Kirjoittaja Aihe: 2-tahti moottorin virittely  (Luettu 329250 kertaa)

0 jäsentä ja 5 Vierasta katselee tätä aihetta.

juhamatti

  • Vieras
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #600 : 22.03.13 - klo: 20.28 »
Voi shitti, no virheistä oppii :grin:
Mihin lukemiin muuten tuolla omalla koneella pääsit?
Oliko se kuutioiltaan se 31.5 vaiko 32,5cc?
Eli sillä 32mm iskullla olevalla kampuralla, jos en nyt väärin muista sitä iskun pituutta, mutta sitä erikoista kampuraa jota se adaa racing valmisti??

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #601 : 22.03.13 - klo: 20.29 »
Kiinnostaisi tietää moottooristasi lisää. Oliks kuveja?
Just joo.

juhamatti

  • Vieras

Poissa alaa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #603 : 22.03.13 - klo: 21.39 »
Ei päässyt vielä edes lukuja ottamaan kun pöristelyt meni tiedonkeruun kanssa säätäessä, kunnes napsahti juuri kun meinasin mittailla. Tuossa on, tai siis oli, 30mm painotettu kampura 5mm pitemmällä kiertokangella. Eli 30,5cc.

juhamatti

  • Vieras
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #604 : 23.03.13 - klo: 15.06 »
Tää nyt ei tavallaan ole moottorin virittelyä, mutta koneita rassanneille tämä on varmasti kiva uutuus.
Ei pitäisi pakoputken ruuvit enää löystyä iteksiään kun tämän setin heitää paikalleen..

http://www.davesmotors.com/fd106stage8fasteners_2

Poissa alaa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #605 : 24.03.13 - klo: 16.02 »
Nyt on kone taas kasassa, tosin edellisen version käytetyillä osilla mutta sentään ehjillä  :wink:  Pääsee ainakin testaamaan tuota penkkiä. Eiköhän se sen verran niilläkin pyöri. Kuten aikaisemminkin tuli todettua niin onneksi lohkot jäi ehjiksi, tosin on sisäpuolelta hieman "käytetyn" näköiset  :grin:

Noihin pakoputken pultteihin meinasin soveltaa varmistuslankaa jos tuntuu että löystyvät. Ainakaan vielä ei ole ollut ongelma.

juhamatti

  • Vieras
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #606 : 24.03.13 - klo: 16.08 »
Kehveli jotta on hieno tuo siun tekemä alakerta ja tää puolenkiinnitys puoli moottorista :tongue:

Poissa Racinwhitbaja

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #607 : 24.03.13 - klo: 19.48 »
Komea lohko on todella!
Onko mahdollisesti joskus et tulis ns. tuotantoon tollanen alakerta olisin hyvinkin kiinnostunut ostamaan moisen!?
MCD RRV4 30,5cc ProStock, Jofer, Samba, Savöx  Futaba4PL Baja 5Bss & 5Tss29cc

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #608 : 24.03.13 - klo: 20.03 »
Helevetiiiiiiiiiinnnn hieno!
Just joo.

Poissa alaa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #609 : 24.03.13 - klo: 20.21 »
Kiitoksia, kiitoksia. Kyllä noita on ihan mahdollista tehdä jossain vaiheessa useampikin. Kiinalaisethan noita lohkoja sorvaa ihan mielellään kun niitä vähän ohjeistaa  :azn:  Seuraavaan versioon on tulossa muutama parannus mitä tuosta on jo oppinut. Kunhan saan toisen protoversion tehtyä niin sitten alkaisi olla jo aika valmis vaikka muillekin jaettavaksi.

Omasta mielestä suurimmat edut tuossa mallissa verrattuna myytäviin ovat mm. Isommat laakerit sekä mahdollisuus käyttää kunnon läppärunkoa (polini/bzm).

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #610 : 24.03.13 - klo: 20.25 »
Entäs pytyn kiinnityspinta-ala? Tuleeks siihen tarpeeks lihaa että voi sovitella isoja pyttyjä?

Entäs kampikammion halkasija että sinne sais pitkää iskua pyörimään?
Just joo.

Poissa Racinwhitbaja

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #611 : 24.03.13 - klo: 22.26 »
onko tos vahtipyörän puoleises levys sytkän säätöön kans vai näenkö omiani?
Mitä suurinpiirtein mahtaa tulla hintaa alakerralle ja tol sivu poskelle yhteensä jahka toimivan protoversion saat tehtyä?
MCD RRV4 30,5cc ProStock, Jofer, Samba, Savöx  Futaba4PL Baja 5Bss & 5Tss29cc

juhamatti

  • Vieras
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #612 : 25.03.13 - klo: 11.10 »
Onko toi lohko muuten valettu vai jyrsitty?
Jos jyrsitty niin lienee billet alumiinia jo..

Poissa Racinwhitbaja

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #613 : 25.03.13 - klo: 17.41 »
Koneistettu alumiini kikkareesta ei tollasta valamalla saa tehtyä!
MCD RRV4 30,5cc ProStock, Jofer, Samba, Savöx  Futaba4PL Baja 5Bss & 5Tss29cc

Paikalla Majuri

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #614 : 25.03.13 - klo: 17.50 »
Niinhän nuo tehään kuin normi moottoritkin, valetaan sinnepäin ja sitten koneistetaan
Toiset tekee mitä osaa , mie teen mitä haluan
Mahdoton vie hieman enemmän aikaa

juhamatti

  • Vieras
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #615 : 25.03.13 - klo: 18.08 »
Niinhän nuo tehään kuin normi moottoritkin, valetaan sinnepäin ja sitten koneistetaan

Tätä mä tarkoitin, että onko valettu kikkare joka koneistettu sitten vai kokonaan billet alumiinistä :wink:
Billet alumiini on ihan eritavaraa kuin nämä valetut alakerrat mitä on zenoah&cy jne kiinan/japanin koneissa.
Toki tollanen valettu kikkare joka koneistettu on hyvä, mutta toki parempi olisi billet palikka.
Mutta hintaa on sitten 4x sen mita valetusta valmistettu, ja hyöty suhteessa ei sen isompi.
Tosin mcd kuskeilla noita lohkoja posahtelee, niin silloin tälläinen billet alumiinistä tehty lohko olisi parempi.
Mm darksoulilla on noita billet alakertoja.
http://www.darksoulracing.com/engine.html

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #616 : 25.03.13 - klo: 19.39 »
No kuinka moni on rikkonut lohkoja muuta kun omasta ajovirheestä? Mä en oo ainakaan.
Just joo.

juhamatti

  • Vieras
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #617 : 25.03.13 - klo: 19.59 »
No racingwithbajalla on mcd:stä ainakin kaksi lohkoa halennut.
Bajassa en ole kuullut kenelläkään moottorin lohkoja hajonneen.
MCD:ssä tuo moottorinlohkon rikkoontuminen on eriasia kuin bajassa Jari.
Moottori tulee suoraan alustalevyyn kiinni, ei samalla tavalla kuin bajassa, jossa se saa hiukan joustoa rungolta.
Ja se vielä että mcd:ssä joutuu lohkosta katkomaan pari tukiosaa kun se kardaanitunneli pitää kairata.

Ja sit lokhkolle käy tälleen.


Tälläisiä lohkon rikkoontumia siis ainakin ausseissa pojat mcd:llä saaneet aikaan.

Ja tääkin auto sai aikamoista sikaa..


juhamatti

  • Vieras
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #618 : 25.03.13 - klo: 20.03 »
Tossa yksi toinen zenoah, eri käyttäjän kuin edellinen....

Poissa alaa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #619 : 25.03.13 - klo: 20.32 »
"billetistä" eli siis umpipalikasta tuo on jyrsitty. Ja kestävyyskin on jo kertaalleen todistettu  :azn: 

Seuraavaan versioon tulee lisää tavaraa myös isommille pytyille. Kampikammio on aikalailla pakko tehdä sen mukaan minkälaista kampuraa meinaa käyttää. Eli jos haluaisi käyttää yli 30mm iskulla olevaa kampuraa niin sitten menisi kampikammion mitoitus uusiksi. Idean tasolla on ollut myös lohko CY:n 46cc moottorin osille (kampura, sylinteri jne.)

Tuossa on tosiaan säädettävä tuo sytytysennakko. Vielä en ole ehtinyt ennakolla leikkimään. Ja jos ei tuota muuten saa rikki niin riittävävällä ennakolla sitten  :wink:

juhamatti

  • Vieras
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #620 : 25.03.13 - klo: 20.44 »
Päätit sitten tehdä asiat kerralla kunnolla, oikein :wink:
Jahka tuohon koneeseen laittaa vauhtipyörän kotelon, niin käykä pulttijako näiden cy/zenoah moottorien reikien kanssa yksiin?
Eli ne kolmen kiinnityspisteen mitat pohjassa ovat suunnilleen vakiot sun koneessa??..

Jos sattuisi sulta koneen joskus ostamaan, niin kävisikö se siis suunnilleet heittämällä paikoilleen?

juhamatti

  • Vieras
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #621 : 25.03.13 - klo: 20.54 »
Jollainen kaulus tuohon moottorii  tarttee vielä rakentaa jotta tuon vauhtipyörän lavat saa suojaan, tässä ts:n kone.

Bzm:n koneissahan on irrallinen tuo vauhtipyörän posken kotelo, siis näissä 23-28,5cc koneissa..

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #622 : 25.03.13 - klo: 21.55 »
Ok, mä en tiennytkään että MCD:ssä on tollanen ongelma. Taas tuli opittuu jotain.

Alaa, kannattasko sun alkaa kohta jo harkitsemaan omien pyttyjen ja kansienkin tekoa?

Pytyn koneistamiseen ei olis mahoton ajatus käyttää teräslineriä ja oma ajatukseni olis, että ylösnousukanavat vois olla erilliset ja pultein irrotettavat osat. Avais paljon uusia mahdollisuuksia. Tolleen sen vois tehdä koneistamalla ja kun ylösnousujen ja pytyn välissä olis ilmarako niin se ei olis huono asia olleskaan.
« Viimeksi muokattu: 25.03.13 - klo: 22.02 kirjoittanut JariV »
Just joo.

Poissa Racinwhitbaja

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #623 : 26.03.13 - klo: 09.42 »
Tossa yksi toinen zenoah, eri käyttäjän kuin edellinen....

Noin meni yksi lohkohalki ja kolme sivuposkea on menny rikki samasta kohtaa se johtuu just rungon joustamisesta ja siit et Joferin alum.tankin päällisen kiinnitys tulee just tohon ylimmäiseen pulttiin kiinni.
Ja toinen lohko meni ei kyl ihan noin pahasti miten toi toinen mut kumminkin molemmat paksut tuet murtuneet jonka luulem johtuvan siitä kun on kone kiinni kahdella kuusiolla vautipyörän suojuksesta niin joku 4mm on alumoottoripukin kiinnikkeiden välis tyhjää.
Eli kun moottoripukin kiristää niin se ns. vetää lohkon puolikkaita erilleen.
Oon miettinyt jos tekis reiän pohjalevyyn et olis kiini siinä kolmella kuusiollla niinku Bajassa....

Nii Majuri tarkoitin kyseistä lohkoa ettei sellasta jälkeä saa valamalla!
MCD RRV4 30,5cc ProStock, Jofer, Samba, Savöx  Futaba4PL Baja 5Bss & 5Tss29cc

juhamatti

  • Vieras
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #624 : 26.03.13 - klo: 10.39 »
obr/turtlen palikan jos ostaa, niin voi käyttää huoletta sitä kolmen kiinnitysreiän taktiikkaa.
Se obr/tr palikassa oleva jalka on juuri samalla mitalla kuin vauhtipyörän kaksi asennusreikää.
Eli joko tää tuning malli.


tai sit ihan perus ilman öljy stefaa.

Poissa alaa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #625 : 29.03.13 - klo: 20.03 »
Nyt on ekat testit otettu uudella dynoversiolla ja uudella tiedonkeruulla. Ei tuo motti nyt ihan susi ole vaikka vähän jämistä onkin tällähetkellä kasattu. Kyseessä siis omatekele 30,5cc "reedcase" painotetulla kampuralla ja 5mm pidemmällä kiertokangella. Mitään muita säätöjä en tuohon tehnyt kuin seokset säädin kohdilleen. Luulisi vielä paranevan kunhan ruvetaan hieromaan putkea jne.

On muuten aika asiallista säätää esim. seokset kohdilleen kun kierrokset, momentti ja teho piirtyvät käyrinä reaaliajassa. Sitten kun haluaa käyrät talteen niin painaa vaan tallennusta :wink: Nopeuttaa tuota säätöhommaa tuhottomasti.

juhamatti

  • Vieras
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #626 : 29.03.13 - klo: 20.17 »
Hyvältä näyttää alaa, lisää tätä :tongue:
Nyt ois kiva nähä joku obr tai vastaavan pajan moottori jossa luvataan olevan se x määrä tehoa, testaisi sinun dynolla mitä ne todellisuudessa ovat.

Poissa Mäkistation

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #627 : 30.03.13 - klo: 11.39 »
Olisi tarkoitus koettaa työstää ite putki tuohon FG:hin, kun alkaa tuo moottorisahapönttö hieman kyllästyttämään ja kun käytännön mies oon, niin valmiita ei ostella. :grin: Olisiko jollakin antaa sellaisia noin arvoja putken suurimmasta halkaisijasta ja kokonaispituudesta, näkisi että pääsenkö edes alueelle. En oo päässyt käpäilemään noita pikkumoottorien tehareita niin hankala hahmottaa, että missä kokoluokassa niissä mennään. JariV:llä ja alaa:lla ainakin on kokemusta tämän kokoluokan DIY paisareista.

Kiitos ja anteeksi.

E: Niin, putki on tulossa ihan normi 2-pultti 29cc CY:hyn.
« Viimeksi muokattu: 30.03.13 - klo: 11.55 kirjoittanut Mäkistation »
Kyosho Turbo Optima Mid | Raider Pro & ARR | Scorpion 2014

Poissa Lerppu86

  • KUArc
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #628 : 30.03.13 - klo: 13.10 »
Vaikka tiesinkin että kevennettyjä vauhtipyöriä saa kaupoista niin aivan tällaista en osannut odottaa  :laugh:

http://www.ebay.com/itm/MOD-BALANCED-FLYWHEEL-MAGENTO-FUELIE-ENGINE-HPI-BAJA-5B-/310288348563?pt=US_Radio_Control_Control_Line&hash=item483ea07593
Älkää antautuko valheellisen hyvänolontunteen valtaan... Kyllä se siitä vielä särkyy...

Poissa juska

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #629 : 30.03.13 - klo: 15.13 »
Tuoltahan löytyy pitkää veiviä... sais ratakoneeseen "hieman" loivemman kampikulman ja saattais vähän herkistyä sekin moottori.

http://www.adaracing.com/hobby-rc/rc-long-rod-5mm-zenoah-chung-yang/11-225500
Racers Group Finland Team