Kirjoittaja Aihe: Kardaanin "vemppaaminen"  (Luettu 2721 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ylikar-h

  • Veteraani
    • Profiili
Kardaanin "vemppaaminen"
« : 06.05.04 - klo: 18.24 »
Huomasin Assossa kardaanin olevan vähäsen kiero, onko kenelläkään kokemusta, onko tällä merkitystä auton ajo-ominaisuuksiin. Luulisi olevan??

Poissa tux10

  • Veteraani
    • Profiili
Kardaanin "vemppaaminen"
« Vastaus #1 : 06.05.04 - klo: 18.36 »
Ei se minulla ainakaan ole mitään vaikkuttanut!
THE Car - OS - Savöx - Sanwa

Mika R

  • Vieras
Kardaanin "vemppaaminen"
« Vastaus #2 : 06.05.04 - klo: 19.22 »
Kyllähän se ravistaa autoa kovemmilla kierroksilla ja tekee epävakaaksi. Muut osatkin kuluu sitten nopeammin. Itse laittaisin vaihtoon jos suoristaminen penkissä ei onnistu.

Poissa kukkalapio

  • Veteraani
    • Profiili
Kardaanin "vemppaaminen"
« Vastaus #3 : 06.05.04 - klo: 19.43 »
Mul on savagessa ollu tota ongelmaa aika lailla :|
Ensin rupee viputtaa ja sit jonkin ajan kuluttua katkee, tosin savagessa on kaksi keskikardaania, mutta kuitenkin.
Ja on mulla renkaitten ja diffien välisetkin akselit viputtanu aina, vaikka ostin uudet, ni viputtaa jo gallonan päästä ihan vähä. :lol:

Poissa ClodZ

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.neppis.com
Kardaanin "vemppaaminen"
« Vastaus #4 : 06.05.04 - klo: 20.19 »
Ainakin suorituskykyyn sekä välyksien kasvamiseen ajan mittaan vaikutus on ilmeinen. Jokainen voi demonsteerata tätä kotona kytkemällä porakoneeseen L-kirjaimen muotoisen 6-koloavaimen, vatkaaminen on aika ilmeistä. Kaikki toki riippuu siitä kuinka suuresta heitosta on kyse, ja kuinka tarkka on ajo-ominaisuuksien suhteen. Kyseisestä autosta ei ole kokemusta.
XC - Poor boys Bruiser

Poissa Antti S

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/antti_88/
Kardaanin "vemppaaminen"
« Vastaus #5 : 06.05.04 - klo: 20.59 »
Mulla on samaa vikaa molemmissa kardaaneissa ja yhdessä etuvetarissa ja yhdessä takavetarissa. Ainoa vähän pahempi on toi etuvetari. Tässä vaiheessa en ole kyllä itse huomannut mitään poikkeavaa mikä johtuisi noista
Xray XB808 | Alpha Plus | Savöx

Poissa tux10

  • Veteraani
    • Profiili
Kardaanin "vemppaaminen"
« Vastaus #6 : 06.05.04 - klo: 22.33 »
Kyllä se varmaan käy enemmän laakereiden päälle, jos se vipattaa.
Itse en kyllä ole huomannut mitään hälyyttävää!
THE Car - OS - Savöx - Sanwa

Poissa hoj

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.geocities.com/oulurcracing/
Kardaanin "vemppaaminen"
« Vastaus #7 : 07.05.04 - klo: 10.22 »
Epätasapainoinen (=kiero) kardaani aiheuttaa auton runkoon tärinää. Tärinä rungossa on rungon liikkumista ylös- alas ja ehkä myös sivusuunnissa.

Kun runko liikkuu ylös renkaisiin kohdistuva paine pienenee eli pito katoaa. Kun runko liikkuu alas pito kasvaa.

Syystä tai toisesta tärisevä runko aiheuttaa siis pidon vaihtelua, mikä vaikuttaa tietysti suoraan ajettavuuteen ja erityisesti auton vakauteen.

Ilmiön vaikutus ajo-ominaisuuksiin saattaa olla käytännössä hyvinkin pieni, koska tärinän taajuus (liikenopeus) on niin suuri ja liikematka niin pieni, että auton iskunvaimentimet vaimentavat tärinän helposti (tärinä ei siis välity renkaille asti). On kuitenkin huomattava, että iskareiden lisätyö kuumentaa niitä ja öljyjen ominaisuudet saattavat muuttua lämpötilan noustessa.

Tärisevä kardaani hukkaa tehoa, koska osa tehostahan menee tuon tärinän synnyttämiseen. Tärinä aiheuttaa myös edelläkin jo mainittua kulumista laakereissa ja muissakin voimansiirron osissa.

Kierot vetoakselit ovat ajo-ominaisuuksien kannalta vakavampi asia. Kiero vetoakseli voi pahimmassa tapauksessa aiheuttaa sen, että pyörä pomppii alustaa vasten. Kun pyörä hyppää ilmaan on pito alustaa vasten nolla.

Yhteenveto:

Vaihda kiero kardaani tai vetoakseli(t) kisa-autostasi välittömästi. Pihasudittelussa pikku tärinät ovat ehkä vain kiva lisämauste ja kenties realismin lisä.