VIHTI miniland

Kirjoittaja Aihe: Ratakasi - Sarjasäännöt 2014 ensimmäisen viestin liitteenä (15.5.2014)  (Luettu 115496 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Jos nyt tähän laittais: kisakalenteri on tässä topicissa aikaisemmin jo. Mikäli olen oikeassa, seuraava kisa on Hyvinkäällä 7.6. lauantaina 1/8 ja 1/10, siten taas kouvola (kuusankoski) 9.7.  tai 23.7 ??   tattiksen kisa on 30.7. ??  Vähän on epäselvyyttä siitä mikä päivitys mulla on kalenterissa... tattiksella treenataan viikolakin, mutta varsinkin viikonloppuisin. Sinne vaan tikkana paikalle.  Ajamisesta: Mika leppälahdelle tuli lieviä vaikeuksia soveltaa ajotyyliään nyky 1/8 ratapoltiksille. Niissä on pitoa ja kääntyvyyttä senverran paljon että mennään luukku levällään ja hiukan hellitetään kaarteeseen, jarruja juuri ei käytetä... nelivedolla vedetään auto kaareesta ulos. Ei diffiä takana, joten aika kovaa täytyy mennä jotta kääntyisi mallikkaasti...
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa Tuukka T

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Ratakasi säännöissä 2014 on mainittu aikataulu, tosin sinne on uinut painovirhepaholainen mukaan:

Kilpasarjan radat
Kaudella 2013 (pitää olla 2014) ajettavat kilpailut ja radat ovat seuraavat:
 24.5. Kypak / Kouvola
 7.6. HyUA / Hyvinkää
 19.7. PKSRCA / Tattarisuo
 23.8. Kypak / Kuusankoski

Jotta ei topikin otsikko unohtuisi niin totean omana mielipiteenäni että tässä sarjassa sääntöjen kirjoittaminen on onnistunut hyvin. Ja siihen kun lisätään rento ote myös "katsastuksessa", ovat edellytykset kisoissa viihtymiselle taattu luokan puolesta. Ei ole tavatonta että pienoisautoilussa sorrutaan siihen, että kaikki on säännöissä saneltu millin tarkasti lähtien kilpailunron fontista aina kymmenesosamillin tarkkuuteen auton korkeudessa. Crossipuolella kasvihuoneen näköiset Corrit ovat kasvaneet suosiossa huimasti lyhyessä ajassa ja väitän että paljolti saman asenteen johdosta -ei ole niin millin päälle. Toivotaan että ratapuolella Ratakasille käy samoin, kaikki edellykset menestymiseen ovat, onhan ajaminen(kin) näillä aivan älyttömän hienoa eikä edes erityisen vaikeaa jos malttaa vain olla liikaa yrittämättä  :afro:
Löysin rantein...

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Nyt kun säännöt ja kisakalenteri tuli selvitettyä, vois Antti vaihtaa alkuperäisen nimen ketjuun, ettei palkokasveja kasvaisi sieraimista joltakin... kiitos :grin: :grin:
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
..totean omana mielipiteenäni että tässä sarjassa sääntöjen kirjoittaminen on onnistunut hyvin. Ja siihen kun lisätään rento ote myös "katsastuksessa", ovat edellytykset kisoissa viihtymiselle taattu luokan puolesta. Ei ole tavatonta että pienoisautoilussa sorrutaan siihen, että kaikki on säännöissä saneltu millin tarkasti lähtien kilpailunron fontista aina kymmenesosamillin tarkkuuteen auton korkeudessa. Crossipuolella kasvihuoneen näköiset Corrit ovat kasvaneet suosiossa huimasti lyhyessä ajassa ja väitän että paljolti saman asenteen johdosta -ei ole niin millin päälle.
==> Kiitos, juuri tähän olen pyrkinyt.

-A-

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Ratakasi säännöissä 2014 on mainittu aikataulu, tosin sinne on uinut painovirhepaholainen mukaan:

...Kaudella 2013 (pitää olla 2014)...

==> Korjattu.

-A-

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Jotenki tuo sana rento ei kuulu olevan kaveri sanan kisan/katsastuksen kanssa.
En minä saa tulla 150ml tankilla ajelemaan tai en saa asentaa gyroa tai en saa käyttää 50% nitro menovettä.
Kuin kisoihin tullan niin jokaisen kuljettajan pitää osata säännöt jo eikä vasta kisapäivänä.
Ei katsastaja nipota jos kaikki on kunnossa.
Kaikilla pitää olla sääntöjen mukaiset vehkeet ja silloin on rentoa ja hauskaa kuin tiedetään että kaikki kalusto on sääntöjen sallimat.
Tai jos homma on näin että rennolla meiningillä mennään niin sitten tulee laittaa asiat esille missä saa joustaa eli otetaan tällainen hyvä esimerkki.
Tankin tilavuus saa ylittä enintään 10% ei enempää.
Auton painovsaa olla max 20% alipainoinen.
Näin kuin homma laitetaan esille niin silloin ei ole noita kateelisia vastassaan.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
jerzi, laita auto nippuun ja tuu radalle, ei se homma ole noista 125cc/150cc tankista tai 20% alipainoinen, kiinni...
ne erot on ihan muualla, kukaan ei määrää painojakautumaa, etu aurausta, korin takakulmaa, ackermania jne. ei ne oikeastaan ole niistäkään, vaan siitä miten auto sopii kuskin fiiliksiin. Mun ( tiimin) auto oli vimpanpäälle henkan ja tonyn säädöissä, mutta siitä ei vaan Mikalla aluksi tullut mitään, sillä sen "motoriikka" koska kaasuttaa ja jarruttaako vai ei, ja miten ottaa ennakkoa kaarteeseen, kun sinne mennään nelipyöräluisussa, siinä se ero oli, Mikan 15 vuoden paussin aikana kaikki ( melkein) on muuttunut. Ensikertalaisella on tekemistä... Jos aletaan nipotta epäolennaisista, sitten ollaan taas samassa, että kaikki kuvittelee että jutut täytyy olla Max rajaan, EI TARTTE...! Eriasia sitten on kun saadaan luokka SM arvoon ja järjestetään PM tai ENS kisa täällä.
Sen voisi varmaan lisätä meidän sarjasääntöihin, että podium kavereitten autot tulisi olla EFRA sääntöjen mukaiset, eli jos kolmen kärjestä jollakin olisi "törkeästi" ja tietoisesti sääntöjen vastainen auto tai muu menemiseen vaikuttava, tippuisi neljänneksil... :police:
« Viimeksi muokattu: 28.05.14 - klo: 16.09 kirjoittanut raddaddy »
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa Ender

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Oli sen verran mahtavan näköistä menoa Kouvolan kisoissa, että tuli ilmoittauduttua Hyvinkään kisaan... Vaikka suunnitelmissa oli tulla vasta kahteen viimeiseen kisaan.

Harmi kun ilmat muuttuivat näin huonoiksi. Tarkoitus oli testata autoa ensimmäistä kertaa tällä viikolla, mutta nyt meni sen osalta suunnitelmat uusiksi. Vähän tiukalle menee, mutta onneksi ei tässä mitään menestymispaineita ole joten voi kisoihin tulla ihan treenimielessä.

Kouvolassa olin ihan katsojan roolissa ja hyvää viihdettä oli molempien luokkien (TP-10 ja Ratakasi) seuraaminen. Varikkotouhuja katsellessa tuli kyllä mukavasti opittua uutta ja samalla jäi positiivinen kuva juuri tuosta ilmapiirin rentoudesta… Eli helposti uskaltaa kisoihin mukaan vaikka kokemusta ei vielä paljoa ole.

Ratakasilla ajo vaikuttaa kyllä vaativan enemmän tarkkuutta kuin esim. GT-8 –autolla ja tuo 20 minuutin finaali taitaa olla oikea ratkaisu, vaikka olinkin itse aikaisemmin pidemmän finaalin kannalla.

Mututuntuman perusteella ratakasiauton mekkaaminen kisapäivän aikana voi olla helpompaa kuin GT-8 –auton, kaikki on paremmin suunniteltua siltä osin. No ehkä noista hihnoista voi tulla harmia, jos kisapäivänä katkeavat. Foamirenkaat eivät enää tunnu hankalilta ehkäpä jopa tuovat mukavan lisän taktiikan suunnitteluun taitojen kasvaessa.

Hyvinkään kisoissa näyttää olevan vähän pienempi osallistujamäärä kaikkien luokkien osalta. Tulikohan uusi kisa liian nopeasti ?

Onkos porukka menossa ensi viikolla Hyvinkäälle harjoittelemaan ?

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
tattiksella varmaan viikolla treenaillaan ja tuunataan autot taas iskuun. Ollan jo päästy "vaihtoehtojen vertailuun". Hyvinkäällä taas Mika leppälahti tiimiauton puikoissa. Hihnoista, ei ne yllättäen mene, vähän kuin isoissa, jakopään hihnan kanssa, niitä ajokilsoja kannattaa pitää silmällä. Kun reunat rispaantuu, ainakin kisaan kannattaa laittaa tuore hihna. "kikka kakkonen" hae silikoni sprayta tai silikoni tikku ja sillä "voitele", sekä käynti norjistuu että elinkaari pitenee ratkaisevasti...
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa Ender

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
No niin, sunnuntaina tuli sitten ajettua ensimmäistä kertaa C-8 –autoa.

Sain Capricornin lauantaina sellaiseen kuntoon, että pystyin ajamaan sisäänajoa pari tankillista pukilla. Sunnuntaina sitten Teemu auttoi kytkimen ja sisäänajon kanssa. Tästä iso kiitos. Seuraavaan moottoriin otan kyllä tuon sisäänajon valmiiksi, nopeuttaa prosessia mukavasti.

Itse ajaminen oli kyllä mahtavaa vaikka pientä opettelua tuon kaasun käytön kanssa kyllä on, pitäisi vaan uskaltaa ajaa kovempaa…. Auto oli ”helppo” ajettava vaikka säädöt oli vain sinne päin suoraan kasauksen jäljiltä. Autossa ja moottorissa on mukavasti potentiaalia omien rajojensa etsimiseen.

Tästä on hyvä jatkaa kohti Hyvinkään kisoja. Ratakin oli saanut mukavan ”uudistuksen” kun ainakin eilen ajettiin ilman sitä ”inhottavaa” shikaania  :wink:

Ainakin yksi jälki-ilmoittautuminen jo tullut ja vielä pari lisää niin taas tulee uusi osallistujaennätys. Luokka on kovassa nosteessa ja ainakin itselle tuli juuri oikeaan saumaan.

Kuvasin eilisistä treeneistä lyhyen videon jossa näkyy LS-5, C-8 ja TP-10 autot samaan aikaan radalla: http://youtu.be/9NAFiEpGN0U


Poissa Ender

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
12 ilmoittautumista Hyvinkään kisoihin... Luokka kasvaa vaudilla.

Alkuerillä on nyt merkitystä ja B-finaalissa luvassa kovaa taistoa A-finaalipaikoista.

Tässä vähän omaa Kouvola -videota laadukkaampi tunnelmavideo B EM -kisoista: http://youtu.be/vDif_QtxzlY

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
12 ilmoittautumista Hyvinkään kisoihin... Luokka kasvaa vaudilla.

Alkuerillä on nyt merkitystä ja B-finaalissa luvassa kovaa taistoa A-finaalipaikoista.

Tässä vähän omaa Kouvola -videota laadukkaampi tunnelmavideo B EM -kisoista: http://youtu.be/vDif_QtxzlY


Ihan kysymyksenä vaan.
Nyt kuin gt8 kuoli niin kuinka monta uusia kuskeja meni c8 luokkaan ajelemaan.
Eli sellaisia kuskeja jotka eivät ole muita luokkia vielä ajannut.
Jerzi
Ps. Onhan se hienoa että perinteikäs luokka alkaa saada tuulta siiven alta. Tai siis jos totta puhutaan tämä on vissiin maailman ensimmäinen rc auto kisaluokka. Eikös Suomen ekat SM kin ajettu ihan -70 luvun alussa ja muutama kuski jotka tänäkin päivänä ajelee on kisannut tuossa kisassa.
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Racing Hobby

  • Vieras
Amerikkalaiset, tuttuun tapaansa, ovat "omineet" kunnian RC autojen keksijöinä ja kehitäjinä. Totuus on kuitenkin että saksalaisella SIMPROP rc laite valmistajalla oli Nurnbergin messuilla esillä 1968 radio-ohjattava auto jossa oli hehkutulppa moottori ja hihnaveto taka-akselille. George Siposs niminen jenkkijannu teki juttuja ja esitteli Rc autojen ideoita. Hän perusti kavereidensa kanssa ROAR eli "radio operated auto racing" kerhon, josta muodostui alan kattojärjestö jenkeissä. Tänä aikana Siposs.in auton toi markinoille Heathkit, amerikkalainen radioiden (ham) rakennus sarja valmistaja. Sen kopioi japanilainen Kyosho ja kysoho dash oli ensimmäinen varsinainen RC auto jota oli saatavana laajemmin. Turkulainen Raimo Vähämäki ajoi sellaisella "Ensimmäiseksi Suomenmestariksi" 1971. Slottiharrastajat hankkivat sitten jokainen uuden Associated RC1 auton itselleen jolloin alkoi varsinainen 1/8 autojen SM sarja vuodesta 1972 lähtien aina vuoteen 1997 jolloin sarja katkesi. Nyt toivottavasti 2015 päästään taas jatkamaan sarjaa.

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Niin, kyseisestä aiheesta on allekirjoittanut kirjoittanut aika tyhjentävän artikkelin Pienoismalli lehteen jossa on lueteltu kaikki suomenmestarit jne. Ola Pedersen olisi varmaan hyvillään kun jokainen tilaisi tämän historiakatsauksen pienoismalli lehden toimituksesta itselleen arkistoon.
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa Henri

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Ratakasi 2014 sarjatilanne (varmasti täysin epävirallinen ennenkuin Antti taas aktivoituu)

Ratakasi 2014 - sarjatilanne      Kou   Q   Hyv   Q   Hel   Q   Kuu   Q   Yht
1.   "20" - Risto Rönnqvist - Xray RX8   90      90   3               180
2.   "25" - Sakke Ahoniemi - Capricorn Lab C-801 "2014"   63   2   100   4               169
3.   "10" - Henri Fredriksson - Shepherd Velox V8 "EC"   76   3   82   2               163
4.   "21" - Janne Liinkangas - Serpent 977   82      69                  151
5.   "69" - Tuukka Tiainen - Serpent 977   72      66                  138
6.   "36" - Tony Raikas - Shepherd Velox V8 "EC"   57   1   76   1               135
7.   "24" - Riku Forsström - Capricorn Lab C-801 "2014"   66      57                  123
8.   "13" - Aarre Sillanpää - Capricorn Lab C-801 "2014"   60      55                  115
9.   "23" - Tomi Mairue - Capricorn Lab C-801 "2014"   100   4   0                  104
10.   "42" - Ari Lappi - Capricorn Lab C-801 "2014"   0      72                  72
11.   "26" - Mika Leppälahti - Shepherd Velox V8 "PRO"   69      0                  69
12.   "11" - Iina Mäkelin - Capricorn Lab C-801 "2014"   0      63                  63
13.   "7" - Mika Niiranen - Capricorn Lab C-801 "2014"   0      60                  60

EDIT: Lisäsin alkuerien lisäpisteet neljälle ensimmäiselle kun Ratakasi 2014 säännöissä lukee, että mennään kymppiluokan pistelaskulla.
« Viimeksi muokattu: 22.07.14 - klo: 13.00 kirjoittanut Henri »

Poissa Ender

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Kolmas ajokerta takana.

Sunnuntaina tuli ajettua mukavasti treeniä Hyvinkään radalla. Mitä enemmän on tullut kierroksia sitä enemmän on ruvennut tästä pitämään.

Keskityin pääasiassa oman ajotyylin hakemiseen ja ajamisen opetteluun. Samalla yritin säätää jarruja sellaisiksi ettei perä lähde niin helposti alta. Tämä onnistuikin hyvin. Ajanotto ei ollut päällä mutta tuntui siltä että sain parannettua Hyvinkään kisojen kierrosaikaa, ainakin tasaisuutta tuli lisää. Vielä jäädään kärjelle, mutta se oli odotettavissakin.

Välillä tuli kyllä ajettua ulos radalta ihan kunnolla ja yksi aika pelottavan oloinen ilmalentoon lähtö pääsuoralla olleesta kivestä. Ehkä näistä johtuen koin myös ensimmäisen kalustetappion, kun ykkösratas meni sileäksi päivän viimeisellä tankillisella. Kotona huomasin myös kytkimen laakereiden olevan vaihtokunnossa. Olisikohan tuolla osuutta asiaan, veikkaan kuitenkin kiveä rattaan välissä, pinionissakin on hieman ”naarmuja”.

Noita rattaita ja hihnoja saa olla kyllä putsailemassa joka ajon jälkeen, mutta aikaa se ei vie paljoa ja samalla tulee muutenkin tarkistettua auton kunto. Kaikkiin oleellisiin huoltopaikkoihin pääse myös tosi nopeasti käsiksi, mikä helpottaa huolto- ja tarkistustyötä oleellisesti.

Seuraavat kaksi viikkoa menevät varmaan mökkeilyyn ja perheen kanssa lomailuun. Mutta tarkoitus on käydä Tattiksella 2-3 kertaa treenaamassa ennen kisoja. Toivottavasti vain säät suosivat. Vähän huonosti porukkaa on Tattiksella on käynyt. Ainakin nimenhuuto näyttää aika tyhjää. Eilenkin porukkaa tuli Tattikselta Hyvinkäälle, kun Tattiksella oli radalla vielä runsaasti vettä. Vesitilannetta ennakoiden olin jo perjantaina päättänyt lähteä Hyvinkäälle Tattiksen sijaan.

Hyvinkään rata on muutenkin jälleen oma suosikkini, kun sitä shikaania ei ajeta ja uusi mekkauskatos on käytössä. Vieläkin harmittaa, kun Hyvinkään kisassa ei sateen takia päästy ajamaan finaaleita.

Postissa odottaa jo myös Hudyn ”Set-up System”. Saattoi olla vähän turha hankinta, mutta helpottaa se ainakin vähän säätöjen oikeaksi saantia vaikka kyllä pelkällä Camber –mitalla pääsee jo pitkälle.

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Se hudyn säätätyökalu on ihan olennainen juttu... renkaat menevät niin kartioikksi että niistä tiirailemalla ei kyllä pitkälle päästä. Kyllä Shepherd jannutkin alkaa netissä jakaa omia säätöjään, kunhan saadaan kaikki kohdalleen. Nyt on kaverit tahkonu "männäsesongin" myllyjen kanssa. Ois kannattanut lähteä tuoreemmalla systeemillä liikkeelle. Tuo Hyvinkään sade tosin pilasi hyvän sauman.. No tattiksella on seuraava mahis...
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Ender: valitit hihna ja vaihderattaiden puhistamistarvetta. Ainakin hihnat ja hihnapyörät pysyvät suhteellisen puhtaina ja hyvässä kunnossa ( ja notkeina) kun hankit autotarvukeliikkestä silikoni stikin eli puikon ja sillä sivelet hihnaa hammaspuolelta, sitten pyörittelet aikasi jotta silikoni leviää myös hihnapyöriin. sitten vaan rätillä liiat pois, koko alku kesän ollaan ajettu tälla tavalla Shepherd hihnoilla vaihtamatta niitä.
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa Ender

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Muualta poimittua:

No vihdoinkin, tuli jotakin tolkkua tuohon PM ratapolttis sähläykseen. Alunperin kisa tältä vuodelta annettiin Tanskaan. mutta sitten syntyi poru kun Tanskan liitto ei ollutkaan halukas, eikä toinen kilpaileva järjestäjä ollut
virallinen, joten Hockenheimin ENS kisan kanssa päällekkäin ilmoitettu kisa ei saanut minkäänlaista kannatusta. Ruotsalaiset panivat toimeksi ja nyt kisa ajetaan Örebrossa yhdessä Ruotsin Cup kisan yhteydessä 9-10/8. Toivottavasti on kelejä ja suomalaiset lähtevät joukolla mukaan.


Mistäs tästä löytää lisätietoja ? Luokkina ilmeisesti TP-10 ja C-8 ?

Voiko tonne vain mennä kisailemaan vai vaatiiko jotain muuta lisenssiä normaalin Suomi –lisenssin lisäksi ?

Veli sattuu asumaan reilun tunnin ajomatkan päässä tuosta Örebron radasta ja itselle toisi olisi aika helppo kohde. Päivämääräkin sopisi hyvin omaan kalenteriin.

Luin Antin kisaraportin Ruotsin C-8 –kisasta ja ilmeisesti kisoissa on aika rento meininki. Eli voisi lähteä ihan vain treenailumielessä ?

Racing Hobby

  • Vieras
kaappasin tiedon pohjoismaiselta 1/8 ratafoorumilta, virallinen kutsu ja muut faktat tulee ilmeisesti aika pian.
Muutenkin , meidän oma 1/8 sarja on jo puolivälissä, osallistujamäärä lisääntyy koko ajan. Olis hienoa jos saatais kaikki 18 jotka ovat ilmoittaneet omistavansa "modernin" 1/8 ratapolttiksen, tulemaan paikalle Tattarisuon kisaan ja mahdollisimman monen lähtevän tuonne Elokuun PM kisaan, Ruotsin omassa sarjassa on pyörinyt about 10-11 kisaajaa, joten on aika mennä näyttämään tuon vanhan sloganin paikkaansapitävyys:
" It takes a FINN to finish First, but you must finish first, to WIN.."
ja sitten Suomenmestarit, kautta aikoin:

Ensimmäinen "epävirallinen" Kisa ajettiin Turussa, jonka voitti Raimo Vähämäki Kyosho Dash-1 autolla, Toiseksi tuli Hannu Riihelä COX Dune buggy autolla jossa oli Cox 0,8cc mootori ja ohjaus servo radiolla ohjattuna ! Huh huh, taisi olla huiman nopea auto...

1973 alkoi "virallinen " SM sarja jonka voitti Pekka Sippola Asso RC-1 autolla ja Veco 19 moottorilla
(muista ei ole virallista tietoa)  1974 Voittaja oli Ilkka Mannio, (sama auto)

1975 1.  Jukka Vatanen  Asso RC 100/K&B
         2.  Ilkka Mannio    Asso RC-1
         3.  Timo Jalasterä Asso  RC-1

1976 1. Veli-pekka Immonen  Asso RC 100/K&B
         2. Hannu Nurminen        Asso RC 100/K&B
         3. Ilkka mannio              Asso RC 100/K&B

1977  1.Veli-pekka Immonen  Asso RC 100/K&B
          2. Ilkka mannio             Asso RC 100/K&B
          3. Ari Minkkinen            Asso RC 100/K&B

1978  1. Ari Minkkinen            Asso RC 100/K&B
          2. Hannu Nurminen      Asso RC 100/K&B
          3. V-P Immonen           Asso RC 100/K&B

1979  1.V-P Immonen          Asso RC 200/VP/K&B
          2. Hannu Nurminen     Asso/HNP   K&B
          3. Ilkka Mannio           Asso RC 200/K&B

1980   1. Ilkka Mannio           Asso RC 300/K&B
           2 .Hannu Nurminen    PB
           3. Jukka Paavilainen   Asso RC 300/K&B

1981   1.Leo Hongisto            Asso RC 300/K&B
           2. Jukka Paavilainen    Serpent
           3. kari Ronkainen         Asso RC 300/K&B

1982 1. leo Hongisto              Asso RC500 2wd
         2. Mika Leppälahti         Asso RC 300
         3. Kimmo Norvas          Asso RC 500 2wd

1983 1. Mika Leppälahti         PB Alpha
         2. Kimmo Norvas          Asso RC 500
         3. Leo Hongisto           Asso RC 500

1984 1.Hannu Nurminen      SG columbia
         2. Rauno Altain           SG Columbia
         3. Jaakko Herlevi         Asso RC 500

1985 1. Mika Leppälahti       Serpent Quattro 4WD
         2. Leo Hongisto          Serpent Quattro 4WD
         3. Daniel Kalves          Asso RC 500 4WD

1986 1. Mika Leppälahti     Asso RC 500 4WD
         2. Hannu Lepistö      Asso RC 500 4WD
         3. Ilkka mannio         Asso RC 500 4WD

1987  1. Mika Leppälahti   Asso RC 500 4WD
          2. Leo Hongisto       Asso RC 500 4WD
          3. Daniel Kalves       Asso RC 500 4WD

1988  1. Pasi Ylinen            Asso RC 500 4WD
          2. Sten Nordman      Asso RC 500 4WD
          3. Pekka Sippola      SG Space

1989  1. Mika Leppälahti   Serpent Sprint
          2. Timo Hämäläinen Serpent Sprint
          3. Tom kalves           Asso 500 4WD

1990  1. Daniel Kalves        Asso RC 500 4WD
          2. Henri Fredriksson Serpent Sprint
          3. Pasi Ylinen            Serpent Sprint

1991  1.Mika Leppälahti    Parsec Sigma
          2. Jussi kangas       Serpent Spirit
          3. Sakke Ahoniemi  Serpent Spirit

1992  1. A-P jakonen        Serpent Excel
          2. Timo Rinne          Serpent Sprint
          3. Daniel Kalves      Serpent Sprint

1993  1.Henri Fredriksson BMT 933
          2.Timo Rinne           BMT 933
          3. Marko Klapuri     Parsec Sigma

1994  1. Daniel Kalves      Serpent Excel
          2. Heikki Valtonen   Serpent Excel
          3. Tom Kalves          Serpet Excel

1995  1. Henri Fredriksson    BMT 95R
          2. Timo Rinne           Serpent Excel
          3. Jani Pajarinen      Serpent Excel

1996  1. Jari Taskila            Serpent Excel
          2. Daniel Kalves        Serpent Excel
          2. Henri Fredriksson  Serpent Eccel

1997  1. Henri Fredriksson   Serpent Excel
          2. Matti Vesikari        Serpent Excel
          3 Magnus Bengtsson Serpent Vector (Sweden)

Aikamoinen lista, ensi vuodesta jatketaan virallista listaa !!!
         
       

               
« Viimeksi muokattu: 19.06.14 - klo: 13.03 kirjoittanut Racing Hobby »

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Tiedoksi kaikille!!

(eli siis suomeksi, PM-kisat on elokuussa Ruotsissa Örebro:n radalla heidän sarjakilpailunsa yhteydessä. Olen ollut muutamia kertoja mukana ja jokainen reissu on ollut onnistunut, hyvillä mielin on aina tultu kotiin, suosittelen lähtemään, jos kiinnostaa.)

-A-

Hey all!
Because nothing happens to DMSU vs EFRASweden has a proposal for the Nordic Championships in 1:8-1:10 nitro track.
 
We think this, that as long as not EFRA recognizes DMSU as the only Danish organization so should not race run there. Furthermore, it isproposed to date (6-7/9) from DMSU completely unacceptable for us. Besides, it's actually Sweden's turn to arrange according to the original calendar forNordic championships.
 

We can run the race in Örebro on 9-10/8. While we run our Sverigecup. The club is willing to accept the arrangement.
We need to solvethis issue as soon as possible!
 
 
 
Best Regards,
 
Bengt Andersson/Mickael Brandt

Section Chairman's 1:8-1:10 ic track SBF Sweden

Racing Hobby

  • Vieras
Eli nyt "Kaikki joukolla jäätäsärkemään", aukomaan uudelleen pohjoismaisia kisasuhteita..
« Viimeksi muokattu: 27.06.14 - klo: 13.03 kirjoittanut Racing Hobby »

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Mistäs tästä löytää lisätietoja ? Luokkina ilmeisesti TP-10 ja C-8 ?

Voiko tonne vain mennä kisailemaan vai vaatiiko jotain muuta lisenssiä normaalin Suomi –lisenssin lisäksi ?

Veli sattuu asumaan reilun tunnin ajomatkan päässä tuosta Örebron radasta ja itselle toisi olisi aika helppo kohde. Päivämääräkin sopisi hyvin omaan kalenteriin.

Luin Antin kisaraportin Ruotsin C-8 –kisasta ja ilmeisesti kisoissa on aika rento meininki. Eli voisi lähteä ihan vain treenailumielessä ?

Moikka,

Pari vastausta pariin kysymykseen.

Suomi-lisenssi on riittävä. C8-luokassa ajetaan EFRA-säännöillä, jotka kannattaa opiskella ennen lähtöä. Tekniset säännöt tulevat siis sieltä ja niissä he ovat tarkkoja. (Erityisesti korin mitat ovat tarkkoja, sivut eivät saa lerpattaa ulospäin!!)

Myös nitropitoisuutta ja tankin tilavuutta he mittaavat aktiivisesti.

Ajotapa poikkeaa välillä kotimaisesta siten että käyttävät alkuerissä ns. mekaanikkolähtöä paikaltaan viivalta, samoin kuin finaaleissa tehdään.

Nostajia ei ole, vaan mekaanikko nostaa.

Perjantai ==> treeniä
Lauantai ==> alkuerät ja häntäpään nousuja
Sunnuntai ==> Nousut ja finaalit

TP-10 osalta en osaa suoraan sanoa mikä meininki.

Yhteyshenkilöinä toimivat Bengt Andersson (kalju, mukava, 40v kaveri) C8-luokassa ja Micke Brandt TP-10-luokassa. Molempiin saa Facebookin kautta helposti yhteyttä, jos haluaa kysellä asioista lisää.

-A-
 

Poissa Ender

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Tattarisuon kisan kokemusten pohjalta siirtäisin Kuusankosken kisan Tykkimäen radalle, jos mitenkään vielä on mahdollista.

Jos kisa kuitenkin ajetaan Kuusankosken radalla, A-finaalin max 8 autoa.

Racing Hobby

  • Vieras
Olen tuosta automäärästä Finaalissa samaa mieltä. Tattiksella finaalissa autojen nopeuserot turhan suuria.

Poissa Henri

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Ratakasi III Tattarisuo 19.7.2014 Finaali: (valitettavasti vähän yksitoikkoinen kun on kuvattu vain minun autoa, mutta kiitokset kuvaajalle joka tapauksessa!)

http://youtu.be/QZHo-g_71_Q

Poissa Luigi54/vielä vanhempi

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Tattarisuon kisan kokemusten pohjalta siirtäisin Kuusankosken kisan Tykkimäen radalle, jos mitenkään vielä on mahdollista.

Jos kisa kuitenkin ajetaan Kuusankosken radalla, A-finaalin max 8 autoa.

Asiasta jo keskusteltu KyPakin piirissä....
Luvata ei viel voi , mutta yritetään siirtoa Tykkimäkeen..

-Barbie-
Tamiya Mini; Poikien Barbie , Tosimiesten Barbara....

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Laitoin uuden Fb sivun pystyyn sen tilalle, joka katosi kun Antti O häippäsi feissarista.kaikki mukaan !
https://www.facebook.com/groups/595594547225364/
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa Henri

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Ratakasi 2014 sarjatilanne (epävirallinen)
                              
      Kouvola   Q   Hyvinkää   Q   Helsinki   Q   Kuusankoski   Q   Yht
1.   "20" - Risto Rönnqvist - Xray RX8   90      90   3   90            273
2.   "10" - Henri Fredriksson - Shepherd Velox V8 "EC"   76   3   82   2   100   2         265
3.   "25" - Sakke Ahoniemi - Capricorn Lab C-801 "2014"   63   2   100   4   55   4         228
4.   "21" - Janne Liinkangas - Serpent 977   82      69      76            227
5.   "69" - Tuukka Tiainen - Serpent 977   72      66      82            220
6.   "36" - Tony Raikas - Shepherd Velox V8 "EC"   57   1   76   1   57   3         195
7.   "24" - Riku Forsström - Capricorn Lab C-801 "2014"   66      57      66            189
8.   "13" - Aarre Sillanpää - Capricorn Lab C-801 "2014"   60      55      72            187
9.   "42" - Ari Lappi - Capricorn Lab C-801 "2014"   0      72      63   1         136
10.   "7" - Mika Niiranen - Capricorn Lab C-801 "2014"   0      60      60            120
11.   "23" - Tomi Mairue - Capricorn Lab C-801 "2014"   100   4   0      0            104
12.   "26" - Mika Leppälahti - Shepherd Velox V8 "PRO"   69      0      0            69
13.   Toni Latvio - Mugen MRX4   0      0      69            69
14.   "11" - Iina Mäkelin - Capricorn Lab C-801 "2014"   0      63      0            63
« Viimeksi muokattu: 22.07.14 - klo: 13.43 kirjoittanut Henri »