Kirjoittaja Aihe: SC Winter Cup 2012-2013  (Luettu 37831 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa bcan

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: SC Winter Cup 2012-2013
« Vastaus #90 : 30.08.12 - klo: 14.25 »
Jos on 6 kisaa ja 4 lasketaan, niin voiko käydä niin että viimeiset kisat kokevat jonkinlaisen inflaation?
Riippuu siitä kuinka moni ajaa kisoja sarjapisteiden ja kuinka moni itse kisaamisen takia :wink:

Mutta kuten sanottu mitää ei ole lyöty lukkoo ja jos yleisesti ollaan sitä mieltä että 6 kisaa on liikaa niin voidaanhan tuo tiputtaa neljään. Silloin jää joko pohjoisempana ajettava kisa(t) pois tai jokin eteläsuomen "suurista" paikoista pois.
| TeknoRC.fi | TeknoRC SCT410.3 | Tamiya M-07 |

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: SC Winter Cup 2012-2013
« Vastaus #91 : 30.08.12 - klo: 14.26 »
Jos vikat kisat on modelexpos, niin ei varmaan koe inflaatiota.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa SRC

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: SC Winter Cup 2012-2013
« Vastaus #92 : 30.08.12 - klo: 14.30 »
Jos on 6 kisaa ja 4 lasketaan, niin voiko käydä niin että viimeiset kisat kokevat jonkinlaisen inflaation?
Riippuu siitä kuinka moni ajaa kisoja sarjapisteiden ja kuinka moni itse kisaamisen takia :wink:

Mutta kuten sanottu mitää ei ole lyöty lukkoo ja jos yleisesti ollaan sitä mieltä että 6 kisaa on liikaa niin voidaanhan tuo tiputtaa neljään. Silloin jää joko pohjoisempana ajettava kisa(t) pois tai jokin eteläsuomen "suurista" paikoista pois.

Itse ensivuonna tulossa ajamaan myös kilpaa, itselleni 6kisaa on ok kun en muita luokkia aja, mutta kannattaisiko aloittaa esim.pohjoisen kisoista ja loppukauden (4 tai 5 kisa) myös pohjoisessa, viimeinen kisa jos ajetaan esim turku/vantaa/tammisaari akselilla kerää varmasti kuskeja enemmän kuin se että viimeinen kisa ajettaisiin pohjoisessa, missä sitten etelänpojat voi ruveta hannailemaan jos ei suurta parannusta ole mahdollisuus tehdä.

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: SC Winter Cup 2012-2013
« Vastaus #93 : 30.08.12 - klo: 14.34 »
Jos vikat kisat on modelexpos, niin ei varmaan koe inflaatiota.

Messukisa olisi hieno mutta taitaa WJ viedä kaiken ajan.

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: SC Winter Cup 2012-2013
« Vastaus #94 : 30.08.12 - klo: 14.39 »
Jos vikat kisat on modelexpos, niin ei varmaan koe inflaatiota.

Messukisa olisi hieno mutta taitaa WJ viedä kaiken ajan.

2 vuotta sitten oli kaikki 3 luokkaa, en tiedä miten viime vuonna
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa akau

  • PRCA
    • Profiili
Vs: SC Winter Cup 2012-2013
« Vastaus #95 : 30.08.12 - klo: 14.51 »
Tänä vuonna ajettiin SC:t lauantaina mutta toki ilmossa oli varaus
"SC-10 ajetaan jos se vain mitenkään on mahdollista aikataulun puitteissa"
Eli jos krossaajia paljon ei ajeta, sama varmaan pätee ensivuonna myös.

Poissa jannes28

  • Veteraani
    • Profiili
    • Racers RC Shop
SC Winter Cup 2012-2013
« Vastaus #96 : 30.08.12 - klo: 15.07 »
Jos on 6 kisaa ja 4 lasketaan, niin voiko käydä niin että viimeiset kisat kokevat jonkinlaisen inflaation?
Riippuu siitä kuinka moni ajaa kisoja sarjapisteiden ja kuinka moni itse kisaamisen takia :wink:

Mutta kuten sanottu mitää ei ole lyöty lukkoo ja jos yleisesti ollaan sitä mieltä että 6 kisaa on liikaa niin voidaanhan tuo tiputtaa neljään. Silloin jää joko pohjoisempana ajettava kisa(t) pois tai jokin eteläsuomen "suurista" paikoista pois.

Jos ajan kilpaa niin ajan sarjapisteiden takia, mutta tykkään kisata muutenkin. Mutta jos esim sarjan sijoitus on jo suht varma niin kyllä annan aikaa perheelleni mieluummin kuin ajan esim viimeisen kisan. Aikataulullisesti varmaan voi olla vaikea järjestää aikaa kaikille 6 kisalle. Sitten tosiaan jää luonnollisesti ne ei mieluisat eli kauimpana olevat kisat ajamatta. Ikävä kyllä näin, mutta ei ole rahaa ja aikaa kaikkeen.

Mielestäni 5 kisaakin on ihan ok, mutta lasketaanko 3 vai 4?  Viime kauden neljään kisaan oli vielä suht helppo saada aikaa järjestymään. Enempi alkaa olla kipurajoilla. Mutta olen toki vain yksittäinen henkilö ja tämä yksittäisen henkilön mielipide.
Laadukkaat ja edulliset RC-Autot ja tarvikkeet www.racersrcshop.com

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: SC Winter Cup 2012-2013
« Vastaus #97 : 30.08.12 - klo: 15.39 »
Ite olisin sen 4/3 kannalla, ennemmin hyvä sarja johon on aina poltetta lähtee ajaan kisaa. Kuin ylitarjontaa jollon rupee miettii mitkä voi jättää ajamatta. (omalla kohalla) Kisa/kk tahilla päästään siihen 4 kisaan lepposasti ja jää aikaa vielä mastersille/endurancelle

Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: SC Winter Cup 2012-2013
« Vastaus #98 : 30.08.12 - klo: 16.15 »
Mitä mieltä olitte nousu systeemistä, jota kokeiltiin Vaasassa? Itseäni se suosi ja kannatan systeemiä. Jotta A finaaleihin ei tule liikaa porukkaa, niin pitäisikö A finaalin kaksi hitainta pudottaa B finaaliin eli finalistien määrä pysyisi vakiona. Vai meneekö jo v ittuilun puolelle? Toisaalta mitä jos ensimmästen finaalien (ensimmäinen täysi kierros eli yksi A,B ja C finaali) 10 nopeinta pääsisi jatkamaan A finaaleissa, niin jopa C Finaalista voisi nousta A finaaliin?
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa Jämsä

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: SC Winter Cup 2012-2013
« Vastaus #99 : 30.08.12 - klo: 16.28 »
Mä oon ajatellu osallistua max 4 kisaan sarjassa. Enempi alkaa olemaan jo itselle liikaa.
Eiks toi Masters kisa olis hyvä pitää vain kerran vuodessa?

Viime tavena ja kesällä Winter Cup, Summer Cup ja Masters on yhteensä yhdeksän kisaa, joista taisin ajaa seitsemän (Jyväskylässä pois ja Turussa pois flunssan takia). Se oli itselle sopiva määrä. Omia kerhokisoja en laskenut.

Model Expo kisat oli hienot keväällä. Ymmärrän, jos tule paljon porukkaa muihin luokkiin, niin pitää karsia luokkia. Kaikkia ei voi miellyttää.

Poissa micsa

  • PRCA
    • Profiili
Vs: SC Winter Cup 2012-2013
« Vastaus #100 : 30.08.12 - klo: 16.42 »
4 kisaa riittää ihan hyvin, saadaan niihin sitten kaikki SC-kuskit paremmin paikalle. Jos on enemmän kisoja niin porukka kuitenkin jättää ajamatta niitä mitkä on itelle kauimpana tai muuten vaan ei kiinnosta.
Ite ainakin valkkaisin 6 kisan sarjasta sen 4 kiinnostavinta.

Poissa FLANA64

  • PRCA
    • Profiili
Vs: SC Winter Cup 2012-2013
« Vastaus #101 : 30.08.12 - klo: 21.10 »
4-5 kisaa riittää. Muuten tulee vaikeata järjestää vapaita viikonloppuja. Meille kelpaa la tai su kisat ei väliä.
Eiköhän Nokiallekin tuo rata tule. Ollaan jo seinää kaadettu, että saadaan mukava rata johon myös corrit mahtuu(valitettavasti on kyllä tolppia tilassa).
Voitas kyllä lähteä yksi kisa ajamaan jonnekin pohjoisemmaksi jos vaan aikataulu sopii.

Poissa Jarpeli

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: SC Winter Cup 2012-2013
« Vastaus #102 : 30.08.12 - klo: 21.53 »
Mitä mieltä olitte nousu systeemistä, jota kokeiltiin Vaasassa? Itseäni se suosi ja kannatan systeemiä. Jotta A finaaleihin ei tule liikaa porukkaa, niin pitäisikö A finaalin kaksi hitainta pudottaa B finaaliin eli finalistien määrä pysyisi vakiona. Vai meneekö jo v ittuilun puolelle? Toisaalta mitä jos ensimmästen finaalien (ensimmäinen täysi kierros eli yksi A,B ja C finaali) 10 nopeinta pääsisi jatkamaan A finaaleissa, niin jopa C Finaalista voisi nousta A finaaliin?

Vaasan kisoissa taisi molemmissa luokissa päästä "oikeat" a-finaaliin. Eli periaatteessa jos alkuerissä tyrit korjaat sen päivällä, metodi saattaa rohkaista jopa muuttamaan autoa kesken kisan vaikka olisikin tullut huonompi tulos.

Mutta noista WJ-kisoista. Itse hieman vielä emmin mitä kisoja sitä lähtisi ajamaan. Eniten kiinnostaa korri luokat, mutta nyt on mietinnän alla myydäkö krossi tuuppi pois vai ostaako siihen sähköt kun krossi luovutti elimensä tuuppi korrille.
Mutta jos korrit on luokka "jos aikaa jää" niin tuskin tulee kisoihin tultua ollenkaan, koska itselle pää luokka. Samoja luokkia ajaisin myös kesällä.

Olisi kyllä mukava saada keski-suomeenkin WJ- lisoja että pääsisi koittamaan rahkeita.

Kisojen määrän määrää mielestäni tuo ajetaanko korri kisat samaan aikaa krossien kanssa. Moni tahtoisi varmasti kiertää molemmat joten v-loppuja tulee paljon, mutta jos saataisiin vaikka 6 v-loppua jossa ajaisi kaikki 4 luokkaa niin 6 kisaa saattaisi olla ok.
« Viimeksi muokattu: 30.08.12 - klo: 21.57 kirjoittanut Jarpeli »

Poissa mamyllyn

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Re: SC Winter Cup 2012-2013
« Vastaus #103 : 30.08.12 - klo: 23.22 »
Mun mielestä 7 min finaalit olisivat paikallaan. Tuo viisi minuuttia on aivan turha jäänne.

Kesäpäiviä taas voisi lyhentää jättämällä turhat tauot pois. Jos päivä kestäisi about 09-15 niin keskittyminen ajoon säilyisi koko päivän.

---------------------------
Losi SCTE
Tekin RX8 & Pro4 4000
« Viimeksi muokattu: 10.09.12 - klo: 08.32 kirjoittanut mamyllyn »

Poissa Nicke

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Re: SC Winter Cup 2012-2013
« Vastaus #104 : 31.08.12 - klo: 00.41 »
Mun mielestä 7 min finaalit olisivat paikallaan. Tuo viisi minuuttia on aivan turha jäänne.

Kesäpäiviä taas voisi lyhentää jättämällä turhat tauot pois. Jos päivä kestäisi about 09-15 niin keskittyminen ajoon säilyisi koko päivän.

---------------------------
Losi SCTE
Tekin RX8 & Pro4 4000
Savox

Hei nyt herätys! Samassa viestissä haluat pidentää kisapäivää reilu 30min ja lyhentää noin 2h?? Tai 7min finaaleilla 2.5h..

Liitteenä vantaan aikataulu, 7min finaaleilla olisi päättynyt 17.19 + tulosten laskenta ja palkintojenjako eli pyöreesti vähän ennen klo 18. Näytätkö mistä nipistetään pois 3h, 30min "lounastauko" (joka samalla toimii ajanotolle taukona alkuerien ja finaaleiden välillä, että saa finaalijärjestykset tehtyä ja seinälle niin että jaa tarpeeksi aikaa ennen ensimmäistä finaalia) on pakollinen, kuin myös kuljettajakokous.

Kehitysideat on aina tervetulleita, mutta se syö uskottavuutta melko pahasti jos ei ole itse selkeesti edes miettinyt asiaa.


Poissa mamyllyn

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Re: SC Winter Cup 2012-2013
« Vastaus #105 : 31.08.12 - klo: 01.17 »
Karsitaanko eriä?

---------------------------
Losi SCTE
Tekin RX8 & Pro4 4000
« Viimeksi muokattu: 10.09.12 - klo: 08.32 kirjoittanut mamyllyn »

Poissa Nicke

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: SC Winter Cup 2012-2013
« Vastaus #106 : 31.08.12 - klo: 01.31 »
Jos olisit viitsinyt edes kattoa kyseistä aikataulua, niin olisit huomannut että väli omien erien välissä on 50min. Tämäkin tuntuu olevan kipukynnyksen ylittävä joillekin, toisin sanoen liian vähän aikaa omien erien välillä. Eli 50min - 8min ajoa - 8min nostamista = 34min aikaa ladata akut ja mekata auto kuntoon.

Jos tehdään kuten ehdotit eli karsitaan kummastakin luokasta yksi erä pois, ajetaan siis 10 (!) kuskin alkuerillä, sekä nipistetään tämä aika aikataulusta niin aikaa akkujen lataamiselle sekä mekkaamiselle jää 29-8-8= 13min. Muistaakseni kisoissa on ollut sääntöna maks. 1c lataus. Eli lisätäänkö kilpailukutsuun vaatimus kolmesta setistä akkuja?

Jatkanko vielä vai avaatko välilla kyseisen aikataulun & erälistat ja katsot niitä?

Mistä näit kehitysideoita oikein tulee..

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Re: SC Winter Cup 2012-2013
« Vastaus #107 : 31.08.12 - klo: 01.35 »
Karsitaanko eriä?

---------------------------
Losi SCTE
Tekin RX8 & Pro4 4000
Savox

Upea tapa kiertää sääntöjä.

Allekirjoituksessa sallitaan maksimissaan 2 riviä niin laitetaanpa sitten noin.
Mitähän siitä tulis kun jokainen tekis tota.

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Re: SC Winter Cup 2012-2013
« Vastaus #108 : 31.08.12 - klo: 08.40 »
Kesäpäiviä taas voisi lyhentää jättämällä turhat tauot pois.
Tauothan ovat ihan turhia toimitsijoille, joiden pitäisi huudella mikkiin, laskea tuloksia ja katsastaa ilman taukoja koko päivän.... Ihan hienoa että on ideoita mutta kisoissa on muitakin kuin kisaajia.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa jannes28

  • Veteraani
    • Profiili
    • Racers RC Shop
SC Winter Cup 2012-2013
« Vastaus #109 : 31.08.12 - klo: 08.49 »
Karsitaanko eriä?

---------------------------
Losi SCTE
Tekin RX8 & Pro4 4000
Savox

Upea tapa kiertää sääntöjä.

Allekirjoituksessa sallitaan maksimissaan 2 riviä niin laitetaanpa sitten noin.
Mitähän siitä tulis kun jokainen tekis tota.

Siitä tulis ameriikan meininkiä :)
Laadukkaat ja edulliset RC-Autot ja tarvikkeet www.racersrcshop.com

Poissa HLuomanen

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
    • Kotisivu
Vs: Re: SC Winter Cup 2012-2013
« Vastaus #110 : 31.08.12 - klo: 09.15 »
Karsitaanko eriä?

Eiks tämä vähän niinkuin puitu jo tuolla tämän keskustelun sivulla 1? Ajattelin itsekin tuohon malliin mutta HOKEn asiallisten perusteluiden jälkeen käännyin sille kannalle että jos jotain muutosta kokeillaan niin sitten lyhyempää erää. 4 min tai jopa 3 min, joka (3 min) mahdollistaisi sitten jo ehkä viidennen finaalikierroksen lisäämisen päivään.

Corrit voisi yrittää asemoida luokaksi jossa pääsee kokemaan kilvanajoa vähillä muodollisuuksilla. Aloittelijalle olisi tärkeätä että pääsisi mahdollisimman usein kokemaan senkin miltä tuntuu kun muut on hetken takana ja pitäisi säilyttää hermo johtoasemassa. Näin reilun kymmenen kisan kokemuksella aika harvoin tosiaan siinä 4 minuutin jälkeen on ainakaan omalle kohdalle sattunut muuta kuin ylhäisessä yksinäisyydessä ajelua jollakin turvallisella häntäpään sijalla perimmäisessä finaalissa.

Vaasan SC mastersissa kokeiltu kahden nopeimman nousu 1. eräkierroksella ylempään finaaliin oli mielestäni hyvä ja säilyttämisen arvoinen. Tulee vähän extra yritystä siihen ekaan lähtöön. Mutta jos on kolmessa alkuerässä tupeksinut itsensä C-finaaliin niin ei kyllä tarvitse mielestäni olla mahdollisuuksia A-finaaliin, nousumahdollisuus B-finaaliin riittää sille päivälle. Eli 1. finaalikierroksen jälkeen olisi lopullinen finaalijako selvillä.

Ei taida vielä löytyä maasta tarpeeksi kalustoa ja kisaajia modified- ja vakioluokan (vakioluokassa lähinnä moottorirajoitus, akkurajoitus ja alu-iskareiden kielto) erottamiseksi? Olisko tietty moottori 10,5T tai 13,5T (noita 13-puolikkaita en tunne yhtään mutta maailmallahan noita käytetään) ja akku max. 2S/60C sekä 0-ennakkomoodi noparissa (tai sensoriton nopari/nopari ilman sensorijohtoa) toimiva lähtökohta, SC2-10 luokkaa nyt vaan ajattelen?
Kauhavan UA, Short Course 2WD (SC2-10) harrastelija vuodesta 2010

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Re: SC Winter Cup 2012-2013
« Vastaus #111 : 31.08.12 - klo: 09.23 »
Ei taida vielä löytyä maasta tarpeeksi kalustoa ja kisaajia modified- ja vakioluokan (vakioluokassa lähinnä moottorirajoitus, akkurajoitus ja alu-iskareiden kielto) erottamiseksi? Olisko tietty moottori 10,5T tai 13,5T (noita 13-puolikkaita en tunne yhtään mutta maailmallahan noita käytetään) ja akku max. 2S/60C sekä 0-ennakkomoodi noparissa (tai sensoriton nopari/nopari ilman sensorijohtoa) toimiva lähtökohta, SC2-10 luokkaa nyt vaan ajattelen?
En mitenkään tue stocki luokka SC:hen mutta jos semmoinen joskus perustetaan niin mainitsemasi kriteerit ovat täysin vääriä. Parempi katsoa amerikan maasta mallia millä he ajavat stockia. Muistaakseni 17.5t vapaalla säätimellä. Muut ehdottamat rajoitukset ovatkin sitten täysin turhia koska niillä ei ole mitään virkaa.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa HLuomanen

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
    • Kotisivu
Vs: SC Winter Cup 2012-2013
« Vastaus #112 : 31.08.12 - klo: 09.32 »
OK eli 17,5T kone ei ota niin paljoa virtaa että jollain 2S/90C akulla sais mitään etua? Tiedä noista iskareistakaan, kunhan olen pannut merkille että jotkut radat jenkeissä kieltävät Slash-vakioluokassa jopa alumiiniset iskarinkorkit.
Kauhavan UA, Short Course 2WD (SC2-10) harrastelija vuodesta 2010

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: SC Winter Cup 2012-2013
« Vastaus #113 : 31.08.12 - klo: 09.48 »
OK eli 17,5T kone ei ota niin paljoa virtaa että jollain 2S/90C akulla sais mitään etua? Tiedä noista iskareistakaan, kunhan olen pannut merkille että jotkut radat jenkeissä kieltävät Slash-vakioluokassa jopa alumiiniset iskarinkorkit.
Paremmilla akuilla saa aina hyötyä, jännite laskee hitaammin ja akku on tasasempi ajaa koko erän. Mutta monessa merkissä se mitä tarroissa lukee ei mitenkään vastaa sitä mitä akut ovat oikeasti ja c ja mah arvoja ei voi myöskään verrata merkistä merkkiin, Niin rajoitus on täysin turha koska sillä ei oikeastaan ole mitään virkaa ja ei oo mitään järkevää tapaa pohtia mihin raja pitäis vetää. Ihan sit tiedoks niin 90C kennoja ei ole olemassa muualla kuin mainosmiesten tarroissa näin sivuhuomautuksena.

Moni auto tulee vakiona aluiskareilla, pitäiskö näiden käydä ostamassa jotkut toiset iskarit siksi että voivat osallistua? Niinku totesit suomessa ei riitä vielä kuskit tähän joten ihan turha tästä keskustella.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Re: SC Winter Cup 2012-2013
« Vastaus #114 : 31.08.12 - klo: 09.49 »
Ei taida vielä löytyä maasta tarpeeksi kalustoa ja kisaajia modified- ja vakioluokan (vakioluokassa lähinnä moottorirajoitus, akkurajoitus ja alu-iskareiden kielto) erottamiseksi? Olisko tietty moottori 10,5T tai 13,5T (noita 13-puolikkaita en tunne yhtään mutta maailmallahan noita käytetään) ja akku max. 2S/60C sekä 0-ennakkomoodi noparissa (tai sensoriton nopari/nopari ilman sensorijohtoa) toimiva lähtökohta, SC2-10 luokkaa nyt vaan ajattelen?

Yks ongelma mikä vielä taistelee vastaan stock luokkaa, on että nämä hitaammat stock luokat aina yritetään tehdä aloittelijoille ystävälliseks.
Mutta ongelma tuleekin siinä että juuri vakioluokassahan onkin enemmän tarkkkoja sääntöjä siitä millä saa ja pitää ajaa, joka taas aina on sitä aloittelijaystävällisyyttä vastaan.
Stokkiluokissa myös herkemmin tulee esiin se minkä merkkinen moottori, akku ja säädin "pitää" hommata että ei anna tasoitusta.

Viri luokassahan voi ajaa ties minkälaisilla koneilla, säätimillä ja akuilla (kunhan siis ovat edes oikeiden rajojen sisäpuolella, eli esim 2S kovakuorinen lipo)

Aloittelijoiden vakio luokkaan kun on tulossa aloittelija jonka säädin ei olekaan 0 ennakollinen niin häntä ei tietenkään päästetä koska kalusto on sääntöjen vastainen... eli kuuluu viri luokkaan.

Ja kun tosiaan mietitään koko sähköluokkien ajokaaviota niin se toimii hyvin sekä aloittelijalle että kovalle kuskille, koska tietysti aloittelija menee ekassa kisassaan siihen hitaimpaan erään.
Eli ei joudu muutenkaan mihinkään turhan kovaan kastiin.
Ja sama asia jatkuu finaaleissa asti, eli on siinä finaalissa ajamassa mihin taidot ym riittää.
No sit jos laitetaan finaaleihin yhtäkkiä vielä nousu ja putoamis mahdollisuus niin jälleen kerran tuo palkitsee vain kokeneempia kuskeja jotka pystyy pitämään hermonsa kärjessä ja nostamaan itsensä ylös...
Aloittelijalla ja jopa parikin vuotta kilpaa ajaneella alkaa yleensä täristä siinä vaiheessa kun ollaan kärjessä/nousupaikassa kiinni ja pahimmillaan rysähtää ja keskeytät pudoten vielä alempaan finaaliin.


Kuten oon sanonu aika moneenkin kertaan täällä foorumilla niin joo... kehitys ideat ym on hyvä olla olemassa ja niistä on hyvä keskustella.
Ikäväkyllä suurin osa kaikista ideoista on enemmän tai vähemmän jo kokeiltu jopa useamman kerran ja aina tulos on haluttua vastaan.
Eli halutaan jollain tavoin tasapuolisempaa ja rennompaa kisaa... halutaan aloittelijaystävällisyyttä.

No nimenomaan erien pidentäminen ja vähentäminen on pahasti tätä vastaan...  Rentous katoaa kun yhdestä virheestä kärsit paljon joko finaalien pistelaskutavan takia (esim lasketaan 4/5... 3/5 sijaan)...
Herrasmiesmäisyys kärsii selvästi kun joku tulee ja runnoo itsensä aloittelijan kustannuksella nousupaikalle... Todeten vielä päälle että kontakti kuuluu luokan henkeen jne.
Pidemmät erät... ja taas kokeneempi menee vain vielä pidemmälle karkuun ja voittaa vain vielä reilummin...
Pahimmkillaan aloittelijalla ei riitä edes viikkorahoillaan hankkimassa akussa virta maaliin asti.
Ja taasko tässä sitten tehdään luokasta aloittelijaystävällisempää rentoa luokkaa?
Ja just erien vähentäminen... Huoh... aloittelija tai kilpakumppani mokaa niin oot selkä seinää vasten kun pitäis seuraavassa hiitissä onnistua... Ei onnistu aloittelijalta, mutta kokenut menee ja tekee kovan rutiinisuorituksen.

Miks pitää väkisin yrittää muuttaa jotain, ilman että itsellä on vielä kokemusta asioista, ja jatkuvasti ehdotukset on sellasia jotka on vain hankalampia ja vähemmän aloittelijaystävällisiä...?

Kun en ymmärrä mitkä motiivit tähän oikeesti on.
Mihinkään ei olla tyytyväisiä ja kaikki pitää muuttaa vaan muuttamisen halusta, ilman että homma kehittyy parempaan suuntaan.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: SC Winter Cup 2012-2013
« Vastaus #115 : 31.08.12 - klo: 10.27 »
Ihan sit tiedoks niin 90C kennoja ei ole olemassa muualla kuin mainosmiesten tarroissa näin sivuhuomautuksena.

Einiin, mutta ihan vaan sivuhuomautuksen tarkennuksena...
Sillähän on asiaan tietysti merkitystä onko akkupaketissa sisällä rinnan ja sarjaan kytkettyjä kennoja...
Vaikuttaa tietysti myös tuohon C arvoon.

Eli ei 90C akun sisällä ole 90C kennoja, vaan se lopputulos on 90C

Poissa Diese-listi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: SC Winter Cup 2012-2013
« Vastaus #116 : 31.08.12 - klo: 10.34 »
Ihan sit tiedoks niin 90C kennoja ei ole olemassa muualla kuin mainosmiesten tarroissa näin sivuhuomautuksena.

Einiin, mutta ihan vaan sivuhuomautuksen tarkennuksena...
Sillähän on asiaan tietysti merkitystä onko akkupaketissa sisällä rinnan ja sarjaan kytkettyjä kennoja...
Vaikuttaa tietysti myös tuohon C arvoon.

Eli ei 90C akun sisällä ole 90C kennoja, vaan se lopputulos on 90C

Selitäppä miten kennoja rinnan/sarjaan kytkemällä saadaan purkuarvoa kasvatettua? Jännite ja kapasiteetti saadaan kennoilla muutettua mutta purkuarvo pysyy siinä mitä kennoissa lukee.
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: SC Winter Cup 2012-2013
« Vastaus #117 : 31.08.12 - klo: 10.45 »
Rinnankytkennässä kasvaa kapasiteetti, ja niin kasvaa myös C arvokin, koska tuolla C arvolla ilmoitetaan sitä minkä verran virtaa akusta voidaan purkaa akun hajoamatta...
Kaksi akkua rinnan kytkemällä siis myös C arvo tuplaantuu, koska kaksi jaksaa aina paremmin kuin yksi  :smiley:

Jos siis akkupaketissa on sisällä 4kpl esim 2500mAh 45C akkuja ensin kaksi rinnan, kasvaa kapasiteetti ja purkuvirran kestokyky tuplaan... Eli sulla jää käteen toisinsanoen kaksi kappaletta rinnankytkettyjä palikoita joissa arvot on 3.7V 5000mAh 90C
Ja kun nämä kytket sitten sarjaan niin lopputulos on 7.4V 5000mAh 90C

Muovikuoret päälle ja hoplaa... sulla on 90C 2S akkupaketti.


Unohdettiinkos että kapasiteetti ja purkuvirta on tietysti vahvasti naimissa toisiinsa.
Eli tottakai kapasiteetin eli toisinsanoen virran määrä kun tuplaantuu niin tietysti myös siedettävä purkukin kasvaa tuplan.
« Viimeksi muokattu: 31.08.12 - klo: 10.50 kirjoittanut *HOKE* »

Poissa Diese-listi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: SC Winter Cup 2012-2013
« Vastaus #118 : 31.08.12 - klo: 10.49 »
Rinnankytkennässä kasvaa kapasiteetti, ja niin kasvaa myös C arvokin, koska tuolla C arvolla ilmoitetaan sitä minkä verran virtaa akusta voidaan purkaa akun hajoamatta...
Kaksi akkua rinnan kytkemällä siis myös C arvo tuplaantuu, koska kaksi jaksaa aina paremmin kuin yksi  :smiley:

Jos siis akkupaketissa on sisällä 4kpl esim 2500mAh 45C akkuja ensin kaksi rinnan, kasvaa kapasiteetti ja purkuvirran kestokyky tuplaan... Eli sulla jää käteen toisinsanoen kaksi kappaletta rinnankytkettyjä palikoita joissa arvot on 3.7V 5000mAh 90C
Ja kun nämä kytket sitten sarjaan niin lopputulos on 7.4V 5000mAh 90C

Muovikuoret päälle ja hoplaa... sulla on 90 2S akkupaketti.

Jos sulla on kaksi 5000mAh akkua 50C purkuarvolla eli 250A niin kytkemällä ne rinnan saadaan 10000mAh akku 50C arvolla eli 500A.
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

Poissa micsa.fi

  • RIP
    • Profiili
Vs: SC Winter Cup 2012-2013
« Vastaus #119 : 31.08.12 - klo: 11.01 »
Onko 6 kisaa varmasti järkevä määrä, vai alkaako olemaan liikaa. 4 kisaa joista 3 lasketaan + SC masters tms? (6-8-12h endurance)

Palataan vielä tuohon kisojen määrään:

Mielestäni neljä on hieman niukanlaisesti. Jos mennään kisa/kuukausi tahtia ja aloitetaan marraskuussa, niin tällöin kisat on ajettu helmikuussa josta on vielä piiiiitkä aika kesäkauteen.

Esim. viime talvena SC-kisoja oli todellisuudessa paljon enemmän kuin neljä, kun lasketaan mukaan:
- 4 Winter Cup kisaa (loka, marras, tammi, helmi)
- 3 WJ kisaa (Kiiminki, Jyväskylä, Model Expo) joissa SC ajettiin lisäluokkana
- Tikkurilan Endurance
- lukemattomat kerhokisat

Toki homma on loppupeleissä kiinni siitä, että riittääkö järjesteviä kerhoja, mutta mun puolesta kisoja saa olla enemmänkin kun intoa ajamiseen piisaa.
Wacky Stack Racing Team