Kirjoittaja Aihe: Team Xray XII/XI0/XI2 mattoautot  (Luettu 13740 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa APK

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
Team Xray XII/XI0/XI2 mattoautot
« : 26.09.12 - klo: 11.03 »
Keskusteluketju koskien Xrayn mattoautoja.


Auto on mielestäni varsin kestävä. Ohjauspaloista on jossakin törmäyksissä mennyt kierteet, ja taka-akseli kieroksi kovissa rännikosketuksissa. Keulan muut osat sekä muoviosat yleisesti ottaen todella vahvat. Alumiini myöskin vankkaa tekoa, niin kuin merkin touringautoissakin.

XI2 mallissa on keulan leveys n. 5mm leveämpi kuin XII Linkissä, sekä akseliväliä muutettu lähemmäs sentin pidemmäksi. Takabulkit on eri, taka-akselin saa alemmas. Tuubit ovat oiva ratkaisu keski-iskarin tilalle.



Muutama tipsi auton herkistämiseen ja rakentamiseen:
-Sivulinkkien pallot kannattaa hioa, dremeliin pitkä pinioniruuvi ja pallo siihen sekä 600-1000 hiomapaperia--> linkit huomattavasti herkemmät
-keski pivot pallolle kannattaa vuolla/dremelöidä pivotin muoviosasta materiaalia pois, että pallo liikkuu enemmän joka suuntaan
-16 kuulaiset diffirattaat (Xenon) ovat parempia diffin herkkyyden ja huoltovälin kannalta. Tosin ei niin kestäviä kuin org. ratas.
-Keulassa eniten klappia tulee ohjauspalasta. Siihen voi porata reiän ja laittaa pinioniruuvin, sekä kingpinniin dremelöidä flatspotin (oikeaan kohtaan), tällä ratkaisulla klappi lähenee huomattavasti. On todella tärkeää että ohjauspala&ylätukivarsi yhdistelmä liikkuu hyvin, ei pidä ruuvata hampaat irvessä!

Setup vinkit:
-Etuylätukivarren pituutta voi kätevästi pidentää poistamalla alatukivarresta caster palaan uppoavan ulokkeen ja laittamalla prikkoja casterpalan ja tukivarren väliin. Prikkojen määrä 1,5-3mm väliltä. Mutkanopeus kasvaa tällä ylätukivarren pidennyksellä
-Ohjauspaloihin kannattaa laittaa 3,5-4,5mm prikkaa hyppyohjauksen eliminoimiseksi
-Asson 20 tai 22 etujouset ovat hyvät. Pomppuisilla radoilla mukana tulevat saattavat olla ihan ok. Harmaita ja mustia jousia on tullut kokeiltua, mutta Asson jouset ovat olleet parhaat.
-Asson kultaiset ja siniset sivujouset ovat hyvä ostos
-Iskarista on tullut toinen männän reikä liimattua umpeen. Kultainen jousi pomppuisilla radoilla parempi. Iskarin kulmalla on suuri merkitys käytökseen
-Auto on toiminut suomen radoilla parhaiten Jaco vanteisilla renkailla. Edessä 40-40,5mm ja takana 41-42mm kombinaatio ollut nopea, etenkin Tampere/Tikkurila-tyylisillä matoilla.
-Tämä auto, kuin muutkin linkkiautot ovat kriittisiä siitä kuinka lähellä sivujousi on pohjalevyä kun auto on ajokorkeudessa. Esijännitettynä voi saada kovempaa läppiä, jos auto pysyy renkaillaan. Reilummalla erolla autosta tulee hieman kiikkerä, kun jousituksessa on tyhjää. Optimaalista olisi saada jouset ns. hollille ajokorkeudessa, pienin säädöin säätää mutkavauhtia kohdalleen.

Omia modauksia on ollut akkuteipille kolon jyrsintä, ja keulan katkaisu etutukivarsien etupuolelta. Iskaritolpille oma hiilikuitulevy.
Microservo (Sanwa ERG-HR) kaipaa pohjalevyyn uusia reikiä. Kiinnitys pohjaa vasten tulevista siivistä, samaan linjaan kuin alkuperäiset reiät. Mukana tullutta servo saveria on tullut käytettyä.

Auto oli viimeisessä ajamassani kisassa (SM3 2012) varsin kilpailukykyinen, ratkaisevin asia oli käyttää takana max 42mm renkaita.
Myytävänä. http://rc10.fi/index.php?action=profile;area=showposts;sa=topics;u=6
Team Xray X12 2023, Team Xray XB8e 2023, Hobbywing& Sanwa/Highest

Poissa APK

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
Myytävänä. http://rc10.fi/index.php?action=profile;area=showposts;sa=topics;u=6
Team Xray X12 2023, Team Xray XB8e 2023, Hobbywing& Sanwa/Highest

Poissa Ruusperi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Team Xray XII/XI0/XI2 mattoautot
« Vastaus #2 : 19.10.16 - klo: 09.16 »
Kuvasin X12 2016 mallin unboxing videon.

https://youtu.be/pOnVRA4o_hM

Poissa MonsTTer

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • KyPak
Vs: Team Xray XII/XI0/XI2 mattoautot
« Vastaus #3 : 19.10.16 - klo: 15.13 »
Kuvasin X12 2016 mallin unboxing videon.

https://youtu.be/pOnVRA4o_hM
Oliko kaikki osat, multa puuttu servosaveristä yks metallirengas :shocked:
Lähettivät saksasta uuden koko saverin kirjeellä :azn:
(o\_!_/o)

Poissa Ruusperi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Team Xray XII/XI0/XI2 mattoautot
« Vastaus #4 : 24.10.16 - klo: 10.54 »
Kuvasin X12 2016 mallin unboxing videon.

https://youtu.be/pOnVRA4o_hM
Oliko kaikki osat, multa puuttu servosaveristä yks metallirengas :shocked:
Lähettivät saksasta uuden koko saverin kirjeellä :azn:

Ei ollut mitään osapuutteita, eikä ylimääräisiä osia poislukien varaosapussi, mikä näemmä kuuluu toimitukseen. Ylipäänsä Xray autojen kasaus on tosi helppoa kun osia ei ole pakko alkaa heti hiomaan/korjaamaan tehtaan jäljiltä.

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Team Xray XII/XI0/XI2 mattoautot
« Vastaus #5 : 29.10.18 - klo: 21.20 »
Xray on näköjään tehnyt ratasdiffin mattoautoille. Kiinnostaisi kovasti ostaa tuollainen, kun olen liian laiska kuuladiffien käyttäjäksi. Olisiko täällä tietoa siitä, mitä ainetta tuohon kannattaisi laittaa sisään GT-12 ajossa? Ja toiseksi, tuotteen kuvauksessa annetaan hiukan ymmärtää, että se toimisi muunkin merkkisten autojen kanssa. Toimisiko se CRC-gen-xi autossa ... vai onko taka-akselin halkaisijat eri?

edit: Salaisia tietokanavia tuli tietoa, että tämän pitäisi toimia. Tilasin osat ja kyllähän sen käyttöön saa. Mutta ratasdiffin mukana ei tule metrisiä ruuveja renkaan kiinnittämiseen.
« Viimeksi muokattu: 01.11.18 - klo: 14.53 kirjoittanut pijokela »
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa mikko.air

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Team Xray XII/XI0/XI2 mattoautot
« Vastaus #6 : 09.12.18 - klo: 18.09 »
Entä sopisiko destiny-vd12 autossa? Parin laihan vuoden jälkeen lämmittemässä harrastusta. Gt-12 kamat alkaa olla kasassa
-Mikko

Poissa APK

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
Vs: Team Xray XII/XI0/XI2 mattoautot
« Vastaus #7 : 12.12.18 - klo: 21.13 »
Entä sopisiko destiny-vd12 autossa? Parin laihan vuoden jälkeen lämmittemässä harrastusta. Gt-12 kamat alkaa olla kasassa
kyllä se sopii, pitää vaan mitata että akseli tulee keskitetysti keskelle autoa, eli säätää prikat kohdalleen.
Myytävänä. http://rc10.fi/index.php?action=profile;area=showposts;sa=topics;u=6
Team Xray X12 2023, Team Xray XB8e 2023, Hobbywing& Sanwa/Highest

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Team Xray XII/XI0/XI2 mattoautot
« Vastaus #8 : 07.01.19 - klo: 16.27 »
Minä olen tuon diffin ja CRC:n auton kanssa nyt ajellut ja onhan se auto paljon parempi tuon ratasdiffin kanssa kuin huonosti säädetyn kuuladiffin kanssa.

Ilmeisesti CRC:n mootoriperä on hiukan leveämpi kuin Xrayn ja minulla ei ole diffipuolella yhtään prikkaa. Toisella puolella on sen verran, että renkaat ovat tasaisesti eri puolilla. On ihan siinä ja siinä, onko auto kisalaillinen vai liian leveä.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi