Kirjoittaja Aihe: Ratakasi - Sarjasäännöt 2014 ensimmäisen viestin liitteenä (15.5.2014)  (Luettu 115502 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Ratakasi - Nyt suunnitellaan kesää 2014 (7.10.2013)
« Vastaus #210 : 09.10.13 - klo: 00.56 »
Kuninkuusluokka :laugh:
Kukas muistaa -90 luvun alussa se kova vääntä Hämäläisen ja Pedersenin välillä.
Siinähän ehdtoteltiin että c8 vs M8 asvaltilla ja sitten c8 vs M8 rossiradalla ja katsotaan miten ne pärjäävät sitten.
No täytynee sanoa että on tämä c8 luokka se alkuperäisin kaikista luokista mitäs maan päältä löytynee.
Toivottavasti saatte herätettyä HENKIIN tämä hieno luokka.
Voisin laittaa kuntoon vanha quattro joka on hiilariversio ja 1 vaihteinen  :wink:
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Henri

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Ratakasi - Nyt suunnitellaan kesää 2014 (7.10.2013)
« Vastaus #211 : 09.10.13 - klo: 09.02 »
pois
« Viimeksi muokattu: 19.09.21 - klo: 19.01 kirjoittanut Henri »

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ratakasi - Nyt suunnitellaan kesää 2014 (7.10.2013)
« Vastaus #212 : 09.10.13 - klo: 10.14 »
Kuninkuusluokka :laugh:
Kukas muistaa -90 luvun alussa se kova vääntä Hämäläisen ja Pedersenin välillä.
Siinähän ehdtoteltiin että c8 vs M8 asvaltilla ja sitten c8 vs M8 rossiradalla ja katsotaan miten ne pärjäävät sitten.
No täytynee sanoa että on tämä c8 luokka se alkuperäisin kaikista luokista mitäs maan päältä löytynee.
Toivottavasti saatte herätettyä HENKIIN tämä hieno luokka.
Voisin laittaa kuntoon vanha quattro joka on hiilariversio ja 1 vaihteinen  :wink:
Jerzi

Juu on se Ola Pedersenin linja nyt pehmentynyt, osoituksena se että tilasi minulta juttusarjan aiheesta ja tietenkin se että oma poika Julle ei enää ole aktiivina. Otin omalta saitiltani pois tuon ehdotuksen Stanusta, kaikki vaan mukaan samaan luokkaan, sitten voidaan varmaan palkita erikseen nuo Retro/Classic autoilla ajavat.
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa Ender

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: Ratakasi - Nyt suunnitellaan kesää 2014 (7.10.2013)
« Vastaus #213 : 10.10.13 - klo: 15.26 »
Jo toivottuja asioita on ollut ainakin:
- Kumirenkaat DIV2:een
- Pitkä finaali
- Spekkirenkaat
- Spekkikone

Omalta kohdalta tärkeätä olisi ainakin seuraavat seikat:

- Pitkä finaali
- Spekkirenkaat
- Osallistujia 10+
- Varaosien saatavuus kisapaikalla

Spekkikone ei mielestäni kuulu tähän luokkaan.

Tässä voisi olla kyllä myös kauppiaille hyvä paikka tarjota valmista pakettia moottoreineen. Onhan tässä vähän sellaista ilmapiiriä olemassa, että TP-10 tai C8-luokat voisivat saada useammankin uuden kuljettajan. Pieni kauppiaiden vastaantulo aloituspaketin hinnassa voisi kyllä generoida jatkossa lisää tuloja.

Oma mielenkiinto on edelleen eniten GT-8:ssa ja luokasta luopuminen ei ole helppoa ja toisaalta panostus uuteen luokkaan tulee joka tapauksessa aika kalliiksi. Tällä hetkellä mahdollisia vaihtoehtoja on TP-10 ja C8 joista C8 tuntuisi parhaalta, mutta vähäinen osallistujamäärä on suurin este. TP-10 olisi tässä mielessä turvallisempi valinta. LS-5 ja Minit eivät herätä ainakaan toistaiseksi tarpeeksi omaa kiinnostusta.

Voisi olla myös mielekästä perustaa kokonaan uusi ketju, jossa käsiteltäisiin luokkien yhteistä tulevaisuutta mukaan lukien myös TP-10, GT-8 ja LS-5. Nythän tämä keskustelu on vähän jakautunut eri aiheisiin.

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ratakasi - Nyt suunnitellaan kesää 2014 (7.10.2013)
« Vastaus #214 : 10.10.13 - klo: 16.15 »
Omalta kohdalta tärkeätä olisi ainakin seuraavat seikat:

- Pitkä finaali
- Spekkirenkaat
- Osallistujia 10+
- Varaosien saatavuus kisapaikalla
Spekkikone ei mielestäni kuulu tähän luokkaan.


Ensimmäiseksi, kiitos kommentista, hyvä että porukka saa suunsa auki. Kommentoin tässä omia tuntemuksia/perusteluja näistä asioista. Nämä eivät ole vielä missään nimessä päätöksiä suuntaan tai toiseen, lähinnä selityksiä sille että miksi tähän asti on tehty niin ja näin.

- Pitkä finaali
==> Tähän asti on ajettu 20min finaalia mm. seuraavista syistä.
==> Autoja on ollut niin vähän, ettei ole ollut tarvetta vinguttaa vehkeitä loppuun muutaman auton voimin, vaan tuo 20min on riittänyt hyvin.
==> Mekaanikkoja ei ole tarpeeksi saatavilla. Varsinkin Kouvolassa ja Tattiksella pitäisi renkaat vaihtaa pitkässä finaalissa ja ilman henkilökuntaa tämä on vaikeaa
==> Kalustorikkojen riski ja keskeytysten määrä kasvaa kun ajetaan pitkää finaalia (ts. lyhyt finaali on amatööreille ja tulokkaille helpompi)
==> Kukaan nykyharrastajistamme ei ole sillä tasolla että pääsisi EM-kisoissa finaaliin mukaan. 20min finaali toimii paremmin hyvänä treeninä nousufinaalia varten
==> Jos porukkaa on tulevaisuudessa riittävän paljon, on pitkä finaali mielestäni ihan mahdollista toteuttaa, ei kuitenkaan nykyisellä osallistujamäärällä

- Spekkirenkaat
==> Tätä asiaa en osaa ymmärtää mistä tämä tulee. Tämä luokka on renkaiden suhteen helpoin luokka ilman mitään rajoitteita. TP-10 tai C-12 luokan kanssa (jotka ovat paljon kriittisempiä kuin C8) tätä rajoitetta ei ole tarvittu, miksi sitten nyt tarvittaisiin?
==> Tähän asti luokkaa nyt ajaneet ovat keskittyneet lähinnä löytämään mahdollisimman halpoja tarjousrenkaita eri kaupoista. Tällä ajelemistasolla emme ole huomanneet että joku rengas olisi nopeampi kuin muut, eikä varustelukierrettä ole päässyt syntymään (siis kateutta siitä että kaverilla on erimerkkiset renkaat kuin minulla, ei tarvitse tuntea, tällä tasolla)
==> Kuitenkin, jos tulee tilanne että usea harrastaja on sitä mieltä että homma on tästä asiasta kiinni, niin....

- Osallistujia 10+
==> Kun porukkaa tulee lisää, sitä on sitten enemmän mukana. Suurin työ on jo pioneerien voimin tehty. Nyt tähän on jo helppo tulla mukaan, kun luokka on jo selkeästi olemassa.

- Varaosien saatavuus kisapaikalla
==> Kauppiaita jotka ovat kisoissa paikalla on tasan yksi. Kun heidän edustamiaan autoja alkaa olla ajossa useampia kappaleita, rupeaa myös osia löytymään kisapaikalta. Tämä kannattaa jokaisen huomioida merkkiä valittaessa.

Spekkikone ei mielestäni kuulu tähän luokkaan.
==> Ei niin

-A-
« Viimeksi muokattu: 10.10.13 - klo: 16.20 kirjoittanut MrOllinmaki »

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ratakasi - Nyt suunnitellaan kesää 2014 (7.10.2013)
« Vastaus #215 : 10.10.13 - klo: 16.17 »
Ja vielä lisäyksenä yleispätevä rengastusohje kaikille automerkeille, kaikille radoille ja kaikille keleille:

Minkä tahansa merkkiset renkaat, kovuus 32 eteen ja 35 taakse.

-A-

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Ratakasi - Nyt suunnitellaan kesää 2014 (7.10.2013)
« Vastaus #216 : 10.10.13 - klo: 16.27 »

- Osallistujia 10+
==> Kun porukkaa tulee lisää, sitä on sitten enemmän mukana. Suurin työ on jo pioneerien voimin tehty. Nyt tähän on jo helppo tulla mukaan, kun luokka on jo selkeästi olemassa.


Suomessa valitettavasti se oma tahtotila ja halu ei aina tule niin vahvasti esille, että osattaisiin tehdä itsenäisiä päätöksiä riippumattomasti.

Hyviä esimerkkejä ovat ilmoittautumisten jättäminen viimetinkaan, koska "muutkaan eivät ole ilmoittautuneet" ja "ajan jos on tarpeeksi kuskeja". Tällä periaatteella ei valitettavasti roomaa valloiteta. Toivoisin niitä "vähemmistön" edustajia eli pääasiassa KAIKKIEN SM-luokkien kuskeja ihan itse miettimään haluaako ajaa, ja jos luokka on mieleinen niin sillon ajaa, ja ilmottautuu kisoihin rohkeasti mukaan.

Äkkiseltään voi sanoa 10-20 kuskia vaikkapa C-12 luokkaan jotka ajaisivat "jos olisi enemmän kuskeja". Itselläni ajopäätös ei riipu siitä, ajaako siellä kummin kaimat tai sen tai niiden tai tuon kaveri.

Toivottavasti C-8 saa kannatusta. Toivottavasti kuitenkin kiinnostuneet kuskit ottavat huomioon sen aspektin, että jokaiseen luokkaan tulee aina myös niitä, jotka ovat valmiita panostamaan ja haluavat menestyä. Se on kilpailua ja kilpailun perimmäinen tarkoitus. Jos haluttaisiin tasaisia kisoja, niin 100 metrin juoksussakin juostaisiin käsikädessä viivan yli, "kaveria ei jätetä" -periaatteella.

Tämä asia pitää hyväksyä tai muuten homma ei toimi, missään muussakaan luokassa tai asiassa.
Destiny | Reedy | Xenon | JFT | V*DZN | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Ratakasi - Nyt suunnitellaan kesää 2014 (7.10.2013)
« Vastaus #217 : 10.10.13 - klo: 17.02 »
- Spekkirenkaat
==> Tätä asiaa en osaa ymmärtää mistä tämä tulee. Tämä luokka on renkaiden suhteen helpoin luokka ilman mitään rajoitteita. TP-10 tai C-12 luokan kanssa (jotka ovat paljon kriittisempiä kuin C8) tätä rajoitetta ei ole tarvittu, miksi sitten nyt tarvittaisiin?
==> Tähän asti luokkaa nyt ajaneet ovat keskittyneet lähinnä löytämään mahdollisimman halpoja tarjousrenkaita eri kaupoista. Tällä ajelemistasolla emme ole huomanneet että joku rengas olisi nopeampi kuin muut, eikä varustelukierrettä ole päässyt syntymään (siis kateutta siitä että kaverilla on erimerkkiset renkaat kuin minulla, ei tarvitse tuntea, tällä tasolla)
==> Kuitenkin, jos tulee tilanne että usea harrastaja on sitä mieltä että homma on tästä asiasta kiinni, niin....

- Osallistujia 10+
==> Kun porukkaa tulee lisää, sitä on sitten enemmän mukana. Suurin työ on jo pioneerien voimin tehty. Nyt tähän on jo helppo tulla mukaan, kun luokka on jo selkeästi olemassa.

- Varaosien saatavuus kisapaikalla
==> Kauppiaita jotka ovat kisoissa paikalla on tasan yksi. Kun heidän edustamiaan autoja alkaa olla ajossa useampia kappaleita, rupeaa myös osia löytymään kisapaikalta. Tämä kannattaa jokaisen huomioida merkkiä valittaessa.

-A-

Spekkirenkaat on hyvä uudelle kuskille koska hänen ei tarvitse pohtia yhtään mitään renkaista. Hän vaan ostaa renkaat mitkä on sovittu. Samoin renkaita luultavasti on kisapaikoilla, jolloin yllätysten sattuessa saa lisää renkaita.

Eli koko rengas pelin pohtiminen poistuu yhtälöstä. Se että rengaspeli on suomessa hyvin yksinkertainen on hyvin eri asia. Siinä joutuu kummiskin perehtymään sen verran että selvittää mikä on pelin henki. Euroopassa ajetaan hyvin pitkälle spekkirenkailla, joten renkaiden saatavuus on ihan hyvä. Eli vaikkei sillä haeta tasaväkisyyttä tai pitoaineiden läträämistä sillä voidaan alentaa osallistumiskynnystä. Spekkirenkaissa jonkun pitää vaan ottaa rahallinen riski.

Yli 10 osallistujaa, lisää varmasti innostusta, jotta sitten saadaan ne 10-20 jotka ihmettelee asiaa mukaan, niin kannattaa jo nyt markkinoida aktiiviesti luokkaa ja kerätä listaa "ajan ensi kesänä xx luokkaa" jolloin ihmiset näkevät mikä on suosio, tämä syöttää itseään kun lista alkaa olemaan tarpeksi pitkä. Samalla näkevät onko kukakin tuttu kiinnostunut mistäkin ja voi sitten hänen kanssaa spekuloida asiasta talven yli.

Kauppiaat tulevat kyllä paikalle kun siellä on rahallisesti järkevää olla paikalla. 10-15 hengen luokassa siinä on vain hyvin vaikea perustella rahallisesti muulla kuin että tiimikuski hoitaa varaosat, jotka hän tarvitsee itsekkin.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa ripe

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Ratakasi - Nyt suunnitellaan kesää 2014 (7.10.2013)
« Vastaus #218 : 10.10.13 - klo: 18.18 »
.
« Viimeksi muokattu: 23.05.21 - klo: 21.48 kirjoittanut ripe »

Poissa -Tony-

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Ratakasi - Nyt suunnitellaan kesää 2014 (7.10.2013)
« Vastaus #219 : 10.10.13 - klo: 20.22 »
Ja vielä lisäyksenä yleispätevä rengastusohje kaikille automerkeille, kaikille radoille ja kaikille keleille:

Minkä tahansa merkkiset renkaat, kovuus 32 eteen ja 35 taakse.

-A-

Tuli alotettuan C8 kesällä ja tuli jopa ajettua kilpailu kouvolassa ja pakko myöntää että hieno luokka.
Rengas asia ei todellakaan ole mitään avaruustiedettä ei kisoissa eikä treeneissä. Jos et tiedä avaat suusi ja kysyt niin apua saa takuuvarmana. Tntuu vaan olevan muotia tällä hetkellä tuo ykstyyppi renkaat.
Spekkirenkaissa on myös pari ongelmaa.
 Esim
-Hinta?
-kauppias?
-ostetaanko kisa paikalta vai etu käteen. Jos kisoista niin riittääkö kaikille tarvittava määrä ja taas jos itse hoidetaan niin kuka valvoo että renkaat ovat laillisia

20min finaali ja 5-6 alkuerää on nykyporukalla hyvä.

Kiitos ja anteeksi.




Mä olen ihan näillä samoilla jäljillä. Olen pitkään ajanut erilaisia foam -luokkia ja todennut että joka luokkaan löytyy erittäin hyvä yleisrengas kovuus jolla pääsee kovaa, esim 1/12 mattis; magenta / pink, 1/10 polttistouring; 37sh / 40sh, 1/8 ratapolttis; 32sh / 35sh.
Pidetään tällainen perinteisesti vapaa luokka meillä Suomessa edelleenkin vapaana, eikä ruveta rajoittamaan kisaajien valintoja. Nopeuserot tulee kuitenkin pääasiassa treenin määrästä ja laadusta.

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Ratakasi - Nyt suunnitellaan kesää 2014 (7.10.2013)
« Vastaus #220 : 10.10.13 - klo: 20.47 »
Nyt, kun gt8 on omalta osaltani nähty, pitää miettiä erilaisia vaihtoehtoja ensi kesälle, miksi ei tämäkin voisi olla harkinnan arvoinen asia. Itselläni on seuraavia mietteitä (epäluuloja) asian suhteen, joten tämän suhteen tietävämmät valaiskoot:

- renkaiden osalta toivoisin mahdollisimman vähäistä "säätöä". En osaa sanoa, onko spekkirengas vastaus vai lisäkysymys tähän. Sorvataanko renkaita, vai mennäänkö hyllytavaralla kisoissakin? Paljonko renkaita tarvitaan per kausi, jos nyt ei ihan vanteilla tai repaleisilla renkailla halua ajaa?

- autojen ja varaosien ja korien saatavuus kotimaasta ja kisapaikalta? Pitääkö hamstrata kaikki mahdolliset osat omaan pakkiin, vai onko jollain kauppiaalla aikomus pitää niitä jopa kisapaikalla?

- autojen ja koneiden huoltotarve? Pitääkö rassata ranteet savessa tuntikaupalla, ennen ja jälkeen ajon? Ei huvittais, ajaminen kyllä. Miten auton säätäminen, kytkin?

- mikä olis arvio kauden kalustokustannuksista ml. renkaat, sillä ajatuksella, että haluaa kilpailukykyisen kaluston?

Oma kädenvääntö käy vitosautojen ja (ehkä) tämän luokan välillä, tai sitten en aja ollenkaan. Aikaa ja kiinnostusta ei ole ylettömään rassaamiseen, ymmärrän tietysti sen, että asian eteen jotain on tehtävä.

Minun mielestä 20 minuutin finaalit riittää kyllä.
Flying Calacucco

Poissa Soo

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Ratakasi - Nyt suunnitellaan kesää 2014 (7.10.2013)
« Vastaus #221 : 10.10.13 - klo: 21.59 »
Noihin peitsamon kysymyksiin viel yks lisäys.
Mikä on vanteen vaikutus ja mitä vannetta yleisesti käytetään?
Nopeesti katottuna näyttää olevan standard, light ja carbon saatavilla.

http://www.rcm.fi/renkaat-ja-vanteet/1-8-on-road-foams.html


Poissa Henri

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Ratakasi - Nyt suunnitellaan kesää 2014 (7.10.2013)
« Vastaus #222 : 10.10.13 - klo: 22.39 »
Renkaat
-EM ja MM kisoissa jaettavat renkaat ovat eteen 32shore/69mm ja taakse 35shore/76mm
-halkaisija ero on siis 7mm, näillä vetosuhde autossa oikea
-renkaat yleensä paketissa pari milliä isommat, itse sorvasin kesän aikana aina noihin mittoihin
-näyttää, että noita kokoja rupeaa saamaan myös suoraan, jolloin ei tarvitse sorvata
-viime kesän kisapäivät selvisi kahdella kierroksella renkaita, yhdet alkueriin ja yhdet finaaliin, noista jää vielä jäljelle jotain

Vanteet
-ei tarvitse arvokisoissa miettiä, kun kaikki ajavat samoilla
-ei käytännössä merkitystä Suomessa (ainakaan vielä)
-standard on OK

Varaosat
-autot itsessään hyvin kestäviä kulutuksen osalta
-vauhdeista johtuen eivät kestä kuitenkaan kolareita
-ilman kolareita tarvitsee lähinnä kytkinlaakereita, hihnoja ja vastaavia
-itsellä viime kesänä (kolme kisaa ja pari treenipäivää) vaihdoin yhdet kytkinlaakerit

Huoltotarve
-riippuu ajomäärästä suoraan
-kasi ratapolttis on kilpalaite, se ei ole mielestäni tarkoitettu suuriin ajomääriin, varmaan suuret ajomäärätkin ovat mahdollisia
-matalaviritteisellä moottorilla ajaa halvemmalla ja enemmän
-nopeus ei ole ihan heti koneesta kiinni, kaikki muu pitää ensin olla kohdallaan
-putsaus paineilmalla riittää aika hyvin, kun ei vaan työnnä suoraan laakereihin, puhaltaa suoraan ylhäältä eikä sivusta
-auto ei välttämättä vaadi purkamista ja kasaamista kisojen välillä
-kytkin pitää tarkastaa ja painelaakeri rasvata vähintään ajopäivien välillä

Finaali
-toistaiseksi 20min on OK

Kustannukset
-näitä on listattu pariin kertaan tässä samassa ketjussa
-kisapäivän renkaat, kaksi kierrosta noin 40eur edullisimmillaan (renkaita tuntui saavan noin 10eur pari)
-fuili, noin 15eur per kisapäivä viime kesän formaatilla
-autot, noin 500eur uusina, hyväkuntoinen käytetty on hyvä vaihtoehto
-koneet 150-350eur, kalliimpiakin löytyy, mutta ei ihan heti tarvitse Suomessa
-korit, noin 30eur, käytin itse yhtä koria viime kesänä

Itse olisin tyytyväinen jos saataisiin maltillista kasvua ensi kesäksi ja saataisiin hieman yli kymmenen autoa radalle ensi kesänä (viime kesänä 8 eri kuskia osallistui kisoihin ja Kouvolassa viimeisessä kisassa oli 6 kuskia)

Henri
« Viimeksi muokattu: 23.10.13 - klo: 09.20 kirjoittanut Henri »

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ratakasi - Nyt suunnitellaan kesää 2014 (7.10.2013)
« Vastaus #223 : 10.10.13 - klo: 22.40 »
Konkreettisia kysymyksiä, konkreettisia vastauksia:

- renkaiden osalta toivoisin mahdollisimman vähäistä "säätöä". En osaa sanoa, onko spekkirengas vastaus vai lisäkysymys tähän. Sorvataanko renkaita, vai mennäänkö hyllytavaralla kisoissakin? Paljonko renkaita tarvitaan per kausi, jos nyt ei ihan vanteilla tai repaleisilla renkailla halua ajaa?
Foamirenkaita sorvataan aina, jos halutaan pärjätä kisoissa. Siihen asiaan ei spekkirengas tuo mitään helpostusta. EM- ja MM- kisoissa homma on ratkaistu niin että joka lähtö ajetaan uusilla renkailla ja ne jaetaan kuskeille juuri ennen lähtöä. Näin emme Suomessa voi emmekä halua tehdä. Jos haluat säästää, niin ajat aamun treenit jollain jämillä mitä on jäänyt, alkuerät yksillä renkailla ja sitten finaalit toisilla. Kannattaa lukea mun aiempi tarina kesän kulungeista tuosta ylempää. Yhteenvetona, 5-kisaa, 12päivää treeniä ja 15sarjaa uusia renkaita kesää varten hommattuna.

Jos haluaa olla sorvaamatta, niin sitten vaan ei sorvaa ja hyväksyy sen että ne jotka sorvaa, ajaa kovempaa.

- autojen ja varaosien ja korien saatavuus kotimaasta ja kisapaikalta? Pitääkö hamstrata kaikki mahdolliset osat omaan pakkiin, vai onko jollain kauppiaalla aikomus pitää niitä jopa kisapaikalla?
Tällä hetkellä Futurella on ollut pyöriä ja koreja ja MRX4 osia kaiken aikaa saatavilla. Mitä enemmän autoja ja kuskeja kisoissa on, sitä parempi saatavuus osilla on.

- autojen ja koneiden huoltotarve? Pitääkö rassata ranteet savessa tuntikaupalla, ennen ja jälkeen ajon? Ei huvittais, ajaminen kyllä. Miten auton säätäminen, kytkin?
Auton huoltotarve on sama kuin TP-10 tai GT-8, poislukien se ettei laitteessa ole diffejä ollenkaan. Autot on tehty kestämään pitoa ja tehoa, mutta ei hiekkalaatikkoleikkejä. Mitä enemmän radan ulkopuolella vietetään aikaa, sitä enemmän kuluu hihnoja, hihnapyöriä, rattaita ja pinjoneita. Näiden osalta homma on ihan 1/1 TP-10 kanssa. Säätämisen suhteen sama juttu kuin renkaidenkin. Ne jotka ruuvaa, ajaa kovempaa. Näiden autojen perusominaisuudet on kuitenkin niin hyvät että ohjekirjasäädöilläkin mennään jo pelottavan kovaa.

- mikä olis arvio kauden kalustokustannuksista ml. renkaat, sillä ajatuksella, että haluaa kilpailukykyisen kaluston?
Henkka ja Janne tais vetää aika minimillä, muutamia treenipäiviä ja kaikki kisat.
Henkan toteutuma jotain seuraavanlaista:
- Auto 500
- Kone 300
- Pari koria 70
- 8kierrosta pyöriä yht 200
- 2 kannua polttoainetta 80
- varaosia n. 50Eur
==> Jäljelle jäi auto ja kone ja korit, millä mennään vielä ens kesäkin helposti ilman merkittävämpiä remontteja.

Oma kädenvääntö käy vitosautojen ja (ehkä) tämän luokan välillä, tai sitten en aja ollenkaan. Aikaa ja kiinnostusta ei ole ylettömään rassaamiseen, ymmärrän tietysti sen, että asian eteen jotain on tehtävä.
- Vitonen on enemmän GT-8 tyylinen ajoltaan ja rassattavuudeltaan.
- Kasi taas sitten enempi C-12 tai TSM-10 tyylinen. Diffejä ei ole, alustansäädöt suoraan ohjekirjasta, pitoaineita ei käytetä ja ajaminen on paljon helpompaa johtuen hyvästä balanssista ja hyvästä pidosta.

Jotain tuollaista..

-A-

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ratakasi - Nyt suunnitellaan kesää 2014 (7.10.2013)
« Vastaus #224 : 10.10.13 - klo: 22.49 »
Erittäin selkeä selvitys Henkalla tuossa ylhäällä.

Tuon ajomääräkohdan allekirjoitan täysin. Nämä autot eivät ole oikea vaihtoehto kaverille joka haluaa päästä huolettomasti ajelemaan paljon ja päästä hippaleikkikisailemaan kavereiden kanssa. Siihen hommaan on esim bensamini tai LS-5 auto parempi vaihtoehto.

-A-



Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ratakasi - Nyt suunnitellaan kesää 2014 (7.10.2013)
« Vastaus #225 : 10.10.13 - klo: 22.52 »
Noihin peitsamon kysymyksiin viel yks lisäys.
Mikä on vanteen vaikutus ja mitä vannetta yleisesti käytetään?
Nopeesti katottuna näyttää olevan standard, light ja carbon saatavilla.

http://www.rcm.fi/renkaat-ja-vanteet/1-8-on-road-foams.html


Standard ja lightweight on ok. Carbon on vain kovalle pidolle ja sellaista ei tarvita Suomessa.

Vauhdillisesti niillä ei meidän ajoilla ole eroa, vaikka Lightweight onkin kevyempi vaa'alla.

-A-

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ratakasi - Nyt suunnitellaan kesää 2014 (7.10.2013)
« Vastaus #226 : 10.10.13 - klo: 23.06 »
Ja sitten vaan nimiä tuohon toiseen ketjuun.

-A-

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ratakasi - Nyt suunnitellaan kesää 2014 (7.10.2013)
« Vastaus #227 : 11.10.13 - klo: 06.54 »
Sorry, tuli kaksoispostaus...
« Viimeksi muokattu: 11.10.13 - klo: 06.58 kirjoittanut raddaddy »
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa Ender

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: Ratakasi - Nyt suunnitellaan kesää 2014 (7.10.2013)
« Vastaus #228 : 11.10.13 - klo: 09.03 »
Tässä muuten aika hieno video C8 ja TP-10 -kisoista. Näyttää Teemukin olevan mukana.

http://youtu.be/6Mj9XpU3LfA

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Ratakasi - Nyt suunnitellaan kesää 2014 (7.10.2013)
« Vastaus #229 : 11.10.13 - klo: 10.16 »
Ensinnäkin kiitos kattavasta selvityksestä, ymmärrän asiaa kenties vähän paremmin.

Nämä autot eivät ole oikea vaihtoehto kaverille joka haluaa päästä huolettomasti ajelemaan paljon ja päästä hippaleikkikisailemaan kavereiden kanssa.

Tämä kohta jäi mietityttämään, koska harrastukseen käytettävä aika on rajallinen ja radat ovat minusta katsottuna kaukana. Haluaisin, että kun radalle on mahdollisuus lähteä, siellä pääsee myös ajamaan, ettei koko päivä mene kaikenlaisten pikkuongelmien selvittelyissä. Ymmärrän tietysti sen, että autot pitää säätää ja niiden tulee olla kunnossa, jotta niillä voi ajaa kovaa. Huolenaiheeni onkin enemmän niissä piilevissä ja ennakoimattomissa vioissa, jotka sulattaa helposti ison osan ajopäivän nautinnosta.

Jos mahdollista pyytäisin sellaisia ihan käytännön esimerkkejä, millaista näpräämistä laitteet vaatii ajokunnon ylläpitoa varten? Tuolla aiemmin mainittiin kytkimen painelaakeri, joka pitää rasvata ajopäivien välillä. Entäpä:

- hihnojen/hihnapyörien vaihtotarve
- kytkimen palojen vaihto/muu huolto
- laakerit
- koneen huolto
- vetarit/muu voimansiirto
- muu huoltotoimenpide

Näiltä osin kaipaisin sellaisia "määräaikaishuoltotoimenpiteitä". Eli, kuinka usein ja mitä silloin tehdään. Lähtökohta on se, että autoa ei ajeta seinään tai muutenkaan raiskata, vaan ainoastaan ennakoivasta ylläpitohuollosta.
Flying Calacucco

Poissa Henri

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Ratakasi - Nyt suunnitellaan kesää 2014 (7.10.2013)
« Vastaus #230 : 11.10.13 - klo: 10.22 »
pois
« Viimeksi muokattu: 19.09.21 - klo: 19.02 kirjoittanut Henri »

Poissa Henri

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Ratakasi - Nyt suunnitellaan kesää 2014 (7.10.2013)
« Vastaus #231 : 11.10.13 - klo: 10.42 »
- hihnojen/hihnapyörien vaihtotarve

Näitä ei mene jos siellä ei ole välissä kivi tai vastaava. Minulla ei mennyt yhtään viime kesänä. Mielestäni meidän radat olivat viime kesänä aika puhtaita ja ongelmaa ei ollut.

- kytkimen palojen vaihto/muu huolto

Kun kytkin on oikeissa säädöissä, niin kytkin pala kestää pitkään (lue koko kesä). Kytkin ei ole vaikea rakentaa, se pitää tehdä vain ohjekirjasta löytyvillä mitoilla.

- laakerit

Kytkinlaakerit ovat tärkein tarkastaa ja vaihtaa tarvittaessa. Minä vaihdoin kerran koko viime kesän aikana. Janne ei vaihtanut kertaakaan.

- koneen huolto

Koneilla on tietty elinaika laskettavissa litroissa. Tämä on nyt sitten kiinni aika paljon haluaako hifistellä ja miten koneen säätää. Kun mennään varman päälle, kiertokanki vaihdetaan n. 10 litran kohdalla. Koneen elinikä vaikka n. 30 litraa. Näihin nyt sitten löytyy varmasti paljon erilaisia mielipiteitä. Elikä lyhyesti sanottuna koko kesän kisat ja vähän treeniä ajaa hyvin yhdellä mootorilla.

- vetarit/muu voimansiirto

Eivät juuri kulu.

- muu huoltotoimenpide

Omasta mielestä auto on kiva putsata niin, että sen kanssa viitsii harrastaa.

Henri

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Ratakasi - Nyt suunnitellaan kesää 2014 (7.10.2013)
« Vastaus #232 : 11.10.13 - klo: 10.44 »
Kiitos Henri. Vähän tämäntyppisiä vastauksia toivoinkin. :cool:
Flying Calacucco

Poissa Ender

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: Ratakasi - Nyt suunnitellaan kesää 2014 (7.10.2013)
« Vastaus #233 : 11.10.13 - klo: 10.55 »
Tuohan vaikuttaa siltä, että pääsee vähemmällä huollolla kuin GT-8:ssa. Mihin siis perustuu ajatus, että autolla ei voi ajaa paljon ? Ymmärän kyllä, että auto ei sovellu hippaleikkikisailuun...

Poissa Henri

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Ratakasi - Nyt suunnitellaan kesää 2014 (7.10.2013)
« Vastaus #234 : 11.10.13 - klo: 11.18 »
En oikeastaan osaa vastata tuohon, että autoilla ei voisi ajaa paljon? Itse olen aina ajanut kasilla lähinnä kisoja.

Itsellä ei ole mitään kokemusta/tietoa GT-8:sta. Mutta veikkaan, että kasi ratapolttis on kuitenkin hieman herkempi laite kuin GT-8 auto. Eli kasi ratapolttista saa hieman enemmän huoltaa.

Huollon tarve menee vähän niinkuin suhteessa auton vauhtiin.

Henri
« Viimeksi muokattu: 24.03.14 - klo: 22.31 kirjoittanut Henri »

Poissa Tuukka T

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Ratakasi - Nyt suunnitellaan kesää 2014 (7.10.2013)
« Vastaus #235 : 11.10.13 - klo: 11.26 »
Pekka, laita nimi listaan  :afro:

Täällä tuntuu olevan hyvä pössis ensi kesää silmällä pitäen. Henkka kävi pari päivää sitten SerPentti kainalossa iltateellä. Asetin itselleni tavoitteeksi että talven mittaan hankin kamat pikkuhiljaa ja käännän starttiboxin kumipyörän eri asentoon jotta toukokuussa pääsee radalle. Olis pitänyt tehdä tämä kaikki jo viime kesää varten.
Löysin rantein...

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Ratakasi - Nyt suunnitellaan kesää 2014 (7.10.2013)
« Vastaus #236 : 11.10.13 - klo: 11.57 »
Pekka, laita nimi listaan  :afro:

Täällä tuntuu olevan hyvä pössis ensi kesää silmällä pitäen. Henkka kävi pari päivää sitten SerPentti kainalossa iltateellä. Asetin itselleni tavoitteeksi että talven mittaan hankin kamat pikkuhiljaa ja käännän starttiboxin kumipyörän eri asentoon jotta toukokuussa pääsee radalle. Olis pitänyt tehdä tämä kaikki jo viime kesää varten.

Niin tuntuu olevan.

Ettei tulisi tehtyä hätiköityjä johtopäätöksiä, pitää maistella tätä asiaa nyt jonkin aikaa. Omalta osaltani päätökset on varmasti kasassa ennen vuoden vaihdetta. Tässä nyt arvonlaulu soi tämän ja vitosautojen välillä, molemmissa kun olisi puolensa, mutta kun molempia ei oikein yhtäaikaa voi harrastaa.
Flying Calacucco

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ratakasi - Nyt suunnitellaan kesää 2014 (7.10.2013)
« Vastaus #237 : 11.10.13 - klo: 21.25 »
Kommentti Tokiosta: " 1:10 Nitro Touring Car is at a critical point with numbers struggling and moving the race should be viewed positively by the small number of manufacturers still supporting the class."

Aika moni uusi kuski oli mukana 1/8 Tokion On Road  MM kisassa, näyttää siltä että tämä kansainvälinen kehitys kannattaa pitää mielessä täälläkin... (siirtyminen 1/10 touringista 1/8 luokkaan)
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa -Jari-

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Ratakasi - Nyt suunnitellaan kesää 2014 (7.10.2013)
« Vastaus #238 : 11.10.13 - klo: 22.20 »
Kommentti Tokiosta: " 1:10 Nitro Touring Car is at a critical point with numbers struggling and moving the race should be viewed positively by the small number of manufacturers still supporting the class."

Aika moni uusi kuski oli mukana 1/8 Tokion On Road  MM kisassa, näyttää siltä että tämä kansainvälinen kehitys kannattaa pitää mielessä täälläkin... (siirtyminen 1/10 touringista 1/8 luokkaan)
Eihän tuo kommentti Tokiosta liity mitenkään siirtymiseen 1:10 touringista 1:8 luokkaan, vaan siihen että aiemmin Argentiinalle myönnetyt seuraavat 1:10 touring MM:t siirrettiin FEMCA alueelle Argentiinan 1:8 krossi MM:ien ongelmien takia.
Jari Valkola
*** www.fullspeedrc.fi ** XRAY T4, ORCA ** XRAY NT1 2015, Novarossi  ***

Poissa Henri

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Ratakasi - Nyt suunnitellaan kesää 2014 (7.10.2013)
« Vastaus #239 : 12.10.13 - klo: 06.44 »
pois
« Viimeksi muokattu: 19.09.21 - klo: 18.59 kirjoittanut Henri »