Kirjoittaja Aihe: 2-tahti moottorin virittely  (Luettu 329439 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa alaa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #630 : 30.03.13 - klo: 20.08 »
Eikös Juhamatilla ollut se Gizmon 100% takuun kone? Sitähän voisi penkissä pyöräyttää.

Jos meinaat Mäkistation ruveta putkihommiin niin suosittelen että vaikka lainaat jonkun hyväksihavaitun mallin ja lähdet senperusteella tekemään. Siitä sitten lähtee haluttuun suuntaan tekemään muutoksia. Itsellä ei ole kokemusta valmiista kuin dominaattorista joka pelasi hyvin alhaalta keskelle asti ja ylhäällä ei sitten oikein enää mene. Tuon oman tämänhetkisen putken mitoilla et tee juuri mitään kun se lähtee peliin mukaan vasta siinä 11500rpm paikkeilla. Tarkoitus on tosin autoon asennettavan putken aluetta laajentaa tuosta hieman. Alla olevasta käyrästä näkee miten 8000-11500 mennään "ilman putkea" ja siitä eteenpäin alkaa putki ahtamaan.

Omassa moottorissa jonka käppyröitä tässä on, on tuollainen +5mm kanki. Ainut "ongelma" siinä on että se on vakiota painavampi ja vaikuttaa siten tasapainoitukseen. Eli tietää sen suhteen ylimääräistä työtä.

Jos joku tarvitsee 49cc läppälohkoista moottoria niin tuossa olisi halpa uusi, vaikka potkulautaan:
http://www.nettivaraosa.com/mopojen-varaosat-ja-tarvikkeet/1529424

Poissa Mäkistation

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #631 : 31.03.13 - klo: 13.26 »
Mutta se tässä onkin ongelma, kun oon vähän niinkuin alone näissä hommissa, varmaan Kurikan ainut bensa-RC-harrastaja. Tai no, yhdellä kaverilla on ollut Marder, mutta sekin oli ihan vakkari. Eli ei ole mahdollisuuttakaan päästä hypistelemään noita tehdasputkia. Olisi vain kiva tietää hieman jotain raja-arvoja, ettei järkyttävän montaa piippua tarvitsisi vääntää. Kuvista olen arvioinut, että suurin halkaisija pyörisi jossain 50mm paikkeilla ja putken pituus jossain 300-400mm nurkilla. Meneekö ihan päin metsiä?
Kyosho Turbo Optima Mid | Raider Pro & ARR | Scorpion 2014

Poissa SH.

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #632 : 31.03.13 - klo: 19.56 »
Paisarin isoin halkaisija pyörii suunnilleen 50 mm paikkeilla,mutta ei sekään kerro koko totuutta.
Näiden putkien kanssa  joutuu tekemään kompromisseja,kun lopullinen pituus menee joskus metrin paremmalle puolelle.
Näppään kuvan omista osista suorana.
« Viimeksi muokattu: 31.03.13 - klo: 20.06 kirjoittanut SH. »
Nutech TB2/35cc Tuned+Fluid Putki.Carson 1/4 gokart.

Poissa alaa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #633 : 01.04.13 - klo: 13.01 »
Mäkistation, muistin että miulla on jossain ylhäällä Samban putken mitat, laitan ne kunhan saan kaivettua ne esille. Se voisi olla aika hyvä lähtökohta.

Vertasin viimeisintä penkitystä edelliseen portattuun 30,5 moottoriin, eli tuo alempi käyrä, jolla meni tälleen:
Nutech Thunderbolt 4WD 1/5 with diy porting and pipe

Pientä lisäkivaa on siis toivottavasti tiedossa  :tongue:  Tuosta toisesta käyrästä saa arvata minkä moottorin se on?

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #634 : 01.04.13 - klo: 14.27 »
Kerrotko lisää tosta myynnissä olevasta moottoristasi alaa. Moniporttinen? Otitko sylkkää ylös? Jotain speksiä?

Laita vaikka privaan.
Just joo.

Poissa alaa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #635 : 02.04.13 - klo: 20.28 »
Tuossa samban putken mitat. Tuollaisesta voisi lähteä liikkeelle.

Edit: nuo ovat siis ulkomittoja.
« Viimeksi muokattu: 02.04.13 - klo: 22.18 kirjoittanut alaa »

Poissa Mäkistation

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #636 : 02.04.13 - klo: 23.02 »
Kiitän kovasti alaa. Otin ja menin sieltä missä aita on korkein ja apinoin googlesta löydetyistä vrc:n putken kuvista ekan proton. Ei tullut todellakaan kaunis, eikä hirveän hyvin istuva, mutta kyllä se hönkii, varsinkin vakioputken jälkeen. Noita mittoja tuossa vertailin, niin totesin, että en mä ihan pihalla ole ollut todellisuuden kanssa.
Tässä pari kaverin ottamaa kuvaa (PV-Foorumin Walde94, jos jotakuta sattuu kiinnostamaan):
https://www.dropbox.com/s/h247hlzwgxfvg3o/rctehari.JPG
https://www.dropbox.com/s/hrxnmunl82hhead/rctehari2.JPG
Musta maali peittää virheet! :grin:

E: Niin, tällainen oli siis lähtökohtana:
http://www.powerslideracing.com.au/images/detailed/5/8103.jpg
« Viimeksi muokattu: 02.04.13 - klo: 23.11 kirjoittanut Mäkistation »
Kyosho Turbo Optima Mid | Raider Pro & ARR | Scorpion 2014

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #637 : 03.04.13 - klo: 00.19 »
Toimivan näköinen putki. Joko ajoit? Paljonko piti säätää kaasaria?
Just joo.

Poissa Mäkistation

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #638 : 03.04.13 - klo: 10.10 »
Kyllä tuli pienet testit pimeänhämärissä vedettyä, huomioitiin helkkarillinen kiertävyys ja keulan keveneminen tehoalueelle saavuttaessa, kun asfaltilla kiihdyteltiin. Kaasarin säädöt olivat kutakuinkin vakiot, yläpäätä hieman taidettiin varoiksi rikastaa. Tänään pitää illemmalla mennä hieman ajelemaan ja hakemaan säätöjä, samalla voisi jotain liikkuvaa kuvaakin yrittää ottaa.
Kyosho Turbo Optima Mid | Raider Pro & ARR | Scorpion 2014

juhamatti

  • Vieras
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #639 : 03.04.13 - klo: 14.10 »
Gizmon 100% takuu on vähän ku persiisseen piirretty viiva, poskea puolelta toisselle liikuttamalla se viiva liikkuu mukana, eli ei se heidän takuu pidä paikkaansa :laugh:
Kuten myös se tehotakuu, johan se oli osan koneiden ilmoitettuja teho pudottanut alapäin, liekkö sekin dynoa vaihtanut :roll:
Mut voin mie sen koneen+putken joku päivä laittaa tulemaan jahka ensin pääsen sillä montulle ajamaan..
Kiva ois tietää miten paljon siitä oikeesti hattivatteja irtoaa..

Poissa Mäkistation

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #640 : 03.04.13 - klo: 15.46 »
Tässä viä pari kuvaa putkesta, että saa kansa nauraa:
Kyosho Turbo Optima Mid | Raider Pro & ARR | Scorpion 2014

Poissa Lerppu86

  • KUArc
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #641 : 03.04.13 - klo: 16.14 »
Eihän prototyypin tarvitse olla niin viimeistelty  :wink:

Hyvältähän tuo näyttää. Ääni näytteitä kansalle  :cool:
Älkää antautuko valheellisen hyvänolontunteen valtaan... Kyllä se siitä vielä särkyy...

juhamatti

  • Vieras
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #642 : 03.04.13 - klo: 16.19 »
Ei tuo hullumpi putki ole, varsinkin jos tuo on sinun eka vasta.. :wink:

Poissa Lehtibakka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #643 : 03.04.13 - klo: 17.17 »
Ihan nätti putki. Hienoa että joillakin riittää panoksia noiden putkien suunnitteluun ja valmistamiseen itse ettei kaikki mene kaupan versioilla. Itse olen niin laiska että täytyy tyytyä noiden kauppojen tarjontaan.

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #644 : 03.04.13 - klo: 20.10 »
Oma arvaukseni ton patskarin luonteesta on että se antaa terävän piikin jossain 13.500 paikkeilla ja ton tehopiikki on voimakas mutta tehoalue kapea.
Just joo.

juhamatti

  • Vieras
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #645 : 03.04.13 - klo: 21.24 »
Vähän samoja mielikuvia miekin sain kun putkea katoin, aika kapea ja lyhyt tuo paisuntaosa, joka on vrc pro malleissa, alavääntö ei ole paras, mutta juuri tuolla 12.5K ja 15K kierroksen välillä kone ampuu.
Mulla oli nimittäin vrc:n pro putki ja se oli just tolla kierrosalueella elukka.
Ei mikään kiva ajettava, ainakaan jos ajaa rataa.
Muuten rälläilyyn ihan jees putki, mut se alavääntö puuttui..
Mut silti, hienoa työtä putken osalta, jos itekki ois taitoa ja pelit, niin voisi kokeilla tehä omia putkia, mutta kun ei ole kumpaakaan :laugh:..
Tässä hyvä demo tosta putkesta, kuuntele ku iskee piikkiä tossa 12k kohilla ja sit lähtee :wink:
hpi baja acceleration on icy surface


Poissa Mäkistation

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #646 : 03.04.13 - klo: 21.32 »
Tässä nyt joku nopea kötöstys aiheesta:
FG Marder DIY Exhaust
Jotkut paikalliset pikkupojat fillareineen oli melko ihmeissään, kun parin kaverin kanssa pölähdettiin testailemaan. Varmasti koko kylä kuuli, kun painettiin menemään. :grin:
Kyosho Turbo Optima Mid | Raider Pro & ARR | Scorpion 2014

Poissa SH.

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #647 : 03.04.13 - klo: 21.51 »
Aikalailla samalta kuulostaa kun domin putki mikä itellä oli joku aika sitten.
hivenen matalampi ääni.

Muakin on kuumottanut putken tekeminen,noh osat on jo mutta kun ei paikkaa missä tehdä.
Taidotkin on siinä,että pari pellinpalasta voi saada yhteen :grin:

mutta propsit tuosta,hyvin olet onnistunut ensimmäiseksi putkeksi :afro:
Nutech TB2/35cc Tuned+Fluid Putki.Carson 1/4 gokart.

Poissa Mäkistation

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #648 : 03.04.13 - klo: 21.57 »
No ohan tuo nyt vähän tuollainen... Kyllä amiksessa tuli pari putkea mopoon väänneltyä, mutta siitäkin on yli 2 vuotta aikaa, ei ainakaan yhtään sen helpompaa ollut kuin silloinkaan. :grin: Mutta tuosta on hyvä jatkaa.
Kyosho Turbo Optima Mid | Raider Pro & ARR | Scorpion 2014

Poissa Lehtibakka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #649 : 04.04.13 - klo: 10.08 »
Siis hei. Ekaks putkeks toi tuntuu toimivan todella kivasti. Äänet on tosiaan hieman vaisummat kuin domilla, mutta hyvin tuntuu muuten rokkaavan.

Onko tuolle koneelle tehty mitään?

Poissa Mäkistation

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #650 : 04.04.13 - klo: 10.32 »
Jos tuossa on vaisut äänet, niin mitä domissa sitten on? Tuo pitää mun mielestä ihan järkyttävää meteliä. :shocked: Toki tuossa on överi 16mm loppupilli, sekin saattaa vaikuttaa.

Kone on muuten ihan vakio.
Kyosho Turbo Optima Mid | Raider Pro & ARR | Scorpion 2014

Poissa Lehtibakka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #651 : 04.04.13 - klo: 14.07 »
Domin äänet on mulla ja naapureilla vieläkin hyvässä muistissa. Äänimaailma konetta kierrätettäessä on sellaista repivän tuskaista pauhua. Tosin tehojakin sillä putkella saa ihan mukavasti koneesta ulos.

Poissa alaa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #652 : 04.04.13 - klo: 17.09 »
Vaikka tuonne tehoputket-topiikkiin voisi keräillä vastaavia mittoja kuin tuossa samban kuvassa, kulmia ei varsinaisesti tarvita, halkaisijat ja pituudet riittää. Täälläkin kun on jo useampia putkentekijöitä niin hyödyttäisi monia. Itselläni ei valitettavasti ole muista valmiista putkista mittoja mutta jos joku viitsisi laittaa esim. Dominaattorin, VRC:n ym tietoja. Ja Sambastakin lienee monia eri malleja. Ja onhan niitä paljon muitakin.

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #653 : 05.04.13 - klo: 07.17 »
Jos tuossa on vaisut äänet, niin mitä domissa sitten on? Tuo pitää mun mielestä ihan järkyttävää meteliä. :shocked: Toki tuossa on överi 16mm loppupilli, sekin saattaa vaikuttaa.

Kone on muuten ihan vakio.

Siis 16mm sisäreikä? Se on paljon. Se antaa alavääntöä hieman lisää mutta leikkaa tehon todella nopeesti ylhäältä. Tee 20mm pitkä supistusholkki tai holkkeja joita vaan laitat siihen putken päähän kiinni vaikka letkulla ja klemmareilla. Saat helposti muutettua tietyissä rajoissa putken luonnetta.

Loppupillin pituuden suhteen tilanne on itelle ollut vähän ristiriitainen. Kaikki laskuohjelmat neuvoo käyttämään pitkää loppupilliä mutta paremman käyttöalueen on saanut lyhyemmällä. Ja näin se näyttää noissa kaupallisissa putkissakin olevan. Oon kokeillut useita eri pituuksia ja aina pitänyt noin 40-50mm pituisen stingerin tuottamasta luonteesta eniten.
Just joo.

Poissa alaa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #654 : 05.04.13 - klo: 09.38 »
Pienentäisin tuon sisäreiän suoraan 13 milliin ja siitä sitten jatkaa kuten Jari ehdotti. Yleisesti tuon kooksi annetaan n. 0.6*pakoaukon halkaisija (alkukäyrän halkaisija).

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #655 : 05.04.13 - klo: 09.55 »
Joo, 13 milliä munkin piti ehdottaa mutta unohtui se laittaa näjemmä tohon edelliseen viestiin. Itse asiassa kokeilisin useampaa eri sisähalkaisijalla olevaa holkkia ja jokusta eri pituutta silleen että mahtuisivat ton 16mm sisähalkasijan sisään suoraan.
Just joo.

Poissa Mäkistation

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #656 : 05.04.13 - klo: 10.21 »
Mulla ei siihen hätään justiin ollut pienempää putkea, niin tuota laitettiin. Ajatus olisi muutenkin koettaa hieman viä modata tota putkea, esim. lyhentää hieman tota alkukäyrää, saisi paremmin istumaan ja näkisi, kuinka rajusti moottorin luonne muuttuu. Tällä hetkellä tuo on helkkarin hyvä pihasuditteluputki, auto on tosi mukava käytökseltään, mutta varmasti jäisi jalkoihin tehdasputkella varustetun kanssa. Mutta proto on aina proto.
Kyosho Turbo Optima Mid | Raider Pro & ARR | Scorpion 2014

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #657 : 05.04.13 - klo: 14.59 »
Onneksi olkoon, hieno saavutus tuo putkesi. Muista vaan että se ihanneputken etsiminen on sitten loputon suo  :grin: :grin: :grin:

Mutta varmasti saat joka tapauksessa vielä selkeästi näkyviä parannuksia aikaan. Ensimmäinen putki tuntuu aina hyvältä mutta kun dataa kertyy omaan päähän niin yleensä se kolmas tai neljäs putki alkaa olla jo todella hyvä.
Just joo.

juhamatti

  • Vieras
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #658 : 05.04.13 - klo: 20.12 »
hyvin kyllä tuo mäkkärin putki pelittää, vaikka onkin eka putkesi.
Ei tuossa filmin peruusteella ole yhtään ongelmaa alaväännössä.
H ruuvia tosin voisi filmin perusteella, tai siis sen äänen perusteella mitä kone päästää, hiukan kiristää, että tuo kone ei enää tirise..
Tosin kuten laitoitkin, niin kysehän oli savujen ottamista putkesta :wink:

Poissa Mäkistation

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #659 : 05.04.13 - klo: 20.32 »
No no poijat, tässähän kohta alkaa aivan nolottaa... :angel: 

Proto 1 evo 2:

(On muuten pikkasen likainen auto... :embarrassed:)
Alkukäyrästä sipaistiin muutama metri poies, nyt putki ainakin passaa fiksummin paikalleen. Loppupilliä myös muokattiin, se vedettiin osin sisälle äänien vaimentamiseksi, ehkä ne hieman vaimenivatkin, en toki tiedä, koiraa se tuntui ärsyttävän yhtä paljon kuin ennenkin. :grin: Jännä homma, koneen käyttäytyminen ei juurikaan muuttunut, vaikka aika raakasti alkukäyrääkin muokattiin, periaatteessa vääntöjen tuollaisesta pitäisi kärsiä, mutta ei sellaista tuntunut tapahtuvan. :shocked: Ajellaan nyt joku aika tälleen, jossain välissä lähtisi sitten noiden Samban mittojen pohjalta Blairin kaavoja hyödyntäen suunnittelemaan seuraavaa pasuunaa. :wink:

Loppuun vielä kuva koko kikkareesta silvotun ja kolhitun kopan kera:


E: Niin, H ruuvia voisi hieman tosiaan tiukata, mutta itse tykkään että kone käy hieman rikkaalla, kiinnileikkaamisen riski ei ole silloin niin ilmeinen. Ja mulla ei kuitenkaan oo vieläkään kuin se n.3% seos tankissa.
Kyosho Turbo Optima Mid | Raider Pro & ARR | Scorpion 2014