Kirjoittaja Aihe: Keskustelua aiheesta "Six Hours Le Tikkurila - Corr Endurance 18.3.2012"  (Luettu 82689 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
kellotin eilen omaan autoon akun vaihdon, meni 1:02 aikaa. Ajoin auton viereen -> nostin pöydälle -> koppa irti (4sokkaa) -> johot irti 2 putkea + välikaapeli -> akun panta auki 1 sokka -> akut pois -> uudet tilalle -> johot kii -> koppa kii -> radalle.

muutaman sekunnin saattaa saada pois kun oikeen tohinalla tekee

Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Unohdit näköjään akkupannan sokan pöydälle  :tongue:

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
En tiedä olisko tässä ideaa mutta näin me tehtiin viimekesällä kuin ajoimme VTR autoilla endurance kisat.
Eli meillä oli aikarajoitus varikko käynille.
;uistaakseni se oli 2min koska silloin ei yule kiirettä laittaa esim akku johtoja väärinpäin. Meillä oli myös pakollinen rengasvaihto.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
En tiedä olisko tässä ideaa mutta näin me tehtiin viimekesällä kuin ajoimme VTR autoilla endurance kisat.
Eli meillä oli aikarajoitus varikko käynille.
;uistaakseni se oli 2min koska silloin ei yule kiirettä laittaa esim akku johtoja väärinpäin. Meillä oli myös pakollinen rengasvaihto.
Jerzi

ei huono tavallaan tuokaan, sen 2min menee melkeen väkisellä jos renkaatkin vaihtaa. Kerran pidotus on sallittu niin toinen rengassarja pitää olla valmiiksi pidotettuna!
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa Volvospede

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Aapon slässiin kellotettiin 46 sekkaaa akun vaihto. Lähes kierros tulis etua miron aikaan.

2 auton kierrätyksellä säästää aika tavalla tossa varikkokäynnissä. Ponderihan siinä pitää vaihtaa, mutta sen tekee kaks varikkomiestä aika äkkiä samalla kun vanha kuski tulee alas korokkeelta ja uus tilalle.

Jertsin kommentti minimiajasta varikolla on ihan mielenkiintoinen. Vähentäis hosumista ja turhia mokia. Mut toisaalta kait nopeasta varikko käynnistä pitäis saada etua ihan niinku radallakin saa etua nopeasta kierroksesta! Akuissa kantsii kyllä olla liittimet jota ei saa väärinpäin.
Se kauppias älähtää johon kalikka kalahtaa! :-)

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Aapon slässiin kellotettiin 46 sekkaaa akun vaihto. Lähes kierros tulis etua miron aikaan.

2 auton kierrätyksellä säästää aika tavalla tossa varikkokäynnissä. Ponderihan siinä pitää vaihtaa, mutta sen tekee kaks varikkomiestä aika äkkiä samalla kun vanha kuski tulee alas korokkeelta ja uus tilalle.

Jertsin kommentti minimiajasta varikolla on ihan mielenkiintoinen. Vähentäis hosumista ja turhia mokia. Mut toisaalta kait nopeasta varikko käynnistä pitäis saada etua ihan niinku radallakin saa etua nopeasta kierroksesta! Akuissa kantsii kyllä olla liittimet jota ei saa väärinpäin.

Eli varikko reeniä pitää tehä paljon... sadle akut + putkiliittimet hidastaa varmaan 10-15sek.  vs. pötkö + deans tai vastaava.
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa Volvospede

  • Fullspeed RC
    • Profiili
4x4 durangossa on varmaan kans kohtuu hidas akkujen vaihto, saddlet taka kardaanin alla.  :tongue:

Näppärät mekatsut vaihtaa sen tietty nopeesti, mutta silti varmaan hitaampi.
Se kauppias älähtää johon kalikka kalahtaa! :-)

Poissa ajv

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Treenasin tuota Slashin akun vaihtoa tuossa muutaman kerran ja nyt kun kellotin kaksi aikaa, niin eka 30s toinen 28s :cool:

Auto oli pysähdyksissä lattialla => aika käyntiin => auto pöydälle ja akun vaihto => auto lattialle => kello seis

Jos ajaa tupla-akuilla, joka todennäköisesti vaatii autoon/johdotukseen erityisvirityksiä, niin se tuo varmasti oman lisänsä tuohon akun vaihto -operaatioon...
Team Durango DESC410 || MCD RRV4
Riihimäen PA-klubi

Poissa Volvospede

  • Fullspeed RC
    • Profiili
No niinhän sä tikkurilassa aioitkin selvitä alle 30s tosta urakasta.  :cool: Paljoa se ei varman tosta enää nopeudu eikä tarviikkaan.
Se kauppias älähtää johon kalikka kalahtaa! :-)

Poissa redman

  • Veteraani
    • Profiili
Akuissa kantsii kyllä olla liittimet jota ei saa väärinpäin.

Tämä on ihan hyvä pointti ja varmaan suurin riski rikkoa auto kunnolla
Ea-import - Team Durango, ALPHA Plus, TeamSaxo & Tresrey

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Tai vähintään maalaa/teippaa akusta plussan punaisella, ja käyttää kisassa akkuja joissa on napaisuudet samoilla puolilla ettei kiireessä tule kohellettua kipinöitä taivaalle :wink:
Kylätason RC-kuski.

Poissa _jtr_

  • Veteraani
    • Profiili
Tota Miron ehdottamaa yhden auton käyttämistä varmasti kannattanee harkita. Kahden auton käyttö saattaa aiheuttaa jo joukkueiden poisjääntiä kalustovajeen takia, näin esim. ainakin Jyväskylän osalta..

Poissa mop

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Ainakin Asson tuuppariin onnistuu akun vaihto korin helman alta koria irrottamatta. Varsinkin rtr-akkupannan ja johdollisten akkujen (ei putkiliittimiä) kanssa menee kivuttomasti.  Eikä tartte kädet täristen hätäillä sokkien kanssa.. Laiskan miehen metodi, vaikkei kiire ookkaan.

Poissa Crikter

  • Fullspeed RC
    • Profiili

Jos tarkoitus olisi ajaa vaan yhdellä autolla, niin mites sähköjen kestävyys?
Tänään mitattiin moottorista 23 min ajon jälkeen 70 C lämmöt. Tästä kun pitäisi vielä jatkaa muutama akullinen...

Poissa KooBee

  • Veteraani
    • Profiili

Jos tarkoitus olisi ajaa vaan yhdellä autolla, niin mites sähköjen kestävyys?
Tänään mitattiin moottorista 23 min ajon jälkeen 70 C lämmöt. Tästä kun pitäisi vielä jatkaa muutama akullinen...

Toki nämä ovat krossareita, mutta eiköhän nuo SC:t kestä tuollaisen lyhyen 6-tuntisen... ;) Ei toki normaaleilla välityksillä voine ajaa, kun normaalit on säädetty n. 5-10 minuutin ajoa varten.

http://www.oople.com/forums/showthread.php?t=93246

24h kilpailu:

1st CML Associated - 3970 laps - Associated B44.1
2nd Rossmod Durango - 3655 laps - Durango DEX210
3rd Buds Balls - 3629 laps - Associated B4.1
4th Wallbangers - 3445 laps - Associated B44.1
5th Scottish - Warriors - 3428 laps - Durango DEX410
6th Morley Models - 2778 laps - Associated B44.1
7th CDS - 2400 (Retired at 21 hours) - Yokomo BX
« Viimeksi muokattu: 15.02.12 - klo: 21.37 kirjoittanut KooBee »

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili

Jos tarkoitus olisi ajaa vaan yhdellä autolla, niin mites sähköjen kestävyys?
Tänään mitattiin moottorista 23 min ajon jälkeen 70 C lämmöt. Tästä kun pitäisi vielä jatkaa muutama akullinen...

Ajelitkos 10.5 koneella, millasella välityksellä ja ennakoilla? vaikuttaa melkosen paljon lämpöihin.

eihän tuollanen 6h ole edes autolle mikään rasite, varsinkaan kun ajetaan miedolla padalla. Jätkät läppää kuitenkin 300läppii/ilta hirveellä syötöllä tiksissäkin.
« Viimeksi muokattu: 15.02.12 - klo: 21.43 kirjoittanut MirosHima »
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Monellako on vastaavanlainen tuki takana kuin tuossa yllä oli voittaja tiimillä???

Tietääkö kukaan edes mikä on CML  ???

Kun on kaksi mahdollista autoa niin ei tarvitse vastaavanlaista maahantuojan/jakelijan tukea taustalle että voi vaihdella useita sähköjä jne...
Voi sen toisen auton sähköt huilia sen aikaa kun toinen kiertää.

Kyllä minäkin ymmärrän mitä ajetaan takaa tuolla että olis kivempi kun olis vaan yks runko, mutta miettikääs nyt oikeesti miten raskas yhtäjaksoinen setti se on sähköille, ja miten paljon paremmassa asemassa silloin onkaan firmojen tuella olevat tiimit verrattuna harrastajien omiin tiimeihin.

Team CML totee että nyt tussahti jotain sähköjä...
Pöydällä on jo valmiiksi duunattu nopari ja moottori odottamassa.
Senkus vaihtaa kaiken kerralla....
Oho... taas nous savut... seuraava.

Harrastaja työntää kättä syvemmälle taskuun ja miettii samalla että mitähän sitä loppukuun söisi.

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Monellako on vastaavanlainen tuki takana kuin tuossa yllä oli voittaja tiimillä???

Tietääkö kukaan edes mikä on CML  ???

Kun on kaksi mahdollista autoa niin ei tarvitse vastaavanlaista maahantuojan/jakelijan tukea taustalle että voi vaihdella useita sähköjä jne...
Voi sen toisen auton sähköt huilia sen aikaa kun toinen kiertää.

Kyllä minäkin ymmärrän mitä ajetaan takaa tuolla että olis kivempi kun olis vaan yks runko, mutta miettikääs nyt oikeesti miten raskas yhtäjaksoinen setti se on sähköille, ja miten paljon paremmassa asemassa silloin onkaan firmojen tuella olevat tiimit verrattuna harrastajien omiin tiimeihin.

Team CML totee että nyt tussahti jotain sähköjä...
Pöydällä on jo valmiiksi duunattu nopari ja moottori odottamassa.
Senkus vaihtaa kaiken kerralla....
Oho... taas nous savut... seuraava.

Harrastaja työntää kättä syvemmälle taskuun ja miettii samalla että mitähän sitä loppukuun söisi.

pyh... voihan ne sähköt ottaa sit siitä toisesta autosta jos ne palaa!! porukka lotto vaan vetään.

edit: toki joutuuhan ne vähän kovemmille kuin normaali läppäämisessä, itelläkin pisin putki on varmaan 1½h luokkaa sc autolla. (kesällä koneena 6,5) muutaman minuutin taukoja toki tulee väkisellä.
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Alkaa äkkiä loppumaan ne sähköt kun tosiaan jatkuvalla syötöllä ajetaan putkeen.

Eiks nyt voitais edes kokeilla kun kerrankin joku järjestää taas jotain uutta.

Eka kisa... tästä oppii taas paljon... Tällähetkellä näyttää vaan aika tynkä kisalta, kun porukka mielummin piipittää säännöistä kuin haluaa tulla pitämään hauskaa kisoihin mihin itsekään en lähde millään suorituspaineilla enkä millään odotuksilla liikkeelle.

Tiimejä kasaan nyt ja ajamaan näillä säännöillä mitä tähän ekaan kisaan on jätkät keksineet.
Näissä kisoissa ei ole tarkoitus ottaa tosissaan, vaan nimenomaan pitää tiiminä hauskaa ja tuijottaa tiimin tulokseen, eikä omaan napaan.

Ihmetyttää kun erittäin moni aina ihmettelee miksi jotku ottavat jonkinverran vakavissaan esim SM tai ylipäätään kisoja millä on edes jotain merkitystä... mutta sitten kun on kisat minkä tarkoituskin on jo rentomielinen niin kyllä sitten on monella närästystä.

Luulis että juuri nämä kisat herättäisivät perus harrastajissa ja aloittelijoissa enemmän kiinnostusta kuin mikään WJ tai muut hieman vakavammat sarjat...
Mutta ei... 3 joukkuetta tähän mennessä... 12 kuskia...
FTT kisatkin keräävät enemmän jo yhden päivän aikana vaikka ovatkin SM kisoja ja vaatii lisenssin jne.

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Itse oon hobbywing xtreme stock + hobbywing 10.5t:llä ajellu pitkiä vetoja pisimmät varmaan reilu tuntia. Tämä siis 2wd SC autolla ja reiluilla ennakkoilla. Ei toi oo moksiksaan, lämmöt nousee sinne 70 paikkeille noin 10-15min ajon jälkeen ja eipä siitä sitten enään nouse. Kyse on siitä että on oikein välitetty ja ennakot säädetty oikein. Asiaan auttaa myös kunnon akku.

Tähän vaikuttaa toki myös pito ja kuski, eli pitää säätää sopivaksi.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Jep... kevyt tuuppi...
Mutta meneekös noin sitten nelkun kanssa...?

Kaikki nämähän selviää tässä kyseisessä ekassa kisassa parhaiten.
Mun mielestä kahden auton sääntö on tässä tapauksessa erinomainen niin ei tarvitse ainakaan jälkikäteen katsella että olipas liian kova sääntö ja sähköjä paukkui.

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Jep... kevyt tuuppi...
Mutta meneekös noin sitten nelkun kanssa...?

Kaikki nämähän selviää tässä kyseisessä ekassa kisassa parhaiten.
Mun mielestä kahden auton sääntö on tässä tapauksessa erinomainen niin ei tarvitse ainakaan jälkikäteen katsella että olipas liian kova sääntö ja sähköjä paukkui.

Nelkuissa varmaan ihan eri stoori, en oikeen jaksa uskoo että yhdellä pystyy ajamaan.

Itse olen sitä mieltä että 1 auton sääntö on hyvä ja erittäin sopiva endurance kisoihin, mutta koska kyseessä on ekat tän laatuiset kisat ja kokemuksia on hyvin vähän 2 auton sääntö on hyvä kompromissi jolla saadaan lisää tietoa ja osaamista.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
koska kyseessä on ekat tän laatuiset kisat ja kokemuksia on hyvin vähän 2 auton sääntö on hyvä kompromissi jolla saadaan lisää tietoa ja osaamista.

Eihän tätä ole tullut moneen kertaan jo todettuakaan...

Mutta hyvä että toistit kun ei tätä ole porukka vieläkään sisäistänyt.

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Jos on kaksi autoa, niin silloin voisi varikolla olon minimi ajaksi säätää jotain. Pelkän ponderIn vaihtaa kenties turhan nopeasti. Kaikilla tiimeillä ei myöskään ole kahta identtistä autoa, jolloin ajaminen menee aika vaikeaksi ainakin aloittelijalla.
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
koska kyseessä on ekat tän laatuiset kisat ja kokemuksia on hyvin vähän 2 auton sääntö on hyvä kompromissi jolla saadaan lisää tietoa ja osaamista.

Eihän tätä ole tullut moneen kertaan jo todettuakaan...

Mutta hyvä että toistit kun ei tätä ole porukka vieläkään sisäistänyt.

semmosta se on kun puuttuu kuvakortit pakasta.. ei auta

olkoon vaikka vaikka 7autoo sallittu, jos jkl:stä oma tiimi saadaan kasaan niin meillä riittää munaa ajaa yhellä autolla.  :afro:

Jos nopari palaa niin pannaan uus tilalle, jos kone hajoo niin pannaan uus tilalle. Ei se ole sen vaikeempaa. Autoo ei vaiheta vaikka pitäs 50läppiä korjaja.

Saapahan senkin testin siinä sit tehtyy.. 
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Jos on kaksi autoa, niin silloin voisi varikolla olon minimi ajaksi säätää jotain. Pelkän ponderIn vaihtaa kenties turhan nopeasti. Kaikilla tiimeillä ei myöskään ole kahta identtistä autoa, jolloin ajaminen menee aika vaikeaksi ainakin aloittelijalla.
Mitä haet? Miks 2 autoa olisi vaikeampi aloittelijalle? Itse sanosin että helpompi aloittelijalle. Ja eikös aloittelijoilla aina ole suhteessa vaikeeta? Miksi aloittelijoille pitäisi antaa tasoitusta? Itse en ainakaan aloittelijana haluisi tasoitusta. Tää on kilpailu missä nopein voittaa ei mikään missikisa missä voittaja päätetään kabinetissa.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Jos on kaksi autoa, niin silloin voisi varikolla olon minimi ajaksi säätää jotain. Pelkän ponderIn vaihtaa kenties turhan nopeasti. Kaikilla tiimeillä ei myöskään ole kahta identtistä autoa, jolloin ajaminen menee aika vaikeaksi ainakin aloittelijalla.
Mitä haet? Miks 2 autoa olisi vaikeampi aloittelijalle? Itse sanosin että helpompi aloittelijalle. Ja eikös aloittelijoilla aina ole suhteessa vaikeeta? Miksi aloittelijoille pitäisi antaa tasoitusta? Itse en ainakaan aloittelijana haluisi tasoitusta. Tää on kilpailu missä nopein voittaa ei mikään missikisa missä voittaja päätetään kabinetissa.

Kaksi erilaista autoa= kaksi erilaista ajettavuutta vai miten sen sanoisi. Jos on vaikka yksi tuuppi ja yksi nelkku, niin onhan ne aika erilaisia ajaa. Kai tuon kisan voittaa se tiimi, joka on nopea ja varma se on selvää. Ajattelin vaan, miten saadaan kisaajia lisää.

Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Kaksi erilaista autoa= kaksi erilaista ajettavuutta vai miten sen sanoisi. Jos on vaikka yksi tuuppi ja yksi nelkku, niin onhan ne aika erilaisia ajaa. Kai tuon kisan voittaa se tiimi, joka on nopea ja varma se on selvää. Ajattelin vaan, miten saadaan kisaajia lisää.
Ei oo pakko ajaa eri autolla vaan voit ihan sillä ajaa mihin olet tottunut...
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Mikä siinä on yhtään sen vaikeampaa...
Ymmärtääkseni tiimissä on 4 henkeä... autoja parillinen määrä...
Eli kaks kuskia ajaa aina samalla autolla.
Eihän siinä ole aloittelijalla yhtään sen vaikeampaa ajaa yhdellä koko kisaa läpi, kuin jos autoja olisi sallittuna vain yksi.
Jos toinen autoista on nelkku ja toinen tuuppi niin kaks ajaa nelkulla ja kaks tuupilla.
Aika simppeliä.
Ja jos nyt joutuukin ajamaan vähän erilaisella autolla kuin se oma tuttu niin hienoa.
Saapahan treeniä erilaisesta ja ehkä jopa toimivammasta alustasta.

Minimi aikaa en ymmärrä tippaakaan.
Tämä kun vaatisi sitten jonkun vahtimaan hommaa.
Ei nää kisat ole edelleenkään mitkään vakavamieliset...
Hauskanpitokisat ja samalla opettelua ylipäätään koko endurancesta.
Säännöt on ja näillä mennään.
Kisojen jälkeen ollaan fiksumpia... varsinkin mitä enemmän kuskeja tulee mukaan ennakkoluulottomasti.




Hyvä Miro!!!
Hoitakaa tiimi kasaan ja tulkaa sissiasenteella ajamaan yhdellä autolla läpi koko kisa.
Siitä saiskin hienoa testiä mahdollista tulevaisuutta ajatellen.
Tuleepahan testattua samassa yhden ja kahden auton taktiikat.

Poissa KooBee

  • Veteraani
    • Profiili
Monellako on vastaavanlainen tuki takana kuin tuossa yllä oli voittaja tiimillä???

Tietääkö kukaan edes mikä on CML  ???

Oli siinä kilpailussa mukana onneksi muitakin kuin CML:n tukema voittajatiimi...

Ja kyllä sen ymmärrän että krossarit ovat kevyempiä, toisaalta niillä ajettiinkin 24 tuntia.

PS. Ja tosiaan, jos varikolla ei ole minimiaikaa, niin ei ole mitään järkeä ajaa yhdellä autolla. Kahdella kun varikkokäynnissä (akkujen vaihto / fyysinen vika) ei menee aikaa hukkaan kuin muutama sekunti, yhdellä taas akkujen vaihtonopeudesta tai vian laajuudesta riippuen voi mennä useita minuuttejakin.
« Viimeksi muokattu: 16.02.12 - klo: 10.39 kirjoittanut KooBee »