Kirjoittaja Aihe: Pienkoneet  (Luettu 32517 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Honkkari

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Pienkoneet
« Vastaus #30 : 02.03.14 - klo: 16.07 »
Tullu varmaan ~50 noita hydrauliperiä itte korjaaltua ja eine nyt aivan käkikelloja sentään ole ^^
Tosi persoja vaan siitä ettei siellä ole sitä ilmaa eli ilmaus nois on sitä pirullista hommaa. Suurin ongelma nois on ollut ainakin stiga kuskien osalta että sinne ei ole ikinä öljyä lisätty ja vetässy sit ilmaa perään  :azn:
Ja toinen vika on ollut sitten perästä tulevalta voimansiirto akselilta ( eli perän päällä oleva remmipyörä johon tulee kaksoishihnapyörältä voimanotto) korkkaantuneet boorit. Muihin vikoihin näissä perissä en ole vielä törmännyt.


Ai niin ja tuohon kun monet on sanoneet et käy epätasaisesta lykättävä leikkuri. Juurikin näissä kalvollisissa koneissa se pelkkä kalvon vaihto ei riitä. Joskus kaasuttimen saa putsata ronskisti paineilmalla heti muutamaan otteeseen. Jos primerillä oleva malli , kannattaa kattoa ettei tutissa ole reikää tai perstoutunut häjysti. Myös muovinen kurkku tahtoo haljeta melko helposti ja ruuvit löystyä moottorin päästä ja sen jälkeen se ei käy mitenkäänpäin kunnolla. Ja tuohon murikan hajoamiseen en muuta selitystä osaaa oikein sanoa kuin terä pahasti epätasapainossa , kampiakseli on hiukan vääntynyt (näitäkin tapauksia nähty monta. Leikkuri tärisee pahasti mutta kone käy silti kuin unelma) tai sitten leikataan kiveen tai johonkin muuhun kovaan.



Ohan ne näppäriä, siinävaiheessa vaan kun alkaa veto-ongelmat tulee itku. Onpa noita hydrolaatikoita tullut muutama elvytettyä, hienomekaniikan puolella vain menee. :grin: Aika käkikello sisuskaluiltaan.
« Viimeksi muokattu: 02.03.14 - klo: 16.18 kirjoittanut Honkkari »
Traxxas E-Revo@EzRun Max5 Hw 4274Sd | Hpi Savage goes Flux | Axial Exo | Futaba 4PLS

Poissa JiiVee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Pienkoneet
« Vastaus #31 : 02.03.14 - klo: 19.38 »
Ai niin ja tuohon kun monet on sanoneet et käy epätasaisesta lykättävä leikkuri. Juurikin näissä kalvollisissa koneissa se pelkkä kalvon vaihto ei riitä. Joskus kaasuttimen saa putsata ronskisti paineilmalla heti muutamaan otteeseen. Jos primerillä oleva malli , kannattaa kattoa ettei tutissa ole reikää tai perstoutunut häjysti. Myös muovinen kurkku tahtoo haljeta melko helposti ja ruuvit löystyä moottorin päästä ja sen jälkeen se ei käy mitenkäänpäin kunnolla.

Yhtään sellaista kalvokaasarilla olevaa härveliä ei ole tullut vastaan, joka ei olisi pelkällä kalvolla alkanut toimia.
Tietysti teen päällisinpuolin putsauksen, ja kokeilen kaasuttimenputsausaineella että kanavat on auki, ja putsaan imuputken ja pääsuuttimen sihdit, ja vähän paineilmaa perään että saa aineet pois.
pöö

Poissa Honkkari

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Pienkoneet
« Vastaus #32 : 02.03.14 - klo: 19.56 »
En tiedä paljonko itse olet sitten noita korjannut , mutta itellä taitaa olla jo ainakin puolisen tuhatta lykättävää jota tullu korjattua/huollettua  :roll: Täällä päin kun ihmiset tuppaa itte eka yrittään , niin siellä on regulaattorin jousetkin päin hanuria yleensä  :smiley: Ja lähinnä tarkoitin sitä että pelkän kalvon vaihdolla se ei yleensä rupea toimimaan , eli kaasarikin täytyy putsata. Bensatkin valutetaan pois tankista ja huuhtaastaan kun jostakin se töhnä on sinne kaasariin menny. Ja ihan senkin takia tankki on hyvä putsata koska ihmiset kallistelevat leikkureita suuntaan jos toiseen jolloin kaasutin on täynnä öljyä.

Eli tämähän nyt on oma kokemukseni ruohonleikkureiden korjauksesta , ja se voi olla toisella toisenlainen.
Mutta kun kierrosten säätö toimii regulaattorilla niin siinä ei tarvitse paljoa olla pielessä että rupeaa kone seilaamaan mm. ilmansuodatin vähän enemmän likainen niin aiheuttaa jo tota seilaamista.
Traxxas E-Revo@EzRun Max5 Hw 4274Sd | Hpi Savage goes Flux | Axial Exo | Futaba 4PLS

Poissa Honkkari

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Pienkoneet
« Vastaus #33 : 03.03.14 - klo: 02.26 »
Tuli tossa mieleen et mikä on JiiVee kallein remontti mitä oot tehny tämmöselle pienkoneelle?
Itselle tuli pari vuotta takaperin hondan sauva-ohjattava 20heppaanen 2-sylinterinen v-twinni korjaukseen ettei mokoma lähe käyntiin ja vuotaa öljyä kampiakselin stefan välistä. No konehan pyöri ku kahvimylly ja öljy ei suinkaan tullu stefan välistä vaan koneen kyljestä. Oli laittanu talvella kaveri käymään -25 asteen pakkases starttipilotilla kylmästä hallista et sai polttopuita kärrättyä. Kiertokanki poikki ja paukautti lohkon hajalle  :grin:
Ei siinä , muistaakseni uus kone oli jtn. 1300€ + normi huolto siihen päälle ( kiilahihnoja , terien teroitus jne.)
sekä työn osuus niin tais olla muutamaa kymppiä vaille 1900€ ^^ Tosin semmonen hondan leikkuri uutena maksaa muistaakseni reilut 9000e ......
Traxxas E-Revo@EzRun Max5 Hw 4274Sd | Hpi Savage goes Flux | Axial Exo | Futaba 4PLS

Poissa Ville Vainio

  • Veteraani
    • Profiili
    • Vilkutin.1g.fi
Vs: Pienkoneet
« Vastaus #34 : 03.03.14 - klo: 21.02 »
Täytyy vaan luottaa että deeren mehuveto pelaa, eipä tossa onneks kauheesti osia ole.
Kyosho Inferno MP9e

Poissa JiiVee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Pienkoneet
« Vastaus #35 : 03.03.14 - klo: 21.39 »
Tuli tossa mieleen et mikä on JiiVee kallein remontti mitä oot tehny tämmöselle pienkoneelle?
Itselle tuli pari vuotta takaperin hondan sauva-ohjattava 20heppaanen 2-sylinterinen v-twinni korjaukseen ettei mokoma lähe käyntiin ja vuotaa öljyä kampiakselin stefan välistä. No konehan pyöri ku kahvimylly ja öljy ei suinkaan tullu stefan välistä vaan koneen kyljestä. Oli laittanu talvella kaveri käymään -25 asteen pakkases starttipilotilla kylmästä hallista et sai polttopuita kärrättyä. Kiertokanki poikki ja paukautti lohkon hajalle  :grin:
Ei siinä , muistaakseni uus kone oli jtn. 1300€ + normi huolto siihen päälle ( kiilahihnoja , terien teroitus jne.)
sekä työn osuus niin tais olla muutamaa kymppiä vaille 1900€ ^^ Tosin semmonen hondan leikkuri uutena maksaa muistaakseni reilut 9000e ......

Kubotan hehkujen vaihto, ei siinä muuten mitään, mutta kun pari niistä katkes kanteen, niin piti kansi ottaa pois. F3060 sellanen "vähän" järeämpi ruohonleikkuri.
pöö

Poissa JiiVee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Pienkoneet
« Vastaus #36 : 06.03.14 - klo: 16.47 »
Husqvarna 345fx raivaussaha käy tyhjäkäyntiä vain kun tyhjäkäynnin säätöruuvi on ihan pohjassa, L-ruuvi vaikuttaa vasta kun on ihan kiinni jolloin saha sammuu.

Kierroksia ottaa niin p***eleesti ja H-ruuvilla ei mitään vaikutusta, kierrokset ei jää "leijumaan"
Kaasari putsattu ultraäänipesurilla.

Lähtee laakista käyntiin, ei vaan voi ymmärtää, kun mitään vikaa ei vaikuta olevan, mutta ei se vaan toimi.

Ryyppyä kun kääntää päälle koneen käydessä, niin ainoa vaikutus on, että kone sammuu kun on tarpeeksi ryyppy päällä.

Zaman kaasutin, ennen on vastaavat temppuilut lähtenyt kaasarirempalla, mutta nyt ei he***tti.
pöö

Poissa Honkkari

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Pienkoneet
« Vastaus #37 : 06.03.14 - klo: 17.10 »
haukkaa luultavasti ilmaa väärästä paikasta tai kampiakselin stefat vuotaa , aiheuttaa samanmoista ongelmaa.
Traxxas E-Revo@EzRun Max5 Hw 4274Sd | Hpi Savage goes Flux | Axial Exo | Futaba 4PLS

Poissa JiiVee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Pienkoneet
« Vastaus #38 : 06.03.14 - klo: 17.42 »
Elikkä huomenna ruuvailua niin perhanasti, p**seensuti soikoon.  :angry:
pöö

Poissa JiiVee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Pienkoneet
« Vastaus #39 : 07.03.14 - klo: 11.48 »
Sori että on kaks peräkkäistä viestiä.

Nyt on ruuvailtu, ja todettu että puolipuristin ei sulkeudu koneen käynnistyessä. Vaihdetaan se, ja jos ei auta niin kampikammio vuotoon viittaa vahvasti. Joskus satunnaisesti saattaa sulkeutua muutamaksi sekunniksi. Venttiilin alipaineletku ja takaiskuventtiili joka päästää alipaineen sulkemaan venttiilin on ehjä.
pöö

Poissa Miksu L

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Pienkoneet
« Vastaus #40 : 12.03.14 - klo: 22.54 »
Kysytäämpäs viisaammilta apuja kun tälläinen aihe löytyi.

Eli mulla on rattikelkassa 35cc nelari (Hondan kopio)
Moottori toimii pakkasella ja lämpimällä kelillä hyvin, mutta sitten kun ilmanlämpötila on noin 0 astetta, niin alkaa käyntihäiriöitä olemaan. Käy hyvin tyhjäkäyntiä, mutta sammuu heti kun alkaa kaasuttamaan. Ilmeisesti kosteudesta tuo johtuu ja kaasarin säädöillä ei ole kuitenkaan vaikutusta. Oisko ideoita ongelmaan?

Poissa iceracer

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Pienkoneet
« Vastaus #41 : 13.03.14 - klo: 00.14 »
Jäätäskö kaasaria...? Kokeileppa jäänestoo... :wink:
VD12

Poissa Miksu L

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Pienkoneet
« Vastaus #42 : 13.03.14 - klo: 10.50 »
Jäätäskö kaasaria...? Kokeileppa jäänestoo... :wink:
No perhana siinä se ongelma voiskin olla. Täytyy kokeilla lirauttaa lisäainetta sopan joukkoon.
Ensiviikolla on luvattu tännepäin 0 astetta ja vois silloin kokeilla. Kiitti vinkistä.

Poissa emppu99

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Pienkoneet
« Vastaus #43 : 13.03.14 - klo: 16.12 »
Tänään tuli käynnisteltyä ajettavaa Hussen leikkuria ja ihme kyllä, lähti käyntiin mutta toisella kerralla ei. Putsasin akun liitännät ruosteenestoaineella ja sitten taas toimi.


Edit: Onko muilla näitä ajettavia leikkureita?

EXC125

Poissa R/C95

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Pienkoneet
« Vastaus #44 : 13.03.14 - klo: 16.45 »
Ajettava ikivanha Stiga löytyy täältä tallista. Leikkuri edessä ja runko-ohjaus.

Poissa JiiVee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Pienkoneet
« Vastaus #45 : 28.03.14 - klo: 17.44 »


"pikkasen" taidettu vaihtoväliä venyttää.
pöö

Poissa Honkkari

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Pienkoneet
« Vastaus #46 : 28.03.14 - klo: 21.57 »
Taidettu kallistella myös väärään suuntaan konetta ku nua öljyyne  :azn:
Kyll tuli ikävä duuniin ku bajan sai tänään käyntiin ja se pienkonebensan tuoksu. ahhh  :grin:
Traxxas E-Revo@EzRun Max5 Hw 4274Sd | Hpi Savage goes Flux | Axial Exo | Futaba 4PLS

Poissa JiiVee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Pienkoneet
« Vastaus #47 : 29.03.14 - klo: 16.04 »
Ei ollut öljyinen muualta kuin tuosta reunoilta.
pöö

Poissa Pajottaja

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Pienkoneet
« Vastaus #48 : 04.05.14 - klo: 07.28 »
Yritin viikko sitten kattoa pienehköä raivaussahaa.
 Oireena voiman puute. Laite kun mulle tuli, ei edes käynnistyny.
Taittelin bensaletkun niin, et ylettyi tankin pohjalle ja sit taas kävi.
Käy kyllä, mutta vain x määrän sekuntteja.
Eli saattaa lähtee laakista käymään, mut sammuu yleensä hyvin pian.
Käydessään toimii normaalisti ja kun sammuu, sammuu ilman varoitusta.
Bensat vaihdettu, tulppa vaihdettu, kaasari putsattu ja hermot pitäs vaihtaa seuraavaksi.
Kaasarissa ei ole säätöjä. Kuiten pari kertaa katelu kavot jä läpät kaaserista.

Voisko olla virtavehkeissä vika?
Kipinä tulee mutta ei ole mikään salama. Sellainen sininen vilahdus näkyy kirkkaassa päivänvalossa.
Sammutus nappi on jo eliminoitu pois vikalistalta.

Ilmavuodot on myös eliminoitu.

Jos arvon raati osais jotain  vinkkejä antaa, olisin kiitollinen.

Edit: saattas olla stiga sb 33 d. Ainakin saman näköinen.
T. Aatu
« Viimeksi muokattu: 04.05.14 - klo: 07.41 kirjoittanut Pajottaja »

Poissa iceracer

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Pienkoneet
« Vastaus #49 : 04.05.14 - klo: 09.19 »
Stigoissa pätkii toisinaan puola.
Oletko kattonut kipinän heti koneen sammuttua?
VD12

Poissa Pajottaja

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Pienkoneet
« Vastaus #50 : 06.05.14 - klo: 18.37 »
Stigoissa pätkii toisinaan puola.
Oletko kattonut kipinän heti koneen sammuttua?

Kylläpä melkein joka välissä kipinää kytätty. Aina ollu ei hirveen kirkas.
Oisko niin rajoilla kipinän riittävyys, ettei vaan jaksa käydä...

Voiko kalvo olla jäykistyny niin, et sammuu silloin kun haluaa?
Ei siis ole riippuvainen kierroksista eikä kaasun asennosta.

T. Aatu

Poissa iceracer

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Pienkoneet
« Vastaus #51 : 06.05.14 - klo: 21.26 »
Kalvovika yleensä esiintyy kalvon venymisenä-eli kalvon tulisi olla mahdollisimman suora.
Onko puolan ja vauhtipyörän väli oikea-sais olla varmaankin jtn 0.2 mm...?
VD12

Poissa Pajottaja

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Pienkoneet
« Vastaus #52 : 09.05.14 - klo: 06.14 »
Kalvovika yleensä esiintyy kalvon venymisenä-eli kalvon tulisi olla mahdollisimman suora.
Onko puolan ja vauhtipyörän väli oikea-sais olla varmaankin jtn 0.2 mm...?

Puolan asemointi säädetty.

Voisiko tälläinen kalvon venyminen aiheuttaa samanlaisen efektin kun sammutusnapin painaminen?

Tosiaankin sammuu aivan kun seinään, riippumatta kierroksista ta kaasun asennosta.

Poissa tulijyrä

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Pienkoneet
« Vastaus #53 : 09.05.14 - klo: 07.04 »
Onko bensasuodatin vaihdettu? Puola tai kaasutin vika, lähteekö heti käyntiin heti sammuttuaan?
Voiman puute viittaa enempi kaasarin säätöihin, kiihtyykö heti?
E: onko siinä sitä pumppua kyljessä?
8.2E-Tron. *ajossa taas*

Poissa iceracer

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Pienkoneet
« Vastaus #54 : 09.05.14 - klo: 07.11 »
Mjoo. Venynyt kalvo (yleensä) aiheuttaa lievempiä käyntihäiriöitä...
Kyllä itse tutkisin sitä puolaa tarkemmin-ei varmaankaan mahdollista kokeilla toisella...?
VD12

Poissa Pajottaja

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Pienkoneet
« Vastaus #55 : 10.05.14 - klo: 10.30 »
Kaasarissa ei ole lainkaan säätöjä.
kupla löytyy kaasarin kyljestä ja kaasari on putsattu parikin kertaa.
Sammuttuaan käynnistyy ja ihan yhtä varmasti on käynistymättä. jokin satunnais generaattori...
Toista puolaa ei tähän hätään ole kokeilla.

Oma oletus kääntyy nyt sinne virta vehkeisiin.
Eli paaliin koko p**ka.
Ei kai ne niin kalliita ole, joten saa ostaa uuden. Tapella nyt yhen trimmerin kanssa ja työkseni korjaan
aikamoisen isoja laitteita (yli10tonnia painavia)...

Poissa JiiVee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Pienkoneet
« Vastaus #56 : 10.05.14 - klo: 16.20 »
Sano sitten ettei osta stigaa, vaan satsaa laatukoneeseen.
pöö

Poissa tulijyrä

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Pienkoneet
« Vastaus #57 : 10.05.14 - klo: 16.34 »
Sano sitten ettei osta stigaa, vaan satsaa laatukoneeseen.
stilh tai honda on hyviä.  :smiley:
8.2E-Tron. *ajossa taas*

Poissa Masto

  • PRCA
    • Profiili
Vs: Pienkoneet
« Vastaus #58 : 10.05.14 - klo: 22.49 »
Moi.

Siittä raivurista, onkos impulssiletku/kanava kunnossa?
Jos mallia letku niin tarkastaa ettei ole halkeemia, tarkasti kaikkien läpivientien kohdalta!
Sama homma polttoaineletkulle, tarkasti kattoo ettei missään kohtaa ole pientäkään vekkiä.
Ja jos impulssi tulee syliteristä suoraan imukurkun kautta niin sit pitää kattoa tarkasti ettei siinä komposiitissä näy halkeamaa jo ihan pieni raita riittää siihen että ongelmia tulee.

Missä päin majailet, sitähän vois tutkasta jos olisit lähelläkään Tamperetta.

Ps: touhuilen pienkoneiden ja vähä isompienkin kanssa ihan töikseni.

Poissa R/C95

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Pienkoneet
« Vastaus #59 : 11.05.14 - klo: 21.31 »
Varmaan tänne sopii tämäkin. Laitoin monen vuoden jälkeen lapsuuden leikkikalun eli Värhi-traktorin (http://www.varhikone.fi/) käymään tässä viikolla. Itsellä on ollut aina 5 vaihdetta käytössä, joten huiput olleet n.15 km/h, mikä riitti vallan hyvin pienenä. Ajellessa huomasin, että liikkeelle lähtö oli pienen tuskan takana, kun on äijällä nykyään vähän enemmän kokoa ja variaattoriremmiä joutui luistattamaan aika paljon. Kone on rajoitettu käymään tietyillä kierroksilla, melkein tyhjäkäynnillä, joten pakkohan koneeseen oli kaasu modata, että saa tarvittaessa koneeseen kierroksia :laugh: Nyt jaksaa lähteä liikkeelle ja pienellä vaihteella saa keulimaan. Huiputkin testasin ja 28 km/h näytti gps. Eturattaana on toistaiseksi 10 hampainen ratas, mutta kaverille kerrottua hän lupasi kaivaa vanhan mopoajoista jääneen isomman rattaan mulle. Saapa nähdä kuinka käy ja voi olla, että pian on hyvä alkaa käyttämään kypärää :police: