Kirjoittaja Aihe: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt  (Luettu 25027 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa bcan

  • RSRCA
    • Profiili
Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt

SC Winter Cup 2012-2013 on kilpailusarja 2wd ja 4wd Short Course autoille

Muutoksista sääntöihin tai muuhun sarjaan liittyvistä asioista tiedoitetaan erikseen tämän threadin toisessa viestissä jota päivitetään aina kun muutoksia tulee.

Kisapäivät ja paikat:
SC Winter Cup  #1 La 20.10, Vantaa
SC Winter Cup #2 La 12.1, Nokia
SC Winter Cup #3 La 16.2, Vantaa
SC Winter Cup #4 La 9.3, Turku

Sarjan yhteyshenkilö(t)
Tero Piipponen (bcan), tero.piipponen (at) gmail.com

Facebook
http://on.fb.me/shortcoursesummercup2012

Säännöt
SC2-10 ja SC4-10 luokat ovat tarkoitettu 1/10 mittakaavan Short Course -tyyppisille autoille. Autojen tulee vähintäänkin perustua tätä tarkoitusta varten valmistettuun yleisesti saatavilla olevaan autosarjaan.

Short Course
SC2-10 ja SC4-10 luokat ovat tarkoitettu 1/10 mittakaavan Short Course -tyyppisille autoille. Autojen tulee vähintäänkin perustua tätä tarkoitusta varten valmistettuun yleisesti saatavilla olevaan autosarjaan.
Akseliväli Min / Max ........................................ 320mm / 335mm
Kokonaispituus Min / Max ...............................540 mm / 568mm
Kokonaisleveys Min / Max .............................. 290mm / 296mm
Pienin paino SC2-10........................................2000grams
Pienin paino SC4-10........................................2500grams

Renkaat
Vapaa SC-rengas, 2,2"/3,0" vanteella. Ei kemiallista käsittelyä.

Kori
Lava-autoa tai maastoautoa muistuttava polykarbonaatti (Lexan) kori (Truck Body). Korin pitää kokonaisuudessaan peittää renkaan pintakuviointi ylhäältäpäin katsottuna. Riittää jos rengas jousitus sisäänpainettuna menee korin sisälle. Koriin saa laittaa koriin kuuluvat korin suuntaiset ilmanohjaimet kiinni, siivet tai muut ei korinsuuntaiset ilmanohjaimet kielletty. Koriin saa tehdä vapaasti aukkoja koritolppia, transponderia ja antennia varten. Koriin saa tehdä myös ilmankiertoa helpottavia aukkoja siten että esikuvamaisuus säilyy. Rungossa olevien sivutörmäyssuojien on oltava kokonaisuudessaan korin kylkilinjojen sisäpuolella. Etu- ja takapuskuri on oltava paikallaan.

Akku
Vapaa kovakuorinen akku jonka nimellisjännite on maksimissaan 8,4 volttia. Lataus suojapussissa!
(nimellisjännite on se jännite joka lukee akun tuotetiedoissa)

Moottori
Vapaa 540 tai 550 sarjan moottori tai jokin vastaavankaltainen, polttomoottorit, kaasuturbiinit ja polttokennot kielletty!

Transponderi
Kilpailuja varten autossa pitää olla kilpailujärjestäjän ilmoituksen mukainen tai yhteensopiva transponderi. Transponderin toiminnasta vastaa kilpailija ellei selkeästi pystytä osoittamaan että toimimattomuus johtuu kilpailujärjestäjän huolimattomuudesta tai ajanottolaitteiston viasta. (vrt. usealla kilpailijalla toimimattomia pondereita).

Kilpailijanumero
Kukin saa oman kiinteän kilpailunumeron. Summer Cupissa käytössä ollut kilpailijanumero on voimassa myös Winter Cupissa. Jos numeroa haluaa vaihtaa niin meili tai YV minulle. Summer Cupin numerot liitteenä

Ajoformaatti:
Harjoitukset 1-2 kertaa
Alkuerät 1-3 kertaa (Laskentatapa pistein, riippuen alkuerämäärästä)
Finaalit 3-5 kertaa (joista 2-4 parasta lasketaan, riippuen finaalierien määrästä). Tasapisteissä parempi sija ratkaisee. Jos ei ratkaise, niin parempi tulos, jos ei sittenkään niin sitten väännetään kättä.

Kilpailupäivät pyritään sovittamaan aikavälille 9:00 - 18:00, sovittaminen tehdään täyteluokista karsimalla.
Ilmoitetut täyteluokat ajetaan vain silloin kun osallistujia on vähintään 6, täyteluokat eivät aja sarjaa.

Kilpailupäivän vapaa aamuhajoittelu kiplailunjäjestäjän päätettävissä, mutta mainittava kilpailukutsussa.

Tuomarit
Finaaleissa tuomari(t) joko vakituinen tuomari kilpailujärjestäjän puolesta tai joku kilpailijoista. Alkuerissä tuomarointi kilpailunjärjestäjän päätettävissä.

Osallistumismaksut
Maksimissaan 20 eur / luokka

Palkinnot
Osakilpailuissa vähintään molempien sarjaluokkien 5 parasta ja muiden finaalien voittajat. Sarjapalkinnot 10:lle parhaalle molemmissa luokissa. Sarjapalkinnot jaetaan viimeisessä osakilpailussa. Sarjapisteisiin huomioidaan 3 parasta tulosta, tasapisteissä parempi sijoitus ratkaisee. Täyteluokkien palkitseminen järjestäjän päätettävissä.

EuroRC on kesäsarjan tavoin tukemassa myös talvisarjaa joten EuroRC lahjakortteja arvotaan taas jokaisessa SC sarjan osakilpailussa.
Nuoria sekä aloittelevia kuljettajia tullaan palkitsemaan erikseen jokaisessa kisassa.

Sarjatilanne:
http://bit.ly/XWHGp4

Kilpailunumerot:
http://bit.ly/WCMbTY


Sarjaa tukee:
« Viimeksi muokattu: 31.01.13 - klo: 09.29 kirjoittanut bcan »
| TeknoRC.fi | TeknoRC SCT410.3 | Tamiya M-07 |

Poissa bcan

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
« Vastaus #1 : 19.09.12 - klo: 21.32 »
20.9 Summer Cup numerot lisätty liitteeksi
2.1 Päivitystä numeroihin
4.11 Muutos korisääntöön sekä kisaformattiin aamihajoituksen osalta.
8.11 Kahden viimeisen kisan päivät lisätty
« Viimeksi muokattu: 02.01.13 - klo: 09.52 kirjoittanut bcan »
| TeknoRC.fi | TeknoRC SCT410.3 | Tamiya M-07 |

Poissa FLANA64

  • PRCA
    • Profiili
Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
« Vastaus #2 : 20.09.12 - klo: 20.56 »
Noita kilpailunumeroita varmaan saa ensimmäisessä kisassa. Kalustoa on vaihdettu ja toisesta autosta puuttuu numerot.
T: #25

Poissa bcan

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
« Vastaus #3 : 21.09.12 - klo: 21.54 »
Noita kilpailunumeroita varmaan saa ensimmäisessä kisassa. Kalustoa on vaihdettu ja toisesta autosta puuttuu numerot.
T: #25
Numeroita löytyy kyllä
| TeknoRC.fi | TeknoRC SCT410.3 | Tamiya M-07 |

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
« Vastaus #4 : 23.09.12 - klo: 10.04 »
Noita kilpailunumeroita varmaan saa ensimmäisessä kisassa. Kalustoa on vaihdettu ja toisesta autosta puuttuu numerot.
T: #25
Numeroita löytyy kyllä

Numeroita on ja oli tarkoitus tehdä talvelle uudet numerotkin.
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
« Vastaus #5 : 28.09.12 - klo: 20.44 »
Voisiko säännöissä sallia myös muut korin valmistus materiaalit kuin polykarbonaatti?
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa jannes28

  • Veteraani
    • Profiili
    • Racers RC Shop
Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
« Vastaus #6 : 28.09.12 - klo: 23.30 »
Voisiko säännöissä sallia myös muut korin valmistus materiaalit kuin polykarbonaatti?

Esim. ?
Laadukkaat ja edulliset RC-Autot ja tarvikkeet www.racersrcshop.com

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
« Vastaus #7 : 28.09.12 - klo: 23.40 »
Voisiko säännöissä sallia myös muut korin valmistus materiaalit kuin polykarbonaatti?

Esim. ?
Muut muovit ja laminaatit kuten hiilikuitu
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
« Vastaus #8 : 29.09.12 - klo: 11.36 »
Mielestäni ei ole kannattavaa.
Hiilikuidusta saa selvästi kevyemmän kuin lexanista...
Hiilikuitu saattaa myös rapsahtaa herkähkösti terävälle särölle.

Eli nostajaa ajatellen ei hyvä idea.

Ja tuo vie myös sitä aloittelijaystävällisyyttä kauemmas kun kahjoimmat lähtee kilpavarusteluissaan tekemään jo korinkin hiilikuidusta.

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
« Vastaus #9 : 29.09.12 - klo: 20.06 »
Eiköhän toi korisäännön lavennus olisi vaan kädenojennus ti-miehiä kohtaan. Kun monella harrastajalla on peukalo jossain muualla kuin keskellä kämmentä ja kaikenlaista syntyy niin olisi niitä kiva käyttääkin. :smiley:

Samalla tavalla kaupasta ostettuihin polykarbonaattikoreihin tulee todella teräviä repeämiä ja kulmia joihin nostaja voi teloa kätensä. Muutenkin nostajilla olisi hyvä olla hanskat kädessä, tämän voisi mielummin lisätä sääntöihin.

Tuskin podiumille kiivetään muulla kuin kaupallisella valmisteella, oli se kori tai pohjalevy. Jos tilanne muuttuu voi sääntöä tarvittaessa tiukentaa?

Poissa ajv

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
« Vastaus #10 : 29.09.12 - klo: 22.28 »
Muutenkin nostajilla olisi hyvä olla hanskat kädessä, tämän voisi mielummin lisätä sääntöihin.
Jes, hyvä pointti ja 2wd-vehkeissä ratassuojat olis kova juttu kans ainakin niissä autoissa, joissa sellainen on olemassa (taitaa olla melkein kaikissa?). Viime talvena sain nostotilanteessa inhottavan vekin käteen, kun joku kaasutti ennen aikojaan ja mulla oli sormi spurrin ja pinjonin välissä.
Team Durango DESC410 || MCD RRV4
Riihimäen PA-klubi

Poissa Nicke

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
« Vastaus #11 : 29.09.12 - klo: 22.42 »
Jes, hyvä pointti ja 2wd-vehkeissä ratassuojat olis kova juttu kans ainakin niissä autoissa, joissa sellainen on olemassa (taitaa olla melkein kaikissa?). Viime talvena sain nostotilanteessa inhottavan vekin käteen, kun joku kaasutti ennen aikojaan ja mulla oli sormi spurrin ja pinjonin välissä.

Ratassuoja on pakollinen M2-10:ssä, ja uskoisin että enemmän kilpailleet pitää sitä correissakin itsestäänselvyytenä. Mutta olisi kyllä hyvä lisäys sääntöihin.

Poissa jannes28

  • Veteraani
    • Profiili
    • Racers RC Shop
Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
« Vastaus #12 : 30.09.12 - klo: 19.54 »
Hoken pointti hiilikuidun vaarallisuudesta riittää mielestäni jo siihen että ei ole mitään järkeä sitä hyväksyä. Ihan sama vaikka painais puolet enemmän tai vähemmän, mutta tuo turvallisuus seikka on tärkeä.
Laadukkaat ja edulliset RC-Autot ja tarvikkeet www.racersrcshop.com

Poissa jannes28

  • Veteraani
    • Profiili
    • Racers RC Shop
Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
« Vastaus #13 : 30.09.12 - klo: 20.04 »
Jes, hyvä pointti ja 2wd-vehkeissä ratassuojat olis kova juttu kans ainakin niissä autoissa, joissa sellainen on olemassa (taitaa olla melkein kaikissa?). Viime talvena sain nostotilanteessa inhottavan vekin käteen, kun joku kaasutti ennen aikojaan ja mulla oli sormi spurrin ja pinjonin välissä.

Ratassuoja on pakollinen M2-10:ssä, ja uskoisin että enemmän kilpailleet pitää sitä correissakin itsestäänselvyytenä. Mutta olisi kyllä hyvä lisäys sääntöihin.

Miksi edes jättää ratassuojaa pois? laiskuutta vai?
Laadukkaat ja edulliset RC-Autot ja tarvikkeet www.racersrcshop.com

Poissa HLuomanen

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
    • Kotisivu
Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
« Vastaus #14 : 03.10.12 - klo: 00.53 »
Hiilikuitu saattaa myös rapsahtaa herkähkösti terävälle särölle.

Eli nostajaa ajatellen ei hyvä idea.


Lisää pointteja hiilukuitukoria vastaan:

Kun Hornetit ja niiden myötä hiilikuitumateriaalit tuli Ilmavoimille 90-luvulla, koulutettiin porukkaa varomaan särkynyttä hiilikuitua onnettomuustilanteissa. Opetettiin että kuidut ei ole kivoja hengittää, ovat asbestin tapaista biohazardia ja kevyinä leijuvat ilmassa jonkin aikaa. Tutkintaporukoille varattiin hengityssuodattimia.

Jotenkin tuli vaan mieleen että kymmenen rataa kiertävää repaleista hiilarikoria ei ehkä ole hyvä juttu hengitysilman terveellisyyden kannalta. Hiilarikorilla ajo ainakin pitäisi keskeyttää heti korin alkaessa repsottaa. Tai voidaan tietysti määrätä hanskat käteen ja riittävän tehokkaat hiukkassuojat kaikkien naamalle kisoihin.
Kauhavan UA, Short Course 2WD (SC2-10) harrastelija vuodesta 2010

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
« Vastaus #15 : 03.10.12 - klo: 07.57 »
Hiilikuitu saattaa myös rapsahtaa herkähkösti terävälle särölle.

Eli nostajaa ajatellen ei hyvä idea.


Lisää pointteja hiilukuitukoria vastaan:

Kun Hornetit ja niiden myötä hiilikuitumateriaalit tuli Ilmavoimille 90-luvulla, koulutettiin porukkaa varomaan särkynyttä hiilikuitua onnettomuustilanteissa. Opetettiin että kuidut ei ole kivoja hengittää, ovat asbestin tapaista biohazardia ja kevyinä leijuvat ilmassa jonkin aikaa. Tutkintaporukoille varattiin hengityssuodattimia.

Jotenkin tuli vaan mieleen että kymmenen rataa kiertävää repaleista hiilarikoria ei ehkä ole hyvä juttu hengitysilman terveellisyyden kannalta. Hiilarikorilla ajo ainakin pitäisi keskeyttää heti korin alkaessa repsottaa. Tai voidaan tietysti määrätä hanskat käteen ja riittävän tehokkaat hiukkassuojat kaikkien naamalle kisoihin.

Höpö höpö. Hiilikuitu pöly on vaarallista kuten muutkin kuitupölyt, mutta tuo on nyt liioittelua. Hiilikuitu pohjat ja muut vastaavat osat pitäisi samalla kieltää jos noin ajattelee..

Tuo nostajan "turvallisuus" on ainoa järki pointti tässä asiassa. Harmi sinänsä, että muita ti osia saa tehdä, mutta koreja ei.

Mutta no hätä treenikoreja valmistunee lähiaikoina :)
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
« Vastaus #16 : 03.10.12 - klo: 08.01 »
Mielestäni ei ole kannattavaa.
Hiilikuidusta saa selvästi kevyemmän kuin lexanista...
Hiilikuitu saattaa myös rapsahtaa herkähkösti terävälle särölle.

Eli nostajaa ajatellen ei hyvä idea.

Ja tuo vie myös sitä aloittelijaystävällisyyttä kauemmas kun kahjoimmat lähtee kilpavarusteluissaan tekemään jo korinkin hiilikuidusta.

Olen tehnyt korin Hiili+Aramidikuidusta ja se ei helpolla rapsahda säröille. Aramidi on puolet halvempaakin kuin hiilari.
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa bcan

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
« Vastaus #17 : 19.10.12 - klo: 09.45 »
Hiilikuitu koria ei sallita ainakaan tässä vaiheessa. Kokemukset hiilikuitukorista on vielä niin vähäiset että ei voida olla varmoja että se ei hajotessaa aiheuta teräviä lohkeamia jotka voi tehdä pahojakin haavoja nostajalle.
Lexankin kyllä hajoaa, mutta kun se hajoaa niin aiheuttaa korkeintaan naarmuja koska antaa periksi. Hiilikuitu ei välttämättä taivukkaan niin helpolla ja menee ihosta läpi.

Tuon ratassuojan voisin listätä sääntöihin.

Sen verran vois muistuttaa kun sisälle siirrytään SC sarjaa ajamaan että säännöissähän mainitaan akkujen kohdalla että:"Lataus suojapussissa". :police:
| TeknoRC.fi | TeknoRC SCT410.3 | Tamiya M-07 |

Poissa micsa.fi

  • RIP
    • Profiili
Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
« Vastaus #18 : 21.10.12 - klo: 18.50 »
Vuoden 2013 kilpailukalenterissa v.0.9 (katso linkki alla) on merkitty Winter Cupin osakilpailu Kuopioon su 3.2. Kuopiossa ajetaan WJ-kisa saman vlopun lauantaina. Onko tuo SCWC kisa jo varmaa tietoa vai väärinymmärrys?

http://rc10.fi/index.php?action=dlattach;topic=67164.0;attach=35375
Wacky Stack Racing Team

Poissa Potski

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
« Vastaus #19 : 21.10.12 - klo: 21.01 »
Moi,

 Ihan alkuun: en aja ko. luokkaa, enkä tod. näk. aiokaan tänä vuonna - tuskin seuraavanakaan. Toimin tuomarina ja yleismiehenä ensimmäisessä Winter Cup osakisassa ja siitä näkökulmasta pari ehdotusta sääntöihin. Vähän kerkesin luokkayhteyshenkilölle (bcan?) jutustelemaankin aiheesta.

 - numeroiden koko ja taustan väri ja koko määrätty säännöissä, fontti nykyistä paksumpi
 - numeroiden paikat korissa määrätty säännöissä (esim. tuulilasin oikea laita ja molemmat ''ovet'')
 - kilpailijan tulee anoa kilpailunumeronsa luokkayhteyshenkilöltä ennen ilmoittautumistaan ensimmäiseen sarjan kilpailuun

 Syynä näihin ehdotuksiin on ihan puhtaasti autojen tunnistamisen helpottaminen ja ilmoittautumisen nopeuttaminen. Loppupeleissä se numero on kuitenkin välttämätön ''paha'' ja vain ja ainoastaan tuomaria, kuuluttajaa, katsojia ja pistetaulukon ylläpitäjää varten - jos numerosta ei saa selvää tai se ei näy kolme neljästä jää pois.

 Samppa

Poissa bcan

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
« Vastaus #20 : 22.10.12 - klo: 08.47 »
Vuoden 2013 kilpailukalenterissa v.0.9 (katso linkki alla) on merkitty Winter Cupin osakilpailu Kuopioon su 3.2. Kuopiossa ajetaan WJ-kisa saman vlopun lauantaina. Onko tuo SCWC kisa jo varmaa tietoa vai väärinymmärrys?

http://rc10.fi/index.php?action=dlattach;topic=67164.0;attach=35375
Kuopiossa ei ajeta SCWC:tä, kolmannen kisan paikka helmikuussa on vielä hieman auki ja neljäs kisa on Turussa maaliskuussa.

Vesa oli laittanut kilpailukalenteriin SCWC kisat samaan kuin WJ, mutta toimitan Vesalle tiedon kun päivät noihin kahteen varmistuu niin saadaan kalenterikin kohdalleen.

- numeroiden koko ja taustan väri ja koko määrätty säännöissä, fontti nykyistä paksumpi
 - numeroiden paikat korissa määrätty säännöissä (esim. tuulilasin oikea laita ja molemmat ''ovet'')
 - kilpailijan tulee anoa kilpailunumeronsa luokkayhteyshenkilöltä ennen ilmoittautumistaan ensimmäiseen sarjan kilpailuun

 Syynä näihin ehdotuksiin on ihan puhtaasti autojen tunnistamisen helpottaminen ja ilmoittautumisen nopeuttaminen. Loppupeleissä se numero on kuitenkin välttämätön ''paha'' ja vain ja ainoastaan tuomaria, kuuluttajaa, katsojia ja pistetaulukon ylläpitäjää varten - jos numerosta ei saa selvää tai se ei näy kolme neljästä jää pois.

 Samppa
Jep, tästä jo juteltiinkin kisan jälkeen.  Uudet numerotarrat tulee Nokian kisaan ja varmistetaan että numerot myös löytyy autoista.
| TeknoRC.fi | TeknoRC SCT410.3 | Tamiya M-07 |

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
« Vastaus #21 : 30.10.12 - klo: 14.46 »
Takasiipisiä koreja tulee lisää markkinoille.
Tässä SP:n versio. Linkki

Kielletäänkö siivet kokonaan vai sallitaanko joidenkin täällä määriteltävien mittojen mukaan ne myös vanhoihin koreihin?

Poissa eSATA

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
« Vastaus #22 : 30.10.12 - klo: 14.56 »
Oma mielipide on että kielletään kaikki muut lisäsiivekkeet paitsi numerokyltti heti hytin jälkeen.
Ja tämän levyn maksimi kooksi esim. korkeus max. katon korkeus ja pituus vaikka 75mm hytin takareunasta.

--esa
Cannondale Scalpel Team Replica

Poissa Hazard

  • PRCA
    • Profiili
Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
« Vastaus #23 : 30.10.12 - klo: 15.51 »
Ykstyyppirenkaiden sijaan voisi puhua ykstyyppikoreista. Ainakaan sisällä ei noilla siipihärpäkkeillä saa mainittavaa hyötyä mutta ulkoratojen vauhdeissa mahdollisesti? Itseäni ei siivet häiritse mutta korisääntöä pitäisi ehkä hieman hioa vielä.

Pitääkö korissa olla takahelma, edes ns. takavalojen kohdalla? Saako rungossa, korin alla, olla ilmanohjaimia? Tarvitaanko puskureita? Porsaanreikiä varmasti etsitään jo kun luokan kilpahenkisyys on kovassa nosteessa.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
« Vastaus #24 : 30.10.12 - klo: 17.58 »
Pikainen mittaus DESC210 korista näyttäis että joko menee mittojen puolesta sellaisenaan, tai joutuu korkeintaan hieman lyhentämään siipiläppää.

Muutamat näkyy olevan sitä mieltä että pitäis korin mukana tullut siipi kieltää, vaikka se säännöissä sallittu onkin.

Jotain perusteluitakin olis kiva saada, kun omat kokemukset ovat että ei siitä siivestä ole hyötyä kuin todella nimellisesti... Tai lähinnä hyöty on korvien välissä.

Korin rei'ittäminen ja leikkely sitävastoin tuo todella selkeitä mutoksia auton käyttäytymiseen.

Lähinnä mulle tulee mieleen että jos ne korien mukana tulevat lätkät ovat kielletty niin alkaa menemään säännöt tiukkapipoisemmaksi ja luokka tarvitsee kohta tarkan katsastuksen.
Tuntuu siinämielessä myös hieman hölmöltä että kohta tulee Durangon tuuppi SC myös RTR laitteena kaupan hyllyille niin siinä olisi heti kaupasta ostettuna jotain laitonta paikoillaan.

Se sotii jotenkin luokan henkeä vastaan mielestäni.
Koska tosiaan nuo korin mukana tulevat ilmanohjaimet ovat ainakin sisällä huomattu todella mitättömiksi niin miksi näistä pitäisi ruveta kiristämään "pipoa" kun kyseinen kiristely on lähinnä turhaa?

Poissa hmort

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
« Vastaus #25 : 30.10.12 - klo: 18.07 »
Pikainen mittaus DESC210 korista näyttäis että joko menee mittojen puolesta sellaisenaan, tai joutuu korkeintaan hieman lyhentämään siipiläppää.

Muutamat näkyy olevan sitä mieltä että pitäis korin mukana tullut siipi kieltää, vaikka se säännöissä sallittu onkin.

Jotain perusteluitakin olis kiva saada, kun omat kokemukset ovat että ei siitä siivestä ole hyötyä kuin todella nimellisesti... Tai lähinnä hyöty on korvien välissä.

Korin rei'ittäminen ja leikkely sitävastoin tuo todella selkeitä mutoksia auton käyttäytymiseen.

Lähinnä mulle tulee mieleen että jos ne korien mukana tulevat lätkät ovat kielletty niin alkaa menemään säännöt tiukkapipoisemmaksi ja luokka tarvitsee kohta tarkan katsastuksen.
Tuntuu siinämielessä myös hieman hölmöltä että kohta tulee Durangon tuuppi SC myös RTR laitteena kaupan hyllyille niin siinä olisi heti kaupasta ostettuna jotain laitonta paikoillaan.

Se sotii jotenkin luokan henkeä vastaan mielestäni.
Koska tosiaan nuo korin mukana tulevat ilmanohjaimet ovat ainakin sisällä huomattu todella mitättömiksi niin miksi näistä pitäisi ruveta kiristämään "pipoa" kun kyseinen kiristely on lähinnä turhaa?

Juurikin näin.. Miksi pitää kieltää jos kaikki valmistajat alkaa tekemään siipikoreja... Ja niinkuin Hoke totesi RTR auto on heti laiton..
-Henry Mort

Poissa jucca

  • KUArc admin
    • Profiili
    • KuopioRC.fi     kuopionlennokkikerho.fi
Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
« Vastaus #26 : 30.10.12 - klo: 18.44 »
Jos ohjaimista ja siivestä ei ole oikeastaan mitään hyötyä niin miksi valmistajat edes alkavat tekemään koreja joissa siivekkeitä ym. on? Vai onko tässä taas kyse siitä että tehdään jotain vähän erilaista jotta porukka ostaisi uusia tuotteita, en tiedä. SC-autojen pitäisi "minun mielestäni" näyttää esikuviensa näköisiltä. Jos kaikenlaiset siivekkeet ym. muutokset alkavat lisääntymään, niin voi olla, että parin vuoden päästä SC-autot alkavat näyttää enemmän truggy:ltä tai joltain muulta kuin alunperin oli tarkoitus.

Poissa PaavoNokkava

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
« Vastaus #27 : 30.10.12 - klo: 19.23 »
Jos ohjaimista ja siivestä ei ole oikeastaan mitään hyötyä niin miksi valmistajat edes alkavat tekemään koreja joissa siivekkeitä ym. on? Vai onko tässä taas kyse siitä että tehdään jotain vähän erilaista jotta porukka ostaisi uusia tuotteita, en tiedä. SC-autojen pitäisi "minun mielestäni" näyttää esikuviensa näköisiltä. Jos kaikenlaiset siivekkeet ym. muutokset alkavat lisääntymään, niin voi olla, että parin vuoden päästä SC-autot alkavat näyttää enemmän truggy:ltä tai joltain muulta kuin alunperin oli tarkoitus.

+1

Tältä näyttää SC auto, numerokyltit on, reikiä on mutta ei mitään takasiipiä:



Enkä usko että aloittelijan kisat jää ajamatta jos joutuu RTR Durangosta siiven ruuvaan irti..?

-Henkka
[PRCA] [TamUa]

Poissa bcan

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
« Vastaus #28 : 30.10.12 - klo: 20.15 »
Joo, siivet sallitaan säännöissä koska kuuluvat koriin kun kerran sen mukana tulevat. Hoken pointti RTR autossa olevasta siivestä on kyllä aivan totta. Pistää varmaan aloittelijan pikkusen ihmettelemään kun pakasta vedetyllä autolla tulee ajamaa korrikisaa ja sitten sanotaa että "revippäs toi läppä autosta irti".
Ajetaan tämä talvi siipien kanssa, katotaan kesää varten sitten hommaa uudestaan.

Sarjan henkeen kuuluu että koitetaan välttää pikkutarkkoja sääntöjä ja pidetään hauskaa radalla.
Tämä johtaa kuitenkin siihen että kuskien pitää ottaa vastuuta siitä että sarjan henki säilyy. Ei sitä siipeä ole pakko laittaa siihen autoon vaikka sillä kympin saisikin kierrosajasta pois.

Ainakin itse olettaisin että SC sarja on kasvanut juuri rennon meiningin kautta tähän pisteeseen kun se on nyt.
Jos aletaan vääntämään jokainen kohta säännöistä pikkutarkaksi pykäläviidakoksi niin varmaan alkaa kuskeja putoamaan kyydistä.

Korin takahelmat on vähän vaikee juttu, itellä ainakin korit hajoo ekana just takaosasta ja leikkelen siten koko takapään pois jotta siellä ei ole mitään melkein irtonaisia lirpakkeita. Puskurit pitäis kyllä olla paikallaan ja tähänkin RTR auto on ihan hyvä esimerkki, on ne niissäkin pääsääntöisesti :wink:

Koitetaan nyt vaan pitää sarja rentona ja ratkastaan kisa radalla ajamalla eikä millään ylimääräisillä siivillä ja muilla härpäkkeillä.
| TeknoRC.fi | TeknoRC SCT410.3 | Tamiya M-07 |

Poissa Roudari

  • PRCA
    • Profiili
Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
« Vastaus #29 : 30.10.12 - klo: 20.39 »
Mä toivon, että jatkossa mallia tullaan ottamaan luokan kotimaasta eli Ameriikan Yhdysvalloista. ROAR-säännöissä on yksiselitteisesti sekä lisätyt että koriin kuuluvat siivet kielletty.

"8.10.12.5.8 No add on or integrated spoilers/wings allowed"

Ensimmäinen RC-auto oli Graupner (Kyosho) Renault Alpine 310, vuonna 1982. Siitä se alamäki alkoi.