Kirjoittaja Aihe: välitys-suhde taulukkoja  (Luettu 15304 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

juhamatti

  • Vieras
Vs: välitys-suhde taulukkoja
« Vastaus #30 : 23.07.12 - klo: 11.05 »
Tuossahan on otettava huomioon myös vaihdelaatikon välitys-suhde kun kaavaa laskee, esim slash ja magnum lootassa on 2,72 suhde.
Monissa trukeissa ja bugeissa on 2.6:1 transmission ratio(Associated/Kyosho/HPI) Losieissa 2.43.
« Viimeksi muokattu: 23.07.12 - klo: 11.19 kirjoittanut juhamatti »

juhamatti

  • Vieras
Vs: välitys-suhde taulukkoja
« Vastaus #31 : 23.07.12 - klo: 11.16 »
tällänenkin löyty..
Ongelmana vaan että listalta pitää löytyä joku tunnettu merkki, ei ole kiinalaisia.. :roll:
http://gearing.rcgearhead.com/Gearing/Browse

juhamatti

  • Vieras

Vs: välitys-suhde taulukkoja
« Vastaus #33 : 23.07.12 - klo: 17.17 »
Oisko sopiva paikka kysäistä että palkonko 1 hampaan lisääminen pinjoniin muuttaa lämpötiloja?
Tarkkaa vastausta ei tarvi mutta paljonko enintään?

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: välitys-suhde taulukkoja
« Vastaus #34 : 23.07.12 - klo: 19.00 »
Oisko sopiva paikka kysäistä että palkonko 1 hampaan lisääminen pinjoniin muuttaa lämpötiloja?
Tarkkaa vastausta ei tarvi mutta paljonko enintään?

ei tuohon voi millään vastata kuin siihen vaikuttaa niin moni asia mutta kokeile ja kerro.
jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: välitys-suhde taulukkoja
« Vastaus #35 : 25.07.12 - klo: 01.10 »
Välityksen tietämiseen ei tarvitse taulukkoa, eikä laskuohjelmia.
Sen voi laskea itsekin helposti.

Jos autosta vaihdellaan vaan pinionia ja spurria kuten yleensä lähes jokaisen auton kanssa niin ei tarvitse kuin laskea lootien välitys suhteet ja merkata johonkin ylös jos tarvitsee useammin laskeskella.
Tai laskee vaikka valmiiksi erikokoisilla pinioneilla välitykset ja kirjoittaa vihkoon.

Pistetään vielä esimerkki.
Käytän esimerkiksi Xray XB9 autoa koska satun muistamaan montako hamasta diffeissä yms on.
Eli ensin selvitetään auton sisäinen välitys...
Etu ja takadiffejen planeettaratas on 40 hampainen ja kardaanin päässä oleva pinionratas on 12 hampainen.
40/12=3.33
Auton sisäinen välitys on siis tuo 3.33
Noita rattaitahan ei yleensä koskaan vaihdella missään autossa eri kokoiseksi toki poikkeuksia on, mutta jokatapauksessa yleensä ei, joten tuon luvun voi pistää ylös johonkin... vaikka tussilla pakin kylkeen tai mihin vaan mistä sen löytää mikäli on tarve.

Tämän jälkeen lasketaan spurri ja pinion.
XB9 vakio rattaat on 46T ja 13T
46/13=3.54
Jos vaihdetaan pinion (eli polttiksessa kytkinkello) niin silloin vaan jälleen jaetaan spurri sillä pinionilla.
Eli esim 46/14=3.29
Tai kuten itsellä on tällähetkellä käytössä 45/13=3.47

Ja kokonais välitys saadaan sitten vain kertomalla tuo auton sisäinen välitys tuolla spurrin ja pinionin suhteella.
Eli autossani on siis tällähetkellä 3.47x3.33=11.56 välitys.

Ja siis kun nyt on muistissa/ jossain ylhäällä se auton sisäinen välitys niin ei tarvitse kuin kaivaa kännykkä taskusta ja ottaa laskin käyttöön jos välityksiä muutellaan ja halutaan tietää tarkasti mikä välitys käytössä on.

Otetaan esimerkiksi touring auto ja luokaksi prostock.
Joku tulee kysymään millä välityksellä ajan.
Kerron että 5.02
Itse käytän 64dp jaolla olevia spurria ja pinionia, mutta erittäin moni käyttää normaalia 48 jakoa... Tällöin täytyy siis laskea millä rattailla saadaan sama välitys kuin minulla on käytössä, vaikka rattaat ovatkin eri jaolla.
T3 auton vakio spurri on 84 eli pitäis löytää sopiva pinion jotta välitys on sama.

Kännykkä taskusta ja laskin käyttöön.
(johonkin on jo merkattu aikaisemmin laskettu (tai ohjeista luntattu/joltain tietävältä kysytty) sisäinen välitys joka tässä tapauksessa on siis 1.9
Spurri ja sisäinen välitys on siis tiedossa ja nyt halutaan tietää mikä pinion...
Kädessä on pakista löytynyt 20 hampainen... Käyköhän tämä.
84/20=4.2 x 1.9=7.98
Eli ei lähelläkään...
Oikeen kokosen pinionin voi selvittää hakuammunnalla tai sitten vaan laskemalla.

Hakuammunnalla huomattiin että 20 pinion on aivan liian pieni, eli heitetään lonkalta sitten 5 hammasta lisää.
84/25=3.36 x 1.9=6.39

Ei vieläkään... no lasketaan niin pitkään kunnes osuu.

Tai sitten vaan lasketaan mikä pinion pitäis olla että tuollaiseen 5 välitykseen päästään.
Tavoiteltu välitys jaetaan sisäisellä, eli 5/1.9=2.64 tällä jaetaan spurri, eli 84/2.64=31.82
Toisinsanoen 32 hampainen olis lähinnä... jaa kuinka lähellä?
Tarkistetaan...
84/32=2.63 x 1.9=5.00
Eli todella lähellä.


Sorry pitkä luento, mutta ehkä tällä moni oppis miten välitys lasketaankaan.

Poissa Volvospede

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: välitys-suhde taulukkoja
« Vastaus #36 : 25.07.12 - klo: 08.58 »
Ja lisäksi kannattaa huomioida että rengaskokokin vaikuttaa siihen kokonaisvälitykseen. Ettei vertaa muuten samanlaisella voimansiirrolla olevien autojen välityksiä keskenään jos toisessa isommat renkaat. Eli yksinkertaisesti jos renkaita suurennetaan pitäisi pinionia pienentää, jotta kokonaisvälitys pysyy samana ja lämmöt pysyy kurissa. Koskee yleensä lähinnä pihasuttausvehkeitä mihin laitetaan isompia monsteri renkaita alle.
Se kauppias älähtää johon kalikka kalahtaa! :-)

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: välitys-suhde taulukkoja
« Vastaus #37 : 25.07.12 - klo: 09.33 »
Hyvin tärkeä pointti.

Poissa hese80

  • PRCA
    • Profiili
Vs: välitys-suhde taulukkoja
« Vastaus #38 : 25.07.12 - klo: 10.42 »
Mulla olisi tuommoinen taulukon alku valmiina. Saa täydentää muidenkin autojen tiedoilla.

https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0Aiip_9V6-3O9dEpuV2pRbWk4TEFvSmMxTTJjbHUyQ0E

juhamatti

  • Vieras
Vs: välitys-suhde taulukkoja
« Vastaus #39 : 25.07.12 - klo: 11.50 »
Mielenkiintoinen kaava :wink: