuski.

Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #17 : 02.02.12 - klo: 00.45 »
mulla oli viimekesänä tarkotus tehä virtauspenkkiin adapteri että saa 2-tahtisen pytyn kiinni ni pääsis testailee imukanavan muotoja mutta se jäi tekemättä, kaveri toi rikkinäisi mopon sylintereitäkin malliksi. auton kansissa on enemän töitä ni ei kerinyt tekee adapteria.

Poissa SH.

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #18 : 03.02.12 - klo: 12.06 »
Sanokaapas viisaammat,törmäsin ebayssa fuelien 29cc 4 pulttiseen settiin.
Eli mukana tule mäntä/sylinteri 36mm,lohkon puolikkaat,tiivisteitä yms.Muuta

Mutte ei kampparia,jotenka käykö tuohon settiin 28mm vakio kamppari?
Nutech TB2/35cc Tuned+Fluid Putki.Carson 1/4 gokart.

Poissa Sammy__80__

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #19 : 03.02.12 - klo: 14.45 »
Jeepulis kyllä toi 28mm käy siihen ja 29mm käy mikäs oli tuotekoodi CY? joku. Kannattaa davesin sivuilta kottoo noita Crankshafteja siellä on hyvin laitettu noi sopivuudet.

Tuolla:

http://tinyurl.com/75823tm

Poissa SH.

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #20 : 03.02.12 - klo: 19.26 »
Kiitoksia linkistä.
Meinaa sekoittaa pakkaa kun 35mm sylinterikin voi olla 29 kuutioinen,toki 1mm pidemmällä iskulla.
Niin ja tämä oli joku fuelien setti,sylkyn laadusta en tiedä mutta viilauspenkkiin se pääsee :laugh:
Nutech TB2/35cc Tuned+Fluid Putki.Carson 1/4 gokart.

juhamatti

  • Vieras
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #21 : 04.02.12 - klo: 21.11 »
Joillekkin nimi RCMK voi olla tuttu venepuolelta.
Nyt sieltä on tullu uusi sarja ulos venemoottoreita, mm 57cc twin jossa vakiona 14-heppaa.

Yksipatainen 29cc tuottaa rapiat 7,2hp.

Tuota twiniä voi myös käyttää autossa, moni on edellistä mallia käyttanyt mm bajassa.
Mutta mikä parasta, rcmk tekee nyt myös ilmajäähdytteisiä sylintejä tuosta uudesta moottorista joka tuottaa
29cc yli 7-heppaa...
Jenkeissä gizmo motors yksinoikeudella on saanut ekan erän noita, tosin myynnissä ei ihan vielä ole, hinta pyttysetillä mäntineen tiivisteineen on 172$....
Pari kuvaa pytystä.

Huomaa virtauskanavat--



Nyt pitänee hommata 4-pulttinen zenoa jostain, tai vaan alakerta :grin:

juhamatti

  • Vieras
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #22 : 04.02.12 - klo: 21.12 »
http://www.hobbysupplies.com.au/RCMK%20Engines.htm
tossa noista vesijäähdytteisistä mootteista lisää.

Poissa RC500

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #23 : 13.02.12 - klo: 21.28 »
Hautonut jonkin aikaa ajatusta että istuttais tommosesta moottorin: http://pocket-motor-bikes.plenty-test.de/pocketbike-dirtbike/dirt-bike-49-ccm/a-300/

Uusia moottoreita saa saksan eBaystä 50e + rahti ja ovat osoittautuneet yllättävän toimiviksi, ainoa mitä koneesta on hajonnut on kytkin: pitkät välitykset + luistava kytkin + aikuisten taskumopoilukoeajot = ei ehkä hyvä.. :cheesy: RC-käytössä ei massaa olisi niin paljon, huono puolihan tuossa on että putki lähtee alaspäin, kuva moottorista. Aikaa ei kyllä ole tällä hetkellä uusille projekteille mutta ajattelin vain heittää idean tänne, mitä mieltä olette? Yhtä kierrosherkkä tuo ei ainakaan ole, enemmänkin moottorisahamainen mutta jossain luulis noiden kuutiosenttienkin näkyvän :smiley:
« Viimeksi muokattu: 13.02.12 - klo: 21.32 kirjoittanut RC500 »

Poissa Racinwhitbaja

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #24 : 13.02.12 - klo: 21.49 »
http://www.hobbysupplies.com.au/RCMK%20Engines.htm
tossa noista vesijäähdytteisistä mootteista lisää.

Mistä tollasiin löytäis vesipumpun (vai kiertääkö ilman) ja syylärin? Näyttää irtoovan aika hyvin tehoja.
MCD RRV4 30,5cc ProStock, Jofer, Samba, Savöx  Futaba4PL Baja 5Bss & 5Tss29cc

juhamatti

  • Vieras
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #25 : 14.02.12 - klo: 11.09 »
Lukaseppa tää läpi.
http://www.hpibajaforum.com/forum/showthread.php?t=74022
Tossa on moottorina ton rcmk:n edellinen painos...
Satavarmana tulee tämäkin uusi k-malli olemaan bajassa kiinni jollain massimiehellä..
Mutta ei mulla kun ei tuota massia ole :undecided:

juhamatti

  • Vieras
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #26 : 17.02.12 - klo: 13.46 »
tossa on trevor simpsonin myllyn sielunelämästä kuvaa, aika radikaalia..
http://www.ausrc.com/forum/showthread.php?26703-Maxit-Project-Build-200kph/page9

juhamatti

  • Vieras
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #27 : 23.02.12 - klo: 20.32 »

melekosia nuo trevor simpsonin koneet... :azn:

Poissa ari-mikael

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #28 : 06.04.12 - klo: 22.14 »
`Nyt se on tullut tääkin myyntiin :kiss:

View Full-Size Image


View More Images
     RCMK new release CR290 Aircooled cyl kit 
Price: $159.00
 
 
Ask a question about this product 

--------------------------------------------------------------------------------

RCMK CR290 air-cooled 36 mm cyl kit.This is what everyone has been waiting on.This kits comes with everything you see in the picture. This is a direct bolt on for 4 bolt crankcase.The piston skirt is is .040 longer so you can install 1 or 2mm stroke crank without free port on the intake.This new cyl design and the finned cyl for 6.5 hp and monster torque.You cant go wrong with the RCMK new CR290 kit. You want big block that will do everything you need this is for you.

 

 
Savage 4.6 ss ja tyytyväinen :)

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #29 : 06.04.12 - klo: 22.50 »
Ei kannata uskoa kaikkea mitä jenkkipoika sanoo HBF:llä...

Siellä jos alat väittämään valtavirtaa vastaan niin saitin omistaja poistaa postaukset nopeasti. Mun kirjoituksia on poistettu sieltä paljon koska en oo pyllistänyt ja ylistänyt sinne suuntaan. Viimeksi tappelin asiasta Lunatik Engineeringin kanssa ja koko keskustelu poistettiin Yli-Moderaattorin (omistajan) toimesta. Lunatik on heikäläinen päädynottaja ja hyvää pataa Robin kanssa.

Jos siellä sanotaan ettei ilmoiteta numeroita niin se vaan tarkoittaa että on ollut klikkiä UsaBajan ja Lunatikin kanssa. Mä oon tuolla HBF:llä ollut kontribuuttori kaikille aihealueille jo vuodesta 2009 saakka ja jopa sekään ei paljoo merkkaa tälle Foorumi-Hitlerille.

Joten lukekaa HBF:ää ja siellä tuotteita mainostavia firmoja ja niiden tuoteselosteita varauksella koska taustoilla on AINA jotain. Tollasia jenkit vaan on. Kaikessa yritetään vetää himaan päin.

Tossa pari kuvaa miltä mun 37,7cc näyttää sisältä jonka tein 2009 myös:





Just joo.