Kirjoittaja Aihe: [Nitro] Ajon jälkeinen huolto  (Luettu 19355 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: [Nitro] Ajon jälkeinen huolto
« Vastaus #30 : 09.06.15 - klo: 21.19 »
Onhan se mukava kuulla että edes jollakin on hyötyä... Toi prikkaa eli palotilan volyymin säätö määritelee "sytytysennakon" kun se on kohdallaan, on moottorin säätö paljon helpompaa. säätöalue on suurempi eikä mene röpöttämisestä suoraan laihalle. Muista kokeilla myös eri lämpöarvon tulpalla, sateella ja kylmällä kuumempi tulppa. Sitten tuo karsta palotilassa: Oikeen musta ja karstanen palotila ei johda lämpöä kanteen/jäähdytysripoihin. vaikka mittari näyttää kohtuullisia arvoja, ei lämpö pääse siirtymään pois vaan alkaa polttaa tulppia, vaikka muuten pitäisi olla kunnossa. Yleensä perus puhdistuksen kanssa puleraan kansinapin sisäpuolelta hiomatahnalla ja rievulla peilikirkaaksi. Kestää hyvän tovin ennenkuin taas kökät tarttuu kiinni
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa JoukoH

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: [Nitro] Ajon jälkeinen huolto
« Vastaus #31 : 09.06.15 - klo: 21.31 »
Onhan se mukava kuulla että edes jollakin on hyötyä...

Se näissä sinun kyläseppäohjeissa tahtoo olla että 99% on sitä luonnontuotetta ja 1% saattaa olla asiaaki.

Mukavahan näitä on lukea mutta uusille harrastajille petollisia.

Jouko Hyvärinen

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: [Nitro] Ajon jälkeinen huolto
« Vastaus #32 : 09.06.15 - klo: 21.44 »
Onhan se mukava kuulla että edes jollakin on hyötyä...

Se näissä sinun kyläseppäohjeissa tahtoo olla että 99% on sitä luonnontuotetta ja 1% saattaa olla asiaaki.

Mukavahan näitä on lukea mutta uusille harrastajille petollisia.
Olen kyllästynyt näihin suunsoittoa hipoviin möläyksiisi. Voisitko välillä laittaa jotakin olennaista, kuten noita "ammattilaisten" mainitsemiasi neuvoja. Ammattilaiset, missä niitä on ?? teemu "ammattimaisesti" tahkoaa rekkojen lokareita ja muita kumitarvikkeita, sakke "ammattimaisesti" vaikutaa Hyvinkäällä Kone Oy:n  sisaryrityksessä. Jos olet niin vakuuttunut oikeudestasi dissata näitä hyviksi  ja suuntaa antaviksi neuvoiksi tarkoitettuja ohjeita ALOITTELIJOILLE. niin olisitko hyvä ja antaisit ITSE jotakin rakentavaa tähän keskusteluun tai sitten täytyy ryhtyä muihin toimenpiteisiin jotka  sitten rajoitaa nuo kommentisi sellaisille piireille jotka pitävät sinua luotettavana tietolähteenä.
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: [Nitro] Ajon jälkeinen huolto
« Vastaus #33 : 09.06.15 - klo: 22.04 »
Onhan se mukava kuulla että edes jollakin on hyötyä... Toi prikkaa eli palotilan volyymin säätö määritelee "sytytysennakon" kun se on kohdallaan, on moottorin säätö paljon helpompaa. säätöalue on suurempi eikä mene röpöttämisestä suoraan laihalle. Muista kokeilla myös eri lämpöarvon tulpalla, sateella ja kylmällä kuumempi tulppa. Sitten tuo karsta palotilassa: Oikeen musta ja karstanen palotila ei johda lämpöä kanteen/jäähdytysripoihin. vaikka mittari näyttää kohtuullisia arvoja, ei lämpö pääse siirtymään pois vaan alkaa polttaa tulppia, vaikka muuten pitäisi olla kunnossa. Yleensä perus puhdistuksen kanssa puleraan kansinapin sisäpuolelta hiomatahnalla ja rievulla peilikirkaaksi. Kestää hyvän tovin ennenkuin taas kökät tarttuu kiinni

Ok, kiitos.
Palotila näytti ihan siistiltä kun otin prikan pois.
Ei nokea eikä karstaa.
Tulppa olikin astetta kuumempi nyt kun oli 16% , tosin OS eikä novarossi mutta tuntui pelaavan yhtälailla.
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: [Nitro] Ajon jälkeinen huolto
« Vastaus #34 : 09.06.15 - klo: 22.49 »
OS on parhaita saatavissa olevia tulppia, lanka tosiaankin platinaa, eikä platinalla pinnoitettua wolframia (tungsten). Toinen ERITTÄIN hyvä tulppamerkki on McCoy, mutta niillä ei ole turbotulppia. Parhaat ja kovien kisaajien suosimat tulpamerkit ovat Nelson/Globee ja Merlin "Drop In" mutta niillä on eri kierre ja eri kartio, automoottoreihin ei ole vielä tehty sisäkansia näitä tulppia varten. Jotkut (tiimin) novarossi tulpat on kietaistu puhtaasta platinalangasta, kuten myös Picolla on näitä "special series" tulppia. käytä O.S. tulppaa, se toimii, hinta on vaan hiukka suolainen, mutta laatu ja käyttöominaisuudet korvaavat tämän. Jos haluat investoida surempaan määrään, vaikka kimppatilauksena, on hyvä hankintapaikka "Singapore Rc supply" tai "Singhobby"

http://www.singahobby.com/?q=node/22374   

€ 5.40  on kait puolet täällä pyydetystä...20 tulppaa menee aika pienen kuoreen....
« Viimeksi muokattu: 09.06.15 - klo: 23.00 kirjoittanut raddaddy »
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: [Nitro] Ajon jälkeinen huolto
« Vastaus #35 : 09.06.15 - klo: 23.04 »
Kyllä, maksoin 10€ kpl. Hyvä tietää! :)
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: [Nitro] Ajon jälkeinen huolto
« Vastaus #36 : 10.06.15 - klo: 08.03 »
olet näemmä erikoistunut GT-8 luokkaan... Jos ajaisin sitä, varustaisin ilman muuta autoni tulpan jatkuvalla hehkutus systeemillä. Jannut venelajeissa jotka ajavat puolen ja yhden tunnin endurokisoja, jossa motti huutaa koko ajan täysillä. käyttävät ERITTÄIN KYLMIÄ tulppia #8 tai jopa #9. Ne hehkuu vain lisähehkun avulla, mutta sitten eivät pala rikki erän kestäessä millään. Tässä olisi yksi aika edullinen valmis zydeemi:

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__14840__HobbyKing_On_board_Glowdriver_v2_.html

Kuten näkyy, sen voi laittaa ottamaan virtaa vastarin akusta. Kun paino ei ole ongelma, laittaisin ison vastari LiPon siihen glo driverin, puhaltimen jäähdyttämään kantta korin sisällä ja sitten rajoittajan 6V radioille ja servoille, siten että servot saisivat virran suoraan akusta eikä vastarin kautta, silloin vastari varoittaisi ennen kun kontakti servoihin menetetään. Säännöissä ei ole mitään joka kieltäisi tämän.
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: [Nitro] Ajon jälkeinen huolto
« Vastaus #37 : 10.06.15 - klo: 09.00 »
Heh mulla on joskus ollut jossain nelari autossa (o.s nelitahti fs-26s-c) myös lentokoneissa käytettävä glow driver joka oli säädettävä  kaasuservon asennon mukaan esim kaasu < 50% => hehku päällä, muuten pois.
Tuon voisi asentaa (uudelleen), vielä tallessa ja helpottaisi käynnistystäkin.
Mutta en ole gt autossa tarvinnut, tosin nyt voisi harkita uudelleen :) kiitti
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: [Nitro] Ajon jälkeinen huolto
« Vastaus #38 : 10.06.15 - klo: 11.27 »
Heh mulla on joskus ollut jossain nelari autossa (o.s nelitahti fs-26s-c) myös lentokoneissa käytettävä glow driver joka oli säädettävä  kaasuservon asennon mukaan esim kaasu < 50% => hehku päällä, muuten pois.
Tuon voisi asentaa (uudelleen), vielä tallessa ja helpottaisi käynnistystäkin.
Mutta en ole gt autossa tarvinnut, tosin nyt voisi harkita uudelleen :) kiitti
Voit käyttää kylmempää tulppaa... kestää hyvin, helpompi säätää eikä sammu tankatessa... Mitä muuta voisi toivoa... (Että olis sellainen  "Turbotulppa" joka oikeesti aikaansaisi turboefektin... hehe...)
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: [Nitro] Ajon jälkeinen huolto
« Vastaus #39 : 10.06.15 - klo: 11.43 »
ja tosiaan GT autoilu on enemmän mun juttu vaikka olen 2 kertaa ajanut myös C8:lla ..

alla vanhempi C8 auto jossa oli RB moottori, nyt sekin firma on jo ikävä kyllä kuollut ja kuopattu, ja hieman uudempi MRX4 toissa kesänä jolla kävin Kuusankosken kisan ajamassa .. edellisellä Kouvolassa joskus 2006
lavanko oli silloin vielä tollanen, kuten muistat - no noita kuvia olis vaikka kuinka paljon kyl  :cool:

2006


2006


2013


2008


2008


2010


2005


« Viimeksi muokattu: 10.06.15 - klo: 11.54 kirjoittanut GT Warrior »
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: [Nitro] Ajon jälkeinen huolto
« Vastaus #40 : 10.06.15 - klo: 11.43 »
Heh mulla on joskus ollut jossain nelari autossa (o.s nelitahti fs-26s-c) myös lentokoneissa käytettävä glow driver joka oli säädettävä  kaasuservon asennon mukaan esim kaasu < 50% => hehku päällä, muuten pois.
Tuon voisi asentaa (uudelleen), vielä tallessa ja helpottaisi käynnistystäkin.
Mutta en ole gt autossa tarvinnut, tosin nyt voisi harkita uudelleen :) kiitti
Voit käyttää kylmempää tulppaa... kestää hyvin, helpompi säätää eikä sammu tankatessa... Mitä muuta voisi toivoa... (Että olis sellainen  "Turbotulppa" joka oikeesti aikaansaisi turboefektin... hehe...)

joo kyl!  :police:
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: [Nitro] Ajon jälkeinen huolto
« Vastaus #41 : 10.06.15 - klo: 12.24 »
Kyllähän  tuolla C-kasilla ajelis vaikka kuinka, enemmän se on ajamisesta ja pidosta kuin motista ja autosta kiinni, jos kerta kaikki toimii. Vähän enemmän moderni kori niin se olis siinä...
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa JoniH

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: [Nitro] Ajon jälkeinen huolto
« Vastaus #42 : 10.06.15 - klo: 21.34 »
Kuulostaako todennäköiseltä että puhtaaseen kaasariin olisi tullut roskaa 4 tunnin ajon jälkeen?
Ajettu eilen ja toissapäivänä ja eilen alkoi säädot hukkumaan,
moottori on hyvin uusi, no huomenna kummiskin puhdistelemaan

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: [Nitro] Ajon jälkeinen huolto
« Vastaus #43 : 10.06.15 - klo: 23.19 »
Luulen vaan että tulppa kulahtanu. Otapois ja kato että hehkuu kunnolla ylös asti tai melkein.
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa JoniH

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: [Nitro] Ajon jälkeinen huolto
« Vastaus #44 : 10.06.15 - klo: 23.47 »
Purin koko hoidon ja tankin pohjassa pienimuotoinen halkeama, syyliinen taisi löytyä, tulppa hehuu kuin viimeistä päivää, toimiikohan kakskomponenttiliima väliaikaisena patenttina?

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: [Nitro] Ajon jälkeinen huolto
« Vastaus #45 : 11.06.15 - klo: 06.54 »
Joo no se tietysti vaikuttaa. Kyllä se jonlu aikaa pitää, jopa pidempäänkin. Riippuu vamman laadusta. Ja jos et kisaa aja. Kisatessa ei varmaan voisi luottaa paikkaukseen.
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa JoukoH

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: [Nitro] Ajon jälkeinen huolto
« Vastaus #46 : 31.08.15 - klo: 16.08 »
En usko että tuota sisään päin painunutta stingeriä saat vesikikalla oikaistua. Kuumenna täysille keittolevy ja laita pilli siihen, kun alkaa ritisemään ja lievä käry nousemaan ALUMIININSTA, varovasti pihdeillä väännä suoraksi niin ettei juotos repeä. Viimeistellä voit pikku kuhmut vesi/jää tempulla.
Mitä tuohon muuhun puhdistamiseen tulee, jos ei pysty saamaan JET-A1 kerosiiniä, hyvä vaihtoehto on Shell asemilta saatava KEMETYL T lamppuöljy/kerosiini.  Kun laittaa auton lepäämään, ottaa motin irti, siitä kaasarin ja pakosysteemit irti. Tukkii kaasari reijän ja pakoportin ja päältä puhdistaa motin roinasta. Ottaa tulpan ja takaluukun auki, kaataa tuota punaista T ainetta motin täyteen, pyörittelee vauhtipyörästä nin että kerkistyy. kaataa nesteen valkoiselle liinalle tai paperipyyhkeelle. katsoo mitä sieltä tulee, tarkistaa kaasarin reijästä kampiakseli jos on naarmuja. Pyörittelee myllyä yläkuoliokohdan yli ja tarkkailee kiertiksen ala lenkin kuntoa.'
Sitten vain pikkuisen koneöljyä tai rissaa mottiin ja pyöritelee paikat notkeiksi. kannet ja tulppa kiinni ja muovipussiin uutta räimimistä odottamaan.

TOIVOTTAVASTI kukaan ei pilaa moottoriansa näillä ohjeilla. Kannattaa pysyä ammattilaisten ohjeissa miten moottori suojataan ajon jälkeen.

Nyt kun kausi alkaa olla ohi niin kannattaa muistaa ettei mitä tahansa mene laittamaan koneen sisälle.

Uusien koneiden mukana tulee seuraava varoitus

Crankshaft of this engine is filled with silicone.
Do not use light oil nor kerosene, etc. for washing, or
the silicone will swell. Use alchohol or fuel for
washing.

Jouko Hyvärinen

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: [Nitro] Ajon jälkeinen huolto
« Vastaus #47 : 14.09.15 - klo: 17.11 »
Ajattelin etten enempää lusikkaani laita tähän soppaan, mutta tuli uusi erä PICCO motteja. Ihan sattumalta luin ohjeet läpi kun samalla varaosalistaa silmäilin. Tämmöinen tarttui okulaariin:
"To reach the delicate parts of the engine, you only need to unscrew the glowplug and the rear plate. Then you can wash the engine  WITH GASOLINE  and lubricate it with light oil  (Do not use any silicone oil)
Voihan PE**E!! että voi olla "Pro ohjeet "...  Gasoline eli bensa se vasta paisuttaa silikonia, silikoniletkut menee ihan löllöiksi ja liukuvat pois nippeleiden päältä, puhumattakaan mitä se tekee kampuran täytesilikonille.
Aikoinaan Picolla oli ohjeissa "flush the engine with petrol, mixed with machine oil"  Novarossin ohjeista on poistettu kokonaan maininta aineesta jolla motti huuhdotaan sisältä ( Linkki samassa juonteessa aikaisemmin)

Koko hässäkkä on aikanaan saanut alkunsa siitä että Englantilaiset kutsuvat bensaa PETROLiksi, Jenkit petroolia kerosiiniksi tai Diesel oil. Euroopassa (muualla kuin englannissa) bensa on Gasoline tai Benzin, Petrooli on  Diesel tai kerosene (lamppupetroli on heating kerosene)
Se miksi alunperin suosittelin kerosiinia eli puhdistus petroolia on että RON PARIS- joka todellisuudessa suunnitteli Novarossi automoottorit, suositteli ohjeissaan KEROSIINIA. Pylon ja Speedimiehet käyttävät tuota JET A-! lentokerosiinia sillä siinä on  vielä rajummat liuottimet rissakertymien poistoon, sillä heillä on fuilissaan 80% mettistä ja 20% rissaa, synteetistä ei ollenkaan sillä säännöt kieltävät muut voiteluaineet.
Kun lämpötilat ovat huomattavasti korkeampia kuin nitro peleissä, täytyy liuottimen myös olla vastavaasti tehokkaampia.

Nyt kuitenkin tämänhetkinen ohje on,jota jakelen,  vähän noita japseja mukaellen: En enää ota kantaa koko gasoline-petrol-kerosene asiaan, vaan suosittelen BRAKLEENIÄ ja kunkin valmistajan omaa After run öljyä. melkein mikä öljy käy. myös rissa, kunhan ei ole WD 40-CRC tai muuita silikonia sisältäviä öljyjä.
Muusta ajon jälkeisestä huollosta: Muista ilmanputsari- se on niin halpa, kaikkeen muuhun, jopa fuiliin verrattuna että vaihda elementti joka kerta kun putsaat muutenkin moottoria Siihen hyvä (motocross) ilmanputsariöljy joka kerta ajon jälkeen. Buggy putsarin reunat kannattaa tiivistää pitimeen vedenpitävällä (ketju) vaseliinilla, ei ainakaan vuoda tuo kriittinen kohta Eipä muuta.. nitroa kehiin niin hupia piisaa...
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: [Nitro] Ajon jälkeinen huolto
« Vastaus #48 : 14.09.15 - klo: 17.31 »
No nih.

Traxxas suosittaa pesuun WD-40.
"4. Remove the air filter from the carburetor. Open the throttle fully and squirt a one second burst of WD-40 into the carburetor and also into the glow plug hole inside of the cooling head."
Linkki:
https://traxxas.com/support/How-Maintaining-and-Storing-Your-Traxxas-Nitro-Model

Kysymys onkin, mikä on oikea tapa toimia? Vai eikö Traxxaksen koneissa ole silikonia?

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: [Nitro] Ajon jälkeinen huolto
« Vastaus #49 : 14.09.15 - klo: 17.38 »
No nih.

Traxxas suosittaa pesuun WD-40.
"4. Remove the air filter from the carburetor. Open the throttle fully and squirt a one second burst of WD-40 into the carburetor and also into the glow plug hole inside of the cooling head."
Linkki:
https://traxxas.com/support/How-Maintaining-and-Storing-Your-Traxxas-Nitro-Model

Kysymys onkin, mikä on oikea tapa toimia? Vai eikö Traxxaksen koneissa ole silikonia?
kaksi asiaa: WD 40 öljyä on suunnileen jokaisella, parempi se kun "ei mitään", Traxxas 3,3 ei ole niin "hi tech" mylly että siinä olisi silikoni täyte kampuralla. Brakleeniä käytti suunilleenjokainen pro kuski ENS varikolla oli sitten Max-Ilease-Picco- Novarossi- OS tai joku muu mylly... Mitä tulee tuohon alkohooliin, jos tarkoitetaan metanolia, sisältää hiukankin säilytetty mettis vettä. kaikkien valmistajien ohjeissa neuvotaan ajamaan moti kuivaksi metanolista ja sitten laittamaan säilytysöljyt. Ihmettelen vieläkin noita OS ohjeita...

JK. Traxxas ohjeet on oikein hyviä, niitä kannattaa seurata... Onhan Traxxas mottisuunnittelija yksi maailman kovimpia speedimiehiä. Tuo Traxxas ilmanputsari kyllä on lähnnä huvittava, silloin aikoinaan kun noita rahasta pyörittelin laitoin aina 1:8 nitrobuggyn ilmanputsarin kaikkiin Traxxas nitropeleihin, vähän sentään tuli elinikää niihin.
« Viimeksi muokattu: 14.09.15 - klo: 18.03 kirjoittanut nitropaimen »
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa