Kirjoittaja Aihe: välitys-suhde taulukkoja  (Luettu 15316 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

juhamatti

  • Vieras
välitys-suhde taulukkoja
« : 22.07.12 - klo: 10.12 »
Laittakaas tietävät immeiset tänne kaikenmaailman linkkeja ja omia tietoja välitys-suhteiden selvittämiseen.
Sähkömoottoreissa kun tuo oikea välitys-suhde on erittäin tärkeää että moottori, nopeudensäädin ja akku pysyy oikean lämpöisen eikä kärähdä heti eka ajelulla.
Itelle nää hiilettömät on uusi juttu, eikä kehtaisi polttaa väärään välitys-suhteen takia moottori tai noparia.
Joskus vuosia vuosia sitten kun vielä oli hiilelliset koneet valttia, tuli poltettua kone jos toinenkin
väärillä välitys-suhteilla.
Nyt ei haluaisi samaa hölmöyttä toistaa, koneetkin on hiukan kalliimpia kuin silloin 90-luvun lopussa ja 2000 luvun alussa, tosin oli silloinkin kalliita hiilellisiä moottoreita, reilusti yli 100€ maksoi kisa moottorit, mutta ne on jo asia erikseen.
Eli jos ystävällisesti voisitte linkkejä tai omia kokemuksia jaka välitys-suhteiden saamiseksi oikeaksi.
Esim autonvalmistajien, electroniikka valmistajien jne taulukkoja.

Kiitän..

t:Juha

Poissa Hegetus

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: välitys-suhde taulukkoja
« Vastaus #1 : 22.07.12 - klo: 11.54 »
http://rc10.fi/index.php?topic=53017.0

Tuossa topikki missä jotain laskureita.
Lennokkeja ja autoja..... =) JoeUA
Sponsored by oma ja emännän lompakko.

juhamatti

  • Vieras
Vs: välitys-suhde taulukkoja
« Vastaus #2 : 22.07.12 - klo: 13.00 »
Tattista Heketeus...

Onko auton valmistajilla omia taulukoita?

Poissa Chili

  • KUArc
    • Profiili
Vs: välitys-suhde taulukkoja
« Vastaus #3 : 22.07.12 - klo: 13.03 »
Castlella on muistaakseen muutama taulukko.
Itse ajelen autolla ja kokeilen joko sormella tai infrapunamittarilla noparin, akun sekä moottorin lämmöt. Jos jokainen on suositetuilla lämpöalueillaan kovan kaasupohjassa rääkin jälkeen (pahin mahdollinen rasitus, mitä setti voi saada yhden akun aikana) niin asetukset ovat kohdillaan.
Thunder Tiger dt-10 - Axial ax10 - Slash 2wd - Blitz ese - Axial EXO - Axial wraith



Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Vs: välitys-suhde taulukkoja
« Vastaus #6 : 22.07.12 - klo: 13.33 »

Poissa Chili

  • KUArc
    • Profiili
Vs: välitys-suhde taulukkoja
« Vastaus #7 : 22.07.12 - klo: 14.17 »
Tämä ei taida kertoa lämpötiloja, mutta on muuten ollut varsin hyvä. Tuloksia en ole päässyt tarkistamaan kun ei ole tutkaa.
http://dhrc.rchomepage.com/RolloutCalc.htm
Thunder Tiger dt-10 - Axial ax10 - Slash 2wd - Blitz ese - Axial EXO - Axial wraith

juhamatti

  • Vieras
Vs: välitys-suhde taulukkoja
« Vastaus #8 : 22.07.12 - klo: 14.44 »
Toinen kyssäri kokeneille sähköauto tyypeille, miten mä käytän hyväksi tuota laskuria?? :roll:
Jos esim moottori on 4000kv tai 6000kv ja auto traxxas slash, niin heittäkääs joku hyvä välitys-suhde tohon autoon jolla pitäisi pysyä turvallisen rajan sisällä, siis lämpöjen..
Mitään huippunopeutta en ole siis etsimässä, jok hyvä gearing jolla voisi ajella akun loppuun ilman että se hyytyy jo parin minuutin ajon jälkeen tai johot sulaa irti tinauksista?
Spurreja on 86 ja 90 käytössä, pinioneja on, 14, 17, 19, 20, 23 hampaiset.
Kiitoksia avusta jo etukäteen....

Poissa HLuomanen

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
    • Kotisivu
Vs: välitys-suhde taulukkoja
« Vastaus #9 : 22.07.12 - klo: 15.08 »
Ohessa omista välitysvaihtoehdoistani kyhäämäni taulukko, joka ei sisällä mitään epäoleellisia ja olosuhderiippuvaisia tekijöitä, kuten nopeuksia tai lämpötiloja. Kokonaisvälityksessä kaavassa on Slashin vaihteiston välitys 2,72:1 mukana. Kokeilisin ensin sillä 14/90 ratastuksella, jos olisi 6000 kV moottori käytössä.

Millaisista lämpötiloista nyt on kyse? Koneen lämpeneminen 60°C tienoille on normaalia.
Kauhavan UA, Short Course 2WD (SC2-10) harrastelija vuodesta 2010

Poissa Chili

  • KUArc
    • Profiili
Vs: välitys-suhde taulukkoja
« Vastaus #10 : 22.07.12 - klo: 15.54 »
Slässiin sopivat välitykset riippuvat täysin ulkolämpötilasta, renkaista, ajoalueesta (?) sekä sähköistä. Itse kehoittaisin vain laittamaan jotain siihen, ja sitten kokeilemaan kuumenevatko sähköt liikaa ajaessa.
Thunder Tiger dt-10 - Axial ax10 - Slash 2wd - Blitz ese - Axial EXO - Axial wraith

juhamatti

  • Vieras
Vs: välitys-suhde taulukkoja
« Vastaus #11 : 22.07.12 - klo: 16.59 »
Oisko mitään "suunnilleen" rattaistusta mitä te käytätte omissa autoissa?
Esim sc kuskist jota lähimpänä tämäkin ongelma itellä on, vaikkakin harvalla tuota slashiä on, mutta vähän kattoo mistä aloittelisi...
Minkälaista välitystä siis käytätte noin niinkuin nyrkki"kyllikki" sääntönä ja aloituksena?

juhamatti

  • Vieras
Vs: välitys-suhde taulukkoja
« Vastaus #12 : 22.07.12 - klo: 17.02 »
Ohessa omista välitysvaihtoehdoistani kyhäämäni taulukko, joka ei sisällä mitään epäoleellisia ja olosuhderiippuvaisia tekijöitä, kuten nopeuksia tai lämpötiloja. Kokonaisvälityksessä kaavassa on Slashin vaihteiston välitys 2,72:1 mukana. Kokeilisin ensin sillä 14/90 ratastuksella, jos olisi 6000 kV moottori käytössä.

Millaisista lämpötiloista nyt on kyse? Koneen lämpeneminen 60°C tienoille on normaalia.

Nyt tolla alumiinisella laatikolla en ole kokeillut lämpöjä, mut muovisena kun se oli, niin 14/90 oli niin kuuma jotta sormet paloi jos piti hetkenkin moottorissa, tosin laparenkaat ja hiekkamonttu oli ajopaikkana.
Miten paljon diffin lukittaminen(täsylukko)vaikuttaa lämpöihin rasittaako paljonkin enempi konetta?
Laitoin nimittäin tuon alukotelon vaihdon yhteydessä 15k silikonit diffiin.. :roll:
Hpi bajassa toimii paremmin takapää mitä jäykemmät mämmit diffiin laittaa..

juhamatti

  • Vieras
Vs: välitys-suhde taulukkoja
« Vastaus #13 : 22.07.12 - klo: 17.19 »
Mitenkäs se tuo traxxaksen velineon motti joka on 3500kv + nopari kestää sitten vaikka minkälaista rattaistusta?

Poissa Chili

  • KUArc
    • Profiili
Vs: välitys-suhde taulukkoja
« Vastaus #14 : 22.07.12 - klo: 17.36 »
Erilaiset moottorit kestävät erilailla. Velineon ei kuitenkaan ole mikään ''taikamoottori''
31/76 normaalikokoisilla renkailla kuumentaa moottorin minuuteissa. Uskoisin, että tuota taulukkoa ei ole tehty ajoajan perusteella. Voit mennä satasta sen kaksi minuuttia, ja sitten jäähdytellä moottoria viisitoista, tai ajaa viittäkymppiä sen 10-20 min.
Thunder Tiger dt-10 - Axial ax10 - Slash 2wd - Blitz ese - Axial EXO - Axial wraith

juhamatti

  • Vieras
Vs: välitys-suhde taulukkoja
« Vastaus #15 : 22.07.12 - klo: 17.42 »
Joo, toi on aika naurettava taulukko, mitä järkeä tossakin on...
Ajattelin kokeilla 4000kv mottia 13/86 välityksillä, miten se kuumenee..

Poissa Chili

  • KUArc
    • Profiili
Vs: välitys-suhde taulukkoja
« Vastaus #16 : 22.07.12 - klo: 18.01 »
Ideana ollut lienee todistaa, että autolla voi mennä satasta. Osa harrastajakunnasta saattaakin ostaa auton sen perusteella: kuinka kovaa se kulkee.
Thunder Tiger dt-10 - Axial ax10 - Slash 2wd - Blitz ese - Axial EXO - Axial wraith

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: välitys-suhde taulukkoja
« Vastaus #17 : 22.07.12 - klo: 18.45 »
Laita aluksi vaikkapas kokonais vlitykseksi tasan 9 ja lähde siitä liikenteeseen.
veikkaan että se on hyvä aloitus. sitä mukaan kiristät miten kovaa haluat mennä ja tarkkaile lämpöjä.
ei siinä mitään taulukkoja tarvita vaan puhdasta maalaisjärkeä vaan.
jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Chili

  • KUArc
    • Profiili
Vs: välitys-suhde taulukkoja
« Vastaus #18 : 22.07.12 - klo: 18.47 »
Laita aluksi vaikkapas kokonais vlitykseksi tasan 9 ja lähde siitä liikenteeseen.
veikkaan että se on hyvä aloitus. sitä mukaan kiristät miten kovaa haluat mennä ja tarkkaile lämpöjä.
ei siinä mitään taulukkoja tarvita vaan puhdasta maalaisjärkeä vaan.
jerzi
Loppuosaa olen itsekin yrittänyt toitottaa. Aloittele niillä välityksillä mitkä mainitsit, juha. Siitä voi sitten päättää haluaako ajoaikaa vaiko nopeutta.
Thunder Tiger dt-10 - Axial ax10 - Slash 2wd - Blitz ese - Axial EXO - Axial wraith

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: välitys-suhde taulukkoja
« Vastaus #19 : 22.07.12 - klo: 18.53 »
ja nopeutta kuin haetaan niin lämmötkin nousee ja sitä mukaan ajoaika vähenee.
jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

juhamatti

  • Vieras
Vs: välitys-suhde taulukkoja
« Vastaus #20 : 22.07.12 - klo: 20.51 »
Ok, kokeillaan mitä tuleman pitää :azn:
Kiitoksia ohjeista toverit hyvät.

Poissa Hegetus

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: välitys-suhde taulukkoja
« Vastaus #21 : 22.07.12 - klo: 20.54 »
Ota keskiviikkona auto kainaloon ja tule Ylämyllyn radalle, niin katellaan ne välitykset kuntoon.

Kerhoilta alkaa yleensä klo 18 ja käynti karting radan portin kautta.
Lennokkeja ja autoja..... =) JoeUA
Sponsored by oma ja emännän lompakko.

juhamatti

  • Vieras
Vs: välitys-suhde taulukkoja
« Vastaus #22 : 22.07.12 - klo: 20.56 »
Moro.

Juu, pitää tulle jos ei tule muita menoja..
Saisi ammattimaista apua tähän vaivaan siellä paikanpäälle teiltä specialisteilta :wink:
Rupeisi tääkin pään raapiminen loppumaan  :laugh:

Poissa ajv

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: välitys-suhde taulukkoja
« Vastaus #23 : 22.07.12 - klo: 21.00 »
Mulla on slashissa tekinin 10.5t kone ja kokonaisvälitys n. 9. Hobbywingin 8.5t koneella välitys oli jotain 11 pintaan. Näillä välityksillä ei ole moottori lämmennyt juuri ollenkaan
Team Durango DESC410 || MCD RRV4
Riihimäen PA-klubi

juhamatti

  • Vieras
Vs: välitys-suhde taulukkoja
« Vastaus #24 : 22.07.12 - klo: 21.06 »
Laita aluksi vaikkapas kokonais vlitykseksi tasan 9 ja lähde siitä liikenteeseen.
veikkaan että se on hyvä aloitus. sitä mukaan kiristät miten kovaa haluat mennä ja tarkkaile lämpöjä.
ei siinä mitään taulukkoja tarvita vaan puhdasta maalaisjärkeä vaan.
jerzi

Aloha monsieur Jere.

Meinaat tuolla kokonaisvälityksellä siis tätä "final ratio":ta?
Eli tämän ohkelman mukaan vaikkapa käytettäsessä 86 spurria ja 20 pinskaa tulisi final ratioksi 10,75.
Siis tämän ohjelman mukaan.
http://dhrc.rchomepage.com/RolloutCalc.htm
Kummalla moottorilla tuota lähtisi kokeilemaan?
6000kv 4000kv?

Kiitokset tipistä :wink:


juhamatti

  • Vieras
Vs: välitys-suhde taulukkoja
« Vastaus #25 : 22.07.12 - klo: 21.07 »
Mulla on slashissa tekinin 10.5t kone ja kokonaisvälitys n. 9. Hobbywingin 8.5t koneella välitys oli jotain 11 pintaan. Näillä välityksillä ei ole moottori lämmennyt juuri ollenkaan

Kiitän ajv:tä tuosta, pitää kokeilla huomenna jotain 12 luokkaa tuota välitystä ja siitä suuntaa tai toiseen ettiin optimia..

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: välitys-suhde taulukkoja
« Vastaus #26 : 22.07.12 - klo: 21.47 »
Laita aluksi vaikkapas kokonais vlitykseksi tasan 9 ja lähde siitä liikenteeseen.
veikkaan että se on hyvä aloitus. sitä mukaan kiristät miten kovaa haluat mennä ja tarkkaile lämpöjä.
ei siinä mitään taulukkoja tarvita vaan puhdasta maalaisjärkeä vaan.
jerzi

Aloha monsieur Jere.

Meinaat tuolla kokonaisvälityksellä siis tätä "final ratio":ta?
Eli tämän ohkelman mukaan vaikkapa käytettäsessä 86 spurria ja 20 pinskaa tulisi final ratioksi 10,75.
Siis tämän ohjelman mukaan.
http://dhrc.rchomepage.com/RolloutCalc.htm
Kummalla moottorilla tuota lähtisi kokeilemaan?
6000kv 4000kv?

Kiitokset tipistä :wink:

Sehän riippuu haluatkos ajaa tuhatta ja sataa suoraan vai haluatkos ajella nätisti rataa ympär,i silloin tuo miedompi.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

juhamatti

  • Vieras
Vs: välitys-suhde taulukkoja
« Vastaus #27 : 23.07.12 - klo: 10.10 »
Jep, tattista :wink:

juhamatti

  • Vieras
Vs: välitys-suhde taulukkoja
« Vastaus #28 : 23.07.12 - klo: 10.14 »
Tilasin lisukkeeksi vielä 13&18 hampaiset pinionit..
Noista pitäisi löytyä jo välitykset sitten...

juhamatti

  • Vieras
Vs: välitys-suhde taulukkoja
« Vastaus #29 : 23.07.12 - klo: 11.02 »
http://www.teamnovak.com/tech_info/brushless/br_gearing.html
Novak antaa suuntaa kokonais välitys-suhteesta jonka voi laskea tuolla dark horse ohjelmalla.