Kirjoittaja Aihe: Tamiya TB-02  (Luettu 7420 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kekkis

  • Veteraani
    • Profiili
Tamiya TB-02
« : 03.10.12 - klo: 18.30 »
Kun en TB-02 mallille paikaa löytänyt, niin tehdäänpäs uusi ketju... Saa siirtää jos olen puusilmä ja en löydä jo olemassa olevaa ketjua  :grin:

Kasasin tuossa juuri ensimmäisen kittini ikinä, ja se oli juurikin otsikossa mainittu TB-02 (Subaru Impreza WRC 2003) muutaman kerran piti purkua harrastaa kun väärin tuli ohjeita tulkittua, mutta nyt auto on kasassa ja testiajot olkkarin lattialla suoritettu. Auto tuntui toimivan muuten ihan ok, mutta muutama asia tuli mieleen, ja siksipä ajattelin kysäistä että joskos täältä apua löytyisi.

1.Auton eturenkaille tuntuu menevän enemmän voimaa kuin taakse, 60/40 noi jos veikata pitäisi tuota suhdetta

2. Autossa on vakio moottori, mutta harjaton on postissa tulossa ja mietiskelin tuossa että mahtaakohan vakio osat kestää, ja onko ko. mallissa jotain "tämä hajoaa varmasti" osia jotka kannattaisi vaihtaa ehdottomasti.

Autosta ajattelin rakentaa Drifterin (tai jotain sinne suuntaan) ja sitäkin hommaa silmälläpitäen mielelläni kuulisin vinkkejä sekä mielipiteitä ko. autosta.

Poissa WildWilly

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Tamiya TB-02
« Vastaus #1 : 07.10.12 - klo: 12.41 »
Moi,

Olen väsännyt Fundamentalisti- Vintage -hengessä näistä kaksi VTR-autoa. Tämähän on EvoIII:n karvalakkimalli, joten suuri osa sen palikoista on sovellettavissa. Totuuden nimessä on kuitenkin todettava, että aika on näistä jo ajanut ohi...

Alustan heikko paikka on ehdottomasti diffit, ja tarkemmin muoviset ulostulot. Ne korkkaavat todella herkästi, ja diffilevy alkaa pyöriä. Stellalla ja RCMartilla oli aikanaan Yeah Racingin alumiiniset ulostulot, joita muuten suosittelen, mutta kun ei näyttäisi olevan enää varastossa. Jos ne kuitenkin löydät jostakin, katso Tamiyan kotisivulta Evo3:n kasausohjeista, miten diffit kasataan, kun on hieman eri tavalla kuin tuossa perusversiossa. Jonkinlainen selvästi parempi kuin vakio, mutta heikompi kuin alumiininen, löytyy EvoIII-osista, esim. Seideliltä: http://www.modellbau-seidel.de/index.php?firma=Tamiya&best=50992&name=Diff-Abtriebe-TB-Evo-III,-TB-Evo-IV Suosittelen tietenkin karbidi- tai keraamisia diffikuulia. http://www.stellamodels.com.hk/ceramic-diff-ball-p-4949.html

Spoolia ei löydy, olen itse soveltanut TB03:n spoolia, joka vaatii modifiointia (kavennus muistaakseni 0,6 mm puoleltaan, ja rattaan paikan siirto aluslevyllä, tarvitset tietenkin myös rattaan, TB03:ssa erilaiset), ja toisaalta olen sorvannut itse alumiinista keskiosan. Spooli (eli kiinteä veto diffin tilalle) on käsittääksen driftauksessa tarpeen?

Seideliä suosittelen muutenkin, hyvä valikoima, halvat hinnat, nopea toimitus, haittana postikulut 10 €/tilaus, joten kannattaa ottaa enemmän tavaraa samalla? Toisaalta isokaan tilaus ei mene tulliin, kun on EU:n sisällä.

Jos haluat laittaa yhtään tehokkaamman koneen, tästä moottoripukki:
http://www.stellamodels.com.hk/tb02-04lb-aluminium-motor-mount-tamiya-p-3337.html
(Huom: EvoIII:n pukki ei käy)
Vetoakseleitakin löytyy Stellalta,tietenkin ainakin eteen sellaiset.

Kardaaniakselin kanssa on ollut sellaisia ongelmia, että pikkukivet kiilautuvat akselin ja rungon väliin, ja sorvaavat akselin lopulta poikki. Olen itse laittanut akselin päälle 9 mm ulkohalkaisijalla 18 cm pitkän muoviputken, se tulee takaosasta laakeripukin sisälle ja edessä samoin, eli osien N5 ja N6 alle.

Tuo tehon epätasapaino kuulostaa kyllä oudolta, ainoa mikä tulee mieleen on, että diffi (taka-) luistaa, ja on hyvin nopeasti entinen...

Onnea projektiin,

Ville H
Old Farts Stink Better!!

Poissa Kekkis

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Tamiya TB-02
« Vastaus #2 : 07.10.12 - klo: 13.01 »
Moi,

Olen väsännyt Fundamentalisti- Vintage -hengessä näistä kaksi VTR-autoa. Tämähän on EvoIII:n karvalakkimalli, joten suuri osa sen palikoista on sovellettavissa. Totuuden nimessä on kuitenkin todettava, että aika on näistä jo ajanut ohi...

Alustan heikko paikka on ehdottomasti diffit, ja tarkemmin muoviset ulostulot. Ne korkkaavat todella herkästi, ja diffilevy alkaa pyöriä. Stellalla ja RCMartilla oli aikanaan Yeah Racingin alumiiniset ulostulot, joita muuten suosittelen, mutta kun ei näyttäisi olevan enää varastossa. Jos ne kuitenkin löydät jostakin, katso Tamiyan kotisivulta Evo3:n kasausohjeista, miten diffit kasataan, kun on hieman eri tavalla kuin tuossa perusversiossa. Jonkinlainen selvästi parempi kuin vakio, mutta heikompi kuin alumiininen, löytyy EvoIII-osista, esim. Seideliltä: http://www.modellbau-seidel.de/index.php?firma=Tamiya&best=50992&name=Diff-Abtriebe-TB-Evo-III,-TB-Evo-IV Suosittelen tietenkin karbidi- tai keraamisia diffikuulia. http://www.stellamodels.com.hk/ceramic-diff-ball-p-4949.html

Spoolia ei löydy, olen itse soveltanut TB03:n spoolia, joka vaatii modifiointia (kavennus muistaakseni 0,6 mm puoleltaan, ja rattaan paikan siirto aluslevyllä, tarvitset tietenkin myös rattaan, TB03:ssa erilaiset), ja toisaalta olen sorvannut itse alumiinista keskiosan. Spooli (eli kiinteä veto diffin tilalle) on käsittääksen driftauksessa tarpeen?

Seideliä suosittelen muutenkin, hyvä valikoima, halvat hinnat, nopea toimitus, haittana postikulut 10 €/tilaus, joten kannattaa ottaa enemmän tavaraa samalla? Toisaalta isokaan tilaus ei mene tulliin, kun on EU:n sisällä.

Jos haluat laittaa yhtään tehokkaamman koneen, tästä moottoripukki:
http://www.stellamodels.com.hk/tb02-04lb-aluminium-motor-mount-tamiya-p-3337.html
(Huom: EvoIII:n pukki ei käy)
Vetoakseleitakin löytyy Stellalta,tietenkin ainakin eteen sellaiset.

Kardaaniakselin kanssa on ollut sellaisia ongelmia, että pikkukivet kiilautuvat akselin ja rungon väliin, ja sorvaavat akselin lopulta poikki. Olen itse laittanut akselin päälle 9 mm ulkohalkaisijalla 18 cm pitkän muoviputken, se tulee takaosasta laakeripukin sisälle ja edessä samoin, eli osien N5 ja N6 alle.

Tuo tehon epätasapaino kuulostaa kyllä oudolta, ainoa mikä tulee mieleen on, että diffi (taka-) luistaa, ja on hyvin nopeasti entinen...

Onnea projektiin,

Ville H

Kiitoksia Villelle erittäin hyvästä ja kattavasta vastauksesta  :azn: Olen tilannut jo suhteellisen paljon alu/"viri"-osia ebayn kautta ja katselin myös tuota pukkia sekä diffiä mutta ne jäi vielä tilaamatta, pitääpä pistää heti tilaukseen. Autoa kasatessani huomasin että ei tosiaan ole ihan viimeisintä huutoa oleva masiina, mutta toisaalta jotenkin kiehtova laite kyseessä, pakko on siis vähän viritellä ja tuunata  :grin:

Poissa Kekkis

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Tamiya TB-02
« Vastaus #3 : 07.10.12 - klo: 19.20 »
Löysin tämmöisen mielenkiintoisen keskustelun TB02 spoolista, ja siitä miten TB03 malliin tarkoitettua osaa voi käyttää ko. mallissa.. Pitänee testata, vaikka aina vähän skeptinen olenkin :)

So if you are looking for a spool for the rear, the 3Racing TB-03 solid axle will work, just bolt up a spare diff gear

http://www.rcuniverse.com/forum/m_4232234/mpage_50/key_/tm.htm

Tästä osasta ilmeisesti kyse

http://www.rcmart.com/3racing-tb0308-7075-solid-axle-tamiya-tb03-p-27929.html?cPath=595_744_1229

Poissa WildWilly

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Tamiya TB-02
« Vastaus #4 : 07.10.12 - klo: 20.47 »
Tuon TB03n vetoakselin (keski)laakerit ovat nähtävästi noin millin -pari leveämmällä, ja mikäli oikein muistan, ratas oli hiukkasen keskemmällä, siksi ei sopinut suoraan. Käytin itse Tamiyan alkuperäisosaa 54125 ( http://www.modellbau-seidel.de/index.php?firma=Tamiya&best=54125&name=Front-Direct-Coupling-TB-03,-TB-Evo-V , esim). Kavensin noiden ulostulojen laakerien stopparilaippoja, en koskenut itse spooliosaan.

Mutta tuota voi hyödyntää toki, kyllähän sen tuntee onko laakerit tiukilla eli pyöriikö akseli vapaasti. Rattaan paikan voi tarkistaa kasatusta diffistä mittaamalla. Rattaana kannattaa käyttää yksisuuntalaakerille tarkoitettua osaa 50979 ( http://www.modellbau-seidel.de/index.php?firma=Tamiya&best=50979&name=Freilauf-Zahnrad-TB-02,-TB-Evo-III ). Itse asiassa tuon rattaan paikkahan on se kaikkein tärkein, että kulmavaihteen välys on oikein. Spoolin kaventaminen, jos siis tarpeen, olisi kyllä syytä tehdä koneistamalla eli sorvilla, käsipelillä ei tule tarpeeksi tarkkaa.

T:Ville H

Old Farts Stink Better!!

Poissa WildWilly

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Tamiya TB-02
« Vastaus #5 : 07.10.12 - klo: 20.55 »
Hahaa, olihan tuolla RcMartissa noita EvoIII:n aludiffiulostuloja, puusilmä iski jälleen: http://www.rcmart.com/yeah-racing-tbevo3069bu-aluminum-differential-joint-tamiya-tbevo3-p-27983.html?cPath=595_744_1234
Ja kasauksessa tosiaan EvoIII:n ohjeiden mukaan, muuten ei onnistu. Kaikki muut osat, eli ruuvi, mutteri, painelaakeri ja jousi siis perusdiffistä, mutta tarvitaan lisäksi osa A5. Jousi tulee toiselle puolelle painelaakeriasetelmaa kuin perusversiossa.

T:Ville H
Old Farts Stink Better!!

Poissa Kekkis

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Tamiya TB-02
« Vastaus #6 : 07.10.12 - klo: 21.28 »
Hahaa, olihan tuolla RcMartissa noita EvoIII:n aludiffiulostuloja, puusilmä iski jälleen: http://www.rcmart.com/yeah-racing-tbevo3069bu-aluminum-differential-joint-tamiya-tbevo3-p-27983.html?cPath=595_744_1234
Ja kasauksessa tosiaan EvoIII:n ohjeiden mukaan, muuten ei onnistu. Kaikki muut osat, eli ruuvi, mutteri, painelaakeri ja jousi siis perusdiffistä, mutta tarvitaan lisäksi osa A5. Jousi tulee toiselle puolelle painelaakeriasetelmaa kuin perusversiossa.

T:Ville H

Ok kiitoksia pitääpä tilata tuolta, nyt on sen verran tullut sivuja ja osia silmissä pyöriteltyä, että osa A5 ei soita kelloja  :laugh: mistäs osasta on siis kyse?

Poissa WildWilly

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Tamiya TB-02
« Vastaus #7 : 08.10.12 - klo: 11.13 »
Tsekkaa ohjeen Parts-osasta kehys A siinä ko. osa on merkitty tarpeettomaksi. Tässä siis EvoIII:n ohjeet, tuo diffin kasaus sivulla 8: http://www.tamiya.com/english/rc/rcmanual/tbevo3.pdf

T:Ville H
Old Farts Stink Better!!

Poissa Kekkis

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Tamiya TB-02
« Vastaus #8 : 08.10.12 - klo: 11.28 »
Tsekkaa ohjeen Parts-osasta kehys A siinä ko. osa on merkitty tarpeettomaksi. Tässä siis EvoIII:n ohjeet, tuo diffin kasaus sivulla 8: http://www.tamiya.com/english/rc/rcmanual/tbevo3.pdf

T:Ville H

No jo vain, nyt löytyi osa A5 ;) kiitoksia.

Poissa Kekkis

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Tamiya TB-02
« Vastaus #9 : 09.10.12 - klo: 21.44 »
Purin auton jälleen kerran osiin ja selvisi syy tuohon tehon epätasapainoon, syynä oli totta tosiaan luistava diffi.. No nyt on asia korjattu, ja homma toimii kuten pitääkin, vielä kun sais postista koneen ja muut roippeet niin pääsis tosissaan rekentelemaan.  :azn:

Poissa Kekkis

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Tamiya TB-02
« Vastaus #10 : 16.10.12 - klo: 21.44 »
Osat alkaa vähitellen tipahtelemaan postiluukusta, vielä jokunen paketti jä pääsen vihdoinkin tositoimiin.. Tässä odotellessa piti opetella tuo maalaaminenkin, ompahan sekin nyt "opeteltu"  :grin:


Poissa Kekkis

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Tamiya TB-02
« Vastaus #11 : 23.10.12 - klo: 20.10 »
Auto on nyt 99% valmis, ja tänään tuli testattua Tiksin Driftaus-radalla että mitenkäs se homma nyt pelittää ja huonostihan siinä kävi. Homma pelitti about 30sec ja sitten loppui veto, moottori oli päässyt liikahtamaan (oma moka, vääränlaisilla ruuveilla mountti kiinni) ja spurri oli entinen  :evil:

Huomasin siinä samalla että moottori oli aikasta lämpöinen ja kun kotiin pääsin testasin 58/19 rattailla ilmassa kaasu pohjassa 15sec ja moottorin lämmöt nousi 50 +- asteeseen (mittasin infrapuna mittarilla) mikä tuntuu kyllä aika korkealta, jos jatkaa lineaarisesti nousua, sulaa moottori alta aikayksikön.. Milläköhän välityksellä tuota uskaltaisi ajaa, moottoria kun en haluaisi heti polttaa  :grin:

ps. Moottorina on Leopard 10.0r/3930kv

Poissa imsn85

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Tamiya TB-02
« Vastaus #12 : 17.02.13 - klo: 17.57 »
Tsekkaa ohjeen Parts-osasta kehys A siinä ko. osa on merkitty tarpeettomaksi. Tässä siis EvoIII:n ohjeet, tuo diffin kasaus sivulla 8: http://www.tamiya.com/english/rc/rcmanual/tbevo3.pdf

T:Ville H

Mistä muuten löytäs tuon A5 osan. Jos päivittäis diffit kestävämmiksi?

Poissa imsn85

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Tamiya TB-02
« Vastaus #13 : 20.02.13 - klo: 09.19 »
Saako suomenmaalta mistään osia tähän?

Poissa imsn85

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Tamiya TB-02
« Vastaus #14 : 02.03.13 - klo: 22.15 »
On kyllä pyllystä noi muovidiffit. Hajonneen tilalle laitoin tänään uuden. Kerkesin n.5min ajella ku osu töissä auton renkaaseen ja uudestaan meni rikki. Onneksi tuli hommattua useampi satsi varalle.

Poissa Ronnie

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Tamiya TB-02
« Vastaus #15 : 12.07.14 - klo: 12.40 »
Onkos TB-02 olemassa varaosia suomessa vai kannattaako suoraan tilaa ulkomailta? Tuli hommattua auto eilen drifting tarkotukseen ja pitää vaihtaa siihen http://farm4.static.flickr.com/3037/3033249589_708560996c.jpg eteen ja taakse.

Poissa pitsinki

  • Äänekosken Pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Tamiya TB-02
« Vastaus #16 : 19.08.14 - klo: 11.50 »
Vieläkös jollakin on kyseistä autoa olemassa? Itselle tuli jokin päivä sitten auto (käytettynä ostin), ja joitain osia tarvis tilailla siihen. Menee varmaan ulkomaan puolelle tilaukset vai olisiko jollain ns.raatoa myydä  :roll:?
Mini M-03x4+muutama muu