Kirjoittaja Aihe: Ratakasi - Sarjasäännöt 2014 ensimmäisen viestin liitteenä (15.5.2014)  (Luettu 121104 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Ratakasi - Nyt suunnitellaan kesää 2014 (7.10.2013)
« Vastaus #300 : 03.03.14 - klo: 00.01 »
Suomessa se ei käy koska kumipuru sotkee sm rataluokkien hihnavedon.

 :grin:
Mää luulin aikoinaan että tämä oli vitsi.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ratakasi - Nyt suunnitellaan kesää 2014 (7.10.2013)
« Vastaus #301 : 03.03.14 - klo: 09.51 »
Suomessa se ei käy koska kumipuru sotkee sm rataluokkien hihnavedon.

 :grin:
Mää luulin aikoinaan että tämä oli vitsi.
Jerzi

Ei ole vitsi.

-A-

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ratakasi - Nyt suunnitellaan kesää 2014 (7.10.2013)
« Vastaus #302 : 03.03.14 - klo: 09.52 »
Moi Riku, tommonen olis:
http://www.rcmodelstore.com/catalog/product_info.php?cPath=27&products_id=9220

tuolta tulee DHL päiväs paris.

Tämä on budjettikisaajalle hyvä vaihtoehto. Luotettava kauppa, itsellä vain hyviä kokemuksia.

-A-

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ratakasi - Nyt suunnitellaan kesää 2014 (7.10.2013)
« Vastaus #303 : 03.03.14 - klo: 10.10 »
Syväluotaava analyysi vaihtoehdoista:

Mugen: (Suomikauppias kisapaikalla OK)
Pitkään maailmalla yleisin merkki, kestävä ja helppo kaikin puolin. Osia saa suomalaiselta kauppiaalta tai maailmalta mistä vaan. Suomalaisilla aktiivikuskeilla varmasti eniten kokemusvuosia paikalla kisapaikalla Mugenin autoista. (Mä, Tony, Olli, Risto, TeemuS, Munkki, Jare, Panu.......)

Capricorn: (Suomikauppias kisapaikalla OK)
Nopeita, laadukkaista autoja, Suomalainen kauppias edustaa näitä myös. Tietojeni mukaan jo ainakin yksi auto näitä tulossa kisoihin. Itselleni erittäin potentiaalinen vaihtoehto.

Serpent: (Suomikauppias OK)
Suomalainen edustaja merkille löytyy, kiinnostuksesta tukea tätä luokkaa, ei minulla tietoa. Auto osoittanut hyvyytensä joka puolella maailmaa viime vuonna. Osia löytyy maailman kaupoista erittäin hyvin ja kokenutta osaajaa löytyy kisapaikalla neuvomaan. (Henkka, Janne, ...)

HB:
Nopea auto MM-kisoissa, en tiedä onko tuo auto myytävänä yms. Tuntuu vähän eksoottiselta omaan makuun.

Shepherd: (Suomikauppias kisapaikalla OK)
Tämäkin on nopea ja kestävä auto, Tony paikalla kisoissa neuvomassa ja tälle on myös maahantuoja olemassa. Osia saa tehtaalta, mutta maailman kaupoissa niitä ei ole näkynyt.

Motonica:
Tähän en nyt ekana lähtisi. Eksoottinen ja nopea peli kylläkin.

Xray: (Suomikauppias OK)
Taattua laatua vuodesta toiseen luokasta riippumatta. Tällekin löytyy maahantuoja, mutta vaatii useamman auton radalle, ennenkuin osia rupeaa löytymään hyllystä. Xray on ollut aika harvoin se ylivoimaisesti nopein auto, mutta todella usein se on ollut kisojen suosituin auto. Mielestäni soveltuu hyvin Suomen rataolosuhteisiin. (liukasta, röykkyistä ja likaista)

Moottoreista:

Novarossi: (Suomikauppias kisapaikalla OK)
Näitä saa kaikissa hintaluokissa omaan kukkaroon sopiva löytyy jokaiselle. Erittäin laadukas ja luotettava merkki. Paras ja osaavin edustus löytyy kisapaikoilta. Tekee myös moottorihuoltoja tarvittaessa. Oma suosikkini.

Picco:
Tämän hetken muotijuttu, koska voitti MM-kisat. Varmasti hyvä ja nopea vaihtoehto tämäkin.

OS: (Suomikauppias OK)
Hyviä pelejä nämäkin. Krossipuolella ollut paras vaihtoehto jo pitkään.

Ja sitten on paljon muitakin vaihtareita:
Pitäkää ilmanputsarit kunnossa, älkää vetäkö liian piikille ja vaihtakaa kuluvat osat ajoissa, niin suu pysyy hymyasennossa pidempään.

-A-
« Viimeksi muokattu: 03.03.14 - klo: 14.43 kirjoittanut MrOllinmaki »

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ratakasi - Nyt suunnitellaan kesää 2014 (7.10.2013)
« Vastaus #304 : 03.03.14 - klo: 10.53 »
2014-Kesän kisaformaatti olisi sitten seuraava:

Treeni 1 3+5min
(TP-10 treenit)
Treeni 2 3+5min
(TP-10 treenit)

Alkuerä 1 3+5min
(TP-10 alkueriä)
Alkuerä 2 3+5min
(TP-10 alkueriä)
Alkuerä 3 3+5min
(TP-10 alkueriä)
Alkuerä 4 3+5min
(TP-10 alkueriä)

B-finaali 3+10min (tässä ajavat alkuerien sijoilla 7, 8, 9, 10, .... kuljettajat)

(TP-10 Semi)
(TP-10 Semi)

A-finaali 3+20min (tässä ajavat alkuerien sijat 1-6 ja B-finaalin 4 parasta)
(TP-10 Finaali)

==> Teknisiin sääntöihin en ole näillä näkymin tekemässä muutoksia.

-A-
 
edit 4.3.2014, alkueräkierroksia 4
« Viimeksi muokattu: 04.03.14 - klo: 12.27 kirjoittanut MrOllinmaki »

Poissa Riku.F

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Ratakasi - Nyt suunnitellaan kesää 2014 (7.10.2013)
« Vastaus #305 : 03.03.14 - klo: 14.25 »
Suomessa se ei käy koska kumipuru sotkee sm rataluokkien hihnavedon.
Tähän asiaan sen verran lisää infoa että grp:n gt renkaasta lähtee isoa paakkua Ja pienempää murua joka on tahmeaa.
Tämän kaiikki Gt kuskit on nähnyt esim korissa ja vanteiden sisällä ajon jälkeen. Mitä lämpöisempi keli sitä isompaa kumi jätettä.  Sweepin Gt renkaasta lähteekin sitten aivan erillaista jätettä, se on erittäin hienojakoista kumi "pölyä". Kelistä riippumatta.   Olen tämän itse havainnut kisoissa ja treenatessa. Voisin väittää ettei Sweep ei kyllä aiheuta hihna autoissa enempää haittaa kuin foam reingas pöly.
V-one RRR evo,  IGT,Team-c GT8L, LAB 801&802 Schumacher MI4lp,Tamya 416x ,416we(x), 418 , Giga Crusher DF, Sledgehammer S50, LRP S10 SC .Ym..

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Ratakasi - Nyt suunnitellaan kesää 2014 (7.10.2013)
« Vastaus #306 : 03.03.14 - klo: 14.29 »
Joo mutta se ilmeisesti riittää että sitä purua lähtee suosituimmasta renkaasta.
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Ratakasi - Nyt suunnitellaan kesää 2014 (7.10.2013)
« Vastaus #307 : 03.03.14 - klo: 17.19 »
Joo mutta se ilmeisesti riittää että sitä purua lähtee suosituimmasta renkaasta.
Ei se oo suosituin vaan saantojen maaraama rengas. Saannoilla voidaan valita rengas mista ei ole ongelmaa.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Ratakasi - Nyt suunnitellaan kesää 2014 (7.10.2013)
« Vastaus #308 : 03.03.14 - klo: 17.23 »
ok. Kun itse ajoin ja rengas oli vapaa niin kyllä GRP oli ominaisuuksiltaan useimpien mieleen. Itsekin tykkäsin vaikka vihaan tuota rumaa levyvannetta. Kunhan sai lämmitettyä ajamalla ensin (kylmällä kelillä).
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ratakasi - Nyt suunnitellaan kesää 2014 (7.10.2013)
« Vastaus #309 : 04.03.14 - klo: 09.34 »
Tämä GT-8/LS-5 puruasia ei kuitenkaan ole akuutti kesällä 2014, koska Ratakasi ajetaan samana päivänä TP-10 kanssa.

-A-



Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ratakasi - Nyt suunnitellaan kesää 2014 (7.10.2013)
« Vastaus #310 : 06.03.14 - klo: 16.54 »
Oisko joku vanha räpiskä bensakäyttöinen harjakone/imuri mitään ? Aikojen alussa sillä tuunattiin parkkipaikka alle tunnissa ajokuntoon ja siirapit päälle. Sitten iltasella katsottiin kun kaikenmaailman kimalaiset herkutteli tuolla siirapilla...
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ratakasi - Nyt suunnitellaan kesää 2014 (7.10.2013)
« Vastaus #311 : 12.03.14 - klo: 11.12 »
Ehkä tällainen aiheeseen liittyvä "plugi" sallitaan... Team Shepherd tiimipaikat jaossa. Ota yhteyttä . vatanenj@gmail.com  tai Model Expossa. Tiimi ajattaa kolmea "Leasing autoa" ja sitten voi neuvotella "Pre season diiliä" erikoishintaan omaksi ostettavasta autosta, motista, änkkäristä ja korista. Vaihtoauto diiliä voi katsoa tapauskohtaisesti, eli muita käytettyjä saattaa tulla myyntiin C-8 luokkaan.
 14 autoa radalle NYT TÄNÄ VUONNA, se on tavoite...
https://www.facebook.com/groups/125782524249110/

LISÄYS: Nyt on jo yksi Serpent 977 myyntipalstalla...
« Viimeksi muokattu: 14.03.14 - klo: 06.14 kirjoittanut raddaddy »
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ratakasi - Nyt suunnitellaan kesää 2014 (7.10.2013)
« Vastaus #312 : 14.03.14 - klo: 13.35 »
Kesän auto saapui meille eilen. Sitten vaan kasaamaan.  :azn:

-A-

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ratakasi - Nyt suunnitellaan kesää 2014 (7.10.2013)
« Vastaus #313 : 16.03.14 - klo: 06.38 »
team Shepherd Finland sai kutsun osallistua Portugalin 1/8 ratakisa sarjaan Villa Real:in radalla ( pohjois Portugalia,Portosta sisämaahan) Sarja on kolmen kisan ja sijoittuu sesongin alkuun ja loppuun. lennot Helsinki/Lissabon on noin € 300,- edestakaisin ja siitä pakulla kisapaikalle. Ekaan kisaan ollaan tuskin valmiita, mutta tulevaisuutta varten olis nuo kaksi jälkimmäistä hyvä vaihtoehto tulevaisuuden varalle. Tottakai muillakin merkeillä voi osallistua mutta osatuki, renkaat ja fuilit olisivat OK Shepherd tiimille...
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=704172646270211&set=gm.276140385879989&type=1&theater
« Viimeksi muokattu: 16.03.14 - klo: 06.57 kirjoittanut raddaddy »
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ratakasi - Nyt suunnitellaan kesää 2014 (7.10.2013)
« Vastaus #314 : 21.03.14 - klo: 17.14 »
Kuulemma 14kpl uutta 1/8 ratapolttista C-8 luokkaan jo varmistunut. Upea juttu, eli Pienos Mallin  jutussa ilmoittamani tavoite saavutettu jo nyt. Minulle on oikeastaan sama, kuka autot myy kunhan saadaan kunnon kisaa aikaan ja lajille takaisin SM arvo ( ja ensi vuodeksi PM kisat tänne) Omat suunnitelmat etenee niinkuin on suunniteltu ja hoidamme oman tonttimme kyllä. tervetuloa Model Expoon kaikki kiinostuneet. Viimeisimmät jutut ja juonet selviävät siellä.. JV/TSF
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa Ender

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: Ratakasi - Nyt suunnitellaan kesää 2014 (7.10.2013)
« Vastaus #315 : 27.03.14 - klo: 10.54 »
Huomenna tulee lisäinfoa uudesta Xrayn RX8 2014 -mallista:

http://www.redrc.net/2014/03/xray-rx8-teaser/

(Pitäisiköhän näille eri autoille perustaa omat keskustelut...)

Poissa TheArska

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Ratakasi - Nyt suunnitellaan kesää 2014 (7.10.2013)
« Vastaus #316 : 27.03.14 - klo: 17.39 »
(Pitäisiköhän näille eri autoille perustaa omat keskustelut...)

Tuolta polttispuolelta löytyy myös C8 topikki, missä ei autokeskustelut haittaa....jos ne täällä kesä 2014 suunnittelu topikissa jotain häiritsee...
http://rc10.fi/index.php?topic=10508.0
Kyosho: Evolva(x2)REX pr-21r01wc/IDM Picco evo2 p7-r, V-one RRR(x2)LRPz.12r spec3/Team Orion crf.12 wasp.
Hpi: Baja 5b cy26, Savage X STS d30m. Hong Nor X1crt pro SHpt28*m-p6,plus muut 1/36-1/8 autot

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ratakasi - Nyt suunnitellaan kesää 2014 (7.10.2013)
« Vastaus #317 : 27.03.14 - klo: 19.14 »
Huomenna tulee lisäinfoa uudesta Xrayn RX8 2014 -mallista:

http://www.redrc.net/2014/03/xray-rx8-teaser/

(Pitäisiköhän näille eri autoille perustaa omat keskustelut...)
Olen kysellyt "omaa" Racing Hobby/Shepherd palstaa mutta ylläpito ei ole vastannut KAHTEEN pyyntöön, joten olen laittanut omat blogit, uutiset on siellä:    http://raddad-racinginfinland.blogspot.fi/
« Viimeksi muokattu: 27.03.14 - klo: 19.18 kirjoittanut raddaddy »
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ratakasi - Nyt suunnitellaan kesää 2014 (7.10.2013)
« Vastaus #318 : 28.03.14 - klo: 14.20 »
Mun mielestä voidaan keskittää kaikki C8 keskustelu tähän samaan keskusteluun. Porukkaa, joka näistä juttelee ei kuitenkaan ole kuin kourallinen. Tuotteista, säädöistä, kokemuksista yms puhuminen on musta ihan OK.

Ihan suora mainostaminen on kuitenkin vissiin kiellettyä.

-A-
 

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ratakasi - Nyt suunnitellaan kesää 2014 (7.10.2013)
« Vastaus #319 : 28.03.14 - klo: 15.23 »
Antti: Kun laitoin tuon plugin omasta blogistani eilen, tuli yli 60 shottia... Kyllä porukka seuraa 1/8 juttuja...
Ryhtyis vaan päätämään että RADALLE... Ois homma putkessa jo lähtökuopissaan...
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ratakasi - Nyt suunnitellaan kesää 2014 (7.10.2013)
« Vastaus #320 : 29.03.14 - klo: 11.06 »
Laitoin vähän mielipiteitä:  http://raddad-racinginfinland.blogspot.fi/  Kaikki nuo autot ovat varmaan "hyviä", pointti lienee se että miten käyttäjät saavat "paketin"  toimimaan. Siinä auttavat "tiimiajajat "  ja se supportti mikä on saatavissa asiakkaille...
uskoisin että juuri 1/8 rata on se laji, jossa tuo puoli on kaikkein oleellisin, senverran "hienosäätöä" touhu on.
« Viimeksi muokattu: 30.03.14 - klo: 11.01 kirjoittanut raddaddy »
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa Ender

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: Ratakasi - Nyt suunnitellaan kesää 2014 (7.10.2013)
« Vastaus #321 : 08.04.14 - klo: 20.34 »
No nyt menee vaikeaksi. Olin jo päättänyt, että jos auton hankin, tulee se olemaan Xray tai Serpent. Viikonlopun FTT –kisoissa hypistelin kuitenkin Capricornin autoa ja laadukkaaltahan se vaikutti. Ehkä kuitenkin eniten tuossa Capricornissa houkuttaisi kilpailuissa saatavilla olevat varaosat ja muukin myyjäliikkeen tuki. Xrayn/Serpentin osalta tällaista tukea ei ilmeisesti olisi saatavilla.

Lueskelin netistä vähän tuosta Capricornista ja kohtalaisen positiivista autosta kirjoitettiin. Tosin valmistajan sivuilta löytyneet manuaalit eivät kyllä olleet tasoltaan Xrayn ja Serpentin tasoa. Auton ja varaosien myyntikin oli rajoittunut aika harvaan liikkeeseen (tämä ei välttämättä ole huono asia, kun Suomesta kuitenkin saisi varaosia).

Parhaiten tietoa autosta löytyi täältä: http://www.rctech.net/forum/nitro-road/463259-capricorn-lab-c801-1-8-scale.html

… ja sitten viikonlopun ENS –sarjan avauksessa parhaiten menestyivät Mugen ja Shepherd… : http://ens.redrc.net/2014/04/collari-wins-intense-opening-ens-encounter/

Collari muuten siirtyi Capricornilta ajamaan ”yksityisenä” Mugenia.

Finaali on katsottavissa täältä: https://www.youtube.com/watch?v=oKXeyZUXkkM

Kiirehän tässä tulee, jos aikoo ekaan kisaan auton saada ja vähän treeniäkin. Alustava kalenteri taitaa olla tämä:

24.05.2014 Kuusankoski
07.06.2014 Hyvinkää
19.07.2014 Helsinki
23.08.2014 Kouvola

Olisi myös kiva lukea miten jo auton omistavien projektit etenevät. Onko esim. uuden Capricorn auton kasaus aloitettu. Näitä näyttää jo kolme olevan listoilla.

Olen suunnitellut, että C8 olisi itselle ainakin kolmen vuoden projekti joista eka vuosi menisi kyllä ihan perusasioiden ääressä. Kyseessä kuitenkin iso investointi jota tulee harkittua tarkkaan.

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ratakasi - Nyt suunnitellaan kesää 2014 (7.10.2013)
« Vastaus #322 : 08.04.14 - klo: 21.07 »
ENDER: laitoin YV:tä.. lue huolellisesti ! JV
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ratakasi - Nyt suunnitellaan kesää 2014 (7.10.2013)
« Vastaus #323 : 11.04.14 - klo: 12.41 »
...juuri 1/8 rata on se laji, jossa tuo puoli on kaikkein oleellisin, senverran "hienosäätöä" touhu on...

Tämän päivän C8-autoilu on sitä että valitsee tunnetun valmistajan auton ja kasaa sen ohjekirjan mukaan. Sama pätee moottoriin.

Säädöistä:
- Kasaa iskarit ja jouset kuten ohjekirjassa käsketään
- Valitsee renkaiksi minkä tahansa valmistajan kovuudet 32/35 (ja kyllä, foamirenkaat on hyvä sorvata ennen ajoa, jos ei valitse valmiiksi kokoon sorvattuja renkaita)
- Valitsee koriksi Protoformin PFR18-korin ja asettaa sen autoon ohjekirjan mukaan
- Kasaa kytkimen ja vaihteen ohjekirjan mukaan
- Diffejä ei ole, niitä ei tarvitse säätää
- Kallistuksenvakaajat laittaa ne mitä autopaketissa tulee mukana ja ei lähde häröilemään omiaan niidenkään kanssa.

Eli yksinkertaisesti, lukee ohjeet ja tekee niinkuin niissä sanotaan. Tämä on aloittamisen kannalta helpoin polttisluokka mitä Suomessa ajetaan. Tässä ei ole mystiikkaa eikä salatiedettä niinkuin monet tuntuvat väittävän.

-A-



Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ratakasi - Nyt suunnitellaan kesää 2014 (7.10.2013)
« Vastaus #324 : 11.04.14 - klo: 13.13 »
Omat ajelut taitaa tältä kesältä jäädä kalenteripäällekkäisyyksien takia kokonaan ajamatta. Pieni korjaus kuitenkin edellä mainittuun kilpailukalenteriin.

24.05.2014 Kouvola
07.06.2014 Hyvinkää
19.07.2014 Helsinki
23.08.2014 Kuusankoski

Eli KyPakin järjestämät kisat ajetaan toisin päin kuin normaalisti.

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ratakasi - Nyt suunnitellaan kesää 2014 (7.10.2013)
« Vastaus #325 : 11.04.14 - klo: 23.39 »
", lukee ohjeet ja tekee niinkuin niissä sanotaan. Tämä on aloittamisen kannalta helpoin polttisluokka mitä Suomessa ajetaan. Tässä ei ole mystiikkaa eikä salatiedettä niinkuin monet tuntuvat väittävän."

Eihän se mitään salatiedettä ole kun netti on pullollaan "setup sheetejä", joka kisan selostuksissa kerrotaan miten huippukuskit säätää sinne tänne, mutta sitten taas palaa vakioarvoihin. Tarkoitin sitä että täytyy olla joku "referenssi" mitä tekee, on se siten ohjekirja, team kuskin neuvot tai oma pää ja muistikirja...

"Eihän se RC autoilun F1/kuninkuus luokka olisi, ellei pientä tuunausta sinne-tänne"
« Viimeksi muokattu: 13.04.14 - klo: 07.53 kirjoittanut raddaddy »
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ratakasi - Nyt suunnitellaan kesää 2014 (7.10.2013)
« Vastaus #326 : 13.04.14 - klo: 13.36 »
Kirjoitin edellisen viestini lähinnä siksi että monilla tuntuu olevan sellainen käsitys että näissä autoissa olisi jotain kalliimpaa tai vaikeampaa kuin muissa autoissa.

Alleviivasin myös sitä että sen lisäksi että saa neuvoja, pitää myös ymmärtää että auto on kokonaispaketti ja jos noudatat vain osaa neuvoista, homma ei toimi.

Olen törmännyt vuosien varrella kaikenlaiseen piittaamattomuuteen, jolla asiat on saatu pieleen. Yleisin ja tärkein näistä on varmasti se ettei uskota renkaiden olevan tärkeä asia auton toiminnassa.

==> Jos ohje on että 32/35, niin se että jotain muuta kovuutta sai tarjouksesta ylivuotisina, ei pelasta asiaa eikä ole sama asia.
==> Renkaiden merkillä ei ole juurikaan väliä, mutta sillä on iso merkitys että edessä ja takana on ns. samaa tavaraa. Samanmerkkisiä, samanikäisiä ja samanlaisella vanteella olevia pyöriä.
==> Jos sanotaan että tietynkokoiset toimii ja tiettyä (yleensä isommat) ei toimi, se myös tarkoittaa sitä. Ei niitä tarvitse sorvilla pienentää, mutta koko pitää olla oikealla alueella ja kokoero oikea.
==> Nämä kaikki asiat on kerrottu juuri näin kaikkien autojen ohjekirjoissa, ja se "kokeneemman harrastajan erikoisosaaminen" on siis sitä että hän periaatteessa kertoo aloittelijalla nämä samat asiat uudestaan.

==> Ripustukset on jumissa tai iskari vuotanut tyhjäksi tms. Tämäkin lienee itsestäänselvyys että rikkinäinen auto ei toimi.

==> Tarjouksesta ostettu epämääräinen tai 10-vuotta vanha jostain saatu kori. Yksinkertainen asia tämäkin. Jos haluat päästä helpolla, noudatat annettuja ohjeita (auton ohjekirja, Setup-sheetit ja täällä annetut ohjeet). Jos haluat vaikeuksia, et noudata annettuja ohjeita.

Tiukka sävy johtuu lähinnä turhautumisesta siihen että neuvoa kysytään, mutta ei uskota.

(Neuvoja saa edelleen erittäin mielellään tulla kysymään myös alkavalla kaudella, lupaan että niitä annetaan ja kaikkia apua pyytäviä autetaan mahdollisuuksien mukaan)

Muutamat ovat pyytäneet mm. moottorin sisäänajoa varten apua. YV:llä annan puhelinnumeroni ja tarvittaessa voin tulla esim Tattikselle avuksi jos joku haluaa. (arki-illat onnistuu tähän hommaan paremmin kuin viikonloput). Sama pätee myös aloitteleville TP-10 kuskeille ja miksei myös GT-8:kin.

-A-
 
« Viimeksi muokattu: 13.04.14 - klo: 13.39 kirjoittanut MrOllinmaki »

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ratakasi - Nyt suunnitellaan kesää 2014 (7.10.2013)
« Vastaus #327 : 13.04.14 - klo: 19.19 »
Kiitos kiinnostuksesta Model Expossa... Hyvältä näyttää ja nyt vaan odotellaan ratojen kuivumista ja kunnostusta.
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ratakasi - Nyt suunnitellaan kesää 2014 (7.10.2013)
« Vastaus #328 : 13.04.14 - klo: 19.38 »
Moottorin sisäänajosta kannattaa esimerkiksi lukea joko Novarossin tai piccon websaitilta. Pähkinänkuoressa asia toimii näin: On parempi ajaa moottori sisään autossa, radalla ajaen siten että kytkin on säädetty haukkaamaan aikaisin, jotta ei tulisi kiusausta ajaa kovilla kierroksilla. Ennenkuin alotat, lisää polttoaineeseen noin 5% hyvää risiniöljyä ja varaa lämpöpuhallin lämmittämään sylinteriä jotta mäntä liikkuu herkästi yläkuoliokohdan yli. Starttilaatikolla pyöräytä konetta painaen sormen pillin päähän niin että moottori selvästi sylkee fuilia tulpanreijästä. Moottori on siis saava tarpeeksi polttoainetta ja fuilikanavat ovat auki ja puhtaat.
Kun lähdet radalle, aja vaihtelevalla kaasulla ja TODELLA RIKKAALLA pari ensimmäistä tankillista. Kun kytkinkään ei luista liikaa, ei kytkinpalat "pala" vaan hyvä tarttuvuus säilyy. Anna mylly välillä jäähtyä varikolla ennekuin jatkat ja voit ilman tulppaa kokeilla että moottori menee ilman "nirksausta" yläkuoliokohdan yli.
Kun motti tuntuu herkältä lämpimänä, voit alkaa kiristää neulaa ja antaa myös kytkimen luistaa lähelle hyvää resonanssialuetta niin että kiihtyvyys paikalta lähtiessä on VÄLITÖNTÄ Ennen kaikkea: MUISTA HYVÄ ILMANPUTSARI ja että motti ei saa lopputankista mennä liian laihalle niin että se "buuaa" kiihdytettäessä
JV
http://kevcoracing.com/pages/picco-technical-engine-information.html
« Viimeksi muokattu: 13.04.14 - klo: 19.50 kirjoittanut raddaddy »
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ratakasi - Nyt suunnitellaan kesää 2014 (7.10.2013)
« Vastaus #329 : 25.04.14 - klo: 23.00 »
Mikäli huhut pitävät paikkaansa niin 1/8 ratapolttis on saamassa huikean boostin tulevalle sesongille.
Saamani tiedon mukaan teemu on myynyt 7-8 kpl capricorn sarjaa ja tiedän että Shepherdejä on valmiina 6-7 kpl. Jos lasketaan aikaisempia Serpenttejä ja  mugeneita muutama niin tuo tavoitteeni  15 autoa nitropolttisen "kuninkuusluokkaan" on jo saavutettu eli voisin siirtyä eläkkeelle... hehe , Nythän se hupi ja riemu vasta alkaa...  Tietoja noista treenipäivistä Tattiksella alkaa varmaan jo kohta ilmestyä foorumille.
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa