Kirjoittaja Aihe: Keskustelu akkujen latausvirrasta  (Luettu 8340 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Keskustelu akkujen latausvirrasta
« : 19.01.13 - klo: 09.51 »
Pikku kommentti... Tuo 1C latausvirranrajoitus on niin aataminaikainen, että ei voi kn hymyillä... Akkuja tulisi saada ladata sillä virralla mitä valmistaja ilmoittaa.
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Keskustelu akkujen latausvirrasta
« Vastaus #1 : 19.01.13 - klo: 10.00 »
Bigbear: Paljonko SC4-10 auto vie sähköä 5 minuutin hiitissä, alle puolet kuitenkin 5000 mAh akun kapasiteetista? Tuollaisenhan lataa täyteen puolessa tunnissa 1C virroillakin. Kisoissa eräväli on yleensä vähintään tunnin niin missä ongelma?

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Keskustelu akkujen latausvirrasta
« Vastaus #2 : 19.01.13 - klo: 10.06 »
Bigbear: Paljonko SC4-10 auto vie sähköä 5 minuutin hiitissä, alle puolet kuitenkin 5000 mAh akun kapasiteetista? Tuollaisenhan lataa täyteen puolessa tunnissa 1C virroillakin. Kisoissa eräväli on yleensä vähintään tunnin niin missä ongelma?
Kahta luokkaa ajavana tuo homma ei ihan toimi. Toisaalta sulle ei jää tuntia lataamiseen jos noudattaa nosto velvollisuutta ja menee suoraan nostopaikalle eikä lähde ropaamaan autoa. Sääntöjä voisi myös päivittää kun tekniikka kehittyy?
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Keskustelu akkujen latausvirrasta
« Vastaus #3 : 19.01.13 - klo: 10.09 »
Varmaankin kriittisin luokka sähköjen kanssa on C-12 missä ajetaan 6000 mAh akku tyhjäksi 8 minuutin erän aikana. Latausaika 1C virroilla on hieman yli tunnin mutta kyllä kisoissa selviää hyvin kahdella akulla ja yhdellä laturilla. Tuossa olet ihan oikeassa että kun tekniikka kehittyy niin sääntöjäkin voi päivittää sen mukaan.

Omasta kokemuksesta voin kuitenkin sanoa että varikolla kun on kaikenlaista itse tehtyä virtalähdettä, halvinta mahdollista kiinalaturia yms. niin se 1C on ihan hyvä juttu. Mutta jos näet tuon ongelmana niin tee sääntömuutosehdotus akkusääntöihin lajiryhmälle niin varmasti käsittelevät sen ja menee läpi jos on vaan hyvin perusteltu.

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Keskustelu akkujen latausvirrasta
« Vastaus #4 : 19.01.13 - klo: 10.21 »
Meni äskeinen kirjoitusbittiavaruuteen...

Mitä säännöt sanoo jos lataan useasta akusta tehtyä patteristoa 1C virroilla jolloin kokonais virta voi olla vaikka 30 A?

Mitä suurilla virroilla lataamiseen tulee, niin olen ladannut reilusti yli 1C virroilla LiPo akkuja jo muutaman vuoden ilman yhtään ongelmaa.

Kisa tapahtumat on kuitenkin melko pieni osa koko harrastusta siis ajallisesti. Suurin osa latauksista tapahtuu seurojen radoilla ilman sen suurempaa valvontaa. Ainakaan Tikkurilassa ei ole tietääkseni akkuja palanut siis latauksessa...
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Keskustelu akkujen latausvirrasta
« Vastaus #5 : 19.01.13 - klo: 10.24 »
Meni äskeinen kirjoitusbittiavaruuteen...

Mitä säännöt sanoo jos lataan useasta akusta tehtyä patteristoa 1C virroilla jolloin kokonais virta voi olla vaikka 30 A?

Mitä suurilla virroilla lataamiseen tulee, niin olen ladannut reilusti yli 1C virroilla LiPo akkuja jo muutaman vuoden ilman yhtään ongelmaa.

Kisa tapahtumat on kuitenkin melko pieni osa koko harrastusta siis ajallisesti. Suurin osa latauksista tapahtuu seurojen radoilla ilman sen suurempaa valvontaa. Ainakaan Tikkurilassa ei ole tietääkseni akkuja palanut siis latauksessa...
Ei ole ongelma jos latausvirta ei ylitä 1C, säännöt ei ota kantaa siihen lataatko 1A 5A vai 100A, säännöt tosin ottavat kantaa mitä akkuja voit käyttää joten se toki rajaa sit hiukan tätä.

Totuus on varmaan se että 1C latausvirta on hiukan vanhentunut, mutta se on sääntöihin kirjattu ja se ei muutu sieltä jossei joku tee muutosehdotusta ja lajiryhmä sen käsittelee. Henkilökohtaisesti veikkaan että esim 1.5C tai 2C olisi about yhtä turvallinen.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Keskustelu akkujen latausvirrasta
« Vastaus #6 : 19.01.13 - klo: 10.25 »
Jaoin aiheen kun tästäkin saadaan varmasti hyvä keskustelu aikaiseksi.

Mitä säännöt sanoo jos lataan useasta akusta tehtyä patteristoa 1C virroilla jolloin kokonais virta voi olla vaikka 30 A?
Sallittua kunhan vain laturi balansoi kaikki kennot erikseen.

Mitä suurilla virroilla lataamiseen tulee, niin olen ladannut reilusti yli 1C virroilla LiPo akkuja jo muutaman vuoden ilman yhtään ongelmaa.
vaikka 30 A?
Olen itsekin kokeillut ladata isommilla virroilla mutta viriluokissa siitä ei ole mitään hyötyä. Vakioluokissa sen sijaan akun latausvirralla on merkitystä, esim. jos 5000 mAh akkua lataa 5 A:lla vs 10 A:lla niin eron huomaa. Ainoa ongelma isommissa latausvirroissa on kalliimpi latauskalusto. Moni akku on yli 5000 mAh jolloin laturinkin pitäisi pystyä lataamaan yli 10A ja ne taas ovat kalliita. Jos lataussääntö muutetaan 1C:stä 2C:hen niin silloin käytännössä kaikkien vakioluokkaa ajavien on pakko päivittää laturit että pärjää kisoissa - tätä tuskin kukaan haluaa?

Kisa tapahtumat on kuitenkin melko pieni osa koko harrastusta siis ajallisesti. Suurin osa latauksista tapahtuu seurojen radoilla ilman sen suurempaa valvontaa. Ainakaan Tikkurilassa ei ole tietääkseni akkuja palanut siis latauksessa...
Jep kisoissa mennään tietyllä tapaa sen takia että tilanne on kaikille tasapuolinen. Treeneissä on sitten omat sääntönsä, osalla kerhoista on kyllä lataussääntöjä treeneissä (esim. liposäkki) vakuutusten takia.

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Keskustelu akkujen latausvirrasta
« Vastaus #7 : 19.01.13 - klo: 10.29 »
Tuon kovilla virroilla lataamisen vaikutukset akun antotehoon ajattelin testata omalla testipenkilläni. Katsotaan mitä numerot kertovat.
Erinomaisen 10A laturin saa alle satkulla, joten investointi ei ole kova. Laturit kestää vuosia. Toinen vaihtoehto on ostaa kasa kalliita akkuja.. Kumpi olikaan halvempi?
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Keskustelu akkujen latausvirrasta
« Vastaus #8 : 19.01.13 - klo: 10.31 »
Mulla on 200 euron LRP Pulsar Touch mikä lataa 12A virralla eli mulla ei oo mitään ongelmaa 2C virtojen suhteen. Yritän vain ajatella aloittelijoiden ja harrastajien kannalta mikä heille on hyväksi.

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Keskustelu akkujen latausvirrasta
« Vastaus #9 : 19.01.13 - klo: 10.33 »
Tuon kovilla virroilla lataamisen vaikutukset akun antotehoon ajattelin testata omalla testipenkilläni. Katsotaan mitä numerot kertovat.
Erinomaisen 10A laturin saa alle satkulla, joten investointi ei ole kova. Laturit kestää vuosia. Toinen vaihtoehto on ostaa kasa kalliita akkuja.. Kumpi olikaan halvempi?
Halvempi on toki ostaa halvin akku ja halvin laturi. Parhaan tuloksen saat luultavasti isolla latausvirralla ja parhaimalla akulla. Toki akut kuluvat nopeammin kun lataat niitä isoilal virroilla... Eli kalleinta lienee jos on isot latausvirrat sallittu.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Keskustelu akkujen latausvirrasta
« Vastaus #10 : 19.01.13 - klo: 10.36 »
Halvinta on olla kotona kirjoittelemassa nettiin.

Hyvin moni nykyinen laturi pystyy suuriinkin virtoihin ja latureitakin pitää joskus uusia, niin miksi ei ostaisi nykyaikaista ja tehokasta laturia samaan hintaan kuin heikkotehoisen?
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Keskustelu akkujen latausvirrasta
« Vastaus #11 : 19.01.13 - klo: 10.39 »
Halvinta on olla kotona kirjoittelemassa nettiin.

Hyvin moni nykyinen laturi pystyy suuriinkin virtoihin ja latureitakin pitää joskus uusia, niin miksi ei ostaisi nykyaikaista ja tehokasta laturia samaan hintaan kuin heikkotehoisen?
Näinhän 80% harrastajista tekeekin tällä hetkellä, mutta niinkuin snaoit laturit kestävät vuosia. Veikkaisin että hyvin monella on 10A laturit, mutta paljon on myös 6-7A latureita käytössä.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Keskustelu akkujen latausvirrasta
« Vastaus #12 : 19.01.13 - klo: 10.43 »
Kuinka suuri ero saavutetaan lämpimällä akulla tai suurella latausvirralla verrattuna 1C ladattuun akkuun jossain stanuluokassa tai jossa erot ovat suurimmillaan. Jajohtuuko erot siis akun lämmöstä vai suuresta latausvirrasta
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa rizardi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Keskustelu akkujen latausvirrasta
« Vastaus #13 : 19.01.13 - klo: 10.47 »
Eikös akut ole kulutustavaraa? Olen ymmärtänyt, että suuret virrat kuluttaa akkua enemmän. Pitääkö tämä kutinsa?
Jos on varaa ostaa 100€ laturi luulisi, että pystyy hankkimaan toisen akunkin. Varsinkin jos kahta luokkaa ajaa.

Latausvirran nosto johtaa auttamatta siihen, että aloittelijalle tulee yksi satanen lisää aloituskustannuksiin.

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Keskustelu akkujen latausvirrasta
« Vastaus #14 : 19.01.13 - klo: 10.48 »
Latausvirran nosto johtaa auttamatta siihen, että aloittelijalle tulee yksi satanen lisää aloituskustannuksiin.
Ei tule, aloittelija pärjää vielläkin sillä 4A laturilla, ero on niin pieni että ajamalla heillä paranee tulos enempi kuin latasusvirralla kikkaileminen.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa rizardi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Keskustelu akkujen latausvirrasta
« Vastaus #15 : 19.01.13 - klo: 10.57 »
Latausvirran nosto johtaa auttamatta siihen, että aloittelijalle tulee yksi satanen lisää aloituskustannuksiin.
Ei tule, aloittelija pärjää vielläkin sillä 4A laturilla, ero on niin pieni että ajamalla heillä paranee tulos enempi kuin latasusvirralla kikkaileminen.
Ja aivan varmasti, kun hetken harrastaa niin laturi vaihtuu. Ihan vaan siksi, että muillakin on ja jos saisi edes sen pienen eron.
Siitä onko siitä sanottavaa hyötyä on eri juttu, mutta jos suuret virrat sallitaan niin 4-6A laturit häviää. Tämä siis nostaa kustannuksia laturin hinnassa ja akkujen kestävyydessä.

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Keskustelu akkujen latausvirrasta
« Vastaus #16 : 19.01.13 - klo: 11.39 »
Päivän vitsi on lohkaistu  :laugh:
Jotta on mieli pärjätä vakioluokassa sinun pitää silloin päivittää laturi.
Voihan nunnunnuu sanon minä.
Eikös tänäpäivänä enää tarvitsekkaan ajella ympäri lainkaan jotta haluaa pärjätä, ei näköjään, siihen riittä että ostat uuden laturin kaveri....
Olen tässä ajellut iän ikuisillä vanhoilla akuilla ja lataan 0.9ampilla ja en nyt muista että olisin kovinkaan jalkoihin joutunut.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Keskustelu akkujen latausvirrasta
« Vastaus #17 : 19.01.13 - klo: 12.24 »
Mä lataan 30A:lla ja pyörin C finaaleissa. Ehkä pitää ladata suuremmilla Virroilla, jotta pärjään.

Kuuma akku antaa hiukan enemmän virtaa ulos? Onko kisoissa katsastus ennen starttia akkujen lämmöistä? Uskon myytin suuresta lataustehosta johtuvan tehonlisäyksen johtuvan tuosta lämmöstä. Uudet hyvät akut ei lämpiä juurikaan esim. 2c latauksesta
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Keskustelu akkujen latausvirrasta
« Vastaus #18 : 19.01.13 - klo: 13.06 »
Ja aivan varmasti, kun hetken harrastaa niin laturi vaihtuu. Ihan vaan siksi, että muillakin on ja jos saisi edes sen pienen eron.
Siitä onko siitä sanottavaa hyötyä on eri juttu, mutta jos suuret virrat sallitaan niin 4-6A laturit häviää. Tämä siis nostaa kustannuksia laturin hinnassa ja akkujen kestävyydessä.
Olen itse ladannut akkua treeneissä 2C virralla, koska siten voin treenata yhdellä akulla ja ajaa kuitenkin aika tiiviisti. En ole havainnut mitään suorituskykyeroa, mutta teenkin tuota siksi, että näin tarvitsen vain yhden akun. Tuolla tehokkaammalla laturilla voin myös purkaa akun jopa 15A virralla säilytykseen.

Eli siis hyvä laturi on käytännöllinen ja säästää minun aikaani. Ei se minulla kyllä kierroaikoja ole parantanut.

Edit: niin ja jos tarkoitus on lämmittää akkua, niin tarvitaan kyllä kova virta laturista. 2C ei lämmitä yhtään noita kisa-akkuja.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa KooBee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Keskustelu akkujen latausvirrasta
« Vastaus #19 : 19.01.13 - klo: 13.43 »
Onko tuosta 1C säännöstä jotain haittaa jonkun mielestä?

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Keskustelu akkujen latausvirrasta
« Vastaus #20 : 19.01.13 - klo: 14.23 »
Ei mitään haittaa.

Tuohan on lähes jokaisen akun suositus latausvirraksi.

Kyseinen sääntö kisoissa on oikein hyvä.
Myös parempi että kaikkia mielummin opetetaan lataamaan akkunsa 1C niin ei tarvitse nähdä kun alkaa aloittelijat nostelemaan savuavia akkuja pöydiltä sisätiloissa.

Akkuja on kuitenkin todella paljon erilaisia markinoilla... Käyttäjiä vielä enemmän.
Oikein hyvä sääntö käyttää tuota mikä on oikeastaan jokaisen akun suositeltu latausvirta.

Kisoissa ei koskaan pääse tulemaan (tai no okei... mattiksessa ajetaan akut aikalailla loppuun) tilannetta että ei ehtisi 1C latausvirralla lataamaan akkua täyteen ennen seuraavaa erää.

Itse latailin esim viime SC kisassa yhtä ja ainoaa akkua alle 1C virralla kun en muistanut vaihtaa laturissa muistipaikkaa.
Teen myös usein niin että laitan latauksen alkamiseen vartin viiveen että akku ehtii kunnolla jäähtymään ennen latausta...
Eikä mitään ongelmia ehtiä seuraavaan hiittiin.

Jos taas puhutaankin kerhojen suosituksista latausvirroille niin mun mielestä on sekin oikein hyvin perusteltua aikaisemmin mainitsemastani syystä.
Ei ole kiva jos joku onnistuu sohlaamaan pienimuotoisen liekkimeren varikolla ja kaukaa haettuna jopa pahimmillaan saisi sprinklerin laukeamaan... Jotenkin veikkaan että ei tarttis PKSRCA porukan enää haaveilla tikkurilan tiloista.

Sisätiloissa kuitenkin leikitään näilä härveleillä ja kisoissa on useita kymmeniä latureita samaan aikaan päällä.
Alkais mahdolliset riskit kasvamaan aika selkeästi jos yhtäkkiä sallittaisiinkin esim 2C tai jopa isommat latausvirrat.

Turvallisuustekijä, ja mun henkilökohtanen mielipide on että turvallisuus on vihonviimeinen asia mistä kannattaa ruveta viilailemaan.

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Keskustelu akkujen latausvirrasta
« Vastaus #21 : 19.01.13 - klo: 14.25 »
Onko tuosta 1C säännöstä jotain haittaa jonkun mielestä?
lue aiemmat viestit.

Jos 1C latausta noudatetaan, niin ainakin itse joudun ostamaan toisen laturin tai lisää akkuja. Ei mielestäni järkevää kun pärjään nykyisillä hyvin jos lataan suuremmilla Virroilla.

Vanha sääntö, joka on varmaan ollut hyvä aikanaan. Ajat muuttuu ja säännöt voisi muuttua mukana.
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Keskustelu akkujen latausvirrasta
« Vastaus #22 : 19.01.13 - klo: 14.31 »
Miksi joudut ostamaan toisen laturin tai lisää akkuja???

Missä kilpailussa et ehdi lataamaan akkua 1C latausvirralla ennen seuraavaa hiittiä?

Hmmm... ainiin... jos ajaa kahta luokkaa ja omistaa vain yhden akun ja laturin.
Mutta sitä ei mielestäni voi oikeastaan edes laskea mukaan.
Jos ajaa kahdella kalustolla niin sit pitää olla myös kaks kalustoa edes akkujen ja ehkä jopa laturin muodossa.

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Keskustelu akkujen latausvirrasta
« Vastaus #23 : 19.01.13 - klo: 14.41 »
Miksi joudut ostamaan toisen laturin tai lisää akkuja???

Missä kilpailussa et ehdi lataamaan akkua 1C latausvirralla ennen seuraavaa hiittiä?

Hmmm... ainiin... jos ajaa kahta luokkaa ja omistaa vain yhden akun ja laturin.
Mutta sitä ei mielestäni voi oikeastaan edes laskea mukaan.
Jos ajaa kahdella kalustolla niin sit pitää olla myös kaks kalustoa edes akkujen ja ehkä jopa laturin muodossa.

Tai sitten kikkailen erilaisten sarjaan tai rinnan kytkentä systeemien kanssa jolloin yksilaturi riittää. 2C lataus on toisaalta ainakin kiinan akuille turvallinen tapa, joten luulisi sen toimivan myös highend akuissa. Isompi riski aiheuttaa lipo palo on tehdä väärä kytkentä kuin ladata 2C tehoilla.

Tietenkin turvallisuus ennenkaikkea, kenties joskus tekniikka kehittyy ja sallii myös huippuakuille nopeamman latauksen.

Miten kisoissa tarkistetaan ettei akkuja ole lämmitetty? Onko lämpötilan mittaus ennen erää?
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Keskustelu akkujen latausvirrasta
« Vastaus #24 : 19.01.13 - klo: 14.54 »
Minäminä-asenne :wink:

Sääntöjä laatiessa pitää aina miettiä keitä kaikkia se koskettaa ja tehdä paras kompromissi niiden suhteen. Tämä sääntöhän koskee sekä 15 vuotta C-12 luokkaa ajanutta hallitsevaa Euroopanmestaria että juuri ajamaan opettelevaa TSS-10 luokan 12 vuotiasta junnua. Jos vaakakupissa on nyt se että Bigbear joutuu ostamaan toisen akun (eli pidetään nykyinen sääntö) tai muutetaan lataussääntö 2-5C:hen niin kumpikohan on järkevämpää?

Esim. FTT-kisoissa on käynyt välillä tuomari varikolla kiertämässä ja huomauttamassa jos ei ole liposäkit kunnolla kiinni, siitä ei ole hyötyä jos säkki on auki. Samoin on pistokoemaisesti kierretty varikolla ettei kukaan lataa yli 1C:n virroilla. Yleensä ainakin kerran kisapäivän aikana ennen erää käydään katsastuksen kautta mittauttamassa akut ettei ole ylijännitettä (2S lipoilla max. +8.44 V).

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Keskustelu akkujen latausvirrasta
« Vastaus #25 : 19.01.13 - klo: 15.22 »
Kyllä mä tiesin, että tämä keskustelu otetaan minäminä asenteena. Maailma muuttuu ja sääntöjen tulisi muuttua samalla. Kun lataaminen on turvallista vaikka 2C Virroilla, niin miksi sitä ei sallittaisi. Ei mun kisaaminen kaadu jos ostan jonkun halpis laturin, mutta se on vain turhaa. Mikään ei estä lataamasta 1C Virroilla jos se mieltä lämmittää.

Ladataanko missään muussa rc lajissa akkuja nopeammin kuin 1C esim hekoissa? Mutta jääköön tämä tähän. Täytyy tehdä kirjallinen sääntö muutos pyyntö AKK:lle
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Keskustelu akkujen latausvirrasta
« Vastaus #26 : 19.01.13 - klo: 15.35 »
Aivan samalla periaatteella voisi arvostella miksi pitää käyttää liposäkkiä? "Ei oo mulle koskaan käynyt mitään". Se ei kuitenkaan tarkoita sitä että ville-veikko 10-v osaa ladata sillä kiinasta ostetulla 20 dollarin näytöttömällä laturilla liponsa oikein 2C virroilla. Mutta aivan oikein teet, lajiryhmälle vaan sääntömuutosehdotusta niin se käsitellään varmaankin reilun kuukauden päästä pidettävässä kokouksessa.

Poissa McJones

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Keskustelu akkujen latausvirrasta
« Vastaus #27 : 19.01.13 - klo: 15.54 »
Liposäkin käytöstä ei ole haittaa, mutta jos ville-veikko 10-v ei osaa ladata lipojaan oikein 2C virroilla, niin tuskin osaa myöskään 1C virroilla. Liposäkistä voi olla iloa molemmissa tapauksissa.

Ehkä se sääntö voisi kuulua niinkin, että ladata (esim.) 2C, mutta kuitenkin enintään akun myyjän/valmistajan ilmoittaman mukaisesti tai 1C, jos akussa ei ole myyjän/valmistajan merkintää max. latausvirrasta.
T Summit & E-Revo & Rally & Mini-Slash | K DRX VE | TC GT8LE | SM MZ2 | H Hyper Mini STe & Mini ST

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Keskustelu akkujen latausvirrasta
« Vastaus #28 : 19.01.13 - klo: 16.02 »
Ja tästä päästään taas siihen ongelmaan että millä se varikolla kiertävä toimitsija tuon tietää että mitä kuuluu ladata 1C:llä ja mitä 2C:llä? Ei kannata ehdottaa sääntöehdotuksia jos ei tarkastele kaikkia näkökulmia. Mielestäni sääntö on silloin huono jos sitä ei pysty järkevästi valvomaan.

Esim. Maastosarjassa oli ennen kielletty Prolinen M4 seos, nyt se on sallittu. Ainoa mistä ne renkaat erottaa toisistaan on maalattu täppä renkaan reunassa, Proline ei ole tehnyt eri muottia sille kuten JC missä renkaan kovuus ilmenee väritäpän lisäksi myös renkaan reunasta tuotenumerolla. Käytännössä siis jos sattui cleanerilla puhdistamaan merkin pois niin renkaat oli laittomat, tosin ei ketään sen takia hylätty mutta nyt ei haittaa merkkien puuttuminenkaan kun sekä M3 että M4 on sallittu tuupissa.

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Keskustelu akkujen latausvirrasta
« Vastaus #29 : 19.01.13 - klo: 16.34 »
Vääntö kisoissa sallitusta latausvirrasta on myös ajan kysymys. Kun 1C sääntö tehtiin, se oli järkevä rajoitus ja akkuvalmistajat suosittelivat 1C latausta myös. Muutaman vuoden päästä voi olla, ettei hyväksyttyjen akkujen listalla enää ole akkua, jota ei saisi valmistajan mukaan ladata 2C virralla. Silloin voi ehdottaa, että 1C muutetaan 2C:ksi. Toisaalta myös akkujen kasvavat kapasiteetit kasvattavat akkujen sallittua latausvirtaa ampeereissa mitattuna. Varmaan on ihan järkevää, että kisojen säännöistä sovittaessa ollaan aika konservatiivisia.

TSS-10 luokan autolla selvisin ihan hyvin kerhokisastamme yhdellä akulla, vaikka latasin 1C virralla (5A). (Minulla oli toinen akku vieressä varalla, mutta en tarvinnut sitä kertaakaan.) Tehokkaammissa luokissa ei ehkä selviä.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi