Kirjoittaja Aihe: Lopputulokset SC Summer Cup I - Vantaa 26.5.2012  (Luettu 21472 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Volvospede

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Lopputulokset SC Summer Cup I - Vantaa 26.5.2012
« Vastaus #30 : 28.05.12 - klo: 17.37 »
minulta olisi kohta tulossa videoo aik surkee mut jotain pätkii :embarrassed:

Elä huoli, ei se laatu oo niin kriittinen. Mukava kuitenkin nähdä autojen menoa, jos vaikka sattuu omakin auto vilahtamaan kuvissa / videossa!
Se kauppias älähtää johon kalikka kalahtaa! :-)

Poissa Hazard

  • PRCA
    • Profiili
Vs: Lopputulokset SC Summer Cup I - Vantaa 26.5.2012
« Vastaus #31 : 28.05.12 - klo: 18.11 »

Yksi juttu mikä jäi mietityttämään, sijoitukseni oli yhdeksäs mutta finaaleissa olin 7,7,8,7. Kahdeksanneksi sijoittuneen kuskin tulokset oli 8,9,6,8. Voitin siis hänet kolmessa finaalissa, mutta kun ainoastaan kaksi parasta laskettiin hän sai 6,8=14 ja minä 7,7=14. Tasapisteissä ilmeisesti parempi yksittäinen sijoitus ratkaisi? Hän sijoittui siis paremmalle sijalle vaikka minä olin kolmesti häntä nopeampi? Eikös se kertoisi enemmän ajosta jos esim 3/4 laskettaisiin?


Näinhän se menee kuten ajattelitkin, eli parempi sijoitus ratkaisee. Itselläni oli samanlainen tilanne, ajoin ekassa finaalissa muiden töpeksiessä toiseksi ja viimeisessä neljänneksi. Näiden lisäksi 5. sija keskeytys. Jethro ajoi tuloksen 3+3 ja kolmessa finaalissa mua paremman tuloksen mutta jäi silti neljänneksi lopputuloksissa. Itseasissa mun 2. sijan tulos oli huonompi kuin muiden finaalien kolmos sijaan riittävä tulos, eli sattuman kautta nopeampi kuski jäi tuloksissa alemmaksi.

Poissa bcan

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: Lopputulokset SC Summer Cup I - Vantaa 26.5.2012
« Vastaus #32 : 28.05.12 - klo: 19.31 »

Yksi juttu mikä jäi mietityttämään, sijoitukseni oli yhdeksäs mutta finaaleissa olin 7,7,8,7. Kahdeksanneksi sijoittuneen kuskin tulokset oli 8,9,6,8. Voitin siis hänet kolmessa finaalissa, mutta kun ainoastaan kaksi parasta laskettiin hän sai 6,8=14 ja minä 7,7=14. Tasapisteissä ilmeisesti parempi yksittäinen sijoitus ratkaisi? Hän sijoittui siis paremmalle sijalle vaikka minä olin kolmesti häntä nopeampi? Eikös se kertoisi enemmän ajosta jos esim 3/4 laskettaisiin?


Näinhän se menee kuten ajattelitkin, eli parempi sijoitus ratkaisee. Itselläni oli samanlainen tilanne, ajoin ekassa finaalissa muiden töpeksiessä toiseksi ja viimeisessä neljänneksi. Näiden lisäksi 5. sija keskeytys. Jethro ajoi tuloksen 3+3 ja kolmessa finaalissa mua paremman tuloksen mutta jäi silti neljänneksi lopputuloksissa. Itseasissa mun 2. sijan tulos oli huonompi kuin muiden finaalien kolmos sijaan riittävä tulos, eli sattuman kautta nopeampi kuski jäi tuloksissa alemmaksi.

Tuo 2/4 laskentatapa tuotti tosiaan muutamia tällaisia tilanteita joista 3/4 laskenta olisi antanut erilaisen lopputuloksen.

Säännöissä on finaalierien määrästä ja laskennasta näin:
Lainaus
Finaalit 3-5 kertaa (joista 2-4 parasta lasketaan, riippuen finaalierien määrästä). Tasapisteissä parempi sija ratkaisee.

Tuon perusteella 2/4 menee ihan sääntöjen mukaan ja tämä myös ilmoitettiin ajajakokouksessa joten tiedossahan tuo kaikilla oli.

Ehkä olisi parempi että laitetaan sääntöihin suoraan että finaalit lasketaan 2/3, 3/4 tai 4/5 riippuen finaalien määrästä. Sääntöjä erien määrästä säädettiin vapaampaan suuntaan ennen Lavangon kisoja jotta kisajärjestäjillä olisi vapaammat kädet aikataulun suhteen.
Sääntöjen muuttaminen kesken sarjan tietysti voi aiheuttaa  jotain vastalauseita, mutta ainakin Turun kisassa tullaan ajamaan niin että finaaleista vain yksi pudotetaan tuloksista pois.

Henkilökohtaisesti toivon että samalla tavalla mennään myös Tammisaaressa ja Jyväskylässä (itsekkin taisin pudota yhden sijan alaspäin 2/4 laskennalla :smiley:)
| TeknoRC.fi | TeknoRC SCT410.3 | Tamiya M-07 |

Poissa Maxxi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Lopputulokset SC Summer Cup I - Vantaa 26.5.2012
« Vastaus #33 : 28.05.12 - klo: 19.36 »

Yksi juttu mikä jäi mietityttämään, sijoitukseni oli yhdeksäs mutta finaaleissa olin 7,7,8,7. Kahdeksanneksi sijoittuneen kuskin tulokset oli 8,9,6,8. Voitin siis hänet kolmessa finaalissa, mutta kun ainoastaan kaksi parasta laskettiin hän sai 6,8=14 ja minä 7,7=14. Tasapisteissä ilmeisesti parempi yksittäinen sijoitus ratkaisi? Hän sijoittui siis paremmalle sijalle vaikka minä olin kolmesti häntä nopeampi? Eikös se kertoisi enemmän ajosta jos esim 3/4 laskettaisiin?


Näinhän se menee kuten ajattelitkin, eli parempi sijoitus ratkaisee. Itselläni oli samanlainen tilanne, ajoin ekassa finaalissa muiden töpeksiessä toiseksi ja viimeisessä neljänneksi. Näiden lisäksi 5. sija keskeytys. Jethro ajoi tuloksen 3+3 ja kolmessa finaalissa mua paremman tuloksen mutta jäi silti neljänneksi lopputuloksissa. Itseasissa mun 2. sijan tulos oli huonompi kuin muiden finaalien kolmos sijaan riittävä tulos, eli sattuman kautta nopeampi kuski jäi tuloksissa alemmaksi.

Mielestäni juuri toi lihavoitu osa on se ongelma. Tajuan kyllä sen että jos laskettaisiin kaikki tulokset ja joku ajaisi tuloksen 1,1,1,10(keskeytys) niin se pännisi häntä, koska hän oli selkeesti nopeempi kun se joka ajoi 3,3,3,3. Mutta kun ainoastaan puolet tuloksista lasketaan niin se on mielestäni liian vähän... Jos laskettaisiin 3/4 niin olisi mahdollista keskeytää kerran, mutta jos keskeytää usemamman kerran niin siitä sitten rangaistaan. Eihän kisoissa ainoa idea ole ajaa nopeasti, pitää myös ajaa tarkasti ja miettiä riskejä? Eikö Corri ole juuri tarkoitettu olemaan kestävä auto?

Ja minä hyväksyn kyllä täysin 2/4 systeemin, enkä ole millääntavoin vihainen tai katkera, mutta ensikertalaisena jäin vain vähän miettimään tätä asiaa...
Hobbyfactory.fi
Team Associated, ARRMA RC, Team Orion, Power HD & Avid

Poissa micsa

  • PRCA
    • Profiili
Vs: Lopputulokset SC Summer Cup I - Vantaa 26.5.2012
« Vastaus #34 : 28.05.12 - klo: 20.12 »
Niinpä se Miroshimakin sieltä ponnahti lopputuloksissa edelleni ajaen 8,5,6,2 sijat. Ite veivasin 3,4,5,5. Tasaisuus ei siis kannattanut näissä karkeloissa... One Final Wonder tyyli oli kannattavampaa  :wink:
« Viimeksi muokattu: 28.05.12 - klo: 20.17 kirjoittanut micsa »

Poissa Volvospede

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Lopputulokset SC Summer Cup I - Vantaa 26.5.2012
« Vastaus #35 : 28.05.12 - klo: 21.05 »
Joo, toi olis loogisempaa että olisi 2/3, 3/4 tai 4/5 laskenta tapa. Ei kylläkään olis vaikuttanu mun tulokseen, takavetoisten kärki olis pysyny ihan samana laskentatavasta riippumatta.
Se kauppias älähtää johon kalikka kalahtaa! :-)

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Lopputulokset SC Summer Cup I - Vantaa 26.5.2012
« Vastaus #36 : 28.05.12 - klo: 22.32 »
Eikös kisojen idea ole nimenomaan ajaa kovaa ja tavoitteena on voitto.

Tuo käytetty laskentatapa palkitsee nimenomaan sen kovaa ajamisen.
Eli tavoitteena on tulla maaliin mahdollisimman korkealla, eikä taktikoida tasaisuudella.

Esim 4/5 laskentatapa on aivan liian raaka taas jos mietitään että joku keijoilee vaikkapa kärkijätkän keskeytyskuntoon... pahimmillaan kaksi kertaa.
Peli on siis pelattu.
Tässä ei siis palkittaisi sitä nopeinta, vaan sitä kuka onnistuu läpäisemään destruction derbyn mahdollisimman tasaisesti.

2/4 ei ole niin raaka peli, vaan sillä kaivetaan paremmin esiin ne nopeimmat kuskit.
Sehän kuitenkin on se kisan tarkoitus aina ollutkin.
Useammalla finaalilla on ainoastaan tehty pelistä hieman pehmompaa, eikä ole niin kerrasta poikki hampaat irvessä vääntöä.

Olen minäkin menettänyt FTT sarjassa jopa sarjan loppusijoituksissa yhden sijan ihan vain yhdessä ajetussa finaalissa.
Sijoituin finaaleissa sijoille 2. 2. 2.
Näillä sijoituksilla olin kyseisessä kisassa sijalla 3.
Vain koska viimeisen finaalin vei kaveri joka oli kahdessa edellisessä jäänyt taakseni.
Hänelle tuli parhaiksi sijoituksiksi 3. 1.
Tasapisteissä siis hän sijoittui edelleni, vaikka olin ajanut jopa kovemman tuloksenkin.
Ei voi minkään... hän sentään VOITTI yhden finaalin ja voitosta pitääkin palkita.

Finaaleissa nämä laskutavat ovat mielestäni juuri niinkuin pitää, ja palkitsee nimenomaan ne parhaat sijoitukset... mistä kisoissa kuitenkin ajetaan.

Sitä en kyllä aina jaksa ymmärtää miksi sähköluokissa lasketaan alkuerissä pisteet siten että kierroksen nopein saa 0 pistettä ja seuraavat sijoituksensa mukaan.
Olen tällä pistelaskutavalla onnistunut olemaan parissa kisassa tasapisteillä muutaman kaverin edellä, vaikka olenkin jäänyt heille kaikissa muissa alkuerissä paitsi siinä onnenkantamoisessa mikä sattui ekalla rundilla, eli satuin olemaan ykkönen.

Olen siis hupaisimmassa tilanteessa ollut lähtöruudussa 2 sijoituksilla 1. 4. 4. = 4
Vaikka tasapisteillä oli kaveri joka oli ajanut 2. 2. 2. = 4
Ekassa siis mulla kävi tuuria toisten epäonnen kautta ja sen jälkeen sainkin sitten käkättimeen ihan rehellisesti.
Mutta silti olin edellä.
Mielestäni pöljää että alkuerissä palkitaan siitä voitosta noin vahvasti, vaikka sitten finaalissa olisin ollut samoilla sijoituksilla alempana.

Finaalissahan siitä sijoituksesta pitäisi mielummin palkita, koska se pitää ansaita mies miestä vastaan tyylillä, kun alkuerissä ajetaan vain kelloa vastaan.

Oli miten oli niin aina jos tiputetaan huonoin, tai useampia huonoimpia tuloksia pois niin sijoituksiin saadaan yllämainittuja eroja aikaiseksi.
Laaki ja vainaa finaali olis se ainoa missä mikään pistelaskutapa ei pääsisi vaikuttamaan.
Mutta siitä romurallista ei tulisi muuta kuin puhdas kolari kaaos ja nujakka varikolla.

Mielummin nimenomaan just vaikka 2/4 tyylillä niin ne parhaat sijoitukset palkitaan paremmin kuin tasainen selviytymis köröttely.

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Lopputulokset SC Summer Cup I - Vantaa 26.5.2012
« Vastaus #37 : 28.05.12 - klo: 23.12 »
Niinpä se Miroshimakin sieltä ponnahti lopputuloksissa edelleni ajaen 8,5,6,2 sijat. Ite veivasin 3,4,5,5. Tasaisuus ei siis kannattanut näissä karkeloissa... One Final Wonder tyyli oli kannattavampaa  :wink:

No mut sähää olitki ihaa vastaantulija..  lähitki nii kaukaa :D

"nyt se musta auto lähestyy" ei s*****a.. :D
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Lopputulokset SC Summer Cup I - Vantaa 26.5.2012
« Vastaus #38 : 28.05.12 - klo: 23.17 »
olkaa onnellisia että tässä luokassa ajetaan noinkin paljon finaaleita ja viellä mikä on huippu,jossain finaalissa saat mokata.
sitä ei saa kaikissa luokissa.
jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Maxxi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Lopputulokset SC Summer Cup I - Vantaa 26.5.2012
« Vastaus #39 : 28.05.12 - klo: 23.53 »
Tässä ei siis palkittaisi sitä nopeinta, vaan sitä kuka onnistuu läpäisemään destruction derbyn mahdollisimman tasaisesti.

Mutta eikö nopeampi ole se joka on nopeampi 3 kertaa neljästä, eikä se joka on muuten hitaampi, mutta onnistuu kerran ajamaan kovaa. Esim kuski yksi ajaa sijat 4,4,4 ja kuski kaksi 5,9,9 mutta sitten viimeisessä erässä kaikki muut kuskit kolaroivat toisensa ulos, jäljelle jää vain nämä kaksi kuskia ja kuski kaksi voittaa ekan kuskin kerran. Finaalit menee 3-1 kuski yhdelle, mutta muiden kuskien kolareiden takia toinen kuski voittaa?

Mielestäni autourheiluun kuuluu nopeuden lisäksi myös virheiden välttäminen ja auton tuominen maaliin. Esim tämän vuoden rallissa Latvala on johtanut lähes jokaista kilpailua, mutta on kummiskin vasta viidentenä mm-sarjassa. Miksi? Hän on keskeytänyt melkein kaikki rallit. Latvala on ehkä jopa nopein kuski tällä kaudella, mutta en sanoisi häntä parhaaksi. Ok, tilanne on aika erillainen isoissa ja pienissä autoissa, mutta varsinkin kun corri on kopio isommista autoista niin eikö kuskinkin ominaisudet pitäisi olla vastaavat?

Ja jos corri kestää vain puolet finaaleista maaliin niin vika on kyllä jossain, ehkä auto on huono/väärin kasattu tai sitten kuski ajaa liian suurella riskillä.

Esim ohitusyrityksessä voi ihan huoletta ajaa auton suoran toisen auton eteen, koska jos tulee osumaa niin ihan sama, ensi finaalissa sitten uudestaan. Mutta jos ei ole varaa tuhoa autoa niin ehkä porukka miettii tarkemmin milloin kannataa ja milloin ei kannata ohittamista. Kai se on hienompi kisa missä kaikki taistelevat rehdisti ja tuo auton maaliin, eikä se että yritetään jotain mahdotonta ohitusta joka sitten rikkoo molempien autot? Todellisuus ei ole näin simppeli, mutta kuitenkin...

Ajatukseni ei ole muuttaa koko kisaformaattia yhden kisan jälkeen, mutta tämän yhden kisan kokemuksella minä olisin 3/4 systeemin kannalla.  :smiley:

Hobbyfactory.fi
Team Associated, ARRMA RC, Team Orion, Power HD & Avid

Poissa Maxxi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Lopputulokset SC Summer Cup I - Vantaa 26.5.2012
« Vastaus #40 : 29.05.12 - klo: 00.22 »
olkaa onnellisia että tässä luokassa ajetaan noinkin paljon finaaleita ja viellä mikä on huippu,jossain finaalissa saat mokata.
sitä ei saa kaikissa luokissa.
jerzi

Tottakai, oli kyllä todella kiva päivä eikä 2/neljästa vai 3/neljästä vaikuta millään tavoin päivän fiilikseen  :smiley:
Hobbyfactory.fi
Team Associated, ARRMA RC, Team Orion, Power HD & Avid

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Lopputulokset SC Summer Cup I - Vantaa 26.5.2012
« Vastaus #41 : 29.05.12 - klo: 00.24 »
olkaa onnellisia että tässä luokassa ajetaan noinkin paljon finaaleita ja viellä mikä on huippu,jossain finaalissa saat mokata.
sitä ei saa kaikissa luokissa.
jerzi

Tottakai, oli kyllä todella kiva päivä eikä 2/neljästa vai 3/neljästä vaikuta millään tavoin päivän fiilikseen  :smiley:

No olisko 2/2 tai 3/3 vaikuttanut sitten fiilikseen.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Maxxi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Lopputulokset SC Summer Cup I - Vantaa 26.5.2012
« Vastaus #42 : 29.05.12 - klo: 09.12 »
olkaa onnellisia että tässä luokassa ajetaan noinkin paljon finaaleita ja viellä mikä on huippu,jossain finaalissa saat mokata.
sitä ei saa kaikissa luokissa.
jerzi

Tottakai, oli kyllä todella kiva päivä eikä 2/neljästa vai 3/neljästä vaikuta millään tavoin päivän fiilikseen  :smiley:

No olisko 2/2 tai 3/3 vaikuttanut sitten fiilikseen.
Jerzi

Ei, paitsi että olisi saannut ajaa vähemmän
Hobbyfactory.fi
Team Associated, ARRMA RC, Team Orion, Power HD & Avid

Poissa Volvospede

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Lopputulokset SC Summer Cup I - Vantaa 26.5.2012
« Vastaus #43 : 29.05.12 - klo: 09.32 »
Mun mielestä jos kaikki finaalit lasketaan, hommasta vois tulla liian stressaavaa.  :tongue: On ihan kiva että ainakin yks finaali jää pois pisteiden laskusta.

Onkos Mirolla jo kohta videota näytille rölläyksistä?!  :grin:
Se kauppias älähtää johon kalikka kalahtaa! :-)

Poissa Stinde

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: Lopputulokset SC Summer Cup I - Vantaa 26.5.2012
« Vastaus #44 : 29.05.12 - klo: 09.43 »
Hyvät oli kisat , järjestäjille pinnat kotiin
Rata oli mainio ja se nännihyppykin alkoi sujua päivän loppua kohti paremmin ja paremmin.
Maltti oli valttia...mutta kisan tuoksinnassa se tuppaa unohtumaan , kun piru ottaa vallan  :evil:

Buffetin antimet aivan loistavat , kiitos ja kumarrus pääkokille .. nami nami.

Minulle pääasia on että pääsee ajamaan rennossa seurassa ja mahdollisimman paljon.
Se että olenko kuudes tai kahdeksas , niin se ei minua haittaa. ( Toki itse taisin olla hyötyjien joukossa tämänkertaisessa laskutavassa )

Tammisaaressa tavataan
-Timppa #26

FG ChallengeLine #26
RS5 T15 #26

Poissa bcan

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: Lopputulokset SC Summer Cup I - Vantaa 26.5.2012
« Vastaus #45 : 29.05.12 - klo: 09.44 »
Oletetaan että kisassa on mukana kaksi aivan uutta RC kuskia jotka ajavat b-finaalien hännillä joka erässä. Toinen näistä onnistuu nappaamaan helpolla kolme kertaa sijan 9 ja toinen on viimeinen noissa kolmessa finaalissa. Viimeisessä finaalissa kuitenkin aiemmin viimeisenä körötellyt kuski pääseekin kaverisaan ohi kun tämä töpeksii oikein urakalla ja kun vielä kärkiporukasta yksi kuski joutuu keskeyttämään niin he ovatkin tällä kertaa sijoilla 8 ja 9.
Tuloksissa toisella on 9,9,9,9 ja toisella 10,10,10,8.

Lopputuloksissa tämä yhden kärkikuskin tekniikkamurheiden takia kahdeksannen paikan yhdeksännen sijaan ottanut onkin edellä vaikka on kuskina heikompi. Oli vain sattumaa että juuri siinä yhdessä finaalisssa jossa sattui olemaan parempi jollain kärkikuskilla oli vaikeuksia tekniikan kanssa.

Lavangossa oli loistavat kisat ja ei niiden tunnelmaa pilannut yhtään se millä laskutavalla lopputulokset laskettiin, muutamilla sijoitukset muuttuivat tämä takia, mutta eipä se tainut ketään suuremmin haitata. Varmasti kaikilla olisi ollut yhtä hauskaa vaikka tulokset olisi laskettu 1/4 3/4 tai 4/4 tavalla.

On kuitenkin hyvä että saadaan asiallista keskustelua aikaiseksi.
Hokella hyviä pointteja 2/4 laskutavan puolesta, mutta myös 3/4 laskutavalle on omat puolensa.
2/4 tapa on rankempi ja voi aiheuttaa "erikoisia" lopputuloksia mutta on myös paljon kilpailuhenkisempi. Kun taas 3/4 ottaa huomioo tasaisemman ajamisen.
| TeknoRC.fi | TeknoRC SCT410.3 | Tamiya M-07 |

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Lopputulokset SC Summer Cup I - Vantaa 26.5.2012
« Vastaus #46 : 29.05.12 - klo: 11.46 »
Yllä mainittu tilanne voi aivan yhtähyvin tapahtua vaikka SM kisoissa missä ajetaan 2/3 laskutavalla ja silti lopputulos sama.

Siis olettaen että toinen saa sijat 9. 9. 9. ja toinen 10. 10. 8.

Ehkä selkeämmin homman voi selittää kärkijätkillä...
Eli toinen ajaa sijat 2. 2. 2. ja toinen 3. 3. 1.
Pitäähän siitä voitosta nimenomaan antaa isompi porkkana kuin niistä kakkos sijoista.
Onhan lähes jokaisen autourheilulajinkin sarjapisteet tehty niin että voittajan ja toisen välinen piste ero on suurempi kuin esim 3 ja 4 välinen.
Eli voitosta / korkeammasta sijoituksesta palkitaan.

Se että ajetaan useampi finaali ja niistä tippuu useampi kuin 1 pois, vain vähentää sitä mahdollisuutta että joku torpedoi jonkun kuskin kisat täysin.
Suurempi mahdollisuus kisojen epäonnistumiseen kanssakilpailijan syystä syntyy 3/4 kuin 2/4 laskutavalla.

2/4 palkitsee enemmän nimenomaan onnistumisen ja sen korkeamman sijoituksen, kuin 3/4

Varsinkin mitä rentomielisemmästä luokasta on kyse niin sitä mieluummin laskutapa nimenomaan 2/4 niin se pelin raakuus hieman vähenee.
Raaemmalla tavalla kovempitasoiset kuskit vetävät kovemmalla kokemuksella varmemmin ja selkeämmin korkeamman tuloksen kuin vähemmän kokenut.
Vanha kehäkettu pystyy tirvaisemaan vaikka 4 tulosta hyvin lähelle toisiaan, kun nimenomaan vähemmällä kisakokemuksella olevalla kuskilla tulee sijoituksissa enemmän hajontaa... Eli... 2/4 laskutavalla se vähemmän kokenut kuski hyötyy enemmän ja lopputulokset ovat jopa tasaisemmat kuin esim 3/4 laskutavalla.
« Viimeksi muokattu: 29.05.12 - klo: 11.49 kirjoittanut *HOKE* »

Poissa bcan

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: Lopputulokset SC Summer Cup I - Vantaa 26.5.2012
« Vastaus #47 : 29.05.12 - klo: 13.02 »
2/3 tavalla tilanne on tosiaan vastaavanlainen kun 2/4 jossa parempi yksittäinen sijoitus ratkaisee paljon. Ja tosiaan voitosta pitääkin palkita, varsinkin finaalierän voitosta. Mutta jos samalla tavalla palkitaan sijasta 9 verrattuna sijaan 10 niin se ei välttämättä mene yksittäisissä tapauksissa "oikein".

Pidemmän päälle homma kuitenkin tasoittuu ja varmaan 2/4 laskennalla saadaan koko sarjan aikana se oikeampi tulos.
| TeknoRC.fi | TeknoRC SCT410.3 | Tamiya M-07 |

Poissa HLuomanen

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
    • Kotisivu
Vs: Lopputulokset SC Summer Cup I - Vantaa 26.5.2012
« Vastaus #48 : 29.05.12 - klo: 13.33 »
Itse kaikissa tähän astisissa kisoissa "N-finaalin" kokeneena kannatan myös rentouden nimissä 2/4, 3/5 jne. laskentaa. A-finalistit paremmin osaavat esim. lähteä törmäilemättä, mutta meillä täällä perimmäisessä finaalissa löytyy kokemattomuutta ja taitamattomuutta vaikka muille jakaa ja 1. mutkan kasa on todennäköinen. Eli 2/4 laskennalla ei niin paljoa harmita esim. hyvän lähtöruudun menettäminen jossain erässä jo eka mutkassa ilman omaa ansiota takaa tulevan sähläämisen takia. Ainahan sitä voi yrittää katsella takasektoriin ja yrittää väistää tai ehtiä alta pois, mutta noviisina sitä ei vaan aina osaa eikä pysty.

Edit: Niin joo, kyllä oma N-finalistin perspektiivi on se että yksikin omasta puolesta hyvin ajettu erä ja suht. kilpailukykyinen bestläppi sekä ajoittain saavutettu kierrosten tasaisuus ynnä ajoittainen kilvanajotilanne palkitsee ihan riittävästi, tuntuu vielä aika etäiseltä tavoitella maininnanarvoista sijoitusta koko tapahtuman rankingissa. Mutta... koko tapahtuman ranking on ehkä häntäpään osalta oikeampi 2/4 laskennalla kuin 3/4 laskennalla, johtuen A-finaalia suuremmasta todennäköisyydestä että tulos heikkenee muiden törmäilyn takia.
« Viimeksi muokattu: 29.05.12 - klo: 13.54 kirjoittanut HLuomanen »
Kauhavan UA, Short Course 2WD (SC2-10) harrastelija vuodesta 2010

Poissa hemppa

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Lopputulokset SC Summer Cup I - Vantaa 26.5.2012
« Vastaus #49 : 29.05.12 - klo: 13.42 »
Noni vihdoin ja viimein sain videon ladatua youtubee.
Einyt nii hyvä vidi mut katotaa jos jotaiselkoo saa. :embarrassed:

sc Summer cup 1-vantaa 26.5.2012

Poissa Maxxi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Lopputulokset SC Summer Cup I - Vantaa 26.5.2012
« Vastaus #50 : 29.05.12 - klo: 15.45 »
Kiitos hyvistä pointeista, edeleenkin olen sitä mieltä että jos pääsee maaliin ainoastaan kaksi kertaa neljästä niin ei pitäisi sijoittua kovin korkealle, ja tästä syystä olen edeleenkin 3/4 tai 3/5 kannalla.

Mutta minulle tärkein on ajaa paljon hyvässä seurassa ja kehittyä kuskina eikä laskusysteemi vaikuta minun osalta sen enempää kisa fiilikseen. Ehkä sitten kun kisaillaan SM voitosta laskusysteemi vaikuttaa, mutta tämä ei koske minua vähään aikaan  :wink:

Muuten siitä vielä kun sanoitte että voittajaa pitää palkita enemmän, miksi ei pistesysteemi ole kuten esim formulassa 25,18,15,12,10,8,6,4,2,1 tai vastaavasti niin että voittolla olisi suurempi merkitys? Tai vastaavasti esim 1,5,8,10,11,12,13 j.n.e.
Hobbyfactory.fi
Team Associated, ARRMA RC, Team Orion, Power HD & Avid

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Lopputulokset SC Summer Cup I - Vantaa 26.5.2012
« Vastaus #51 : 29.05.12 - klo: 17.46 »
Yhden kisan sisällä ei finaalipisteytyksellä ole tuossa asiassa oikeastaan merkitystä.
Nimenomaan tuo nykyinen tapa hoitaa homman käytännössä samalla tavalla kuin mainitsemasi pisteytys tyyli.
Näissä kun kuitenkin ajetaan useampi finaali yhdessä kisassa.
Ja sitten taas sarjapisteet tulevat hyvinkin vastaavalla tyylillä kuin formuloissa.
Voittaja saa 100 pistettä, toinen 90, kolmas 82 jne.
Eli kyllähän sarjapisteet menevät hyvin vastaavalla tavalla kuin esim just formuloissa.
Ja kyllähän nimenomaan esim F1 maailmanmestaruus ratkeaa tasapisteissä sen mukaan kummalla on enemmän voittoja, tai jos ei ole voittoja niin sitten ratkaiseen parempi sijoitus.

Eli hyvin pitkälti on saman mukainen systeemi meillä pienoisautoilussa kuin on isossakin maailmassa.
Poikkeuksena vain tuo että homma ei ratkea yhteen finaaliin kisapäivän aikana...

Sitä olen kyllä aina ihmetellyt että miksi alkuerissä kierroksen nopein saa 0 pistettä ja loput saavat pisteitä sijoituksensa mukaan, kun taas siinä itse finaalissa voittajakin saa sijoituksensa mukaisen pisteen...
Eli alkueräkierroksen nopein palkitaan jopa paremmin kuin finaalin nopein.

Ja kuten huomaatte N finalistinkin näkövinkkelin niin juuri kyseisistä syistä on monesti pyrittykin painottumaan nykyään enemmän armollisempaan tyyliin näissä epävirallisissa luokissa (eikä minkään SM tittelin omaavissa) vähän armollisempaan suuntaan.
Esimerkkinä vaikkapa Kiimingissä pidettyjen WJ kisojen yhteydessä olleessa SC kisassa ajettiin yhteensä 6 finaalia joista laskettiin 3 tai 4.
Puristus pysyy näillä tyyleillä aina rennompana.
Eihän tästä luokasta ole haluttu sitä samaa mitä on näissä virallisemmissa luokissa missä hyvin monesti itse kullakin on naru hyvin kireellä kun joku kaveri koijaa tuhkaluukkuun ja menetät finaalin ilman omaa sähläystä.
Niissä on onnistuttava lähes joka kerta... kun 2/4 tyylisessä voi ottaa rennommin jos joku kaveri torsteilee... tietää että on jo yksi ok tulos alla ja vielä on parin finaalin ajan mahdollisuus parantaa sijoituksia.

Tulipahan sekin mieleen että tuo 2/4 tyyli myös pakottaa esim kärkijätkän ajamaan useamman kuin vain kaksi ekaa finaalia...
Hyvin monestihan nähdään että 2/3 laskutavan kisoissa kaksi ekaa finaalia voittanut kuski pakkaa kamat ja jättää viimeisen finaalin ajamatta...
Ja tämähän sitten vasta aiheuttaakin sen että vikassa finaalissa nämä muut puristavat sitten vielä kovempaa, koska on mahdollisuus saada vielä parempi tulos koska se kisoja hallinnut jamppa on poissa edestä... Eli jo lähtökohtaisesti mahdollisuus saada parempi sijoitus on korkeammalla.

Sähköluokissa finaaleiden mitat ovat aina senverran lyhkäisiä että kaverin rajumpi kontitus saattaa johtaa helposti tilanteeseen että olet hännänhuippuna maalissa, vaikka olisit johtanut finaalia alusta loppuun asti reilulla puolella kierroksella.
Se jos mikä syö miestä kuin sirkkeli kun nautiskelet kärjessä selkeässä johdossa... viimeinen minuutti menossa... joku kierroksella ohitettava saa jonkinsortin kohtauksen ja keilaa sut radalta ulos paikkaan mistä nostajat eivät havaitse autoa kuin pidemmän ajan kuluttua, ja menetät tällaiseen ehkä jopa koko kisan voiton... tippuen ehkä jopa ulos palkintopallilta jne.
Se kiristää monen rauhallisemmankin jampan hermoa kun et itse ollut millään tavoin syypää tapaukseen.
3/4 tyyli sallii vain yhden tällaisen tapahtuman... Eli hyvin raakaa.

Eikä siihen tarvita oikeasti edes kärkisijoista ajamista kun alkaa homma nyppimään... On sitä nähty kun on alimman finaalin voitto mennyt juniorilla sivusuun ihan vain jonkun törttöilyn (2/2 laskutapa) takia ja on nassikka poistunut itkien korokkeelta... ei kiva.
Just nimenomaan junnujen sekä aloittelevien kuskien näkövinkkelistä tuolla rennommalla laskutavalla on isompi merkitys... Siellä alempana kun niitä pahimpia sekoiluita tapahtuu huomattavasti tiheämmin.

Ps: jestas mikä näppis ripuli taas iski  :grin:

Poissa Volvospede

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Lopputulokset SC Summer Cup I - Vantaa 26.5.2012
« Vastaus #52 : 29.05.12 - klo: 21.51 »
Eiköhän tuo pisteidenlaskusysteemi ala selkiintymään pikkuhiljaa itse kullekkin...  :tongue:

Hieno video, kiitos Hemppa! Varsinkin tuo videon lopun takavetojen kolmas finaali, josta hyvin tuli ilmi kilpailun tasaisuus. Ehdottomasti parasta SC autoilua mitä olen päässyt ajamaan!
Se kauppias älähtää johon kalikka kalahtaa! :-)

Poissa Voima_K

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Lopputulokset SC Summer Cup I - Vantaa 26.5.2012
« Vastaus #53 : 29.05.12 - klo: 22.11 »
Salem aleikum,

Olisin tiedustellut että minkä merkkisillä kaluilla tässä skabassa pärjänneet kisailijat ajelivat. Kovasti tekee mieli ostaa SC-auto ja äkkiseltään tuntuisi fiksulta ostaa merkki tai alusta joka on yleisesti käytössä "kovilla" kundeilla, etten sitten ekan kerran paikalle saapuessani huomaa että kaikki muut suhaa jollain muulla merkillä. En tarkoita tällä sitä, että haluaisin välttämättä ajaa saman merkkisellä autolla kuin naapurin Keijo ja sulautua massaan vaikka minulla onkin Skoda Octavia. Lähinnä ajattelin että uutena harrastajana voisi olla hyvä, että olisi laite jota muutkin käyttävät ja voivat näin jeesata ongelmissa. Tietenkään ei haittaa jos alustassa myös riittää mahiksia kehittää siitä ihan menopelikin  jos taidot riittää.

-K-

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Lopputulokset SC Summer Cup I - Vantaa 26.5.2012
« Vastaus #54 : 29.05.12 - klo: 22.22 »
Salem aleikum,

Olisin tiedustellut että minkä merkkisillä kaluilla tässä skabassa pärjänneet kisailijat ajelivat. Kovasti tekee mieli ostaa SC-auto ja äkkiseltään tuntuisi fiksulta ostaa merkki tai alusta joka on yleisesti käytössä "kovilla" kundeilla, etten sitten ekan kerran paikalle saapuessani huomaa että kaikki muut suhaa jollain muulla merkillä. En tarkoita tällä sitä, että haluaisin välttämättä ajaa saman merkkisellä autolla kuin naapurin Keijo ja sulautua massaan vaikka minulla onkin Skoda Octavia. Lähinnä ajattelin että uutena harrastajana voisi olla hyvä, että olisi laite jota muutkin käyttävät ja voivat näin jeesata ongelmissa. Tietenkään ei haittaa jos alustassa myös riittää mahiksia kehittää siitä ihan menopelikin  jos taidot riittää.

-K-

Vertaamalla tuloksia ja ennakkoilmottautumisia selviää tarkalleen millä kukakin ajaa.

kärjessä mentiin Asson SC10:llä ja Kyoshon Ultima SC:llä. Jokunen traxxas slash siellä pyöri myös jaloissa (ei tosin millaan tapaa vakioita)

esim suoraan paketista nopea auto, pari akkua ja laturi ja paketti on valmis.
http://www.rcm.fi/rc-autot/sahkokayttoiset-rc-autot/team-associated-sc10rs-1-10-scale-rtr-brushless-electric-2wd-short-course-truck-pro-comp.html
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa Maxxi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Lopputulokset SC Summer Cup I - Vantaa 26.5.2012
« Vastaus #55 : 29.05.12 - klo: 22.38 »
Salem aleikum,

Olisin tiedustellut että minkä merkkisillä kaluilla tässä skabassa pärjänneet kisailijat ajelivat. Kovasti tekee mieli ostaa SC-auto ja äkkiseltään tuntuisi fiksulta ostaa merkki tai alusta joka on yleisesti käytössä "kovilla" kundeilla, etten sitten ekan kerran paikalle saapuessani huomaa että kaikki muut suhaa jollain muulla merkillä. En tarkoita tällä sitä, että haluaisin välttämättä ajaa saman merkkisellä autolla kuin naapurin Keijo ja sulautua massaan vaikka minulla onkin Skoda Octavia. Lähinnä ajattelin että uutena harrastajana voisi olla hyvä, että olisi laite jota muutkin käyttävät ja voivat näin jeesata ongelmissa. Tietenkään ei haittaa jos alustassa myös riittää mahiksia kehittää siitä ihan menopelikin  jos taidot riittää.

-K-

Vertaamalla tuloksia ja ennakkoilmottautumisia selviää tarkalleen millä kukakin ajaa.

kärjessä mentiin Asson SC10:llä ja Kyoshon Ultima SC:llä. Jokunen traxxas slash siellä pyöri myös jaloissa (ei tosin millaan tapaa vakioita)

esim suoraan paketista nopea auto, pari akkua ja laturi ja paketti on valmis.
http://www.rcm.fi/rc-autot/sahkokayttoiset-rc-autot/team-associated-sc10rs-1-10-scale-rtr-brushless-electric-2wd-short-course-truck-pro-comp.html

Nelkussa Losilla voittettiin, mutta A-finaalissa oli myös (ainakin) Team Associated, TeamC, Team Durango, HongNor.

Näillä kaikilla varmaan pärjää, Traxxaksella on myös helppo aloittaa, mutta ehkä ei ihan yhtä nopea...
Hobbyfactory.fi
Team Associated, ARRMA RC, Team Orion, Power HD & Avid

Poissa Volvospede

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Lopputulokset SC Summer Cup I - Vantaa 26.5.2012
« Vastaus #56 : 29.05.12 - klo: 22.43 »
Kyosho nyt ei ollu kärjessä ku B-finaalissa...!  :grin:

Eiku asso tai kyosho ne on fiksuimmat valinnat tällähetkellä takavetoon, ehkä valinta sen mukaan jos jomman kumman kauppias löytyy omalta kylältä. Jossei löydy että netistä pitää osat tilata niin sitten taitaa olla makuasia kumman ostaa. Mä en tee yleensä hirveen fiksuja valintoja ja ajan siis traxaksella.
Se kauppias älähtää johon kalikka kalahtaa! :-)

Poissa Mice

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Lopputulokset SC Summer Cup I - Vantaa 26.5.2012
« Vastaus #57 : 29.05.12 - klo: 22.50 »
Salem aleikum,

Olisin tiedustellut että minkä merkkisillä kaluilla tässä skabassa pärjänneet kisailijat ajelivat. Kovasti tekee mieli ostaa SC-auto ja äkkiseltään tuntuisi fiksulta ostaa merkki tai alusta joka on yleisesti käytössä "kovilla" kundeilla, etten sitten ekan kerran paikalle saapuessani huomaa että kaikki muut suhaa jollain muulla merkillä. En tarkoita tällä sitä, että haluaisin välttämättä ajaa saman merkkisellä autolla kuin naapurin Keijo ja sulautua massaan vaikka minulla onkin Skoda Octavia. Lähinnä ajattelin että uutena harrastajana voisi olla hyvä, että olisi laite jota muutkin käyttävät ja voivat näin jeesata ongelmissa. Tietenkään ei haittaa jos alustassa myös riittää mahiksia kehittää siitä ihan menopelikin  jos taidot riittää.

-K-

Vertaamalla tuloksia ja ennakkoilmottautumisia selviää tarkalleen millä kukakin ajaa.

kärjessä mentiin Asson SC10:llä ja Kyoshon Ultima SC:llä. Jokunen traxxas slash siellä pyöri myös jaloissa (ei tosin millaan tapaa vakioita)

esim suoraan paketista nopea auto, pari akkua ja laturi ja paketti on valmis.
http://www.rcm.fi/rc-autot/sahkokayttoiset-rc-autot/team-associated-sc10rs-1-10-scale-rtr-brushless-electric-2wd-short-course-truck-pro-comp.html

Nii nuo edellä mainitut on takavetoisia.
Nelkuissa kymppikärki:
1. Losi
2. Losi
3. Losi
4. Asso
5. Losi
6. ?
7. Durango
8. Losi
9. Hong Nor
10. Losi

Täydentäköön tai korjatkoon joku, jos olen väärässä...  :azn:
JB-Design ja West Coast Interior tarjoavat mittatilaustöitä ja ajoneuvoverhoilua ympäri Suomea. www.jb-design.fi

Poissa Maxxi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Lopputulokset SC Summer Cup I - Vantaa 26.5.2012
« Vastaus #58 : 29.05.12 - klo: 22.54 »

Ps: jestas mikä näppis ripuli taas iski  :grin:


:grin:

Kiitti pointeista, eiköhän tämä asia ole nyt käsitelty  :laugh: Tärkeintä on että kaikilla on hauskaa, oli säännöt sitten mitkä tahansa. :smiley:
Hobbyfactory.fi
Team Associated, ARRMA RC, Team Orion, Power HD & Avid

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Lopputulokset SC Summer Cup I - Vantaa 26.5.2012
« Vastaus #59 : 29.05.12 - klo: 23.48 »
Salem aleikum,

Olisin tiedustellut että minkä merkkisillä kaluilla tässä skabassa pärjänneet kisailijat ajelivat. Kovasti tekee mieli ostaa SC-auto ja äkkiseltään tuntuisi fiksulta ostaa merkki tai alusta joka on yleisesti käytössä "kovilla" kundeilla, etten sitten ekan kerran paikalle saapuessani huomaa että kaikki muut suhaa jollain muulla merkillä. En tarkoita tällä sitä, että haluaisin välttämättä ajaa saman merkkisellä autolla kuin naapurin Keijo ja sulautua massaan vaikka minulla onkin Skoda Octavia. Lähinnä ajattelin että uutena harrastajana voisi olla hyvä, että olisi laite jota muutkin käyttävät ja voivat näin jeesata ongelmissa. Tietenkään ei haittaa jos alustassa myös riittää mahiksia kehittää siitä ihan menopelikin  jos taidot riittää.

-K-
Kannattaa käydä lähiradalla missä on tarkoitus ajaa ja kysellä millä he ajavat ja valita sama merkki. Silloin saa apua ja varaosiakin jos ei omasta pakista löydy. Montaa merkkiä tuossa on mainittu ja veikkaan että SC luokassa kaikilla kerkiää.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook