Kirjoittaja Aihe: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt  (Luettu 24992 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa micsa.fi

  • RIP
    • Profiili
Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
« Vastaus #60 : 23.02.13 - klo: 22.57 »
Keräsin taulukkoon tietoa kalustoista aiempien kilpailujen ilmoittautumistietojen ja omien muistikuvien perusteella. Kommentoikaa puutteita ja virheitä:

https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AsBt6bDkxu0zdF9jQXU5VGh2bGl1NlBPaWYxNE9HYmc&usp=sharing

Takavedossa Durangon syksyllä myyntiin tullut malli on heti noussut suosituimmaksi autoksi, tosin Kyosholla ja Assolla ajaa lähes yhtä moni. Muita merkkejä on selvästi vähemmän.

Nelkuissa Losi on ylivoimaisesti suosituin automalli, Durango ja Asso aika lailla tasoissa seuraavina.
Wacky Stack Racing Team

Poissa Maxxi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
« Vastaus #61 : 25.02.13 - klo: 15.06 »
Hienoa työtä Mikko! Mielenkiintoista luettavaa. Pari lisäystä jotka itse tiedän:

Nelkussa Mikko Lampinen Durango DESC, Mika Jormalainen Durango DESC, Joel Hallenberg Hobao (tällä hetkellä  :wink:)
Tuupissa: Jerry Hellström Kyosho ultima, Einar Viira Durango DESC, Ilpo Ruotsalainen Durango DESC, Janne Kiiski Durango DESC, Roope Laasanen Durango DESC, Aatu Ruotsalainen Traxxas slash

Nelkuissa pistetilanteessä top 16 ajaa Losilla tai Durangolla (suuripää yksi kisa teknolla) eli aika selkee mitkä autot ovat tällä hetkellä ne "nopeat"

Tuupissa Durango ja Kyosho ovat pistetilanteissa aika ylivoimaisia, top 10:issä 5 durangoa ja 4 kyoshoa.

Pistetilanne toki muuttuu vielä kun kaikilla ei ole yhtä monta ajettua kisaa...
« Viimeksi muokattu: 25.02.13 - klo: 15.23 kirjoittanut Maxxi »
Hobbyfactory.fi
Team Associated, ARRMA RC, Team Orion, Power HD & Avid

Poissa Candyman

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
« Vastaus #62 : 02.03.13 - klo: 17.48 »
mitäs jos ei ole autossa numeroa?
eka kisa :)
[EuroRC] [Xray XB2] [Xray XB4]

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
« Vastaus #63 : 02.03.13 - klo: 18.32 »
Tämän aiheen ensimmäisestä viestistä:
"Kilpailijanumero
Kukin saa oman kiinteän kilpailunumeron. Summer Cupissa käytössä ollut kilpailijanumero on voimassa myös Winter Cupissa. Jos numeroa haluaa vaihtaa niin meili tai YV minulle. Summer Cupin numerot liitteenä"

Eli pyydät itsellesi vapaan numeron niin ei tarvitse kisa-aamuna säätää.

Poissa Nicke

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
« Vastaus #64 : 04.03.13 - klo: 22.09 »
Nyt kun turun kilpailun kutsussa käsitellään turun formaattia, niin vähän yleisemmin asiasta täällä.

Koska kyseessä on (pitäisi olla) rento sarja, niin ehdottaisin muutamaa muutosta ensi kaudeksi:

-Alkuerissä lasketaan 1/3 tai 2/4, rennompi formaatti, vähentää perjantain treenin tarvetta

-Rataa muutetaan vaikka viikon sisään ennen kilpailuja. Eli edeltävä viikonloppu on ok, tämän pitäisi onnistua kohtuu helposti kaikkialla. Esimerkiksi nyt ei ole mukava lähteä turkuun ajamaan kun tietää että kyseistä profiilia on paikalliset hinkannu ainakin 4 kuukautta, eli laitetaan joku järkevä raja kotiedun hakemiselle. Vähentää myös perjantain treenin tarvetta.

Miksi haluan vähentää tarvetta treenaamiselle perjantaina? Koska se helpoittaa osallistumista. Ei tarvitse perjantaiksi vapaata töistä/koulusta tai muita ylimääräisiä järjestelyitä, ei välttämättä tarvitse hotellia jne. Eli vähentää kuluja.

Tällä saataisiin myös mukaan enemmän kuljettajia muista luokista, lähinnä sähkökrossista, ja tasoa nostettua. Pidetään WJ luokkana missä on pakko treenata perjantaina pärjätäkseen, ja tämä rentomielisempänä minne voi hyvin lähteä vasta lauantaina ihmettelemään omaa tasoa aamun treeneissä.

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
« Vastaus #65 : 04.03.13 - klo: 22.34 »
Esimerkiksi nyt ei ole mukava lähteä turkuun ajamaan kun tietää että kyseistä profiilia on paikalliset hinkannu ainakin 4 kuukautta, eli laitetaan joku järkevä raja kotiedun hakemiselle.

Joo, kun Turkulaiset on ajamassa sarjavoitosta yhdellä kotikisalla, sehän on 25% kaikista kisoista...
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa Nicke

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
« Vastaus #66 : 04.03.13 - klo: 22.46 »
Joo, kun Turkulaiset on ajamassa sarjavoitosta yhdellä kotikisalla, sehän on 25% kaikista kisoista...

Näin, arvatenkin joku tarttui tähän eikä kokonaisuuteen. Nimenomaan tätä haen, että olisi samat säännöt/tavat kaikkialla. Ettei jollain radalla aina muuteta rataa ennen kisoja, ja toisella taas ajeta koko talvea samalla kuten tilanne on tällä hetkellä. Kyse ei ole mistään henkilökohtaisesta turkua vastaan, vaan faktasta. Ainakin kuvien perusteella kyseinen profiili on ollut 1.12 kisoissa käytössä, en tiedä miten pitkään ennen sitä.

Eli ennen kun joku muu vetäsee hernen nenään, kyseessä on vain ja ainoastaan esimerkki siitä mitä en henkilökohtaisesti halua ensi kaudelle, ei ole mitään mitä tulkita rivien välistä.

Pahoittelen että kerron julkisesti mielipiteeni muutoksen toivossa  :wink:
« Viimeksi muokattu: 04.03.13 - klo: 22.49 kirjoittanut Nicke »

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
« Vastaus #67 : 04.03.13 - klo: 22.55 »
Samaan äpäriin voisi laittaa myös sen, että kahta saman sarjan kisaa ei ajettaisi samalla lattialla...   

(Ulkokisoissa tilanne on eri, koska olosuhteet voivat olla hyvin erilaiset, mutta tämä ei liity viestiketjun aihepiiriin)
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa Nicke

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
« Vastaus #68 : 04.03.13 - klo: 23.00 »
Samaan äpäriin voisi laittaa myös sen, että kahta saman sarjan kisaa ei ajettaisi samalla lattialla...   

Kyllä, ehdottomasti. Kunhan löytyy järjestäjiä/ratoja, tänä talvena taisi olla vähän heikkoa.

Ja sen että ei kannata alkaa karsimaan kilpailunjärjestäjiä tuolla ehdotuksella. Ei näillä muutamalla kaverilla ihmeitä saada aikaan niinkuin pääkaupunkiseudulla jossa porukkaa on ku leipäjonossa. Helppo se on siellä vaikka purkaa koko rata ja kasata uusiksi. Täällä on hyvä kun sellanen ylipäätään tällä porukalla on saatu aikaiseksi.

Ei tietenkään, vaan kuten kirjoitin niin rajaksi voisi laittaa että profiilia muutetaan edellisenä viikonloppuna. Nämä kisat ovat kuitenkin tiedossa kuukausia etukäteen, jolloin muutenkin normaalin profiilinvaihdon voi ajoittaa viikonlopulle ennen kisoja.
« Viimeksi muokattu: 04.03.13 - klo: 23.11 kirjoittanut Nicke »

Poissa jannes28

  • Veteraani
    • Profiili
    • Racers RC Shop
Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
« Vastaus #69 : 04.03.13 - klo: 23.01 »
Ja sen että ei kannata alkaa karsimaan kilpailunjärjestäjiä tuolla ehdotuksella. Ei näillä muutamalla kaverilla ihmeitä saada aikaan niinkuin pääkaupunkiseudulla jossa porukkaa on ku leipäjonossa. Helppo se on siellä vaikka purkaa koko rata ja kasata uusiksi. Täällä on hyvä kun sellanen ylipäätään tällä porukalla on saatu aikaiseksi.
Laadukkaat ja edulliset RC-Autot ja tarvikkeet www.racersrcshop.com

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
« Vastaus #70 : 04.03.13 - klo: 23.18 »
Jos joillakin radoilla profiili pysyy samana, niin miksi ette käy treenaamassa siellä? Ei tarvitse edes ottaa vapaata töistä kun voi käydä ihan vapaapäivänä treenaamassa. Kisakylät ovat niin lähellä toisiaan, ettei matkustaminen ole mikään kustannus. Säännöksi voisikin luoda ettei profiilia muuteta kuukauteen ennen kisoja, jotta kaikki ehtii treenaamaan radalla.
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa bcan

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
« Vastaus #71 : 04.03.13 - klo: 23.25 »
Sarjasäännöissä on puitteet sille missä formatissa kisat ajetaan. Järjestävä seura on kuitenkin se joka tekee päätökset tarkasta formatista. Näin on toimittu kaikissa SC Cupin kisoissa, tänä talvena, viime kesänä ja taisi olla jopa viime talvenakin. Ensi kesän suhteen täytynee jotain tarkennusta laittaa tähän(kin) asiaan.

Rataa on Turussa muutettu jonkin verran viime torstaina, esim. helpotettu röykkysuoraa jotta se ei antaisi niin suurta kotietua.

Tikkurilassa ajettiin tänä talven kaksi kisaa koska Jyväskylässä ei ollut tarpeeksi ajoissa varmuutta siihen että saadaanko sinne rata. Siinä vaiheessa mieli teki ottaa Turkuun kaksi kisaa mutta halusin välttää mahdolliset puheet siitä että vedän kotiinpäin niin kisat annettiin Tikkurilaan koska sielläkin kiinnostusta oli järjestää toinen kisa ja oli odotettavissa että siellä saadaan suuri osallistuja määrä (miten kävikin, kiitos siitä)

Henkilökohtaisesti minulla ei ole väliä montako alkuerää tai finaalia lasketaan kunhan siinä on vaan jotain järkeä.
Kotietua on aina ja joka radalla ja jonkin verran pitääkin olla omasta mielestä. LRP Areenalla tehtiin torstaina muutosta, en ollut talkoissa kun oli muuta menoa mutta kun lauantaina pari akkua olin ajanut niin vauhti oli jo suht samaa mitä se oli ennen muutosta. Tuon kun suhteuttaa minun suhteellisen huonoon ajotaitoon niin tuo muutos ei paljoakaan vaikuttanut omaan ajooni. Toki muutokset eivät koskeneet koko rataa ja ne lähinnä helpottivat kokonaisuutta, mutta silti.
| TeknoRC.fi | TeknoRC SCT410.3 | Tamiya M-07 |

Poissa pande-72

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
« Vastaus #72 : 04.03.13 - klo: 23.31 »
Jos joillakin radoilla profiili pysyy samana, niin miksi ette käy treenaamassa siellä? Ei tarvitse edes ottaa vapaata töistä kun voi käydä ihan vapaapäivänä treenaamassa. Kisakylät ovat niin lähellä toisiaan, ettei matkustaminen ole mikään kustannus. Säännöksi voisikin luoda ettei profiilia muuteta kuukauteen ennen kisoja, jotta kaikki ehtii treenaamaan radalla.
Viime vuonna tikkurila cuppia ajamassa käyneenä totesin että kun profiilia ei ollut muutettu niin ero kärkeen omalla kohdalla kapeni,ei kasvanut.

Ja scwc3 kisassa 1/3 laskentatavalla tuli pataan verratuna 2/3 laskentaan.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
« Vastaus #73 : 05.03.13 - klo: 00.27 »
Tehdään niin että järjestetään tiksissä yks kisa profiililla jonka suunnittelen ja jolla treenaan kuukauden putkeen.

Mietitään sen jälkeen kotietuja ja spekuloidaan että olisko ero ollu sama jos rata olis ollu mulle täysin uusi kun ekaan eräharjoitukseen lähden.

Tottakai on sitä isompi etu mitä pidempään rata on ollut sama ja asut radalla tahkoamassa 1000 kierrosta enemmän kuin kukaan.
Siihen lisättynä se että alkuerissä on onnistuttava useampi kerta peräjälkeen.

Eihän siihen tarvita sherlockia että tajuaa miten helppo mun olis ajaa perus kruisailu tuloksia vaikka 4 peräjälkeen, verrattuna siihen että joku tulee radalle elämänsä ekaa kertaa... saati ajamaan vaikka ekaa kisaansa.

Ikinä ei pystytä poistamaan kotietua, ellei sitten rata ole vain kyseistä kisaa varten olemassa alustalla millä kukaan ei ole koskaan ajanut, mutta etua on helppo vähentää...
Ja se tapahtuu nimenomaan muuttamalla profiili juuri ennen kisaa siten ettei kukaan ehdi ajamaan siinä kierrostakaan ennen kisaa, ja laittamalla kierroksia enemmän joista lasketaan vähemmän.
Nyky tekijämäärällä ratojen muokkailu ennen kisaa on haasteellista.
Jep... sen takia tuota edellisenä iltana profiilin muutosta ei pahemmin nykyään nähdä.
Mutta luokka jossa henkenä on rento meininki... ajetaan 3 kierrosta josta lasketaan 2...
Jep jep... tyrit kerran ja voit unohtaa rentouden kokonaan jos haaveilet vielä kivasta sijoituksesta.
Tehdään sitten vaikka niin että otetaan vain bestläppikisa.
Vain yksi 3 minuutin hiitti missä pitää kyseinen kierros ajaa... Ilmeisesti sillä tavoin olis kotikenttäetu minimissään.
Enemmän yrityksiä takaa aina paremman onnistumismahdollisuuden ekaa kertaa rataa kiertävälle.

Ja vielä loppuun painotuksena että mulle on sama millä nyt ajetaan.
Ihan täysin sama...
Pistää vain niin ihmetyttämään miten porukka ei missään nimessä edes halua nähdä asiaa, vaan melkein sanotaan että kotikenttäetu on pienempi jos rata on jatkuvasti sama ja ajetaan vaikka 5 kierrosta joista kaikki lasketaan.

Miks ei missään nimessä haluta viedä hommaa siihen jonka varmasti suurin osa hetken miettimisen jälkeen ymmärtää olevan ystävällisempi ekaa kertaa kyseiselle radalle tulevalle, ja suosivan edes hieman vähemmän radan pro kierroskuningasta.


Vikana esimerkkinä edellinen kisa.
Tulin tiksiin treenaamatta ja profiilille minkä näin ekaa kertaa.
Mört oli päässyt hieman treenaamaan kyseistä profiilia.
Ja miten kävikään...
Turpaan tuli että heilahti ja nimenomaan puhtaasti siksi että kaverilla oli alla enemmän kierroksia kyseisellä radalla... oli tiedossa ajopaikka korokkeella, niksit hyppyreissä ja ajolinjatkin takaraivossa.
Perus varmalla tekemisellä anto opetuksen paljon kokeneemmille kuskeille jotka kohelsivat radalla minkä nikseistä ei ollut mitään käryäkään.

Ainiin, mutta ei sillä väliä koska ainoastaan se radan pinta on se joka ratkasee...
Sanoisinko että radan pinta oli esim minulle 50 kertaa tutumpi kuin maxille, koska olen vähinään senverran enemmän aikaa radalla viettänyt.
Hyppyrit, mutkat jne maxille taas yhtälailla tutummat kuin minulle.
Olihan hän ajanut ainakin sen 50 kertaa useammin radan läpi kuin minä.

Mut eihän millään noilla asioilla ole mitään merkitystä vaan päinvastoin  :huh:

Poissa RikuRassi

  • PRCA
    • Profiili
Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
« Vastaus #74 : 05.03.13 - klo: 08.31 »
Jos joillakin radoilla profiili pysyy samana, niin miksi ette käy treenaamassa siellä? Ei tarvitse edes ottaa vapaata töistä kun voi käydä ihan vapaapäivänä treenaamassa. Kisakylät ovat niin lähellä toisiaan, ettei matkustaminen ole mikään kustannus. Säännöksi voisikin luoda ettei profiilia muuteta kuukauteen ennen kisoja, jotta kaikki ehtii treenaamaan radalla.
Viime vuonna tikkurila cuppia ajamassa käyneenä totesin että kun profiilia ei ollut muutettu niin ero kärkeen omalla kohdalla kapeni,ei kasvanut.

Ja scwc3 kisassa 1/3 laskentatavalla tuli pataan verratuna 2/3 laskentaan.


Juuri tätä samaa on laskeskeltu meidäkin kerhossa, kun on keskusteltu eri ajotavoista.

Olisi mielenkiintoista jos Nicke tekisi uudet alkuerätuloslistat SCWC3 tuloksista 1/3 vs 2/3? Itse sain kohtuullisen tuloksen joten luulen etten häviä/kärsi paljon ja MAX oli silti JÄÄTÄVÄ!!!!  :grin:

Oma (ja liikaakin esilletuomani) mielipiteeni on että mitä enemmän saa reenata, sitä paremmin pystyy edes vähän kisaamaan kotiratakerhon porukkaa vastaan, ja rauhallisesti 2/3 ajamalla pääsee korkeammalle, sillä jos pitää pystyä ajamaan yksi tosi nopea setti, yleensä tulee kuitenkin oudosta radasta ja hypyistä johtuva yksi moka vähintään ja se jää unelmaksi..

Varsinkin jos koko perjantai ja la-aamureenit pois, ei olisi mitään varmaa valintaa renkaiden suhteen, varsinkin tolu-radoilla. Nyt sain hyvän vinkin perjantaina että kaikki setit millä meinaa ajaa kannattaa ajaa sisään (KIITOS, Sami!) Se auttoikin ja olinkin vissiin ainoa ei PKSRCA kuski tuupin finaalissa SCWC 3 kisassa?

Joku syy lienee myös siihen että EFRAn pistelaskusäännöt krosseissa on 1/2, 2/3, 2/4 jne.. 1/12 ja 1/10ICTC aja kaiketi koko viikon Rocket-Roundia. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä että SC-sarjan pitää tätä noudattaa, hyvä että asiasta keskustellaan.

Riku

EDIT, liitteenä .pdf 1/3 vs 2/3 tuupissa
« Viimeksi muokattu: 05.03.13 - klo: 09.18 kirjoittanut RikuRassi »

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
« Vastaus #75 : 05.03.13 - klo: 09.01 »
Toisaalta jos ajaa vain SC luokkaa, niin ei tuo treeni perjantain järjestäminen aivan mahdotonta ole. Tietenkin jos ajaa sitä sivuluokkana, niin saattaa treenit jäädä pois.

Periaatteessa nykyinen treenipakko menestykseen järjestelmä antaa mahdollisuuden huonommallekin kuskille menestyä jos keskittyy sarjaan.

Joskus olen kuullut kuskien käyvän naapuriradalla treenaamassa jo paljon ennen kisoja. Näen asian pelkästään positiivisena. Näkee muiden seurojen toimintaa, tapaa uusia ja vanhoja harrastajia sekä tietenkin saa ajaa erilaisilla radoilla.

Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa jannes28

  • Veteraani
    • Profiili
    • Racers RC Shop
Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
« Vastaus #76 : 05.03.13 - klo: 09.07 »
Tottakai niillä on merkitystä. Mutta en tajua miksi niistä esim kisakutsussa tarvitsee alkaa vänkäämään. Toivomus on varmaan huomioitu jo ja käsitellään.

Laittakaa jatkossa YV:tä niinkuin muutkin tekee. YV:n käyttö poistaa ylimääräiset mutinat  ja kommentoinnit.

Eräjaossa toki kannatan yleisesti itsekin 2/4 jakoa.

Laadukkaat ja edulliset RC-Autot ja tarvikkeet www.racersrcshop.com

Poissa micsa.fi

  • RIP
    • Profiili
Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
« Vastaus #77 : 05.03.13 - klo: 09.47 »
Jos katsoo kahden viikon takaisen SCWC3 kisan tuloksia vähän laajemmin A-finalistien osalta, niin taisi olla eniten kotiseuran kuskeja A-finaaleissa kuin missään muussa kisassa aiemmin:

- tuupissa 9 kuskia kymmenestä kotiradan kuskeja
- nelkussa sijat 1-5 kotiradalla ajaneille

Tämä siis siitä huolimatta, että profiili meni täysin uusiksi ja avattiin vasta kisaa edeltävänä torstai-iltana ja näin ollen perjantai oli ainoa kunnon mahdollisuus treenata uutta profiilia. Tuon treenimahdollisuuden käytti moni, kun klo 11 avattuani ovet alkoi porukkaa valua paikalle ja klo 14 mennessä paikalla oli jo 20+ kuskia treenaamassa, iso osa ulkopaikkakuntalaisia.

Tämä siis ehkä osoittaa, että pelkkä profiilin muuttaminen ei aina tasoita kotiradan etua vaan myös radan pinnan tunteminen ja sopivalla kulutusasteella olevien renkaiden valinta on erityisesti Tiksissä tärkeää.

Toisaalta tämä kuuma keskustelu sisäkisoista on sikäli toisarvoista, että oikeilla ulkoradoilla profiilit on joka tapauksessa lähes kiinteitä ja näin kotietua syntyy väistämättä. Tästä kukaan jaksaa purnata hirveästi?

Mitä tulee kisojen määrään per paikkakunta, niin minusta tärkeintä on että kisoja on riittävästi ja pääsee ajamaan paljon paikasta riippumatta (ehkä siksi ajankin kahta luokkaa). Syksyllä kun keskusteltiin Winter Cupin kisamäärästä, niin itse olin 5-6 kisan kannalla. Esim. joulukuussa Turussa ajettu Mock-up kisa olisi mielestäni voinut kuulua sarjaan, kun kisajärjestelyt ja osanottajien määrä sen hyvin osoitti.

t. Mikko (#12 / #8)
Wacky Stack Racing Team

Poissa APK

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
« Vastaus #78 : 05.03.13 - klo: 10.21 »

Joku syy lienee myös siihen että EFRAn pistelaskusäännöt krosseissa on 1/2, 2/3, 2/4 jne.. 1/12 ja 1/10ICTC aja kaiketi koko viikon Rocket-Roundia. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä että SC-sarjan pitää tätä noudattaa, hyvä että asiasta keskustellaan.

Riku
Sen verran selvennystä, että pistelasku on kaikissa 1/12&1/10 sähköluokissa nykyään. Efra 2013 säännöt kohta 9.4.2 liitteenä (kun ei voi copypastettaa).


Mitä tulee tuohon uusi rata kaikille vs ajettu rata:
Suomen ulkoradat ovat pääosin pysyviä ja rakennettu siten, että niitä ei helposti muutella - toisin sanoen radat ovat samanlaisia kesän ellei kaksikin.
Eikä mikään estä mennä treenaamaan kyseisille radoille aukioloaikojen puitteissa.
Ainahan jollakin on etua, on sitten uusi rata tai ei. Hoke toi hyvin asian esiin, siitä että on etua jos tuntee pinnan ja voi myöskin olla etua jos tuntee hypyt ja profiilin takaraivosta.

En ota kantaa siihen, onko kumpi parempi vaihtoehto, uusi rata kisapäivän aamuksi vai ajettu rata, kaikille osapuolille. Anyway parempi on se, että säännöissä (luokasta riippumatta) on jonkinlainen tarkennus asiaan kuin se, että jää spekuloitavaa ja soveltamista?

Jos rata tehdään vasta kisapäiväksi valmiiksi, voi jäädä huomaamatta myös jokin ajamista liikaa vaikeuttava asia (esim. näköeste), jonka vuoksi rataa voi joutua muuttamaan kisapäivän aikana.
Myytävänä. http://rc10.fi/index.php?action=profile;area=showposts;sa=topics;u=6
Team Xray X12 2023, Team Xray XB8e 2023, Hobbywing& Sanwa/Highest

Poissa bcan

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
« Vastaus #79 : 05.03.13 - klo: 12.11 »
Rikun laskelmaa kun katsoo niin suurimmmalla osalla on korkeintaan kahden sijan heittoja 1/3 tai 2/3 laskentatavoissa. Muutamalla on useamman sijan heitto, mutta pääsääntöisesti näyttää kuitenkin siltä että ei tuolla 1/3 mitään sen suurempaa eroa saada aikaiseksi.
Täytynee koittaa saada aikaiseksi sama vertailu Nokian kisasta ja Turun kisastaa kunhan se vain saadaan ensi ajettua. Tuo auttaisi kyllä ensi kesän formati suunnittelussa. Jos jollain on jotain valmiita taulukoita tms tuon laskentaan niin valmiitkin tulokset kelpaa mulle :wink: Mutta eipä tuolla niin kiire ole, kesän kisoihin on kuitenkin vielä jonkin verran aikaa.

Mikon statistiikan kun ottaa huomioon niin aika selkeästi tulee läpi se että kotietua on ollut viime kisassa. Toki PKSRCA:n kuljettajat ovat yleisestikin olleet korkeammilla sijoilla tänä talvena kuin aiemmissa sarjoissa ja hyvä niin, mutta onhan lopputulos kuitenkin aika selvä. Nähtäväksi jää toistuuko sama Turussa. Ja taisi Nokiallakin olla paikalliset tuloslistoilla korkeammalla kuin ovat Tiksin kisoissa olleet.

Sarjaa on ajettu menestyksekkäästi pari kautta ennen tätä talvea ilman suurempia ongelmia alkuerä formatin tai muidenkaan asioiden suhteen.
En usko että SC sarjan rentous on tulos ajoformatista, ajopaikasta tai misään erityisestä sääntöpyläkästä vaan siitä että iso osa kuskeista ajaa sarjaa rennolla fiiliksellä jolloin sillä sijoituksella ei ole niin hirveästi väliä.

Sarjaa kun on tässä jokusen kauden vetänyt niin trendi on selkeästi vakavampaan suuntaan SC kisailussa. Siinä ei sinänsä ole mitään vikaa, mutta koitetaan pitää mielessä että yksi sarjan tavoitteita on saada uusia harrastajia lajin pariin. Ja jos homma menee liikaa vääntämiseksi jo ennen kisoja niin se ei anna oikeaa kuvaa lajista kokonaisuutenakaan.

Joten se että ajetaanko alkuerät 1/3 tai 2/3 on suhteellisen pieni asia koska kaikki ajaa samalla formatilla. Ja jos eri kisoissa ajetaan eri formatilla niin se on hyvä, koska silloin oppii ajamaan alkuerät eri tavalla. Enkä usko että kisamista aloitteleva juurikaan välittää miten alkuerät lasketaan.

Itse kun tuloslistan loppupäässä olen tottunut majailemaan niin katsoisin että 2/3 on parempi koska silloin ei tarvitse näillä taidoilla yrittää saada sitä yhtä kovaa tulosta mitä tehdessä tulee kuitenkin paljon virheitä.
Mutta kun koittaa ajaa kolme alkuerää tasaisesti ilman virheitä niin se tuloskin on kokonaisuudessaan parempi kun kolmesta tasaisesta erästä otetaan vielä se huonoin pois. Tämä siis vain oma mielipide eikä välttämättä päde muihin joilla on paremmat kisahermot :tongue:

Ensi kesän sääntöihin teen tarkennuksia useaankin kohtaan, osa osa ehkä toimivampia kuin toiset mutta pointti on se että sarjasäännöt määrää sen minkä rajojen sisällä mennään kuluva kausi vaikka ne olisivatkin huonot.

Alla ote AKK:n sääntökirjasta kohdasta 3.6.2. ALKUERÄT (joka on muuten heti SC kohdan jälkeen, kannattaa lukea samalla SC:n virallinen sääntökohta)
Lainaus
Tapa 1. (EFRA “Round by Round”)
Pisteet Alkueräkierroksista jaetaan sijoituspisteet seuraavasti: Nopeimmalle 0, kakkoselle 2, kolmoselle 3 jne.
Eräkierrokselta ilman tulosta jääneille kilpailijoille 100
pistettä. Lopullisiin alkuerätuloksiin huomioidaan erä-
kierrospisteet 2/4 tai 2/3, jos ajetaan vain 3 alkuerää. Tasapisteissä parempi alkueräsijoitus (pienemmät pisteet)
ratkaisee. Jos sama, niin parhaan alkueräsijoituksen
tulos (kierrokset ja aika), toisiksi parhaan alkueräsijoituksen tulos jne.
Jos alkuerät tai kilpailu joudutaan keskeyttämään
pakottavasta syystä ennen 3. alkuerän loppua, huomioidaan tuloksiin pisteet 1/1 tai 1/2.
Tapa 2. (EFRA “Fastest Time”)
Alkuerien / aika-ajon paras tulos, tasatuloksissa toiseksi
paras tulos, jne ratkaisee finaaleihin pääsyn.
Ajotapa tulee mainita kilpailukutsussa.
| TeknoRC.fi | TeknoRC SCT410.3 | Tamiya M-07 |

Poissa Mice

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
« Vastaus #80 : 05.03.13 - klo: 18.37 »
En itse henkilökohtaisesti ymmärrä tuota "lätinää" kotikenttä edusta.
Miksi talvella pitäisi muuttaa profiilia juuri ennen kisaa?
Kesä radoilla tuskin kukaan lähtee muuttamaan rataa juuri ennen kisoja.

Tiksissä kotikenttä etu perustuu ihan täysin ja ainoastaan radan törkeeseen "tappopitoon". Eli Tiksin ratamuutokset eivät poistaneet etua. Elikkä Tiksissä olis pitäny saada se pidotus pois vähentämästä kotietua...

Pro kuski oppii ja sisäistää uuden profiilin muutaman akullisen aikana. Mutta säätöjen hakuun menee helposti koko päivä.
Toisaalta voisin kuvitella että ei niin pro kuski tykkäisi ajaa radalla jolla on ajettu jo jokunen kuukausi sitten. Uskoisin sen olevan joten kuten muistissa sillon, eikä tarttis alkaa taas alusta asti opetteleen uutta profiilia.

Ajo formaatti on mulle se ja sama.

-Mikko-
#88


ps. tulis jo kesä, ni loppuis lätinä...  :evil:
JB-Design ja West Coast Interior tarjoavat mittatilaustöitä ja ajoneuvoverhoilua ympäri Suomea. www.jb-design.fi

Poissa bcan

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
« Vastaus #81 : 05.03.13 - klo: 20.02 »
ps. tulis jo kesä, ni loppuis lätinä...  :evil:
Sit lätisee vaan vesi kun sataa taivaan täydeltä ja radalla pääsis veneellä paremmin  :cry:
| TeknoRC.fi | TeknoRC SCT410.3 | Tamiya M-07 |

Poissa Volvospede

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
« Vastaus #82 : 06.03.13 - klo: 09.38 »
Tiksissä kotikenttä etu perustuu ihan täysin ja ainoastaan radan törkeeseen "tappopitoon". Eli Tiksin ratamuutokset eivät poistaneet etua. Elikkä Tiksissä olis pitäny saada se pidotus pois vähentämästä kotietua...

Joo sit ois hienoo ajaa, varsinkin takavedoilla... jos tota pintaa ei pidoteta, on olosuhteet jotain jään ja lumen väliltä.

Tosta näytettä eiliseltä, pidottamattomalta alueelta ajelusta. Olis vissiin mielekästä ajaa kilpaa tollasella pinnalla.
http://youtu.be/I90vKhE5eKk
taustalla soivan biisin nimessä oli sana turku joten ajattelin sen sopivan hyvin tähän keskusteluun.  :tongue:
Se kauppias älähtää johon kalikka kalahtaa! :-)

Poissa Mice

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
« Vastaus #83 : 06.03.13 - klo: 10.23 »
Lainaus
Joo sit ois hienoo ajaa, varsinkin takavedoilla... jos tota pintaa ei pidoteta, on olosuhteet jotain jään ja lumen väliltä.

Mun mielestä se viime talvinen Tiksin pito oli ihan hyvä, tosin ajan nelkku.
Silloin pystyi ajamaan samoilla säädöillä kun muuallakin ja pystyi haastamaan tosissaan paikallisia.
Nyt ei ollut mitään mahkuja pysyä paikallisten perässä.

Mutta kuten jo niin useasti on huomattu, kaikkia ei pysty miellyttämään.
JB-Design ja West Coast Interior tarjoavat mittatilaustöitä ja ajoneuvoverhoilua ympäri Suomea. www.jb-design.fi

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
« Vastaus #84 : 06.03.13 - klo: 10.34 »
Ja kaikki siis johtui vain ja ainoastaan pidosta... Missään nimessähän meillä ei yksikään kuski ole kehittynyt.

Miks ihmeessä meillä edes on hyppyreitä ja mutkia radassa kun koko homma perustuu pelkkään alustatuntemukseen????

Poissa bcan

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
« Vastaus #85 : 06.03.13 - klo: 10.41 »
Pidettäiskö tää topikki ihan vaan SC Winter Cup info/sääntö topikkina jooko ?

Väännöt erilaisten ratojen pidoista ja niitten vaikutuksista ajamiseen voi varmaa laittaa jonnekkin muualle.
| TeknoRC.fi | TeknoRC SCT410.3 | Tamiya M-07 |

Poissa bcan

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: Short Course Winter Cup 2012-2013 info ja sarja säännöt
« Vastaus #86 : 09.03.13 - klo: 23.07 »
Sarjan lopputulokset löytyypi tuolta http://bit.ly/XWHGp4

Pidemmät turinat sarjasta seuraa jossain vaiheessa perästä, mutta tässä vaiheessa isot kiitokset kaikille jotka on sarjaan jollain tavalla osallistunut. Kyl korrii on vaan kiva ajaa hyvässä seurassa  :cool:
| TeknoRC.fi | TeknoRC SCT410.3 | Tamiya M-07 |