Kirjoittaja Aihe: Miten arvelette uusien 1:8 kokoisten bensamoottorien vaikuttavan  (Luettu 6868 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Miten arvelette uusien 1:8 kokoisten bensamoottorien vaikuttavan suhteessa nykyisiin malleihin ?
Saman kysymyksen voisi tietty esittää nitropuolelle.

Tulevatko 1:8 kokoiset autot bensamoottoreilla syrjäyttämään isot 1:4 - 1:5 autot ja samalla 1:8 nitrot ?

Epäonnistunut yritys vaiko taattu voittokulku?

Taloudellisuus ja helppous yhdistettynä sopivaan ja edulliseen kokoon?

Vai täysin turhaa jo muutenkin pullisteliville markkinoille?

Käsittääkseni HPI on alkanut näitä valmistamaan RTR malleihin ja jatkoa voisi kuvitella myös muilta valmistajilta.

e:typo fixed
« Viimeksi muokattu: 28.02.12 - klo: 17.06 kirjoittanut GT Warrior »
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa Jukis

  • KUArc
    • Profiili
Eiköhän se riipu ihan niiden tehosta ja käytön helppoudesta. Jos antaa samat tehot kuin nitrokone, ei paina paljoa enempää ja on yhtä helppo huoltoinen ja käyttöinen kuin nykyiset 1:5 bensakoneet niin ihan varmasti tulee syrjäyttämään perusharrastajien käytössä nitron, ei kylläkään ihan parissa vuodessa.
Tuo tehopainosuhde vaan jää pakosti paljon huonommaksi kuin nitrolla.
TLR 22 - Hot Bodies D8e - Xray T3'12 Vorza&d8 ja Axial osia

juhamatti

  • Vieras
Ei mitään jakoja ole kyllä 1/5 autojen tehoja tolla saada, enempihän se on noihin 1/8 autoihin tehty helpottamaan nitrokoiden kanssa painivia ja sellasia jotka ei sähköjä halua laittaa..
Tuskin tuo yhtä räväkästi lähtee kuin esim joku hyvin tikissään oleva 1/8 nitrokone, mutta on taatusti huoltoystävällisempi ja luotettavampi..
Vääntöä tuossa koneessa ei ole esim baja 5t autoa liikuttamaan tolla pienellä bensamoottorilla..

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Tarkoitin 1:8 bensamoottoreilla myös 1:8 kokoisia autoja. Muokkasin alkuperäistä viestiä hieman jos se jäi epäselväksi.
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa juska

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Mun mielipiteeni on että, ei todellakaan. 1:8 autot on ihan piiperöitä 1:5 autoihin verrattuna.
Racers Group Finland Team

timberjack

  • Vieras
Mun mielipiteeni on että, ei todellakaan. 1:8 autot on ihan piiperöitä 1:5 autoihin verrattuna.

Samaa mieltä

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Piiperöille on enemmän ratoja tarjolla, vie myös vähemmän säilytys/mekkaustilaa. Jos piiperöön saadaan soiva bensakone niin varmaan alkaa kiinnostamaan, ähkyä kyllä pitää olla vähintään sen verran mitä nitroissa, muuten kiinnostus loppuu.
Kylätason RC-kuski.

Poissa horna

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Tämä on monella tapaa kiinnostava aihe. Kun ei asiasta sen enempää fakta tietoa ole, johtaa se tietynlaiseen spekulaatioon. Ja spekulointi sekundäärisillä argumenteillä on mielestäni banaani!
Asiaan; onko kyseisissä koneissa männänrenkaat vai toimiiko sylinteri ilman niitä kuten nitro koneissa. Jo poltto-aineen energia sisältö bensasta nitroon on huonompi. Joten vaati iskutilavuudeltaa suuremman koneen. Minua kiinostaisi 1:8 kokoinen bensakone talvikäyttöön. Jotta ei olisi samoja kulumis ongelmia kuin nitrokoneella talvella tulisi koneen olla männänrenkaallinen. Muutoin talvikäytössä sama ongelma ja kiinnileikkautumisvaara. Cnc tekniikan yleistyessä ja halventuessa alkaa pientenkin osien tuotanto pienissäkin erissä kannattamaan eri tavalla aikaisempaan. Onkos jotain nettisaittia missä kyseisiä koneita on esillä? Laittakaapas linkkejä niin ei tarvitsisi spekuloida sekundäärisillä argumenteillä, vaikka se kuuluukin olellisena osana foorumien toimintaan. Faktaa pöytään!!!
MFR,Robin 25, 3xJConsepts bj4, Tamiya tt01E, 2x Thunder Tiger MTA4+LRP, Corally RDX PHI+novak brushless, LRP S8TXe, Losi LST, SV27, GWS Beaver, Losi 1:10 comp crawler+losi brushless, Atlas 1:16 hydro.

Poissa R/C95

  • Veteraani
    • Profiili
http://rc10.fi/index.php?topic=61427.0 tuossahan niistä on puhetta ja hpi:n sivuilta löytyy vielä lisää infoa.

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Tosiaan, faktoja tämän linkin takaa jonkin verran http://www.hpieurope.com/feature.php?id=16 ja tuossa edellä.
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa JiiPee

  • Veteraani
    • Profiili
Jos tuo hpi:n mainospuhe tulee pitämään paikkansa ja hinnat järkevällä tasolla niin en yhtään ihmettelisi jos kävisi samoin kuin sähköpuolella harjattomien tullessa.
Saattaisi hyvinkin lentää sähköt mäkeen tuosta sähköistetystä nitrorevosta ja bensamylly kiinni, vedä narusta ja nauti kesästä:)
Revo ja pari pienempää nelipyörästä

juhamatti

  • Vieras
Tämän Super 5 SC with Gasoline Engine auton kohdalla hpi ainakin puhuu baskaa..
Tosin ei ole iso juttu, mutta vale kuitenkin.

    1/5th scale Savage-based short course truck
    Savage aluminium TVP design
    Savage bulletproof drivetrain
    [HPI 1/8th scale gasoline engine system
    2.4GHz radio system
    Front and rear Baja 5SC bumpers and mud flaps
    Uses Baja 5SC body and wheels
Jokaikinen bajamies joka on noita vanteita ruukannu, näkee jotta noi ei tod ole oikeat baja 1/5 autosta.
Eihän noissa ole etes bedlockeja, joten noi on liimattu kiinni vanteille noi renkaat jotta säästetään painossa.

Ja luuleeko joku pihvikorva että tolla 8-11cc konella saadaan samat tehot muka irti kuin esim saadaan vakiolla 23cc koneella ja vaikka bajan vakio teharilla??
Ihan turha uneksia..
Vääntöä ei tuosta mankelista saada sitä luokkaa ulos, kierroksia voi olla enempi, mutta se ei merkkaa pascaacaan..

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Jos opettelisit lukemaan niin tuossahan sanotaan että ovat kasvattaneet (Super-Sized) tuon 1:5 kokoon Savagesta ja että kyseinen auto on 20kg KEVYEMPI kuin Baja 5b joten tuohon riittää tuo pienempi 1:8 bensakone.

Eikö vain?!

Mutta tuota en kyllä itse pidä mitenkään kiinnostavana vaikka jutussa sitä hehkutetaankin. Voihan se olla jos teho tosiaan riittää tuohon autoon (4-5kg?)
Kiitos 20 vuodesta!

juhamatti

  • Vieras
kuules warrior, miten ihmeessä tuo auto sitten voi painaa -5kg?
Baja sc painaa noin 15kiloa, niin aika vaikea sen auton on painaa negatiivisia summia....
« Viimeksi muokattu: 29.02.12 - klo: 20.34 kirjoittanut juhamatti »

juhamatti

  • Vieras
Ja 5b painaa tankkitäynnä sen 12 kiloa, joten aika outoja on noi painoilmoitukset

juhamatti

  • Vieras
Ja kolmannekseen, mä kirjoitin noista auton vanteista ettei ne ole mitkään 5b,t tai sc:n bajan..
En mistään autojen painosta...

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Kiitos, riittää..

Opettele editoimaan viestejäsi, kun keksit uutta huudeltavaa eikä kukaan ole ehtinyt vastata välissä...

Voisivatko vanteet käydä myös siihen 5b SC:hen, ja olla aivan uudet...?

Painoasioista turhaa lööperiä, kun ei speksejä ole julkistettu, mutta aivan satavarmasti on lähemmäs puolet kevyempi kuin viitonen..
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

juhamatti

  • Vieras
Ööö, en huutanut ja toisekseen nuo eivät ole 5sc.n vanteet..
Katsokaa vaikka itse.
http://www.hpieurope.com/kit-info.php?partNo=105235&lang=fi
ja osio vanteet/renkaat.
Mutta se siitä, jaksettais nyt rankuttaa jotain bull shittiä, koetetaan pysyä kaikki aiheessa.
Sorry jos avauduin
Tuo painoasia on toinen juttu mikä ei myös siis pidä paikkaansa noiden renkaiden lisäksi.
Jos 5b painaa sen 12kg ja sc 15-16kg niin ei tuo super voi olla 20kg kevyempi.
Veikkaisin että sen superin paino on jossain 7-8kilon tietämillä, voi olla jopa hiukan kevyempikin.
« Viimeksi muokattu: 29.02.12 - klo: 20.25 kirjoittanut juhamatti »

juhamatti

  • Vieras
Jos toi bensakone on etes nitrojen luokkaa, niin tällänen hpi voisi olla seuraava hankinta...

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
kuules warrior, miten ihmeessä tuo auto sitten voi painaa -5kg?
Baja sc painaa noin 15kiloa, niin aika vaikea sen auton on painaa negatiivisia summia....

se voi olla, mun 1/4 painaa 11kg (muistin väärin että 20kg sori)
käänsin vaan sen mitä tuossa lukee, ja tarkaan ottaen siinä lukee että kevyempi kuin 20kg painava 5SC.

Lainaus
The all-new HPI 1/8th scale gasoline engine may be smaller than the Fuelie 23cc engine, but it’s also lighter, and powering a lighter vehicle than the Baja 5B buggy or 5SC truck (over 20kg). This makes it the perfect match for the Super 5SC!

mutta ei varmaan olennaista aiheen kannalta välttämättä, kuten BB sanoi paljon kevyempi kuitenkin
« Viimeksi muokattu: 29.02.12 - klo: 21.24 kirjoittanut GT Warrior »
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa DIY-man

  • KUArc
    • Profiili
Pari huomiota edellä olevasta viestiketjusta.

-Miten mikäkin auto aiheen mukaisella koneella liikkuu, se liikkuu tehon mukaan, kuten kaikki ajoneuvot. Pelkällä väännöllä ei mikään liiku, vaan teho ratkaisee. Teho on voima x nopeus, eli vääntömonentti kertaa kierrosluku. Jos pienessä koneessa on kierroksia tuplasti, mutta vääntöä puolta vähemmän kuin isossa, niin tasoissa ollaan ja pienelläkin koneella sama auto kulkee yhtä hyvin. Tietysti sillä edellytyksellä, että korkeammat kierrokset on huomioitu välityssuhteissa.

-Nitro vs bensa polttoaineen energiasisältö ei ole se olennaisin seikka saatavan tehon suhteen, vaan se, että nitropolttoainetta voidaan ahtaa koneeseen määrällisesti enemmän koneen tukehtumatta. Enemmän polttoainetta -> enemmän voimaa/tehoa. Tämä siksi, että nitrossa on itsessään happiatomi, joka käytetään palamisessa. Bensaa käytettäessä kaikki happi taas on tuotava imuilman mukana.
Kyosho: Twin Force Trial-Modified 4x4x4, Optima, Inferno Kanai-VE, Zaboon 4wd - Valtra Valmet HiTech 6850 1:18 - Scania 140 Bigfoot 1:10

Poissa tonij

  • Fullspeed RC
    • Profiili
voisin veikkaa että tuossa vanne jutussa ei ole muuta takana ku se että vanne saadaa halvemmaksi tekokustannuksissa ja se että porukka ostaa helpommin vanne/rengas settejä ku ei jaksa tai osaa irrottaa niitä toisistaan.
eli kuulostaa mun korvissa vaan tehtaan rahastus hommalta eikä miltään muulta
TRKMANS racing

Poissa horna

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Kyllähän tämä pieni bensakone olisi ihan kiinnostava. Itseäni kiinnostaa se onko kone männänrenkaallinen ja miten sytytysvirta tuotetaan? Onko koneessa oma magneetto vai ottaako virran vastarin akusta. Nyttenkin olisi hieno keli monsteria luukuttaa hangen päällä. Mutta ei viitsi nitrokonetta väljäksi ajaa. Saako noihin eri lämpöisiä sytytystulppia? Rc-markkinoilta kuullun huhun mukaan bensakoneen hinta olisi suunilleen samoissa kuin nitrokoneen. Itse oletin että olisi kallinpi, koska enempi teknikkaa.
MFR,Robin 25, 3xJConsepts bj4, Tamiya tt01E, 2x Thunder Tiger MTA4+LRP, Corally RDX PHI+novak brushless, LRP S8TXe, Losi LST, SV27, GWS Beaver, Losi 1:10 comp crawler+losi brushless, Atlas 1:16 hydro.

Poissa MIKKELSONNI

  • Veteraani
    • Profiili
Kun miettii mihin tarkoitukseen nämä motit olisivat omimmillaan niin mieleen tuleen vähän semmoinen sunnuntai päristely auto. Eli i*iootti varma ja suhkot tehokas auto jolla pääset ajamaan helposti ja marmasti aina kun siltä tuntuu. Mutta silloin pitäisi unohtaa varaosilla rahastaminen ja se on osoittautunut tehtaille perin vastenmieliseksi. Jos tuohon auton luotettavuuteen ei todella panosteta niin uskon et näistä moteista tulee vaan täytettä täyteen ahdetuille markkinoille ja sähkömosat jatkavat voittokulkuaan.
BAJA 5B SS, ASSO B44.3, ASSO B5M

Poissa Janne O

  • Veteraani
    • Profiili
Millonkas noita 1:8 bensa koneita tulee myyntiin?
Speed Passion RS2 Brushless | Maverick scout | Team Associated B44
http://polaris-suomi.arkku.net/index.php

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Puolen vuoden kuluttua tai jotain
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
HPI:llä ja monella muulla valmistajalla on erittäin tyhmä tapa tuoda proto vaiheessa olevia tuotteita esille, julkaisu sitten joskus 6-12kk kuluttua.
Kylätason RC-kuski.

Poissa Jukis

  • KUArc
    • Profiili
Antaa tasoitusta muille valmistajille tulla samantien mukaan ;)
TLR 22 - Hot Bodies D8e - Xray T3'12 Vorza&d8 ja Axial osia

Poissa horna

  • Fullspeed RC
    • Profiili
toisaalta eihän se haittaa jos kilpailijat alkavat kehittää omia pikku bensakoneitaan. Ompahan vaihto-ehtoja sitten valita kenen on paras. Ei tunnu tuohon teknikka puoleen tulevan vastausta. Tulevilla bensan hinnoilla nitrolöpö on halpaa :grin: Todellakin tämä on kilpailija sähkölle ja ei taida pärjätä. Kyllä tuo akku tekniikka harjattomien sähköjen kanssa alkaa olla jo sillä tasolla vauhdeissa että muut jää toiseksi. Hinnat tulee akuissakin hurjaa tahtia alaspäin samoin kuin 1:8 sähköjenkin. Mutta kun ei lähde sitä ääntä, eikä ole niitä ruuveja(=neulat) mitä vääntää vähän väliä. Eikä sitä lämpömittaria kaulassa roikkumassa. Siis näyttää ihan amatöörille... Eikä se sähkö aina edes haise(silloin kun se toimii).
Toivotan kaikki uudet pienet bensakoneet tervetulleiksi. Kyllä itselle tulee tuommoinen hankittua ihan ammatillisesta mielenkiinosta, jos hinnat pyörii nyky nitrokoneiden hinnoissa. Menee sitä rahaa turhempaankin. Ja kuten edellä sanoin itselle talvikäyttöön ensisijaisesti. Silloin kun ei tuolla huipputeholla niin ole merkitystä, kun ei ole tuota pitoakaan.
Ensi talvelle bensaauto vai kokoluokka on epäselvää...
MFR,Robin 25, 3xJConsepts bj4, Tamiya tt01E, 2x Thunder Tiger MTA4+LRP, Corally RDX PHI+novak brushless, LRP S8TXe, Losi LST, SV27, GWS Beaver, Losi 1:10 comp crawler+losi brushless, Atlas 1:16 hydro.

Poissa Janne O

  • Veteraani
    • Profiili
Minkäköhän hintaisia noi tulee olee? Siis noi pelkät koneet, kun oon harkinnu että jos ostais omaan 1:8 buggyyn
Speed Passion RS2 Brushless | Maverick scout | Team Associated B44
http://polaris-suomi.arkku.net/index.php