Kirjoittaja Aihe: SC Summer Cup 2013  (Luettu 35511 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa bcan

  • RSRCA
    • Profiili
SC Summer Cup 2013
« : 19.01.13 - klo: 00.12 »
Kesä lähestyy joten kesän SC kisatkin pitäisi vähitellen saada kalenteriin. Kalenterissa ei paljoa tilaa näytä olevan jos M8 ja maastosarjan kisaviikoloput ottaa pois. Onneksi neljä vapaata lauantaita kuitenkin löytyi.

25.5 Jyväskylä
8.6 Vantaa
29.6 Turku
20.7.
24.8 Short Course Masters, Vaasa

8.6 kisa on jo sovittu PKSRCA:n kanssa aiemmin jotta saatiin mahtumaan se heidän kesän kiireiseen kalenteriin. Mutta loppuihin kolmeen kisaan mitään ei ole sovittu.
Halukkaat kisajärjestäjät ottakaa yhteyttä minuun YV:llä tai sähköpostilla jos olette halukkaita järjestämään SC kisat johonkin noista päivämääristä.

Olen jonkin verran jutellut Helinin Paulin kanssa myös SC sarjan virallistamisesta AKK:n alaiseksi sarjaksi. Sarja säännöt pysyisivät pääpiirteittäin samoina. Suurimmat muutokset tulisivat olemaan se että kilpaijoilla pitää olla lisenssi, sekä se että käytettävien akkujen pitää olla EFRA/ROAR hyväksyttyjä.
Mitään ei ole kuitenkaan sarjan virallistamisen suhteen päätetty, joten palautetta otetaan mieluusti vastaan. Kommentit voi laittaa tänne tai suoraan minulle.

T:Tero
tero.piipponen(a)gmail.com
« Viimeksi muokattu: 15.02.13 - klo: 09.58 kirjoittanut bcan »
| TeknoRC.fi | TeknoRC SCT410.3 | Tamiya M-07 |

Poissa Maxxi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: SC Summer Cup 2013
« Vastaus #1 : 19.01.13 - klo: 00.50 »
Hienoa että jaksat vetää tätä sarjaa!

Mielestäni virallistaminen olisi huono idea. Useimilla SC-kuskeilla ei ole lisenssiä ja he ajavat ainoastaan sc-sarjaa. Tämä toisi pienen lisämaksun ja vaikeuttaa toimintaa. Suurempi ongelma on mielestäni akut, ainakin Pääkaupunkiseudulla suurin osa ainakin sc4 kuskeista ajavat Turnigyn nanotecheillä. EI ole kauhen kivaa jos kaikki joutuvat käyttämään 150e+ uusiin akkuihin, varsinkin kuin Nanotecheissä on niin loistava hinta/laatu suhde. Moni takaveto kuski ajaa perusakuilla, eli n. 4000mah 25c mikä toimii ihan hyvin siinä. Kaikki he joutuvat tilaamaan uudet akut. Eli tämä on useimmille kisailijoille selkeästi kalliimpaa. Olisi mielestäi tosi tärkeää että suomessa on joku iso sarja mihin aloittelija voi tulla suht halvalla kokeilemaan, ja virallistaminen olisi mielestäni askel väärään suuntaan.
Hobbyfactory.fi
Team Associated, ARRMA RC, Team Orion, Power HD & Avid

Poissa atarauskis

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: SC Summer Cup 2013
« Vastaus #2 : 19.01.13 - klo: 01.29 »
JES,hyvä pojat,lisää kuluja ja totisempaa kilvanajoa,ette sitte oppinu Nokian kisasta yhtään mitään!
BC5 2wd cup mestari 2015 / Rc Jokkis Suomenmestari 2016 / 2022

Poissa jannes28

  • Veteraani
    • Profiili
    • Racers RC Shop
SC Summer Cup 2013
« Vastaus #3 : 19.01.13 - klo: 01.51 »
Nokian kisasta opittiin vissiin se että virallistamalla kisassa pitää olla tuomariston puheenjohtaja valittuna ja tuomarointi toimisi ehkä paremmin. Tiedä sitten. Ei totisessa kilvanajossa ole mitään vikaa, mutta silloin pitää olla kunnon tuomarit niin homma toimii. Onhan siellä tähänkin asti ollut kuskeja joita ei kiinnosta pelkkä hauskanpito vaan menestys. Kyllähän se harmittaa tulla "pitämään hauskaa" kun kukaan ei pidä huolta että sääntöjä noudatetaan, ja porukka käyttää sitä hyväksi sikailemalla. Siitä on hauskuus kaukana. Tästä sarjasta tulee väistämättä totisempaa, kun enemmän myös kovia kuskeja on kokoajan mukana vaikka ei ole virallinen. Siksi pitäisi olla säännöt selvillä ja joku niitä vahtimassa. Uudet kuskit taas ei tiedä yleisiä herrasmies sääntöjä, eikä opi jos kisassa ajelee muutkin ihan miten sattuu.

Akut on kyllä isoin ongelma jatkossa jos haluamme pitää sarjan mahdollisimman aloittelijaystävällisenä. Toki EFRA/ROAR akkujakin saa edullisemmin jos ei ota niitä 90C akkuja. Kauppiaat voisivat tässä tulla vastaan toki? Mutta jo olevien akkujen tilalle varmasti sapettaa ostaa uudet. Lisenssikin tuntuu tökkivän monilla vastaan vaikka ei kovin kummoinen sijoitus ole. Sisältää kuitenkin vakuutukset, jos kisassa vaikka loukkaantuu. Toki en tiedä miten luonnistuuko lisenssin saanti jos et ole AKK:n alaisessa seurassa?

Hyviä ja huonoja puolia. En osaa omaa kantaa vielä sanoa sen tarkemmin. Itselle ei virallistaminen ole mikään ongelma, kun kaikki löytyy valmiiksi. mutta pitää ajatella kokonaiskuvaa.
Laadukkaat ja edulliset RC-Autot ja tarvikkeet www.racersrcshop.com

Poissa TeemuS

  • EPUArc
    • Profiili
Vs: SC Summer Cup 2013
« Vastaus #4 : 19.01.13 - klo: 02.06 »
Nanotech akuista osa on roar hyväksytty.
www.racingfactory.fi  www.epuarc.fi  XRAY T4´15 XRAY T4´16

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: SC Summer Cup 2013
« Vastaus #5 : 19.01.13 - klo: 06.14 »
Moro!

Tässä hieman tarkennuksia mitä "virallistaminen" aiheuttaa kilpailijoille:

Akuissa ja latauksessa noudatetaan yleisiä sääntöjä (koskee kaikkia sähköautoluokkia, sama sääntö myös Maastosarjassa): http://www.autourheilu.fi/attachements/2012-01-17T11-02-3212.pdf

Tuo viime vuonna uusittu sääntö käytännössä sallii lähes kaikki akut koska listan ulkopuolelta on sallittu myös lukematon määrä akkuja: "hyväksyttyä akkua vastaava malli samalta valmistajalta, jonka kapasiteetti on maksimissaan 7000 mAh".

Eli esim. ROAR-listalta löytyy tämä 5800 mAh akku: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__17272__Turnigy_nano_tech_5800mah_2S2P_30_60C_Hardcase_Lipo_Pack_ROAR_APPROVED_.html
... ja sen lisäksi voidaan käyttää vastaavanlaista mutta isompikapasiteettista, esim. tätä 6000 mAh versiota http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__17265__Turnigy_nano_tech_6000mah_2S2P_65_130C_Hardcase_Lipo_Pack.html

Akkusäännöt on tehty puhtaasti turvallisuuden takia: ei ylilatausta, ei lämmitystä, 1C latausvirta ja liposäkki käytössä aina ladatessa ja akut on testattu jonkun liiton toimesta eli Euroopan liitto EFRA tai jenkkien liitto ROAR. Vain kovakuoriset akut sallittu Suomen kisoissa.

Lisenssin vuosimaksu on 27 eur / kalenterivuosi. Jos ei kuulu AKK:n alaiseen seuraan niin useassa AKK-seurassa vuosimaksut ovat n. 30 euron luokkaa, esim. voi liittyä paikalliseen UA:han vaikkei siellä rc-autotoimintaa olisikaan. Jos haluaa vain kokeilla yhden kisan ajamista niin voi 15 eurolla ostaa yhden kisan kattavan tutustumislisenssin eikä silloin tarvitse kuulua mihinkään seuraan. Lisensseihin kuuluu aina vakuutus mukaan, jos ei ole lisenssiä niin suosittelen ainakin vapaa-ajan tapaturmavakuutuksen ostamista.

Kisajärjestäjän kannalta tulee lisää kuluja 51 euroa jos ajetaan SC kisoja yksittäisinä kansallisina kisoina tai 72 jos ajetaan SC Cup sarjamuotoisena. Näihin summiin kuuluu myös kisajärjestäjälle vakuutus.

En halua ajatellakaan tilannetta missä "villissä kisassa" tilanne ryöstäytyy pienen kisaorganisaation käsistä ja "huutelijat" ottavat vallan. Varsinkin jos kisat vedetään läpi ilman mitään vakuutuksia ja sattuu joku onnettomuus. Sarjan virallisestamisesta aiheutuu toki näitä lisäkuluja, mutta mielestäni nämä kaikki edistävät SC-autoilun asemaa Suomessa. Loppupeleissä kuitenkin Tero päättää itse miten sarjaa kehitetään, toimin lähinnä vain neuvonantajana tässä asiassa.

Terveisin Pauli Helin
Sähköcrossin luokkayhteyshenkilö
« Viimeksi muokattu: 19.01.13 - klo: 06.25 kirjoittanut Heuli »

Poissa anzi

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: SC Summer Cup 2013
« Vastaus #6 : 19.01.13 - klo: 07.58 »
Minun kantani on sarjan virallistamisen puolella.

Sillä saataisiin itsekkäimpien kuskien/katsojien (jotka ei näköjään edes osaa ymmärtää miten käyttäydytään niin että otetaan myös muut huomioon) suut pienemmälle, jolla saataisiin urheilullisempi ilmapiiri jossa se arempi junnukuskikin uskaltaa olla toiminnassa mukana pelkäämättä että heti virheestä ajaessa/nostaessa on joku huutamassa naama punaisena.

Akkuja joutuu jokainen aika ajoin päivittämään, joten en laskisi sitä suureksikaan lisä kustannukseksi jos samalla ostaa yleisen turvallisuuden takia hyväksytyt akut. Se on vain taas muiden huomioon ottamista kun ei tulla millä tahansa pommeilla kilpailuihin. En tiedä miten mahtaa vakuutusyhtiöt nyt suhtautua jos jotain isompaa tapahtuu ja syyksi ilmenee akku joka ei ole hyväksytty käyttää, voi tulla korvaus summassa alenemaa ainakin ja se voi olla iso lovi omassa tai kilpailun järjestäjän kukkarossa. Itsellä kokemus kun kisoissa viereisellä pöydällä akku possahtaa.

Ilman vakuutusta ei kai kukaan täyspäinen näillä leiki, kun on tosiaan aina se mahdollisuus olemassa että omalla toiminnalla voi aiheuttaa mittaviakin vahinkoja.

Lisä kustannus jää aika pieneksi osaksi kilpailemisen budjetissa.


Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: SC Summer Cup 2013
« Vastaus #7 : 19.01.13 - klo: 08.22 »
Ettei kenellekään synny väärää kuvaa kun viitataan viime viikkoiseen PRCA:n järjestämään Nokian SC-kisaan niin Riku Toloselle täytyy nostaa hattua. Mies ajaa itse A-finaalin kärjessä kisoissa ja samalla toimii kilpailunjohtajana ja ajanottajana. Yksi mies ei tietysti ehdi hoitamaan kaikkea ja siksi AKK:n säännöissä lukee että kilpailunjohtaja ei voi toimia samaan aikaan kilpailijana samassa kisassa. Jos PRCA:lla tulee ongelmia SC-sarjan mahdollisesta virallistamisesta johtuen niin TamUA:sta varmasti löytyy apuja SC-kisojen toteuttamiseen.

Terveisin Pauli Helin
Tampereen Urheiluautoilijat ry / Pienoisautojaosto

Poissa eurorc.com

  • Veteraani
    • Profiili
    • EuroRC
Vs: SC Summer Cup 2013
« Vastaus #8 : 19.01.13 - klo: 09.36 »
Sarjan sponsorina minun mielestä tämä on oikea suunta. Mennään enempi siihen suuntaan että on selkeet säännöt ja kisojen laatu nousee kun seurataan jo hyviksi opittuja tapoja.

Joillekkin se tuntuu ehkä isolta askeleelta hankkia lisenssi mutta sarja on pitkä ja siinä ajetaan monta osakilpailua vuoden aikana, vakuutus on myös semmoinen etten itse kilpailisi ilman semmoista.

Heuli kommentoikin hyvin akkupuolta, käytännössä melkeen kaikki kovakuoriset akut ovat sallittuja ja ROAR listalta löytyy myös paljon 25C ja vastaavia akkuja. EFRA lista onkin hiukan rajoittunut ja siellä on enimmäkseen vaan top of the line akkuja. Ensi kesään on vielä pitkä matka, moni uusii varmaan akkunsa muutenkin ennen kesää.

Itse uskon että tämä vie sarjaan missä on hyvä tulla mukaan kisailemaan sekä ilmapiiri on loistava.

t. Axel
HobbyWing | Xray| Gens Ace | Pro-Line | Corally | Hudy | Yokomo | FTX | HPI
EuroRc.com - Facebook

Poissa TAlho

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: SC Summer Cup 2013
« Vastaus #9 : 19.01.13 - klo: 11.36 »
Ilman vakuutusta ei kai kukaan täyspäinen näillä leiki, kun on tosiaan aina se mahdollisuus olemassa että omalla toiminnalla voi aiheuttaa mittaviakin vahinkoja.

Lisenssiin kuuluvan vakuutuksen ehtoihin olisi varmaan itse kunkin hyvä tutustua. Ei muutamalla eurolla jotka lisenssimaksusta menee vakuutukseen niin kovin kattavaa vakuutusturvaa vielä osteta mutta tietysti on sekin tyhjää parempi.

Poissa anzi

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: SC Summer Cup 2013
« Vastaus #10 : 19.01.13 - klo: 12.08 »
Ilman vakuutusta ei kai kukaan täyspäinen näillä leiki, kun on tosiaan aina se mahdollisuus olemassa että omalla toiminnalla voi aiheuttaa mittaviakin vahinkoja.

Lisenssiin kuuluvan vakuutuksen ehtoihin olisi varmaan itse kunkin hyvä tutustua. Ei muutamalla eurolla jotka lisenssimaksusta menee vakuutukseen niin kovin kattavaa vakuutusturvaa vielä osteta mutta tietysti on sekin tyhjää parempi.

juurikin varmaan näin, enkä itsekään missään lajissa laske pelkän lisenssin vakuutuksen varaan.
Lisenssin vaativissa kilpailuissa voi luottaa että kanssakilpailijoilla on edes jonkin näköinen vakuutus.
« Viimeksi muokattu: 19.01.13 - klo: 12.13 kirjoittanut anzi »

Poissa micsa.fi

  • RIP
    • Profiili
Vs: SC Summer Cup 2013
« Vastaus #11 : 19.01.13 - klo: 12.09 »
Ensinnäkin, kiitokset Terolle siitä että on ottanut "ohjat käsiin" SC-luokan osalta ja kesäkauden suunnittelu on jo alkanut. Erinomaista!

Katselin hieman viime kesän Summer Cupin pistetaulukkoa ja karkeasti voidaan todeta seuravaa:

- tuupissa osallistujia oli 26 kpl, joista vähintää kolme kisaa ajaneita 13 kpl (=puolet)
- nelkussa osallistujia oli 31 kpl, joista vähintään kolme kisaa ajoi 17 kpl (reilu puolet)
- kaikissa neljässä kisassa oli yhden kisan kuskeja, jotka ajoivat vain kotikisan eikä muuta. Ainakin Tammisaaressa ja Jyväskylässä osa näistä kuskeista ei taida ajaa myöskään muita luokkia.

Tuolle eniten kisoja ajavalle puolikkaalle lisenssipakko tuskin olisi ongelma, koska hinta on muihin kuluihin verrattuna pieni ja vakuutuskin on kiva olla olemassa. Sen sijaan nuo yhden kisan kuskille (joka ei aja muita luokkia) tuo lisenssin hankinta voi olla kynnyskysymys, ja näin osallistujamäärä voisi jäädä alemmaksi.

Tuo akkukysymys ja sen tulkinta pitäisi selvittää tarkemmin. Onko niin, että mikä tahansa 2S nanotech menee säännöstä läpi?
Wacky Stack Racing Team

Poissa Nicke

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: SC Summer Cup 2013
« Vastaus #12 : 19.01.13 - klo: 13.05 »
Löytyykö järjestäjiä jos sarja virallistetaan?

Kesän kilpailukalenteria kun katsoo, niin mielestäni sinne ei kaivata yhtäkään uutta virallista luokkaa. Maastosarjan yhdeydessä ajettavana voisi toimia, helpottaisi myös järjestämistä paljon kun ei tarvitse toimitsijoita kahdelle erilliselle viikonlopulle.

Ja yksi asia nokian kisasta mitä kukaan ei ilmeisesti ole ymmärtänyt. Miksi ei ollut tuomarointia? Koska sinne ei  saatu toimitsijoita. Jos on vaikea saada edes yhtä pätevää tuomaria paikalle, niin miten käy kun tarvittaisiin koko organisaatio, olisiko koko kisaa ylipäänsä ajettu? Voidaanko edes nokian kokoisella radalla ajaa virallista kisaa?

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: SC Summer Cup 2013
« Vastaus #13 : 19.01.13 - klo: 13.16 »
Tuo akkukysymys ja sen tulkinta pitäisi selvittää tarkemmin. Onko niin, että mikä tahansa 2S nanotech menee säännöstä läpi?
Eli jos sulla on 5000 mah nanotekki mikä on hyväksytty roar-listalle niin saat ajaa millä tahansa 0-7000 mah nanotekillä vaikka se ei olo efra tai roar-listalla kunhan siinä on sama kuori. En ole itse tuota sääntöä kirjoittanut mut en osaa kyllä keksiä parempaakaan sanamuotoa siihen. Siis käytännössä kaikki akut on nykyään sallittu, kunhan joku sisarmalli on läpäissyt testin.

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: SC Summer Cup 2013
« Vastaus #14 : 19.01.13 - klo: 13.19 »
Tuo akkukysymys ja sen tulkinta pitäisi selvittää tarkemmin. Onko niin, että mikä tahansa 2S nanotech menee säännöstä läpi?
Eli jos sulla on 5000 mah nanotekki mikä on hyväksytty roar-listalle niin saat ajaa millä tahansa 0-7000 mah nanotekillä vaikka se ei olo efra tai roar-listalla kunhan siinä on sama kuori. En ole itse tuota sääntöä kirjoittanut mut en osaa kyllä keksiä parempaakaan sanamuotoa siihen. Siis käytännössä kaikki akut on nykyään sallittu, kunhan joku sisarmalli on läpäissyt testin.
Akun pitää varmaan myös täyttää muut akkuvaatimukset, esim mitat?
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: SC Summer Cup 2013
« Vastaus #15 : 19.01.13 - klo: 13.19 »
Kesän kilpailukalenteria kun katsoo, niin mielestäni sinne ei kaivata yhtäkään uutta virallista luokkaa. Maastosarjan yhdeydessä ajettavana voisi toimia, helpottaisi myös järjestämistä paljon kun ei tarvitse toimitsijoita kahdelle erilliselle viikonlopulle.
Nykyisillä kisaajamäärillä ei Maastosarjaan sovi SC-luokkia samalle kisaviikonlopulle. Kaiken lisäksi tällä hetkellä ajettavat kansalliset crossikisat joustavat tilanteen mukaan (kisan siirto sateen takia jne.) mutta SC Cuppilaiset tuskin tykkäisivät jos luokka perutaan Maastosarjan SM-kisojen siirron takia. Siksi on paljon parempi että on erilliset crossi- ja SC-sarjat.

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: SC Summer Cup 2013
« Vastaus #16 : 19.01.13 - klo: 13.20 »
goos: Kuten sanoin, samat kuoret eli kyllä.

Poissa Nicke

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: SC Summer Cup 2013
« Vastaus #17 : 19.01.13 - klo: 13.48 »
Nykyisillä kisaajamäärillä ei Maastosarjaan sovi SC-luokkia samalle kisaviikonlopulle. Kaiken lisäksi tällä hetkellä ajettavat kansalliset crossikisat joustavat tilanteen mukaan (kisan siirto sateen takia jne.) mutta SC Cuppilaiset tuskin tykkäisivät jos luokka perutaan Maastosarjan SM-kisojen siirron takia. Siksi on paljon parempi että on erilliset crossi- ja SC-sarjat.

Nykyisillä kisaajamäärillä mahtuisivat kyllä, mutta kasvuvaraa ei kieltämättä hirveästi ole. Toki erilliset kisat on parempi ja itseasiassa ainoa pidemmän päälle toimiva ratkaisu, mutta saadaanko niitä järjestettyä?

Tämä on varmaan asia mikä kannattaa miettiä kunnolla läpi, varsinkin nokian toimitsijapuutteen jälkeen. Nyt ei edes ole muita kisoja lähekkäin häiritsemässä.

 
Ja yksi asia nokian kisasta mitä kukaan ei ilmeisesti ole ymmärtänyt. Miksi ei ollut tuomarointia? Koska sinne ei  saatu toimitsijoita. Jos on vaikea saada edes yhtä pätevää tuomaria paikalle, niin miten käy kun tarvittaisiin koko organisaatio, olisiko koko kisaa ylipäänsä ajettu? Voidaanko edes nokian kokoisella radalla ajaa virallista kisaa?

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: SC Summer Cup 2013
« Vastaus #18 : 19.01.13 - klo: 13.54 »
Nicke: Tuolla http://rc10.fi/index.php?topic=72934.0 aikatauluexcelillä voi tutkia ja todeta että kahden täyden luokan ajattaminen saman päivän aikana tekee kisapäivistä tuskastuttavan pitkiä. Jos alkueriä joudutaan vähentämään neljästä kolmeen niin se on aika raaka peli kun kaksi tulosta lasketaan.

Huoli kisajärjestäjien saamisesta on kyllä ihan aiheellinen, mutta pitää muistaa että kansallisen sarjan osakilpailu lasketaan tavalliseksi kansalliseksi kisaksi eikä SM-osakilpailuksi eli AKK:n puolesta on kevyemmät vaatimukset toimitsijoiden suhteen. Tuomariston puheenjohtajia ei käsittääkseni tarvita kansallisissa kisoissa, ainoastaan lisenssin omaava kilpailunjohtaja. Lajiryhmän edustajat voi korjata jos puhun läpiä päähän  :azn:

Poissa RikuRassi

  • PRCA
    • Profiili
Vs: SC Summer Cup 2013
« Vastaus #19 : 19.01.13 - klo: 15.07 »
Nykyisillä kisaajamäärillä ei Maastosarjaan sovi SC-luokkia samalle kisaviikonlopulle. Kaiken lisäksi tällä hetkellä ajettavat kansalliset crossikisat joustavat tilanteen mukaan (kisan siirto sateen takia jne.) mutta SC Cuppilaiset tuskin tykkäisivät jos luokka perutaan Maastosarjan SM-kisojen siirron takia. Siksi on paljon parempi että on erilliset crossi- ja SC-sarjat.

Nykyisillä kisaajamäärillä mahtuisivat kyllä, mutta kasvuvaraa ei kieltämättä hirveästi ole. Toki erilliset kisat on parempi ja itseasiassa ainoa pidemmän päälle toimiva ratkaisu, mutta saadaanko niitä järjestettyä?

Tämä on varmaan asia mikä kannattaa miettiä kunnolla läpi, varsinkin nokian toimitsijapuutteen jälkeen. Nyt ei edes ole muita kisoja lähekkäin häiritsemässä.

 
Ja yksi asia nokian kisasta mitä kukaan ei ilmeisesti ole ymmärtänyt. Miksi ei ollut tuomarointia? Koska sinne ei  saatu toimitsijoita. Jos on vaikea saada edes yhtä pätevää tuomaria paikalle, niin miten käy kun tarvittaisiin koko organisaatio, olisiko koko kisaa ylipäänsä ajettu? Voidaanko edes nokian kokoisella radalla ajaa virallista kisaa?

Nicke, voin luvata "melko" varmasti että kyseisessä tilassa ei ajeta SUMMER CUP -kisaa.  :shocked:

Jos jotain KESÄsarjasääntöjä tulee niin olisiko paha mainita sekin että järjestävän seuran pitää myös tuntea luokan säännöt ja tavat? Anteeksi jo etukäteen...  :tongue:

Poissa Nicke

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: SC Summer Cup 2013
« Vastaus #20 : 19.01.13 - klo: 15.13 »
Nicke, voin luvata "melko" varmasti että kyseisessä tilassa ei ajeta SUMMER CUP -kisaa.  :shocked:

Jos jotain KESÄsarjasääntöjä tulee niin olisiko paha mainita sekin että järjestävän seuran pitää myös tuntea luokan säännöt ja tavat? Anteeksi jo etukäteen...  :tongue:

Oletin että virallistaminen koskee myös talvisarjan kisoja, jos ei niin mun moka. Siitähän Heulikin taisi puhua että virallisena luokkana olisi ollut tuomariston puheenjohtaja paikalla, et olisi saanut itse sekä ajaa että toimia kilpailun johtajana yms.

Ei huono lisäys sääntöihin, saattanut joskus mennä ohi  :wink:

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: SC Summer Cup 2013
« Vastaus #21 : 19.01.13 - klo: 15.24 »
Voisiko aloitus postaukseen laittaa plussat ja miinukset joita kuskeille virallistamisesta seuraisi
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: SC Summer Cup 2013
« Vastaus #22 : 19.01.13 - klo: 15.30 »
Melkein voin varmuudella sanoa että jos SC luokka kasvaa vielä ja varsinkin jos SC autoilla aletaan ajamaan MM/EM-kisoja niin viimeistään siinä vaiheessa luokasta tehdään virallinen, esim. kerhokisojen perusteella ei maajoukkuetta valita vaan virallisten kisojen.

Tässä omasta mielestäni plussat ja miinukset:

+ Kisojen laatu paranee (kilpailunjohtajalla paremmin aikaa keskittyä omaan tehtäväänsä)
+ Kisoissa käytettyjen akkujen laatu paranee (pahimmat pommit ainakin saadaan säännöllä karsittua pois)
+ Kisojen tuomarointi paranee (tai ainakin paremmat keinot puuttua esim. epäurheilijamaiseen käytökseen, kun on tieto että voi rapsahtaa jälkikäteen puolen vuoden kilpailukielto niin se kummasti rauhoittaa kuumakalleja)
+ tätä kautta myös kisoissa ajetaan siistimmin ja uskaltaa tuoda junnutkin kisoihin mukaan

- Osa joutuu ostamaan pari uutta akkua
- Osa joutuu ostamaan lisenssin

Poissa Jämsä

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: SC Summer Cup 2013
« Vastaus #23 : 19.01.13 - klo: 17.36 »
Moi,

Kyselisin kisajärjestäjille tulevista lisäkuluista.

Heuliko se taisi mainita, että 50-72€ menee yhdestä kilpailusta lisää maksuja. Tämä siis menee AKK:lle.
Näin taannoin jonkun A4-paperin, jossa oli mainittu 30€/kerhokisa. Mitä tämä 30€ maksu tarkoittaa?

Sitten toinen asia, joka liittyy tuomariston puheenjohtajaan, jonkia AKK määrää paikalle. Onko ajatus samanlainen kuin esimerkiksi kesän M8-kilpailuissa, jolloin tulee lisäkustannuksia matkakuluista?
Vai pärjätäänkö esimerkiksi oman seuran lisenssinomaavalla kaverilla, joka ei aja samana päivänä?


t. Kai

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: SC Summer Cup 2013
« Vastaus #24 : 19.01.13 - klo: 17.49 »
Tuolta löytyy yleiset säännöt ja sieltä alhaalta AKK:lle maksettavat summat: http://www.autourheilu.fi/attachements/2012-12-17T14-00-29175.pdf

Lainaus
Pienoisautoilu:
SM 92
Cup 72
kansallinen 51
alueellinen kilpailu 31

Kerhokisat eli AKK:n kielellä harjoituskisat eivät maksa mitään, mutta jos järjestävä seura tekee ilmaisen ilmoituksen AKK:lle ennen kisojen järjestämistä niin kilpailulisensseihin sisältyvät vakuutukset ovat silloin voimassa.

Mun käsittääkseni tuomariston puheenjohtaja vaaditaan vain SM-kilpailuissa. Siitä on joku 10 vuotta kun olen viimeksi ollut järjestämässä sarjaosakilpailua millä ei ollut SM-arvoa eikä ainakaan silloin ollut tuomariston puheenjohtajaa paikalla (entinen titteli oli valvoja). AKK:lle pitäis riittää kansallisen cupin kanssa se, että kilpailunjohtajalla on toimitsijalisenssi. Tuomarit voi olla sitten esim. muun luokan kuljettajia tai huoltajia. Mutta varmaankin tästä asiasta voidaan sitten seuraavassa AKK:n kokouksessa kuukauden päästä jutella kun on kaikki luokkayhteyshenkilötkin paikalla.

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: SC Summer Cup 2013
« Vastaus #25 : 19.01.13 - klo: 17.52 »
Vaikeita kysymyksiä.
Terolle pitää nostaa hattua että jaksaa edelleen sarjaa pyörittää. Kiitos!

Virallistaminen siistisi kisoja ja selkeyttäisi toimintaa. Luokka voisi nousta ihan uudelle tasolle ja useampi "vetomies" voisi innostua ajamaan.
Toisaalta lisenssipakko karsisi tehokkaasti yhden kisan ajavia ja rento meininki, joka oli varsinkin Jyväskylässä, saattaisi kadota tasonnousun mukana.

Kovin moneen isoon ja viralliseen luokkaan ei tässä maassa riitä kuskeja. Jos halutaan ohjata vakavammasta kilpailemisesta kiinostuneita virallisiin krossiluokkiin on SC-cup pidettävä "villinä" kerhokisasarjana.

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: SC Summer Cup 2013
« Vastaus #26 : 19.01.13 - klo: 17.57 »
Tuleeko katsastukset tällöin pakollisiksi ja mitä ne sisältäisi ja kuka ne tekee? Sallitaanko edelleen modatut autot, jotka vain muistuttavat esikuvaansa?
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: SC Summer Cup 2013
« Vastaus #27 : 19.01.13 - klo: 18.01 »
Säännöt on kai niin kuin ne luokkayhteyshenkilö tai joku muu taho kuskien palauttaan perusteella tekee. Voihan ne kirjoittaa muutenkin mutta sitten voi kilpailijamäärä laskea. Varsinkin jos pohjalevyn vaihto kielletään.

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: SC Summer Cup 2013
« Vastaus #28 : 19.01.13 - klo: 18.04 »
Kertaus on opintojen äiti:
Olen jonkin verran jutellut Helinin Paulin kanssa myös SC sarjan virallistamisesta AKK:n alaiseksi sarjaksi. Sarja säännöt pysyisivät pääpiirteittäin samoina. Suurimmat muutokset tulisivat olemaan se että kilpaijoilla pitää olla lisenssi, sekä se että käytettävien akkujen pitää olla EFRA/ROAR hyväksyttyjä.

Poissa bcan

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: SC Summer Cup 2013
« Vastaus #29 : 20.01.13 - klo: 18.47 »
Luokan kannalta sarjan vieminen viralliseen suuntaan olisi askel eteenpäin, mutta suurin mutta mulle on se että miten aloittelevat kuskit saadaan suostutelua ostamaan ensin 27€ tai 15€ lisenssin ja sitten vielä maksamaan 20€ osallistumismaksua kisoihin.
Toi on aika paljon jollekkin jolla ei ole aikomustakaan ajaa koko sarjaa mutta voisi tulla ajaamaan kotiradalla kokeilun vuoksi yhden kisan RTR autollaan.
Kun viime kesänä lähdin sarjaa vetämää niin mulle tärkeetä oli se että saadaan uusia kuskeja mukaan kisoihin. Siinä sarja onkin onnistunut aika hyvin ja siitä kiitos kaikille jota ovat yhdenkin uuden kuskin saanet houkuteltua kisoihin.

Kovin moneen isoon ja viralliseen luokkaan ei tässä maassa riitä kuskeja. Jos halutaan ohjata vakavammasta kilpailemisesta kiinostuneita virallisiin krossiluokkiin on SC-cup pidettävä "villinä" kerhokisasarjana.
Toi onkin se suurin kysymys, pudottaako kisojen virallisuus ja siihen liittyvät asiat kilpailijoita pois vai tuoko virallisuus joitain kilpailijoita mukaan.

Tuleeko katsastukset tällöin pakollisiksi ja mitä ne sisältäisi ja kuka ne tekee? Sallitaanko edelleen modatut autot, jotka vain muistuttavat esikuvaansa?
Katsastukset tulisivat varmasti olemaan isommassa roolissa, nythän ei paljoa muuta ole tehty kuin punnittu autoja. Katsastuksen hoitaa kisajärjestäjä kuten nytkin.

Säännöt on kai niin kuin ne luokkayhteyshenkilö tai joku muu taho kuskien palauttaan perusteella tekee. Voihan ne kirjoittaa muutenkin mutta sitten voi kilpailijamäärä laskea. Varsinkin jos pohjalevyn vaihto kielletään.
Aikamoiseksi  säätämiseksi menee säännöt jos autojen tuunausta ruvetaan liikaa rajoittamaan. Sarjaan on toimivat säännöt olemassa ja niitä on muutettu parempaan suuntaan joiltain osin viimeisen vuoden aikana. En kyllä lähtisi esim. pohjalevn vaihtoa kieltämään, tuolla saataisiin iso osa Loseista laittomiksi.
« Viimeksi muokattu: 20.01.13 - klo: 20.41 kirjoittanut bcan »
| TeknoRC.fi | TeknoRC SCT410.3 | Tamiya M-07 |