Kirjoittaja Aihe: VIPER - nopeudensäätimet  (Luettu 3770 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jval

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
VIPER - nopeudensäätimet
« : 05.12.12 - klo: 08.19 »


Vaihdoin  tälle kaudelle turistiin nopeudensäätimeksi tyylikkään ja pienikokoisen VIPER VTX-10BE-mallin.

Säädettäviä parametreja noparissa on erittäin runsaasti kaasun/jarrun taajuuksista lähtien mutta löytyy myös valmiit profiilit eri rata/krossiluokkiin, viri/stockki moottorille, boostille/0-ennakolle
joista sopivimman voi sitten muokata mieleisekseen. Koska itse ajan prostockkia valitsin #5:n joka on spec on road 0-boost -profiili 10.5-21.5T moottorille.
Säädöistä vaihdoin hieman jarrun asetuksia sekä otin automaatti sammutuksen kokonaan pois päältä jonka olisi voinut asettaa 1-10 minuutiin.

Säädöt on helppo muuttaa ProGauge:lla jossa on viisi laitetta samoissa kuorissa.Sillä voi tarkastaa esim. becin jännitteen joka tässä noparissa onkin säädettävä viidestä seitsemään volttiin virran ollessa 5A. Servolle on siis jännite-/virtasyöttö turvattu vaikka olisi hieman hankalampi tapaus kyseessä.

Noparin asennus alkoi juottamalla ensin hieman liian paksut ja painavat 12AWG johdot sekä konkkapaketti irti. Tilalle juotin hieman ohuemmat 14AWG johdot.
Konkalle sopivaa asennuspaikkaa etsiessäni päädyin teippaamaan sen noparin päälle jolloin sain lyhennettyä piuhat aivan minimi mittaiseksi.

Signaalipiuha ja virtakytkimen johto tulee ulos säätimen takaa juotostornien alta jossa myös sensoripiuhan
sekä lisätuulettimen liittimet on. Johdot sain siisteimmin vastarin puolelle tuomalla ne huomaamattomasti noparin alta kun laitoin kaksipuoliteippisuikaleet vain reunoille ja jätin keskelle tilaa.

Kovin montaa akullista en ole ehtinyt ajamaan mutta tuntuma oli loistava heti ensi metreistä lähtien.
Minkäänlaisia pätkimisiä tai muita toimintahäiriöitä ei  esiintynyt.

Alla kuva asennuksesta
Janne Valtanen OSPA Ry
|  Roche P12V GT-12  |  Associated B6.2DC & B6DC |  Tamiya M05 Ver.II Pro & M03  | Hobbyfactory

Poissa vato

  • EPUArc
    • Profiili
Vs: VIPER - nopeudensäätimet
« Vastaus #1 : 05.12.12 - klo: 11.18 »
Itsellä ollut vanhempi Viper(punakuorinen) VTR:ssä Xray T2 008 ja vaikka kaasutuntuma on reilusti erillainen kuin LRP tai SP niin en moiti.
Pienen totuttelun jälkeen erittäin hyvä nopari.

Tuoreemmassa TRF417x:ssa on tuo Black edition ja en moiti yhtään.Ajanut TSS ja TSP moottorilla.

Tuolla Punaisella Viperillä tuli se eka kisavoittokin VTR:ssä.

Ja nyt jompikumpi löytää tiensä mun FWD kilpuriin myös.Ellen sitten taas osta uutta Viperiä :wink:
Siihen kyllä sopisi tuo Black Edition hienosti :wink:


Säätöpalikka on tosiaan helppokäyttöinen ja pienen totuttelun jälkeen helppo käyttää.
Kaasu ja jarru käytöstä voi muutella mielin määrin expoilla tai sitten reagoimis voimakkuuteen.
Ja tosiaan kuten edellä mainittiin niin valmiita profiileja on melkeinpä mille koneelle vaan ja ajoalustalle valmiina.


« Viimeksi muokattu: 06.12.12 - klo: 11.19 kirjoittanut vato »
http://www.youtube.com/user/qmile
Tamiya 417x vtr,TamiyaMiniM05/M03 Classic+Comp,Huge FF11,TRF417 V5,Huge FF12,Tamiya F104

Poissa Joo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: VIPER - nopeudensäätimet
« Vastaus #2 : 16.12.12 - klo: 10.40 »
aargh!!Kertokaapa mikä mättää kun en saa tuota Viperin comboa päälle. Eilen radiot kävi toisessa autossa ja kalibroinne sille autolle. Nyt sitten tuolla toisella autolla ei mene tavallaan päälle. Yritän ruveta kalibroimaan,eli painan kolme sekunttia v-portin nappia...ääntä ei kuulu ja vain P kirjaimen kohdalla palaa valo. Yritän sammuttaa ...mitään ei tapahdu. Sammuta virrat virta johdoata. Jos taas yritän laittaa virrat päälle suoraan painamalla 1s virta nappia,niin sama homma paitsi nopari kyllä sammuu oikea oppisesti virtanappia painamalalla.

Poissa vato

  • EPUArc
    • Profiili
Vs: VIPER - nopeudensäätimet
« Vastaus #3 : 16.12.12 - klo: 19.43 »
Mulla oli joskus samanlainen "kohtaus" kun oli toisessa autossa sähköt kiinni ja silloin olin laittanut vastariin liittimen väärinpäin,tai sensoripiuhan,en muista kumpi.Olisko sama vika kyseessä?

Ei suostunut pitämään sitä "piippaussoittoa" ollenkaan.
http://www.youtube.com/user/qmile
Tamiya 417x vtr,TamiyaMiniM05/M03 Classic+Comp,Huge FF11,TRF417 V5,Huge FF12,Tamiya F104

Poissa Joo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: VIPER - nopeudensäätimet
« Vastaus #4 : 16.12.12 - klo: 19.55 »
Vika tuli paikallistettua 12 aikoihin,kun kokeilin toisilla radioilla ja sitten ajattelin kokeilla vielä servon piuhaa toisin päin niin sieltähän se löytyi. Servo piuha väärinpäin.

Poissa vato

  • EPUArc
    • Profiili
Vs: VIPER - nopeudensäätimet
« Vastaus #5 : 29.01.13 - klo: 10.55 »
Kuusankoskella ajoin nyt sitten elämäni ekan FTT-osakilpailun TSS-10 luokassa ja alkuerä 3:sta sain raivattua tieni A-finaalin ruutuun 6.
Paras tulos Finaaleissa oli 2. ja kokonaiskisassa olin sijalla 4!

Tämä oli ajettuna Black Edition säätimellä :wink:

http://www.youtube.com/user/qmile
Tamiya 417x vtr,TamiyaMiniM05/M03 Classic+Comp,Huge FF11,TRF417 V5,Huge FF12,Tamiya F104

Poissa Joo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: VIPER - nopeudensäätimet
« Vastaus #6 : 02.02.13 - klo: 17.52 »
Mikäs siinä nyt on?? Pakilla mennään kovvaa,mutta eteen päin pykälittäin/nykimällä. Pakilla kävin 5min ajamassa kun ei pitempään tarennut. Ohjelmoitu on. Pitää vissiin kokeilla uudelleen ohjelmointia.

Lähettimestä ei auttanut "mixaaminen". Katsoa vielä,että oliko vastarin johto väärinpäin.

Poissa MLA

  • EKpa ry
    • Profiili
Vs: VIPER - nopeudensäätimet
« Vastaus #7 : 02.02.13 - klo: 19.39 »
Olisikohan helpoin ratkaisu (jos kyseessä on TS4) kääntää diffit toisinpäin ja ohjaimesta kaasun suunta.

Poissa Joo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: VIPER - nopeudensäätimet
« Vastaus #8 : 02.02.13 - klo: 20.04 »
Niin kai. Kaasun suunnan muuttaminen ei auttanut...

Poissa Soo

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: VIPER - nopeudensäätimet
« Vastaus #9 : 04.02.13 - klo: 10.06 »
Siis assossa toimi oikein, mutta Team C:ssä ei ? 1 + 1