Kirjoittaja Aihe: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn  (Luettu 62422 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa emppu99

  • Veteraani
    • Profiili
Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« : 27.12.12 - klo: 20.25 »
hei,eikö akun "c" merkintä merkitse kiihtyvyyttä,eli mitä korkeampi luku,sitä parempi kiihtyvyys?Ja vaikuttaako se huippunopeuteen?jos vertailee vaikka 3s 4000mAh 25c ja 3s 4000mAh 90c lipoja niin mitä eroa akuilla käytännössä on?
EXC125

Poissa Joo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #1 : 27.12.12 - klo: 20.35 »
En ole itse kyllä ikinä kuullut vaikuttavan kiihtyvyyteen  :shocked:
Olen ymmärtänyt,että mitä isompi "C" arvo sitä hitaammin akku purkaantuu.

EDIT : Mitä isompi C arvo,niin sitä pitempään akkun varaus pysyy yllä.

Poissa MitsuEvo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #2 : 27.12.12 - klo: 20.57 »
Ei ei ei ei, C arvo ilmoittaa kuinka paljon virtaa akku voi antaa.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #3 : 28.12.12 - klo: 11.01 »
Jestas miten sekasin porukka on noista C arvoista.

Jep... sillä ei ole todellisuudessa mitään muuta virkaa kuin nimenomaan se miten paljon virtaa akku pystyy luovuttamaan.
Ja se ei myöskään tarkoita että 50C akku olisi tehokkaampi kuin 40C akku.

Eli periaatteessa aivan sama asia kuin maksimi latausvirtakin ilmoitetaan C arvolla.
Eli älä ylitä tätä arvoa tai akku rupeaa kiukuttelemaan.

Poissa andy98

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #4 : 28.12.12 - klo: 12.56 »
Eikö toi periaatteessa vaikuta kiihtyvyyteen kun silloinhan voi käyttää rajumpaa noparia / moottoria.
hong nor x1

Poissa andy98

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #5 : 28.12.12 - klo: 14.56 »
Miten tässä menee noi balanseri piuhat? Kuin niitä on kaks?
hong nor x1

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #6 : 28.12.12 - klo: 21.59 »
Miten tässä menee noi balanseri piuhat? Kuin niitä on kaks?
Se on 8S akku ja laturissa, joka lataa 8S akkuja on tämänkaltainen lauta:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__11597__iCharger_3010B_1000W_10s_Balance_Charger.html

Siinä laudassa on kaksi 4S tasausliitintä, joihin laitetaan ne akun kaksi 4S tasausliitintä.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #7 : 28.12.12 - klo: 22.25 »
Eikö toi periaatteessa vaikuta kiihtyvyyteen kun silloinhan voi käyttää rajumpaa noparia / moottoria.

miten ihmeessä nopari asiaan vaikuttais???

Ei mitenkään.

Ja nimenomaan se akun C arvo ei tarkoita että isommalla C arvolla saisit autoon lisää tehoa.

Eli sulla olis jo olemassa esim 40C akku... Hommaat 50C akun niin auto ei yksinkertasesti ole sen jälkeen tehokkaampi.


Poissa ajv

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #8 : 28.12.12 - klo: 23.01 »
Eli sulla olis jo olemassa esim 40C akku... Hommaat 50C akun niin auto ei yksinkertasesti ole sen jälkeen tehokkaampi.

Eihän se ihan noin yksiselitteistä ole. Jos moottori ottaa sanotaan nyt vaikka 100A ja sulla 1000mAh 7,4V akku.
40C-akulla nimellisteho: 40A x 7,4V = 296W
50C-akulla nimellisteho: 50A x 7,4V = 370W

Ja mitä enempi tehoa sitä enempi kiihtyvyyttä, siis jos pitoa löytyy :) Todellisuudessa (mitä varmaan Hokekin tarkoitti), jos olet sähköt mitoittanut alunperin oikein, sun akku antaa enemmän kuin moottori ottaa. Eli edellisten kaavojen perusteella sun moottori pitäisi olla maksimissaan 296W, jos sulla on 7,4V 1000mAh 40C akku. Ja tuon jälkeen ei paljon auta, vaikka olisi 100C akku, kun moottorin teho on se rajoittava tekijä.

Edit: Muutettu kaavoista A => V, kiitos pijokela tarkkaavaisuudesta :wink:
« Viimeksi muokattu: 29.12.12 - klo: 00.38 kirjoittanut ajv »
Team Durango DESC410 || MCD RRV4
Riihimäen PA-klubi

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #9 : 28.12.12 - klo: 23.39 »
Eihän se ihan noin yksiselitteistä ole. Jos moottori ottaa sanotaan nyt vaikka 100A ja sulla 1000mAh 7,4V akku.
40C-akulla nimellisteho: 40A x 7,4A = 296W
50C-akulla nimellisteho: 50A x 7,4A = 370W

1. A * A ei ole W, tuo jälkimmäinen A on 7,4V eli jännite. Varmaan tiesitkin, mutta ollaan tarkkoja.
2. Tuon esimerkin mitoitukset johtaisivat akun tuhoutumiseen hyvin nopeasti - mutta, joo, ihan totta.
3. On olemassa toinenkin mekanismi, joka johtaa samaan ilmiöön:

Kun jännitelähdettä kuormitetaan, sen jännite putoaa nimellisjännitteestä. Esim. minulla on USB virtalähteitä, joilla ei voi ladata minun puhelintani, koska niiden jännite putoaa liikaa puhelimen latautuessa. Tällöin puhelin ilmoittaa jännitteen olevan liian alhainen ja lopettaa latauksen.

Myös RC akun jännite putoaa, kun moottori kuormittaa sitä. Jännite ei enää ole sama kuin se, jonka voi mitata akun ollessa käyttämättömänä pöydällä. Vaikka C arvo ei tätä varsinaisesti mittaakaan, putoaa korkean C arvon akun jännite vähemmän samalla kuormituksella.

Kuten ajv:n kaavasta näkee, kun jännite (7,4V) on korkeampi teho kasvaa. Näin korkeamman C arvon akulla pääsee hiukan kovempaa ja auto kiihtyy paremmin. Tämä on myös järkevä selitys sille, miksi kisakuskit ylimitoittavat akkunsa niin paljon ja ajavat aina aika uusilla akuilla. Akun kyky säilyttää jännitteensä kuormitettuna on se "potku" joka vanhoista akuista on kadonnut. (Vanhoista akuista kyllä katoaa usein kapasiteettiakin.)
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #10 : 29.12.12 - klo: 05.14 »
Kaikenlaista kaavaa ja teoriaa.

Menkää ja kokeilkaa.

Pelkästään hankkimalla korkeamman C arvon akun, ette saa autoon kulkupuolta yhtään lisää.

Käytännössä akuissa ilmoitetut C arvot ovat karkeasti sanottuna ainoastaan ilmoitettuja arvoja minkä akku kestää.

Omistin kolme vuotta saman laadukkaan valmistajan akkuja jotka olivat molemmat 5000mAh akkuja.
Kaksi 30C akkua ja kaksi 35C akkua.
30C akut potkivat paremmin ja korkeampi teho kesti myös pidempään.
Vastaavan kokeilin toissavuonna eri valmistajan akuilla ja jälleen aivan samat tulokset.
Ja nämä olivat monen muunkin toteamia tuloksia puhtaassa sokkotestissä.

Akun C arvo ei itsessään kerro akun suorituskyky eroista käytännössä yhtään mitään.

Ja edelleen... nimenomaan kun moottori, eli se virtaa syövä osa kun pysyy jatkuvasti samana ja kyseisen moottorin virrankulutus ei ole lähelläkään akun sietokyvyn rajoilla.

Eli kun akun virranantokyky on kuitenkon reilusti korkeampi kuin auton virrankulutus niin toljottamalla akun C arvoja, ei pysty sanomaan yhtään mitään siitä millä akulla saavutetaan paras teho.

Edellä ei näkynyt selitystä sille miksi kisakuskit ylimitoittavat akkunsa...
Ne kun pääsääntöisesti valitaan sen mukaan mikä tuntuu parhaalta, minkä merkin myyjään on parhaat suhteet tai mikä merkki sponsoroi jne.

Itse ajoin vielä viimevuonna aikaisemmin mainituilla 5000mAh 30C akuilla krossia.
Akut olivat kolme vuotta vanhat ja edelleen potkua oli enemmän kuin oikeasti tarvetta oli.
Voittoja ja podiumpaikkoja taisi kolmen vuoden aikana tulla enemmän kuin 20.
Turistiakin ajoin viimekaudella mestaruuteen asti 5500 akuilla vaikka suurin osa kisakumppaneista ajoivat yli 6000 mAh ja yyber C arvoilla.
Suoranopeus ja kiihtyvyys ei ollut mulla pisaraakaan kehnompi kuin muilla vaikka tosiaan tarkasti rajoitettua pro stock luokkaa ajoin.
Jopa sai jatkuvasti kuulla radanvarressa miten mun auto kulki ja kiihty kovempaa kuin suurimmalla osalla kavereista.

Eli höpöhöpö kisakuskien ylimitoitus spekuloinneille ja että isompi C arvo tarkoittaisi tottakai nopeampaa kiihtyvyyttä ja suurempaa huippunopeutta.
Käytännössä todistettu jo monia kertoja.

Ps: mitäs C arvo kertoo akun resistanssista ja sen vaikutuksesta tositilanteessa?

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #11 : 29.12.12 - klo: 08.00 »
HOKE: Jos ainoa kokemuksesi rata-autoissa on 10,5t koneesta niin ymmärrän harhaluulosi. Kirjoittamasi on kuitenkin täysin käsittämätöntä jos olet kokeillut ajaa esim. 4,5t moottorilla. Lyhyesti sanottuna C-arvo vaikuttaa, mitä suurempi arvo sitä paremmin akku pysyy samanlaisena erän loppuun asti. Vakioluokassa tuo ei näy niin paljon kuin viritetyssä.

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #12 : 29.12.12 - klo: 09.00 »
...ja jotta vältytään romaanilta niin väännetään rautalangan sijasta vielä kunnon harjateräksestä:

Varsinkin mattoautoissa sähköt on tiukille mitoitettu. Yleisimmät nopeudensäätimet mattoautoissa kestävät hieman yli 100A jatkuvaa virtaa. Tällaista akkua kokeilin mattoautossa ja vaikka teoreettisesti (115A) sen pitäisi kestää hyvin 4,0t moottori (n. 100A maksimissaan), niin eroa oli kuin yöllä ja päivällä kun vertasi 65C akkuihin.

Ajan itse rataluokkia 65C ja crossia 25C akuilla. Rataluokissa on potkua koko hiitin loppuun asti riittävästi ja crossissa ei oo niin väliä kun ei ole pitoa samaan malliin. Voin toki olla väärässä 18 vuoden sähköratakokemuksen jäljiltäkin, mutta en ainakaan itse ole neuvomassa foorumilla esim. polttomoottorin säätämisestä puutaheinää koska ainoa mitä osaan tehdä on säätää konetta yläneulasta lämpötilan mukaan  :grin:

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #13 : 29.12.12 - klo: 09.49 »
Menkää ja kokeilkaa.

Kyllä minä olen tuon eron ihan käytännössä havainnut. Ihan stanuturistilla vaihdoin 5000mAh 25C akusta 5000 mAh 50C akkuun ja tuli hiukan kiihtyvyyttä ja nopeutta lisää. Ei mitenkään paljoa, mutta vähän. Veikkaan, että jos nyt vaihtaisin tuon 50C akun kalleimpaan markkinoilla olevaan akkuun, en silti enää huomaisi mitään eroa.

Noissa numeroissa on paljon mukana markkinointia, joten ei niihin voi mitenkään ehdottomasti luottaa. Paras keino auton nopeuttamiseen on tehokkaampi kone ja koneelle sopiva nopari ja akku. Mutta kyllä sen akun ominaisuudet vaikuttaa kiihtyvyyteen ja huippunopeuteen.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #14 : 29.12.12 - klo: 12.59 »
HOKE: Jos ainoa kokemuksesi rata-autoissa on 10,5t koneesta niin ymmärrän harhaluulosi. Kirjoittamasi on kuitenkin täysin käsittämätöntä jos olet kokeillut ajaa esim. 4,5t moottorilla. Lyhyesti sanottuna C-arvo vaikuttaa, mitä suurempi arvo sitä paremmin akku pysyy samanlaisena erän loppuun asti. Vakioluokassa tuo ei näy niin paljon kuin viritetyssä.

Köh... Pitääkö mun nyt sitten kirjottaa sivun mittainen romaani kaikista komboista joilla asiaa on testailtu????

Mun ainoa kokemus EI ole 10.5T koneesta edes rata-autoissa ja jos lukee yhtään tarkemmin niin voi huomata että kerroin muidenkin testanneen samaa asiaa puhtaasti sokkotestinä.

En ala nimeämään henkilöitä, mutta seassa oli kyllä ihan suomen kärkikastiakin.
Moottoreita oli montaa erilaista 17.5 - 4.0T väliltä.
Sekä turistia että krossia.
Jos akut laitettiin henkilöiden autoihin ilman että he tiesivät mikä akku autossa on ja aina tuli sama vastaus joka jokaisen meidän ihmetykseksi oli että näillä kahdella eri merkillä pienemmän C arvon akku potki enemmän... kulki suoralla kovempaa ja paras terä pysyi pidempään.

Se kyseinen luku ei kerro sulle suoraan miten paljon tehoa akusta saat tai kuinka kauan teho on parhaimmillaan.


Jos akku on lähellä sietokykyään niin tottakai alkaa tilanne kääntymään isomman arvon puolelle... Päivänselvää.
Mutta jos akku on niin ylimitoitettu kuin se tänäpäivänä lähes kaikissa 2S akkua käyttävissä kisaluokissa on niin sieltä saattaa tulla yllättäviäkin testituloksia eteen kun niitä oikeasti kokeilee.

Ja niin... esim pijokela olet vaihtanut akun ja huomasit että uudella kulki kovempaa.
Jep... mitenkäs vanha oli se vanhempi verrokki?
Entä olikos kyseessä saman valmistajan akku?

Kuten olen yllä kertonut niin olen päässyt nimenomaan kokeilemaan samalta valmistajalta samaan aikaan markkinoilla olevia kapasiteetiltaan sama, mutta C arvoltaan eri akkuja.
Kahdella eri valmistajalla testitulokset oli aina yllättäen niinpäin että pienemmällä C arvolla oleva akku oli se tehokkaampi... Ja nimenomaan virituristista stanuun... sähkökrossissa tuupista nelkkuun jne.
Aina sama tulos.

Vielä ihan haponkestävästä teräksestä muotoillen...

Jos laitetaan akkuja vierekkäin etiketit peitettynä ja niiden päällä lukee ainoastaan C arvo... Siis vain se 25C , 60C jne. niin tämä ei kerro ei sitten niin yhtikäs mitään akun suorituskyvystä.
Voihan silloin kyseessä olla 5000 tai 6900 mAh akut... 5000 mAh olis esim 60C ja 6900 akku oliskin 55C
Noita pelkkiä C arvoja toljottamalla et tiedä hevon tuubaakaan kumpi akku potkii enemmän.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #15 : 29.12.12 - klo: 13.04 »
Alasimesta muotoiltu kysymys.

Kummassa on enemmän tehoa... 50C vai 55C akussa?????

Ei keksitä päässä mitään kapasiteetteja tai mitään muutakaan, vaan ihan suoraan vastaus että kummalla noista akuista pääsen kovempaa?????


Annan siihen vastauksenkin.

Todella paha sanoa kun ei misään muista arvoista ole hajuakaan... Ja vaikka oliskin niin silti asia pitäis kokeilla, koska se kiinalaisen alipalkatun printtaama lappu ei todellakaan kerro sulle puhdasta faktaa.

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #16 : 29.12.12 - klo: 17.30 »
Jos joku haluaa kuunnella höpöhöpösedän satuja niin siitä vaan mutta nämä asiat on testattu viritetyn luokan autolla (akkujen kapasiteetti suurinpiirtein samanlainen ja verrattavilla akuilla yhtä monta latausta takana, ainoa ero C-arvossa):

Mattoauto: 65C parempi kuin 25C
Touringauto: 65C parempi kuin 25C

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #17 : 29.12.12 - klo: 17.55 »
Menee aika naurettavaks ja jopa henkilökohtaseks nimitellä mua höpöhöpö sedäks jos ei itse ymmärrä pisaraakaan mistä edes puhun.

Kuten sanoin... Unohtaa ne kapasiteetit ja kaikki muut puhtaasti niin sillä akun C arvolla itsellään ei ole tuon taivaallista tekemistä sen kanssa paljonko akulla saadaan tehoa.

Eli kun täällä moni aloittelija/ pihasuddaaja puhuu että hommaa 30C akun tilalle 40C akun että saa lisää tehoa niin eihän tuo todellakaan tarkoita vielä yhtään mitään.
Ei vielä sanallakaan sitä kummassa oikeasti on enemmän tehoa.
Eihän tuossa mainittu mitenkään edes kapasiteettia.

Etkä voi verrata keskenään akkuja jotka suurinpiirtein vastaavat muuten toisiaan.

Onhan jo eri valmistajien akuissa jotka ovat muuten arvoiltaan ilmoitettu identtiseksi, eroa tehossa ja sen parhaan tehon kestossakin.

Ymmärrätkö???
Eli sulla voi olla 60C 5500mAh akku merkiltä X ja 60C 5500mAh akku merkiltä Y
mutta nämä eivät ole testatessa samanlaisia vaan eroja löytyy.

Ihan kuten ei sähkömoottorinkaan esim 5.5T kerro vielä puhdasta totuutta moottorin tehosta, kun viereisen merkin 6.5T kone saattaa olla todellisuudessa jo otsalla havaittavissa tehokkaampi.

Ei oikean auton litratilavuus tai sylinterien määräkään kerro vielä mitään todellisesta tehosta.

Ihan kuten se puhdas C luku ei kerro akun todellisesta suorituskyvystä vielä yhtään mitään.

C arvo on ainoastaan kerroin jolla saadaan tietoon akun virranantokyky, silloin kun tiedetään kapasiteetti.

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #18 : 29.12.12 - klo: 18.01 »
HOKE: Millaisilla akuilla olet testannut kun kerroit että akun C-arvo ei vaikuta? Suosittelen kokeilemaan mattoautolla koska se paljastaa akun erot kaikista parhaiten, siinä 8 minuutin aikana otetaan viritetyllä autolla kaikki sähkö ulos mitä akusta saadaan. Osa luovuttaa sähköä paremmin ja osa huonommin. On todettu että C-arvoltaan suuremmat akut toimivat paremmin. Se että olet testannut turistilla vakiokoneella 30C ja 35C akkujen eroja niin varmasti on vaikea huomata eroja.

Poissa RangerWalker

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #19 : 29.12.12 - klo: 19.02 »
Pääsenx mä leikkii mukaa kans  :tongue:



Jos akku 1 on 2000mAH 10C ja akku 2 2000mAh 20C niin akku 2 on suuremman purkuvirran antava, tästä lienemme samaa mieltä? (olettaen että annetut luvut ovat todellisia, ei vain kuoreen kirjoitettuja satunnaislukuja)

Jos taas akku 2 olisikin 1000mAh 20c niin se ei enää olisikaan potkivampi koska molempien "nimellispurkuvirta" on sama.

Se mitä kaikki eivät aina ymmärrä on että C arvo ei yksinään kerro mitään, pitää tietää siis myös akun kapasiteetti.  mAh x C arvo = "nimellispurkuvirta" 

Lisäksi voidaan hifistellä kuinka paljon "kisalipon" 4mm plugista saa tuosta "nimellispurkuvirrasta" irti ja 4mm vs.kennoihin juotetut 10awg piuhojen "nimellispurkuvirran"vastaavat arvot.

Toinen hauska juttu on C arvon merkintä. osa ilmoittaa esim 50/100C, eli jatkuva/hetkellinen purku kun taas joissakin akuissa on vain merkintä  esim. 65C , jatkuvaa vai hetkellistä, mene ja tiedä.


Omasta kokemuksesta kerrottakoon että 6900mAh 50/100C akku potkii porossa koko 5min kun taas pienempikapasiteettiset 65c akut kyykkäävät 4 minuutin kohdalla hieman. -tämä siis vain oma kokemukseni asiasta.

Oletan että jos joku keksii 200C 3000mAh akun ja vertaa sitä 100C 6000mAh akkuun ajamalla esim. porossa 5min tulee huomaamaan että isompikaasiteettinen ei hyydy kun taas isomman C arvon omaava pienempikapasiteettinen kyykkää koska kapasiteetista on kadonnut lähes kaikki 5min ajolla.

Kaikki siis ei ole yksinkertaista, nyrkkisääntönä kun pitää  mAh x C arvo = "nimellispurkuvirta"  ei kovin pitkälle metsään mene, vai kuinka?
(taas oletetaan että valmistajan kertomat arvot ovat todellisia...)


-Pate
« Viimeksi muokattu: 29.12.12 - klo: 19.05 kirjoittanut RangerWalker »
AWESOMATIX TSP-10 ,Team Jordan "Frentzen" F1&under construction 2012 Sauber http://www.youtube.com/user/RangerPate

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #20 : 29.12.12 - klo: 19.05 »
C-arvon voi laskea akun sisäisestä vastuksesta, jonka voi mitata paremmilla latureilla. Akkujen tarroissa lukee mitä lukee, kalliimmat akut ylittävät yleensä lupauksen.

Poissa Soo

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #21 : 29.12.12 - klo: 19.12 »
Aha :D. Tästä hyvin tietoa C-arvoista. http://www.hobbytalk.com/bbs1/showthread.php?t=357870

Lainaus
To get the C rate to be 60C I believe the IR would need to be around 0.5mOhms or possibly lower which really isn't possible.

Ihan vinkkinä, että todella hyvät akut antavat todellisuudessa 20-30C.

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #22 : 29.12.12 - klo: 19.14 »
RangerWalker: Hoke nimenomaan testasi samalla kapasiteetilla olevia akkuja eli olivat 5000 mah 30C ja 35C. Noin pientä eroa on vaikea huomata varsinkin vakioturistilla.

Omistin kolme vuotta saman laadukkaan valmistajan akkuja jotka olivat molemmat 5000mAh akkuja.
Kaksi 30C akkua ja kaksi 35C akkua.
30C akut potkivat paremmin ja korkeampi teho kesti myös pidempään.
Vastaavan kokeilin toissavuonna eri valmistajan akuilla ja jälleen aivan samat tulokset.
Ja nämä olivat monen muunkin toteamia tuloksia puhtaassa sokkotestissä.

Kaikki jotka epäilevät tätä asiaa niin suosittelen kokeilemaan mattoautolla, sillä huomaatte varmasti eron eikä asiasta tarvitse enää vääntää kun on itse kokenut asian! Testin onnistumisen kannalta tärkeää että valitsee kireän virikoneen mikä vie akun äärirajoille ja että akkujen välillä on riittävästi eroa maksimipurkuvirrassa, esim. tuplat parempi toiseen niin eron huomaa selkeästi varsinkin loppuhiitistä.

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #23 : 29.12.12 - klo: 19.32 »
Lyhyesti sanottuna C-arvo vaikuttaa, mitä suurempi arvo sitä paremmin akku pysyy samanlaisena erän loppuun asti. Vakioluokassa tuo ei näy niin paljon kuin viritetyssä.

Just näin. C-arvo on käytännössä sama asia kuin akun sisäinen vastus (resistanssi). Mitä isompi C-arvo,  sitä pienempi vastus, ja sitä enemmän akku voi luovuttaa virtaa. Akun antamaan hetkelliseen tehoon (olettaen, että moottorin ottama virta on selvästi pienempi, mitä akku voi luovuttaa) tällä ei ole mitään merkitystä, mutta mitä enemmän akusta karkaa virtaa ulos esim. lämpönä, sitä nopeammin akun tehollinen jännite laskee. Vakioluokissa nimenomaan jännitteen pysyminen mahdollisimman korkealla mahdollisimman kauan, vaikuttaa paljon siihen "tehon tunteeseen". Tietysti, mitä tehokkaampiin luokkiin mennään, sitä selvempi on hyvän ja huonon akun välinen ero.

Sanottuani tuon, pitää muistaa myös se, että akkujen välillä on isoja eroja, vaikka tarrassa olevat numerot olisivatkin samoja. Taitaa aika monessa akussa nuo ilmoitetut C-arvot olla vaan mainoslauseita, itse en ainakaan uskaltaisi yrittää ottaa akusta ulos 500 ampeerin virtaa. Myös saman valmistajan sisällä, eri kennoissa on erilainen sisäinen vastus, eli käytännössä akut eivät ole vertailukelpoisia keskenään, vaikka speksit olisivatkin ihan samat. Tästä syystä käytännön fiilis C-arvosta voi olla ihan muuta kuin teoria, niin kuin tämäkin keskustelu sen osoittaa.
« Viimeksi muokattu: 29.12.12 - klo: 19.44 kirjoittanut peitsamo »
Flying Calacucco

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #24 : 29.12.12 - klo: 20.23 »
Kun nyt kerran täällä nussitaan pilkkua niin kerrotaan vähän tarkempaa tietoa akuista ja akkubrandeista. Tässä on varmasti monelle paljon yllätyksiä ja uusia asioita, tärkeintä on ymmärtää asiaa niin silloin tajuaa että näin tosiaan asia on. Ne laput akuissa ja markkinointimiesten kertomat tarut eivät vaan ole se mikä on totuus :)

1) Akkutehdas ja akkubrändi on kaksi eri asiaa.

esim LRP, GM, Gens Ace, Orion, ovat _merkkejä_

esim LRP ja Orion evät ole akkutehtaita, vaan merkki joten he tilaavat akkunsa akkutehtaalta. Riippuen vuodesta ja mallista he tilaavat niitä varmasti eri tehtailta. Jos kennot tulevat eri tehtailta niin ne ovat erilaisia, myös eri eristä tulleet kennot ovat erilaisia.

Esim Gens Ace on GrePow tehtaan brändi. Heillä on myös monta muuta brändiä mitkä valmistetaan samassa tehtaassa, He myös valmistavat monen "ison" brändin akkuja. Kiinassa ei tehtaita loppujen lopuksi kauheen montaa ole.

Yhteenveto: Jos ostat tehtaan omaa brändiä kennot tulevat heidän omalta tehtaalta, jos ostat riipumatonta brändiä ne tulevat sieltä mistä brändi saa toiminallensa parhaat edellytykset.

2) Akuissa lukee ihan mitä sattuu lukuja.
Niin C arvon ja kapasiteetin osalta. Kenno määrä on ainoa mistä varmasti tietää että pitää paikkansa riippumatta akusta. C arvojen ja kapasiteetin mittaukseen ei myöskään ole mitään yleistä standardia vaan niitä mitataan miten sattuu että saadaan mukavan näköisiä graafeja millä voidaan tuotteita myydä. C-arvoja ilmoitetaan hyvin vaihtelevin numeroin, itse olen nähnyt samoja kennoja mitä on markkinoitu kaikkea 25C:stä 140C:hen.

Suurinosa brändeistä ylimerkkaa kapasiteetin noin 10-25%
C-arvoa ylimerkataan kaikkea 100-200% yleisesti, monessa akussa löytää kyllä kummatkin arvot kun vähän jaksaa etsiä. Tehtaat pystyvät tuottamaan parhaimillaan noin 50-70C akkuja tällä hetkellä.

Yhteenveto: Älä koskaan vertaa kapasiteettia ja C arvoa kahden merkin välillä, se on sama kuin yrittäisi verrata omenaa päärynään. Voit toki käyttää näitä suunnilleen suuntaan antavana arvona mutta muista alue missä liikut.

3) C-arvo

C-arvoja on aina kahta eri. Eli jatkuva ja ns burst. Burst on yleensä määritelty 10sekunttia ja on yleisesti 2x jatkuva. C-arvon määritelmä on käytännössä se että jos pysyt näiden arvojen alapuolella niin akku ei pitäisi ottaa siipeensä, jos menet arvojen yläpuolelle alkaa akku kuumeta sekä pullistumaan. Eli väärin merkatut akut pullistuvat hyvin nopeasti kun niitä käytetään rajaarvoilla.

1/10 koon autoissa esim TSS/TSP ja krossiluokat ei päästä lähelläkkään sitä mitä akut pystyvät antamaan, tästä johtuen ne eivät tuhoudu alta aikayksikön vaikka ovat ylimerkattuja merkattuja. Helikopteri käytössä missä virrat oikeesti ovat ihan eri luokkaa akkujen arvoilla on oikeesti merkitystä. Tätä mitataan yleensä akkusykleissä, hyvät kaut pystyvät noin 100-200 sykliin kun halvat akut jäävät noin 30-50 sykliin.

Eli auto puolella on hyvin helppoa ylimerkata akkuja jäämättä kiinni koska vain hyvin kokeneet kuskit pystyvät tuntemaan eron, harva myös tekee purkutesteja samoissa oloissa eir akuille. Erot näkyvät parhaiten mitä enempi virtaa akusta otetaan ulos. Tästä johtuen 1/12 mattoautot ovat paras paikka testata 1s kennoja jos halutaan saada hyvä kenno joka kestää sen että se puretana kokonaan.

TSP luokassa pystytään mittaamaan vaan sitä että pysyykö tuntuma _täysin_ samana koko erän. Tänä vuonna olen itse ajanut akuilla jotka ovat pystyneet tämän tarjoomaan. Eli Gens Ace 7000mah/50C akut

Yhteenveto: 5-10C arvon eroa ei paljoa huomaa, ainoastaan rataluokissa eron pystyy toteamaan kärkipään kuskit. Hitaammat kuskit saavat hyödyn tasasemmassa kaasutuntumassa mikä vähentää heidän ajovirheitä. Pihasudittelijat eivät hyödy mitenkään. Krossiradalla erot ovat kärkikuiskeillakin olemattomat.

4) Yksittäisten akkujen erot

Eri malliset akut yhden merkin sisällä saattavat olla kahdelta eri tehtaalta, akkujen päällä saattaa olla jotkut merkinnät. Tästä johtuen voi olla että markkinoidaan 50C 5500mah ja 40C 5000mah akkua, Mutta koska 40C tehtaan laatu on korkeampi sekä siinä on oikeasti 35C kenno niin se saattaa olla paljon parempi kuin vuosi sitten tilattu erä 50C 5500mah akkuja toiselta tehtaalta jotka olivat oikeesti 30C 4500mah akkuja. Tämä on luultavasti *HOKE*:n kokema tapaus. Jopa samalla osanumerolla myydyt akut saattavat sisältää eri kennoja tuotteen elinkaaren aikana.

Saman merkin ja saman mallin erot. Esim Gens Ace 5000mah 50C akku, ovat tulleet eri erästä jolloin laatu on myös eri.

Saman merkin,saman mallin ja saman erän akku. Esim Gens Ace 5000mah 65C, akut ovat niin lähellä rajaa mitä tehtaat pystyvät tuottamaan että erien sisälläkin on heittoa, testaamalla akkuja läpi löydetään joitakin akkuja jotka ovat parempia ja toisia jotka ovat huonompia. Akkujen sisäänajo vaikuttaa myös tähän joskus. Akut ajetaan myös tehtaalla sisään mutta ne eivät aina "herää".

https://www.youtube.com/watch?v=FbVUpkoHxoU

Yhteenveto: tässä videokuvaa tehtaalta, tästä nähdään että prosessi on tosi monimutkainen ja siinä on paljon eri asioita jotka vaikuttavat lopputulokseen. Kahta samanlaista erää ei yksinkertaisesti ole.

5) Kemiallinen prosessi ja sen vaikutukset

Akkujen valmistus on kemiallinen prosessi mitä tehdään tarkoin valvoituissa olosuhteissa, prosessin laatu vaihtelee kokoajan mutta tehtaat pyrkivät parantamaan sitä kokoajan jolloin heidän tuotavuus nousee.

Elektroniikka teollisuuden tuntijat ymmärtävät taman varmaan hyvin. Vaikka prosessi on sama niin se tuottaa tietyn määrän eritasoista kamaa jota voidaan sitten myydä eri hintaan. Mitä parempi prosessi sen enemmän hyvää kamaa tulee tehtaalta ulos mistä saa premium hintaa.

Joskus myös kennoja on pakko alimitoittaa koska "huonolaatuisia" kennoja ei yksinkertaisesti tehtaasta tule ulos mutta markkinoilla on kysyntää. Tässä hyvä analogia tietokoneiden prosessoreissa missä prosessoreita alimitoitetaan ja harrastajat sitten ylikellottavat koska tuotteen laatu on paljon korkeempi kuin merkatut speksit

Yhteenveto: Mitä pidempään kennoa on valmistettu sen parempi sen laatu on, tästä johtuen "ylivuotiset" mallit ovat kehittyneet hiukan myös ajan myötä.

6) akun kemian herääminen

Kun akku on uusi siihen tehdään lataus-syklejä tehtaalla ja varmistetaan että se täyttää laatuvaatimukset.

Kun akut ovat uusia niillä kannattaa ajaa noin 5-10 sykliä jolloin ne yleensä ovat sisäänajetut ja akun kemia pelaa miten seon ajateltu.

Päivän ensimmäinen lataus on aina "tuhnu" johtuen siitä että akku on seissyt hetken ajamattomana, eli koskaan ei voi verrata ekaa latausta toiseen lataukseen silloin saa aina vääriä tuloksia.

Mitä enemmän akkua kuormitetaan sen paremmin se antaa seuraavalla latauksella virtaa koska kemia herää. Tästä systä esim ensiks virillä herätetty akku jolla ajetaan sitten TSS luokkaa seuraavaksi on parempi kuin vaan TSS luokkaa ajettu akku.
« Viimeksi muokattu: 29.12.12 - klo: 21.40 kirjoittanut goos »
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #25 : 29.12.12 - klo: 21.36 »
RangerWalker: Hoke nimenomaan testasi samalla kapasiteetilla olevia akkuja eli olivat 5000 mah 30C ja 35C. Noin pientä eroa on vaikea huomata varsinkin vakioturistilla.

Omistin kolme vuotta saman laadukkaan valmistajan akkuja jotka olivat molemmat 5000mAh akkuja.
Kaksi 30C akkua ja kaksi 35C akkua.
30C akut potkivat paremmin ja korkeampi teho kesti myös pidempään.
Vastaavan kokeilin toissavuonna eri valmistajan akuilla ja jälleen aivan samat tulokset.
Ja nämä olivat monen muunkin toteamia tuloksia puhtaassa sokkotestissä.

Kaikki jotka epäilevät tätä asiaa niin suosittelen kokeilemaan mattoautolla, sillä huomaatte varmasti eron eikä asiasta tarvitse enää vääntää kun on itse kokenut asian! Testin onnistumisen kannalta tärkeää että valitsee kireän virikoneen mikä vie akun äärirajoille ja että akkujen välillä on riittävästi eroa maksimipurkuvirrassa, esim. tuplat parempi toiseen niin eron huomaa selkeästi varsinkin loppuhiitistä.

Yksi akkumerkki oli GM.


Ja Pate tais olla ehkä ainoa joka luki ja ymmärsi mistä edes puhuin.

C arvo itsessäln ei kerro akun suorituskyvystä mitään... Piste.
Täytyy tietää vähintään kapasiteetti ennenkuin saadaan mitään infoa akun purkuvirroista.

No sittenkin tullaan siihen että mikä valmistaja ilmoittelee nämä C arvot mitenkä faktana ja paljonko on mukana lapinlisää.
Siihen päälle vielä akkujen resistanssi erot.
Pelkkää C lukua tuijottamalla ei ihan aikuisten oikeesti pysty tietämään akkujen välisiä eroja.

Ja miksi edes jaksat mussuttaa stocki luokasta.
Jälleen jos vain lukisit mitä kirjoitin niin huomaisit että tällaisia testejä on tehty monen eri luokan autoilla stanusta viriin ja sähkökrossiin.
Moottorit ovat olleet testeissä siis 17.5 - 4.0 vai olikohan eräällä kuskilla myyrissä jopa 3.5T
jokainen kokeili sokkona, eikä siis tiennyt mitä testasi.
Fiilikset oli jokaisella aivan samansuuntaiset.

Ja tosiaan nlitä hommia testattiin jopa parin eri merkin akuilla.

On myös kokeiltu eri merkkisiä akkuja samoilla arvoilla ja taas on ihan selvät erot tullu esiin.

Mutta tuo asia poikkeaa hieman siitä alkuperäisestä pointista.
Pelkkä C arvo ei kerro akun suorituskyvystä yhtään mitään.
Kukaan ei pysty toteamaan "40C akku on mopompi kuin 45C"
ilman että tiedetään yhtään mitään muita asioita, kuten edes kapasiteetti.

Tai voitaishan sit myös alottaa keskustelu akkujen kapasiteetista.
Ilmeisesti tietämällä ainoastaan akun kapasiteetti, pystytään myös toteamaan että 6000mAh on tottakai tehokkaampi kuin 5900mAh

Poissa JiiPee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #26 : 29.12.12 - klo: 22.21 »
Joku vois lobbaa vaikka TM:ää tai jotain muuta julkaisua että tekisivät kattavan testin näistä RC-akuista laboratorio olosuhteissa niin nähtäisiin mikä on totuus...
Revo ja pari pienempää nelipyörästä

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #27 : 29.12.12 - klo: 22.34 »
Joku vois lobbaa vaikka TM:ää tai jotain muuta julkaisua että tekisivät kattavan testin näistä RC-akuista laboratorio olosuhteissa niin nähtäisiin mikä on totuus...
http://www.bigsquidrc.com/lipo-battery-shootout-4-2s-5800-mah-edition/
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #28 : 29.12.12 - klo: 22.45 »
Ei siihen mitään TM testejä tarvita.

Kunhan jokainen tajuaa että yhtäkään lukua ei pidä toljottaa niinkuin se olisi puhdas totuus.
Tottakai jokaisella valmistajalla on jonkin verran jotain pyöristystä arvoissaan.

Mutta tärkeintä olis että ymmärrettäis mitä mikäkin luku edes tarkoittaa.
Ihme toki on että porukka tietää että lipon päällä se 7.2V tarkoittaa akun nimellisjännitettä.
mAh luku tarkoittaa kapasiteettia, eli toisinsanoen "tankin kokoa"
C luku näyttää olevan enemmän tai vähemmän väärin ymmärretty numero.
Se kun ei yksinään tosiaan kerro akun tehoa vaan sillä luvulla kerrotaan kapasiteetti niin saadaan virranantokyky.

Eli siis jos akuista pyyhittäisiin pois kaikki muut numerot ja niiden päällä olisi enää jäljellä pelkkä C arvo niin ei niitä voida laittaa rankasti numerojärjestykseen ja todeta että siinä on niiden tehollinen paremmuus järjestys.
Tarvitsee tietää kapasiteetti että nämä pystytään laittamaan järjestykseen edes sen laskutuloksen mukaan.

Eli ihan karu esimerkki.

Kaksi kappaletta akkuja.
Toinen on 50C ja toinen 55C
Tuossa ei ole vielä mitään infoa siitä kumpi on edes paperilla tehokkaampi.
Mutta kun esiin otetaan kapasiteetit... 5500mAh 50C = 275 A
5000mAh 55C = 275 A
Kappas... molemmat akuthan ovatkin paperilla aivan saman tehoiset.

Eli vielä kerran... C arvo ei itsessään kerro mitään akun tehosta... siihen tarvitaan muutakin infoa.
Ja kun tämäkin kertoo vasta sen mikä se paperilla on valmistajan ilmoittamana...
Eli yllä esitetyssä esimerkissä saattaa akuissa olla kuitenkin selkeitä eroja, vaikka molemmissa onkin sama virranantokyky.
Ja noista verrokeista tuo 50C saattaa olla hyvinkin se joka huomataan testaamalla tehokkaammaksi tai sitten ei, mutta ei kukaan voi tuon pelkän C arvon mukaan todeta kumpi on tehokkaampi.

Poissa JiiPee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Lipon C-arvon vaikutus auton suorituskykyyn
« Vastaus #29 : 29.12.12 - klo: 22.51 »
No HOKE vielä sen verran että paljon se 10 AVG piuha ja perässä oleva deas/XT60 liitin antaa läpi=pullonkaula.
Revo ja pari pienempää nelipyörästä