Kirjoittaja Aihe: akut ja moottori / nopari kombo; miten mitoittaa oikein?  (Luettu 7547 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa AeroFinn

  • Tulokas
    • Profiili
Moro

(uusi säie, kun en löytänyt haulla sopivaa. Modet siirtäkööt, jos väärässä paikassa..)

kysymys sopivasta akku + moottori/ nopari kombosta ja miten ne mitoittaa oikein 1/10 short course trukkiin:

Rajausta: pyrkimys hyvä hinta-laatusuhde sekä kestävyys ja huollettavuus (vesitiiviys iso plussa)

Tällä perusteella näyttäisi olevan yksi hyvä kombo esim:

Velineon VXL-3  nopari ja Velineon 3500kv 10t sensoriton moottori ja akuksi Turnigy Nano-Tech 40/80C 5800mAh 2s Lipo

mutta! kärtsääkö nopari; akusta lähtee jatkuvaa virtaa 5,8A*40=232A ( nopari speksattu jatkuvalle virralle 200A ja piikkiä 320A)


Kommentteja? Muita sopivia komboehdotuksia? Onko Velineon ainoa "waterproof" brändi? Kiinan ihmeet? Riittääkö velineossa potku ja entä pitäiskö laittaa joku overkilli (1/8 kokoinen) ratkaisu jos nälkä kasvaa ja Slash vaihtuu 1/8 short course trukkiin pian?



kiitos jos aloittelijaa jaksatte jeesata.. :wink:


Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: akut ja moottori / nopari kombo; miten mitoittaa oikein?
« Vastaus #1 : 18.12.12 - klo: 16.50 »
mitoituksessa tärkeintä on tietää onko auto 2wd vai 4wd ja mimmoisella alustalla ja renkailla ajetaan.

Perussääntö on se että mitä enempi "vastusta" sen enemmän virrankestoa tarvitaan.

Moottori myös ottaa virtaa akusta, eli ylimitoitettu akku on vain hyvä asia joka pitää akut hyvässä kunnossa.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa Miksu L

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: akut ja moottori / nopari kombo; miten mitoittaa oikein?
« Vastaus #2 : 18.12.12 - klo: 17.02 »
Velineon VXL-3  nopari on ihan toimiva peli, mutta säätömahdollisuudet on surkeat. Esimerkiksi LRP ja Hobbywing Xerun säätimet on säädöiltään aivan toista luokkaa.

Vaikka akkusi antaisi 500A virtaa ja nopari joka on speksattu 10A, niin nopari ei pala. Se on vaan akun maksimi virta määrä, jonka se pystyy antamaan.

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: akut ja moottori / nopari kombo; miten mitoittaa oikein?
« Vastaus #3 : 18.12.12 - klo: 17.10 »
Sähköjä miettiessä kaikki lähtee moottorin valinnasta. Se vie tietyn verran virtaa ja sen perusteella valitaan riittävän kestävät (ampeerimäärä) nopari ja akut, kannattaa ylimitoittaa reilusti niin välttyy ongelmilta.

Tuossa esim. yksi paketti sähköiksi corriin:
Moottoriksi: http://fi.eurorc.com/product/2146/hobbywing-xerun-3656sd-4000kv-sct
Säätimeksi: http://fi.eurorc.com/product/1607/hobbywing-xerun-sct-pro-esc-blue
Akuiksi: http://fi.eurorc.com/product/2672/gens-ace-7000mah-74v-50c-2s1p-hard-case-lipo-battery-pack

Poissa AeroFinn

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: akut ja moottori / nopari kombo; miten mitoittaa oikein?
« Vastaus #4 : 18.12.12 - klo: 22.38 »
Sähköjä miettiessä kaikki lähtee moottorin valinnasta. Se vie tietyn verran virtaa ja sen perusteella valitaan riittävän kestävät (ampeerimäärä) nopari ja akut, kannattaa ylimitoittaa reilusti niin välttyy ongelmilta.

Tuossa esim. yksi paketti sähköiksi corriin:
Moottoriksi: http://fi.eurorc.com/product/2146/hobbywing-xerun-3656sd-4000kv-sct
Säätimeksi: http://fi.eurorc.com/product/1607/hobbywing-xerun-sct-pro-esc-blue
Akuiksi: http://fi.eurorc.com/product/2672/gens-ace-7000mah-74v-50c-2s1p-hard-case-lipo-battery-pack

Ok kiitti kaikile vinkeistä. Ei taida olla nään xerunit roiskesuojattuja?

Onko niitä itse asiassa muita kuin Velineon?

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: akut ja moottori / nopari kombo; miten mitoittaa oikein?
« Vastaus #5 : 18.12.12 - klo: 22.53 »
Ok kiitti kaikile vinkeistä. Ei taida olla nään xerunit roiskesuojattuja?
ei ne parista tipasta vettä mee rikki kuhan kuivaa kunnolla, sit jos upottaa veteen niin en usko että siitä pysyvät hengissä. Vesi ja elektroniikka on vähän semmonen juttu että jossain vaiheessa menee rikki, omasta tekemisestä sit paljon kiinni että koska.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa m.e.

  • Veteraani
    • Profiili
    • https://fi-fi.facebook.com/WinterJumps/
Vs: akut ja moottori / nopari kombo; miten mitoittaa oikein?
« Vastaus #6 : 19.12.12 - klo: 05.48 »
Vedeltä suojattuja säätimiä ei kovin paljoa vielä markkinoilla ole. Traxxasin omien säätimien lisäksi ainakin Viperin punaiset säätimet kestävät vettä

http://www.rcm.fi/rc-elektroniikka/nopeudensaatimet/viper-vtx10r-sensored-brushless-esc.html

Kuten goos tuossa kertoikin, monet säätimet kestävät vesiroiskeita / lunta enemmän tai vähemmän. Valmistajat eivät kuitenkaan anna takuuta kosteuden kestosta, joten harrastajan kannattaa tuollainen säädin, jolle ei ole luvattu kosteuden kestoa, suojata itse harmien välttämiseksi. Toimintasavut kun tuntuvat joskus lähtevän pihalle kohtuullisen helposti, kuten moni harrastaja on valitettavasti joutunut kokemaan. =(


Poissa p-man

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Kyosho - Team Orion - Tekin - AKA - Graupner - Sanwa

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: akut ja moottori / nopari kombo; miten mitoittaa oikein?
« Vastaus #9 : 19.12.12 - klo: 11.51 »
Vesikesto-comboja Hobbykingistä :)
Myös Orionilta löytyy täysin vesitiiviitä.

Hintaluokkahan näillä on aivan eri. HK:n kombot ~50€, Orionnin nopari >109€
Molemmat 60A :smiley:

Poissa AeroFinn

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: akut ja moottori / nopari kombo; miten mitoittaa oikein?
« Vastaus #10 : 19.12.12 - klo: 12.18 »
Vesikesto-comboja Hobbykingistä :)

Esim:

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__25138__Turnigy_TrackStar_Waterproof_1_10_Brushless_Power_System_4000KV_80A.html

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__25144__Turnigy_TrackStar_Waterproof_1_8_Brushless_Power_System_2300KV_120A.html

Eikä ole hinnoilla pilattu.


No ei tosiaan ole hinnalla pilattu! kiitti vinkistä, näitä ei juurikaan ole vissiin porukka testannut, esim tuo 1/10 versio. Oiskohan tosta pihasuditteluun, kv luku olis ilmeisesti passeli 2s lipolle, about. Sensoriton moottori ja säädin, ämpyileeköhän paikaltaan lähdössä..Isot pojat sano mulle, että sensorillinen säädin ja moottori "pitää" olla..mut who knows..

Jotenkin mietityttää  toi Turnipsin 1/10 version virrankesto: jatkuvaa 80 ja burst 95A ja moottoin osalta 45A ja 55A; siis jos samankokoiseen käyttöön oleva Velineon vastaavat luvut ovat 200A ja 320 A säädin ja moottorin osalta 65A ja 100A

 eli "pöljän pojan logiikalla"; onko tossa Turnipsissa yksinkertaisesti vaan paljon vähemmän vääntöä kun Velineon setissä, koska KV luvut aika samat 4000 Turnipsi ja 3500 Velineon-> eli onko tulkittava niin, että Turnipsi on pikemminkin 1/10 crossarille mitoitettu, joka on toki puolta kevyempi kuin 1/10 short course trukki..(? onkohan tämä nyt näin..?)

Mites porukka tulkitsisi?

Ja tästä pästään sit tohon Heulin kommenttiin, että (lainaus) .."kaikki lähtee moottorin valinnasta. Se vie tietyn verran virtaa ja sen perusteella valitaan riittävän kestävät (ampeerimäärä) nopari ja akut, kannattaa ylimitoittaa reilusti niin välttyy ongelmilta.."

Noh, tossa Heulin esimerkki moottorissa ei virtamääriä spekseissä, eli paha sanoa paljonko haukkaa..

Poissa AeroFinn

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: akut ja moottori / nopari kombo; miten mitoittaa oikein?
« Vastaus #11 : 19.12.12 - klo: 12.25 »
Vesikesto-comboja Hobbykingistä :)
Myös Orionilta löytyy täysin vesitiiviitä.

Hintaluokkahan näillä on aivan eri. HK:n kombot ~50€, Orionnin nopari >109€
Molemmat 60A :smiley:

Kyllähän tämä lisää kiusausta HobbyKingin suosimiseen.. vaikka osa porukasta sanoo, että älä osta kiinan halpista. Sit kuitenkin porukka pihasudittelussa ollut tyytyväinen esim Turnigy Nano-Tech akkuihin..

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: akut ja moottori / nopari kombo; miten mitoittaa oikein?
« Vastaus #12 : 19.12.12 - klo: 12.41 »
Kyllähän tämä lisää kiusausta HobbyKingin suosimiseen.. vaikka osa porukasta sanoo, että älä osta kiinan halpista. Sit kuitenkin porukka pihasudittelussa ollut tyytyväinen esim Turnigy Nano-Tech akkuihin..
Kiinankamoissa ei voi suoraan tehdä tuollaisia laatuolettamuksia. Ne Nano Tech akut on hyviä. Se ei välttämättä tarkoita mitään niiden sähköjen suhteen. Onhan siellä kaupassa yli tuhannen dollarin radioitakin myynnissä.

Olet varmaan ihan oikeassa, että voit ostaa sieltä sähköt pihasuttaukseen. Osta sellaiset, jotka jollain toisellakin toimii.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa AeroFinn

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: akut ja moottori / nopari kombo; miten mitoittaa oikein?
« Vastaus #13 : 19.12.12 - klo: 13.21 »
Kyllähän tämä lisää kiusausta HobbyKingin suosimiseen.. vaikka osa porukasta sanoo, että älä osta kiinan halpista. Sit kuitenkin porukka pihasudittelussa ollut tyytyväinen esim Turnigy Nano-Tech akkuihin..
Kiinankamoissa ei voi suoraan tehdä tuollaisia laatuolettamuksia. Ne Nano Tech akut on hyviä. Se ei välttämättä tarkoita mitään niiden sähköjen suhteen. Onhan siellä kaupassa yli tuhannen dollarin radioitakin myynnissä.

Olet varmaan ihan oikeassa, että voit ostaa sieltä sähköt pihasuttaukseen. Osta sellaiset, jotka jollain toisellakin toimii.


Joo pitänee selata esim. Slash säie läpi, jospa löytyisi kokemuksia toimivista kiinansähköistä.

kysymys: entä jos käyttäisikin 3s lipoa eikä 2s lipoa? virrat vois saada alemmiksi ja siten tehoa pienemmällä riskillä ottaa toimintasavut ulos noparista tai moottorista.

Onko kellään "näppituntumaa" kumpaa porukka enemmän suosinut pihakäytössä / hupiajossa radalla?  :wink:


Poissa R/C95

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: akut ja moottori / nopari kombo; miten mitoittaa oikein?
« Vastaus #14 : 19.12.12 - klo: 16.19 »
...Onko niitä itse asiassa muita kuin Velineon?

Castlelta tulossa piakkoin side winder 3 ja mamba monster 2, jotka myös ovat vedenpitäviä  :tongue:

Poissa AeroFinn

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: akut ja moottori / nopari kombo; miten mitoittaa oikein?
« Vastaus #15 : 19.12.12 - klo: 16.55 »
...Onko niitä itse asiassa muita kuin Velineon?

Castlelta tulossa piakkoin side winder 3 ja mamba monster 2, jotka myös ovat vedenpitäviä  :tongue:

hyvä tietää!

lisäksi löysin tossa itsekin vielä Hobbywingiltä vedenpitävän noparin

EZRUN-WP-SC8,  joka on aika edullinenkin:

68,9 taalaa..

http://www.rcecho.com/cart.php?product_added=19774

http://www.hobbywing.com/product_show.asp?id=278

Pitänee selvittää porukan kokemuksia ko. noparista. Sellainen rajoitus näyttäisi olevan, että tukee vaan "sensorless" -moottoreita. Tosin onhan Velineon 3500 myös sensoriton ja ilmeisesti ihan ok eikä nyi lähdössä.

Paras olisi kaiketi (??), jos löytyisi vedenpitävä  sensorillinen kombo nopari + moottori.. :tongue:





Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: akut ja moottori / nopari kombo; miten mitoittaa oikein?
« Vastaus #16 : 19.12.12 - klo: 17.08 »
AeroFinn: Aika harvassa moottorissa virtamäärää suoraan ilmoitetaan koska se riippuu niin monesta tekijästä, pieni takavetoinen 1:12 auto vie paljon vähemmän virtaa kuin iso 1:10 nelivetocorri vaikka niissä olisi täsmälleen samat sähköt. Jos joku arvio tuosta moottorista pitää heittää niin kannattaa valita yli 100A kestävä säädin ja akut.

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: akut ja moottori / nopari kombo; miten mitoittaa oikein?
« Vastaus #17 : 19.12.12 - klo: 17.36 »
Virtamäärää ei kyllä ilmoiteta, mutta teho usein ilmoitetaan. Kun tiedetään, millaisilla akuilla (jännitteellä) moottoria käytetään, voi virran laskea P=UI kaavalla. Tietysti tämäkään ei ole ihan eksaktia tiedettä, mutta suuntaa antavaa kuitenkin.
Flying Calacucco

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: akut ja moottori / nopari kombo; miten mitoittaa oikein?
« Vastaus #18 : 19.12.12 - klo: 20.36 »
kysymys: entä jos käyttäisikin 3s lipoa eikä 2s lipoa? virrat vois saada alemmiksi ja siten tehoa pienemmällä riskillä ottaa toimintasavut ulos noparista tai moottorista.

Tuo ei yleisesti ottaen auta, ainakaan kovin paljoa. Nopareissa on yleensä ilmoitettu erikseen moottorirajoitukset 2S ja 3S akuille. Eli oikeasti se rajoitus on maksimiteholle, mutta kuten tuossa jo sanottiinkin, sen laskeminen on niin vaikeaa, että käytännössä käytetään karkeita ohjearvoja, jotka löytää nopareiden ohjekirjoista.

edit: Ohessa kuva Xerunin moottorirajoituksista, jotka on taulukoitu akun jännitteen, noparin tyypin ja auton tyypin mukaan ja ilmoitutettu 540 kokoisen moottorin T arvoina. Koko Xerun ohjekirja on netissä.
« Viimeksi muokattu: 19.12.12 - klo: 20.51 kirjoittanut pijokela »
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa AeroFinn

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: akut ja moottori / nopari kombo; miten mitoittaa oikein?
« Vastaus #19 : 19.12.12 - klo: 23.20 »
kysymys: entä jos käyttäisikin 3s lipoa eikä 2s lipoa? virrat vois saada alemmiksi ja siten tehoa pienemmällä riskillä ottaa toimintasavut ulos noparista tai moottorista.

Tuo ei yleisesti ottaen auta, ainakaan kovin paljoa. Nopareissa on yleensä ilmoitettu erikseen moottorirajoitukset 2S ja 3S akuille. Eli oikeasti se rajoitus on maksimiteholle, mutta kuten tuossa jo sanottiinkin, sen laskeminen on niin vaikeaa, että käytännössä käytetään karkeita ohjearvoja, jotka löytää nopareiden ohjekirjoista.

edit: Ohessa kuva Xerunin moottorirajoituksista, jotka on taulukoitu akun jännitteen, noparin tyypin ja auton tyypin mukaan ja ilmoitutettu 540 kokoisen moottorin T arvoina. Koko Xerun ohjekirja on netissä.

no täähän hyvä! kiitti! Mikä toi T arvo on? Moottoreiden yhteydessähän puhutaan myös kv luvusta eli monta kierrosta moottori pyörii 1v jännitteellä.

Viittaako T luku moottorin vääntöön? Onko esim. 5T 4000kv moottori vääntävämpi (ja enemmän virtaa haukkaava) kuin 10T 4000kv moottori? Molemmathan pyörivät ilman kuormaa saman verran samalla akulla..

Poissa JVille

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: akut ja moottori / nopari kombo; miten mitoittaa oikein?
« Vastaus #20 : 20.12.12 - klo: 03.21 »
T kertoo sen että montako kierrosta käämiä on kiedottu. Pääsääntönä voisi sanoa sen että mitä vähemmän niin moottori jaksaa kiertää pidemälle joten nopeampi kun taas enempi määrä karsii nopeutta mutta lisää vääntöä.

Älä silti hirveästi vertaile tuota lukemaa harjattomien kanssa ja jos vertailet niin katso että muut speksit pyörii samoissa. Jos moottorit ovat eri pituutta vaikka halkaisija sama tai eri pole lukema niin eivät ole vertailukelpoisia.

Otetaan nyt esimerkiksi vaikka Tekinin linjastosta perinteinen 540 kokoinen 2-pole Redline moottori 10.5T 4500kv ja verrataan Tekinin 540 kokoiseen 4-pole Pro4 4600kv jonka lukema olisi 1T. 4-pole moottori silti vääntävämpi. Ei siis vertailukelpoinen, eikä edes kv ole vertailukelpoinen 2-pole ja 4-pole välillä koska 4-pole moottoreissa pääsääntöisesti voi laittaa suurempaa pinjonia moottorin päähän.

Poissa AeroFinn

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: akut ja moottori / nopari kombo; miten mitoittaa oikein?
« Vastaus #21 : 21.12.12 - klo: 08.16 »
T kertoo sen että montako kierrosta käämiä on kiedottu. Pääsääntönä voisi sanoa sen että mitä vähemmän niin moottori jaksaa kiertää pidemälle joten nopeampi kun taas enempi määrä karsii nopeutta mutta lisää vääntöä.

Älä silti hirveästi vertaile tuota lukemaa harjattomien kanssa ja jos vertailet niin katso että muut speksit pyörii samoissa. Jos moottorit ovat eri pituutta vaikka halkaisija sama tai eri pole lukema niin eivät ole vertailukelpoisia.

Otetaan nyt esimerkiksi vaikka Tekinin linjastosta perinteinen 540 kokoinen 2-pole Redline moottori 10.5T 4500kv ja verrataan Tekinin 540 kokoiseen 4-pole Pro4 4600kv jonka lukema olisi 1T. 4-pole moottori silti vääntävämpi. Ei siis vertailukelpoinen, eikä edes kv ole vertailukelpoinen 2-pole ja 4-pole välillä koska 4-pole moottoreissa pääsääntöisesti voi laittaa suurempaa pinjonia moottorin päähän.


Ok. tänks eli ollaan tässä huolellisia, että verrataan "omanaa omenaan" eikä omenaa applesiiniin" :wink:

Poissa Hiekkamonttu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: akut ja moottori / nopari kombo; miten mitoittaa oikein?
« Vastaus #22 : 25.12.12 - klo: 22.55 »
AeroFinn: Nuo hobbykingin vesikestonoparit näyttäisivät täysin samoilta, mitä absima jälleenmyy eurooppaan. Niitä löytyy esim team c autoista. Hobbywingin 120a noppa taas on sam kuin 130a orioni. Orion luonnollisesti kalliimpi. Näin asian olen ymmärtänyt ja nähnyt. Niminm: yks sc8 wp on kiinni mun autossa...
We are back in business... Sp RS2 ja Patron TR4SC!