Kirjoittaja Aihe: Tankkiprojekti  (Luettu 40071 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Shamer

  • Veteraani
    • Profiili
    • Revo 8x8 projekti
Vs: Tankkiprojekti
« Vastaus #90 : 18.11.13 - klo: 21.13 »
Kävin perjantaina ostamassa bauhaussista 15x70mm mäntylevyä ja aloitin rungon ja telojen välisiä kappaleita. Ostin myös 25mm höylän ja tilasin Tampereelta 6x240mm ruuveja telojen runkoon kiinnittämistä varten.

Liimasin kolme palasta päällekäin ja sahailin ja porailin niitä viikonlopun sopivaan muotoon!
Traxxas Revo, Graupner MRX4, Revo 8x8 crawler projekti, Telaprojekti

Poissa Shamer

  • Veteraani
    • Profiili
    • Revo 8x8 projekti
Vs: Tankkiprojekti
« Vastaus #91 : 18.11.13 - klo: 21.15 »
vielä pari!
Traxxas Revo, Graupner MRX4, Revo 8x8 crawler projekti, Telaprojekti

Poissa Shamer

  • Veteraani
    • Profiili
    • Revo 8x8 projekti
Vs: Tankkiprojekti
« Vastaus #92 : 18.11.13 - klo: 21.16 »
ja vielä!
Traxxas Revo, Graupner MRX4, Revo 8x8 crawler projekti, Telaprojekti

Poissa Shamer

  • Veteraani
    • Profiili
    • Revo 8x8 projekti
Vs: Tankkiprojekti
« Vastaus #93 : 25.11.13 - klo: 16.49 »
Kävin tänään ostamassa 6,5mm vanerilevyä pohjaa varten. Pääsen varmaankin viikonlopulla askartelemaan!
Traxxas Revo, Graupner MRX4, Revo 8x8 crawler projekti, Telaprojekti

Poissa rjf

  • Myyntialueen valvoja
    • Profiili
Vs: Tankkiprojekti
« Vastaus #94 : 25.11.13 - klo: 20.43 »
Taannoin katsoin saksan tv.stä Die Modellbauer ohjelmaa ja siellä oli tankin rakennusta, isoa ja pientä.

Die Modellbauer nimellä löytyy, jaksoa en nyt muista ulkoa, mutta eiköhän se jostain löydy.

Poissa Shamer

  • Veteraani
    • Profiili
    • Revo 8x8 projekti
Vs: Tankkiprojekti
« Vastaus #95 : 25.11.13 - klo: 21.39 »
Traxxas Revo, Graupner MRX4, Revo 8x8 crawler projekti, Telaprojekti

Poissa Shamer

  • Veteraani
    • Profiili
    • Revo 8x8 projekti
Vs: Tankkiprojekti
« Vastaus #96 : 25.11.13 - klo: 21.49 »
Löysin tuossa taannoin brittiläisen nettikaupan, josta saa vaikka mitä!

Ajattelin nyt alkuun tilata sieltä rattaat vaihdelaatikkoa varten kunhan saan testattua kokeilumallilla, että alennusvaihde on sopiva. Huomasin nyt, että sieltä saa myös ketjua. Löysin valikoimasta tuplaketjun, joka saattaa olla samalla hammasvälillä kuin nykyinen. Tämä vähentäisi mahdollisuutta, että tela hyppää pois rattaan päältä. http://www.technobotsonline.com/duplex-roller-chain-08b-2-1-2-in-m.html
Traxxas Revo, Graupner MRX4, Revo 8x8 crawler projekti, Telaprojekti

Poissa rjf

  • Myyntialueen valvoja
    • Profiili
Vs: Tankkiprojekti
« Vastaus #97 : 25.11.13 - klo: 23.23 »
Saattaa olla juuri tuo linkitetty jakso. Tuossa ohjelmassa on esillä lähes kaikkia vimpaimia ja useammassa jaksossa on pientä juttua monesta eri laitteesta.

 Ihan mielenkiinnosta olen katsonut kaikki jaksot ja tuolta on jäänyt päähän muutama ihan toimiva idea.

Poissa Shamer

  • Veteraani
    • Profiili
    • Revo 8x8 projekti
Vs: Tankkiprojekti
« Vastaus #98 : 02.01.14 - klo: 23.41 »
Noniin nyt on taas aika päivittää projektia vähän pitemmän tauon jälkeen!

Ostin bauhaussista vaneria ja kulmapaloja rungon pohjalevyä varten. Sahailin ja höyläsin pohjalevyn erilliskappaleet sopivaan muotoon ja pulttasin kiinni 4mm ruuveilla. Laitoin telat kasaan ja kiinni runkoon tänään! Laitteella on painoa 13,5 kg ilman vaihdelaatikoita, elektroniikoita ja akkuja.

Seuraavaksi pitää rakentaa vaihdelaatikot. Olen nyt alustavasti suunnitellut että välitys tulee alkuun olemaan 25/1. Ajattelin myös, että yrittäisin rakentaa 2-vaihteisen laatikon, mutta katsotaan aluksi että pitääkö perusvälitystä muuttaa.
Traxxas Revo, Graupner MRX4, Revo 8x8 crawler projekti, Telaprojekti

Poissa Shamer

  • Veteraani
    • Profiili
    • Revo 8x8 projekti
Vs: Tankkiprojekti
« Vastaus #99 : 02.01.14 - klo: 23.44 »
Tässä vielä muutamia kuva!

Koska vaunu painaa nyt jo niin paljon, joudun hommaamaan jäykemmät jouset tai eri iskarit tuonne keskelle, olin suunnitellut että vaunu seisoisi vähän korkeammalla. Viimeisessä kuvassa vaunu on Revon vieressä.
Traxxas Revo, Graupner MRX4, Revo 8x8 crawler projekti, Telaprojekti

Poissa Shamer

  • Veteraani
    • Profiili
    • Revo 8x8 projekti
Vs: Tankkiprojekti
« Vastaus #100 : 20.01.14 - klo: 19.13 »
Sain tänään paketin briteistä!

Kohtasin myös hieman ongelmia, sillä olin unohtanut pyytää 40t rattaisiin kiinnitysruuvia...

Pystyisikö joku koneistamaan minulle neljään kappaleeseen 4mm kierteillä varustetun reiän?
Traxxas Revo, Graupner MRX4, Revo 8x8 crawler projekti, Telaprojekti

Poissa Shamer

  • Veteraani
    • Profiili
    • Revo 8x8 projekti
Vs: Tankkiprojekti
« Vastaus #101 : 02.02.14 - klo: 20.16 »
Päätin kaventaa rattaita n. 8 milliä säästääkseni tilaa ja painoa vaihdelaatikoissa.

Samalla saan lisärattaita käyttööni mahdollista kakkosvaihdetta varten!
Tuo kaventaminen on rankkaa ja aikaa vievää hommaa, yhden 50t rattaan sahaamiseen menee reilu tunti. Olen sahannut kaksi kappaletta, eli 6 kpl on vielä jäljellä. Onneksi 40t rattaissa on hieman vähemmän sahaamista.
Traxxas Revo, Graupner MRX4, Revo 8x8 crawler projekti, Telaprojekti

Poissa Miksu L

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Tankkiprojekti
« Vastaus #102 : 03.02.14 - klo: 06.30 »
Huh huh, tulee hiki jo pelkästä katsomisesta. :grin: Näyttää olevan urakka päällä kun katsoo viilapenkkiä, eli molemmissa käsissä rautasahat. :tongue: No ei, taitaa kappaleet pysyä noin paremmin paikallaan. Rattaiden matsku ei varmaan ole ihan sieltä pehmeimmästä päästä?

Vinkki: Jos viilailet lopuksi naarmut pois, niin homma onnistuu helposti kun laitat rattaan pultilla ja mutterilla vaikka akkukoneeseen kiinni ja viilalla hiukan kutittelet. Toimii hyvin "köyhän miehen" sorvina. :smiley:

Poissa KiSaVa

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Tankkiprojekti
« Vastaus #103 : 03.02.14 - klo: 09.42 »
Olis kannattanut pyörittää niitä myös sahauksen aikana. Tulee siistiä jälkeä ja pora tekee puolet työstä. Ite olen jotain akseleita näin katkonut. Sahaa joutuu kuitenkin liikuttamaan, muuten siitä palaa hampaat.

Poissa Shamer

  • Veteraani
    • Profiili
    • Revo 8x8 projekti
Vs: Tankkiprojekti
« Vastaus #104 : 04.02.14 - klo: 00.00 »
Miksu L olet oikeassa :) ihan terästä nuo ovat (ei onneksi ole kovetettua :D). Kun tekee rauhassa, niin sahan jäljestä tulee kivan suoraa niin ei tarvitse pahemmin viilailla! :)

KiSaVa: Kokeilin sahauksen aikana pyörittämistä, mutta pylväsporakoneestani ei saa riittävän kevyitä kierroksia irti ja onnistuin tällä kokeilulla yhdestä sahanterästä hampaat siloittamaan :D

 Täytyy siis sahailla perinteisellä tavalla. Kun muistaa pyörittää ratasta tasaisin väliajoin, pääsee sahaamaan aina "kulmaa" ja näin homma helpottuu loppua kohden.
Traxxas Revo, Graupner MRX4, Revo 8x8 crawler projekti, Telaprojekti

Poissa Buttenmeister

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • tiimimme sivut
Vs: Tankkiprojekti
« Vastaus #105 : 22.02.14 - klo: 23.55 »
Mielenkiinnolla seurailen näitä tankkiprojekteja oma lehmä ojassa meiningillä.. Itsellä alkaa kevään model expo tapahtuman jälkeen oma tankkiprojekti ja on mielenkiintoista seurata miten muut ovat toteuttaneet tiettyjä "haasteita"... Tsemppiä projektiin!!

Poissa Shamer

  • Veteraani
    • Profiili
    • Revo 8x8 projekti
Vs: Tankkiprojekti
« Vastaus #106 : 27.02.14 - klo: 10.23 »
Haluatko Buttenmeister millaisista "haasteista" on kyse tässä? :D
Traxxas Revo, Graupner MRX4, Revo 8x8 crawler projekti, Telaprojekti

Poissa Buttenmeister

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • tiimimme sivut
Vs: Tankkiprojekti
« Vastaus #107 : 03.03.14 - klo: 13.20 »
Tätä projektia lähinnä suurella mielenkiinnolla seurailen vaikka tämä nyt ei ole ihan sitä mitä itse aloittelen mutta paljon samanlaisuutta kylläkin löytyy. Oman tulevan projektin haasteita ovat muunmuassa nopea alavaunu ja joustava alusta sekä vaunun kääntäminen ajon aikana ilman että vaunun nopeus kärsii... Tässä pari seikkaa mitä innolla odottelen miten itse meinaat toteuttaa.. Itsellä kuitenkin jo selkeä näkemys omasta toteutuksesta...

Poissa Shamer

  • Veteraani
    • Profiili
    • Revo 8x8 projekti
Vs: Tankkiprojekti
« Vastaus #108 : 28.03.14 - klo: 14.48 »
Asia kunnossa!

Pahoittelut pitkästä tauosta, olen pikkuhiljaa näpräillyt noiden vaihdelaatikoiden kanssa tässä. Ajattelin postata tulokset vasta kun saan valmiiksi, mutta niinkuin kaikessa muussakin mitä olen rakennellut, käytäntö on osoittautunut haastavammaksi kuin suunnittelu. :D

Noh, tässä on jokatapauksessa pari kuvaa edistyksestäni. Rakennan ensimmäiseksi vain toisen vaihdelaatikon valmiiksi ja sen jälkeen, jotta ei tarvitse toistaa virheitä kahta kertaa. Olen jo edistynyt näitä kuvia pitemmälle, mutta en ole vielä dokumentoinut edistystäni. Laitan vaikkapa sunnuntaina muutaman lisäkuvan! :)
Traxxas Revo, Graupner MRX4, Revo 8x8 crawler projekti, Telaprojekti

Poissa Shamer

  • Veteraani
    • Profiili
    • Revo 8x8 projekti
Vs: Tankkiprojekti
« Vastaus #109 : 01.04.14 - klo: 14.24 »
Tässä lisäkuvat, jotka lupasin aiemmin!
Traxxas Revo, Graupner MRX4, Revo 8x8 crawler projekti, Telaprojekti

Poissa Shamer

  • Veteraani
    • Profiili
    • Revo 8x8 projekti
Vs: Tankkiprojekti
« Vastaus #110 : 20.04.14 - klo: 23.25 »
Olen nyt saanut ensimmäisen vaihdelaatikon lähes valmiiksi ja olen huomannut muutamia ongelmia alkuperäisessä suunnitelmassani.

Käyn todennäköisesti ostamassa uudet satsit vaneria ja rakennan laatikot avonaisiksi huoltohelppoutta silmälläpitäen. Huomasin myös, että on parempi tehdä rattaiden sovituspalat metallista tai kovemmasta muovista. Pneumatiikkaputki tuntuu vääntävän niitä hieman vinoon kiristettäessä akselille.

Kävin myös ostamassa alumiinilevyä protoshopista moottorilevyjä varten.
Tässä kuitenkin muutamia kuvia edistyksestäni
Traxxas Revo, Graupner MRX4, Revo 8x8 crawler projekti, Telaprojekti

Poissa Shamer

  • Veteraani
    • Profiili
    • Revo 8x8 projekti
Vs: Tankkiprojekti
« Vastaus #111 : 27.04.14 - klo: 21.27 »
Kävin viime torstaina ostamassa vaneria uusiin vaihdelaatikkoihin ja itse rungon seinämiin. Ostin myös samalla jiirisahan itselleni ja sopivan kokoiset kupariputket, jotta saan tehtyä rattaiden sovituspalat uudestaan.

Aloitin tekemällä sovituspalat. Keksin näpräillessäni, että voin juottaa sovituspalat toisesta päästä hiomisen tms. helpottamiseksi.

Sain tänään sovituspalat pikkuviilauksia vaille valmiiksi tänään ja aloitin myös vaihdelaatikkojen reikien paikkojen piirtämisen. Piirsin ensimmäisen levyn valmiiksi ja poraan sen avulla neljään levyyn reiät samoille kohdille niin mahdollisuus virheille jää pieneksi.
Traxxas Revo, Graupner MRX4, Revo 8x8 crawler projekti, Telaprojekti

Poissa Shamer

  • Veteraani
    • Profiili
    • Revo 8x8 projekti
Vs: Tankkiprojekti
« Vastaus #112 : 27.04.14 - klo: 21.27 »
pari vielä!
Traxxas Revo, Graupner MRX4, Revo 8x8 crawler projekti, Telaprojekti

Poissa ugly eric

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Tankkiprojekti
« Vastaus #113 : 27.04.14 - klo: 23.08 »
Pahoittelen myöhäistä osallistumaa keskusteluun, mutta rekisteröidyin vasta äskettäin ja siten vasta nyt pläräsin tähän postaukseen.

Tuota sun iskaritoimintaa ajatellen päätin kuitenkin postata, koska robotiikkaa hieman sivusta seuranneena on Boston Dynamicsin tuotteita tullu seurailstua ja siellä tuli vastaan tällainen:

http://youtu.be/uAspqCD34Hw?t=4m23s

edit: kusin urlin alkuun
« Viimeksi muokattu: 27.04.14 - klo: 23.12 kirjoittanut ugly eric »

Poissa Shamer

  • Veteraani
    • Profiili
    • Revo 8x8 projekti
Vs: Tankkiprojekti
« Vastaus #114 : 28.04.14 - klo: 01.06 »
Joo!

Olen itsekin selaillut boston dynamicsin rakennelmia, suosittelen vilkaisemaan myös Feston videoita!
Molemmilla valmistajilla on hienoja laitteita.
Traxxas Revo, Graupner MRX4, Revo 8x8 crawler projekti, Telaprojekti

Poissa Shamer

  • Veteraani
    • Profiili
    • Revo 8x8 projekti
Vs: Tankkiprojekti
« Vastaus #115 : 02.05.14 - klo: 18.27 »
Sain tänään ensimmäisen vaihdelaatikon lähes valmiiksi, siitä puuttuu enää sopivat ruuvit ja moottoripukki.
Aloitin myös toisen vaihdelaatikon rakentamisen, sain piirrettyä päällilevyyn tarvittavat viivat ja porailtua reiät ennen kuin piti lähteä.
Traxxas Revo, Graupner MRX4, Revo 8x8 crawler projekti, Telaprojekti

Poissa Shamer

  • Veteraani
    • Profiili
    • Revo 8x8 projekti
Vs: Tankkiprojekti
« Vastaus #116 : 02.05.14 - klo: 18.28 »
muutamia vielä:
Traxxas Revo, Graupner MRX4, Revo 8x8 crawler projekti, Telaprojekti

Poissa Shamer

  • Veteraani
    • Profiili
    • Revo 8x8 projekti
Vs: Tankkiprojekti
« Vastaus #117 : 03.05.14 - klo: 20.48 »
Sain tänään toisenkin vaihdelaatikon lähes valmiiksi, enää puuttuu lukitusruuvit rattaille ja ruuvit, joilla laitan vaihdelaatikon kasaan.

Huomasin myös, että 50t rattaat hankaavat toisiaan vasten hieman pyöritettäessä. Minun täytyy hioa niitä hieman, mutta sen ei pitäisi olla kovin suuri homma.

Seuraavaksi on vuorossa moottorilevyjen porailu ja sahailu.
Traxxas Revo, Graupner MRX4, Revo 8x8 crawler projekti, Telaprojekti

Poissa Shamer

  • Veteraani
    • Profiili
    • Revo 8x8 projekti
Vs: Tankkiprojekti
« Vastaus #118 : 27.09.14 - klo: 16.50 »
Noniin, on aika päivitellä tätä projektia vähän pidemmän tauon jälkeen.

Jatkoin viimeviikolla siitä mihin jäin toukokuun alussa. Porasin vaihdelaatikon seinämiin pienet syvennykset prikoille, jotka estävät tappeja painumasta vaneriin sisään kiristettäessä. Leikkasin toiseen vaihdelaatikkoon lisää tilaa päärattaalle, työstin moottoripukkia eteenpäin ja piirsin uusiin runkolevyihin leikkauskohdat ja porattavat reiät.
Traxxas Revo, Graupner MRX4, Revo 8x8 crawler projekti, Telaprojekti

Poissa Shamer

  • Veteraani
    • Profiili
    • Revo 8x8 projekti
Vs: Tankkiprojekti
« Vastaus #119 : 09.11.15 - klo: 23.06 »
Moi kaikille!

Olen pahoillani, etten ole yli vuoteen päivitellyt tämän projektin tilannetta.

Aloitin viimevuonna opinnäytetyön tekemisen ja sain samalla osa-aikaistyösopimuksen ja olin töiden ja koulun parissa melko intensiivisesti kesään asti. Kesä meni myös pitkälti töiden parissa. Aloitin nyt syksyllä opiskelun yliopistossa ja tuntuu etten ole ehtinyt ajatella muuta kuin koulua ja töitä viimevuoden ajan.

Tarkoitukseni on viedä tämä projekti loppuun jonain päivänä, mutta se ei todennäköisesti tule olemaan lähiaikoina. Postailen tänne kuitenkin jos saan tilaisuuden jatkaa jonain päivänä!

-Mikael
Traxxas Revo, Graupner MRX4, Revo 8x8 crawler projekti, Telaprojekti