Kirjoittaja Aihe: AJAPROD B4.2 projekti  (Luettu 35547 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa manez

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: AJAPROD B4.2 projekti
« Vastaus #30 : 27.09.13 - klo: 16.55 »
Hyvältä näyttää. Lastua vaan reilusti pois vielä noista kevennyksistä.  :grin:
Joko huomenna päästään testaa? :wink:

Poissa Lehtibakka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: AJAPROD B4.2 projekti
« Vastaus #31 : 27.09.13 - klo: 20.59 »
Jahas. En sitten malttanut olla sovittelematta osasia paikoilleen. Lisää muutoksia tulossa korpilahden kapinoiden jälkeen kunhan saan kaikki kivat kevymiiniset tuuninkiosaset kotio, Tällä hetkellä näyttää siltä että bensatankki tulee siirtymään noin 20mm taakse päin.

juhamatille vastaukseksi jotta takakardaani pitää lyhentää sopivaksi tuohon takapään töpöön. Pieni kotikutoinen koneistus, jatkoholkki ja hitsaustaitoa hivenen niin kyllä tuosta tarpeeksi kestävän saa. Heti kun pääsen luukuttamaan viripannulla niin näkee tuliko tuosta lyhennyksestä kestävä.

Ja kuvathan ne mielenkiintoisia ovat kaikille koska saa paremman käsityksen mitä täällä hämeessä touhutaan syysiltojen pimennossa, niin olkaatten hyvät






juhamatti

  • Vieras
Vs: AJAPROD B4.2 projekti
« Vastaus #32 : 28.09.13 - klo: 08.44 »
Onko tuo ajaprodin pohjalevy mihinkä kasaat auton?
Mitä haet tuolla lyhennetyllä pohjalevyllä?
Agressiivisempää kääntyvyyttä??
Tuo on kyllä makeen näkönen muutos-sarja losista ajaprodiksi.
Oletko miettinyt korin maalausta vielä, jotain mututuntumaa mikä on väritys?
Jatka samaan malliin  :azn:

Poissa manez

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: AJAPROD B4.2 projekti
« Vastaus #33 : 28.09.13 - klo: 09.50 »
Siis esa on pidentänyt ajaprod pohjaa 3,5cm. Pohja on tehty losin orkkispohjasta lyhentämällä n. 4cm
Akseliväli  tulee tolla n. 57cm. Joka on 1cm pidempi kun esim uudessa mcd rr5:ssa. :wink:
Ja huhujen mukaan Ranskan mestarilla oli käytössä pidennetty Ajaprod B4.3, eli esa suunta on oikea.
Jatka samaan malliin niin päästään pian kokeilee.
« Viimeksi muokattu: 28.09.13 - klo: 10.00 kirjoittanut manez »

Poissa Lehtibakka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: AJAPROD B4.2 projekti
« Vastaus #34 : 28.09.13 - klo: 16.25 »
Mittavirhepaholainen päässyt iskemään kun akseliväli nopean mittauksen mukaan näyttäisi asettuvan 565mm. Väritykseen olen ajatellut das bomber, der kaine panzers tai red baron teemaa. Tässä nyt on onneksi vielä muuta mietittävää auton suhteen ennen kuin väritys lyödään lukkoon.

Laitan ensi viikolla kuvatuksia lisää kunhan projekti etenee.

Poissa manez

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: AJAPROD B4.2 projekti
« Vastaus #35 : 28.09.13 - klo: 17.41 »
Nou hätä esa. Saat muutamat millit shimmattua suuntaan jos toiseenkin. Nyt sulla näyttää olevan shimmattu keskikohtaan.

juhamatti

  • Vieras
Vs: AJAPROD B4.2 projekti
« Vastaus #36 : 28.09.13 - klo: 18.11 »
Aijaa..
Mikäs toi toinen pohjalevy on, mikä on itte tehty?
http://aijaa.com/JqXRdo#zoom
Toi on ainakin lyhkäsempi kuin tuo toinen..
Sorry, en ole noista loseista niin perillä.
Mut kuulostaa tosiaan hyvältä jos suunta on oikea, ja aja tekee proto juttuja ton suuntasilla rungoilla.
Mut eikös se lyhkäsempi akseliväli ole enempi yliohjaava ku pitkä??

Poissa Lehtibakka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: AJAPROD B4.2 projekti
« Vastaus #37 : 28.09.13 - klo: 19.23 »
Tuo lyhkäsempi pohjalevy on ensimmäinen Ajaprodin pohjalevy joka tänne härmään on saatu.

Nykyään viimeistely ja jyrsinnät on tehty paljon paremmin. Tuo eka näyttää itse väännetyltä kun taitaa olla ensimmäisiä protoja.

Toi mun pohjalevy on modattu losin alkuperäisestä käyttäen Ajaprodin levyä mallina sekä mitat on omasta päästä repästy. Nämä nyt on tuollaisia kokeiluja ja virityksiä ennen kuin on saatu lopulliset mitat pituuden ja auton leveyden suhteen.

Valmis tuote, jos sellaista koskaan edes tulee, löytynee Hannon kaupasta sit joskus tulevaisuudessa.

juhamatti

  • Vieras
Vs: AJAPROD B4.2 projekti
« Vastaus #38 : 28.09.13 - klo: 19.42 »
Ok, no nyt kertoo jo enempi :azn:

Poissa Lehtibakka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: AJAPROD B4.2 projekti
« Vastaus #39 : 28.09.13 - klo: 21.33 »
No olihan hätäisesti mitattu tuo akseliväli. Asia jäi niin paljon häiritsemään että auto pöydälle, renkaat suoraan ja mittaamaan tarkasti. Akseliväli tasan, siis TASAN 570mm.

Alkoi jo epäilyttämään tuo ensimmäisen mittauksen tulos.

Poissa Lehtibakka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: AJAPROD B4.2 projekti
« Vastaus #40 : 07.10.13 - klo: 17.32 »
No niin.

AjaLosi projekti edistyy hitaasti mutta varmasti.

Autoon asennettu Bartolonen Meshplate, Turtlen kytkinkotelo, Ajaracingin kytkinkellon kannake, Joferin alustasuojat, Savöxin servot, kaasuservon tuki / asennuslevy (made by Hanno), omatekele tulppasuoja ja kaikkee muuta pienempää nippeliä.

Losin paremmat iskarirungot odottaa hyllyssä käyttöön ottamista joka tapahtuu sit joskus tulevaisuudessa.

Puutteita:

-Kori joka on jo tilattu Majurilta
-Korin takakannake joka on tuloillaan kunhan postipoika jaksaa sen perille kantaa
-Ilman ohjurit koneen lämmön pois johtamiseen
-Pakoputki joka sekin tilaillaan tällä viikolla

Koeajoa sikarilaatikkovaimentimella ja ilman koria tarkoitus suorittaa keskiviikkona.

Ja ne kuvat, olkaatten hyvät:






Poissa tonij

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: AJAPROD B4.2 projekti
« Vastaus #41 : 08.10.13 - klo: 09.09 »
esa, toi on niin vanhan aikaista.
ens vuonna ajetaan kisat ilman renkaita :)
https://www.facebook.com/photo.php?v=568118193237544
TRKMANS racing

Poissa Lehtibakka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: AJAPROD B4.2 projekti
« Vastaus #42 : 08.10.13 - klo: 09.16 »
Kuten huomaat ei minunkaan autossa yhdessäkään kuvassa ole renkaita :smiley:

Poissa Lehtibakka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: AJAPROD B4.2 projekti
« Vastaus #43 : 09.10.13 - klo: 21.35 »
Hoblaa.

Ensi savut otettu.

Hyvää:

- Vaikka auto on pidempi kuin aikaisemmat autoni niin kääntyvyys jyrkissä mutkissa yllätti positiivisesti
- Jarrut on todella hyvät ja lukkojarrutukseen kuivalla asfaltilla sekä sliksi renkailla ei paljon servosta vääntöä tarvita.
- Auto käyttäytyi todella loogisesti nopeammassa kiharassa tuolla putkella ajettaessa
- Pitoa tuntui olevan yhtä paljon etu- ja takapäässä

Huonoa:

- Pinjoni äänestä pääätellen jo aika väljä => vaihtoon
- Koneen suorituskyky varsin onneton vaikka viilattu onkin johtuen telkänpönttövaimentimesta, VRC tilattu
- Renkaiden kulmat hakusessa niin etu- kuin takapäässä, säätöä säätöä
- Ohjauksen geometria hieman hukassa, sekin paranee säädöllä kunhan pääsee enemmän ajelemaan

JA PARAS PLUSSA: Työkaverit jakso kysellä autosta ja tekniikasta loputtomiin sekä ihastella luomusta pitkään.

Poissa mylperi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: AJAPROD B4.2 projekti
« Vastaus #44 : 09.10.13 - klo: 23.30 »
Nätin näköistä tulee  :azn: Ehteekkö saamaan ton kisakuntoon Raision sisäkisoihin?  :cheesy:

Poissa tonij

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: AJAPROD B4.2 projekti
« Vastaus #45 : 10.10.13 - klo: 06.25 »
tosi hienoa jälkeä se esa tekee.
jälki on myös tsuumauksen kestävää.
TRKMANS racing

Poissa Lehtibakka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: AJAPROD B4.2 projekti
« Vastaus #46 : 10.10.13 - klo: 07.54 »
Tällä hetkellä Raision kapinat on tavoitteena, eli kisailmoittautuminen tehty sillä varauksella että saan auton ajoon.

Ei tuo jälki nyt niin hyvää ole. Tämä kun on tuollainen ensimmäinen kehitysversio niin alustasta löytyy ylimääräisiä reikiä sun muita ajatusvirheiden ja kokeilujen jälkeistä kyönää.

Jos tuosta siistin haluaa myöhemmin tehdä pitää joko hitsuutella ylimääräiset reiät umpeen tai ostaa uusi iskemätön pohjalevy ja tehdä siitä virallinen katseiden ja lähemmän tarkastelun kestävä versio.

Tonij anto taas eilen hyviä vinkkejä auton jatkokehitystä ajatellen joten uskoakseni tämä kuvissa näkyvä versio onkin sitten proto 1. Jos vanhat merkit pitää paikkansa proto 2 ja ainakin proto 3 tulee vielä tehtyä.

Poissa Lehtibakka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: AJAPROD B4.2 projekti
« Vastaus #47 : 11.10.13 - klo: 21.21 »
Projekti jatkuu säätöjen merkeissä.

Eli etupään ja takapään ylätukivarret mietitty uudelleen niin pituuden kuin iskaritornin kiinnityksen korkeuden suhteen. Jousitukseen panostettu hieman enemmän ajattelua ja nyt alkoi jo tuntumaan paremmalta. Saattaa olla että takajousitus kaipaa jäykempiä jousia, mutta se selviää viimeistään radalla ajaessa.

Ohjauksen geometria löyty kerralla kohdalleen Losin okkis ohjausservon varrella, suuri kiitos manezille!!

Poissa manez

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: AJAPROD B4.2 projekti
« Vastaus #48 : 12.10.13 - klo: 10.26 »
No senhän näki jo kuvista ettei toi sun servovarsi ja "hirveessä" kulmassa oleva linkki toimi. :wink:
Nyt vaan kun saat sen putken ja korin niin päästään kunnolla testaa.

Poissa tonij

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: AJAPROD B4.2 projekti
« Vastaus #49 : 12.10.13 - klo: 12.26 »
onko tuo auton akseli väli mitattu auton pohjalevystä teoreettinen vai pyöristä?
Tämä mittahan on eri koska losissa säädetään auton  taka aurausta diffboxissa olevien korvien pituudella eli auton pöyrienakseli väli muuttuu aina kun säädetään aurausta.. Ja myöskin auton painojakauma muuttuu myös..
TRKMANS racing

Poissa Lehtibakka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: AJAPROD B4.2 projekti
« Vastaus #50 : 13.10.13 - klo: 20.18 »
Akselista akseliin mittasin. Nykyisellään akseliväli on karvan alle 570, mutta jossain vaiheessa taakse varmaankin vaihtuu 2-asteenaurauspala jolloin akselivälikin muuttuu.

Katsotaan nyt minkälainen tästäkin projektista sitten lopulta tulee?

Poissa Lehtibakka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: AJAPROD B4.2 projekti
« Vastaus #51 : 23.10.13 - klo: 10.16 »
Projekti kävi eilen puntarilla. Vaaka näytti painoksi 13,125kg (max heitto ± 20g) ajokunnossa ja bensaa oli tankissa arviolta 200g.

Lopullinen auton paino asettunee jonnekin 13,4 - 13,7kg välimaastoon.

Poissa pöllölaakso

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: AJAPROD B4.2 projekti
« Vastaus #52 : 23.10.13 - klo: 18.40 »
Missäs ne kuvat projektista viipyy :)
Ajaprod B4.2& Modelsport R1 and Samba pipe :)

Poissa Lehtibakka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: AJAPROD B4.2 projekti
« Vastaus #53 : 24.10.13 - klo: 07.12 »
Laitetaan kuvatuksia viimeistään lauantain kotipizzakarkeloista, tai sen jälkeen.

Tuolla on tarkoitus testata autoa ensimmäistä kertaa radalla. Auto on varmaankin rauhallinen ajettava kun tehoputkea en ehdi saamaan tuohon tapahtumaan vaan telkänpöntöllä mennään. Kokeilin noin 1/2 tankillista asfaltilla niin yläpäässä ei tapahdu mitään ja alapää on silleen mukavan puutunut. Noh, eipä ainakaan renkaat kulu turhaan sutimiseen.

Kyllä mä Nuudelinkin mukaan otan ihan varmuuden vuoksi jos tuo AjaLosin tehon puute alkaa kyllästyttämään.

Poissa Lehtibakka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: AJAPROD B4.2 projekti
« Vastaus #54 : 27.10.13 - klo: 15.30 »
No niin. Kisailut ovat ohi ja auton ensitestit radalla takana.

Olin oikein tyytyväinen autoon ja sen käytökseen huomioiden se seikka, että auto on keskeneräinen ja uusi minulle. Päivä menikin enemmän säätöjen opetteluun kuin itse kisaamiseen.

Positiivista oli auton kääntyvyys jyrkissä mutkissa vaikkakin akseliväli on kasvanut 3,5cm. Lisäksi auto oli rauhallinen ajettava eikä mitään yllättäviä suunnan muutoksia tullut esille. Ohjaus oli minun makuun liiankin herkkä, koska tuntui että rattia kääntäessä joutu itseään pidättelemään jottei tullut loivia mutkia ajettua turhan jyrkällä kääntösäteellä.

Kuvat silvous plait. Huomatkaa mahtava "tehoputki".




Poissa pöllölaakso

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: AJAPROD B4.2 projekti
« Vastaus #55 : 27.10.13 - klo: 18.32 »
heh niin se sikarilaatikko oli noin hieno komistus :grin: nyt ymmärrän miksi liikkuminen aavistuksen tahmeaa :grin:
Ajaprod B4.2& Modelsport R1 and Samba pipe :)

juhamatti

  • Vieras
Vs: AJAPROD B4.2 projekti
« Vastaus #56 : 27.10.13 - klo: 18.46 »
Onko tohon millasta koria sulla olemassa?

Poissa Lehtibakka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: AJAPROD B4.2 projekti
« Vastaus #57 : 27.10.13 - klo: 20.31 »
Koreiksi löytyy 2 eri tavalla leikattua kuplan koppaa, mutta en ole kehdannut niitä tänne foorumille kuvan kanssa laitella kun kumpasessakaan ei ole väriä. Tarkoitus olis maalata toinen riemukuplaksi ja toinen oman 1:1 kuplan kopioksi.

Kisat ajoin Hannon vanhalla Ajaprodin korilla joka kylläkin on liian lyhyt tähän autoon ja sen kiinnittämiseksi joutui taas tekemään ELS:sää kohtuudella että edes joten kuten sai sen pysymään kyydissä. Noh, kisan tuoksinassa osoittautuikin todeksi se pelko että kuskin ajotaidot loppui kesken ja tuli kaato ja kori lähti takakiinnikkeistään irti. Tämän tempun kutale tekikin sitten jokaisessa 5 erässä mitkä tuli ajettua.

Auto tulee vielä muuttumaan tästä kehitysversiosta toisenlaiseksi niin en ole jaksanut noiden korien kanssa panikoida.

Poissa manez

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: AJAPROD B4.2 projekti
« Vastaus #58 : 27.10.13 - klo: 20.38 »
Mikäs Esa oli sijoitus kisassa? Hanno nappas Ajaprodilla ykköspaikan. MAHTAVAA!! Sitä on odotettukin.

Poissa Lehtibakka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: AJAPROD B4.2 projekti
« Vastaus #59 : 27.10.13 - klo: 20.51 »
Tuloksissa lopullinen sijoitus oli 8, eli jatkopaikka A-finaaliin jäi harmittavan 3 sekunnin päähän.

Noh, Hiltunen armahti aloittelevaa harmistuksen vallassa olevaa kuskia ja ilmoitti jättävänsä väliin koko A-finaalin, joten pääsin kuin pääsinkin ajamaan tuon 30min kestävän lähdön ensimmäistä kertaa koko kisahistoriani aikana.

A-finaalin sijoitus olikin sitten 3. Eli tuo 3 sekkaa tiputti mut sijalta 3 sijalle 8!!!!