Kirjoittaja Aihe: SC Winter Cup 2012-2013  (Luettu 37910 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: SC Winter Cup 2012-2013
« Vastaus #30 : 07.08.12 - klo: 11.09 »
Keskustelu uusista ideoista on aina hyvä asia, jossain vaiheessa esiin putkahtaa hyviä parannuksia ehdotusten pohjalta.

Ja näin pitääkin olla, itse viittasin enempi siihen että 2 samaa ideaa nousee aina esille. Olisi kiva kuulla jotain uusiakin ideoita välillä :)
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa FrOZ

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: SC Winter Cup 2012-2013
« Vastaus #31 : 07.08.12 - klo: 11.14 »
En koe että nousufinaaleissa tässä luokassa olisi niin järjettömästi hyötyä.
Joissain kisoissa on juuri sen verran porukkaa että saadaan 2 finaalia, jolloin hyöty nousufinaalista jää melko pieneksi. Tällöin tästä nousufinaalista hyötyy 2 kuskia.

Sikailu ajotapa kyllä puskee varmasti aika nopeasti kuskeissa esiin kun aletaan nousuista ajamaan joka ei mielestäni ole tämän luokan tarkoitus..

Ymmärrän nousukäytännön M8ssa kun kuskeja 60-80, jolloin nousuista on hyötyä kuskeille jos alkuerissä menee jotain rikki tms. keijoilee.

Olen sitä mieltä että jos jotain muutoksia tehdään AE ja finaalikäytäntöön niin finaaleissa voisi ajaa sen 6min, joka tee suurta muutosta vielä sähköjen rasitukseen ja päivät eivät venyisi ihan tolkuttoman pitkiksi.

Poissa akau

  • PRCA
    • Profiili
Vs: SC Winter Cup 2012-2013
« Vastaus #32 : 07.08.12 - klo: 11.23 »
Mielestäni ei näin
2harj. 3AE ja 5fin, jos ei ihan mahotonta kuski ryntäystä tule

Vaan näin
Mielummin tarpeeks monta alkuerää joista lasketaan mahdollisimman vähän.
Tämä vähentää aina sitä epäonnistumisen riskiä.

Eli
2harj. 4-5AE ja 3fin
ja jos kuskien määrä antaa myöden eli päivän pituus ei liikaa kasva,
ajetaan finaalit pidempinä esim. 7 min

Poissa uijui

  • Äänekosken Pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: SC Winter Cup 2012-2013
« Vastaus #33 : 07.08.12 - klo: 11.40 »
Mielestäni ei näin
2harj. 3AE ja 5fin, jos ei ihan mahotonta kuski ryntäystä tule

Vaan näin
Mielummin tarpeeks monta alkuerää joista lasketaan mahdollisimman vähän.
Tämä vähentää aina sitä epäonnistumisen riskiä.

Eli
2harj. 4-5AE ja 3fin
ja jos kuskien määrä antaa myöden eli päivän pituus ei liikaa kasva,
ajetaan finaalit pidempinä esim. 7 min

Ääh... kuka piru jaksaa ajaa viis alkuerää. Tylsää. Finaaleissa saa ajaa mies miestä vastaan!
Vastaheitolla voittoon.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: SC Winter Cup 2012-2013
« Vastaus #34 : 07.08.12 - klo: 11.45 »
Liitteenä aikatauluhahmotelta normikaavan mukaisesti, tosin vielä tiukemmillä väleillä. Finaaleissa ajoaikana joko 5 tai 7min, ei vaikuta aikatauluun (3min vaihtoväli) kun on ripeää toimintaa.

2 erätreeniä ja 4 alkuerää, kaikille 3x finaalit.



edit:
tuli vähän väärään topikkiin tämä, jotenkin olin vastaavani WJ-kisaformaatteihin. :) Anyways, tuossa viitettä. AIkataulu sallii 100 kuljettajaa jos erissä on jokaisessa 10 kuskia, mikä ei kuitenkaan ole suositus ellei rata ole todella iso.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa akau

  • PRCA
    • Profiili
Vs: SC Winter Cup 2012-2013
« Vastaus #35 : 07.08.12 - klo: 11.54 »
Ääh... kuka piru jaksaa ajaa viis alkuerää. Tylsää. Finaaleissa saa ajaa mies miestä vastaan!

Mää jaksan
mulla kestää kuitenkin rataan tottuminen ja setupin haku
ja samalla vois jossain alkuerässä kokeilla rennommin rajojaan,
eli tehdä enemmän virheitä.
Tää ny oli vaan tämmönen ei A-finaali kuskin mielipide

Poissa m.e.

  • Veteraani
    • Profiili
    • https://fi-fi.facebook.com/WinterJumps/
Vs: SC Winter Cup 2012-2013
« Vastaus #36 : 07.08.12 - klo: 12.14 »
Niin, kannattaa pohtia hieman syvällisemmin, mihin suuntaan SC-luokkaa aiotaan viedä. Kaksi ääripäätä on varmastikin seuraavat:

1. Oikea kilpaluokka, jolla joskus kenties SM-arvo
*Kuskit olisi hyvä saada mahdollisimman oikeudenmukaisesti nopeusjärjestykseen alkuerissä
-> alkueriä mieluummin enemmän kuin vähemmän
*Finaaleissa ratkaistaan lopullisesti, ketkä ovat päivän nopeimmat
->Nopeimmat löytyvät 10 joukosta, joten A-finaalit 3-kertaisina, muut finaalit voidaan ajaa 2-kertaisina tai 1-kertaisina

2. Kiva ajaa ja harrastaa -luokka
*Alkueriä ajetaan ja katsellaan, mistä oma paikka löytyy
->ei tarvita montaa alkuerää, ajoaikakokeilut tervetulleita
*Uusi mahdollisuus niille, jotka eivät täysin onnistuneet alkuerissä
->nousufinaalit
*Moninkertaiset finaalit, kaikille saman verran ajoaikaa
->kiva harrastaa

Tuo nyt voi sitten olla hieman provosoivaa tekstiä, mutta kumpaan suuntaan lajia halutaan viedä ja minkä verran kustannukset nousevat esim. pidemmistä eristä (sähköjen kestävyys lähinnä). Viime aikoina on kuitenkin huomattu, että harrastajia on tullut hyvin lisää tähän luokkaan ja sitä mukaa kilpailu kärjessä myös on kiristynyt. Tässä mielessä taas luokka on lähestynyt muita SM-statuksen omaavia kisaluokkia.

WJ-sarjakin alkoi ihan vain yleisellä hauskanpidolla ja kurvailulla, mutta aina kun on kellot päällä, niin luonne muuttuu väkisinkin. Toisaalta se myös motivoi, koska SC-porukkakaan ei varmaankaan tulisi paikalle vain kurvaamaan mies miestä vastaan, vaan kyllä sillä kellolla tai jollain muulla menetelmällä aina miehuus mitataan, kun pojat kokoontuvat.

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: SC Winter Cup 2012-2013
« Vastaus #37 : 07.08.12 - klo: 12.37 »
Niin, kannattaa pohtia hieman syvällisemmin, mihin suuntaan SC-luokkaa aiotaan viedä. Kaksi ääripäätä on varmastikin seuraavat:

1. Oikea kilpaluokka, jolla joskus kenties SM-arvo
*Kuskit olisi hyvä saada mahdollisimman oikeudenmukaisesti nopeusjärjestykseen alkuerissä
-> alkueriä mieluummin enemmän kuin vähemmän
*Finaaleissa ratkaistaan lopullisesti, ketkä ovat päivän nopeimmat
->Nopeimmat löytyvät 10 joukosta, joten A-finaalit 3-kertaisina, muut finaalit voidaan ajaa 2-kertaisina tai 1-kertaisina

Yllä oleva kaavio on ainakin mahdollisimman luotaan pois työntävä uusille harrastajille ja ei niin tosissaan ajaville.
Ideana on että saa ajaa kilpaa omantasosiaan vastaan mahd. paljon. Kelloa vastaan voi jokainen ajaa vaikka takapihalla kahta mäntyä ympäri. 

2. Kiva ajaa ja harrastaa -luokka
*Alkueriä ajetaan ja katsellaan, mistä oma paikka löytyy
->ei tarvita montaa alkuerää, ajoaikakokeilut tervetulleita
*Uusi mahdollisuus niille, jotka eivät täysin onnistuneet alkuerissä
->nousufinaalit
*Moninkertaiset finaalit, kaikille saman verran ajoaikaa
->kiva harrastaa

Tätä kivaa harrastamistahan tässä on haettu koko luokalla ja mielestäni se on saavutettu, johan luokalla on epäviralliset Suomen Mestarit ;) Päälle vielä Corrikunkku Vaasasta. 
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa micsa.fi

  • RIP
    • Profiili
Vs: SC Winter Cup 2012-2013
« Vastaus #38 : 07.08.12 - klo: 12.38 »
Viime talven perusteella voisi olettaa, että talveksi SC-kuskien määrä kasvaa kun polttiskuskit siirtyvät sähköihin. Hyvin onnistunut kesäcuppi tuskin ainakaan karsii kuskeja talveksi.

Itse haluaisin myös kokeilla pidempiä finaalilähtöjä. Tuskin edes nelkuissa sähköjen kanssa tulee ongelmia, ehkäpä erää edeltävä lämmittely jää vähän lyhyemmäksi. Jos ekan kisan jälkeen näyttää siltä, että sähköt paukkuu tai sijoitukset ei muutu viimeisten minuuttien aikana, niin voidaan palata aina alkuperäisiin sääntöihin.

Matin esittämistä ääripäistä mieluummin vaihto #2, jossa alkueräsijoituksista riippumatta kaikki saa ajaa yhtä paljon. Kauhulla muistelen 20 vuoden takaisia mattiksen stanukisoja, jossa ~50%:sta kuskeista päivä päättyi alkueriin kun sijoitus ei riittänyt finaalipaikkaan. Tosin kuskejakin oli siihen aikaan 80-100 / luokka.
Wacky Stack Racing Team

Poissa FLANA64

  • PRCA
    • Profiili
Vs: SC Winter Cup 2012-2013
« Vastaus #39 : 07.08.12 - klo: 13.21 »
Micsan kanssa 100% samaa mieltä siitä, että kaikkien pitää saada ajaa saman verran. Muuten kaikki formaatit on ok.
Ajoajat 5 - 10 min kelpaa kaikki. Kyllä ne 4WD:kin sähköt kestää nykyään. Me ollaan ainakin laitettu välitykset siten, että voi vetää akun putkeen. Vauhtia on ollut ihan riittämiin eikä kisamenestys ole ollut ainakaan siitä kiinni.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: SC Winter Cup 2012-2013
« Vastaus #40 : 07.08.12 - klo: 18.08 »
Aika jännää porukkaa nämä vanhat konkarit kun mitään ei koskaan haluta muuttaa. Kisan järjestäjistä varmasti  löytyy uskallusta kokeilla jotain uutta kuten vaikka finaaleja hiukan pidempinä.
Höpöhöpö

Se että konkarit pistää hanttiin, johtuu aivan niistä asioista mitä olen perustellutkin.
Paha vaan kun perusteluja ei koskaan haluta kuulla vaan valitetaan tekstin pituudesta.

Kuten sanoin ja kuten yllä joku muukin ehti mainita...
Kaikkea kokeillaan, on jo monet asiat myös kokeiltu jne, mutta jännästi aina palataan joko täysin samaan vanhaan tai vähintäänkin todella lähelle.

Konkareilla on näkemystä vuosien ja vielä vuosien verran siitä mitkä kuviot ovat parhaat nimenomaan jokaiselle kuljettajalle... Ei vain konkareille ja keskikastia ylempänä oleville, vaan ihan aloittelijoista lähtien.
Kaikenlaista on kokeiltu ja kokeiltu.
Näitä täysin samoja asioita joka halvatun luokassa mitä olen ajanut.
Ja silti ajetaan edelleen vanhoilla kaavoilla joita on korkeintaan viilailtu.

Musta tuntuu ihan rehellisesti sanoen että nyt on pari vuotta ollut vaan vääntöä ja vääntöä kaikenlaisista muutoksista ihan vaan sen näkemyksen mukaan mitä oma napa näkee.
Tämän perustelen sillä että kokeneempien sanaa ei kuunnella sanaakaan.
Ei varsinkaan jos todetaan että homma on kokeiltu jo moneen kertaan jne.
Päinvastoin... Sillon vasta aletaankin vääntämään.
Pakko siis päästä itse vaikka väkisillä peräpeili edellä puuhun.

Jos mä pistän asioissa vastaan, ei tarkoita sitä että olen vain ja ainoastaan vastaan jotain asiaa.
Tuon vain esiin sen kolikon toisen puolen... Sen mikä nykypäivänä halutaan väkisinkin unohtaa ja minkä olemassaoloa ei suostuta hyväksymään.

Pidempiä eriä on kokeiltu jo vuosia eri luokissa.
Aina samoilla perusteluilla niitä halutaan kokeilla, mutta jälleen samoila perusteilla palataan samaan vanhaan.
Pidemmät erät ovat turhia koska järjestys on 95% lähdöistä ratkaistu viimeistään 3 minuutin kohdalla.
Pidemmät erät kuormittavat sähköjä enemmän.
Ja tämä taas on huonompi asia nimenomaan aloittelijoille sekä pienemmällä viikkorahalla liikkeellä oleville.
Nää on vaan ikäviä tosiasioita mitkä on vuosi toisensa jälkeen tullut esille.
Ei ole mun näkemys eikä mitenkään edes liity siihen mitä juuri minä haluan.
Ei ollenkaan minä minä minä.

MINÄ voisin mielelläni haluta vaikka vartin finaalit.
Paatunut polttiskrossaaja herää vasta muutama minuutti startin jälkeen, mutta painaa sen 45 minuuttia putkeen.
Eikä mulla ole ongelma sähköjen jne suhteen.
Tasan varmasti löytyy tarvittavat vehkeet vartin finaaliinkin.
Ja nimenomaan aloittelijan sekä perus harrastajan on vaikea ajaa edes 5 minuuttia putkeen keskittyen.
Jälleen olis mulle vaan parempi pidemmät finaalit.

Sitä mä vaan en pysty ymmärtämään että kehitysideat tulee nykypäivänä kaikkein eniten mahdollisimman tuoreilta kuskeilta.
Heiltä joilla ei vaan ole näkemystä ja kokemusta muutoksista jne.
Ruvetaan harrastamaan jotain ja halutaan ensimmäiseks muokata harrastus juuri sellaiseksi kuin omat tarpeet sattuu olemaan.
Ei nähdä kokonaiskuvaa kaikkien harrastajien näkökulmasta... Enkä tietysti ihmettelekään... miten voisikaan.
Mutta silti olis pakko saada muutos joka asiaan.
Enkä mä sano tätä pahalla, mutta ihan oikeesti...

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: SC Winter Cup 2012-2013
« Vastaus #41 : 07.08.12 - klo: 18.12 »

1. Oikea kilpaluokka, jolla joskus kenties SM-arvo
*Kuskit olisi hyvä saada mahdollisimman oikeudenmukaisesti nopeusjärjestykseen alkuerissä
-> alkueriä mieluummin enemmän kuin vähemmän
*Finaaleissa ratkaistaan lopullisesti, ketkä ovat päivän nopeimmat
->Nopeimmat löytyvät 10 joukosta, joten A-finaalit 3-kertaisina, muut finaalit voidaan ajaa 2-kertaisina tai 1-kertaisina

2. Kiva ajaa ja harrastaa -luokka
*Alkueriä ajetaan ja katsellaan, mistä oma paikka löytyy
->ei tarvita montaa alkuerää, ajoaikakokeilut tervetulleita
*Uusi mahdollisuus niille, jotka eivät täysin onnistuneet alkuerissä
->nousufinaalit
*Moninkertaiset finaalit, kaikille saman verran ajoaikaa
->kiva harrastaa


Juuri näin.

Tuossa yllä myös näkyy oikeastaan syykin miksi ajetaan näillä kaavioilla millä on ajettu iät ja ajat.
Se kun on noiden molempien kohtien paras yhdistelmä ollut ikuisuuden, vaikka näitä on testailtu ja vekslailtu jo ziljoona kertaa.

Jos lähdetään tekemään muutoksia niin ikäväkyllä ongelmana on se että jompaan kumpaan noista mennään väkisin.
Eli muutokset palvelee lähinnä vain jompaa kumpaa ääripäätä.
Nykyisellään ikäväkyllä parhaimmaksi todettu kompromissi.

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: SC Winter Cup 2012-2013
« Vastaus #42 : 07.08.12 - klo: 18.13 »
Miksi sitten polttisluokassa on 45 min erät jos ne kerran ratkeaa jo 2minuutin kohdalla? Mutta antaa olla jos maailmanparas tapa on jo löytynyt....
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa RoddeR

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: SC Winter Cup 2012-2013
« Vastaus #43 : 07.08.12 - klo: 18.27 »
Miksi sitten polttisluokassa on 45 min erät jos ne kerran ratkeaa jo 2minuutin kohdalla? Mutta antaa olla jos maailmanparas tapa on jo löytynyt....


M8 polttiksissa vain a-finaali on 45min.
Kyosho, elämäni auto.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: SC Winter Cup 2012-2013
« Vastaus #44 : 07.08.12 - klo: 18.28 »
Miksi sitten polttisluokassa on 45 min erät jos ne kerran ratkeaa jo 2minuutin kohdalla? Mutta antaa olla jos maailmanparas tapa on jo löytynyt....

Arvasin ettet ymmärrä.

Polttis on luokkana täysin erilainen.
Ne kisat eivät monesti ratkea parin minuutin kohdalla.

Kyseiset autot jaksavat kun vaan lisää soppaa tankkiin.
Ei eroa sillä onko autossa parhaat vai halvimmat tekniikat... Yhtälailla koneet jne jaksaa sen 45 minuuttia.

Ja luokat joissa tankataan, ovat myös aina näitä missä tankkivälit ovat omassa roolissaan... Pitää olla tarpeeksi pitkä finaali jotta näillä asioilla alkaa olemaan merkitystä.

Sähköluokat ovat täysin eri asia.

Varsinkin ne luokat joissa halutaan pitää jokun rento meininki.
Polttiskrossi on yksi arvostetuimmista ja suurimmista kilpaluokista maailmassa...
Se ei ole lähelläkään vertailukelpoinen suomen SC keijoiluun.

Mutta en kyllä tosiaan ollut yhtään yllättynyt tuosta kommentista... Tiesin että takerrutaan johonkin pöljään ja kaikki pointit menee täysin ohi... Koska ei niitä haluta nähdä.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: SC Winter Cup 2012-2013
« Vastaus #45 : 07.08.12 - klo: 20.26 »
Ääh... kuka piru jaksaa ajaa viis alkuerää. Tylsää. Finaaleissa saa ajaa mies miestä vastaan!

Mää jaksan
mulla kestää kuitenkin rataan tottuminen ja setupin haku
ja samalla vois jossain alkuerässä kokeilla rennommin rajojaan,
eli tehdä enemmän virheitä.
Tää ny oli vaan tämmönen ei A-finaali kuskin mielipide

Tässä esimerkki juuri asiasta mistä heti alkuun puhuin.

uijui ajelee A finaalissa useassa luokassa. Hänen mielipiteensä nähdään yllä.
akau ei ajele A finaalissa, eikä varmaan ole kokemusta edes puolia uijuin kokemuksesta.

Jos tuijotetaan hommia vain ja ainoastaan omasta näkökulmasta ja lähdetään vääntämään jotain muutoksia jne niin aina palvellaan ainoastaan jompaakumpaa ääripäätä paremmin.

Ja ikäväkyllä mä oon nähny vuosien aikana kaikenlaisia muutosehdotuksia ja kokeiluja joissa aina jää heikommalle nimenomaan uudet kuskit jotka haluais ehkä jopa jotenkin pärjätä, mutta kun ei vielä kokemusta ole niin paljon että sais auton parin hiitin aikana kohdalleen tai ylipäätään edes rataa vielä selkäytimeen niin ei se ole kivaa pätkääkään.
Enemmän hiittejä tarkottaa enemmän mahdollisuuksia säätää ja mokata.
Aina kilpailu tasoittuu ja yhä useammalla on parempi fiilis ja niitä onnistumisen tunteitakin alkaa tulemaan.
Erien vähentäminen, mutta pidentäminen palvelee parhaiten vain kokeneempia kuskeja.

Omakohtaisena kokemuksena voin sanoa vasta nyt että alan jotenkuten oppimaan miten ajetaan kova ja varma tulos 5 minuutin aikana.
Voin sanoa kokemuksen kimeällä äänellä että vuosia siihen on tarvittu että edes 3 minuuttia tuli täyteen onnistumista.
Mitä pidemmäksi hiitit venytetään, sitä suurempi etu kokeneemmalla kuskilla on ja tulosten ero vain kasvaa.
Olen ajanut niin tuhottoman monia startteja ja mokannut 20 vuoden harrastelun aikana 99% kellotetuista hiiteistä... Ja mokia tulee edelleen, mutta tulokset alkaa olemaan kohtalaisella tasolla kun on saanut niin moneen kertaan yrittää.

Jos haluttais hauskanpidosta vieläkin hauskempaa, eli siis enemmän tasaväkistä kilpailua niin itseasiassa erien määrää pitäisi vain lisätä ja pituutta lyhentää.

Alkaa A finaalissakin pysymään porukka saman kierroksen sisällä, palkintopallisijoista taistellaan maaliin asti jne kun lyhennetään hiittejen kestoa.

Lisäystä: joo... taas varmasti joillain kävi mielessä että niinjoo, jos haluu vaan vääntää väkisin kisaa...
Mutta ennenkuin kyseistä kommenttia tulee niin jokainen miettii hetken...
Onko hauskimmat kokemukset olleet niitä jossa on kaverin kanssa ajettu todella tasaista ja tiukkaa kisaa????
Vai minuuttejen puurtaminen ties millä sijalla kun muut karkas ja tilan antamista nopeemmille????
« Viimeksi muokattu: 07.08.12 - klo: 20.31 kirjoittanut *HOKE* »

Poissa Nicke

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: SC Winter Cup 2012-2013
« Vastaus #46 : 07.08.12 - klo: 21.15 »
Mielestäni toimivin formaatti on 2x harjoitus, 4x ae ja 4x finaalit, ja jos joutuu karsimaan aikataulun takia niin ensin lähtee yksi harjoitus, sitten alkuerä ja vasta viimeiseksi luovutaan yhdestä finaalista. Tällä formaatilla pysytään myös tarpeeksi lähellä virallisia luokkia, sillä erolla että saman verran ajoaikaa pitää kuitenkin olla kaikilla, joten mielummin luovutaan lämmittely/ae kierroksesta kuin alempien finaalien finaalimäärästä. Nousufinaalit, tai varsinkaan moninkertaiset ei vaan toimi sähköluokissa, ainakaan niillä kuskimäärillä mitä toivottavasti tulee olemaan.

7 min ajoaika voisi olla finaaleissa ihan tervetullut kokeilu, tosin viime talvena 5 min tuntui riittävän aika monelle autolle sekä kuskille. Onko kukaan muuten miettinyt miten paljon 2 min pidentäminenkin tuo lisää keskeytyksiä ja eroa kuskien välille? Erä pidentyy kuitenkin 40% (!) joten siihen mahtuu huomattavasti enemmän kierroksella ohituksia ja muita tilanteita.

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: SC Winter Cup 2012-2013
« Vastaus #47 : 07.08.12 - klo: 21.15 »
Onko hauskimmat kokemukset olleet niitä jossa on kaverin kanssa ajettu todella tasaista ja tiukkaa kisaa????
Vai minuuttejen puurtaminen ties millä sijalla kun muut karkas ja tilan antamista nopeemmille????

Kyllä se vastakkain ajaminen on just sitä parasta ajoa ja sitähän SC luokassa on sähkö luokista eniten tarjolla ja ite vielä nostasin finaalien määrää. Finaalissa on pakko oppia ajamaan toisen lähellä, jos meenaa pärjätä ja yrittää käyttää jokainen tuuma vapaasta tilasta hyödyksi. (Rikua vastaan ajaessa on oppinut ettei sisälle kannata jättää edes puolen auton mentävää koloa)

SC luokassa on päässyt ite ainakin ajamaan hyviä kisoja, välillä on menty pitkäänkin tappituntumalla, välillä jopa alkuerissäkin otettu mies miestä vastaan :D Toki ite on keikkunut siellä top5:ssa joka kisassa joten haastetta on piisannut. Videoista katottuna myös sijoista 5-20 on kisaa päässyt ajamaan. 
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa bcan

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: SC Winter Cup 2012-2013
« Vastaus #48 : 07.08.12 - klo: 22.27 »
Joo, kyllähän tasainen vääntäminen on se mitä ainakin itse kisoista haen, kädet ja polvet tärisee kun koittaa pitää paikkaa tai hakee ohitupaikkaa. Ja tottakai siihen tilanteeseen pääsemiseen pitää olla alkuerien avulla ajautunut oikeaan finaaliin, muuten käy niinkuin aikaisemminkin kirjoitin eli on tylsää.

Jos erien pituutta aletaan kasvattamaa niin lähtökohta pitäis olla että finaaleja ja vain minuutilla ainakin alkuun, katsoo mitä vaikutusta sillä on.
Niinkuin Nickekin kirjoitti niin kaksi minuuttia on jo 40% ajoaikaa lisää, 20%:kin on selkeä lisäys.
Minulla käväisi mielessä myös tuo lyhyempi erä. Lähinnä tyyliin että sama erä ajaisi kaksi erää peräkkkäin samalla akulla. Ajettaisiin 2-3 minuuttinen erä jonka jälkeen (kun kaikki on maalissa) autot takaisin viivalle ja toinen 2-3 minuuttia heti perään.
Jos tuo on mahdollista ajanoton kannalta niin saataisiin esim. kolmella finaali kierroksella 6 finaalia. Isoja eroja ei ehtisi tulemaan ja saataisiin kunnon vääntöä aikaiseksi eikä päivä pidenny erien välien lisääntymisellä kun samat autot ja kuskit on valmiina radalla.

Mun mielestä on hyvä että konkari(t) viitsii kirjoittaa pitkät turinat ja perustelee asiansa vielä hyvin, itse olen niin tuore tässä koko RC touhussa että ei paljoa kokemusta ole siitä mikä toimii mikä ei, joten kokeneiden kommentit on aina tervetulleita.
| TeknoRC.fi | TeknoRC SCT410.3 | Tamiya M-07 |

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: SC Winter Cup 2012-2013
« Vastaus #49 : 08.08.12 - klo: 15.25 »
Kerho kisoissahan tuota pidempää/lyhyempää erää olisi sut helppo kokeilla? Saisi kokematonkin kuski käsityksen miltä tuntuu vääntää3 tai 7-8minuuttia.
Tietenkin Hoke puhuu asiaa kokemuksen syvällä rinta äänellä ,mutta itsellä tuntuu, että saa ajorytmistä kiinni vasta erän lopussa, toki silloin ptäisi treenata varmaan enemmän tai sitten lämpiän vaan hitaasti.
Sähköjen puolesta en pelkää yhtään, koska panssarivaunulla ajetaan treeneissä aina akku tyhjäksi yhtämittaa eli noin 9-10 minuuttia. Isommalla akulla pääsisi hiukan pidemmälle. Ajettiinhan endurance kisassakin pidempiä kuin 5minuutin "eriä"

Ps. En purnaa purnaamisen vuoksi, vaan ehdottelen vain pieniä muutoksia...
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa bcan

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: SC Winter Cup 2012-2013
« Vastaus #50 : 08.08.12 - klo: 15.45 »
Ehdotukset on aina paikallaan, useesti tuppaa vaan käymään niin että oletetaan että ehdottaja "vaatii" ehdotuksen välitöntä käyttöön ottoa vaikka vaan ehdottaa jotain uutta.

Me ajettiin eilen muutama 7 minuutin finaalierää ja ei siitä huonoja kokemuksia jäänyt. Kuskeja ei vaan ollut montaa joten kokemukset jäi aika vähäisiksi.
| TeknoRC.fi | TeknoRC SCT410.3 | Tamiya M-07 |

Poissa Volvospede

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: SC Winter Cup 2012-2013
« Vastaus #51 : 08.08.12 - klo: 17.01 »
Lisäystä: joo... taas varmasti joillain kävi mielessä että niinjoo, jos haluu vaan vääntää väkisin kisaa...
Mutta ennenkuin kyseistä kommenttia tulee niin jokainen miettii hetken...
Onko hauskimmat kokemukset olleet niitä jossa on kaverin kanssa ajettu todella tasaista ja tiukkaa kisaa????
Vai minuuttejen puurtaminen ties millä sijalla kun muut karkas ja tilan antamista nopeemmille????

Toi on hauskinta tietysti ja treenaillessa sitä on saatu kun on ajettu kahden kierroksen minikisoja ja lähtöjärjestys edellisen lähdön maaliintulojärjestys käänteisenä. Heti saanut ottaa revanssia kun on edellinen "erä" päättynyt. Ja näitä lähtöjä sitten ehtii vetää aikasta monta akullisen aikana. Tämä siis pienellä kaveriporukalla kisailua eikä mitään virallista, mutta hauskaa on ollut. Eikä välttämättä mitään romurallia jos joku sitä epäilee!
Se kauppias älähtää johon kalikka kalahtaa! :-)

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: SC Winter Cup 2012-2013
« Vastaus #52 : 08.08.12 - klo: 17.12 »
Aivan...
Miksi sitten haluttaisiinkin jotain päinvastaista????


Näitä pidempiä hiittejä on kokeiltu ja aina on ollut sama lopputulema... Ei ole ollut hyötyä tippaakaan, vaan erot ovat kasvaneet aina vaan isommiks ja keskeytysten todennäköisyys siinä samalla.

Kuten sanoin.
Mulle on ihan sama vaikka ajettais vartin finaaleja.

Tiedän vaan että hauskuus vähenee niillä jotka antaa latua 8 kertaa hiitin aikana tai auto on hajonnut 6 minuutin kohdalla... tempkutti jossain kohdin tai halpis akussa ei riittänytkään käytössä olevalla ylitehokkaalla moottorilla maaliin asti.

Ja kun samalla tosiaan haluttais päästä kotiin ajoissa jne jne... Vähennetään hiittejä ja taas tulee avautumista.

Poissa JSJ

  • Honkala GP
    • Profiili
Vs: SC Winter Cup 2012-2013
« Vastaus #53 : 08.08.12 - klo: 19.00 »
Näitä pidempiä hiittejä on kokeiltu ja aina on ollut sama lopputulema... Ei ole ollut hyötyä tippaakaan, vaan erot ovat kasvaneet aina vaan isommiks ja keskeytysten todennäköisyys siinä samalla.

Just näin. Koko kesä ajettu Kotkassa 7 minuutin tuuppi SC lähtöjä. Ainoa ero mun mielestä on se, että lopputulos kasvaa isommaksi. Nopeimmat (=tasasemmin ajavat) kaverit kyllä tykkäävän kun saavat ajaa vanne-vanteessa pidempiä eriä, ja se on tietysti ymmärrättevää. Mutta tuloksissa ei ole mun mielestä mitään eroa pidemmän päälle siitä ajetaanko 5 tai 7, tai vaikka 15 minuuttia.

Sähköt kestää hyvin. Ajellaan vain tuuppia, eli nelkuista ei kokemusta.

Ja voin allekirjottaa ton ylemmän kommentin siitä, että kun kärki on jo karannut, niin on puuduttavaa ajaa vielä 5 minuuttia yksin. Takanatulevat pysyy kontrollissa kun ei kaada.
Asso B44.1, SC10 FT
- "Aina kovaa ajoa, satunnaisesti vauhtiakin alamäessä", -JSJ

Poissa Volvospede

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: SC Winter Cup 2012-2013
« Vastaus #54 : 08.08.12 - klo: 22.29 »
Aivan...
Miksi sitten haluttaisiinkin jotain päinvastaista????

Ehkä logikkana on/oli koska ajaminen on kivaa niin enempi ajaminen olisi ehkä enempi kivaa.  :grin: Mutta perustelut sille ettei erän pidentäminen tuo lisää hupia on kyllä aika hyviä myös, loppuerä saattaa tosiaan mennä vaan kruisailuks ja varmisteluks. Ehkä sitä lisähupia vois tulla useemmasta lyhyestä erästä?

Mun mielestä on ihan hyvä että näistä keskustellaan. Selviääpähän moni asia siinä samalla. 

Se kauppias älähtää johon kalikka kalahtaa! :-)

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: SC Winter Cup 2012-2013
« Vastaus #55 : 08.08.12 - klo: 22.59 »
Aivan...
Miksi sitten haluttaisiinkin jotain päinvastaista????

Ehkä logikkana on/oli koska ajaminen on kivaa niin enempi ajaminen olisi ehkä enempi kivaa.  :grin: Mutta perustelut sille ettei erän pidentäminen tuo lisää hupia on kyllä aika hyviä myös, loppuerä saattaa tosiaan mennä vaan kruisailuks ja varmisteluks. Ehkä sitä lisähupia vois tulla useemmasta lyhyestä erästä?

Mun mielestä on ihan hyvä että näistä keskustellaan. Selviääpähän moni asia siinä samalla.

Voiahan sitä testaa vaikka 5 läpin pikaeriä, ajetaan vaikka 2 lähtöö aina putkeen.
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: SC Winter Cup 2012-2013
« Vastaus #56 : 08.08.12 - klo: 23.03 »
Joku jo ehdotti kanta lyhyttä erää peräkkäin mikä voisi olla mielenkiintoinen kokeilu. Samoin käänteinen lähtöjärjestys. Molemmat lyhentävät autojen etäisyyksiä ja lisäävät siten osumien todennäköisyyttä. Kuinka paljon osumaa tulee ja tuleeko ajosta pelkkää selviytymistaistelua, selviää vasta kokeillessa.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: SC Winter Cup 2012-2013
« Vastaus #57 : 08.08.12 - klo: 23.18 »
Toi kaks lähtöä peräkanaa kuulostaa hyvältä alkuun, mutta.
Sillon pitä miettiä vinaalilähtöjen määrä ja laskettava määrä jotenkin ettei ole liikaa rankaiseva.
Koska jos otetaan kaks lähtöä peräkanaa ja joku kajauttaakin ekassa lähdössä auton rikki niin ei ole toivoakaan päästä siihen heti perään starttaavaan, eli menetät pisteet molemmista samantien.

Ajamista kun kerran halutaan tosiaan lisää niin lyhentää vaan eriä vähän, mutta lisää määrää.

Esim jos ajetaan normaalisti 3 x 5 min finaaleita niin 4 x 4 minuutin finaaleilla pääsee ajamaan sitä tasaista kisaa enemmän, vaikka lopulta ajoaikaa onkin vain minuutti enemmän.
Mutta sitä tärkeintä, eli hauskaa kisavääntöä on jo selkeästi enemmän.
Ja tällä tavalla ei ne kisapäivätkään veny kuin aavistuksen.

Ja jos verrataan tuohon että eriä pidennettäis 7 minuuttiin, mutta pidettäis määrä vaikka edelleen kolmessa niin 5 x 4 minuuttisilla ajoajassa taas minuutin ero, mutta tälläkertaa minuutti vähemmän... tarkoittaen taas päivän lyhentymistä (naurettavan pientä, mutta kuitenkin)
Mutta jälleen kun verrataan sitä hauskanpidon määrää niin se että pääsee 5 kertaa ajamaan finaalissa lähivääntöä, on paaaaaljon enemmän hauskaa kuin ne kolme pitkää.

5 x 4min finaalit ja laskutapa 3/5 niin tämä palvelee varmasti kaikkia kuskeja tasapuolisemmin ja tosiaan sitä hauskanpitoa enemmän + antaa armoa paremmin jos/kun hajoamisia sattuu.
« Viimeksi muokattu: 08.08.12 - klo: 23.38 kirjoittanut *HOKE* »

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: SC Winter Cup 2012-2013
« Vastaus #58 : 09.08.12 - klo: 00.07 »
Oli ihan katteltava SCW cup 3 osakilpailun A2 finaalin video muistin virkistämiseks.

Ensimmäinen kierroksella ohitus tilanne tuli minuutin kohdalla.
Kärkikolmikon taistelu oli jo hyvin pitkälti ohi noin 3 minuutin kohdalla.
Loput lähinnä puurtamista.

Toki näinhän ei aina ole, vaan onhan näitäkin missä mennään alusta loppuun asti hyvää vääntöä, mutta kyllä pääsääntöisesti finaalit näin tuppaa menemään ja ne tasaiset hyvät väännöt ovat turhan harvassa.
Eriä pidentämällä siis ainoastaan puurtaminen ja kierroksella ohitukset kasvavat jne... mutta se hauskanpito ei lisäänny.

Ps: siis onhan se toki hauskaa ajella kärjessä, mutta uskokaa pois... mielummin ajan tasaista tiukkaa kisaa taistellen maaliin asti oli sijoitus mikä tahansa kuin esim kärjessä selkeähköllä erolla minuutin tai kaksi.
Aina parhaat kiksit on tullu vääntämällä kaverin kanssa metrin sisällä toisistaan vaikka on tullut hävittyä lukemattomia kertoja.

Poissa Hazard

  • PRCA
    • Profiili
Vs: SC Winter Cup 2012-2013
« Vastaus #59 : 09.08.12 - klo: 07.43 »
Katsoppa vielä Jyskälän kolmas tuuppifinaali. Kaikki lähdöt ei ollut näin tiukkoja mutta äänistä päätelleen hauskaa oli koko 5min lauteilla? Nelkussa ei ihan näin tiukkaa kärkisijoilla mutta samalla kierroksella oli kaikki finaaleissa ja itse putosin yhdessä lähdössä 3. sijalta kahdeksanneksi yhdellä kaadolla kun sumppu hurahti ohi pari kierrosta ennen maalia. Kokeilla voidaan puolestani muitakin tapoja mutta mukava sarja tuli ajettua kesän aikana.