Kirjoittaja Aihe: Onko nostaminen on vaarallista puhaa jos sen tekee mekaanikko?  (Luettu 15573 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
e: tämä aihehan lähti siis GT8 sääntökeskustelussa olevasta kysymyksestä voisiko kuljettajan 10-vuotias poika toimia mekaanikkona. Ylläpito sitten eriytti tähän omaan ketjuun.
Aihe ei ole mitenkään minulle henkilökohtaisesti tärkeä  :grin:

Polttiskrossista (M8) löytyy tällainen sääntö, en tiedä päteekö rataluokkiin, jossa lähtökohtaisesti mekaanikko nostaa:

Lainaus
HUOM! Vain yli 16 vuotiaat saavat toimia SM-kisoissa nostajina. Huoltaja tai muu lisenssin omaava toimii tällöin nostajana.

Joten jos tuo pätee myös GT8:iin, niin saattaa tuottaa ongelmia. Taustalla on siis turvallisuus.
Se että sinulla on kuljettana lisenssi riittänee muuten.

Jeppe tarkentakoon sääntöjen osalta.
« Viimeksi muokattu: 07.03.12 - klo: 08.00 kirjoittanut GT Warrior »
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Nostaminen on vaarallista puhaa jos sen tekee mekaanikko
« Vastaus #1 : 05.03.12 - klo: 10.42 »
Kyllä sieltä ylistarosta ja muista kisoista löytyy mekkari. Itsellä ei ole ollut läheskään joka kerta mekkaria mukana, ei monella muullakaan. Tehty aina silloin silleen että eri erissä ajavat on mekanneet ristiin. Jos ei muuten niin oon saanut mm. ylistarossa apuja LS-5 kuskeilta. Eli kyllä sieltä paikanpäältä löytyy aina joku tankkaamaan autoa.
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: Nostaminen on vaarallista puhaa jos sen tekee mekaanikko
« Vastaus #2 : 05.03.12 - klo: 13.44 »
Polttiskrossista (M8) löytyy tällainen sääntö, en tiedä päteekö rataluokkiin, jossa lähtökohtaisesti mekaanikko nostaa:

Lainaus
HUOM! Vain yli 16 vuotiaat saavat toimia SM-kisoissa nostajina. Huoltaja tai muu lisenssin omaava toimii tällöin nostajana.

Joten jos tuo pätee myös GT8:iin, niin saattaa tuottaa ongelmia. Taustalla on siis turvallisuus.
Se että sinulla on kuljettana lisenssi riittänee muuten.

Jeppe tarkentakoon sääntöjen osalta.

Kyseessähän oli mekkari, ei nostaja. GT Warriorin pitäisi jo nimensäkin mukaan tietää, että erillisiä nostajia ei ole.

Ja joo kuten todettua, kyllä niitä halukkaita tankkaajia on varikko täys hehheh.  :cool:
---

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Nostaminen on vaarallista puhaa jos sen tekee mekaanikko
« Vastaus #3 : 05.03.12 - klo: 14.47 »
Polttiskrossista (M8) löytyy tällainen sääntö, en tiedä päteekö rataluokkiin, jossa lähtökohtaisesti mekaanikko nostaa:

Lainaus
HUOM! Vain yli 16 vuotiaat saavat toimia SM-kisoissa nostajina. Huoltaja tai muu lisenssin omaava toimii tällöin nostajana.

Joten jos tuo pätee myös GT8:iin, niin saattaa tuottaa ongelmia. Taustalla on siis turvallisuus.
Se että sinulla on kuljettana lisenssi riittänee muuten.

Jeppe tarkentakoon sääntöjen osalta.

Kyseessähän oli mekkari, ei nostaja. GT Warriorin pitäisi jo nimensäkin mukaan tietää, että erillisiä nostajia ei ole.

Ja joo kuten todettua, kyllä niitä halukkaita tankkaajia on varikko täys hehheh.  :cool:

Jep, niin mä tiedänkin. Mekkari toimii nostajana GT8 :ssa. Eli tuossa tapauksessa toimisi alaikäinen.
Ei menis läpi M8 puolella. Kuten sanoin en tiedä miten ratapuoli suhtautuu asiaan.

Kiitos Jarkko  :kiss:  :kiss:
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa juska

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Nostaminen on vaarallista puhaa jos sen tekee mekaanikko
« Vastaus #4 : 05.03.12 - klo: 18.59 »
Toi mekkari nostaa sääntö on ihan hanurista. Itse olen sitä vastaan äänestänyt monesti!

GT8 luokassa kuitenkin saattaa yksi mekkari tankata kolmeakin autoa.... koita siinä sitten vielä nostaa.
Ei vaan toimi ei.

LS5 luokan kanssa kun ajettiin 2009 ja 2010 niin oli ihan normaali kiertävä nostosysteemi kuten M8:ssa ja se toimi hyvin!
Ihmettelen kovasti että miksi ei näin voisi taas toimia kun ajatte LS5 luokan yhteydessä.

EDIT:
Mekkari kun nostaa niin on monesti huomattu kuinka siitä syntyy vaaratilanteita kuten esim. tattiksella 2010. Mekkari lähtee varikolta tuijottaen omaa nostettavaa eikä huomaa rataa kiertävää autoa ja poks koipeen. Monesti mekkari on vaan jostain haalittu eikä välttämättä ole koskaan ajanut RC-autoa.
Nämä jo pelkästään minun mielestä puoltaa sitä että mekkari ei nosta.
« Viimeksi muokattu: 05.03.12 - klo: 19.03 kirjoittanut juska »
Racers Group Finland Team

Poissa Maxpaine

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Nostaminen on vaarallista puhaa jos sen tekee mekaanikko
« Vastaus #5 : 05.03.12 - klo: 19.59 »
Kannatan kans tota Juskan ideaa.
Kaiken kokoista menopeliä

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Nostaminen on vaarallista puhaa jos sen tekee mekaanikko
« Vastaus #6 : 05.03.12 - klo: 20.13 »
Niin minäkin. Silloin ku aloitettiin GT8 2008 niin niinhän me ajettiin ja vuosia sen jälkeenkin. Viime vuonna TP10 kisoissa kun oltiin niin oli sitten toi niiden käyttämä tapa mekkari nostaa. Varmaan vois muuttaa takas kuten toi oli, toimi paljon paremmin.
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: Nostaminen on vaarallista puhaa jos sen tekee mekaanikko
« Vastaus #7 : 05.03.12 - klo: 20.38 »
Sillonkun on pakotetut nostovuorot, on myös vapaita mekkareita paljon vähemmän tarjolla (vertaa M8). Itse ehkä yrittäisin ennemmin harjoitella ajoa niin, ettei sen kummempia nostosuorituksia tarvitse suorittaa. Autot kuitenkin menee tasasella alustalla ja jossain on vikaa jos ne kaatuilee yms.
---

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Nostaminen on vaarallista puhaa jos sen tekee mekaanikko
« Vastaus #8 : 05.03.12 - klo: 20.42 »
Sillonkun on pakotetut nostovuorot, on myös vapaita mekkareita paljon vähemmän tarjolla (vertaa M8). Itse ehkä yrittäisin ennemmin harjoitella ajoa niin, ettei sen kummempia nostosuorituksia tarvitse suorittaa. Autot kuitenkin menee tasasella alustalla ja jossain on vikaa jos ne kaatuilee yms.

Jep samaa mieltä, jaksa metsästää mekkaria. TP-10 toimi hyvin ainaki ja sielläki oli joskus tiukkaa mekkarista.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa juska

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Nostaminen on vaarallista puhaa jos sen tekee mekaanikko
« Vastaus #9 : 05.03.12 - klo: 21.06 »
Hyvä jätkät... tässä luokassa on aika paljon aloittelevia kilpailijoita. Autotkaan ei käyttäydy niin kuin TP-10 joten ihan turha verrata.

Mulle on ihan sama koska en tätä luokkaa aja.
Mutta, syy miksi toin mielipiteeni esiin on se että, olen nähnyt 4 kertaa kun mekkarisählärinostajaa ajetaan jalkaa tai no siis se mekkaarisählärinostaja tulee siis radalle eteen.

-Juska-
Racers Group Finland Team

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Nostaminen on vaarallista puhaa jos sen tekee mekaanikko
« Vastaus #10 : 05.03.12 - klo: 21.24 »
Autot kuitenkin menee tasasella alustalla ja jossain on vikaa jos ne kaatuilee yms.

hah hah voi LOL sentään.

Oletko kuullut kanttareista mistä ottaa ilmaa tai siitä että auto voi ajautua esim radalta ulos kuten esim. Raisiossa oikea takanurkka, nämä ovat isoja autoja.. tai esim. spinneistä kolareiden tuloksena. Näissä ei ole pakkia millä tulla pois putkesta jne.
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Nostaminen on vaarallista puhaa jos sen tekee mekaanikko
« Vastaus #11 : 05.03.12 - klo: 21.44 »
hah hah voi LOL sentään.

Oletko kuullut kanttareista mistä ottaa ilmaa tai siitä että auto voi ajautua esim radalta ulos kuten esim. Raisiossa oikea takanurkka, nämä ovat isoja autoja.. tai esim. spinneistä kolareiden tuloksena. Näissä ei ole pakkia millä tulla pois putkesta jne.
Ei tp-10 autossakana ole pakkia ja ne jää vielä nurtsille jumiin. Jokaisella kilpailijalla sai tosin muistaakseni olla 2 mekkaajaa. Joten jos on ongelmaa pysyä radalla voit aina palkata extra mekkaajan nostamaan? :)

Mutta leikki sikseen, jos nyt funtsataan asiaa tarkemmin niin on helposti laskettavissa ettei ole varaa lukita 3 kuskia per auto radalle. Erät eivät yksinkertaisesti riitä tähän. Eikä isojen poikien skaboissakaan jatketa skabaa tosta vaan jos ajetaan ulos. Ihan hyvä että palkitaan kuskeja jotka pitää auton radalla.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Nostaminen on vaarallista puhaa jos sen tekee mekaanikko
« Vastaus #12 : 05.03.12 - klo: 23.16 »
En ymmärrä mitä yrität sanoa.

Nostovuorot ovat pienoisautoilun ihan normaalia toimintaa.

Kyllä LS-5/GT kisoissa on vähintään 2 erää, nostot vuorotellen/rotaationa.
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Nostaminen on vaarallista puhaa jos sen tekee mekaanikko
« Vastaus #13 : 05.03.12 - klo: 23.18 »
hah hah voi LOL sentään.

Oletko kuullut kanttareista mistä ottaa ilmaa tai siitä että auto voi ajautua esim radalta ulos kuten esim. Raisiossa oikea takanurkka, nämä ovat isoja autoja.. tai esim. spinneistä kolareiden tuloksena. Näissä ei ole pakkia millä tulla pois putkesta jne.
Ei tp-10 autossakana ole pakkia ja ne jää vielä nurtsille jumiin. Jokaisella kilpailijalla sai tosin muistaakseni olla 2 mekkaajaa. Joten jos on ongelmaa pysyä radalla voit aina palkata extra mekkaajan nostamaan? :)

Mutta leikki sikseen, jos nyt funtsataan asiaa tarkemmin niin on helposti laskettavissa ettei ole varaa lukita 3 kuskia per auto radalle. Erät eivät yksinkertaisesti riitä tähän. Eikä isojen poikien skaboissakaan jatketa skabaa tosta vaan jos ajetaan ulos. Ihan hyvä että palkitaan kuskeja jotka pitää auton radalla.

Jos rata-autoa tarvii nostaa kesken erän, niin se meni jo, ei oo enää kiire.

-A-

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Nostaminen on vaarallista puhaa jos sen tekee mekaanikko
« Vastaus #14 : 05.03.12 - klo: 23.22 »
Ei kai se nyt sentään aivan niin ole?

Jos finaali kestää 45 min. Kyllä siinä voi kerran ulkonakin käydä tai olla putkessa kiinni hetken.
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Nostaminen on vaarallista puhaa jos sen tekee mekaanikko
« Vastaus #15 : 05.03.12 - klo: 23.29 »
No sanotaan nyt vaikka niin että jos TP-10 kisassa sun auto tarvii nostajaa yhden kerran semissä, niin yleensä et nouse finaaliin. Mutta mielipidekysymyksiähän nämä ovat.

-A-

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Nostaminen on vaarallista puhaa jos sen tekee mekaanikko
« Vastaus #16 : 05.03.12 - klo: 23.40 »
En ymmärrä mitä yrität sanoa.

Nostovuorot ovat pienoisautoilun ihan normaalia toimintaa.

Kyllä LS-5/GT kisoissa on vähintään 2 erää, nostot vuorotellen/rotaationa.
väännetään rautalangasta kun et ymmärrä:

1 kuski ajaa, 1 mekkaa, 1 nostaa. Esim 8 autoa per erä tästä tulee nopeella ala-asteen matikalla: (1+1+1)*8=24

Jos eriä on kaksi se tarkoittaa että GT8 kuskeja on yhteensä 16kpl, eli tarvitaan 8 ulkopuolista per erä. Eli kahdelle erälle 16 ylimäärästä ihmistä pyörittämään showta.

Tällä hetkellä on ollut ihan tarpeeksi hankalaa saada mekkari, mistä se ylimääräinen 16 henkilöä tulisi yhtäkkiä?
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Nostaminen on vaarallista puhaa jos sen tekee mekaanikko
« Vastaus #17 : 06.03.12 - klo: 07.39 »
OK.

Olen ollut mukana kymmenissä kisoissa, ja järjestänyt monta GT kisaa, eikä toi ole ollut iso ongelma. Nitro luokissa tarvitaan mekkari, niin se vaan on. Mutta jos toi kuvio että mekkari nostaa palvelee niin ei siinä mitään. Tuossa edellä nyt vaan tuli esille juttuja miksi ei palvele kaikissa tapaukissa.

1:8 GT race 20.7.2008
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Nostaminen on vaarallista puhaa jos sen tekee mekaanikko
« Vastaus #18 : 06.03.12 - klo: 10.50 »
Olishan se ihan jees jos olis myös nostajat erikseen kuten juskakin toi esiin turvallisuus näkökohdan. Nykyään se ei kuitenkaan ole ihan realistista kuten goos jo nopeasti laskemalla näytti. Normaalisti kyllä joka autolle löytyy oma tankkaaja.

TP-10 luokassa saattaa ollakin game over jos ajat ulos erässä, siellä on 4 kertaa enemmän yrittäjiä. GT-8 luokassa saa härvätä parhaimmillaan paljonkin ja silti mennä jatkoon, koska autoja kisoissa alle 20 kpl ja nopeuseroja löytyy.
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Nostaminen on vaarallista puhaa jos sen tekee mekaanikko
« Vastaus #19 : 06.03.12 - klo: 10.53 »
Eikä useita kiloja painavampi buggy-pohjainen auto kulje ihan niin kiskoilla kuin hihna TP10 foameilla.
Mutta eihän se oikeaa kilpakuljettajaa haittaa.
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Nostaminen on vaarallista puhaa jos sen tekee mekaanikko
« Vastaus #20 : 06.03.12 - klo: 13.24 »
TP-10 luokassa saattaa ollakin game over jos ajat ulos erässä, siellä on 4 kertaa enemmän yrittäjiä. GT-8 luokassa saa härvätä parhaimmillaan paljonkin ja silti mennä jatkoon, koska autoja kisoissa alle 20 kpl ja nopeuseroja löytyy.
Jos palkitaan siitä että pysytään radalla niin ajokulttuuri myös muuttuu hiljalleen siistimmäksi ja sen sijaan, että runnotaan täysilla pyritään ajaa siistiä ajoa. Tämä kehittää kuskia ja lajia taas eteenpäin.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Nostaminen on vaarallista puhaa jos sen tekee mekaanikko
« Vastaus #21 : 06.03.12 - klo: 14.22 »
Tottakai ja näinhän sen tuleekin olla. Ei siellä kukaan räiski miten sattuu ja kolistele. Tartuin vain Antin kommenttiin siitä, jos mokaa kerran niin peli on pelattu. Tässä luokassa nimenomaan on ajettu erittäin siististi. Sarjassa ajaa paljon "aloittelijoita" ja kaluston kanssa on aina silloin tällöin myös teknisiä murheita, autot saattaa stumpata jne. On siellä nähty muumuassa Jirin huikea suoritus, jossa se pääsi lähtemään monta kierrosta perässä erään ja silti ajoi eniten kierroksia. Eli jos kerran tai kaksi karauttaa pihalle tai auto stumppaa syystä tai toisesta ei se vielä välttämättä merkkaa mitään, varsinkaan C finaalissa.
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Nostaminen on vaarallista puhaa jos sen tekee mekaanikko
« Vastaus #22 : 06.03.12 - klo: 15.15 »
Tällaisessa luokassa on todella vaarallista jos mekaanikko toimii myös nostajana.

Nimenomaan koska siellä on todella eri tasoista porukkaa, autot etenevät kuitenkin suhteellisen kovaa ja painavat sen reilu 3 kiloa heittäen.

On aloittelijoita joilla ei se ajaminen ole vielä ihan niin hallussa... Spinnataan letkua vasten jumiin jne.
Moottoritkaan ei ole ihan kohdallaan ja saattaa sammuilla.

Aivan liian usein olen minäkin nähnyt kun missä tahansa luokassa mekaanikko juoksee radalle ja pomppii autojen yli ja välillä osuukin.

Eikä tässä luokassa todellakaan ole niin että sammuminen ratkaisisi vielä yhtään mitään.

Olin jirille mekaanikkona kun hän pääsi lähtemään varikolta tasan 2 kierrosta muiden perään.
Auto oli senverran tuunattu setuppiin ja mekaanikkokin vielä selkeästi nopeampi tankilla + kuskilla sopiva kiukku päällä että voittokin irtosi lopulta jopa reilulla kierroksella... vai tuliko jopa kaksi kierrosta juuri täyteen.
Olen myös itse ajanut kisan missä ajettiin 20 minuutin finaaleita kaksi kappaletta.
Ekassa mulla irtos rengas puolessa välissä matkaa...
Mekaanikko joutu vielä palaamaan radalle etsimään mutteria kun ei sattunut olemaan samoilla kierteillä olevia hollilla.
Voitin kierroksella.
Seuraavassa hiitissä tulikin pelleiltyä vähän liikaa, eikä konekaan ollut ihan vimpanpäälle kohdallaan niin pääsi soppa loppumaan ennen aikojaan.
Ja silti voitin jälleen kierroksella.

Ei siis ole tämä luokka ihan sentään niin tiukkaa että kaato tai jonnekin pöpelikköön ajaminen ratkaisisi peliä.

Aika paljon pitäis luokan kehittyä tiukemmaks että alkaisi olemaan järkevää pistää mekaanikko juoksemaan radan poikki aina kun virhe sattuu.
Nykyisellään alkais nilkat paukkumaan.

Poissa juska

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Nostaminen on vaarallista puhaa jos sen tekee mekaanikko
« Vastaus #23 : 06.03.12 - klo: 17.26 »
Tästähän vois tehdä sellasen oikeen äänestyksen johon ottavat osaa VAIN ne jotka ovat sarjaan osallistuneet.
Jonka jälkeen luokkavastaava muuttaa sääntöä jos on tarpeen.
Johan se Pakari:kin sanoo että pitää kuunnella kenttää eikä tehdä päätöksi kabineteissä.

Tää on taas mun näkemys miten tätä pitäisi viedä eteenpäin.

Racers Group Finland Team

Poissa juska

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Nostaminen on vaarallista puhaa jos sen tekee mekaanikko
« Vastaus #24 : 06.03.12 - klo: 17.31 »
En ymmärrä mitä yrität sanoa.

Nostovuorot ovat pienoisautoilun ihan normaalia toimintaa.

Kyllä LS-5/GT kisoissa on vähintään 2 erää, nostot vuorotellen/rotaationa.
väännetään rautalangasta kun et ymmärrä:

1 kuski ajaa, 1 mekkaa, 1 nostaa. Esim 8 autoa per erä tästä tulee nopeella ala-asteen matikalla: (1+1+1)*8=24

Jos eriä on kaksi se tarkoittaa että GT8 kuskeja on yhteensä 16kpl, eli tarvitaan 8 ulkopuolista per erä. Eli kahdelle erälle 16 ylimäärästä ihmistä pyörittämään showta.

Tällä hetkellä on ollut ihan tarpeeksi hankalaa saada mekkari, mistä se ylimääräinen 16 henkilöä tulisi yhtäkkiä?

Kuka ei nyt ymmärrä... Edellinen erä nostaa, siis ne jotka on juuri tulleet pois radalta. LS5 kisoissa ja LS5 luokassa toimitaan juuri näin ja miksi ei voisi GT8 luokassa "samassa" kilpailussa toimia samoin.
Racers Group Finland Team

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Vs: Nostaminen on vaarallista puhaa jos sen tekee mekaanikko
« Vastaus #25 : 06.03.12 - klo: 17.44 »
Tällaisessa luokassa on todella vaarallista jos mekaanikko toimii myös nostajana.

Määrittele 'todella vaarallista'?

Nostaminen on ratkaiselvilta osin ihan yhtä vaarallista tai vaaratonta teki sen sitten mekaanikko tai nostaja. (Joka on loppupeleissä yleensä samankaltainen henkilö) Perustelkaa ihan oikeiden perustelujen muodossa miten radan varressa oleva nostaja on turvallisemmassa asemassa kuin sinne tarpova mekaanikko?

Tässäkin asiassa vastuu turvallisuudesta on ensitilassa mekaanikolla, ei järjestelmän. Joutuuhan se mekaanikko sinne radalle tarpomaan joka tapauksessa jos kone stumppaa, oli nostaja tai ei. Jos joku suinpäin juoksee radalle välittämästä radan liikenteestä ja loukaantuu, niin onko se järjestelmän vika? Onko näin joskus tapahtunut?

Viimeisien kausien aikana en ole kuullut tai nähnyt GT-8 luokassa yhtään edes "läheltä-piti"-tilannetta. M8-luokassa ja muissa maastoluokissa näitä on harva se kisassa,  muistan jossakin olleen jotain liputussysteemejäkin.

Nimenomaan koska siellä on todella eri tasoista porukkaa, autot etenevät kuitenkin suhteellisen kovaa ja painavat sen reilu 3 kiloa heittäen.

On aloittelijoita joilla ei se ajaminen ole vielä ihan niin hallussa... Spinnataan letkua vasten jumiin jne.
Moottoritkaan ei ole ihan kohdallaan ja saattaa sammuilla.

Aivan liian usein olen minäkin nähnyt kun missä tahansa luokassa mekaanikko juoksee radalle ja pomppii autojen yli ja välillä osuukin.


Ja tätä ei ilmene muissa luokissa? esim: M8, jaa mutta siellä on nostajat ja nehän on turvassa.


Eikä tässä luokassa todellakaan ole niin että sammuminen ratkaisisi vielä yhtään mitään.

Ei siis ole tämä luokka ihan sentään niin tiukkaa että kaato tai jonnekin pöpelikköön ajaminen ratkaisisi peliä.


Määrittele "yhtään mitään", jos ajaa voitosta/podiumsijasta/TQ:sta, niin kyllä ratkaisee.

 
Aika paljon pitäis luokan kehittyä tiukemmaks että alkaisi olemaan järkevää pistää mekaanikko juoksemaan radan poikki aina kun virhe sattuu. Nykyisellään alkais nilkat paukkumaan.


Kenen nilkat? Eihän siellä ole ketään radalla virheen sattuessa?
Miten hoke, tuo sinun tilitys jostain kisasta liittyy nostamiseen?

[ot]
Sitten ihan näin OT:na, minkä ihmeen ja kumman takia tämä GT-8 luokka on aina näin paljon jossakin "pihdeissä", eteenkin tietyillä piireillä tuntuu olevan motiivit jossakin muualla kuin aiheessa.

Miksi ei olla esim: Kannustamassa TP-10 sääntöjä, tai juuri julkaistuja M8 sääntöjä, tai LS-5. Luulenpa että epävirallisissa lähteissä julkaistuissa Bensa Off-road autojen säännöissäkin olisi purnattavaa, ihan oikeasti, toki sehän on selvä kun sääntöjen motiivit on myynnissä.
[/ot]

Sitten kun ottaa laskimen käteen ja laskee voimia. Eri luokkien välillä ei ole olennaista eroa jos auto osuu nilkkaan, lopputulos on luokasta riippumatta, "sattuu kerpeleesti". Maastoluokissa osuma voi olla huomattavasti fataalimpi, esim: pääosuma.

Mikä on tämän keskustelun arvo? On toki hyvä, että turvallisuusaspekteja nostetaan esille, mutta faktat pitää olla kohdallaan ja puuttua todellisiin vaaratekijöihin. Nostosääntö on GT-8:ssa ollut aina sama, alusta asti.

...ja sitten kun taas GT-8 luokka on ties minkä luokan kylkiäisenä, niin pitää rustata taas säännöt uusiksi kun "kaveriluokassa" ei ole nostajia.

PS: Minä en LS-5 autoja halua olla nostamassa, on niin vaarallista. Isoja, painavia, menee kovaa ja osuessaan menee muutakin kuin nilkat ja varpaat. Mun mielestä näillä perusteluilla LS-5 luokasta pitäisi ottaa nostajat pois, ovat niin todennäköisessä vaarassa.
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Nostaminen on vaarallista puhaa jos sen tekee mekaanikko
« Vastaus #26 : 06.03.12 - klo: 17.47 »
Miksi ei olla esim: Kannustamassa TP-10 sääntöjä, tai juuri julkaistuja M8 sääntöjä, tai LS-5. Luulenpa että epävirallisissa lähteissä julkaistuissa Bensa Off-road autojen säännöissäkin olisi purnattavaa, ihan oikeasti, toki sehän on selvä kun sääntöjen motiivit on myynnissä.

Joko laitetaan lukkoon kuten muutkin säännöt foorumilla?  :police:

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Nostaminen on vaarallista puhaa jos sen tekee mekaanikko
« Vastaus #27 : 06.03.12 - klo: 18.02 »
Äsh...

Se on huomattavasti vaarallisempaa kun mekaanikko juoksee varikolta radan toiselle puolelle.
Samalla autoja suhaa ristiin ja rastiin.
Vielä kun sattuukin olemaan tilanne että pitäis tulla jopa tankille samalla kierroksella.
Siis verrattuna siihen että nostaja joka on sijoittunut kyseiselle alueelle, menee nostamaan.
Ei tarvitse kirmata monen ratapätkän yli.
Vielä kun muistetaan että silloin nostaja on vieläpä se oma mekaanikko joka tosiaan pyrkii pääsemään auton luokse mahdollisimman nopeasti.
Verrattuna siis nostajaan jolla ei ole kovinkaan ihmeellistä kiinnostusta päästä paikalle niin nopeasti kuin mahdollista.
Varsinkin jos auto on katollaan toisella puolella rataa...
Tulee aika kiire ettei kone sammu.

Kokeiles ihan huvikses.

Olen ollut mekaanikkona tilanteessa että piti tulla tankille samalta kierrokselta missä kaato tapahtui.

Oli huomattavasti vaarallisempaa juosta kolmen radanpätkän yli kun autoja tuli molemmista suunnista, verrattuna siihen että olisin nostopaikalla mistä joudun kirmaamaan korkeintaan yhden ratapätkän yli.

Yhtään mitään, tarkoitan sitä että se ei vielä ratkaise koko kisaa.
Aina voi kaverillakin sammua, tai hän voi tehdä samanlaisen virheen jne.

Ja se "tilitykseni" oli viittaus Tommin viestiin, sekä myös esimerkkinä että kyseisessä luokassa ei homma todellakaan ole niin tiukkaa ettäkö siellä voisi isomman virheen tai sammumisenkaan jälkeen vielä todeta pelin olevan sillä selvä.

Ps: Ilmeisesti nosto touhun vaarallisuutta ei ole puntaroitu tarpeeksi jos ei pysty näkemään mitään eroa siinä, juokseeko mekaanikko vaahto poskella suorinta tietä auton luokse jotta se ei sammuisi, vai meneekö lähellä oleva nostaja hoitamaan homman.

Pps: mulle naristaan aina jos satun kirjoittamaan edes puolet noin pitkän viestin... pitäiskö munkin nyt kiukutella samasta syystä  :smiley:

pppps: ei tartte hermostua jos jotain kommentoin. En ole ketään tai mitään haukkunut enkä loukannut toin vain mielipiteeni esille.

Pspppstps: Jos olen ollut mekaanikkona ja kuskina kyseisessä luokassa enemmän tai vähemmän joka vuosi siitä lähtien kun eka leikkikisa edes tässä maassa ajettiin, mutta en ole ajanut koskaan kokonaista sarjaa läpi niin enkö siis saa osallistua keskusteluun?
« Viimeksi muokattu: 06.03.12 - klo: 18.10 kirjoittanut *HOKE* »

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Vs: Nostaminen on vaarallista puhaa jos sen tekee mekaanikko
« Vastaus #28 : 06.03.12 - klo: 19.20 »
Hoke, kirjoitit sitten toistamiseen saman asian? Meinaatko, että minun järjestäjä- ja kisakokemuksella en tuollaisia asioita osaa nähdä?


Faktaa on vain se, että 16-20 kuljettajalla ei nosto/tankkaus/ajamiskuviot onnistu samaan aikaan. Se, että nostovuorot sekoitettaisiin eri luokkien välillä ei toimi. Enpä usko, että kovinkaan moni LS-5 kuski haluaa nostaa GT-8 autojen finaaleja...
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Nostaminen on vaarallista puhaa jos sen tekee mekaanikko
« Vastaus #29 : 06.03.12 - klo: 19.30 »
Eihän se poista sitä tosiasiaa että kun mekaanikko juoksee koko radan läpi nostamaan katollaan olevaa autoa, etteikö se loisi huomattavasti herkemmin vaaratilannetta kuin se että radalla olisi nostajat.

Et ainakaan vastannut asiaan siten että olisit huomannut mikä ero näillä on.

Vielä kun muistetaan että aloittelevalla on hyvin usein mekaanikkona myös vähemmän kokenut kaveri...
Tulee ajovirheitä enemmän ja ehkä jopa rc autoilua osaamaton kaveri juoksee radalle useita kertoja hiitin aikana.

Sanoit että säännöt ovat olleet näin alusta asti...
Mistä alusta?

Miksi nostot eivät toimisi sekoitettuna eri luokkien välillä?