Kirjoittaja Aihe: Keskustelua suomalaisesta ajokulttuurista ja korokekäyttäytymisestä  (Luettu 16753 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Löytyipä tuolta Nokian SC-kisojen jälkipeleistä niin käsittämätön kommentti kokeneelta kuljettajalta että ajattelin avata aiheesta oman keskustelun:

Eli nostajan ja tuomarin haukkumusille ei anneta nyt tilaa.
Itse olen sitä mieltä että liikaa oli autoja radalla samaan aikaan.
Nyt rymisteltiin niin että naurua sai koko rahan edestä.
Tuomarointi EI TODELLAKAAN ole mikään helppo homma ja siihen ei ole jonoksi asti kavereita astumass
a tuomaroimaan.
Mutta se joka sinne astuu pitää tuntea pelisäännöt ja olla puolueeton ja uskaltaa antaa kellevaan sanktioita.
Ja sitten tuosta huutamisesta....
Olen jokunen kisa ajannut niin kotimaassa kuin ympäri maailmaa niin en ole vielä sellaisessa kisassa ollut missä ollaan oltu hiljaa kuin kirkossa.
Ja näin minä ymmärsin että joku kuvitteli että hiljaa ollaan kisapaikalla kuin täällä on niitä nuoria kuskeja.
Eli ihan lyhyesti kirjoitettuna niin rc-auto kisoissa huudetaan viimeistään kuin finaalit on menossa PISTE
Toivottavasti nyt ei kisajärjestäjä ota nokkiinsa näistä kirjoituksista.
Teidän järjestelyissä ei ollut mitään vikaa.
Jerzi

En tiedä täytänkö jerzin "jokusen kisan ajaneen" kriteeriä (kymmenkunta KV-kisaa (mm. MM:t ja viidet EM:t) ja satoja kisoja Suomessa (kerta-SM:iä, SM-osakilpailuita, kansallisia kisoja ja kerhokisoja)), mutta uskallan olla täysin eri mieltä. Noita kaikkia ajamiani kisoja yhdistää se asia että KOROKKEELLA EI HUUDETA. Jos huudetaan niin huudetaan aiheesta: "VARO PÄÄSUORALLA SISÄLAIDASSA" tai "NOSTAJA, AUTO TAKANA!".

Jos joku alkaa tarpeettomasti huutamaan korokkeella niin ainakin itse toimiessani kisaorganisaatiossa laitan kyseisen kuljettajan korokkeelta alas rauhoittumaan. Jos tuokaan ei auta niin puolen vuoden kilpailukielto viimeistään rauhoittaa. SM-kisoissa on aina kunnon organisaatio (koulutuksen saaneet kilpailunjohtaja, tuomariston puheenjohtaja ja 2 tuomaria joista vähintään toinen on jostain muualta kuin kisajärjestäjän seurasta), mutta kerhokisoissa kisat viedään yleensä parin harrastajan voimin.

Silloin varsinkaan kokoneiden kuljettajien ei pidä käyttää tilaisuutta hyväksi "tuomarittomuudesta", vaan pitää näyttää esimerkkiä uusille kuljettajille. Nykyinen suuntaus on ihmeellinen kun pro-kuljettajat ajavat kerhokisoissa verenmaku suussa ja käyttäytyvät kuin tarhaikäiset. Valitettavasti AKK:n puolelta ei voi tuohon puuttua kun ovat ns. "villejä kisoja" mitä ainakin Nokian SC-kisat muutenkin ajokulttuuriltaan muistuttivat.

KV- ja SM-kisojen ajokulttuurissa on mielestäni selvä ero. KV-kisoissa ajetaan kuskien kanssa jotka näet ehkä kerran elämässäsi. SM-kisoissa taas ajat samojen kuskien kanssa vuodesta toiseen ja siinä syntyy keskinäinen kunnioitus kuljettajien välille. Erityisesti TSM-10 luokassa on Suomessa A-finaalissa ollut todella hienoa ajaa kun kuljettajat ajavat kovaa mutta reilusti. Toivottavasti samanlainen kunnioitus toisia kuljettajia kohtaan myös leviäisi muihin luokkiin. Kerhokisojen tuomarointiin panostamalla saadaan varmasti tulevaisuudessa entistä siistimpiä kilpailuita kaikilla tasoilla ajettaessa. Jos uusi kuljettaja oppii alussa väärille tavoille sitä on enää vaikea myöhemmin muuttaa.

Poissa Joppe75

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Juuri näin, Noita kaikkia ajamiani kisoja yhdistää se asia että KOROKKEELLA EI HUUDETA. Jos huudetaan niin huudetaan aiheesta: "VARO PÄÄSUORALLA SISÄLAIDASSA" tai "NOSTAJA, AUTO TAKANA!".


Kun tuossa aika tarkkaan vuosi sitten aloiteltiin tämä harrastus uudestaan pojan löydettyä iskän vanhat 80-90luvun autot niin ajattelin että mikä ettei.Pojan kanssa sitä ns,laatuaikaa.Ekat kisat ajoimme tuolla joensuussa tais olla summer jumps tai jms.Siellä jo vaikka oli ns.kerho-kisa kävi selville tuo korokkeella käyttäytyminen siellä ei huudeta mitään muuta kun juuri nuo varoitukset kanssa kilpailijoille. Ja näin olemme tottuneet toimimaan joka kisassa mitä olemme ajaneet. Vaikka noita kisoja emme ole vasta kiertäneet kuin 10-15kpl.
On sitten kysymyksessä autourheilu tai joku muu urheilulaji niin olen yrittänyt opettaa kaikille että kunnioittaa muita kilpailijoita kilpailutilanteessa.Toki kaikkea sattuu ja tapahtuu kun on kysymys suht nopeasta lajista,näkökenttä pienenee jne.Mutta tuon"turhan"huutelemisen kun opettelee jo kotiradalla/kotikisoissa niin ei sen pitäisi tulla tonne isompii karkeloihinkaan.

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Yksi erittäin huolestuttava piirre kisoissa on "tiimiajaminen". Oli se sitten seuran tai jonkun automerkin sisällä tapahtuvaa toimintaa. Samalla kierroksella ollessaan toki aivan sallittua, mutta jos on jäänyt kierroksen ja jää peittelemään "kilpailevan tiimin kuljettajaa" niin se on erittäin tuomittavaa ja mielestäni oikea ratkaisu on liputtaa kyseinen kuljettaja pois radalta ja poistaa kilpailusta. Tällaista kuulin tapahtuneen Nokiallakin, mutta en ollut todistamassa tapahtumaa niin en tiedä kuinka piti paikkaansa - tätä on tapahtunut ennenkin, toivottavasti ei enää jatkossa.

Poissa jannes28

  • Veteraani
    • Profiili
    • Racers RC Shop
En tiedä tarkoittiko Jerry sitä että yleisössä kuuluu huutaa. Oli kyllä ensimmäinen kerta kun tuollaista älämölöä missään kisoissa kuulin, ja täytyy sanoa että tuo yleisön käyttäytyminenkin oli aika häiritsevää. Pitäisi antaa kuitenkin kuskeille ja nostajille mahdollisuus kuulla kuulutukset, että tietää tilanteen radalla. 

Siellä oli jotain autoa nostajan jalkojen juuressa jumissa niin ettei nostaja sitä huomannut kun oli kuolleessa kulmassa. Ei kyllä varmaan kuullutkaan että siinä joku ruopii jumissa, kun jengi huusi kuin heikkopäiset siellä yleisössä. Yleisesti nostajille huudeltiin aika paljon. Tai siis aina kun joku PK seudun kuski kaatoi, niin alkoi hirveä älämölö. Ei varmaan helpota kuskien ja nostajien suoritusta. Ja sittenhän se homma lähti käsistä kun nostajaa alettiin haukkumaan.

Jollain kuskilla meni kuppi ihan nurin kun ei sujunut  ja jotkut ajoi sikaa mielestäni ihan tarkoituksella. Sitten syytellään edessä menevää jos itse ajetaan perään yms. Itsellä oli vaikeuksia saada tilaa kierroksella ohitettavalta finaalissa mutta se oli jotenkin ymmärrettävää kun B-finaalissa oli suht uusia harrastajia mielestäni. A-Finaalien sekoilut ihmetyttää kyllä kovasti. Mutta se kertoo vaan siitä että porukka ottaa homman vähän turhan vakavasti vaikka kyseessä vain kerhokisa. Ja siitä että tuomari puuttui.

Huono maku jäi noista kisoista kyllä meikäläisen suuhun. Ennenkin on tuomarit puuttunut kisoista, mutta tällaista kokemusta ei silti ole jäänyt. Tässä alkaa miettimään että meneekö nämä SC kisatkin nyt siihen suuntaan ettei kohta huvita enää osallistua. Toivottavasti ei koska on minun lempiluokkani toistaiseksi.
Laadukkaat ja edulliset RC-Autot ja tarvikkeet www.racersrcshop.com

Poissa seinäkello

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Nokian kisa oli lievästi sanottuna jumalaton vitsi. Kisat meni niin kovaa puuta päin että oikeen hävetti katsoa kisat loppuun asti. Palkintojen jakoa en kehdannut edes katsoa kun oli niin surkeat kisat. Tuomari olis pitänyt ehdottomasti olla.

Poissa Potski

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Moi,

 Itse olen tässä nyt myös yhden kauden ajanut kilpaa/harrastanut (viime Model Expon WJ oli ensimmäinen kilpailuni) ja tällä kertaa en voi olla kuin yhtä mieltä Heulin kanssa tuosta kunnioituksesta, mikä kehittyy kuskien välille. Etenki krossikisoissa on ilo ollut ajaa mukana, kun jopa SM -osakilpailuissa ajetaan toiset huomioiden ihan sieltä kesällä tutuksi tulleista E-finaalista B-finaaliin. Toki osumia sattuu, mutta niiden jälkeen viimeistään toimitaan fiksusti. Huutelua en ole kuullut joitakin yksittäisiä nostajan heräämiskehotuksia lukuunottamatta, mutta näissä nyt ei mielestäni ole mitään väärää.
 Ensimmäiset touring kisatkin tuli ajettua Raisiossa ja se se vasta puhdasta ajoa olikin. Pari tahatonta päälleajoa, jotka joko odotettiin tai sitten stopparilla karsittiin pois, mutta ei pienintäkään tahallista osumaa ainakaan mun silmään osunut.

 Syksyllä olin sitten ensi kertaa Corrikisoissa paikalla ja itseasiassa tuomarina SCWC I osakisassa ja kulttuurishokki oli suuri. Juuri kuten Joppekin totesi, kesällä oli oppinut hiljaiseen korokekäyttäytymiseen ja siistiin ajamiseen. Corritouhuissa tuntui vallitsevan täysin tosienlainen käytäntö. Etenkin päälle ajaminen tuntui olevan jollain tapaa normi ohitustilanteessa. Monesti näki tilanteita, jossa takaa tuleva tuli selvästi liian kovaa ja selvästi liian tiukalla linjalla suoraan edellä ajavan kylkeen tai konttiin ja siitä sitten edelleen puski edellä olevan pois tieltään.
 En tiedä onko tämä Corri piireissä uusi ilmiö, vai ei, mutta ainakin itselle jäi jo niistä kisoista sellainen kuva, että ei tarvitse tuohon luokkaan sotkeutua. Toisaalta kyllä ajo alkoi siisteytyä viimeisiä finaaleita kohden, kun olin stoppareita päälleajoista jakanut kohtuu reilulla kädellä, mutta silti ero oppimaani oli melko suuri.

 Toisaalta mitä olen isompien poikien juttuja radalla kuunnellut, on Suomen ajokulttuuri siisti verrattuna moneen muuhun maahan, etenkin Euroopan maihin verrattaessa. Itselläni on myös ollut todella hauska ensimmäinen harrastusvuosi maastosarjan ja WJ:n osalta, eikä mielestäni minkäänlaisesta ajokulttuuri tai korokekäyttäytymis ongelmasta voi puhua.
 Tosin maastosarjaan ja WJ sarjaan oli helppo tulla mukaan, sillä kaikki paikalla olijat suhtautuvat kilpailuun kuitenkin sen verran totisesti, että kaikki oheistoiminnotkin hoidetaan kunnolla ja kaikilta osallistujilta vaaditaan se tietty suoritustaso. Oli se suoritus sitten korokkeella hiljaa ajaminen tai hyvä nostosuoritus.

Samppa PK seudulta

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Heuli, mä tarkoitin just sitä huutoa mikä tulee radan vierestä eikä korokkeelta.
Minua ja Seinistä kritisoitiin kuin huudettiin kuin Maxin perään ajettiin ja vieruus kaveri siinä ihmetteli meidän huutoja ynnä sitä että ei ollut rikettä sattunut.
Sehän on ihan selvä asia että tarpeeton huutaminen korokkeellta ei sallita olkoon tilanne mikä tahansa.
Otsikko pitää olla että SAAKO NOSTAJA/ KATSOJA huutaa.
Tässä on nyt tulkittu asiat väärin.
Jerzi

PS eli jos mclarenista hajoaa johtopaikalta monzan radalla 1 kierros ennen maalia, mitä tifoosit tekee kuin he huomaavat että ferrari voittaa. No ei ne ainakaan hiljaa ole.
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa bcan

  • RSRCA
    • Profiili
Nokian kisa oli lievästi sanottuna jumalaton vitsi. Kisat meni niin kovaa puuta päin että oikeen hävetti katsoa kisat loppuun asti. Palkintojen jakoa en kehdannut edes katsoa kun oli niin surkeat kisat. Tuomari olis pitänyt ehdottomasti olla.
Henkilökohtaisesti en ole samaa mieltä, kisat kokonaisuudessaan oli ihan hyvät. Toki Nokialla oli enemmän kolarointia ja huutelua sekä katsomossa ja jonkin verran lauteillakin. Mutta kun kokonaisuudesta poistaa nuo yksittäiset tapahtumat ja huutelut niin homma toimi ja kisailijoilla oli pääosin ihan hyvät kisat.

Jälkipuinneissakin ollut nostajan tuomarina toiminenkin on saanut aivan liian paljon huomiota kun ottaa huomioon sen mitä todella tapahtui. Törkeyksien huutelulle ei kuitenkaan ole mitään selitystä, sellaista ei voi sallia missään kilpailussa. Ei varsinkaan sarjassa jota on alusta asti mainostettu juniori ja aloittelija ystävällisenä.

Jokainen paikalla ollut varmasti muistaa miten käyttäytyi ja ottaa sen huomioon seuraavassa kisassa johon osallistuu.

Tässä alkaa miettimään että meneekö nämä SC kisatkin nyt siihen suuntaan ettei kohta huvita enää osallistua. Toivottavasti ei koska on minun lempiluokkani toistaiseksi.
JOS niin käy että tämä samanlainen suuntaus jatkuu SC kisoissa niin sitten sarjassa täytyy tehdä radikaaleja muutoksia.

Syksyllä olin sitten ensi kertaa Corrikisoissa paikalla ja itseasiassa tuomarina SCWC I osakisassa ja kulttuurishokki oli suuri. Juuri kuten Joppekin totesi, kesällä oli oppinut hiljaiseen korokekäyttäytymiseen ja siistiin ajamiseen. Corritouhuissa tuntui vallitsevan täysin tosienlainen käytäntö. Etenkin päälle ajaminen tuntui olevan jollain tapaa normi ohitustilanteessa. Monesti näki tilanteita, jossa takaa tuleva tuli selvästi liian kovaa ja selvästi liian tiukalla linjalla suoraan edellä ajavan kylkeen tai konttiin ja siitä sitten edelleen puski edellä olevan pois tieltään.
 En tiedä onko tämä Corri piireissä uusi ilmiö, vai ei, mutta ainakin itselle jäi jo niistä kisoista sellainen kuva, että ei tarvitse tuohon luokkaan sotkeutua. Toisaalta kyllä ajo alkoi siisteytyä viimeisiä finaaleita kohden, kun olin stoppareita päälleajoista jakanut kohtuu reilulla kädellä, mutta silti ero oppimaani oli melko suuri.
Krossareilla kylkeen ajot on varmaan helpompi tuomita kuin SC autoilla. Marginaali SC autoilla siihen että onko mutkassa ohitus kylkeenajo vai kylki-kyljessä ajo on aika pieni. Krossareilla kylki-kyljessä ajo ei ole niin helppoa. Peräänajot pitäis kyllä saada otettua pois, ongelmana vain on että kaikkea ei pysty näkemään.
Tuomarointia on syytä parantaa SC kisoissa koska kilpailu on muuttunut ainakin kärjessä totisemmaksi

PS eli jos mclarenista hajoaa johtopaikalta monzan radalla 1 kierros ennen maalia, mitä tifoosit tekee kuin he huomaavat että ferrari voittaa. No ei ne ainakaan hiljaa ole.
En lähtisi vertaamaan (ainakaan vielä  :wink:) pienen Suomen pientä kerhokisasarjaa F1:siin. Tarkoitus meillä on kuitenkin pitää hauskaa ja ajaa kilpaa rennosti mutta kovaa. F1:sissä tilanne on himppasen verran toinen

Toivottavasti nämä tapahtumat eivät ole peloittaneet varsinkaan nuoria ja aloittelevia kisailijoita pois sarjasta. Kuten todettu, tämä ei ole ollut normaalia toimintaa SC kisoissa, toivottavasti nähdään paljon nuoria ja aloittelevia kuskeja kauden viimeisessä kahdessa kisassa.

Jatketaan seuraavassa kisassa ilman niitä pipoja ja kannustetaan kaveria, mutta rehdillä ja urheilullisella tavalla.
| TeknoRC.fi | TeknoRC SCT410.3 | Tamiya M-07 |

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Joo olenko nyt ymmärtänyt väärin yhden asian.
Saako nyt katsoja pitää ääntä vai ei täällä Suomen kisoissa vaikkakin niitä nuoria on paikanpäällä joko ajamassa tai katsomossa.
Ainakin se on todella yleistä että kv kisoissa näin tapahtuu, no ainakin ne missä olen ollut mukana.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa jannes28

  • Veteraani
    • Profiili
    • Racers RC Shop
Kai sitä ääntä saa pitää jos pysyy asiallisena eikä häiritse esim liikaa kuulutusten kuulemista. Mielestäni kilpailussa voidaan vaatia katsojilta hiljaisuutta jos esim kuulutuksista ei muuten saa selvää, ne on kuitenkin aika tärkeitä kuskeille. Tämän toki varmaan kilpailunjärjestäjä ilmoittaa paikan päällä jos näin on.   Kaikilla kilpailujärjestäjillä ei varmasti ole laittaa rahaa johonkin audiovehkeisiin niin paljon kuin jollain toisella. Tilat voivat myös vaikeuttaa äänentoiston kuuluvuutta ainakin sisäradoilla. 

Ja yleisesti ottaen kisoissa joissa minä olen ollut on aika hiljaista katsomon puolella. Ja hyvä niin.
Laadukkaat ja edulliset RC-Autot ja tarvikkeet www.racersrcshop.com

Poissa Volvospede

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Kyllä tähän SC touhuun tarvitaan aktiivista tuomaria ettei homma lähe lapasesta. Sitten joko penaltipoksi täyttyy autoista tai kuskit vähän rauhoittaa menoa. Suuri osa tilanteista tulee kun ohi pitää yrittää heti eikä malteta odottaa sekuntiakaan. Kilpailutilanteessa pitäisi ajaa vaikka maaliin asti samassa järjestyksessä mielummin kuin ajaa konttiin ja ryssiä sekä oma että ohitettavan ajo. Tai jos pääsee ite pystyssä tilanteesta johtoon, niin onko se niin hienoa pärjätä puskutraktori taktiikalla? (no stopparihan estäisi tuolla taktiikalla pärjäämisen)

Kierroksella ohittamista taas helpottaisi selkeät kuulutukset ja mahdollisesti älyllinen kommunikointi korokkeella. Nokialla kuulutukset jäi vähän epäselväks korokkeen oikeassa laidassa ja tätä kyllä pahenti mölinä yleisössä ja korokkeella ja esim paineilmalla autojen putsailu samassa hallissa. Hirvee puhina kävi välillä siinä oviaukolla.  :grin: Ja niinkuin oli mainittukin jo niin nostaminenkin kärsii mölinästä. Eli yleisön mölinästä on haittaa melko monella taholla ja "hyödyt" aika vähissä vaikka mitenpäin asiaa perustelisi. Kuskeille mä sallisin asiallisen kommunikoinnin keskenään tai nostajan asiallisen "herättelyn", mutta epäasiallisuuksista huomautuksen ja jatkuessaan penaltia.

Tämmösiä ajatuksia tällä kertaa. Toivottavasti saamme porukalla aikaan siistimmät ajot ensi kerralla!
Se kauppias älähtää johon kalikka kalahtaa! :-)

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Jio ja tuo nokian ajopaikka kuin on tuollainen kivensisällä pieni paikka niin tuo ääni vain korostuu.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Maxxi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
On hyvä muistaa että ainakin pääkaupunkiseudulla yli puolet SC kuskeista on harrastanut alla 2 vuotta eivätkä koskaan ole kiertäneet muita sarjoja. Siitä syystä keskustelu käytöksesä on mielestäni hyvä idea jotta opimme miten tulisi kisoissa käyttäytyä.

Olen itse harrastanut Esim. käsipalloa juniorina ja siellä vasta huudetaan. Junnuotteluissa vanhemmat huutavat tuomarille, toiselle joukkueelle ja omalle joukkuelle todella rumia juttuja. Tämä on mielestäni ikävä juttu, mutta kun katsotaan esim Profudista jossa jos tuomari tekee virheen 60.000 katsojaa buuaa tuomarille tai vastustajille. Eli jokaikisessä urheilulajissa huudetaan.
Tuomari olisi mielestäni erittäin tärkeä, varsinkin SC sarjassa. Jos joku tulee ekaan kisaansa ja kaikki kolaroiminen on sallittua niin varmasti ensikertalainenkin kolaroi muihin. Jos taas jokaisesta päälleajosta tulee varoitus tai stoppari niin eiköhän se ensikertalainen yrittää olla kolaroimatta. Mitäköhän tulisi jos esim fudiksessa ei olisi tuomaria? Tuskin kovin hienoa ottelua?

Mielestäni korokkeella ei pitäisi huutaa, eikä katsomossakaan pitäisi. Silloin on kaikilla helpompaa seurata kuulutuksia. Nokialla kuulutuksia ei kauhean hyvin kuuluneet, eikä ehkä autettu kierroksella ohituksia/reilua kisailu tarpeeksi.

Tässä kisassa ilmeisesti suurin osa huudoista tuli katsomon puolelta ja itseasiassa sellaisilta ihmisiltä jotka eivät olleet kisailemassa.
Nokian kisa oli lievästi sanottuna jumalaton vitsi. Kisat meni niin kovaa puuta päin että oikeen hävetti katsoa kisat loppuun asti. Palkintojen jakoa en kehdannut edes katsoa kun oli niin surkeat kisat. Tuomari olis pitänyt ehdottomasti olla.
Seinis, sinä olet harrastanut suunnilleen yhtä pitkään kuin keskiverto SC kuski, väitätkö että sinä että kolaroi muiden kanssa? Ja toisessa ongelmassa, eli huutamisessa taisit itse olla aika iso osa ongelmaa vaikka et edes osallistunut kisaan.

Mielestäni kisat eivät todellakaan ollut vitsi, enemmänkin todiste siitä, mitä tapahtuu kun liian monta aloittelevaa kuskia taistelee ilman tuomarointia, Mielestäni verrattavissa fudisotteluun, 20vs20 ilman tuomaria.
Hobbyfactory.fi
Team Associated, ARRMA RC, Team Orion, Power HD & Avid

Poissa kotari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Meriitteihini ei kuulu yhtään kisaa PA-rintamalta mutta paria kisaa olen käynyt seuraamassa.
 asiat jotka jäivät mieleen päälimmäisenä näin "ulkopuolisen "silmin...

-"konttiin ajot" tuomarointi mielestäni poistaisi ongelman suurimmaksiosin...rankkua vaan (poikkeuksiakin oli  jotka ymmärsi mokanneensa).
-nostovuoron laiminlyönti tai edes että sinne joudutaan joka erään erikseen pyytämään (jos tuo mun poikakin sen tajuaa että sinne on velvollisuus mennä... (jos nyt ei oo se "nyt  just kakka" tulossa, jolloin sinne pyydetään tuuraaja.)
-kaiuttimien suuntaus ja sijoittelu niin että se kuuluu sinne minne pitääkin...ei taatusti hintakysymys?

Yleinen ilmapiiri oli tosi rento ja itsekin jo vakavasti harkitsin kisakokemuksen kartuttamista tälläkin lajilla, mutta tämä kisa laittoi tuon "vakavuutensa" takia kyllä vielä mietintämyssyyn muutaman epäröinnin.
Jos tätä "markkinoidaan" helposti lähestyttävänä sarjana, oli se jotain muuta.

Aina kun samalla hiekkalaatikolla peuhataan kisan merkeissä syntyy ääntä oli se IKÄ mikä vaan Mutta se että tahallaan teutaroidaan ja hajoitetaan pahimmassa tapauksessa toisten laitteet toiminnallaan ja huudetaan puolin ja toisin kuin karjan huutokaupoissa ei mielestäni antanut hyvää kuvaa koko kisailusta/lajista.

Sitten asian ohi ja asiasta

Ovella kävi muuten kääntymässä päivän aikana muutama varmaan lajista kiinnostunut ihminen...yksi ainakin
oli koska tajusin avata suuni ja ohjasin "peremmälle" ja  kerroin sen mitä kisoista ja lajista tiedän.
Mielestäni tuohon "sisään heittoon" voisi panostaa, koska kaikki eivät välttämättä "uskalla" itse lähestyä...
ainakaan jos kisailu on melun perusteella MM-tasoa ;)

YT: Mika (vain katsojana ja lajiin tutustujana pätevöitynyt.  =D
XRAY T3 2012, XRAY XB8, Team Associated B44, Team Durango DESC210R, DESC410v2
Se viimeisenä nauraa, joka hitaiten tajuaa

Poissa bcan

  • RSRCA
    • Profiili
Yleinen ilmapiiri oli tosi rento ja itsekin jo vakavasti harkitsin kisakokemuksen kartuttamista tälläkin lajilla, mutta tämä kisa laittoi tuon "vakavuutensa" takia kyllä vielä mietintämyssyyn muutaman epäröinnin.
Jos tätä "markkinoidaan" helposti lähestyttävänä sarjana, oli se jotain muuta.
Ei tämän yhden kisan takia kannata epäröidä, toivon että tapahtuneesta oppineena jokainen tulee paremmalla asenteella seuraaviin kisoihin Vantaalle.

Ovella kävi muuten kääntymässä päivän aikana muutama varmaan lajista kiinnostunut ihminen...yksi ainakin
oli koska tajusin avata suuni ja ohjasin "peremmälle" ja  kerroin sen mitä kisoista ja lajista tiedän.
Mielestäni tuohon "sisään heittoon" voisi panostaa, koska kaikki eivät välttämättä "uskalla" itse lähestyä...
ainakaan jos kisailu on melun perusteella MM-tasoa ;)
Tuo on totta, katsojiin pitäsi panostaa enemmän, jos saadaan edes yksi kiinnostumaan lajista jokaisessa kisassa mitä Suomessa järjestetään niin saataisiin hyvää kasvua lajille.

| TeknoRC.fi | TeknoRC SCT410.3 | Tamiya M-07 |

Poissa jannes28

  • Veteraani
    • Profiili
    • Racers RC Shop
Yleinen ilmapiiri oli tosi rento ja itsekin jo vakavasti harkitsin kisakokemuksen kartuttamista tälläkin lajilla, mutta tämä kisa laittoi tuon "vakavuutensa" takia kyllä vielä mietintämyssyyn muutaman epäröinnin.
Jos tätä "markkinoidaan" helposti lähestyttävänä sarjana, oli se jotain muuta.
Ei tämän yhden kisan takia kannata epäröidä, toivon että tapahtuneesta oppineena jokainen tulee paremmalla asenteella seuraaviin kisoihin Vantaalle.

Ovella kävi muuten kääntymässä päivän aikana muutama varmaan lajista kiinnostunut ihminen...yksi ainakin
oli koska tajusin avata suuni ja ohjasin "peremmälle" ja  kerroin sen mitä kisoista ja lajista tiedän.
Mielestäni tuohon "sisään heittoon" voisi panostaa, koska kaikki eivät välttämättä "uskalla" itse lähestyä...
ainakaan jos kisailu on melun perusteella MM-tasoa ;)
Tuo on totta, katsojiin pitäsi panostaa enemmän, jos saadaan edes yksi kiinnostumaan lajista jokaisessa kisassa mitä Suomessa järjestetään niin saataisiin hyvää kasvua lajille.

Tähän täytyy kyllä Tero panostaa meidän seuraavassa kisassa.
Laadukkaat ja edulliset RC-Autot ja tarvikkeet www.racersrcshop.com

Poissa Janne A

  • Veteraani
    • Profiili
    • finRC.com
Syksyllä olin sitten ensi kertaa Corrikisoissa paikalla ja itseasiassa tuomarina SCWC I osakisassa ja kulttuurishokki oli suuri. Juuri kuten Joppekin totesi, kesällä oli oppinut hiljaiseen korokekäyttäytymiseen ja siistiin ajamiseen. Corritouhuissa tuntui vallitsevan täysin tosienlainen käytäntö. Etenkin päälle ajaminen tuntui olevan jollain tapaa normi ohitustilanteessa. Monesti näki tilanteita, jossa takaa tuleva tuli selvästi liian kovaa ja selvästi liian tiukalla linjalla suoraan edellä ajavan kylkeen tai konttiin ja siitä sitten edelleen puski edellä olevan pois tieltään.
 En tiedä onko tämä Corri piireissä uusi ilmiö, vai ei, mutta ainakin itselle jäi jo niistä kisoista sellainen kuva, että ei tarvitse tuohon luokkaan sotkeutua. Toisaalta kyllä ajo alkoi siisteytyä viimeisiä finaaleita kohden, kun olin stoppareita päälleajoista jakanut kohtuu reilulla kädellä, mutta silti ero oppimaani oli melko suuri.
Krossareilla kylkeen ajot on varmaan helpompi tuomita kuin SC autoilla. Marginaali SC autoilla siihen että onko mutkassa ohitus kylkeenajo vai kylki-kyljessä ajo on aika pieni. Krossareilla kylki-kyljessä ajo ei ole niin helppoa. Peräänajot pitäis kyllä saada otettua pois, ongelmana vain on että kaikkea ei pysty näkemään.
Tuomarointia on syytä parantaa SC kisoissa koska kilpailu on muuttunut ainakin kärjessä totisemmaksi
Näissä "kireemmällä pipolla varustetuissa" luokissa ei hyvällä katsota toisten kolaamista. Lähellä voi ajaa ja kontaktia voi ottaa, mutta kaveria ei saa käyttää mutkan jatkeena. Kun kaikki kuskit on sisäistänyt tämän ajattelutavan, niin silloin toisen lähellä on ajettava varovasti ja vahingon sattuessa palautettava sama järjestys. Sitä kautta saadaan rehtiä ja tasaista kisaamista aikaiseksi. En näkisi CORR:ia kyllä tuomaroinnin kannalta yhtään haasteellisemmaksi. Jos ohi menee silleen, että kaveri kärsii siitä, niin sillon pitää luovuttaa sija takaisin tai saa stopparin.

Mitä kisaamiseen tulee, niin CORR-luokassa ei ole keksitty mitään uutta mitä ei olisi jo näissä "vanhemmissa luokissa" kokeiltu. Krossiakin on varmasti alussa ajettu vapaammin, törmäilty ja naureskeltu. Sitten on todettu, että jos halutaan ajaa reilua kisaa, niin ei toisia saa työntää radalta pois. Sitä kautta on pikkuhiljaa kehittynyt se ajokulttuuri.

Valitettava tosiasia on se, että kun mennään kovaa ja marginaalit on pieniä, niin siihen tekemiseen pitää vähän keskittyä. Se että roiskii jotenkin sinne päin ei sitten enää riitäkkään. Jotku tulkitsee sen silloin niin, että kisaaminen on mennyt liian totiseksi ja jopa lopettaa.

EDIT: Ja mä puhun nyt harrastajista, ketkä on jo ajanut jonkun aikaa. Aloittelijat nyt törmäilee ja sählää, kun auto ei vaan pysy lapasessa ja se on ihan ok.
« Viimeksi muokattu: 15.01.13 - klo: 15.38 kirjoittanut Janne A »

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Kertokaa nyt kokeneemmat ja sääntöjä osaavat, että miten esimerkiksi kierroksella ohittava kuuluu päästää ohi ja sama toisinpäin eli miten ohitetaan kierroksella.
Ajetaanko mutka tahallaan leveäksi, jotta nopeampi pääsee ohi vai mikä on se oikea tapa?

Koska Corri luokissa ajaa paljon aloittelijoita olisi mahtavaa, jos vaikka ajajakokouksessa kerrattaisiin tämäkin sääntö.

Toisaalta esim alkuerissä haastetta aiheuttaa sellainen tilanne, jossa takaa tuleva on nopeampi, mutta virheherkempi. Tällöin takaa tuleva pitäisi päästää ohi, mutta kaadon sattuessa sijat taas vaihtuvat ja sama tilanne voi toistua useita kertoja erässä.
Molemmat kuskit voivat ajaa saman tuloksen, mutta toisella voi bestlappi olla vaikka 0,5-1,0 sekuntia parempi. Onkohan noin isoja eroja "pro" luokissa?

Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Kertokaa nyt kokeneemmat ja sääntöjä osaavat, että miten esimerkiksi kierroksella ohittava kuuluu päästää ohi ja sama toisinpäin eli miten ohitetaan kierroksella.
Ajetaanko mutka tahallaan leveäksi, jotta nopeampi pääsee ohi vai mikä on se oikea tapa?

Kyllä. Ohittaminen/ohi päästäminen tulee tapahtua nimenomaan mutkassa, EI SUORALLA. Suoralla autot menevät yleensä samaa vauhtia ja yllärijarrutukset täydestä vauhdista saa aikaan vaaratilanteita.

Hitaamman tulee antaa tietä, eli siirtyä ajolinjalta ulommaksi. Kokenut kuski puikkaa ohi öpaut auton kokoisesta reijästä, joten kun homman hoitaa tyylikkäästi, kumpikaan osapuoli ei joudu kärsimään.

Mitä hitaammassa paikassa voi antaa tietä, sitä varmemmin ohi päästäminen onnistuu. Hidasta paikkaa ei kuitenkaan pidä jäädä odottamaan puolta kierrosta jos selvästi nopeampi on kiinni kontissa, vaan tietä pitää antaa heti kun se on mahdollista.
Flying Calacucco

Poissa Nicke

  • Veteraani
    • Profiili
Kertokaa nyt kokeneemmat ja sääntöjä osaavat, että miten esimerkiksi kierroksella ohittava kuuluu päästää ohi ja sama toisinpäin eli miten ohitetaan kierroksella.
Ajetaanko mutka tahallaan leveäksi, jotta nopeampi pääsee ohi vai mikä on se oikea tapa?

Nimenomaan. Eli tilaa ei anneta jarruttamalla suoralla tai pysähtymällä sisämutkaan, vaan ajamalla mutka hieman leveäksi jolloin takana tuleva pääsee kätevästi sisäkautta ohi ilman että kumpikaan kärsii.

Koska Corri luokissa ajaa paljon aloittelijoita olisi mahtavaa, jos vaikka ajajakokouksessa kerrattaisiin tämäkin sääntö.

Onnistuu jatkossa ainakin PKSRCA:n kisoissa.

Toisaalta esim alkuerissä haastetta aiheuttaa sellainen tilanne, jossa takaa tuleva on nopeampi, mutta virheherkempi. Tällöin takaa tuleva pitäisi päästää ohi, mutta kaadon sattuessa sijat taas vaihtuvat ja sama tilanne voi toistua useita kertoja erässä.
Molemmat kuskit voivat ajaa saman tuloksen, mutta toisella voi bestlappi olla vaikka 0,5-1,0 sekuntia parempi. Onkohan noin isoja eroja "pro" luokissa?

En tiedä miksi pitäisi erottaa "pro" luokka ja corrit, nimenomaan tämä asenne tuntuisi aiheuttavan hieman ongelmaa kisoissa. Mutta itse kysymyksestä, niin yleensä mitä enemmän kisoissa on osallistujia, sitä pienemmät nopeuserot erän sisällä, koskee enemmän tai vähemmän kaikkia luokkia.

Ja toki jos joku ilmestyy konttiin kiinni alkuerässä, niin se on ainakin hetkellisesti nopeampi ja päästetään ohi. Siihen ei vaikuta sen hetkinen tilanne tai kuljettajien taidot.

« Viimeksi muokattu: 15.01.13 - klo: 20.05 kirjoittanut Nicke »

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Paras tapa päästää nopeampi kuski ohitse on hitaassa mutkassa ulkolinjaa ajaen. Kaikista pahin paikka on antaa tilaa suoralla tai jossain muussa nopeassa paikassa, silloin yleensä kolisee.

Tuo alkuerissä oleva nopeuserotilanne on kyllä hankala, sääntöjen mukaan hetkellisesti nopeampi pitää päästää ohi. Jos hetkellisesti nopeampi kuljettaja on virheherkkä niin ei kannata heti lähteä painostamaan toisen beesiin vaan jättää pienen hajuraon. Kontissa roikkumalla saa edellä ajavan tekemään taas uuden ajovirheen ja samaa rumbaa jatketaan pahimmassa tapauksessa hiitin loppuun - siinä on sitten molempien erä pilalla tuloksen teon kannalta.

Isommissa kisoissa kun on paljon kuskeja ja kuskit on jaettu hyvin eriin niin kierroksella ohituksia ei pahemmin tule. Olen ollut sellaisissakin kilpailuissa missä ennakkoon 10 nopeimmaksi rankattua eli ns. "kuumahiitti" ajoi kokonaisuudessaan A-finaaliin. Viime sunnuntaina Nokialla mattoradan puolella ajetuissa touringkisoissa oli vakioluokassa 15 kuljettajaa. Treeneissä ajettiin bestläppiä ja sen perusteella jaettiin kuskit kahteen eri ryhmään. A-finaaliin pääsi kuumasta hiitistä kaikki yhtä lukuunottamatta ja ennakkoon hitaammasta hiitistä nousi nopein A-finaaliin. Tuolla treenien jälkeen tehtävällä uudelleen jaolla saadaan alkueräryhmistä paljon tasaisemmat ja vältytään monelta ongelmalta.

Kisasarjoissa tosin on usein omat sääntönsä eriin jakoon, tarkoitus on kaikissa sama että mahdollisimman samantasoiset ajaisivat keskenään alkueriä, toteutustavoissa on kyllä eroja ja varmasti parannettavaa siinä monella sarjalla.
« Viimeksi muokattu: 15.01.13 - klo: 20.08 kirjoittanut Heuli »

Poissa Blaze

  • Veteraani
    • Profiili
Tätä keskustelua seuranneena.eikö se olisi paras itse nostaa sieltä jos pitää kauheat valitukset antaa jos kerran rikkoo sääntöjä?

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
meni multa ohi... Mitähän tuossa ajettiin takaa?

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Blaze: Heinosen Ari nosti itse oman autonsa Nokian WJ-kisoissa, ei montaa sekuntia menettänyt  :wink:

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Hyvä Nicke ,että hoidat tuon infon kisoissa. Tuota varmaan jokainen seura alkaa tekemään jatkossa jopa omissa kerhokisoissaan? Se miksi erotin Corrit ja Pro luokat johtuu siitä, että Correissa käsittääkseni ajaa enemmän aloittelijoita kuin muissa luokissa jolloin taso/vauhtierot ovat suuret. Tietenkin mitä enemmän on osanottajia sitä pienemmiksi erot ainakin finaaleissa muodostuvat.

Huutamisella ja meuhkaamisella ei saa juuri mitään aikaiseksi, mutta koulutuksella saa tuloksia.

Aloittelijan kuten minä kannattaisi opetella tuo tilan antaminen juurikin oman ajon takia. Mullakin on ainakin tuuppiluokassa oli kuin Heikki Kovalaisella. Autoja tulee oikealta ja vasemmalta ohi ja oma ajo menee aivan sekaisin. Sitten kun pääsee/joutuu C finaaliin, niin siellä on helppo ajaa omaa ajoa.
Esim mulla Turussa finaalin tulokset oli keskimäärin 2 kierrosta paremmat kuin alkuerissä tuupissa..
« Viimeksi muokattu: 15.01.13 - klo: 20.39 kirjoittanut Bigbear »
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa Hazard

  • PRCA
    • Profiili
Muisti on kauheen lyhyt mutta pari ajatusta omalta uralta. Kokemusta löytyy vain nyt pulinaa aiheuttaneesta SC-luokasta. Vielä pari vuotta sitten kaikki sisäradat olivat pieniä ja ahtaita. Autot olivat hitaita ja kömpelöitä, nykyään ovat vain kömpelöitä. Moottori ja akkutekniikan kehittyminen on silmiinpistävän kovaa ollut nämä 3-4v mitä kilpailuja olen seurannut.

Nokialla järjestettiin SC kilpailuja 2009 vuodesta asti ja huomattavasti pienemmissä tiloissa kuin nykyään. Ratamateriaali on osittain muuttunut pelkäksi betoniksi johtuen vain yhdestä rengasvalmistajasta.

Nyt luokkaan mukaan tuleva joutuu melkoisesti nopeammille radoille jotka ovat joko liukkaita tai tosi liukkaita. Jokaiselle radalle kuitenkin on yhteistä se että ne on suunniteltu suositummalle krossiluokalle sopivaksi ja SC auto nyt on noin 50% isompi.

Alusta asti luokkaa seuranneena itse tunnen suuren osan kilpailijoista useamman vuoden takaa. Vähän väliä mukaan tulee uusia kuljettajia ja niin pitääkin. Sääntöjen seuraaminen on jokaisesta itsestään kiinni. On aivan sama mitä vaikka ajajakokouksessa koitetaan toitottaa jos ei edes paperilla jaettujen sääntöjen seuraaminen onnistu.

Oman suorittamisen motivoijana ei ole sijoitukset tai sarjapisteet, ne ovat sivuseikka kun lähden harrastamaan. Kilpailukokemus on monen asian summa mutta itselläni on tarkoituksena pitää hauskaa ja koitaa pysyä poissa muiden tieltä.

Kolme vuotta ei ole pitkä aika kuin korkeintaan tietotekniikassa mutta youtubesta on helppo löytää pätkiä tuolta ajalta.

Nokia Short Course Race - SC10-2 A-fin

Nokia Short Course Race 6.2.10. 4wd SC

Poissa Aland

  • ETMKUA Admin
    • Profiili

Koska Corri luokissa ajaa paljon aloittelijoita olisi mahtavaa, jos vaikka ajajakokouksessa kerrattaisiin tämäkin sääntö.

Onnistuu jatkossa ainakin PKSRCA:n kisoissa.



Tämä tehtiin myös ajajakokouksessa Nokialla. Kaitsu huomautti asiasta ja selittti aika selvästi kaikille kuinka tärkeätä tämä on ja kuinka sitä tilaa annetaan ja milloin.
Erittäin hyvää että nämä asiat tulevat esiin näissä kokouksissa.
Monster Energy Off-Road Team
ʞooן uǝʌǝ ʎɯ ǝɹnʇɐubıs sı uo sʇı ɟooɹ

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili

Koska Corri luokissa ajaa paljon aloittelijoita olisi mahtavaa, jos vaikka ajajakokouksessa kerrattaisiin tämäkin sääntö.

Onnistuu jatkossa ainakin PKSRCA:n kisoissa.



Tämä tehtiin myös ajajakokouksessa Nokialla. Kaitsu huomautti asiasta ja selittti aika selvästi kaikille kuinka tärkeätä tämä on ja kuinka sitä tilaa annetaan ja milloin.
Erittäin hyvää että nämä asiat tulevat esiin näissä kokouksissa.

Niinhän se tehtiin, mutta kertaus on aina hyväksi ja se että se on vakiona mukana eikä vain yhden aktiivisen kuskin lisäinfo.
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
"Tuomarittomuus" ruokkii sitä että jos joku alkaa ajamaan sikaa niin sitten alkavat kaikki muutkin. Siksi tuo toisten kuljettajien kunnioittaminen on äärimmäisen tärkeää. Ei radalla pakko ole olla kaikkien kaveri mikä nöyrtyy eikä koskaan hipaisekaan toista, mutta ei siellä kannata ajaa niinkään että saa pelkkiä vihamiehiä itselleen.

Varsinkin kisat ovat aika sosiaalista toimintaa niin on se mukavampi kisapäivän päätteeksi mennä kilpakumppanien kanssa bisselle kisaa muistellen kuin tulla avautumaan foorumille. Kuten Hazard tuossa kirjoitti niin kyllä se siististi ajaminen lähtee loppupeleissä kuitenkin kuljettajista itsestään - tuomari ei tee sitä kuljettajan puolesta.

Poissa APK

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
Muutamaan epäkohtaan 1,5vuosikymmenen kohdalla haluaisin itse ainakin parannusta:
1. Radalla ajamisen aikana - muita tulee varoittaa kuuluvasti jos oma auto on esim. suoralla tai mutkassa. On sitten kyseessä treenit tai kilpailu (tasosta riippumatta). Ei juuri turhauttavampaa voi olla, kuin menettää sijoja näiden ns. turhien vältettävien kolarien vuoksi, keskeytyksestä puhumattakaan.
2. Ajajakokouksissa käyttätyminen - siellä mielestäni yksi / järjestävä taho on äänessä, ja muut sitten kuin on kysymysten aika. Vaikka monelle usea asia on itsestään selvyys vuosien harrastamisen jälkeen, tulisi vähemmän kokeneille antaa mahdollisuus kuunnella kokouksen info. Tähän tulee toki itsekin syyllistyttyä, että tulee jotain pulistua silloin tällöin. Tässä on siis jokaisella parantamisen varaa. Mielestäni on turha osoittaa syyttävää sormea tässä kohtaa järjestevään tahoon, siten että heidän pitäisi järjestää kantavaäänisin tai järeä äänentoisto paikalle.
Myytävänä. http://rc10.fi/index.php?action=profile;area=showposts;sa=topics;u=6
Team Xray X12 2023, Team Xray XB8e 2023, Hobbywing& Sanwa/Highest