Kirjoittaja Aihe: Ratakasi - Sarjasäännöt 2014 ensimmäisen viestin liitteenä (15.5.2014)  (Luettu 119657 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ratakasi - Nyt suunnitellaan kesää 2014 (7.10.2013)
« Vastaus #330 : 13.04.14 - klo: 13.36 »
Kirjoitin edellisen viestini lähinnä siksi että monilla tuntuu olevan sellainen käsitys että näissä autoissa olisi jotain kalliimpaa tai vaikeampaa kuin muissa autoissa.

Alleviivasin myös sitä että sen lisäksi että saa neuvoja, pitää myös ymmärtää että auto on kokonaispaketti ja jos noudatat vain osaa neuvoista, homma ei toimi.

Olen törmännyt vuosien varrella kaikenlaiseen piittaamattomuuteen, jolla asiat on saatu pieleen. Yleisin ja tärkein näistä on varmasti se ettei uskota renkaiden olevan tärkeä asia auton toiminnassa.

==> Jos ohje on että 32/35, niin se että jotain muuta kovuutta sai tarjouksesta ylivuotisina, ei pelasta asiaa eikä ole sama asia.
==> Renkaiden merkillä ei ole juurikaan väliä, mutta sillä on iso merkitys että edessä ja takana on ns. samaa tavaraa. Samanmerkkisiä, samanikäisiä ja samanlaisella vanteella olevia pyöriä.
==> Jos sanotaan että tietynkokoiset toimii ja tiettyä (yleensä isommat) ei toimi, se myös tarkoittaa sitä. Ei niitä tarvitse sorvilla pienentää, mutta koko pitää olla oikealla alueella ja kokoero oikea.
==> Nämä kaikki asiat on kerrottu juuri näin kaikkien autojen ohjekirjoissa, ja se "kokeneemman harrastajan erikoisosaaminen" on siis sitä että hän periaatteessa kertoo aloittelijalla nämä samat asiat uudestaan.

==> Ripustukset on jumissa tai iskari vuotanut tyhjäksi tms. Tämäkin lienee itsestäänselvyys että rikkinäinen auto ei toimi.

==> Tarjouksesta ostettu epämääräinen tai 10-vuotta vanha jostain saatu kori. Yksinkertainen asia tämäkin. Jos haluat päästä helpolla, noudatat annettuja ohjeita (auton ohjekirja, Setup-sheetit ja täällä annetut ohjeet). Jos haluat vaikeuksia, et noudata annettuja ohjeita.

Tiukka sävy johtuu lähinnä turhautumisesta siihen että neuvoa kysytään, mutta ei uskota.

(Neuvoja saa edelleen erittäin mielellään tulla kysymään myös alkavalla kaudella, lupaan että niitä annetaan ja kaikkia apua pyytäviä autetaan mahdollisuuksien mukaan)

Muutamat ovat pyytäneet mm. moottorin sisäänajoa varten apua. YV:llä annan puhelinnumeroni ja tarvittaessa voin tulla esim Tattikselle avuksi jos joku haluaa. (arki-illat onnistuu tähän hommaan paremmin kuin viikonloput). Sama pätee myös aloitteleville TP-10 kuskeille ja miksei myös GT-8:kin.

-A-
 
« Viimeksi muokattu: 13.04.14 - klo: 13.39 kirjoittanut MrOllinmaki »

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ratakasi - Nyt suunnitellaan kesää 2014 (7.10.2013)
« Vastaus #331 : 13.04.14 - klo: 19.19 »
Kiitos kiinnostuksesta Model Expossa... Hyvältä näyttää ja nyt vaan odotellaan ratojen kuivumista ja kunnostusta.
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ratakasi - Nyt suunnitellaan kesää 2014 (7.10.2013)
« Vastaus #332 : 13.04.14 - klo: 19.38 »
Moottorin sisäänajosta kannattaa esimerkiksi lukea joko Novarossin tai piccon websaitilta. Pähkinänkuoressa asia toimii näin: On parempi ajaa moottori sisään autossa, radalla ajaen siten että kytkin on säädetty haukkaamaan aikaisin, jotta ei tulisi kiusausta ajaa kovilla kierroksilla. Ennenkuin alotat, lisää polttoaineeseen noin 5% hyvää risiniöljyä ja varaa lämpöpuhallin lämmittämään sylinteriä jotta mäntä liikkuu herkästi yläkuoliokohdan yli. Starttilaatikolla pyöräytä konetta painaen sormen pillin päähän niin että moottori selvästi sylkee fuilia tulpanreijästä. Moottori on siis saava tarpeeksi polttoainetta ja fuilikanavat ovat auki ja puhtaat.
Kun lähdet radalle, aja vaihtelevalla kaasulla ja TODELLA RIKKAALLA pari ensimmäistä tankillista. Kun kytkinkään ei luista liikaa, ei kytkinpalat "pala" vaan hyvä tarttuvuus säilyy. Anna mylly välillä jäähtyä varikolla ennekuin jatkat ja voit ilman tulppaa kokeilla että moottori menee ilman "nirksausta" yläkuoliokohdan yli.
Kun motti tuntuu herkältä lämpimänä, voit alkaa kiristää neulaa ja antaa myös kytkimen luistaa lähelle hyvää resonanssialuetta niin että kiihtyvyys paikalta lähtiessä on VÄLITÖNTÄ Ennen kaikkea: MUISTA HYVÄ ILMANPUTSARI ja että motti ei saa lopputankista mennä liian laihalle niin että se "buuaa" kiihdytettäessä
JV
http://kevcoracing.com/pages/picco-technical-engine-information.html
« Viimeksi muokattu: 13.04.14 - klo: 19.50 kirjoittanut raddaddy »
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ratakasi - Nyt suunnitellaan kesää 2014 (7.10.2013)
« Vastaus #333 : 25.04.14 - klo: 23.00 »
Mikäli huhut pitävät paikkaansa niin 1/8 ratapolttis on saamassa huikean boostin tulevalle sesongille.
Saamani tiedon mukaan teemu on myynyt 7-8 kpl capricorn sarjaa ja tiedän että Shepherdejä on valmiina 6-7 kpl. Jos lasketaan aikaisempia Serpenttejä ja  mugeneita muutama niin tuo tavoitteeni  15 autoa nitropolttisen "kuninkuusluokkaan" on jo saavutettu eli voisin siirtyä eläkkeelle... hehe , Nythän se hupi ja riemu vasta alkaa...  Tietoja noista treenipäivistä Tattiksella alkaa varmaan jo kohta ilmestyä foorumille.
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ratakasi - Nyt suunnitellaan kesää 2014 (7.10.2013)
« Vastaus #334 : 27.04.14 - klo: 23.01 »
2014-Kesän kisaformaatti olisi sitten seuraava:

Treeni 1 3+5min
(TP-10 treenit)
Treeni 2 3+5min
(TP-10 treenit)

Alkuerä 1 3+5min
(TP-10 alkueriä)
Alkuerä 2 3+5min
(TP-10 alkueriä)
Alkuerä 3 3+5min
(TP-10 alkueriä)
Alkuerä 4 3+5min
(TP-10 alkueriä)

B-finaali 3+10min (tässä ajavat alkuerien sijoilla 7, 8, 9, 10, .... kuljettajat)

(TP-10 Semi)
(TP-10 Semi)

A-finaali 3+20min (tässä ajavat alkuerien sijat 1-6 ja B-finaalin 4 parasta)
(TP-10 Finaali)

==> Teknisiin sääntöihin en ole näillä näkymin tekemässä muutoksia.

-A-
 
edit 4.3.2014, alkueräkierroksia 4

Säännöt tulee, kun ehdin tekemään muutokset sinne.

Tänään kysyttiin minimipainoa.

2400g
- ajokunnossa, ponderin kanssa, tankki tyhjänä

-A-

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ratakasi - Nyt suunnitellaan kesää 2014 (7.10.2013)
« Vastaus #335 : 02.05.14 - klo: 11.14 »
uutta päivämäärää ehdotettu 1/8 ja 1/10 PM kisalle 6-7 Sept. 2014... Huom: antti !
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ratakasi - Nyt suunnitellaan kesää 2014 (7.10.2013)
« Vastaus #336 : 04.05.14 - klo: 09.46 »
uutta päivämäärää ehdotettu 1/8 ja 1/10 PM kisalle 6-7 Sept. 2014... Huom: antti !

Missäs tuo uutinen on? Mikä maa ja mikä paikka?

-A-

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ratakasi - Nyt suunnitellaan kesää 2014 (7.10.2013)
« Vastaus #337 : 06.05.14 - klo: 22.41 »
Nordic 1/8 forum, maa Tanska,
"Dear friends.
The above mentioned championships was originally sceduled to take place in Denmark 13. to 15. June 2014. The decision was made at the NEZ meeting in Zagreb in November 2013 by Michael Lissau from DASU witht representatives from the other Nordic countries.

As you all know, we have got a new union in Denmark: DMSU, Danish Model Sport Union which now is representing practically all clubs and all the Races in Denmark. We have been ready to arrange the Nordics on one or two of our tracks since the date was announced, but Kai Koivuranta told me in a mail in December that the race should be arranged by DASU. DASU can not find a track in Denmark and has given up.

This is very urgent!!
DMSU is ready to invite to Large-Scale NoM in Næstved on 13.–15. June 2014, and both Nitro classes in Hillerød 6.-7. September 2014.
Both tracks should be well known by the drivers and have been hosts for NoM earlier, and both dates are free of other races.

It is essential that the Swedish drivers will be allowed to participate. The Finnish and Nowigian Unions have approved DMSU 2 years ago.
Last wek-end we had 20 Danish drivers in Vårracet in Staffanstorp without formal problems on their DMSU membership-cards. (Some few had EFRA- license).

Please be quick. We need an answer now so we can make the invitations. "

Regards
DMSU
Erik Skou
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa Sakke

  • Jäsen
    • Profiili
    • http://www.future-rc.fi
Vs: Ratakasi - Nyt suunnitellaan kesää 2014 (7.10.2013)
« Vastaus #338 : 09.05.14 - klo: 15.12 »
Nyt on laitettu ilmo sisään Kouvolan kisaan. Edellisen kerran kasipolttista tulikin ajettua joskus 90-luvun alkupuolella.
Pienoisautoilua vuodesta 1984

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ratakasi - Nyt suunnitellaan kesää 2014 (7.10.2013)
« Vastaus #339 : 09.05.14 - klo: 23.00 »
Nyt on laitettu ilmo sisään Kouvolan kisaan. Edellisen kerran kasipolttista tulikin ajettua joskus 90-luvun alkupuolella.
Upeeta, Sakke ! Koeta saada teemu kans ajamaan.
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Sarjasäännöt 2014 ilmestyneet!!!!

Threadin ensimmäisen viestin liitteenä.

http://rc10.fi/index.php?topic=64034.0

-A-

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Meritane, GT warroir ja muut: Kouvolaan vaikka katsomaan ja ottamaan fiilikset C-8 Shepherdistä, koko baletti repertuaareineen mukana...
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa Tuukka T

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Kiitokset aktiivisille herroille, kun jaksatta kirjoittaa sääntöjä, hehkuttaa ja nähdä vaivaa luokan eteen. Reilun yhden litran ja muutaman sisäänajon jälkeisen tankillisen ratakasihistorialla voin todeta että on tää aika mageeta. Foreca lupaa +20 astetta Kouvolaan, joten ei huonolta näytä :cool: -vain vauhti enää puuttuu.

Autossa oli lievää aliohjautuvuutta havaittavissa reippaista liikeradoista huolimatta. Millaisia camber kulmia näissä ruukataan pitää?
Löysin rantein...

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Kiitos kutsusta, katsotaan. Voi olla että vähän toisenlainen formula (isot takarenkaat ja kapeat edessä) vie nyt voiton uudistuneen radan myötä. Kouvolassa ajoin itse ekan C8 kisan ja siitä muistona pikku kippokin. Tony, Jouni, minä ja Eki, joka on lopettanut autohommat kokonaan vissiin.
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Kiitokset aktiivisille herroille, kun jaksatta kirjoittaa sääntöjä, hehkuttaa ja nähdä vaivaa luokan eteen. Reilun yhden litran ja muutaman sisäänajon jälkeisen tankillisen ratakasihistorialla voin todeta että on tää aika mageeta. Foreca lupaa +20 astetta Kouvolaan, joten ei huonolta näytä :cool: -vain vauhti enää puuttuu.

Autossa oli lievää aliohjautuvuutta havaittavissa reippaista liikeradoista huolimatta. Millaisia camber kulmia näissä ruukataan pitää?

Laita jotain tämäntapaista:
- Etu camber 1.0-1.5
- Etu haritus noin 1.0 yhteensä vas ja oik
- Taka camber 2.0-2.5
- Taka-auraus 2.0 per puoli
==> Yleisesti, noin setuppilaput, mitä maailmalta löytyy, ohjeistavat käyttämään isoja camberkulmia, mutta olemme havainneet että Suomessa usein vähän maltillisemmat kulmat ovat paremmat.

-A-


Racing Hobby

  • Vieras
Tuukka: Jos ei Antin lääkkeet riitä, ota se "gurney lip" matalammaksi tai kokonaan pois.

Poissa Tuukka T

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Henkka jo kehotti olemaan koskematta auton säätöihin ja antamaan sen sijaan hanaa. Nyt kun olen saanut aavistuksen siitä miten näillä mennään, niin kyllä se tuntuu kääntyvän kivasti. Aika tavalla opettelemista kaasun käytössä mutkissa, mutta eiköhän tämä tästä vähitellen etene.

2litraa poltettu, toistaiseksi kaikki kamppeet ehjinä. Kouvolassa homma jatkuu.

Jukka, piti oikein googlata mikä toi gurney lip on... mutta mulla on se takalisäsiipi aika matalalla jo nyt. Voisin kyllä kokeilla ilmankin kunhan ehdin.
Löysin rantein...

Racing Hobby

  • Vieras
Mitäs kertoi Guuglaus ?  Nimi on Dan Gurney nimisen Indy Formula kuskin mukaan. Kun indyssä oli kaikki tiukasti sääntöjen mukaan rajoitettu, siiven korkeudet ja muut, aivan kuin ratapolttisessa nyt, keksi Gurney että kun tartti saada taakse lisäpitoa, mutta siipeä ei saanut muuttaa, kysyi gurney että saako tuota surkeata siipeä vahvistaa. No sai... Gurney väsäs alumiinipellistä sellaisen lipan siihen ja väänsi eteenpäin, ja jees, pito parani takana mutta samalla ilmanvastus. ihan samaa tapahtuu 1/8 ratapolttiksessa Liikaa "Gurneytä" niin meno hyytyy, mutta jos paukkua riittää niin "who cares"...


Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
jep, jep... Tuo Ratakasin kori on tavallaan kuin valtava spoileri, tuottaa downforcea mutta myös hillittömästi vastusta, kun tarkkaan katsoo, suoralla 2,1 myllyllä touring autot menee melkein samaa vauhtia kuin tuplasti isommat ja voimakkaammat 1/8 autot. Syy on tuo hillitön ilmanvastus. Se on alue johon tämän kesän kuluessa paneudun oikein tosissani. Alue jota tutkin ja testaan on auton alla olevat diffuusorit, ne eivät aiheuta ilmanvastusta mutta kylläkin"negativista nostoa" ja saattavat lisätä auton painetta rataan kaksinkertaiseksi. Tämä tarkoittaa että tuota kaukaloa ja hillittömiä siipiä voisi ratkaisevasti pienentää.
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

meritane

  • Vieras
Meritane, GT warroir ja muut: Kouvolaan vaikka katsomaan ja ottamaan fiilikset C-8 Shepherdistä, koko baletti repertuaareineen mukana...

Joo, tulossa ollaan. Ja jos pääsisi ottaa vielä tyypit asvalttinitrotykillä kisan jälkeen niin se olisi enemmän kuin kilo matteita  :grin:

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Meritane, GT warroir ja muut: Kouvolaan vaikka katsomaan ja ottamaan fiilikset C-8 Shepherdistä, koko baletti repertuaareineen mukana...

Joo, tulossa ollaan. Ja jos pääsisi ottaa vielä tyypit asvalttinitrotykillä kisan jälkeen niin se olisi enemmän kuin kilo matteita  :grin:

Kuinka moni c8 auton omistajalta saa lainata autoa kisan jälkeen :laugh:
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa JoukoH

  • Jäsen
    • Profiili
Meritane, GT warroir ja muut: Kouvolaan vaikka katsomaan ja ottamaan fiilikset C-8 Shepherdistä, koko baletti repertuaareineen mukana...

Joo, tulossa ollaan. Ja jos pääsisi ottaa vielä tyypit asvalttinitrotykillä kisan jälkeen niin se olisi enemmän kuin kilo matteita  :grin:

Kuinka moni c8 auton omistajalta saa lainata autoa kisan jälkeen :laugh:
Jerzi

Ainaki yhellä tane tykitti menemään kisan jälkeen  :grin:  :grin:  :grin:
Jouko Hyvärinen

Racing Hobby

  • Vieras
Oli makee kisa Kouvolan "old school" radalla, vaikka ei ihan putkeen ja tavoitteeseen mennytkään meitsin
"saksanpaimenkoiraracetiimillä", kuvia täällä blogissa: http://raddad-racinginfinland.blogspot.fi/

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Oli makee kisa Kouvolan "old school" radalla, vaikka ei ihan putkeen ja tavoitteeseen mennytkään meitsin
"saksanpaimenkoiraracetiimillä", kuvia täällä blogissa: http://raddad-racinginfinland.blogspot.fi/
Sori , tuli väärällä tunnarilla tuo, mutta asia on sama...
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

meritane

  • Vieras
Kiitokset testiajomahdollisuudesta Team Shepherd Finlandille!  :azn:
« Viimeksi muokattu: 25.05.14 - klo: 18.44 kirjoittanut meritane »

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Joo, meritane... vähän puolsi auto kun toinen vetari edestä oli poikki... Lyötin kasaan sulle kun olit tullut vartavasten niin pitkän matkan jotta pääsisit kokeilemaan...No jos Hyvinkäälle tulet, on kaksi autoa taas valmiina..Siitten hyvät fiilikset taas ratakasista...
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Meritane, GT warroir ja muut: Kouvolaan vaikka katsomaan ja ottamaan fiilikset C-8 Shepherdistä, koko baletti repertuaareineen mukana...

Joo, tulossa ollaan. Ja jos pääsisi ottaa vielä tyypit asvalttinitrotykillä kisan jälkeen niin se olisi enemmän kuin kilo matteita  :grin:

Kuinka moni c8 auton omistajalta saa lainata autoa kisan jälkeen :laugh:
Jerzi

Ainaki yhellä tane tykitti menemään kisan jälkeen  :grin:  :grin:  :grin:

Niin olikos auto maahantuojan oma vai jonkun kisakuskin oma :grin:
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Topikin otsikkona sarjasäännöt. Voisikohan koittaa pysytellä asiassa :police:
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa Niko

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • www.hobao.fi
Koskas näitä kasikisoja nyt sitten on?

Jopa meikäläinenkin sai vihdoin itsensä radalle korkkamaan Mugenin. Kesti vain noin 5 vuotta... Auto on nyt jonkinlaisessa kisakunnossa ja renkaat sorvattuna. Ei tarvitsisi muuta kuin oppia ajamaan.

Koska Hyvinkäällä tai Tattiksella olisi aktiiviporukkaa treenaamassa?
Maahantuonnit: SANWA / OS ENGINES / HOBAO / NOVAK / VP PRO / O'DONNELL Fuel / AGAMA - HoBao FINLAND