Kirjoittaja Aihe: Konekarhun tekniikkaprojekti  (Luettu 25569 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa pajatso

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
« Vastaus #30 : 26.04.13 - klo: 21.15 »
Moro

Hieno! Massatuotantoon.  :azn:

Tuollaisessa painavassa vehkeessä kun saa noin periaatteessa vauhdista pakin päälle, niin akseleihin kiinnitykset on tosi kovilla.

p

Poissa jt-87

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
« Vastaus #31 : 27.04.13 - klo: 22.44 »
Ei ihan vielä massaa tästä :embarrassed: Tuli soittoa että toisen puolen moottori ei pyöri...
Ilmeisesti pakkireleet sökönä. Huomenna selvitellään sitä sitten... mie kun luulin että se oli sillä selvä, että nyt se toimii...

Ja ei se ihan suoraan pakkia iske päälle, pieni viive tulee jo ihan servon liikkeen hitaudesta. Eikä saillä ole rallia tarkoitus ajaa muutenkaan :wink:

Eli vaihtoehtotekniikkaa haetaan edelleen, pohjana se Hobbykingin halppis ohjain/vastaanotin ja jotkin auton noparit.
Moottoreiksi sensorilliset harjattomat?
Alennusvaihdetta jostakin, 4wdkanootti oli käyttänyt kahta 1/8 krossarin keskitasauspyörästöä, löytääkö joku jostakin sellaisia? Minä en löytänyt(eikä toisaalta ihmetytä ollenkaan, ei täysin ole hallussa että mitä olen etsimässä)

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
« Vastaus #32 : 29.04.13 - klo: 13.31 »
Omaan "ei rc" rakennelmaani valitsn shortcource auton keskidiffi-moottoripukit, sain 8mm sijasta 10mm pyöränakselin. Se sTtui sopimaan mulle paremmin pyörien vaihduttua, ei muura syytä.   Sellaisia ostaessa kannattaa katsoa mitä laakeria se käyttää. Suomesta kysyisin rc-navetta.fi ja mallin scrt10 pukkia, pinionrattaita, isorattaita. Rc-monster.com toimittaa ulostuloakseliin soviteltavissa olevia rattaankeskiöitä nimellä single speed conversion. Aina on jotain tehtävä kuitenkin itse, ainakin kiinnitys alustaan ratasvälys oikeana..
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa jt-87

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
« Vastaus #33 : 11.05.13 - klo: 20.33 »
Kiitokset 4wdkanootille selvennyksestä! soittelen tulevalla viikolla tuonne ja kyselen hintoja :azn:

Vikaa on muuten ehtinyt olemaan pariinkin kertaan:
Pakkirelevika olikin kärähtänyt ohjainboxi. Kiersin sen tekemällä releistä on-off pakittoman ohjauksen. Eli kaasuvipua kääntämällä lähdetään kaasu pohjassa eteenpäin. Voltteja moottorille menee 12v, joten kovin isoa vaaraa 24v moottorin palamisesta ei ole.

Vähän kävi kyllä eilen mielessä että moottori on palanut, kun tuli vaihteeksi soittoa että ei karhu taaskaan pelaa. Tänään auoin ja mittailin osia ja moottorissahan se vika oli. Ei onneksi ollut palanut, vaan oli moottorin sisästä irronnut virtajohto... Vähän maanantaikappale, hiiletkin ottavat ankkuriin kiinni vain parin millin matkalta :shocked:

Pari kuvaa muuten matkan varrelta:


Poissa jt-87

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
« Vastaus #34 : 24.05.13 - klo: 20.50 »
Taas pari kertaa karhua korjattu:
Nopeudensäädin laitettu releiden tilalle
Moottorista vaihdettu melkein kaikki kun kärähti
Nopeudensäädin vaihdettu kun sekin kärähti samalla moottorin kanssa.

Kakkostekniikkaa olen jo vähän saanut edistymään:
Alennusvaihteet tulevat olemaan peräisin järeästä Makitan akkuporasta. Maahantuojalta saa postikulujen hinnalla käytettyjä :cool:
Ne kun ensiviikon aikana saapuvat, pääsee tilailemaan moottoreita ja säätimiä.

Poissa jt-87

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
« Vastaus #35 : 09.07.13 - klo: 21.42 »
Pientä edistymisen tapaista on tapahtunut. Sain Makitalta vaihteistot(1/60 ja 1/30 välitykset valittavissa) ja moottoriin kiinni tulevan rattaankin "lievän" odottelun jälkeen.
Seuraava ongelma onkin tuon rattaan vaatima akselipaksuus, 3,95mm. Ei tahdo sellaisia olla RC-puolella tarjolla...

Saattaa olla että sorvaan moottorin akselia sopivammaksi ihan kotioloissa viilalla moottorin pyöriessä... mutta jos jostain kävelisi vastaan sopiva holkki, jolla 3,175mm akseli lihotetaan 3,95mm kokoon, ottaisin sen kyllä

Poissa eSATA

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
« Vastaus #36 : 09.07.13 - klo: 22.09 »
Entä jos reikää suurentaisi viiteen millimetriin?
Silloin voisi käyttää 3,17--5 mm pinioni adapteria.
Cannondale Scalpel Team Replica

Poissa jt-87

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
« Vastaus #37 : 10.07.13 - klo: 07.09 »
Silloin olisi sama käyttää 5mm akselilla olevaa moottoria. On vain niin pieni tuo ratas että en tiedä onnistunko poraamaan suoraan sen reiän. Rattaan kestävyyskin huononee samalla, mutta täytyy tuokin vaihtoehto tutkia ennen moottoreiden tilausta.

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
« Vastaus #38 : 11.07.13 - klo: 22.17 »
Ei ole pakko mennä 5 milliin asti: Lehnerin koneet on 4mm akselilla!
Voi tietääkseni tilata valmiin "3,17mm to 4mm" adapterin myös, jos ei halua suoraan siirtyä Lehnerin laadukkaisiin, mutta kalliinpiin koneisiin.
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa jt-87

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
« Vastaus #39 : 12.07.13 - klo: 07.39 »
Kiitos iso taas 4wdkanootti! Yritin etsiä 3,17mm to 3,95mm -adapteria, vaan ei löytynyt. Nyt sitten tuli heti vastaan liitin tuolla 3,17-4mm haulla ja sellaiset on nyt tilattu.

Sitten se loppuosa tekniikkasta:
noparit:
http://hobbyking.com/hobbyking/store/__28377__Hobbyking_X_Car_120A_Brushless_Car_ESC_sensored_sensorless_.html

Moottorit:
http://hobbyking.com/hobbyking/store/__16021__HobbyKing_X_Car_13_5_Turn_Sensored_Brushless_Motor_2600Kv.html

Moottori on sensorillinen ja nopari pakillinen, jäikö vielä jotain huomaamatta?
Jännitettä kestää enemmän kuin on tarjolla(12v) ja tehoa on tuplat verrattuna nykyiseen tekniikkaan.

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
« Vastaus #40 : 16.07.13 - klo: 18.57 »
....kiitskiits

mut

Eikös tuo sun verottaja (-karhu) ollut montakymmentä kiloa painava?
En itte uskaltas tintata kaasua pohjaan (ja ehkä melko pian täysjarrulle), jos noparin piikkivirran sietokyky on vaan 480A !
Sen verran oli 1/10 kokoluokan harjallisissa 20 vuotta sitten. Myönnän että lähteminen on kalliilla nopareilla siistimpää.... toi vaan ei ole niitä.

On kalliinpi tuo hobbykingin 150A autonopari, mutta sitä tiedän itse laittaneeni rullakonvetimeen. Se joutuu kiskomaan 300-1000 kilon satseja vaakasuoraan maalatulla betonilla, eikä ole polttanut nopariaan.
- siinä on piikkivirta mainittu yli tuplaksi   1080A !
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__10370__Hobby_King_150A_High_performance_Brushless_Car_ESC.html

(e-bikeä testatessani mä sitten sain toisen samanlaisen kuumenemisvikaiseksi: se ei osannut miljoonasegmenttistä vanne-napamoottoria käskeä, outo juttu! miljoona= 51 teeth and 46 poles, olikos se yli 2 napanen
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa pajatso

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
« Vastaus #41 : 18.07.13 - klo: 23.21 »
Moro,

onkos niissä Makitan vaihteistoissa myös ne momenttisäätöjutut mukana? Niillähän voi eliminoida jumitilanteet.
Oma viimeisin viritys (sähköistetty lasten muovinen traktori) juuri "asiakkaalle". Ensimmäisessä versiossa oli pari heikkoa kohtaa.
Tässä uusimmassa on semmoinen sininen  vähän vanhempi Boshin 10,8V ruuvinväännin, ketjulla välitys alas 1:6,  12V lyijyakku ja "noparina" 12V akkuporan oma säädin(valtava jäähdytyselementti kiinnitettynä säätimeen). Jotain 8A menee virtaa kun lämä tiskissä vetää asvaltilla...ja paljon enemmän kun vetää nurtsilla ylämäkeen. Tämähän kulkee vain noin 1m/s, mutta ei se karhukaan näyttänyt kauhean nopealta. Painoa laitteella on varmaan 15kg, + kuski 20kg.
Ruuvinvääntimen momenttisäädön jätin yhtä vaille porausasentoon. Nyt jos 20kg kuljettaja tempaisee nurmikolla kaasun pohjaan, kuten joskus mukuloilla tapana on, niin poran momentinsäätö päästää pari paukausta, mutta totaali jumia ei tule. Opastaa vähän niinkuin painamaan kaasua rauhallisesti.

Eli uskoisin että kahdella loodalla, plus momenttisäädöllä jotka melkein tapissa, saisi aika painavankin mötikän liikkeelle. Se liikkeelle lähtöhän se paha tilanne on.

p


Poissa jt-87

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
« Vastaus #42 : 19.07.13 - klo: 17.06 »
Olihan siinä se räikkä, on vähän vielä vaiheessa että miten sen lukitsen kokonaan pois käytöstä. Kyllä tuo revittää jos ei pääse liikkumaan, eli en jätä välille mitään "sulaketta". Onpahan yksi vikapaikka vähemmän kun ei pääse räikkä löystymään omia aikojaan. Osat muuten on nyt tilattu hobbykingiltä, saas nähhä milloin tulevat.

Onko tuon 4wdkanootin ehdottaman noparin kanssa odotettavissa ohjelmointia/säätämistä ennen kuin pakki ja muut systeemit toimivat kuten kuuluukin?

Poissa pajatso

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
« Vastaus #43 : 19.07.13 - klo: 19.41 »
Moro,

ei kai ne itellään liiku... Pätkä jotain ankaraa kummiputkee ympärille, ja pari klemmaria....

ite olen lukinnut neljällä pidätinruuvilla niistä kuulanrei'istä tuommoisia halppis koneen murikoita.

Jättäisin kyllä sen räikän sinne :)


p

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
« Vastaus #44 : 21.07.13 - klo: 21.24 »
Katkasijan piuhan päässä on on/off-kytkimen lisäksi se setuppinappi jolla radiolaitteen rajat opetetaan.  Sitten toimii pakillisena, jarrullisena.
Muistaakseni pakki tulee vasta jarrutuksen jälkeen toisella kerralla, eli pitää käydä neutraalilla ensin. Estää pistämästä pakkia täyskaasusta läpi, kuten lapset renkkais..

Jos haluaa muuttaa enempi, pitää se ohjainkortti hommata. Omistan kai jossain semmosenkin.....
Jäänyt kokeilematta ne ajotuksen muuttelemiset. Mukanalee lipare, jossa lukee tarkkaan saapumishetken oletusastukset.
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa jt-87

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
« Vastaus #45 : 10.02.14 - klo: 20.04 »
Pitkästä aikaa tapahtuu karhulle:
tekniikka ver. 3.123 tai jotain alkaa olla kasassa.



Kasailin ensimmäisen moottorin nopareineen paikalleen ja yritin saada "ensisavuja" mutta eipäs lähtenyt moottori pyörimään... Noparin tuuletin kyllä huutaa heti kun virran laittaa päälle, mutta moottori ei lähde päälle.

Moottorin johdot on liitetty oikein päin ja sensorin johtokin on paikallaan. Missä osaa olla vika? Kai tuo nopari antaa moottorin liikkua ilman ohjelmointia tai muita kikkailuja?!?


Moottori on:http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__31192__XK3650_7900KV_Sensored_Brushless_Inrunner_UK_Warehouse_.html] [url]http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__31192__XK3650_7900KV_Sensored_Brushless_Inrunner_UK_Warehouse_.html[/url]
Ja nopari: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__10370__hobby_king_150a_high_performance_brushless_car_esc.html

Poissa Miksu L

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
« Vastaus #46 : 10.02.14 - klo: 22.17 »
Sun tarttee ensin kalibroida nopari, sitten vasta saat ne ensisavut. :grin:

Poissa jt-87

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
« Vastaus #47 : 11.02.14 - klo: 06.03 »
Eli painetaan sitä pikkunappia virtakytkimen vieressä ja rämpätään kauko-ohjainta ees-taas? Vai miten se menee, ei ole kokemusta näistä.

Poissa Miksu L

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
« Vastaus #48 : 11.02.14 - klo: 09.04 »
Eli painetaan sitä pikkunappia virtakytkimen vieressä ja rämpätään kauko-ohjainta ees-taas? Vai miten se menee, ei ole kokemusta näistä.

Jotenkin noin se menee, en tiedä tarkkaan kun ei ole kokemuksia kyseisestä noparista. Ohjeesta tuo selvinee. :smiley:
Onkos nuo planeettavaihteet muuten porakoneesta? Noparin spekseissä varoitettiin käyttämästä 4 pole moottoreita ja pikaisella googletuksella nuo ei ilmeisesti 4 poleita ole?? :roll:

Poissa jt-87

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
« Vastaus #49 : 11.02.14 - klo: 10.06 »
On niin pitkään nuo osat hyllyssä odotelleet, että en enää löytänyt käyttöohjeita  :undecided: nopari sopii kommenttien mukaan myös neli-pole moottorille, enkä ole minäkään varma että millainen on tuo moottorini. Kumma kun ei HK:n sivuilla ole mitään mainintaa asiasta.

Ja vaihteistot ovat makitasta, huollosta laittoivat postikulujen hinnalla käytetyt  :grin: välitykset ovat 1/30 ja 1/60, joista käyttöön pääsee tuo hitaampi.

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
« Vastaus #50 : 11.02.14 - klo: 13.29 »
Kun opetetaan radioparin arvoja noparille eli tehdään setuppi:
Kone kytkettynäkoska se toimii piipitysäänien viestimenä.
Akku ja nopari-vastari piuha myös, lähetin päällä.
Kaasusormi haluttuun eteen suuntaan pohjaan
Setuppinappia kunnes saat fanfaari.
Erilainen f. Kertoo ette max eteen on tallennettu
Sormi täyspakille odota kummes f. Siitä
Sormi neutraalille ja sen fanfaari.
Odota kunnes uudet arvot on tallennettu ka nopari laskee akun voltit.
Jos kaikki hyvin voit sammutta ja käynnistää noparin ja se antaa kaksi sointua.
Ekassa se kertoo esim piipiipiip paap 3s lipo löydetty. Tilulilu kertoo että talmemmettu neutraaali
Ja kahvan tarjoama vastaavat, valmis ajokäskyihin.
Jos et saanut edes setupin ekaa piipitystä, pitää kaasun kanavan e/t suunta reversoida.
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa jt-87

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
« Vastaus #51 : 15.02.14 - klo: 16.36 »
Kyllähän vaan toinen moottori lähti pyörimään. Saman tien vain petti vaihteiston ja moottorin välinen jatkoholkki, ei ehtinyt rengas pyöriä kierrostakaan :cry:

Ja nopari päästi voimasavut, voisiko johtua siitä että yritin ohjelmointinappia painaa kun moottori pyöri?!? Ensimmäinen ohjelmointi kun ei sujunut kovin hyvin, jäi pakki opettamatta :embarrassed: ...pakitti silti...


Millähän sen akselien liitoksen saisi kestämään...

Poissa Miksu L

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
« Vastaus #52 : 16.02.14 - klo: 10.11 »
Ei se ohjelmointi namiskuukkeli nappula noparia käräytä. Olitko kytkenyt molemmat moottorit yhteen nopariin?
Melkoiset voimat saa moottorissa olla jos jatkoholkki hajos. Mistä matskusta se on tehty? Jostain pehmeestä purukumista ilmeisesti. :tongue:

Poissa jt-87

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
« Vastaus #53 : 16.02.14 - klo: 20.43 »
Molemmilla moottoreilla on oma nopari, ei muuten tämä karhu käänny. Mikähän siinä sitten savuja päästeli?!?

Ilmeisesti alumiiniadapteri antoi periksi, en kai ollut kiristänyt niitä onnettoman pieniä pidätinpultteja tarpeeksi. Kunhan flunssasta selviän, käyn tutkimassa asiaa tarkemmin...

Poissa jt-87

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
« Vastaus #54 : 20.02.14 - klo: 16.59 »
Toinen nopari taisi olla jo tehtaalta tullessaan mykkä :undecided:
Tuo joka päästeli savuja, päästi vain ohjelmointi/virtamokkulan piuhat oikoseen :angry:

Karhulla on jo ajettu, mutta on täyttä tuskaa:
toinen puoli vetää taaksepäin 100% teholla ja eteenpäin 60%
Toinen puoli eteen 60% ja taakse 50%.

Moottorit saa helposti pyörimään myötäpäivään(moottorin takaa katsottuna) mutta toiseen suuntaan joutuu houkuttelemaan hyvin varovaisella vivun hivutuksella.


Veikkaisin sen olevan kiinni ohjelmoinnin epäonnistumisesta, en saanut kummaltakaan puolelta mitään fanfaareita, se vain lähti pyörimään jossakin vaiheessa ....


Yritin ohjelmoida uudelleen:
1. kaikki piuhat kiinni.
2. virrat päälle ensin kauko-ohjaimeen ja sitten nopariin(noparin mukana virrat vastaanottimeen)
3. ohjelmointinappi pohjaan
4. ohjain täyttä eteen
5. ihan sama mitä, ei sieltä ääniä kuulu...


...se pettänyt osa voimansiirrossa olikin vaihteenvalitsin, joka oli jäänyt kahdenvaihteen väliin...

Poissa Miksu L

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
« Vastaus #55 : 20.02.14 - klo: 18.38 »
Onko moottori myös kytketty nopariin? Ilman moottoria ei piippauksia tule.

Tais moottorit olla paikallaan kun kerran lähti kesken kaiken pyörimään. Ohjelmointi ongelmalta tuo kyllä kuulostaa. Ootko toisesta noparista ottanut +johdon irti siitä liittimestä joka menee vastarille?
« Viimeksi muokattu: 20.02.14 - klo: 18.46 kirjoittanut Miksu L »

Poissa jt-87

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
« Vastaus #56 : 20.02.14 - klo: 20.15 »
Juu, oli moottori kiinni noparissa.

Tuotapa en ole tehnyt, eli punainen piuha irti vastarille menevästä musta-puna-valko yhdistelmästä? Mitäs se haittaa vaikka se paikallaan on? Ja alussa oli vain toinen moottori-nopariyhdistelmä, joten ei se ainakaan ohjelmointia ole hankaloittanut...

Poissa Miksu L

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
« Vastaus #57 : 20.02.14 - klo: 22.18 »
Jep siitä juuri. Becit ruokkii toisiaan ja se ei oo hyvä juttu pidemmän päälle.

Poissa jt-87

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
« Vastaus #58 : 21.02.14 - klo: 12.46 »
Becit poissa ja erillinen virrantuotto vastarille nyt.

Ei vain toimi yhtään paremmin, en osaa ohjelmoida ja pakittaminen on pilkkimistä + vasen puoli ei jostain syystä jaksa liikkua juuri ollenkaan. Alamäkeen menee, muttei ylämäkeen.

Poissa Miksu L

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Konekarhun tekniikkaprojekti
« Vastaus #59 : 21.02.14 - klo: 18.18 »
Anna moottorille vauhtia ja sitten kaasua. Jos toimii normaalisti, niin yksi vaihe todennäköisesti pimeenä.
Moottori pyörii kahdellakin vaiheella, mutta tarvitsee käynistyäkseen sen kolmannenkin.