Kirjoittaja Aihe: 2-tahti moottorin virittely  (Luettu 329274 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

juhamatti

  • Vieras
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #660 : 05.04.13 - klo: 20.59 »
Loppupilliä myös muokattiin, se vedettiin osin sisälle.
Oisko tossa syy miksi putken luonne ei muuttunut?
Stingerin pitäisi olla osa putken jatkomoa, eli sen pitäisi olla vain "pyrstö" eli jatkua kartiosta pois, ei olla putken sisällä jos oikein itse olen putken periaatetta tietävä..
Nyt se paine putken sisällä tekee pyörteitä tuolla poisto-osassa ja voi hyvinkin vaikuttaa putken luonteeseen, laskemalla paineita virheellisesti ulos...
Viisaammat kertokoon tohon omat mielipiteet...

Poissa Mäkistation

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #661 : 05.04.13 - klo: 21.19 »
Kyllä peräpillin voi paisarin sisälle vetää, sen vain tulee ulottua keskilieriön kohdille. Se ei kuitenkaan saisi jäädä vastakartion puolenvälin paikkeille. Näin on kerrottu ainakin Seppo Tiittasen legendaarisessa Motocross Mekaanikon Käsikirjassa.
Kyosho Turbo Optima Mid | Raider Pro & ARR | Scorpion 2014

juhamatti

  • Vieras
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #662 : 05.04.13 - klo: 21.33 »
Ok, itte kun ei ole noita putkia tullu veistettyä niin ei ole sellaista varmaa tietoa :smiley:
Ainut mitä on, niin tullu purettua parikin kappaletta :grin:

Poissa SH.

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #663 : 05.04.13 - klo: 21.58 »
Jotkut putkivalmistajat käyttävät tuota sisälle tulevaa stingeriä,en nimeä muista.
Asiasta sivuten löysin töistä metalliroskiksesta rst putkea n.50 cm pätkiä jotka on just sopivia tohon alkukäyrän tekoon :azn:

Sain tänään hyviä vinkkejä Jariv:ltä hda monsterikaasarin säätöön kun on pilkuntarkka minkäverran se ottaa soppaa sisään,nimittäin eilen summittaisilla säädöillä 20minsaa kesti tankillinen,pelkästään piharälläyksessä :shocked:
Tolle 35cc kyl riittäisi pienempikin kaasari,mut eihän sitä tiedä jos sitä jatkaa porttausta pidemmälle.
Saas nähä miten rupeaa naukumaan,tosin jarin 37cc en taida pärjätä :grin:
Nutech TB2/35cc Tuned+Fluid Putki.Carson 1/4 gokart.

juhamatti

  • Vieras
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #664 : 05.04.13 - klo: 23.08 »
Joskus se oikea rakenne ja teho löytyy sattumalta :wink:

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #665 : 06.04.13 - klo: 00.18 »
Mä oon kokeillut sisäänvedettyä stingeriä niin että se alkaa ison kammion kohdalta. Leikkas tehoa, joten mä leikkasin sen pois ja laitoin tavallisen. Oon myös kokeillu sivustingereitä ja sama juttu, palannut aina takakartiostingeriin. Myöskin vaimentajat leikkaa tehoa oli ne sit kammioita tai läpivirtausvaimentimia. Ei haittaa, mä tykkään tosta räimeestä.

.... ok ok ok, ehkäpä se Eskortin 100cc twini alkaa oleen jo poikkeus sääntöön. Meteli on jo infernaalinen ja se siis on jo paljon kun MÄ sanon  :grin: :grin: :grin:

SH, et pärjää mun 37,7:lle..... POLTTOAINEEN KULUTUKSESSA, 15min ja tankki tyhjä ja hörppii jo vähän ilmaa.
Just joo.

Poissa SH.

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #666 : 06.04.13 - klo: 19.41 »
Hö....silläkään saralla en pärjää :wink:
Nutech TB2/35cc Tuned+Fluid Putki.Carson 1/4 gokart.

juhamatti

  • Vieras
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #667 : 07.04.13 - klo: 09.31 »
Tää ei nyt ole virittelyä, mutta parannusta kuitenkin..
Eli o-renkaat tonne kaasarin runkoon upotetaan, lopetta ilmavuodot ja estää lian pääsyn kaasarille tuolta vartta pitkin.
Ei ole kallis modaus eikä vaikea toteuttaa.

HPI Baja Walbro Carburetor Throttle Shaft Modification "Carb Mod" Part 1

HPI Baja Walbro Carburetor Throttle Shaft Modification "Carb Mod" Part 2

Nykysin on myytävänä myös niitä walbroja joissa on kuulalaakeroitu tuo varsi, mutta hinta on +- 35€ enempi kuin vakio kaasari ilman laakereita.
Tosin se olisi kyllä paras vaihtoehto, 4 kuulalaakeria olisi pomminvarma ja kestäisi varmasti ikuisesti.

Poissa alaa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #668 : 12.04.13 - klo: 18.08 »
Pyöräytin moottoria tuon nutech-topiikissa olevan putken kanssa. Tuolla oli tarkoitus samalla saada ylös vähän lisää eloa mikä onnistuikin. Alhaalta lähti pikkasen pois mikä oli arvattavaa. Kokonaisuutena meni kyllä parempaan suuntaan. Täytyy seuraavaksi kokeilla jos tuonne alas saisi vielä palautettua tehoja. Tuppaa vaan muut kiireet hidastamaan moottorihommia  :angry:

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #669 : 12.04.13 - klo: 18.12 »
Onhan MIELENKIINTOINEN käyrä!!! Piruvie!
Just joo.

Poissa alaa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #670 : 13.04.13 - klo: 07.19 »
Tajusin että olin innoissani sählännyt korjauskertoimen väärin. Tuossa alla korjattu käppyrä. Onneksi kerrankin näin päin   :azn:

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #671 : 13.04.13 - klo: 07.53 »
Sarvi-kerpeleelläkö mitoitit? Saisko tietoja?
Just joo.

Poissa alaa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #672 : 13.04.13 - klo: 08.10 »
Ilmeisesti siis putken mitoitusta tarkoitat? Tuo on mitoitettu omavalmiste-excelillä, malli on käytännössä yhdistelmä RR-piikin ja minimoton putkista. Jotenkin on sellainen tuntuma että tuokaan ei ole vielä optimimalli.

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #673 : 13.04.13 - klo: 08.39 »
Olis kiinnostavaa nähdä toi exceli ja sen logiikka sekä tän putken mitoitus. Miksi susta tuntuu ettei toi ole optimi? Se ei kiekase vaan vielä silleen kun "pitää"?
Just joo.

Poissa alaa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #674 : 13.04.13 - klo: 15.04 »
Ei siinä excelissä mitään maagista ole  :wink: Se on vaan geometrian laskemista varten ja kaikki tärkeät mitat pitää osata syöttää itse. Sillä on nopea testata voiko esim. tietyillä mitoilla olevaa putkea käytännössä tehdä. Lisäksi siitä saa kaikki tärkeät päämitat kun putkesta alkaa tekemään levityskuvia.

Meinasin kokeilla ainakin isompitilavuuksista putkea sekä testata häviääkö kuinka paljon ylhäältä jos putkea vähän pidentää.

Sytytysennakkoakaan en ole vielä ehtinyt säädellä. Kaikki nuo käyrät on vakioennakolla.

Poissa kesseli

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #675 : 13.04.13 - klo: 16.29 »
Myöskin vaimentajat leikkaa tehoa oli ne sit kammioita tai läpivirtausvaimentimia. Ei haittaa, mä tykkään tosta räimeestä.

Oman kokemukseeni perustuen tuo ei pidä paikkaansa.

Virittelin nuorempana aika paljon kakstahti vehkeitä ja tulin siihen tulokseen, että jos moottori "hengittää" liikaa niin kannattaa kokeilla eri kaasuttimia ja eripituisia  absorptio vaimentimia tällaisella vaimentimella saadaan paljon kiertävään moottoriin enemmän vääntöä ja huippukierrosten teho ei laske merkittävästi ja moottoriin saadaan laajempi tehoalue.
« Viimeksi muokattu: 13.04.13 - klo: 16.43 kirjoittanut kesseli »
Nutech thunderboltII CY26 Dolphin hydrov42 RCMK R254 EVO  FSRV-15 CMB90 03EVO Team c 4wd x2
Hong Nor X2 Alpha 28 Axial Wraith Traxxas slash 2wd Durango desc10 2wd

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #676 : 13.04.13 - klo: 16.36 »
kerro lisää kesseli. Mielenkiintoista!
Just joo.

Poissa kesseli

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #677 : 13.04.13 - klo: 17.16 »
Minulla ei ole esittää mitään hienoja käyriä eikä teknisiä tietoja.

Eikä kokemukseni perustu mihinkään mittattuihin tuloksiin, enkä halua astua kengillesi.

Pakoputken pystyy toki suunnitella käytettäväksi ilman äänenvaimenninta, mutta minun virittämissä moottoreissa käytin tehdastekoisia.
50-125cc moottoreissa väännöllä on iso merkitys riippuen tietenkin käyttötarkoituksesta 250-500cc koneissa liikkuvat massat  ovat jo paljon suuremmat ja vääntöä on riittävästi, mutta kuka haluaa ajaa vanhalla 500 honda CR:lä ilman äänenvaimenninta.

Eli jos on tieto taitoa ja kunnon vehkeet niin uskon väittämääsi.

kovempaa oon päässy ilman äänenvaimenninta mutta siitä ei maastossa ole paljon iloa ollut ja topicin moottoreista mulla ei vielä ole kokemusta.

Ja vielä kerran tämä on siis mun mielipide.  :wink:
Nutech thunderboltII CY26 Dolphin hydrov42 RCMK R254 EVO  FSRV-15 CMB90 03EVO Team c 4wd x2
Hong Nor X2 Alpha 28 Axial Wraith Traxxas slash 2wd Durango desc10 2wd

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #678 : 13.04.13 - klo: 21.21 »
Kesseli,
ei tää mitään kengille astumista oo. Mielipiteet pitää tuoda julki ja kun sulla on kokemusta asiasta niin mulle se on mielenkiintoista. Mitä järkeä mun olis yksin puhua. Mä tiedän 2-T moteista jonkun verran ja niitten pakoputkista myös mutten mä mikään kaikkitietävä oo mitenkään. Mä teen virheitä ja otan opikseni niistä. Ja kuuntelen eriäviä mielipiteitä enemmän kuin mielelläni kun ne on perusteltuja. Spekulaatiokin on aina hyvää koska mut se saa ainakin ajattelemaan että olenkos miten pahasti väärässä näkemysineni vai täysin hakoteillä vaiko sittenkin oikeessa. Musta on hyvä asia että otit osaa tähän. Mulla on myös kokemusta isommista kakstahdeista motocrossista ja kartingista. Lempipeli oli Kawan KX500 jollasen motin laitoin myös mikroautooni ja ajoin sillä 2 kautta.

Alaa,
tuleeks toi yläpään venyminen sun mielestä putkesta vai puntituksesta vai niitten yhdistelmästä?
« Viimeksi muokattu: 13.04.13 - klo: 21.32 kirjoittanut JariV »
Just joo.

Poissa kesseli

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #679 : 14.04.13 - klo: 10.15 »
http://medlem.spray.se/karymagazine/sivu5.html


Pitkät ja heikot painepulssit omaava pakoputki taas vaikuttaa oikein niin matalilla kuin suurilla kierrosluvuilla, mutta heikommin.

Itse puhun alla olevan linkin putkesta noissahan ei ole yleensä rojua sisällä eivätkä ne toimi kunnolla ilman änkkäriä, tosin tuossa putkessa ei ole absorptio vaimenninta.

http://cpiracing.com/shop/index.php?route=product/product&product_id=418
« Viimeksi muokattu: 14.04.13 - klo: 10.36 kirjoittanut kesseli »
Nutech thunderboltII CY26 Dolphin hydrov42 RCMK R254 EVO  FSRV-15 CMB90 03EVO Team c 4wd x2
Hong Nor X2 Alpha 28 Axial Wraith Traxxas slash 2wd Durango desc10 2wd

Poissa kesseli

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #680 : 14.04.13 - klo: 11.11 »
http://aijaa.com/iENQ3G

Tollanen putki mulla on veneessä se ei hengitä liikaa loppupäässä on väliseiniä tohon jos laittaa änkkärin tehot laskee aivan varmasti.
Nutech thunderboltII CY26 Dolphin hydrov42 RCMK R254 EVO  FSRV-15 CMB90 03EVO Team c 4wd x2
Hong Nor X2 Alpha 28 Axial Wraith Traxxas slash 2wd Durango desc10 2wd

Poissa alaa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #681 : 14.04.13 - klo: 13.30 »
Edelliseen käyrään verrattuna ero ylhäällä tulee putkesta. Uskon että vakiokampuralla ei kuitenkaan pääse samanlaiseen yläpäähän, on sen tasapainoitus niin paljon pielessä ainakin tuolla omalla kiertokanki+mäntä-yhdistelmällä.

Oma mielipide on että parhaat tehot saa ilman vaimenninta. Putki pitää tietysti olla silloin mitoitettu ilman vaimenninta käytettäväksi. Toisaalta oikein suunnitellulla putki+vaimentimella yhdistelmällä päässee suht samaan.

Käytännössähän kaikissa vehkeissä (ja radoilla) jonkinlainen vaimennus on pakollinen. Siis mukaanlukien kaikki moottoriurheilu.

Poissa kesseli

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #682 : 19.04.13 - klo: 19.48 »
Tottahan sinä turiset.

Kaikilla varmaan on omia kokemuksia ja uskomuksia ja ei ollut tarkoitus rehennellä tartuin ehkä liikaa tuohon väitteeseen äänenvaimentimesta ja eihän kukaan muu voi olla oikeassa kun minä.  :grin:

No juu siihen aikaan käytettiin niitä putkia mitä oli saatavilla ja kokeiltiin kaikkea jos ei rääkyny lähettiin talliin takasin.

En minä ala väittää että tietäisin jotain, mutta sillon olin haka noitten kanssa ja nyt en tiiä mistään mittään.

Taitaa noi putket olla suuniteltu jo niin hyvin että vastukset on kohillaan vaikka ei tietäs mistään mittään. Plug and play..

Nutech thunderboltII CY26 Dolphin hydrov42 RCMK R254 EVO  FSRV-15 CMB90 03EVO Team c 4wd x2
Hong Nor X2 Alpha 28 Axial Wraith Traxxas slash 2wd Durango desc10 2wd

Poissa yazca

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #683 : 19.04.13 - klo: 22.04 »
Niin ei kaikkien tarvi pyörää keksiä...  :azn:
Sähköt : Ford Bronco CR-01, Jeep CC-01,  EREVO 1/16.

juhamatti

  • Vieras
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #684 : 22.04.13 - klo: 20.38 »
Kasasin ton gizmo rcmk pyttysetin zenoahin alakertaan kun sille omalle kävi miten kävi..
Kyllä tuo zenoahin alakerta on paras näistä kolmesta joita olen käsitellyt, eli cy,rcmk ja zenoah.

Rcmk:n koneessa on kyllä idoottimainen ratkaisu se väliseinä laakereiden välissä, ei ole meinaan helppo saada laakereita irti..
Toi reikä on just 12mm, kuten on laakerin sisähalkaisija..
Ja laakerit tulee juurikin kiinni tuohon väliseinään, niin siinä on aika vaikea rueta nakuttelemaan laakeria irti tai saada ulosvetäjän kynsiä tuohon väliin....
Noh, eipä ole enää tuota lohko itellä, niin sitä murhetta ei enää ole.
Tosin tuonkin saisi helposti modattua kun tuon reiän parilla millillä isontaisi.
Zenoahin alakertaan tuli siis uudet laakerit ja uudet öljystefat.

Zenoah kuskien kannattaa muuten tämä kytkinpuolen laakeri heittaa v...n jos se siinä vielä on ja öljystefalaittaa paikkalleen..
Laakeri ei kestä p...aa ja likaa lähellekkään siinä määrin kuin öljystefa.
Todella pientä, normaalia kulumaa männässä viimeisen rempan jäljiltä, joilloin tein koneeseen parit muutokset.





Pytyn seinämät kiiltaa kuin sulhaspojan kulkuset..



Melkein uusi kytkin ja jousi tuli nakattua paikoilleen.






Poissa alaa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #685 : 28.04.13 - klo: 21.44 »
Laitoin tuohon omaan reediini "täytetyn" kampuran joka on painotettu kohdilleen. Kyllähän sillä pikkasen tuli puhtia lisää muttei mitenkään mahtavasti. Lisäksi leikin sytytysennakolla. Silläkin saa hyvin voimaa lisää, tosin rajalliselle alueelle kerrallaan kun ei voi säätää kuin perusennakkoa. Tuossa omassa moottorissa jos laittaa lisää ennakkoa niin tulee alas tehoa lisää ja ylhäältä tappaa. Vastaavasi jos sytytystä myöhäistää niin ylös saa lisää ja alhaalta lähtee pois. Parhaaksi kompromissiksi osoittautui yllättäen vakioennakko. Pitäisi olla ihan oikea ohjelmoitava sytytys niin saisi tehoaluetta laajennettua, vaikka 500 kierroksen välein kun pääsisi säätämään niin olisi hieno. Pitäisi löytää vain tarpeeksi pieni ja kevyt.

Tuli myös rikottua 6,5hp raja joka oli alunperin tavoitteena. Niillä säädöillä vaan tehoalue jää paljon kapeammaksi kuin tuollaisella keskimäärin hyvällä.

Penkki on kyllä tarkempi kuin tuollainen moottori. Jokainen veto on vähän erilainen. Esim. moottorin lämpö pitää olla n.10 asteen tarkkuudella aina sama että saa vertailukelpoisia tuloksia.

Tuolla moottorilla on nyt tarkoitus lähteä ajamaan ja katsoa miten tuollainen tehoalue riittää käytännössä  :grin:

juhamatti

  • Vieras
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #686 : 28.04.13 - klo: 22.24 »
Ai jai alaa, kyllä on herkkua tuo käyrä :tongue:
Sinun kannattaa rueta kohta miettimään moottorien sarjatuotantoa noille sinun moottoreille..
Ois euroopassakin yksi tosi mies joka tekee kaiken viimeisenpäälle, eikä melkein..
Millä kaasarilla nuo tehokäyrät tuli, putki oli kaiketi se sinun tekemä?
Samalla pakko kysyä alan ammattilaiselta, että onko esim 668 ja 990 kaasarin välissä tehollista eroa sinun mielestä??
Itellä ainakin tuo 668 on toiminut moottorissa kuin moottorissa parhaiten ja helppo säätöisin.
Mitä muuten mahtaisi maksaa tollanen moottori mitä olet tehnyt, jos ja kun tulee myyntiin?
Ja vielä kerron hatun nosto sinun projektille, tätä on aina kiva lukea :azn:

Poissa alaa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #687 : 29.04.13 - klo: 13.56 »
Kaasari tuossa on Walbron HDA 15,8mm kurkulla. Nuo 668 ja 990 taitaa olla sillä 12,7mm kurkulla jos en väärin muista. Eli ei pitäisi olla tehopotentiaalissa eroa. Oma näppituntuma on että esim. 990:llä pääsee noin 5hp hepan tehoihin tämänkokoisella moottorilla. Aukotonta faktaa tuo ei ole mutta pikaisen kokeilun perusteella noin.

Kyllähän noita voisi jossain vaiheessa muutaman tehdä. Täytyy saada vielä lisää tuntumaa ennen kuin kannattaa useampia ruveta tekemään. Olisiko muuten kiinnostusta painotettuihin kampuroihin? Ideahan on se että kampiakseli painotetaan käytettävän kiertokangen ja männän jne. mukaan ja samalla voi vähän ylipainottaa jolloin pelaa paremmin korkeilla kierroksilla. Käytännössähän tuo tehdään lisäämällä kovametallisia painoja tarpeen mukaan. Ainakin omissa kampuroissa on ollut tarve lisätä painoa kymmeniä grammoja. Laittakee vaikka yv:tä jos joku kiinnostuu.

juhamatti

  • Vieras
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #688 : 29.04.13 - klo: 20.09 »
Kiitoksia tiedosta alaa..
Onko tuo painotetun kampiakselin tarkoitus vähentää moottorille tulevaa värinää ja lisätä kierroksia koneesta ulos?

Poissa alaa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #689 : 01.05.13 - klo: 13.44 »
Sain viimein tehtyä kiinnityksen ilmanpuhdistimelle. Samalla muotoilin tuon imupuolen, eli kiihdytyssuppilon, sellaiseksi kuin kuvittelin että on hyvä. Hyvinhän tuo hönkii  :tongue: