Kirjoittaja Aihe: M8 sarjasäännöt 2012  (Luettu 18570 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
M8 sarjasäännöt 2012
« : 06.03.12 - klo: 12.06 »
Hei

Tässä linkki sääntöihin: http://www.autourheilu.fi/attachements/2012-03-05T13-42-3712.pdf   Säännöt on nyt 10.5.2012 päivitetty. Päiväys pahus puuttuu liitetiedostosta. Lisätään jos vielä tulee muokattavaa.

Muutokset edelliseen vuoteen ovat marginaaliset. Tässä muutokset:

- Renkaiden pitoaineet on kiellettyjä. (Muutos 2.5.2012)
- Kilpailukutsussa on oltava maininta  radan aukiolosta ennen kilpailua.
- Muutama uusi pilli LISÄÄ hyväksyttyjen listalle, vanhoja ei ole poistunut.
- Alimpien nousufinaalien A- ja B-haarojen yhdistäminen sallitaan ettei tarvitse ajaa kahta finaalia peräkkäin, jossa "kaikki liiikkuvat autot nousevat". (Muutos 8.5.2012)
(- Gomez viittasi kirjeessään uuteen puskurisääntöön tai sen tulkintaan, en tiedä sisältöä, mutta jos jotain uutta tulee niin se löytyy EFRAn sääntökirjasta. Se julkaistaan lähiaikoina. Ja on luonnollisesti käytössä meillä. )

Sääntöjen lopuksi on lähinnä aloittelijalle tarkoitettu vapaamuotoinen tarina tämän luokan kilpailemisesta Tutustu, tule ja rakastu lajiin!

Kaikki mukaan kilpailemaan!
« Viimeksi muokattu: 10.05.12 - klo: 15.19 kirjoittanut Tuukka »

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 sarjasäännöt 2012
« Vastaus #1 : 02.05.12 - klo: 09.45 »
Sääntöihin tulee lisäys.

Renkaiden pitoaineet on kiellettyjä.

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 sarjasäännöt 2012
« Vastaus #2 : 04.05.12 - klo: 13.03 »
Sääntöihin lisäys alimpien nousufinaalien yhdistämisestä:

- Alimmaisten nousufinaalien A- ja B-haara voidaan haluttaessa yhdistää, jos siihen yhteenlaskettu ajajamäärä jää alle maksimi ajajamäärän. Nousupaikat jaetaan siten, että nousufinaalin voittaja menee A-haaraan, toiseksi sijoittunut B-haaraan, kolmas A-haaraan, jne… Yhdistetystä finaalista nousee kaksinkertainen määrä normaaliin nousufinaaliin verrattuna eli joko 6 tai 8 kuljettajaa.

Tällä voidaan järkevöittää kisapäivän toimintaa, kun alimpiin finaaleihin jää yhteensä 9 - 12 kuljettajaa tai 10 auton eräformaatilla 7- 10. 

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 sarjasäännöt 2012
« Vastaus #3 : 08.05.12 - klo: 23.16 »
http://rc10.fi/index.php?topic=66066.msg603291#msg603291

Tuolla käyty keskustelu yllämainitusta sääntömuutoksesta varmaan kuuluu mielummin tänne.

Eli siis tuli vain yhtäkkiä mieleen että helpottaako tai parantaako kyseinen sääntö lopulta mitään?

Tuli siis lähinnä mieleen että jos siihen yhdistettyyn alimpaan finaaliin tulee esimerkiksi yhteensä 10 kuskia ja nykyään ajetaan 12 kuskin finaaleita, eli 8 on suoraan omassa finaalissaan ja 4 nousee alemmasta...
Niin eikös silloin olisi helppoa lyödä kyseiset kuskit vain suoraan tähän ylempään finaaliin ja ajaa kyseinen finaali esim 13 kuskilla.
Tällöin säästetään aikaa ja varsinkin härdeliä joka syntyy tuosta yllä olevasta.
Eli kun siitä yhdistetystä alimmasta finaalista nousee  A ja B haaraan molempiin neljä kuskia niin A haaraan nousevilla mekkaus aika erien välissä on todella lyhyt.
Autot pitää katsastaa ja numerotarrat vaihtaa.
Joka taas tarkoittaa sitä että B haaraan nousevien taas pitäisi jättää autot parkferme alueelle A haaran ajon ajaksi jotta molempiin haaroihin nousseilla olisi tasapuoliset mekkaus mahdollisuudet.
Muutenhan siis B haaraan nousevat saavat automaattisesti reilu 20 minuuttia enemmän aikaa huoltamiseen.

Toki nimenomaan yhteen lyöty alin finaali kuulostaa fiksummalta kuin ajattaa kahta haaraa mistä lähes jokainen pääsee jatkoon...
Mutta varjopuolena tosiaan tulee mieleen tuo katsastus ja mekkaus... ja kenties parkferme "sotku"

Poissa JTH_X

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: M8 sarjasäännöt 2012
« Vastaus #4 : 09.05.12 - klo: 07.42 »

Vai olisiko helpompi ajattaa tyyliin 1/16 A ja B 10 kuskia ja sitten 1/8 A ja B 10 kuskia ja 1/4 A ja B 10 kuskia.

1/2 A ja B finaalit sitten ajettais 12 kuskilla. Nousut normaalisti ja kaikille jää tarvittavat mekkausajat.

Helpottaa aloittelijoita kun ei ole paljon kuskeja erässä.

Yhden 1/16 finaalin pois jättämisellähän ei todellisuudessa aikaa säästetä.

Jos halutaan ajattaa vain yksi 1/16 finaali, niin senhän voi sitten ajaa 10 minuutin mittaisena.

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 sarjasäännöt 2012
« Vastaus #5 : 09.05.12 - klo: 09.11 »
Mielestäni perusajatuksellisesti kaikki nousufinaalit ajetaan siten, että kaikissa nousuissa on saman verran kuskeja. Siis joko 10 tai 12 ja ehkä tulevaisuudessa ajajakorokkeen ja radan salliessa sitten vaikka 14 kuskilla. Tästä haluan pitää kiinni. Toki poikkeuksena voisi nyt olla tuo alin finaali 13-14 kuskilla jos lauteet, rata ja mekaanikkotilat sen sallii.

Kun ajajamäärä ylittää 56 kuljettajaa tarvitaan 1/16 finaali tai finaalit. Tällöin näissä finaaleissa on kuskeja 5 ... 12. Hyvin usein olen ollut todistamassa että "kaikki liikkuvat autot nousevat" tilanteen. Turussa olisi tullut tilanne, että 1/16 finaaleihin jää 6 kuskia/nousuerä. Tällöin mielestäni kaikki seikat puoltavat alimpien nousuerien yhdistämistä. On vähemmän nostettavaa. Urheilullisempi lopputulos hakea 8 parasta 12 kuskista. Aikataulullisesti hieman parempi varsinkin jos kaikki nousut on 20 minuuttisia, johon mielestäni pitää pyrkiä.

Ainoat haittapuolet finaalien yhdistämisessä ovat a haaran katsastus, numerointi, ajanoton kiireet sekä mekkausajan puute.  Mutta ei varmasti ole rakettitiedettä viestittää katsastukseen mitkä neljä autoa menevät a haaraan ja siten ensin katsastukseen. Samalla voi katsastus huolehtia, että uudelleen numerointiin saadaan heti oikeat numerot. Mekkausajan puute on tosiasia, mutta en koe sitä kovin suureksi ongelmaksi. Kyllä siinä renkaat ehtii vaihtamaan sekä jonkun pienen rempan tekemään.

B- haaran autoja tarvitse mihinkään parc permeehen laitella. Heillä nousut tapahtuvat ihan normaalisti.

Yhdistettyjen finaalien jälkeen toki voi ottaa aikataulullisesti vaikka 10 minuutin lisätauon ja silti aikataulu on helpompi laatia. 20 minuutin nousun ajaminen vie kuitenkin kalenteriaikaa 30 minuuttia. Säästö on 20 minuuttia näinkin laskien.

Ajatellaan positiivisesti. A-haaralaiset ajavat finaalin kahdessa osassa 20 + 20 ja kukaties vielä 20 min.

Mutta erityisesti ne, jotka kuvittelevat olevansa tässä tilanteessa voisivat kommentoida.

JTH-X ehdotus tarkoittaa, että 12 kuskista vain 2 nousisi. En kannata. Toisaalta 10 minuutin 1/16 finaalit eivät kyllä nekään kummoista mekkaamisaikaa tarjoa ainakaan a haaralle. Siinähän b haaralaiset saavat lisäksi enemmän mekkaamisaikaa (jos 1/8 finaali on pidempi kuin 1/16). En tiedä mitä isoja säätöjä tehdään 1/16 ja 1/8 nousejen välissä? Tuskin muuta kuin hajoamiset korjataan, renkaat vaihdetaan, ja joku pieleen mennyt säätö palautetaan (iskariöljyt tulee mieleen). Tuskin siinä diffiöljyjä toisiksi vaihdetaan.

Toisaalta, jos kuskeja on säännöllisesti yli 60, niin pitää harkita 2 päiväisiä kisoja. Mutta se taas tiputtaa kuskien määrää, joten ojasta allikkoon. Esim tämä Turun viikonloppuna on sunnuntaina äitienpäivä. Taitaisi tulla ikuinen hellasärö tai reilusti vapaata rc-harrastukseen, jos tuona päivänä ajettaisiin.

Itse kuvittelisin, että yksi superviikonloppu kesään mahtuisi, jossa olisi kahden päivän kisat. Formaatti olisi joko efran mukainen tai muokattu, ehkä pisteytys erilainen. Alkueriä enemmän ja siitä vaikka puolet (ylimääräiset) pisteet jakoon. Tai jotain sellaista.

Poissa JTH_X

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: M8 sarjasäännöt 2012
« Vastaus #6 : 09.05.12 - klo: 09.29 »

Niin nousut normaalisti
1/16, 1/8 ja 1/4 finaallissa 10 joista nousee 4.

Eikö se menisi näin 1/16 finaaliin 20 kuskia aika-ajoista, 1/8 ja 1/4 finaaleihin 12 kuskia aika-ajoista ja 1/2 finaaliin 16 aika-ajoista näistä sitten jako A ja B haaraan.

20+12+12+16 = 60 kuskia.

Superviikonloppuhan voisi olla ensimmäinen päivä normaalisti ja toisena päivänä ajetaan suoraan finaalit edellisen päivän järjestyksen mukaisesti puolikkailla pisteillä.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 sarjasäännöt 2012
« Vastaus #7 : 09.05.12 - klo: 10.30 »
B- haaran autoja tarvitse mihinkään parc permeehen laitella. Heillä nousut tapahtuvat ihan normaalisti.

Et ymmärtänyt mitä tarkoitin.

Ne jotka tästä yhdistetystä finaalista nousevat B haaraan.

Muutenhan heillä on pidempi mekkaustauko kuin niillä jotka nousivat A haaraan.

Eli... Yhdistetystä finaalista nousee 1. 3. 5. 7. A haaraan joka ajetaan tämän alimman jälkeen.
2. 4. 6. 8. taas nousevat B haaraan joka ajetaan vasta sen A haaran jälkeen.
Eli heillä on yli 20 minuuttia pidempi huoltoväli kuin heillä jotka nousivat A haaraan.

Eli ei tietenkään B haaran pidä olla parkissa, vaan näiden jotka nousivat yhdistetystä 1/16 finaalista B haaraan.

Aivan samoinhan semifinaalin jälkeen A haara on parkissa siihen asti kun B semistä tulleet saavat autonsa katsastuksesta... Tässä kuvio vaan menee periaatteessa toisinpäin, mutta homma on sama.

Muuten kannattaa tottakai 1/16 finalistien taktikoida ajamalla parilliselle sijalle, eikä kannata edes voittaa.
Pääsee rauhassa tarkistamaan auton ennen seuraavaa nousuaan.

Eihän se nyt näin saa mennä.

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 sarjasäännöt 2012
« Vastaus #8 : 09.05.12 - klo: 10.41 »
Joo, nyt mä ymmärsin mitä hait takaa. Tuossahan on ideaa ajoajan suhteen, muttei se tosin aikatauluhaastetta 1/16 nousun osalta poista.

Mutta siis jos alimpaan finaaliin laitettaisiin (hieman muuttaen) 12 autoa, joista 6 nousisi 1/8 finaaliin. 1/8 finaalista nousisi jälleen 6 1/4 finaaliin, josta nousisi 4 1/2 finaaliin. Semistä sitten taas se 6 kuskia a-finaaliin. Näin saataisiin 12+ 6 + 6 + 8 = 32 / haara. Tällöin teoriassa ainoastaan 6 kuskia 1/16 noususta sekä 2 kuskia 1/2 noususta ajaisi ilman nousua eli 24/32 kuskista ajaisi kaksi nousufinaalia.

Nykykaaviolla sama on 32 autolla/haara laskien 4/8 +  4/8 + 4/8 + 6/8 = 18/32.

Kokonaisuutena nykymallilla 36 kuskia nousee seuraavaan nousuun 64 kuljettajasta. Täydellä 1/16 finaalimallilla 48 ajaa toisen nousufinaalin 64 kuskista. 12 kuskia saisi toisen nousun.

Tätähän pitää pohtia lisää!

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 sarjasäännöt 2012
« Vastaus #9 : 09.05.12 - klo: 10.54 »
4 nousee systeemi on hyvä ja toimiva nousuihin ja ainoastaan semeissä sitten 6 nousee.
Pitää kuvion selkeänä.

Lähinnä tarkoitin aikaisemmin vain sitä että jos nyt käy niin että 1/16 finaaleissa olisi yhteensä esimerkiksi 10 kuskia niin tämähän tarkoittaa silloin että näistä kuskeista jokatapauksessa 8 nousee 1/8 finaaleihin.
Vain 2 kuskia tippuu.
Eli eikös se olisi sitten aivan sama jättää koko 1/16 finaali/finaalit ajamatta ja laittaa kaikki 10 kuskia suoraan 1/8 finaaleihin.
Näissä finaaleissa olisi täten poikkeuksellisesti 13 kuskia joista edelleen nousee se ihan normaali 4 per finaali.

Tälläkin tavalla poistuis ne "turhat" finaalit joista jokainen nousee... aikataulu myös helpottuu kummasti kun sieltä poistuu kyseinen kierros kokonaan.

On tullut tosiaan nähtyä alimpia finaaleita missä jo startin tapahduttua jokainen kuski on suoraan jatkossa.
Tällaisen ajattaminen on suoraansanottuna surkuhupaisaa, kun kuskit olis voinu läntätä suoraan seuraavaan finaaliin... eli finaaliin johon jokatapauksessa pääsivät, ajoi tai ei.

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 sarjasäännöt 2012
« Vastaus #10 : 09.05.12 - klo: 11.09 »
Hoken vastaukseen.

Ymmärrän mitä haet takaa, mutta olen eri mieltä. A- ja B-haaralaiset nousijat ajavat eri haaroissa. Heidän välillä ei tule mitään eriarvoisuutta. Eri arvoisuus tulee vain A-haaran nousijoille, joilla ei ole A1/8-finaaliin suoraan päässeiden mukaista mekkausaikaa. Mutta mitäs jäivät alimpaan finaaliin! Se on tiedossa. Toisaalta joskus myös 20 minuuttia ajamista ennen seuraavaa nousua on etu eikä haitta.

Onkos se sitten oikein, että jos nousuerien pituus vaihtelee, niin silloinkin a- ja b- haarat saavat eri mekkausajan? Ja vieläpä niin, että se parempi a-haara saa vähemmän! Ero toki on vain 5 tai 10 minuuttia, mutta ei tässä tasa-arvo toteudu kuitenkaan.

Enkä ole kirjoittanut sääntöä niin, että on pakko yhdistää alimmat finaalit. Saa yhdistää jos haluaa. Ajetaan vaan esim. se 10 + 10 alimmat jos tuntuu paremmalta. Tuo vie kalenteriaikaa 40 minuuttia. Yhdistetty 20 minuutin nousu vie 30 min. Siihen voi lisätä vielä vaikka mekkausaikaa 10 minuuttia ennen 1/8 a nousua ja silloin on kalenteriaikaa kulutettu sama 40 minuuttia, mutta ajettu 10 min per nassu enemmän. Puhumattakaan niistä, jotka eivät nousseet. Kisan kliimaksi jäi 10 minuutin rykäsyyn verrattuna "oikeaan" 20 minuutin nousuun. Ja kaikki vain siksi, että a haaralaiset saisivat saman mekkausajan kuin b- haaralaiset. Eiköhän kilpauraa aloittelevien ja harrastelijoiden tarkoitus ole kuitenkin ajaa kisassa eikä mekata kisapaikalla! Ei nää ritsat enää ole niin huonoja, että auto pitää purkaa joka erän jälkeen (paitsi Arton ennen a finaalia :smiley:)

Tasa-arvo on hyvä asia muttei itsetarkoitus.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 sarjasäännöt 2012
« Vastaus #11 : 09.05.12 - klo: 17.26 »
En ole sanallakaan sanonut että B haara saisi eri mekkausajan.

Ainoastaan se väli mikä on 1/16 nousijoilla.
Pitäähän heille sallia sama mekkausaika 1/16 nousun jälkeen, oli se jatkoonpääsyhaara sitten A tai B.

Eli... ajat 1/16 finaalissa ja voitat... mekkausaikasi on todella lyhyt. (joo, olkoot)
No mutta ajat 1/16 finaalissa ja tulet toiseksi niin mekkausaikasi on tämä todella lyhyt + 1/8A hiitin viemä aika.
Toisinsanoen yli 20 minuuttia pidempi kuin tosiaan 1/16 finaalin voittajalla, kolmannella, viidennellä ja seitsemännellä.
Eli 1/16 finaalin jälkeen autot katsastuksen jälkeen parkferme alueelle... Tai sitten parkferme alueelle siinä vaiheessa kun 1/8A starttaa.
En ymmärrä miksi tämän finaalin välinen aika on eri riippuen kumpaan haaraan joudut, kun sitten tämän jälkeen kuitenkin aina jatkoon pääsevillä on aivan sama aika mekkaamiseen, eli menossa olevan finaalin verran.

Vähän sama kuin A finaali ajettaisiin välittömästi semi B:n jälkeen.
A haaralaiset saisivat mekkailla semiB:n ajan ja B haaran tyypit ehtisivät vain katsastamaan autonsa ja vaihtamaan numerot ja taas mennään.
Eihän se näin mene, vaan kaikille suodaan sama aika mekkaamiseen, eli semi A:n jälkeen autot jää parkferme alueelle ja kaikki finaaliin päässeet saavat saman mekkausajan.

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 sarjasäännöt 2012
« Vastaus #12 : 09.05.12 - klo: 18.44 »
Semeistä finaalin nousemisessa on eri asiasta kyse. Siinä taistellaan voitosta ja eri haarat yhdistyvät. Silloin pitää olla molemmilla nousuhaaroilla sama aika roplata autoa. Urheilulliset seikat puoltavat tasa-arvoa. Yhdistelmäfinaalin urheilulliset seikat puoltavat ajoajan lisäämistä eikä mekkausta. Alimpaan finaaliin lähtijät lähtevät ajatuksella ajaa seuraavat 40 minuuttia. Minusta se ei kuullosta yhtään huonolta.

Lue hoke edellinen vastaus ja sen toiseksi viimeinen kappale. Kommentoi sitä myöskin.

Heitänpä vielä senkin sääntöomituisuudenkin kuin teknisen kympin. Miksi se sallitaan vain semissä ja finaalissa? Missä on 1/8 finalistien tekniset? Ja miksi sen usein ottaa jälkipään lähtijä a-finaalissa, semissä kuka sen ajokkinsa nyt rikkoo.

Vaikka Hoken mielipidettä arvostankin, niin vielä mieluummin kuulisin ajatuksia näiltä todennäköisesti alimpia eriä ajavia.

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: M8 sarjasäännöt 2012
« Vastaus #13 : 09.05.12 - klo: 19.03 »

Heitänpä vielä senkin sääntöomituisuudenkin kuin teknisen kympin. Miksi se sallitaan vain semissä ja finaalissa? Missä on 1/8 finalistien tekniset? Ja miksi sen usein ottaa jälkipään lähtijä a-finaalissa, semissä kuka sen ajokkinsa nyt rikkoo.


Muutaman M-8 kisavuoden kokemuksella pidän teknistä kymppiä sääntöturhakkeena meillä Suomessa. Lähes poikkeuksetta tilanne on ollut juuri tuon Tuukan kommentin mukainen eli teknistä kymppiä käytetään semin ja finaalin välisen mekkaustauon jatkeena.

Jos tekninen kymppi on kv. kisojen säännöissä mukana, niin se ei tarkoita että sitä pitäisi jotenkin harjoitella kotimaan SM-sarjassa.

Tämä ei ymmärtääkseni ole ollenkaan teknisen kympin tarkoitus ja sen vuoksi sääntöjä tulisi muuttaa. Aikataulu on sama kaikille ja jos auto ei huoltamiselta ja korjaamiselta ehdi lämmittelyyn "kisakunnossa" niin se on sitten vaan "ikävämpi juttu". Erään voi lähteä muiden perään aikataulun mukaisen startin jälkeenkin.

Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: M8 sarjasäännöt 2012
« Vastaus #14 : 09.05.12 - klo: 19.46 »
Aikataulu on sama kaikille ja jos auto ei huoltamiselta ja korjaamiselta ehdi lämmittelyyn "kisakunnossa" niin se on sitten vaan "ikävämpi juttu". Erään voi lähteä muiden perään aikataulun mukaisen startin jälkeenkin.

No ei se nyt ihan noin mustavalkoista ole. Itsellä ei ollut viimeksi semin alussa tankki enää tarpeeksi tiivis auton käyntiin saamiseksi, vaikea sitä oli varikolla havaita.
---

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 sarjasäännöt 2012
« Vastaus #15 : 09.05.12 - klo: 23.16 »
Tuukka.

Mun pointti ei olekaan siinä että mekkausaikaa pitäisi olla siinä yhdistetyn 1/16 ja 1/8 finaaleiden välissä.
Kunhan aikaa on edes siihen että saadaan autot katsastettua ja uudet numerot koreihin.

Mutta jos ne jotka nousee B haaraan, saavat ottaa autonsa heti katsastuksen jälkeen niin heillä on automaattisesti mekkaustaukoa sen 1/8 A ajan.
Eihän tämä ole tasapuolista, koska nimenomaan voittamalla 1/16 finaalin, olet huonommassa asemassa kuin esim 8. ajanut.

Eikös tämä ole hieman pöljää???

Eli ihan sama jos ei siihen väliin laiteta mitään mekkaustaukoa, mutta sitten ne jotka nousevat kyseisestä yhdistetystä finaalista B haaraan, jättävät autonsa katsastukseen ja saavat ottaa ne siitä vasta kun 1/8 A kuskit ovat maalissa.
Silloin se on näille yhdistetystä finaalista nousseille tasa-arvoista.

Muuten esim jos sattuisin rupeltamaan kaikki alkueräni (taas) niin pahasti että olisin alkuerien jälkeen koko joukon hännillä ja ajaisin tässä 1/16 finaalissa niin en tietenkään ajaisi maaliin ykkösenä.
Vetäisin auton vaikka varikolle parkkiin siksi aikaa että saan jonkun toisen edelle ja pääsen maaliin toisena, tai millä tahansa parillisella sijoituksella 2 / 4 / 6 / 8
Pääsenpähän tarkistamaan hiitin jälkeen että kaikki on reilassa, kun taas parittomalla sijalla maaliin tulleet lähtevät heti perään ajamaan.

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 sarjasäännöt 2012
« Vastaus #16 : 10.05.12 - klo: 15.15 »
On pöljää. Mutta edelleen kommentoi myös sitä mitä pyysin kommentoimaan. Halutaanko ajaa vai mekata?

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 sarjasäännöt 2012
« Vastaus #17 : 10.05.12 - klo: 18.33 »
On pöljää. Mutta edelleen kommentoi myös sitä mitä pyysin kommentoimaan. Halutaanko ajaa vai mekata?

Vastaan puhtaasti tähän kysymykseen...

Ajaa.

Mutta sillä ei olekaan mitään tekemistä sen kanssa mistä puhuin.


Nimenomaan se mistä puhun, vähentää B haaraan nousevien mekkausajan samaksi kuin se on A haaraan nousevilla.

Eihän siinä ole sen jälkeen yhtään mitään eroa mekkausajoissa kun nouset haarassa eteenpäin.
1/8 A finaalista nouset 1/4 A ja siitä 1/2 A
1/8 B finaalista nouset 1/4 A ja siitä 1/2 A

Ensin ajaa A ja sen jälkeen B.
Aikataulu takoo kokoajan samalla erävälillä.
Eikä sillä ole mitään vaikutusta vaikka 1/8 finaali olis esim 10 minuuttinen... sekä A että B haarassa nousevilla on edelleen aivan sama mekkausaika.

Tämä pätee nimenomaan oli niiden finaaleiden pituudet sitten ihan mitä tahansa... Molemmista haaroista nousevilla on täysin sama mekkausaika.

Ainoastaan tuo yhdistetty finaali tekee poikkeuksen kun tosiaan kaikki parittomat jatkoonpääsijät ajavat välittömästi perään, kun taas parilliselle sijalle sijoittuneet vasta A haaran jälkeen.
Miksi ihmeessä heille suotaisiin mekkausaikaa enemmän kuin näille jotka nousevat A haaraan, eli parittomilla sijoilla maaliin tulleet, kuten esim ykkönen.

Koko asialla ei siis ole mitään tekemistä minkään muiden erien mekkausten ym asioiden kanssa.
Vain ja ainoastaan tuo kyseinen yhdistetty 1/16 ja 1/8 A/B haarojen väli... vain tämä yksi väli.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 sarjasäännöt 2012
« Vastaus #18 : 10.05.12 - klo: 21.55 »
Tulipahan taas yksi asia mieleen mikä tuossa yhdistetyssä finaalissa hankaloittuu.
Nostaminen.
Alimman finaalinhan nostaa semeihin suoraan päässeet.
No ketkäs sitten nostaa ne kaksi seuraavaa???
Alimmasta finaalista pudonneet???
Ne kaikki parikolme jotka sattui putoamaan?

Vai pidetäänkö ne semeihin päässeet siellä kolmen finaalin ajan nostamassa?
Ei käy.

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 sarjasäännöt 2012
« Vastaus #19 : 11.05.12 - klo: 11.05 »
1/16 tippuneiden määrä ei riipu ajetaanko yhdistefinaali vai erikseen. Tippuneiden määrä on tasan tarkkaan sama. Edelleen tarvitaan semimiehiä nostajiksi 1/8 finaaleihin. Eri asia on, että jos kuskeja on paljon 1/16 finaaleissa, mutta sillonhan ei koko yhdistelmäfinaalia ajetakaan, eikä semimiehiä tarvita 1/8 nostajiksi tai tarvitaan vähemmän.

TQ muuten ajaa A-haarassa ja saa siten puolituntia vähemmän mekkausaikaa. Pöljää sekin.

Jos haluaa mekata, niin sijoittukaa 1/4 B haaraan, silloin mekkausaikaa on eniten.

En kannata 1/16 yhdistefinaalista nousseiden autojen holdaamista tasa-arvon nimissä. Minusta B-haaralaisten pakkopitäminen on suurempi hölmöys kuin A-haaralaisten kokema haitta. Nyt kuitenkin puhutaan kuskeista sijoilla 49 - 56. En halua olla kokemassa sitä urheiluhenkeä, jossa sijalla 54 sijoittunutta rikkinäistä autoa ei saa korjata a-haaran tasa-arvon nimissä. Sijan 53 rikkoutunutta autoa ei auta latin vertaa, että sama on 54 auton kohtalo. Yhden pettyneen sijasta on kaksi pettynyttä. Tasa-arvoista joo, mutta hölmöä.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 sarjasäännöt 2012
« Vastaus #20 : 11.05.12 - klo: 15.19 »
TQ muuten ajaa A-haarassa ja saa siten puolituntia vähemmän mekkausaikaa. Pöljää sekin.

Se mekkausväli mikä on suoraan semeihin päässeillä on niin pitkä että tuo mekkausajan ero ei tunnu missään.
Se on lähinnä kahvitaukoilua se ero.
Onhan suoraan semeihin päässeillä kuitenkin mekkausaikaa yli tunti väkisinkin.

Ei ollenkaan verrattavissa 1/16 nousijoihin joilla toisilla ei ole tippaakaan ja toisilla reilu 20 minuuttia.
Ero on 100%

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 sarjasäännöt 2012
« Vastaus #21 : 27.06.12 - klo: 21.24 »
Olisko muuten vantaan sm kisojen yhteyteen
mahdollista laittaa muutaman erän kisa m8e
autoille luokkaa 10min per erä .. ?
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 sarjasäännöt 2012
« Vastaus #22 : 29.06.12 - klo: 14.56 »
Ehdota kisajärkkäreille suoraan. Jos pidetään 2 päiväiset kisat, niin silloin aikataulu sen sallii. Eri asia sallivatko nitromiehet sähkiksiä :grin:

En kuitenkaan kannata sitä, että SM nitroilijoilla on myös sähköauto eli sitten täysin eri kuskit pitää olla. Muuten kisa ei ole reilu.

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 sarjasäännöt 2012
« Vastaus #23 : 29.06.12 - klo: 21.39 »
Juu eri miehet olis varmaan se juttu.
Ehdotetaan, kiitos Tuukka.
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa JQ

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • JQ Products
Vs: M8 sarjasäännöt 2012
« Vastaus #24 : 30.06.12 - klo: 02.22 »
miten niin kisa ei ole reilu. Jos ajetaan sähköjä myös, kaikki jotka haluavat pitää saada ajaa
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 sarjasäännöt 2012
« Vastaus #25 : 30.06.12 - klo: 21.34 »
Samaa mieltä tästä. Silloin nähdään samalla mihin sähköautot oikeesti pystyy.
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 sarjasäännöt 2012
« Vastaus #26 : 02.07.12 - klo: 00.56 »
Äsh...

Eihän se ole tasapuolista että pari hassua kuskia jotka ajaa myös polttista, treenaa rataa sähkiksellä.
Saa ajaa rataa paljon enemmän kuin kuskit jotka ajavat ainoastaan polttista.

Mun suora henkilökohtainen mielipide on että SM kisoista pidetään pois tällaiset täytteet.

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 sarjasäännöt 2012
« Vastaus #27 : 02.07.12 - klo: 10.55 »
SM-kisat ovat SM-kisoja. Ei siellä tehdä eriarvoisiksi kuljettajia. Sarjasääntöihin on kirjoitettu mahdollisuus ajaa erikoisfinaali ennen a-finaalia. Erikoisfinaalissa ei saa ajaa a-finalistit. Jos M8 sähköautoilla ajetaan koeluonteisesti SM-kisassa, niin se on tehtävä siten, että itse SM-kilpailu on tasapuolinen kaikille.

Jos nyt Lavangossa halutaan kokeilla sähköM8-autoja, niin se tehdään joko eri kuljettajien toimesta,  erikoisfinaalin säännöin tai a-finaalin jälkeen. Toivon, että tälläinen kokeilu järjestettäisiin Lavangon kisan yhteydessä, varsinkin jos ne on kaksipäiväiset.

Ensi vuonna, jos päätetään pitää 2-päiväiset kisat joka viikonloppuna, niin silloin voidaan ajaa sähköM8-luokka. Silloin kaikki tietävät ennen kauden alkua, että näin mennään. Ja kaikki voivat hankkia sähkövehkeet jos kiinnostaa.  Mielestäni 2-päiväisessä kisassa saadaan harjoittelua, alkuerien pituuttta tai alkueriä määrää lisättyä siten, että lisäksi sähköllä ajavat eivät saavuta mitään etua. Ruvetaan vain kuulemaan marinaa mekkausajan puutteesta ja sitä rataa.

Itse kyllä pelkään, että käy kuin tukkiluokan, joka alkuinnostuksen jälkeen on käytännössä kuollut. Ehkä tästä aiheesta on syytä tehdä oma otsikko. Mutta eihän tässä ole kausi kuin puolivälissä.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 sarjasäännöt 2012
« Vastaus #28 : 02.07.12 - klo: 11.02 »
2 päiväisyyttä haluttiin siksi että päivä ei olisi niin pitkä...

Nyt sitten haluttaiskin joku täyteluokka sekaan pidentämään päiviä.

Ei vaan mahdu mun paksuun kaaliin nää porukoiden logiikat.

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 sarjasäännöt 2012
« Vastaus #29 : 02.07.12 - klo: 11.30 »
Tuukan ajatus on kyllä hyvä. Hienoa
jos tällainen mahis avautuisi. Ajetaanhan
sähkö M8ia jo monessa maassa nitrojen ohella,
Saksa, usa ..
Kiitos 20 vuodesta!