Kirjoittaja Aihe: Harjattomasta moottorista generaattori  (Luettu 6618 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Harjattomasta moottorista generaattori
« : 07.02.12 - klo: 11.41 »
Hello.

Miten voin tehdä harjattomasta moottorista generaattorin ja varastoida energiaa vaikka akkuun tai suoraan vaikka led lampuille?
Voiko moottoria käyttää muunnoksen jälkeen myös perinteisesti eli syöttää sille virtaa ja pyörittää moottoria?

Jos tekisi mini tuulimyllyn takapihalle :)

Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa |juhkii|

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Harjattomasta moottorista generaattori
« Vastaus #1 : 07.02.12 - klo: 14.42 »
Eipä taida moottori älyttömästi virtaa tuottaa jos et ylitä sen omaa maksimikierroslukua, joka on yleensä aika iso.  Näin muistelisin ainakin. 

Ota mieluummin polkupyötän dynamo, uuudet dynamot on yllättävän herkkiä ja tehokkaitakin.
Ite tekemällä saa semmosen ku tulee.
Kyosho inferno TR15 ST. LRP s10 Blast BX.

Poissa HLuomanen

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
    • Kotisivu
Vs: Harjattomasta moottorista generaattori
« Vastaus #2 : 09.02.12 - klo: 10.22 »
Ei kait siinä suuria kierroslukuja tarvita, kunhan kytket käämin johtoihin laitteen joka kääntää napaisuuden kussakin käämissä oikeaksi aina kun magneettikenttä on sopivassa vaiheessa kehittymässä ko. käämin kohdalle, niin että saat ko. käämiin indusoituvan virran hyödyksesi  :cheesy:. Jossain vaiheessa ko. laitteen kolvaamista ja tarvittavien komponenttien etsaamista piilevylle saattaa tosin herätä pikku kunnioitus insinööritiedon perimää kohtaan  :evil:. Valmiista laitteesta kannattaa joku kymppi maksaa, en tiedä onko sellaisia tähän teholuokkaan.
Kauhavan UA, Short Course 2WD (SC2-10) harrastelija vuodesta 2010

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Harjattomasta moottorista generaattori
« Vastaus #3 : 09.02.12 - klo: 10.29 »
Tästä pääsee seuraavaan aiheeseen eli regeneratiiviseen jarrutukseen RC autoissa. Jos moottorista saisi jarrutuksessa energiaa varastoitua superkondensaattoreihin, niin kenties auto kulkisi akullisella pidempään.
Oikeissa autoissa/F1:ssä tuota jo käytetään.
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa HLuomanen

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
    • Kotisivu
Vs: Harjattomasta moottorista generaattori
« Vastaus #4 : 09.02.12 - klo: 10.43 »
Sama ajatus jarruenergian talteenotosta on häivähtänyt mielessäni, tosin omalla nykykalustollani ei ajoajan lyhyys ole ensisijainen ongelma. Kait tuollainen on vakio-ominaisuus näissä joskus 20-30 vuoden päästä, kun kisoja ajetaan muutenkin drive-by-video -laitteilla...

Ja voipi olla, että nykyiset harjattomat noparit käyttävät akkuvirtaa aktiivisesti myös jarruttamiseen, en tiedä miten on mutta kun kuitenkin harjattoman jarrutehot on ihan muuta luokkaa kuin harjallisessa moottorissa.
Kauhavan UA, Short Course 2WD (SC2-10) harrastelija vuodesta 2010

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Harjattomasta moottorista generaattori
« Vastaus #5 : 09.02.12 - klo: 10.46 »
Harjattomissa käytetään virtaa jarrutukseen.
Harjallisissa yleensä ainoastaan oikosuljetaan moottoria.

Harjattoman energian talteenottaminen saattais toimiakin kun kone rullaa vapaana, mutta en keksi miten jarruenergiaa saisi takaisinpäin, kun jarruttamiseen kuitenkin käytetään sitä virtaa.

Harjallisten aikaan ei ollut mikään ihme että säädin pystyi lataamaan virtaa takaisin akullepäin jarrutustilanteessa.
Oli kohtalaisen yleistä yhdessä vaiheessa.

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Harjattomasta moottorista generaattori
« Vastaus #6 : 09.02.12 - klo: 10.53 »
Generaattorina taitaa hyötysuhde olla huonomman puoleinen, näin kertoi erään sähköfirman duunari kun totesin vesivoimalassa että johan on jumalattoman isot Strömberit sähköä tuottamaan. Kuulema ihan normi sähkömoottorit joita on hieman muutettu generaattori käyttöön.
Kylätason RC-kuski.

Poissa HLuomanen

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
    • Kotisivu
Vs: Harjattomasta moottorista generaattori
« Vastaus #7 : 09.02.12 - klo: 11.06 »
Toisaalta jos rullaa vapaasti niin eihän siitä silloin synny mitään jarrutehoa millä vois mitään ladata. Eli ainoa on joku muutaman prosentin drag brake -asetus tai jarrutuksen alun tai lopun millisekunnit, kun tehontarve on niin lievä että lisävirtaa ei tarvitse syöttää. Voi kait sieltä jotain juuri konkkaan saada, mutta taitaa olla sen verran vähän että on kannattavampaa antaa sen vaan muuttua lämmöksi.
Kauhavan UA, Short Course 2WD (SC2-10) harrastelija vuodesta 2010

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Harjattomasta moottorista generaattori
« Vastaus #8 : 09.02.12 - klo: 11.29 »
No mutta kun harjattoman moottorin jarruttamiseen käytetään virtaa niin miten siitä jarruttamisesta voi kerätä jotain talteen?

Poissa HLuomanen

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
    • Kotisivu
Vs: Harjattomasta moottorista generaattori
« Vastaus #9 : 09.02.12 - klo: 12.16 »
Sitä vaan pohdiskelin että kait siellä nyt joku pieni ominaisjarrumomentti on kun kerran kestomagneetti pyörii käämin vieressä. Eli jonkinlainen pieni jarruteho syntynee kun käämi kytketään oikealla hetkellä oikein päin ja ko. kytkennästä syntyy käämiin pieni jännite jolla voidaan konkkaa ladata. Vai onko niin, että jo esim. 1%:n jarrutehon aikaansaamiseksi harjattomalla noparin on käytettävä virtaa, tai se on rakennettu käyttämään virtaa jo siinä vaiheessa että jarrutuntuma saadaan hyväksi.

Mutta enpä nyt oikeastaan välitä tätä pohdiskella tämän pidemmälle, oletan että maailma on aika valmis tältä kohdalta ja että noparin jarruenergian talteenotto ei ole merkittävä energian säästökohde edes liikkuvan rc-auton mittakaavassa.
Kauhavan UA, Short Course 2WD (SC2-10) harrastelija vuodesta 2010

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Harjattomasta moottorista generaattori
« Vastaus #10 : 09.02.12 - klo: 18.31 »
Tuossa jonkinlainen selvitys.
HOW VOLTAGE REGULATORS AND BRUSHLESS GENERATORS WORK

Customers often ask, just what does a generator voltage regulator do, how does it work? How does a brushless generator work?

A voltage regulator does, just what it's name implies, it regulates the output voltage of the generator. It does this using a very small portion of the generators output, and converting that AC voltage into a DC current that is inversely proportional to the generators output voltage (once it reaches full voltage). Basically, the more voltage output of the generator, the less DC current the voltage regulator produces.

A brushless generator consists of a part that spins called an armature, this is most often connected to your engines flywheel, and a part that doesn't spin, this is called the stator. When the engine starts to spin the armature, residual magnetism in the armature induces a small voltage in the output windings of the stator, most often over 10 volts, but not allot more.

This voltage is converted to a DC current by the voltage regulator, which is connected to a second set of windings in the stator, called the exciter windings. This DC current in the exciter windings forms an electro magnet, which induces an ac current in the matching exciter windings in the armature. The exciter windings in the armature are connected to units called rotating rectifiers which convert (rectify) the AC current into DC current.

The DC output of the rotating rectifiers  is connected to the main windings in the armature.  This current creates an electro magnet in the armature, which induces a  larger voltage into the output windings of the stator. The voltage regulator uses this increased voltage to produce more DC current, and the cycle continues until the generator  reaches full operating voltage.

When the generator output reaches full operating voltage, the generator voltage regulator reduces the amount of DC current that it produces, thus in effect lowering the output voltage of the generator. At the correct output voltage, with a non changing load on the generator, the voltage regulator comes into a state of equilibrium where it produces just enough current to keep the generator producing the correct output voltage.

If you add load to the generator, the first thing that happens is that the output voltage drops a little. The generator voltage regulator increases the amount of current it produces, raising the voltage back to it's proper level. If you reduce the load on the generator, just the opposite occurs. The output voltage goes up, and the voltage regulator reduces the amount of DC current that it produces, and the voltage drops.

Eli syötetäänkö moottorin aikaansaamaa virtaa jarruttamaan,jolloin saadaan lisää virtaa?
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa Jabe

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC Drifting Finland
Vs: Harjattomasta moottorista generaattori
« Vastaus #11 : 09.02.12 - klo: 21.29 »
Harjattomissa käytetään virtaa jarrutukseen.
Harjallisissa yleensä ainoastaan oikosuljetaan moottoria.

Harjattoman energian talteenottaminen saattais toimiakin kun kone rullaa vapaana, mutta en keksi miten jarruenergiaa saisi takaisinpäin, kun jarruttamiseen kuitenkin käytetään sitä virtaa.

Harjallisten aikaan ei ollut mikään ihme että säädin pystyi lataamaan virtaa takaisin akullepäin jarrutustilanteessa.
Oli kohtalaisen yleistä yhdessä vaiheessa.
Kyllä ne noparit puskee jarrutettaessa virtaa akkuunpäin, ettei nopari ylikuumentuisi.
Ja tässä linkki todisteena. http://www.rc-monster.com/forum/showthread.php?t=18978&highlight=regenerative
Ne akkuunpäin menevät virtapiiki on vain todella lyhyt kestoisia, eli mistään lataamisesta ei voi puhua.
« Viimeksi muokattu: 09.02.12 - klo: 21.33 kirjoittanut Jabe »
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Poissa Peku

  • Veteraani
    • Profiili
    • Large Scale Finland
Vs: Harjattomasta moottorista generaattori
« Vastaus #12 : 09.02.12 - klo: 22.09 »
Harjattomissa käytetään virtaa jarrutukseen.
Harjallisissa yleensä ainoastaan oikosuljetaan moottoria.

Harjattoman energian talteenottaminen saattais toimiakin kun kone rullaa vapaana, mutta en keksi miten jarruenergiaa saisi takaisinpäin, kun jarruttamiseen kuitenkin käytetään sitä virtaa.

Harjallisten aikaan ei ollut mikään ihme että säädin pystyi lataamaan virtaa takaisin akullepäin jarrutustilanteessa.
Oli kohtalaisen yleistä yhdessä vaiheessa.
Kyllä ne noparit puskee jarrutettaessa virtaa akkuunpäin, ettei nopari ylikuumentuisi.
Ja tässä linkki todisteena. http://www.rc-monster.com/forum/showthread.php?t=18978&highlight=regenerative
Ne akkuunpäin menevät virtapiiki on vain todella lyhyt kestoisia, eli mistään lataamisesta ei voi puhua.

Sorry sekaantuminen mutta turha sitä on itseään "pussiin puhua" tuon lataamisen suhteen, antaa sitten piikkejä
tai ei mutta ei kuitenkaan lataa?

Poissa HLuomanen

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
    • Kotisivu
Vs: Harjattomasta moottorista generaattori
« Vastaus #13 : 09.02.12 - klo: 23.05 »
Hyvä linkki tuo rc-monster.com, kunnon selitys löytyy Patrick del Castillon viestistä sivulta 4.

Jarrutus aikaansaadaan niin että FET:it oikosulkee käämejä nopeilla pulsseilla (arvatenkin näiden pituutta tai taajuutta vaihtelemalla säädetään jarrutuksen tehoa). Oikosulun takia käämiin indusoituu voimakas magneettikenttä.  Akkuunpäin roiskuu jotain virtaa siinä vaiheessa kun FET avaa oikosulun ja magneettikenttä pääsee purkautumaan.

Tämä ei ole ilmeisesti tehokas tapa toteuttaa generaattoreita, joten siinä mielessä ei voi puhua varsinaisesta hallitusta ja tavanomaisesta lataamisesta. Mutta kyllä, latautumista tapahtuu. Ja ei, varsinaisesti akun virtaa ei ilmeisesti ainakaan Castlen noparit käyttäneet ainakaan vielä tuon keskustelun (vuonna 2009) aikana jarruttamiseen.
Kauhavan UA, Short Course 2WD (SC2-10) harrastelija vuodesta 2010

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Harjattomasta moottorista generaattori
« Vastaus #14 : 14.02.12 - klo: 12.40 »
No mutta kun harjattoman moottorin jarruttamiseen käytetään virtaa niin miten siitä jarruttamisesta voi kerätä jotain talteen?

Otetaan käämistä virtaa akkuun päin.. siinäpäs sulle on jarrutusta.
Esim tuolla tapaa toimii lataavat hybridit autot 1:1 kokoset siis.  Pitää vaan olla hakkuri joka nakuttaa koneelta tulevan jännitteen niin suureksi että sillä voidaan ladata akkua.. 

Kevyellä jarrutuksella generaattorilta (moottori) aletaan siirtään virtaa akulle josta tulee siis vastustava voima (jarru) reilummassa jarrutuksessa auton omat jarrut alkaa ottamaan kiinni vasta. 

Vaatii siis 2kpl "nopareita" joista toinen on laturi, ei oikeen kisahommissa välttämättä pelaa, massat on sen verran pieniä ja homma hektistä vs. vaikka formulat. 

http://fi.wikipedia.org/wiki/Generaattori
« Viimeksi muokattu: 14.02.12 - klo: 12.51 kirjoittanut MirosHima »
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Harjattomasta moottorista generaattori
« Vastaus #15 : 14.02.12 - klo: 12.48 »
Kun puhun jarruttamisesta niin tarkoitan nimenomaan kunnon jarrutusta.
Eri asia sitten jos halutaan ns drag brake maisesti keräillä sitä virtaskaa johonkin.

Mutta kun otat täyden jarrutuksen niin mitenkäs se tapahtuu??

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Harjattomasta moottorista generaattori
« Vastaus #16 : 14.02.12 - klo: 12.53 »
Kun puhun jarruttamisesta niin tarkoitan nimenomaan kunnon jarrutusta.
Eri asia sitten jos halutaan ns drag brake maisesti keräillä sitä virtaskaa johonkin.

Mutta kun otat täyden jarrutuksen niin mitenkäs se tapahtuu??

Otetaan lisää virtaa..

uskoisin kyllä täyden jarrutuksen tapahtuvan idella pakki päälle. Eli lyödään vastaan virtaa.  konehan kuitenkin pysähtyy jarrulla.
Ainakin omat koneet pyörii ihan nätisti vaikka juottas kaikki vaiheet toisiinsa kiinni. (oikosulku)
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Harjattomasta moottorista generaattori
« Vastaus #17 : 14.02.12 - klo: 13.10 »
Tätä meinasinkin, eli täyttä jarrua ei saadakaan vain oikosulkemalla napoja, eikä pelkästään ottamalla koneesta virtaa johonkin.

Poissa Jabe

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC Drifting Finland
Vs: Harjattomasta moottorista generaattori
« Vastaus #18 : 14.02.12 - klo: 19.23 »
Kyllä se vaan siltä vaikuttaa, tuskin tuo Castlen heppu ihan huuhaata puhuu.
Lainaus
Regenerative braking does occur in all Castle ESCs. And yes, the actual braking action is achieved by just shorting the windings together through the FETs.
http://www.rc-monster.com/forum/showpost.php?p=318010&postcount=57

Voihan toiset säätimet toimia toisin, mutta oudolta se vaikuttais, tuo varmaan se energiatehokkain tapa.

e. Niin ja kannattaa tämäkin artikkeli lukaista.
http://mgm-compro.com/pdf/en-motor-braking-050409-g.pdf
« Viimeksi muokattu: 15.02.12 - klo: 16.16 kirjoittanut Jabe »
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-