Kirjoittaja Aihe: Schumacher Supastox 1/12 mattorata-auto  (Luettu 22687 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jval

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Schumacher Supastox 1/12 mattorata-auto
« : 09.10.12 - klo: 23.00 »
Tuli hommattua nelivuotiaalle pojalle harjotteluautoksi tuollainen uusi Supastox.
Houkuttimena toimi muunmuassa laaja ja monipuolinen korivalikoima. Ihan tuli reilut parikymmentä vuotta vanhat stanumattisajat mieleen jolloin käytettiin henkilöautomalleja eikä ”prtototyyppikiiloja” kuten nykyään. Esimerkiksi Kamteciltä löytyy koreja farmari-Angliasta asuntovaunuyhdistelmiin.

Auto on tarkoitettu aloittelijalle joten siinä on yksinkertainen rakenne, joka on helppo kasata ja huoltaa, mutta säädettäviä kohtia on kuitenkin yllättävän paljon kuten myöskin viriosia.

Tuossa linkki Red RC:ssä olleeseen esittelyyn:  http://www.redrc.net/2012/04/schumacher-supastox-gt12-circuit-racer/

Runko:

Kaikki levyosat on Schumacherin S1 composite- materiaalista eli 2.5mm lasikuitulevystä. Levyn pinta on musta mutta kylki on vaalea. Ensitöikseni ennen kasaamisen aloittamista värjäsin tussilla mustaksi kaikkien osien reunat, aukotukset ja ruuvinreikien senkkaukset, tuloksena tyylikkäämpi ulkonäkö.

Keulan rakenne:

Etujousituksen toteutus on samanlainen kuin jota Corally käytti muistaakseni vuosituhannen vaihteessa. Alatukivarsi on yksiosainen joka on saranoitu etunurkista, saranointi on toteuttu läpivientikumeilla sekä O-renkailla. Ylätukivarsi on myöskin yksiosainen joka ohjauspalat toisiinsa säätäen Camberin yhteen asteeseen.
Eturenkaisiin tulee paketissa liukulaakerit koska Brittien kerhosarjoissa kuulalaakerit on kiellettyjen listalla. Suomessa ei sellaista sääntöä ole joten kuulalaakerit kannattaa asentaa heti kasausvaiheessa ettei turhaan ensin kuluta pyöränakseleita pilalle. Laakeri on 4*8*3 eli eri kuin normi mattoautossa joissa käytetään laipallisia laakereita.
Pohjalevyssä on kiinnitysreijät ainakin normikokoiselle mutta myös miniservon taitaa saada kiinni mikäli vaihtaa toisen kiinnikkeen. Mukava ylläri oli paketissa mukana tuleva Kimbroughin servosaveri. Servoksi laiton matalan mallin että vastarin sai paremmin mahtumaan kyytiin.
Foam-puskuri tukee hyvin koria lisäten sen käyttöikää.

Takapään rakenne:

Jousitus on hieman toisenlainen kuin muissa mattorata-autoissa. Jousitus on toteututtu linkeillä joita on kolme pitkittäin, yhdet molemmilla sivulla sekä keskellä siinä missä normaalisti on jousi/iskunvaimennin ja yksi akun ja moottorin välissä poikittain joka estää akseliston sivuttaisen liikkeen. Keskilinjalla olevaa saranapalloa ei siis ole. Rakenne on taidettu kopioida 1:1 kilpa-autojen nelilinkkisysteemistä.
Iskunvaimentimia ei ole vaan vaimennukseen käytetään pallokuppia vasten olevia O-renkaita. Takanakin on foam-puskuri tukemassa koria.

Voimansiirto:

Taka-akseli on kuulalaakeroitu jäykkä 1/4” teräksinen jossa ei ole lainkaan tasauspyörästöä. Mukana tuleva vetoratas on 32dp-moduulia jonka korvasin 73 hampaisella 64dp-rattaalla joka vaati hieman työstöä että sen sai paikalleen. Pinjoniksi valitsin suurimman joka pakista löytyi, siinä hampaita 46. Välitykseksi tulee vakiokoon renkailla (50mm) 99mm. Valitsin 64dp rattaat siksi että niitä löytyi valmiina pakista. Kuvissa moottorina on CS:n 10.5 jolla ei ole tarkoitus ajaa vaan se vaihtuu piakkoin 17.5-malliin. Takarengas on kiinni mutterilla eikä ruuveilla eli normi mattoauton renkaita ei saa kiinni.

Viri/optio-osat:

Viriosia löytyy laaja valikoima mikäli haluaa muuttaa ajo-ominaisuuksia tai ulkonäköä. Tarjolla on muunmuassa eri kovuuksisia O-renkaita joilla voidaan vaikuttaa jousituksen herkkyyteen, erillisjousitussarja eteen, jäykempiä/löysempiä jousia eteen ja taakse mutta tärkein on kuuladiffi.

Ajo-ominaisuudet:

Auto on vastikään kasattu eikä kerhon sisätreenikausi ole vielä alkanut joten metriäkään ei ole ajettu mutta näillä näkymin tulevana lauantaina pääsee ajamaan. Kerron sitten lisää. Tarkoitus on ajaa ilman pitoainetta mikä (toivottavasti) pitää renkaiden huollon helppona.
« Viimeksi muokattu: 16.10.12 - klo: 22.31 kirjoittanut jval »
Janne Valtanen OSPA Ry
|  Roche P12V GT-12  |  Associated B6.2DC & B6DC |  Tamiya M05 Ver.II Pro & M03  | Hobbyfactory

Poissa jval

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Schumacher Supastox 1/12 mattorata-auto
« Vastaus #1 : 16.10.12 - klo: 23.22 »
Nyt on ensimmäiset akulliset ajettu ja auto yllätti positiivisesti vaikka onkin hieman alkeellisempi kuin mihin olen tottunut.

Itselleni käytös oli neutraali ja helppo ajaa mutta junnukuskille auto reagoi ohjausliikkeisiin vähän liian hätäisesti, mikä olikin odotettavissa ajettaessa solukumi-renkailla mattoradalla vaikka pitoainetta ei käytettykään. Eturenkaiden pito oli oikeestaan liian hyvä, auto ei mutkissa puskenut ollenkaan olematta kuitenkaan liian yliohjaava niin että takapito olisi kärsinyt. En kuitenkaan alkanut muuttamaan  säätöjä mutta käsittelin eturenkaiden ulkoreunat pikaliimalla. Kovemman seoksen eturenkailla käytöksen voisi saada puskevaksi joten sellaiset pitää laittaa tilaukseen. Mikäli ne ei auta tarpeeksi niin sitten pitää kokeilla keulaan eri setuppia.

Välitys oli kasauksen jäljiltä 99mm jolla huippunopeutta oli aloittelijalle hieman liikaa. Vähensin ohjaimesta kaasun epan 50 prosenttiin mutta kiihtyvyys ei ollut tarpeeksi rivakkaa joten vaihdoin myöhemmin kotona vetorattaan 90 hampaiseen (64dp) jolla välitykseksi tuli noin 80mm.

Lukuisista osumista oikaisuesteisiin huolimatta auto sekä kori jäi täysin uuden veroiseen kuntoon. Rakenne on kestävä ja foumipuskurit tukee koria oivallisesti eikä renkaat ei kulunut päivän aikana yhtään.
Janne Valtanen OSPA Ry
|  Roche P12V GT-12  |  Associated B6.2DC & B6DC |  Tamiya M05 Ver.II Pro & M03  | Hobbyfactory

Poissa rMa

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Schumacher Supastox 1/12 mattorata-auto
« Vastaus #2 : 25.10.12 - klo: 08.09 »
Raumalle tuli näitä autoja 15 kpl. Muutamia autoja on jo saatu ajoon ja tuo etupään liiallinen pito näyttäisi olevan näissäkin pieni ongelma. Omaan autoon asensin mikroservon ohjeista poiketen koritolppien väliin. Linkkien kulmat ei sitten olleet ihan ohjeiden mukaiset mutta tuloksena oli enemmän ackermannia kuin ohjeiden mukaan joka rauhoitti etupäätä sopivasti, auto ohjautuu riittävästi olematta yliohjaava. Peräpito parani kun siirsin takajouset leveimmälle paikalle, ilmeisesti ulkorenkaalle tulee paremmin painoa joka auttaa kun jäykällä akselilla kuitenkin kaarteissa jomman kumman renkaan pitää luistaa. Lisäksi jätin takapään linkeistä kaikki o-renkaat pois.

Meidän on tarkoitus ajaa ilman pitoaineita, lisäksi sovittiin että ainakin alkuun kokeillaan ajaa ilman diffiä ja takasiipeä. Pienellä radallamme tuo näyttäisi toimivan lukuunottamatta pääsuoralle tuovaa sweeperiä jossa peräpito irtoaa jos yrittää liian rajusti kiihdyttää.

Melkoista kolinaa tuo ajaminen on ollut ajoittain mutta renkaat on toistaiseksi ainoa mitä on saatu rikki, kestävä peli siis.
« Viimeksi muokattu: 25.10.12 - klo: 08.32 kirjoittanut rMa »

Poissa jval

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Schumacher Supastox 1/12 mattorata-auto
« Vastaus #3 : 15.11.12 - klo: 10.56 »
Auton sai huomattavasti paremmin istumaan junnukuskin käteen kun vaihtoi kovemmat eturenkaat ja levittämällä renkaan ulkoreunaan hieman pikaliimaa. Lisäsin myöskin hieman Ackermania vaihtamalla servosaverin etupuolella olevan holkin ohuempaan 2> 1mm mutta sillä ei ollut kovin suurta vaikutusta. Alkuperäisillä renkailla eron olisi saattanut huomata paremmin.

Muuten auto on rakennusohjeen mukainen, kaikki O-renkaan on paikallaan.
Janne Valtanen OSPA Ry
|  Roche P12V GT-12  |  Associated B6.2DC & B6DC |  Tamiya M05 Ver.II Pro & M03  | Hobbyfactory

Poissa macman

  • KerhoCup-ratasarja
    • Profiili
Vs: Schumacher Supastox 1/12 mattorata-auto
« Vastaus #4 : 16.11.12 - klo: 21.25 »
Otettiin keskiviikkona eka harjoituskisa supilla.
Tapahtumia riitti runsaasti kun 9 autoa oli viivalla.
Mahdottoman hauskaa touhua :laugh:

Viikon päästä järjestetään ehkä ekat kerhokisat.


Poissa macman

  • KerhoCup-ratasarja
    • Profiili
Vs: Schumacher Supastox 1/12 mattorata-auto
« Vastaus #5 : 07.12.12 - klo: 10.49 »
Eturenkaiden reunojen liimaus on ollut ehdottomasti tähän mennessä paras
viritys mitä on tullut tehtyä.
Liimaa on levitetty noin 2-3mm kulutuspinnalle.
Auto muuttuu tasapainoiseksi ja hieman aliohjaavaksi. Kippaukset jäävä kokonaan unholaan.
Eikä 10.5 konekaan enää tunnu aivan liian tehokkaalta.
Osa porukasta on myös vaihtanut eteen jäykempiä jousia.
Eilisten kerhokisojen voittajalla oli mustat jouset edessä.

Ainoa mitä ollaan tähän mennessä saatu autoista rikki on kori :shocked:
Takarenkaiden ulkoreunat ovat myös olleet kovin repeämisherkkiä.
Tähän on auttanut renkaiden ulkonurkkien sorvaus pyöreäksi sekä hieman kapeammaksi niin että vanteesta näkyy noin millin verran.

Poissa MLeino

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Schumacher Supastox 1/12 mattorata-auto
« Vastaus #6 : 23.01.13 - klo: 23.57 »
Olisi kiva tietää millaisia ajokokemuksia on muilla Supan omistajilla ympäri Suomen!
Raumalla supat on ollut kestävää laatua, mitään ei ole hajonnut paitsi kori!  :cool:
Supaan joutuu kyllä tekeen paljon setup säätöjä, kun renkaat kuluvat.
Yleensä niistä selviää jousien vaihtamisella ja takapään droop säätöä seuraamalla.

RaumRC, AutoMotor team,
ATAKUA

Poissa noikku

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Schumacher Supastox 1/12 mattorata-auto
« Vastaus #7 : 14.12.14 - klo: 00.13 »
Vieläkö ajelette noilla "supilla" ...onko kenelläkään vielä uutta versiota?
Kuvia supeistanne?
Mieltä gt12 mardave & zen racing?

Poissa rMa

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Schumacher Supastox 1/12 mattorata-auto
« Vastaus #8 : 14.12.14 - klo: 13.03 »
Yksi tai kaksi supaa on vielä Rauman porukalla ajossa, lähinnä kerhoautoina esittelykäytössä ensikertalaisille. Porukka on siirtynyt muiden autojen pariin: Mini, VTR, FWD, turistit. Supan kanssa joutui aika paljon säätämään renkaiden kulumisen ja rataolosuhteiden mukaan. Riittävän kesyllä moottorilla (17,5T) säätämisen tarve on vähäisempää ja ajettavuus ihan ok. Diffi parantaa myös tilannetta. Uutta Supaa ei ainakaan meidän porukalla ole.

Poissa kyoshodbx

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Schumacher Supastox 1/12 mattorata-auto
« Vastaus #9 : 05.12.15 - klo: 19.15 »
Tervehdys,kaverilta ostin tämmösen supastokin.ja nyt mietin et miten noitten renkaitten kovuudet menee.onko jokin taulukko olemassa kovimmasta pehmeimpään?minkähänlaista konetta tähän vois kuvitella laittavansa.2s sortylipon meinasin akuksi kun käy tähän pikku vaivalla paikoilleen.eikä ylimääräistä 1s noparia hyllyssä ole.

Poissa jval

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Schumacher Supastox 1/12 mattorata-auto
« Vastaus #10 : 06.12.15 - klo: 19.20 »
Rengaskovuustaulukko löytyy SupaStox GT:n manuaalista sivulta 35. GT:ssä mukana tulevat renkaat ovat edessä 47sh ja takana 35sh

http://www.racing-cars.com/products.asp?category=Tech%20Info&templateid=21&sortname1=prodvalue9&subcategory=Cars

2s akulla ajettaessa moottottori tulisi olla 25.5T.
Janne Valtanen OSPA Ry
|  Roche P12V GT-12  |  Associated B6.2DC & B6DC |  Tamiya M05 Ver.II Pro & M03  | Hobbyfactory

Poissa kyoshodbx

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Schumacher Supastox 1/12 mattorata-auto
« Vastaus #11 : 06.12.15 - klo: 19.50 »
kiitosta tuommosta mottia nyt ei ihan löydy mut onpahan vähän nyt vinkkiä mistä alkaa.

Poissa macman

  • KerhoCup-ratasarja
    • Profiili
Vs: Schumacher Supastox 1/12 mattorata-auto
« Vastaus #12 : 06.12.15 - klo: 19.59 »
Jval jo vastasikin kysymyksiisi ainakin osittain. Itse jatkoin muutaman vuoden jälkeen supalla tarpomista, kun GT12 luokka syntyi. Varsinaisesti Supa on luokkaan liian painava ja turhan kapeilla takarenkailla varustettu.
Ajatuksena olikin vain kokeilla mihin vauhtiin tuolla pääsee oikeisiin mattoautoihin verrattuna.
No viikonloppuna on tosi kyseessä kun olen varmaan ainoa joka on riittävän hullu lähteäkseen tuolla vehkeellä kisaamaan.

Tuolta http://raumrc.net/index.php?topic=432.msg7477;topicseen#new löytyy hiukan setup vinkkejä supailuun ja samalla myös rengasseos pohdiskeluja. Laitan vielä ehkä tänään pienen päivityksen, kun kokeilin yhtä ideaa etuiskunvaimennukseen ja tuntui toimivan  :wink:

Tällä hetkellä edessä 50sh halkaisija 43mm takana 37sh 45mm. 35sh olen ajanut treeneissä mutta ne tuntuu kuluvan silmissä ja 37 pito on riittänyt ehkä vois 40 kokeilla. Useammalla pidotuksella alkaa 35 myös murtua reunoista. 47 edessä en ole vielä oikein saanut toimimaan meidän kovapitoisella radalla.
Mitä sähköihin tulee niin lähes minkä tahansa 2s säätimen saa toimimaan 1s:llä boosterilla. Itsekin ajan Hobbywingin juststockilla. Nuo 25.5T:n moottorit tuntuu olevan aika harvinaisia? Jos pakin pohjalta löytyy 21.5T niin sitäkin voi kokeilla. 1s:llä käy sitten lähes mikä tahansa 13.5T




Poissa unkka

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Schumacher Supastox 1/12 mattorata-auto
« Vastaus #13 : 06.12.15 - klo: 21.40 »
Itse ajoin viime talven sekä 1s 13.5t vanhalla supalla. Sitten keväällä uudemmalla gt mallilla 2s 17.5t
Tolla 2s setupilla ajeli hienosti vaikka 20min, mutta tiukemmin välitettynä se alkoi olemaan auton ominaisuuksiin ja omille käsille turhankin hätäinen.

Hankin jo 21.5t koneen, mutta testit jäi ajamatta, koska kerholla iski formulakuume.

Poissa kyoshodbx

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Schumacher Supastox 1/12 mattorata-auto
« Vastaus #14 : 07.12.15 - klo: 17.07 »
Minkälainen kv arvo oli siinä 17.5koneessa jolla supaa ajoit?meinasin juurikin 17.5lankaista koittaa.muistaakseni sen kv on 1900.

Poissa unkka

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Schumacher Supastox 1/12 mattorata-auto
« Vastaus #15 : 07.12.15 - klo: 17.14 »
Minkälainen kv arvo oli siinä 17.5koneessa jolla supaa ajoit?meinasin juurikin 17.5lankaista koittaa.muistaakseni sen kv on 1900.
Jotain tota luokkaa, vanha speed passion v3. Kiinni vaan ja kokeilemaan.

Poissa kyoshodbx

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Schumacher Supastox 1/12 mattorata-auto
« Vastaus #16 : 03.01.16 - klo: 13.38 »
Mitä tarkoittaa kun eturenkaille on mekintä front b/b rim tai front std rim.onko kiinnitys jotenkin eri vai onko vanne muuten erilainen offset tai?takarenkaat näkyy olevan merkinnällä std rim
« Viimeksi muokattu: 03.01.16 - klo: 13.47 kirjoittanut kyoshodbx »

Poissa unkka

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Schumacher Supastox 1/12 mattorata-auto
« Vastaus #17 : 03.01.16 - klo: 13.59 »
b/b on kuulalaakereille, standard on pelkkä akselin mentävä reikä vanteessa

Poissa kyoshodbx

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Schumacher Supastox 1/12 mattorata-auto
« Vastaus #18 : 03.01.16 - klo: 14.07 »
b/b on kuulalaakereille, standard on pelkkä akselin mentävä reikä vanteessa

Joo noin mää vähän ajattelin.tarviis tilata renkaita ku takapyöristä läks paloja.saatarjota jos on kaapissa jouten

Poissa snakepoison

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Schumacher Supastox 1/12 mattorata-auto
« Vastaus #19 : 06.04.16 - klo: 00.48 »
Tänne olisi kanssa tulossa kyseinen auto . Oikeastaan auto on tämä topicin aloittajan :D
Mutta siis. Tosiaan minulla ei ole minkäänsortin mattiksesta mitään kokemusta , siksi päätinkin kokeilla tätä, koska ilmeisesto tällä autolla kustannukset ovat siedettävät. Eli korkealta ei putoa , vaikka homma ei olekaan se oma juttu. Tarkoitus oli aloitella rennosti ja valitsinkin tekniikaksi 21.5 Muchmoren combon ja 2s lipon . Saas nähdä , toivottavasti tällä saa edes jonkunnäköistä osviittaa mattoautoilun maailmasn
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Schumacher Supastox 1/12 mattorata-auto
« Vastaus #20 : 11.10.16 - klo: 20.53 »
SupaStox autosta on tullut pari uutta versiota, olisiko mielipiteitä siitä, mikä versio nyt kannattaisi ostaa mattoautoilun aloittamiseksi?

http://www.rcm.fi/rc-autot/rakennussarjat/schumacher.html

Onko järkevää ostaa vanha versio vai onko ATOM versio paljonkin parempi? Ja miten on ATOMin parempi, 60€ kalliimpi versio, onko diffi sen arvoinen?

Olisin kiitollinen tiedoista tai edes arveluista!  :azn:
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa jval

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Schumacher Supastox 1/12 mattorata-auto
« Vastaus #21 : 16.10.16 - klo: 21.34 »
Toivottavasti vastaus ei tule liian myöhään.

Ehdottomasti kannattaa sijoittaa uusimpaan Atom-malliin ja sen kalliimpaan versioon.
Kyllähän se diffi on tärkeä olla ajettavuuden kannalta.

Atomissa on myöskin parannettu takajousituksen geometria jolla takapito paranee huimasti. Myöskin poikittaista tuubi-iskareista on iso hyöty
Janne Valtanen OSPA Ry
|  Roche P12V GT-12  |  Associated B6.2DC & B6DC |  Tamiya M05 Ver.II Pro & M03  | Hobbyfactory

Poissa kyoshodbx

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Schumacher Supastox 1/12 mattorata-auto
« Vastaus #22 : 28.01.23 - klo: 10.23 »
Terve.kuopion mattorata on pikkuhiljaa ajokunnossa,ja ostin täältä pari supaa.ja homma meinaa olla kivaa.mutta ongelmaksi taitaa muodostua tuo takarenkaan huonosaatavuus,uuteen atom versioon on ilmeisesti päivitetty "kiilantakapyörät"ja tietenkin osa johon rengas kiinnitetään.sama 3ruuvilla kiinnitys.mietin että tilais atomin taka akselin tai päivittäisi jostakin kiilasta.nyt kysymys kuuluukin että onko kukaan tutkinut moista asiaa.eli käykö uudemman supan akseli vanhempaan tai käykö kiilan akselit.ymmärtääkseni ne ovat melko samoja.jos jolla kulla on atom ja haluu eroon niin yvtä voi laittaa