Kirjoittaja Aihe: 2-tahti moottorin virittely  (Luettu 328013 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #90 : 19.04.12 - klo: 21.25 »
Tervetuloa alaa.

Erittäin mielenkiintoista tekstiä väännät. Missäpäin vaikutat?
Just joo.

Poissa alaa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #91 : 19.04.12 - klo: 21.38 »
Penkki löytyy Lappeenrannan suunnalta. Tuli talvella hommattua käytetty Nutech josta innostus näihin moottoreihin lähti.

Lisäsin kuviin vielä käyrät kolmesta peräkkäisestä vedosta.

Poissa SH.

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #92 : 19.04.12 - klo: 22.40 »
Se on koekäynnistetty tehtaalla. Kiehkurat kertoo hyvää kieltä sulle miten virtaus käyttäytyy. Männän lakea ei aina heti avatessa putsata koska sen palojäljistä näkee toimiiko putki oikealla ajoituksella. Jos selkeetä "keskipalokohtaa" ei näy niin sytytysennakkoa tarttee aikastaa jotta palokohta saadaan puoleenväliin männän pakohelmareunaa ja männän keskipistettä. Jos palojälki (sen puhtain eli kuumin kohta) on männän keskipisteen kohdalla niin se sytyttää liian aikaisin ja silloin sytkää pitää myöhäistää.

Tämä pätee silloin kun moottori on säädetty oikein ja sillä ajetaan tosissaan. Ei näy heti vaan vaatii ajoa ainakin 15 min.

Taas uutta tietoa,enpäs ole ajatellut asiaa.
Muistaakseni männän keskikohdasta lähti n.pakoaukon kokoinen "juova" pakohelmaa kohti,sitä en muista menikö loppuun asti,mutta se ei varmaankaan kerro koko totuutta koska ei ole vielä otettu kaikkea irti motista.
Ei kai näistä pysty muuttamaan sytytyksen ajankohtaa vakiokamoilla?

Tervetuloa foorumille alaa.Saa nähdä pitääkö käydä heittämässä joskus lenkki Lappeenrannan suunnalla :grin:
Nutech TB2/35cc Tuned+Fluid Putki.Carson 1/4 gokart.

Poissa Racinwhitbaja

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #93 : 20.04.12 - klo: 00.57 »
Mulla olis tossa n.10L ajettu 4pulttinen Zenoah joka on OBR:n pro stock 30.5cc täytetyllä kampuralla...
pekseissä oli 5.5hp.
Tervetuloa foorumille alaa!
MCD RRV4 30,5cc ProStock, Jofer, Samba, Savöx  Futaba4PL Baja 5Bss & 5Tss29cc

Poissa alaa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #94 : 20.04.12 - klo: 07.41 »
Sytytyksen ajoitusta pystyy vähän säätämään muuttamalla puolan ja vauhtipyörän välystä. Pienemmällä välyksellä ennakko kasvaa. Näin ainakin mikroautoissa tehdään, pitäisi toimia myös näissä. Tästä löytyy joku taulukkokin. Laitan sen vaikka tuonne kuviin kunhan löydän.

Jos joku haluaa lahjoittaa vakioäänenvaimentimen mallia moottorisaha niin voisin ottaa myös sillä käyrät kun moottori on vielä vakio. Nähtäisiin mitä vaikuttaa pelkän putken vaihto. Lisäksi on tarkoitus kokeilla tuota viriputkea vaimentimen kanssa (löytyy jo).

Poissa Racinwhitbaja

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #95 : 20.04.12 - klo: 11.03 »
Tääl on ainakin yks ylimääränen!
MCD RRV4 30,5cc ProStock, Jofer, Samba, Savöx  Futaba4PL Baja 5Bss & 5Tss29cc

Poissa alaa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #96 : 20.04.12 - klo: 11.38 »
Hyvä hyvä! Laitatko postia niin sovitaan tarkemmin.

anders.laakso ät gmail.com

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #97 : 20.04.12 - klo: 18.41 »
Olis mielenkiintoista verrata sun dynon tuloksia Buttenmeisterin dynoon. Mä oon käyny siellä.
Just joo.

Poissa TYR RC

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #98 : 20.04.12 - klo: 20.38 »
Mitenkä vertailukelpoisia tulokset on? Puhdas moottoriteho vs. rengasteho?
Eikös Buttermeisterin dyno ota renkaista? Voimansiirtoon häviää joku watti tehoa?

JariV kipin kapin käväsemään Lappeenrannassa antamassa vertailu käppyrät :)

Poissa alaa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #99 : 20.04.12 - klo: 21.27 »
Privapuolella tuli myös kysymyksiä dynoon liittyen. Vastailen mieluummin näin yleisesti kun asiasta kiinnostuneita on useampia.

Tuossa dynossa on rullan mitat halk 90 ja pituus 100. Kytkimen kannalta voisi olla pienempi ja huipputehojen kannalta suurempi. Tosin nyt uskaltaa paremmin etsiä liian laihan seoksen rajaa kun veto ei ole hirveän pitkä.

Rengasteho vs. moottoriteho eivät ole helposti vertailukelpoisia. Rengastehoon vaikuttaa paljon useampi asia mutta se on toisaalta myös se oikea teho joka autoa liikuttaa.

Poissa JP80

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #100 : 20.04.12 - klo: 21.49 »
http://www.large-scale-finland.eu/viewtopic.php?f=5&t=577
Täällä myös jotain vanhaa juttua liittyen noihin dynoihin. Oma dynoprojekti jäissä liittyen tuohon softa puoleen, muta ehkä joku päivä se rokkaa kunolla. Tai sitten joku muu jatkaa tuon oman kötöstyksen kehittelyä.

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #101 : 20.04.12 - klo: 22.50 »
Joo, Buttenmeisterin dyno on vetopyörädyno jossa onnistu kaksveto ja neliveto. Mielenkiinnosta voisin alaalle lähettää yhden tekemäni putken joka on ollut omista putkistani paras. Se on tehty portatulle 30,5:selle.
Just joo.

Poissa alaa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #102 : 21.04.12 - klo: 11.34 »
No niin. Laittakaapas putkia tulemaan.. Yhteystiedot saa sähköpostilla tai yksityisviestillä. Itselläni on tuossa myös yksi kiinalainen aluputki joka näyttää hyvinkin ylös viritetyltä. Jos suunnitelmiin ei tule muutoksia niin huomenna on luvassa uusia käppyröitä.

Olettekos muuten mitanneet / oikoneet näiden kampuroita? Tuntuu koneistustarkkuus vaihtelevan aika paljon. Parhaimman sai 0.02mm sisään kartioden päistä mitattuna. Joissain on jäänyt heitot yli 5 satasen. Heittoa tulee suurimmaksi osin siitä että kampiakselin puoliskoissa on hieman eri iskunpituus jota ei saa oikomalla pois.

Tuohon softapuoleen yksi hyvä ratkaisu on SimpleDyno jossa hyödynnetään tietokoneen äänikorttia:
http://sites.google.com/site/simpledyno/
Käytän tätä myös itse ja tarkkuus ja toistettavuus tuntuvat olevan kunnossa. Jos budjetti sallisi niin käyttäisin AIMin tiedonkeruun pohjalle tehtyä. Siten saisi kaiken mahdollisen datan samaan näyttöön suoraan. Näistä on myös aiempaa kokemusta.

Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #103 : 21.04.12 - klo: 13.06 »
Aiempaa kokemusta itselle on tullut moottoripyörien moottorien virityksestä ja pitihän se dyno tehdä myös pienemmille moottoreille. Kuva dynon prototyypistä löytyy:

https://picasaweb.google.com/113539515303018873153/Penkki

Dynon osien inertia on laskettu 3D-malleista sekä laakerien ym. kitka on huomioitu mittauksessa. Tietysti käytetään myös SAE J1349 mukaista olosuhde-korjauskerrointa. Mittauksessa käytetään kahta kanavaa, eli mitataan rullan ja moottorin kierrokset jotta voidaan varmistua ettei kytkin luista. Myös sylinterikannen ja pakokaasun lämpöä mitataan.

ite oon rakennellut 1:1 autojen dynopenkkiä inerttia tyypistä, rullilla on 440kg painoa. mistä sulla on softat ja yms?

Poissa alaa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #104 : 22.04.12 - klo: 22.22 »
Tänään tuli testattua tuollaista alumiinista "viriputkea". Tulokset löytyvät tuolta:
https://picasaweb.google.com/113539515303018873153/CY29NutechpipeVsAlupipe

Eli tuo 3.14hp / 2.18nm on tuo nutechkiin sopivaksi hitsailtu ja tuo 2.36hp / 1.59nm on tuo menevän näköinen aluputki. En oikein uskonut ja kokeilin vielä uudestaan tuolla "nutech"-putkella. Ne käyrät näkyvät:
https://picasaweb.google.com/113539515303018873153/Penkki
ja sieltä se missä on kolme vetoa. Eli uskottava on että penkki ja mittalaitteen kyllä pelaa. Molemmille putkille hain parhaan seoksen n.10 vedolla.

Kytkimessä oli nyt löysempi jousi ja mittauksen pystyi aloittamaan 7500rpm kohdilta. Seuraavaan kokeiluun tulee vielä löysempi jousi että päästäisiin n.6000 kierrokseen.

Penkissä on nyt kiinni 30.5cc nelipulttinen mutta ei kehdannut naapureita enää illalla kiusata.

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #105 : 22.04.12 - klo: 22.58 »
Putki loppuu auttamattomasti kesken. Juuri tota oon halunnu eliminoida omilla putkillani.
Just joo.

Poissa alaa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #106 : 23.04.12 - klo: 09.32 »
Tarkennatko mitä tarkoitat tuolla putki loppuu auttamattomasti kesken?

Tuossa nutechputkessa oli nyt paikallaan se n.5mm paksuinen jäähdytyslevy. Eli putkeen tuli n.6mm lisää pituutta ja teho putosi 0.1hp verrattuna ilman tuota levyä mitattuun. Eli tuota nutechputkea pitäisi kokeilla myös hieman lyhyempänä ja tuo aluputki on sitten jo aivan liian lyhyt. Nythän se antaa enemmän tehoa vasta yli 15000 kierroksella.

Laitapas JariV putkea tulemaan niin voidaan sitäkin mittailla. Voit toki laittaa myös vaikka koko moottorin.

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #107 : 23.04.12 - klo: 10.07 »
Moro,

tarkoitan sitä, että tälläsellä moottorilla on kykyä kiertää (ja tuottaa tehoa) vielä yli 20.000 rpm. Joten käyriesi perusteella toi putki alkaa uupumaan reilusti jo 15.000:n kohdalla. Joten se loppuu kesken jos ajattelee mahdollisuuksia mitä tällänen puskatrimmeri pystyy tuottamaan. Tokikin jos tehdään "korkeampi" putki niin alavääntö kärsii. Mutta vääntöä voi taas paikata isompitilavuuksisella moottorilla.

Toi putki on ensimmäisiä viriputkia näihin moottoreihin mitä markkinoille tuli. Edelleenkin ihan ok putki.

Lainaus käyttäjältä: alaa
Laitapas JariV putkea tulemaan niin voidaan sitäkin mittailla. Voit toki laittaa myös vaikka koko moottorin.
Jos en myy sitä pois niin siinä tapauksessa laitan. Se tosin vaatii portatun 30,5:sen jotta siitä mitään ihmeellistä saa irti.
« Viimeksi muokattu: 23.04.12 - klo: 11.31 kirjoittanut JariV »
Just joo.

Poissa SH.

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #108 : 23.04.12 - klo: 11.25 »
alaa tässä kesän aikana olisi käyntiä lappeenrannassa.
Joten olisi nyt hyvä sauma ottaa pari mottia mukaan ja testailla.
Nutech TB2/35cc Tuned+Fluid Putki.Carson 1/4 gokart.

Poissa alaa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #109 : 23.04.12 - klo: 12.02 »
SH, kyllä tuohon voi moottoreita kiinnitellä. Kunhan kytkimen ympäristö on vakio niin on helppo ja nopea mittailla. Tervetuloa. Ja jos on vaikka Oneillin tekemiä moottoreita jollain niin ne olisivat kiinnostavia, ja tietysti kaikki muutkin viritetyt.

Kun kokemusta ei juuri vielä ole näin pienistä 2t moottoreista niin millaiselle huipputehon kierrosluvulle näitä on järkevää tehdä? Siten että kestää edes muutaman tunnin ajella. Kytkintähän säädetään kai n.6000-10000rpm välille? Penkissä haluan kytkimen ottavan mahdollisimman aikaisin, koska löysällä jousella mahdollinen luistaminen vähenee. Näillä vakiotehoilla ei kyllä mitään ongelmia ainakaan ole.

JariV, kehtaatko laittaa minkä pituisia nuo putkesi ovat (pakolaipasta peräpillin alkuun)? Nuo omat ovat: "Nutech" 590mm ja aluputki 380mm. Eli aika ääripäitä taitavat edustaa? Tietysti muutkin putken mitat vaikuttavat mutta että pääsisi vähän tuntumaan näistä.

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #110 : 23.04.12 - klo: 13.01 »
Pelkkä kokonaispituus ei paljoa kerro putkesta. Viriputket on yleensä kaikkea 500-550mm välistä noille pienemmille moottoreille. Mä suunnittelin yleensä huipputehon tohon 18.000 paikkeille. Silloin se kattaa vielä kahdenkympin tienoon. Mutta tällöin se on jo kevyemmän takavedon putki. Matalemmat putket soveltuu paremmin nelivedoille ja painavammalle autolle.

Tää siks että se takapotku pitää saada lähtemään viivalta irti ilman hillitöntä sutimista joten alavääntöputki ei mun mielestä oo oikee putki esim. HPI Bajaan. HUOM! MUN MIELESTÄ ainoostaan. Eli yläkierrosputki toimii vähän kuten alkeellinen traction control ja estää sellasta hillitöntä kiemurtelua lähdössä. Tollasta lähdön rauhottamista saa aikaseks myös vähän liian pitkillä välläreillä, mutta ne sit taas käy kytkimen päälle. Noi kierrosputket kuitenkin vääntää hyvin keskialueella joten ne antaa käytettävälle kierrosalueelle lisää laajuutta ja siteen helpottaa sitä ajamista ettei se oo vaan sellasta puolelta toiselle kylki edellä menoo.

Tosin väärä henkilö mä oon näistä hirveesti sanomaan kun en itte aja kisaa. Mutta vaikken ajakaan niin ei se sitä tarkoita etteikö ajettavuus mua kiinnostais, sekä auton että moottorin.
« Viimeksi muokattu: 23.04.12 - klo: 14.11 kirjoittanut JariV »
Just joo.

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #111 : 23.04.12 - klo: 20.47 »
Pistäkääs tarjoten mulle bensakoneen teräksestä tehtyjä viriputkia. Mulla on tollanen pieni yhden käden moottorisaha 31-kuutioisella motilla ja siihen pitää saada äänet ja voimaa. Mielellään vääntöputki mut ei sillä oo paljookaan välii mikä ja mistä merkistä peräsin. Mä en jaksa tehä sitä ite alusta saakka sitä putkee ku niin paljoo ei toi saha kiinnosta. Tarpeeks lähelle se osuu näillä putkilla. Vähän kärsinytkin käy. Ilmaset tai helkutin halvat. Koeajot tarjotaan lahjottajalle  :grin:
« Viimeksi muokattu: 23.04.12 - klo: 20.53 kirjoittanut JariV »
Just joo.

Poissa alaa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #112 : 23.04.12 - klo: 20.59 »
Kiitoksia JariV:lle tiedoista. Hyvinkin järkeenkäyvältä kuulostaa. Kun ajoin vielä supermotoa niin 450 hondasta haluttiin juuri ottaa vääntöhuippua pois keskialueelta ja saada se menemään ylhäällä hyvin, alaväännön kustannuksella. Tämä siksi että mutkasta pystyy avaamaan paljon kovemmin kun ei pito karkaa eikä ole keula ilmassa ihan koko ajan. Tämä siis asfaltilla.

Pientä edistystä dynon suhteen. Sain kaiveltua sopivan jousen ja nyt vedon pystyy aloittamaan luotettavasti n.5500rpm kohdalta. Irrottaa sopivasti tyhjäkäynnillä. Lisäsin myös vertailukäyrät 29CY ja 30.5 nelipulttiselle Rovanille:
https://picasaweb.google.com/113539515303018873153/29CYVs305RovanStockNutechpipe#
Näitä pitää katsoa vain 8000rpm ylospäin koska tuo CY on ajettu jäykemmällä kytkinjousella. Päivitän käyrät kun ajan CY:n vielä löysemmällä jousella. Tuosta Rovanista pitää muistaa että ilmankosteus oli nyt 97% (teho laskee) ja korjauskerroin ei tätä huomioi. Rovan oli myös täysin uusi ja herkistyy varmasti vielä hiukan.


« Viimeksi muokattu: 23.04.12 - klo: 21.27 kirjoittanut alaa »

juhamatti

  • Vieras
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #113 : 25.04.12 - klo: 16.35 »
...
« Viimeksi muokattu: 26.04.12 - klo: 08.44 kirjoittanut juhamatti »

Poissa SH.

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #114 : 27.04.12 - klo: 11.28 »
Nyt ois taas rojekti edennyt sen verran,että sain vauhtipyörän kevennettyä.
Tosin hieman otti kupoliin kun kavensin lapoja,porasin pari reikää,niin kotona puntaroin sen niin hurjat 10 grammaa sain pois :undecided:

Semmonenkin jännä juttu kävi kun vertailin vakio vauhtikseen tuota kevennettyä,niin sattu ottamaan magneetit yhteen ja sitten kun laitoin sen tasapainotuspukkiin niin jostain syystä magneetin puolelta on nyt epätasapainossa vähän.
Ei se kyl tehtaan jäljiltäkään ollut balanssissa.
Nutech TB2/35cc Tuned+Fluid Putki.Carson 1/4 gokart.

Poissa Racinwhitbaja

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #115 : 28.04.12 - klo: 01.36 »
Nyt ois taas rojekti edennyt sen verran,että sain vauhtipyörän kevennettyä.
Tosin hieman otti kupoliin kun kavensin lapoja,porasin pari reikää,niin kotona puntaroin sen niin hurjat 10 grammaa sain pois :undecided:

Semmonenkin jännä juttu kävi kun vertailin vakio vauhtikseen tuota kevennettyä,niin sattu ottamaan magneetit yhteen ja sitten kun laitoin sen tasapainotuspukkiin niin jostain syystä magneetin puolelta on nyt epätasapainossa vähän.
Ei se kyl tehtaan jäljiltäkään ollut balanssissa.
Onko millanen toi tasapainotuspukki? Kun olis itelä useampi osa "tarkistusta" vailla ja yks vauhtipyörän kohtuu suuri kevennys kokeilu! Kun pari lapaa jo valmiiks poikki ni sillä sitä kokeilisin...
MCD RRV4 30,5cc ProStock, Jofer, Samba, Savöx  Futaba4PL Baja 5Bss & 5Tss29cc

Poissa SH.

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #116 : 28.04.12 - klo: 21.32 »
Mulla on semmoinen itsetehty lennokin potkurien tasapainottamiseen tarkoitettu pukki.
pitäisi vain tarkistaa jollain muulla onko tuohon pukkiin luottamista.

Lisäystä:Olin tuossa pohjoisessa käymässä viikonloppuna ja sain sitten koneistajalta kuulla,et ei ole kerennyt lohkoja koneistaa... :undecided:
Motin kasaaminen lykkääntyy ja ei putkeakaan voi vielä aloitella.
« Viimeksi muokattu: 01.05.12 - klo: 20.48 kirjoittanut SH. »
Nutech TB2/35cc Tuned+Fluid Putki.Carson 1/4 gokart.

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #117 : 02.05.12 - klo: 15.05 »
Potkuripuntittajalla niitä on tehty ympäri pallon. Niin mäkin. Hyvin toimii.
Just joo.

Poissa SH.

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #118 : 02.05.12 - klo: 22.38 »
Huomasin omassa painotuspukissa semmoisen haman,kun katsoo et vauhtis olisi balanssissa niin sitten kun kääntää keskityskartioita esm. puoli kiekkaa niin painopiste vaihtuu.
Tänään sorvailin sopivaa akselia vauhtikseen ja huomenna sais sen valmis niin voi sitten varmistua asiasta.
Kai niitä kuviakin pitäisi räpsiä,mutta kun sitä on niin laiska :grin:
Nutech TB2/35cc Tuned+Fluid Putki.Carson 1/4 gokart.

juhamatti

  • Vieras
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #119 : 03.05.12 - klo: 20.06 »
Kuin moni näitä rcmk:n moottoreita on katellu ja ajatellu ostaa?
Alkuun se spede gizmomotorsin ukko ilmoitteli jotta koneesta saa vakioa 7.2hp, no ne se joutu syömään jo alkuunsa, nyt sitten kun koneita on jengille alkanu virrata, niin samoin ongelmatkin tullu esiin ku sienet sateella.
Tässä kuva padasta sisäänajovaiheessa.
70% kaasulla ja 5% seoksella tälleen kävi yhdelle kaverille Ranskassa.


Joten neuvon jättämään ostamatta.
Tehoa ei ole sen enempää tossa kuin zenoahissa vakiona, tosin hintaa on satku enempi.