Kirjoittaja Aihe: Treenivauhti vs. kisavauhti  (Luettu 2793 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
Treenivauhti vs. kisavauhti
« : 14.04.04 - klo: 13.23 »
Nyt kun on paljon puhuttu vauhdista treeneissä ja jopa siitä, että se määrää vauhdin myös itse kisoissa....

Itse mietin seuraavia tekijöitä jotka kumoavat yo. "teorian"
- käytössä treeni-auto
- käytössä treeni-akut
- Käytössä treenikoneet
- Ennakkoa koneessa vähemmän
- välitys lyhyempi
- käytetyt renkaat
- Huono kori
- Kestävät/hitaat insertit
- Treenaus mieliala
- testaaminen päällä "välitys..säädöt..ym"
- muiden ajajien eritasoisuus

Aina on olemassa vertaajia treenatessa, jopa niin, että seuraavat muita radalla ja testaavat nopeutta treeneissä.
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa Temppa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Treenivauhti vs. kisavauhti
« Vastaus #1 : 14.04.04 - klo: 14.23 »
CAi
-miksi auton pitää mennä treeneissä hiljempaa kun kisoissa? jos ajat vähemmällä ennakolla ja lyhyemmällä välityksellä auto tuskin menee yhtä kovaa.
- Miksi pitää ajaa kestävillä hitailla inserteillä? aivan turha testata mitään jos kisassa ajaa erinlaisilla missä pito parempi!
- renkaat teillä ei usein oo p*skoja renkaita autossa tai sitten oon vaan ollut sokea;) Toisin kun esim. josella....LOL

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Treenivauhti vs. kisavauhti
« Vastaus #2 : 14.04.04 - klo: 14.36 »
Kyllä treeneissä pitää pystyä ajamaan mahdollisimman samanlaisella kalustolla kuin kisoissa, jotta säätämisellä ja testaamisella on jotain painoarvoa.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
Treenivauhti vs. kisavauhti
« Vastaus #3 : 14.04.04 - klo: 14.41 »
Lainaus käyttäjältä: "Temppa"
CAi
-miksi auton pitää mennä treeneissä hiljempaa kun kisoissa? jos ajat vähemmällä ennakolla ja lyhyemmällä välityksellä auto tuskin menee yhtä kovaa.
- Miksi pitää ajaa kestävillä hitailla inserteillä? aivan turha testata mitään jos kisassa ajaa erinlaisilla missä pito parempi!
- renkaat teillä ei usein oo paskoja renkaita autossa tai sitten oon vaan ollut sokea;) Toisin kun esim. josella....LOL


Hyvä Temppa:
Kirjoittelin niinkuin yleisellä tasolla.
Meidän autossa EI ole huonoja renkaita tai väärä välitys, edes treeneissä, puhumattakaan huonoista inserteistä. :mrgreen:
Mutta osa noista pitää meilläkin paikkaansa.

Mutta jotkut kehäkolmosen ulkopuolella ajaa ihan oikeesti eri inserteillä kuin JB foameilla :lol:
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
Treenivauhti vs. kisavauhti
« Vastaus #4 : 14.04.04 - klo: 14.43 »
Lainaus käyttäjältä: "Vesa"
Kyllä treeneissä pitää pystyä ajamaan mahdollisimman samanlaisella kalustolla kuin kisoissa, jotta säätämisellä ja testaamisella on jotain painoarvoa.


Totta puhut, mutta harvalla siihin on varaa.
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa artov

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Treenivauhti vs. kisavauhti
« Vastaus #5 : 14.04.04 - klo: 18.50 »
Minun kisavauhti stanussa on jotain 2-4 kymppää (riippuen radasta) nopeampaa, johtuen akuista, koneesta ja renkaista. Ero tulee pelkästään tehoerosta ja hieman renkaista.

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Treenivauhti vs. kisavauhti
« Vastaus #6 : 15.04.04 - klo: 13.46 »
Vaikka tässä pääasiassa onkin kyse TS kalustosta, totean:

-meillä ei kisakori ole harjoituksissa kiinni, kuin silloin kun on ajamaton kori testissä (=pyöräaukot leikattu oikein jne...)
-kisamoottori, ne "pirteimmät", vain kisojen allaolevissa treeneissä
-renkaat, ne ns. loppuunajetut harjoituksissa yleensä aina
-treenipaikasta riippuen, harjoitusauto erikseen (jos suuri rikkoontumisvaara, kisa-auto ei käytössä)

Miksikö? Se ainainen riesa, raha!

Mielialasta totean:
 
Vaikka olisi harjoituksissa autoa, akkuja, sekä renkaita ym:a myöden, kaikki viimeisenpäälle, niin sama kalusto jostain syystä kulkee kisoissa joitakin kymmenyksiä/sadasosia kovempaa!

Eiköhän se keskittyminen kisoissa ole niitä kuuluisia Alenin prosentteja! ( 110% )

Kovin mukavaahan se olisi aina laittaa jokaiseen radallemenoon uutta!
Kolikon toinen puoli, eipä sitten pienet eroavuudet olosuhteissa, ole kuskin mielenrauhaa "järkyttäneet"!
Mihinkä pääsisikään, jos olisi kunnon mekatsu.....
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Treenivauhti vs. kisavauhti
« Vastaus #7 : 15.04.04 - klo: 14.21 »
Löysit juuri asian ytimen, mitä CAi:kin varmasti tarkoitti: kisatilanne on eri kuin treenitilanne, vaikka kalusto olisi täsmälleen sama.

Tässä on tärkeä pointti, kun mietitään, mikä merkitys on annettava sille, että kisaradalla on treenannut. Verrattuna samantasoisiin kilpakumppaneihin, hyvin treenannut ajaa varmasti ensimmäisen erän-kaksi nopeammin kuin ekaa kertaa radalla ajava. Mutta ei välttämättä enää 2-4 akullisen jälkeen. Tämä lienee tullut esiin mm. Kuusankoskella.

Edit: Ja treeneissä näkyvä ero voi olla kisatilanteessa poissa, tai muuttunut siellä toisin päin.

Siksi esimerkiksi erälistoja ei mielestäni pitäisi tehdä sen mukaan, mitä paikallisen kerhon omat kilpailijat omista lähtökohdistaan "kuvittelevat kilpakumppaneidensa nopeudeksi".
Tämä on siis vain yksi näkemys. Muitakin löytynee.

(Edit: Ajatus katkesi kesken tuossa ylempänä.)